از جدیدترین ابربدهکاران بانکی رونمایی شد

بانک مرکزی فهرست تسهیلات و تعهدات کلان جاری و غیرجاری شبکه بانکی را به روز رسانی کرد. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، بانک مرکزی در اجرای تکلیف مقرر در جزء نخست از بند «د» ذیل تبصره (16) قانون بودجه سال 1401 کل کشور -مصوبه به شماره 715/114504 مورخ 29 اسفندماه سال 1400 مجلس شورای اسلامی- مبنی بر لزوم انتشار اطلاعات و جزییات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان و همچنین تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط، پرداختی توسط هر یک از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پس از تعیین مصادیق آن در شورای پول و اعتبار در پایان هر فصل، آمار تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط پرداختی توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را منتشر کرد. بر همین اساس فهرست تسهیلات کلان جاری و تسهیلات کلان غیرجاری هر بانک را می توان مشاهده کرد. با عنایت به مصوبه جلسه مورخ 31 خردادماه 1401شورای پول و اعتبار در این خصوص، مجموع خالص تسهیلات و تعهدات مربوط به هر ذینفع واحد و یا اشخاص مرتبط که میزان آن حداقل معادل 1،000 میلیارد ریال است، به عنوان مصادیق مشمول حکم مقرر در جزء نخست از بند «د» ذیل تبصره (16) قانون بودجه سال 1401 کل کشور محسوب می‌شود .

 

هم افزایی میان روابط عمومی بانکها در جهت پیشبرد اهداف

همزمان با برگزاری جلسه کمیسیون مشترک مدیران روابط عمومی بانکهای دولتی و نیمه دولتی، بر لزوم هم‌افزایی میان روابط عمومی بانکها در جهت پیشبرد اهداف نظام بانکی تاکید شد. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، کمیسیون روابط عمومی بانکهای دولتی و نیمه دولتی به صورت ماهیانه تشکیل می گردد و اعضای این کمیسیون به بررسی مسائل مشترک می پردازند. بانک توسعه تعاون میزبانی این نوبت را بر عهده داشت و مدیران روابط عمومی بانک‌های سپه، کشاورزی، رفاه کارگران، صادرات، ملی، صنعت و معدن، قرض الحسنه مهر ایران، تجارت، ملت، پست بانک، مسکن و صندوق کار آفرینی امید در این جلسه حضور یافتند. در این جلسه اعضای کمیسیون بر لزوم هماهنگی و هم افزایی بانکها برای پیشبرد اهداف شبکه بانکی در حوزه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مشتریان و عموم مردم تاکید نمودند و از سوی دیگر تداوم آموزش ها و ارائه نکات کاربردی برای عموم به منظور ارائه خدمات موثر مورد بررسی قرار دادند. در ادامه مباحث مربوط به نقش بانکها در حوزه مسئولیت اجتماعی و موضوعات فرهنگی مواردی بود که در دستور کار این جلسه قرار گرفت. همزمان با پیشرفت ها در حوزه‌های متنوع بانکی، لزوم هماهنگی و هم افزایی بانکها برای اطلاع رسانی موثر و تبلیغات خدمات نوین و آموزش های همگانی بیشتر احساس می شود.

افزایش چهار برابری پرداخت وام ازدواج در بانک قرض الحسنه رسالت
پرداخت وام ازدواج در بانک قرض الحسنه رسالت از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از چهار برابر افزایش داشته است. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی، مدیر اعتبارات بانک قرض الحسنه رسالت گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون از لحاظ تعداد بیش از چهار برابر و از نظر مبلغ، افزایش بیش از 20 برابری در پرداخت وام ازدواج به متقاضیان نسبت به مدت مشابه سال گذشته یعنی سه ماهه اول سال داشته ایم. عزیزاله ایزدی کل تسهیلات پرداختی این بانک از ابتدای سال جاری تا 20 خرداد ماه را حدود 167 هزار فقره پرونده تسهیلات با مبلغی بالغ بر 75.655 میلیارد ریال برشمرد و افزود: در مدت مشابه سال گذشته که 118 هزار فقره با رقمی حدود 34.948 میلیارد ریال پرداخت شده بود، شاهد افزایش 2.2 برابری پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در این بانک هستیم.

کم بیمه گی مشکل مهم سال های
گذشته صنعت نفت
افزایش میزان کم بیمه گی در شرکت های دولتی، اتفاقی عجیب و درعین حال مهم که از مدیریت دولت در سال های قبل به جا مانده است. به گزارش تجارت به نقل از چابک آنلاین بررسی‌ها ازصورت های مالی منتشر شده شرکت های دولتی نشان داد که تعداد زیادی از دارایی های این شرکت ها دچار کم بیمه گی و یا فقدان پوشش بیمه ای مناسب هستند. هر چند که هیات وزیران درآیین نامه اجرایی بند چ ماده ۱۳ قانون مدیریت بحران کشور مصوب سال ۱۳۹۸ دستگاه های اجرایی را موظف کرد تا با شناسایی اموال و ریسک آنها و تحلیل خطر تمامی اموال بیمه‌پذیر را در برابر حوادث و سوانح، به قیمت کارشناسی نزد یکی از مؤسسات بیمه و صندوق ها، تحت پوشش بیمه ای متناسب قرار دهند. دراین بین،یکی از بخش های قابل توجه که سرمایه ملی کشور محسوب می شود، بخش انرژی و صنعت نفت است. باتوجه به اطلاعات منتشر شده در راستای شفافیت اقتصادی،مشخص شدکه برخی از شرکت های دولتی از جمله در صنعت نفت و گاز و انرژی در سال 99 از پوشش بیمه‌ای مناسب برخوردار نبوده اند. دوره ای که سکانداری صنعت نفت بر عهده بیژن نامدار زنگنه بوده است. از بیژن نامدار زنگنه، وزیر سابق نفت، به عنوان یکی از منتقدان جدی صنعت بیمه یاد می شود. او همواره نسبت به عملکرد صنعت بیمه در حوزه انرژی انتقادات جدی داشت و مدعی بود که مدیریت ریسک توسط شرکت های بیمه جدی گرفته نمی شود و بیمه‌ها بدون ارزیابی و بررسی مشکلات، تأسیسات را بیمه می‌کنند زیرا صنعت بیمه در ایران یک شوخی است!.

در پی انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت نفت؛

گروه بانک و بیمه: بانک توسعه صادرات ایران و وزارت نفت با هدف حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور داخلی صنعت نفت و افزایش توان رقابتی و در نهایت ارتقای شاخص های بهره وری در اقتصاد، تفاهم نامه همکاری منعقد کردند. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، دکتر سیدعلی حسینی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در مراسم انعقاد این تفاهم نامه که با حضور وحید رضا زیدی فر معاون امور مهندسی و پژوهش و فناوری وزارت نفت برگزار شد، افزود: موضوع حمایت از دانش بنیان ها طی چند سال اخیر در دستور کار بانک توسعه صادرات ایران بوده و در سال ۱۴۰۱ براساس نام گذاری و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از این حوزه، مسیر و راهبردهای این سیاست روشن شده است.
وی با اشاره به مقررات و قوانین بالادستی و تاکید رهبری بر هموار ساختن مسیر رشد شرکت های دانش بنیان،اظهار داشت: بانک توسعه صادرات ایران سال گذشته با همکاری صندوق فناوری نفت، برنامه های خود را به صورت اخص برای شناسایی پتانسیل های صادراتی شرکت های دانش بنیان و فناور آغاز و با انعقاد این تفاهم نامه روند جدی تری را در این راستا ادامه خواهد داد. وی گفت: این بانک به عنوان یکی از سهامداران اصلی صندوق فناوری شریف، به منظور ارائه خدمات متمرکز، یکی از شعب خود در تهران را به ارائه خدمات به مشتریان معرفی شده از سوی این صندوق و صندوق فناوری نفت اختصاص می دهد. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اعلام اینکه ۵۰ درصد از شرکت های دانش بنیان و فناور صنعت نفت، مشتری بانک توسعه صادرات ایران هستند، افزود: بر اساس تفاهم نامه انجام شده، بانک توسعه صادرات ایران مطابق با ضوابط بانک مرکزی، مجموعه ای از خدمات و تسهیلات خود را به شرکت های دانش بنیان و فناور صنعت نفت و شرکت های دارای قرارداد با کشورهای هدف اعطا خواهد کرد. وی اظهار داشت: پس از معرفی شرکت‌های دانش بنیان دارای قرارداد صادراتی از سوی وزارت نفت به بانک توسعه صادرات ایران، فرایند بررسی امکان استفاده از ظرفیت های تسهیلاتی و اعتباری انجام و در ادامه خدمات ذکر شده به شرکت ها ارائه می شود.
به گفته حسینی، بانک توسعه صادرات ایران علاوه بر مشاوره و آموزش شرکت های معرفی شده، تسهیلات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت صادراتی، ضمانتنامه، گشایش یا ابلاغ اعتبارات اسنادی، حواله و نقل و انتقال وجوه برای شرکت های فناور صنعت نفت اعطا می کند. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهم نامه، بانک اقدام به اعطای خطوط اعتباری کوتاه و میان مدت با مشارکت بانک های خارجی به منظور تسهیل واردات و صادرات کالا و تجهیزات مورد نیاز شرکت های دانش بنیان و فناور فعال در صنعت نفت خواهد کرد. حسینی اظهار امیدواری کرد که سال ۱۴۰۱، سالی پربار برای مشتریان دانش بنیان باشد ضمن اینکه به عنوان یک بانک توسعه ای، آمادگی خود را برای ارائه خدمات به شرکت های فناور صنعت نفت اعلام می کنیم. یادآورمی شود، این تفاهم نامه با حضور مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران و وحید رضا زیدی فر، معاون امور مهندسی و پژوهش و فناوری وزیر نفت در وزارت نفت به امضای طرفین رسید.

در نشست مشترک مدیرعامل و مدیران صندوق بازنشستگی کشوری و بانک صادرات ایران موافقت شد تا وام ضروری بازنشستگان تحت پوشش این صندوق از ۱۲ میلیون تومان به ۱۵میلیون تومان افزایش یابد. به گزارش تجارت به نقل از صندوق بازنشستگی کشوری، محمد اسکندری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در نشستی که با حضور سید ضیاء ایمانی مدیرعامل بانک صادرات ایران و تعداد دیگری از معاونان و مدیران این بانک برگزار شد، بر افزایش سطح همکاری و توسعه خدمات بانک صادرات به بازنشستگان و شرکت های زیرمجموعه صندوق به عنوان بانک عامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد. وی با تاکید بر لزوم افزایش اعتبارات و سقف پرداختی تسهیلات به بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری گفت: افزایش اعتبارات پرداختی از سوی بانک صادرات به صندوق و بهبود سقف تسهیلات به بازنشستگان عزیز تحت پوشش این صندوق، حداقل مطالبه ای است که وجود دارد و امیدواریم با همکاری و مساعدت بانک صادرات این مهم عملیاتی شود.