گروهک منافقین با دلارهای آمریکا حمایت می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی دردیدار با رئیس مرکز حقوق بشر گرجستان گفت: گروهک‌هایی مثل مجاهدین خلق با دلارهایی تصویبی در کنگره آمریکاحمایت می‌شوند. زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر و عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران روز پنجشنبه (2 تیر) با الکساندر تسکیتیشویلی، رئیس مرکز حقوق بشر گرجستان دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار، الهیان ضمن تبیین اقدامات انجام شده در خصوص صیانت از حقوق بشر و حقوق شهروندی مردم ایران در مجلس شورای اسلامی‌، گفت: کشور های غربی تلاش می‌کنند وضعیت حقوق بشر را در ایران یک وضعیت سیاه و نا امید کننده نشان دهند. کشورهایی مثل کانادا و آمریکا که بانی قطعنامه‌های ضد ایرانی در مجامع بین المللی هستند، هیچگاه نسبت به قربانی شدن 17 هزار شهید ترور در ایران اعتراض نکرده و از گروه‌های تروریستی عامل این جنایت ها حمایت کرده اند. وی با بیان اینکه در بین شهدای ترور کشورمان، زنان و کودکان هم دیده می‌شوند، اظهار داشت: این جنایت ها توسط گروهک‌هایی مثل مجاهدین خلق انجام می‌شود که با دلارهایی که در کنگره آمریکا تصویب می‌شود، حمایت می‌شوند. الهیان افزود: رژیم صهیونیستی تاکنون چندین دانشمندان هسته ای و دانشمندان فعال در حوزه تولید واکسن ما را به شهادت رسانده و اخیرا نیز شهید صیاد خدایی را در نزدیکی مجلس ترور و به شهادت رسانده است.

 

حمایت تمام قد دستگاه قضا از دولت

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه در همایش سراسری قوه قضاییه بیان کرد: در حالی که جهان بین دو قدرت شرق و غرب مادی تقسیم شده بود کسی گمان نمی برد یک نهضت دینی بتواند بدون وام گرفتن و بدون اتکا به شرق و غرب پیروز شود. وی افزود: برخی افراد در مخیله شان هم خطور نمی کرد که چنین اتفاقی در عصر حاضر محقق شود. خداوند عنایت کرد و به دست یک بنده صالح خودش و به دست امت دین باور انقلاب عظیمی را علیرغم دشمنان و مستکبران به پیروزی رساند. رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مردم یکپارچه و یکدل با پیروی از مقتدای خودشان از امام دیروز و امام امروز بر همه نقشه های دشمن پیروز شدند، بیان کرد: امام و امت توانستند با پیوند وسیع یک الگوی وسیع از حکمرانی به نام مردم سالاری دینی ارائه دهند. محسنی اژه ای گفت: اگر مردم بدانند کارگزاران نظام برای آن‌ها، برای تحقق عدالت،عدالت اجتماعی و فراهم کردن بستر جهت رشد دنیا و آخرت آن‌ها تلاش می‌کنند، تردید نکنید که مردم پشت سر کارگزاران نظام خواهند بود. امروز وظیفه خود می‌دانم با تمام توان به کمک قوه مجریه بیایم. می‌دانم اگر دولت در برنامه‌هایش موفق باشد قوای قضائیه و مقننه هم موفق خواهند بود. مسئولیت قوه مجریه با مسئولیت قوه قضاییه قابل مقایسه نیست.

آیت الله رئیسی در همایش قوه قضائیه تاکید کرد:

گروه سیاسی: رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سیاست ایران همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای، بین المللی و کشورهای جهان است، گفت: ظرفیت‌های زیادی در کشورهای «دی ۸» برای افزایش تبادلات تجاری و ترانزیت کالا وجود دارد که مغفول مانده است. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در دیدار «ایسیاکا عبدالقادر امام» دبیرکل سازمان «دی ۸» با تاکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای، بین المللی و کشورهای جهان است، گفت: ظرفیت‌های زیادی در کشورهای «دی ۸» برای افزایش تبادلات تجاری و ترانزیت کالا وجود دارد که مغفول مانده است. رئیس جمهور با اشاره به دستاوردهای دانش بنیان جوانان ایرانی در پارک‌های علم و فناوری کشورمان، اظهار داشت: ایران می‌تواند دستاوردهای فناورانه و دانش‌بنیان خود را با دیگر کشورهای «دی ۸» به اشتراک بگذارد. آیت‌الله رئیسی با ضروری دانستن افزایش تبادلات تجاری میان اعضای گروه «دی ۸»، تصریح کرد: اعضای این سازمان تلاش کنند ضمن فعال‌سازی ظرفیت‌های خود تبادلات تجاری بین کشورهای عضو را افزایش دهند. رئیسی خاطرنشان کرد: آمریکا نمی‌خواهد کشورهای در حال توسعه رشد کنند و علاقه مند است این کشورها به هر نحوی به نظام سلطه وابستگی داشته باشند. «ایسیاکا عبدالقادر امام» دبیرکل سازمان «دی ۸» نیز در این دیدار ایران را یکی از اعضای فعال این سازمان دانست و گفت: دو نهاد مهم «دی ۸» در تهران و همدان مستقر است. «ایسیاکا عبدالقادر امام» مورد توجه قرار گرفتن ظرفیت جمعیت برای کشورهای عضو سازمان «دی ۸» و افزایش تبادلات تجاری میان اعضا را دو رویکرد مهم مدیریتی خود از زمان تصدی دبیر کلی این سازمان عنوان کرد.

دردهای مردم باید شنیده شود و حق درجا زدن نداریم
همچنین روز گذشته آیت‌الله رئیسی در همایش قوه قضائیه گفت: در قوای سه گانه تصمیم گرفتیم دچار حاشیه نشویم و به متن یعنی معیشت مردم بپردازیم. رئیس جمهور صبح روز گذشته گفت: در تحلیل حادثه هفتم تیر و قضایای سال ۶۰، جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه تصمیم داشت که جبهه انقلاب و نمادهای انقلاب را ترور شخص و ترور شخصیت کند. وی خاطر نشان کرد: دهه ۶۰ را به یاد بیاورید و ببینید منافقین چگونه و چه چهره هایی را ترور کردند و با نشر شایعات و تهمت ها به سمت حاشیه سوق دادند. امام خمینی(ره) از مظلومیت شهید بهشتی به صورت ویژه یاد می کردند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در هر شیطنت و فتنه‌ای در این ۴۰ سال کشور جای پای نفاق دیده می‌شود، گفت: جریان نفاق با نظام سلطه سعی داشتند شیطنت خود را ادامه دهند، اما جریان انقلاب باید آگاه باشد تا جریان نفاق نتواند اهداف پلید خود را دنبال کند. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از عزیزان مسئول در قوه قضاییه تشکر می‌کنم که به دنبال احقاق عدالت هستند و بسیاری در دستگاه قضایی بی نام و نشان برای تحقق عدالت در تلاش هستند. به ویژه از رئیس مجرب قوه قضاییه با سابقه ۴۰ ساله کار قضایی تشکر می کنم که گفتمان حفظ سرمایه اجتماعی و ارتقای آن ضمن مبارزه با فساد و گسترش عدالت را در دستور کار دارند.
وی با بیان اینکه تمام تصمیمی گیری ها در کشور باید مبتنی بر کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی و رشد هنجارهای اقتصادی و فرهنگی در جامعه باشد، گفت: در این رابطه اقدامات پیشینی و پسینی وجود دارد. دستگاه های اجرایی باید قوانین و مقررات عادلانه، ضد فساد، ضدتبعیض را مورد توجه قرار دهند و اجرا کنند و دستگاه قضایی بر این روند نظارت کنند.
رئیس‌جمهور عنوان کرد: دستگاه قضایی باید از نظارت ناظران در بخش های نظارتی استقبال کند. ما دستگاه های نظارتی را کمک بزرگی در دستگاه اجرایی می‌دانیم.
دستگاه های نظارتی باید پیش از بقیه در جریان مسائل قرار گیرند. باید به هوش باشیم که مبادا این آسیب جامعه را گرفتار کند. آیت‌الله رئیسی افزود: اگر کسانی مرتکب فساد شدند و دستشان به فساد آلوده شد حتما قضاوت عادلانه آنها در جهت اجرای عدالت اثرگذار خواهد بود. امروز مسئولان در دستگاه های مختلف باید نسبت به وقوع فساد حساس باشند و این حساسیت ،خودش می تواند پیشگیرانه باشد.
وی اظهار داشت: در دستگاه قضایی اعلام کرده بودم و در دستگاه اجرایی آن را دنبال می کنم که خط قرمز ما بی استناد سخن گفتن و رفتار کردن است. حتما کمک عزیزان نسبت به حفظ اموال و آبروی افراد، حفظ محیط زیست و مجموعه اقدامات، کمک بزرگی به دستگاه های اجرایی است. رئیس‌جمهور ادامه داد: باید بدانیم رمز موفقیت ما در کشور انسجام همه نیروهایی است که به نام انقلاب کار می کنند و همه ما تحت فرماندهی فرمانده کل قوا هستیم. ما در قوای سه گانه تصمیم گرفتیم گرفتار حاشیه ها نشویم و حتما به متن خواهیم پرداخت. برخی گرفتار حاشیه‌ها شدند و عقب ماندگی رخ داد. تصمیم داریم گرفتار حاشیه‌ها نشویم و به متن بپردازیم. آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه باید به دنبال جبران عقب ماندگی ها بود، بیان کرد: در این چند ماه در دولت ضمن امیدواری به آینده کشور شاهد عقب ماندگی هایی هستیم، دردها و رنج های مردم امروز شنیدنی است. عزیزان مجلس، قوه قضاییه و ما باید نسبت به پیشرفتِ عدالت تلاش کنیم. حق درجا زدن و توقف کردن نداریم و هیچ راهی جز تلاش برای پیشرفت نداریم. وی تصریح کرد: ما در همه اقدامات خود،یخصوص آنجا که مشارکت مردم بوده پیروز شده ایم. در تصمیم گیری ها و انجام کارها باید از مردم کمک بگیریم. قوه قضاییه برای پیشرفت باید به این امر توجه کند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مشکلات و کمبودهایی در دستگاه قضایی وجود دارد، گفت: دولت تلاش می‌کند با اختصاص بودجه بخشی از این کمبودها را جبران کند. در دو مقطع با تخصیص اعتبارات در این راستا تلاش کردیم تا در دستگاه قضا برای جذب نیروی انسانی و پرداخت تسهیلات اقدامات لازم را انجام دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری اعلام کرد:

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: دور جدید مذاکرات، طی روزهای آینده و در هفته جاری برگزار می شود. سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز دوشنبه در نشست خبری، درباره سفر وزیر امور خارجه به ترکیه گفت: امیرعبداللهیان پس از آن عازم ترکمنستان می‌شود تا در نشست وزرای خارجه کشورهای حوزه خزر شرکت کند. وی در تشریح جزئیات سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، افزود: آقای بورل تلاش جدی کرد که مذاکرات ادامه یابد و ما از نقش تسهیل‌گری اتحادیه اروپا در این زمینه قدردانی می‌کنیم. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آقای امیرعبداللهیان پیشنهاد کرد که «بورل» به ایران بیاید و در تهران پاسخ‌هایی که آمریکا تا آن زمان احتمالاً می‌داد را بررسی کنند. خطیب‌زاده تصریح کرد: او به ایران آمد و گفتگوهای مفصلی انجام و نظر طرف آمریکایی را منتقل کردند و اینکه آمریکا تعهد داده به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ عمل و انتفاع ایران را تضمین کند. وی افزود: آقایان امیرعبداللهیان و بورل گفتگوهای خصوصی یک ساعته‌ای با حضور معاونان داشتند و درباره ابعاد مختلف ادامه مذاکرات صحبت کردند. در اینکه در محتوا و در شکل در هر دو موضوع توافقاتی شده است را می‌توانم تأیید کنم اما اینکه براساس برنامه پیش بینی شده، آمریکایی‌ها در عمل نشان خواهند داد که از میراثِ ترامپ عبور خواهند کرد و عضو مسئول باشند را باید در ادامه دید.

ایران درخواست عضویت در بریکس را ارسال کرده است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص عضویت ایران در سازمان بین‌المللی بریکس، گفت: بریکس حدود ۳۰ درصد تولید ناخالص جهان را دارد، از این رو در سال ۲۰۱۵ صندوق پولی بریکس ایجاد شد و همکاری‌ها پیگیری شد. خطیب‌زاده با بیان اینکه ایران درخواست عضویت خود را در بریکس ارسال کرد، از این رو رئیس جمهور چین از رئیس جمهور کشورمان برای سخنرانی دعوت کرد، اظهار کرد: امیدواریم بریکس برای ما ارزش افزوده داشته باشد. وی در خصوص نحوه فعالیت دفتر حافظ منافع ایران در قاهره گفت: دفتر حفاظت منافع ایران در مصر باز و در حال انجام فعالیت است. سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح دستاوردهای سفر نخست وزیر عراق به تهران گفت: سفر آقای الکاظمی از پیش برنامه ریزی شده بود و در چارچوب مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای، از جمله نقش سازنده بغداد در روابط ایران و عربستان است.

«الکاظمی» حامل پیام سعودی‌ها بود
خطیب‌زاده افزود: در این سفر درباره پروژه‌های جدی تبادل نظر شد. روابط دو کشور چند لایه و راهبردی است و متعاقب سفری است که چند وقت پیش وزیر امور خارجه عراق به ایران داشت.
وی تصریح کرد: یکی از ابعاد این سفر نقش عراق در گفتگوهای ایران و عربستان است. از نقش عراق تقدیر می‌کنیم. آقای الکاظمی نکاتی را از طرف عربستان به ما منتقل کرد و طرف عربستان آمادگی دارد در سطح دیپلماتیک مذاکرات در بغداد ادامه یابد و بزودی تاریخ آن نهایی می‌شود و متعاقب آن، سفر هیئت‌های فنی به سفارتخانه‌ها انجام می‌شود. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره جزئیات مذاکرات غیرمستقیم آتی بین ایران و آمریکا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا، گفت: زمان و مکان تقریباً مشخص است و در چند ساعت آتی تصمیمات نهایی اتخاذ می‌شود و طی روزهای آتی و در همین هفته این ملاقات انجام خواهد شد.

گفتگوی مستقیمی بین ایران و آمریکا رخ نمی‌دهد
خطیب‌زاده در خصوص چگونگی مذاکرات آتی نیز گفت: گفتگوی مستقیمی بین ایران و آمریکا رخ نخواهد داد و به صورت non paper خواهد بود. وی در واکنش به سوالی در خصوص طرح موضوع کنار گذاشته شدن سایر طرف‌های برجامی در مذاکرات آتی، گفت: هیچ کس کنار گذاشته نشده است. وقتی که بقیه کشورهای ۱+۴ وین را ترک کردند به این دلیل بود که آنچه باید گفته می‌شد گفته شده و چند موضوع اختلافی بین ایران و آمریکا باقی‌مانده است. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تسهیل کننده برجام براساس خود برجام، اتحادیه اروپا است و آقای بورل جلسه‌ای هم با سفرای سه کشور اروپایی در ایران داشتند. آنچه الان اتفاق می‌افتد ادامه وین است و درباره چند موضوع باقی‌مانده گفتگو شود. خطیب‌زاده افزود: آنچه صحبت خواهد شد فقط موضوعات رفع تحریمی و اختلافی است که در دور قبل باقی مانده بود.

رفع توفیق نفتکش ایرانی در یونان
وی همچنین در خصوص وضعیت کشتی توقیف شده ایرانی در یونان، گفت: دادگاه یونان حکم اولیه را در مسیر درست صادر کرد و دزدی اولیه را باطل و حکم داد که نفت دزدیده شده، برگشت داده شود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: از همین تریبون دولت یونان را ترغیب می‌کنیم در اولین فرصت این قضیه عملیاتی شود و کشتی با نفت آزاد شده به مسیر خود ادامه دهد. خطیب‌زاده درباره دو نفتکش یونانی توقیف شده در ایران نیز خاطرنشان کرد: سفیر یونان در ارتباط با ما است و مسیر قانونی در حال طی شدن است و دسترسی‌های کنسولی را دارند و امیدواریم در ادامه توافق خوبی انجام شود. وی در توضیح اجلاس وزرای امور خارجه حاشیه دریای خزر، گفت: در اجلاس خزر هیچ بیانیه‌ی خاصی صادر نمی‌شود و فقط بیانیه ریاستی صادر می‌شود. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه آیا در سفر امیرعبداللهیان به ترکیه عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق و سوریه مورد بحث قرار می‌گیرد؟، اظهار داشت: هیچ وقت عملیات نظامی راه‌حل صلح نبوده و جنگ به صلح نمی‌انجامد و باید به صلح و امنیت پایدار رسید. موضوعات مختلفی در دستورکار این سفر است از جمله تحولات در سوریه و عراق. مطمئن هستم بعد از سفر گزارش بهتری از این سفر ارائه شود.

«تجارت» نقش دستگاه قضا و دولت را در مقابله با فساد بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: نقش دستگاه قضا و دولت‌ها در مبارزه با فساد چه میزان است؟ منشاء مبارزه با فساد باید چه نقطه‌ای از دستگاه حاکمیتی باشد؟ به گزارش «تجارت»، برخی کارشناسان معتقدند برخلاف تصور رایج در جامعه، نقش دولت در مبارزه با مفاسد اقتصادی به مراتب مهم‌تر از نقش قوه قضائیه است زیرا دولت در جایگاهی قرار دارد که می‌تواند موتور ایجاد فساد را خاموش کند. اما با این وجود قوای سه گانه نقش کلیدی در مبارزه با فساد دارند که هر کدام از مسیر مخصوص به خود قابل پیگیری است. بررسی‌های یک پژوهش از کشورهای دنیا حاکی از آن است که برای مقابله با فساد، تمرکز بر پیشگیری به‌وسیله اصلاح قوانین، اثرات مطلوب‌تری نسبت به برخورد سختگیرانه پس از وقوع جرم داشته است. این پژوهش با بررسی تجارب کشورهای ایالات متحده، کره جنوبی، فرانسه و همچنین اتحادیه اروپا، معتقد است که ریشه فساد در بخش حاکمیت،‌ به‌عنوان تعارضی میان وظایف دولتی و منافع خصوصی ماموران دولتی تعریف شده است که وظایف آنها را به‌صورت ناصحیحی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. مطابق این یافته‌ها، در بیشتر کشورها تعارض منافع به جای اینکه ناشی از صفات و روحیات افراد باشد ناشی از کارکرد بد دستگاه‌ها و عدم شفافیت در رویه‌ها است. مطابق بررسی مرکزپژوهش‌های مجلس ایجاد مرامنامه کارکنان و مقامات دولتی، ثبت و افشای دارایی‌های شخصی مقامات ارشد دولتی، محدودیت‌های پسا اشتغالی برای مقامات دولتی فاسد و سیستم واگذاری مدیریت سهام به کارگزار ناشناس می‌تواند به پایان حیرانی دستگاه‌ها و افراد در تعارض منافع کمک کند. ناکارآمدی اقتصادی دولت‌‌‌ها سال‌هاست که حکومت‌ها را به تکاپو انداخته است تا با تقویت بخش خصوصی یا از طریق خصوصی‌سازی یا بهبود محیط کسب‌وکار، خود را از این ورطه برهانند. در این میان، کشورهای مختلف، از شیوه‌‌‌های متفاوتی استفاده کرده‌‌‌اند. گروهی مانند شوروی سابق با خصوصی‌‌‌سازی صرف از طریق واگذاری دارایی‌‌‌ها و شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، بدون ایجاد زیرساخت‌‌‌های لازم‌‌ این انتقال مالکیت و پیش از توانمند‌سازی بخش خصوصی واقعی و آماده‌سازی محیط به این سمت حرکت کرده‌‌‌اند که نتیجه فاجعه‌بار آن، افزایش پنج‌برابری تعداد فقرا بوده است. گروهی دیگر از کشورها مانند چین، روش دیگر یعنی ابتدا بهبود محیط کسب‌وکار و سپس واگذاری دارایی‌ها را برگزیدند که نتیجه آن، نجات ۵۰۰میلیون نفر (تا سال ۲۰۰۴) از فقر بوده است عدم اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار هم از سوی بخش خصوصی و هم از سوی دولت مورد انتقاد واقع شده است. اگرچه پیش از این، تنها بخش خصوصی بود که نسبت به بی‌توجهی به قانون مذکور، در جلسات مختلف هشدار می‌داد؛ اما این بار دولتی‌ها هم اذعان کردند که این قانون به‌طور کامل اجرایی نشده است. بیش از هفت سال از تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار می‌گذرد. اما کارشناسان اعلام کرده‌اند که حدود ۸۰ درصد از این قانون اجرا نشده است.
تجربه‌های جهانی در مبارزه با فساد مالی و اقتصاد حاکی از آن است که بخش عمده‌ای از تمرکز معطوف به نظارت دستگاه‌ها به شیوه پایین به بالا بوده است، حال آنکه در ایران شیوه نظارت عمدتا از بالا به پایین طراحی می‌شود. مطابق تجربه‌های جهانی مسیر کشف فساد باید به شکل حمایت از گزارش‌دهندگان تخلف باشد، به نحوی که «بستر لازم» و «انگیزه» گزارش‌دهندگان برای افشای فساد تقویت شود.

دیدگاه رئیس پارلمان بخش خصوصی
غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این خصوص اظهار کرد: نگاه جدید دستگاه قضایی بر ریشه‌ها و بنیان‌های شکل‌گیری فساد است و این رویه باعث امید فعالان اقتصادی به اصلاح امور شده است. قوه قضائیه به عنوان یکی از ارکان شاخص نظام جمهوری اسلامی ایران، نبض «عدالت» را در دست دارد و بار سنگین احقاق حقوق آحاد جامعه را بر دوش می‌کشد. این نهاد با حراست از قانون اساسی، مردم را به مفهوم «عدل» باورمند می‌کند و احقاق «حق» را برای همه اقشار، میسر می‌سازد. او افزود:‌ در هفته‌ای که به نام این رُکن مهم نامگذاری شده، فرصتی شایسته برای گرامی‌داشت اقدامات ارزشمند تلاشگران عرصه عدل و داد و همچنین تجلیل از مقام شامخ مجاهد نستوه و اندیشمند جلیل‌القدر، شهید «سید محمد بهشتی» و سایر شهدای این عرصه فراهم است. قوه قضائیه در سال‌های اخیر با یک تغییر رویکرد محسوس نسبت به فعالیت‌های اقتصادی، ظرفیت تازه‌ای را برای تعامل ناگسستنی دستگاه قضایی و اقتصاد ایجاد کرد. شافعی تصریح کرد: دستگاه قضایی، نقشی سازنده‌ای را در توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی ایفا می‌کند و توجهات خاص و اشراف ریاست محترم قوه قضائیه به مسائل اقتصادی کشور و تلاش‌های این مجموعه برای گره‌گشایی از مشکلات بخش تولید و صنعت، موجبات دلگرمی فعالان و بازیگران عرصه اقتصاد را فراهم می‌آورد.رئیس اتاق ایران ادامه داد: ‌در این ایام دشوار که چالش‌های مختلفی، متاثر از اتفاقات بیرونی و درونی، اقتصاد کشور و خاصه معیشت مردم را تحت‌الشعاع قرار داده، فعالان اقتصادی، تولیدگران و کارآفرینان در خط مقدم جنگ اقتصادی به نقش آفرینی مشغول هستند. انتظار آن‌ها نیز همراهی و تسهیلگری از جانب ‌قوای سه گانه است. خوشبختانه در این زمینه، نگاه همدلانه رئیس دستگاه قضایی به حوزه اقتصاد و بخش خصوصی، برای فعالان این عرصه، امیدآفرین بوده است.
مقوله «فسادزدایی» از عرصه‌های تصمیم‌گیری، فرآیند و اجرا، یک ضرورت مهم به شمار می‌آید و نگاه دستگاه قضایی به این مسائل متمرکز بر ریشه‌ها و بنیان‌های شکل‌گیری این پدیده‌هاست و همین رویه نیز امیدواری فعالان اقتصادی کشور را دو چندان کرده است. او اضافه کرد: تولیدکنندگان، صنعتگران و کارآفرینان، در بزنگاه سخت تحریم‌ها، خواستار مقابله با خود‌تحریمی‌ها هستند و این مهم میسر نمی‌شود مگر آنکه بر حُسن اجرا و کیفیت اقدام در مورد قوانین مهمی نظیر «قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور»، «قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴» و «قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار» نظارت جدی و پیگیرانه صورت گیرد. باور داریم که قوانین مذکور اگر در سنوات گذشته به شایستگی اجرایی می‌شدند، امروز وضعیت متفاوتی را برای اقتصاد کشور شاهد بودیم.

سرمقاله

محمد انیسی طهرانی
کارشناس سیاست بین‌الملل

رمز ارزها یا کریپتوکارنسی ها که مطرح ترین آن بیت کوین می باشد از پدیده هایی هستند که فضای وجودی خود را در حوزه اقتصاد آهسته آهسته گسترش می دهند، در مواردی بین آنها با نهادها و ابزارهای سنتی اقتصاد، مانند بانک مرکزی و ارزهای معتبر مانند دلار، چالش هایی ایجاد می شود. در کنار مزایای وسوسه برانگیز رمز ارزها مانند عدم تمرکز و نقل و انتقال سریع - آسان، این نوع دارایی ها از خطر پذیری بالا از جمله کاهش شدید نرخ ارزش و نفوذ هکرها، برخوردار می باشند. بیت کوین که پرچم دار رمز ارزها محسوب می شود پیش مدتی است که روند سقوط را تجربه و همچنین سایر رمزارزها به پیروی از آن به این وضعیت ناخوشایند دچار شده اند. در ماه آوریل 2022 ( فروردین – اردیبهشت) که نرخ تورم در کشورهای توسعه یافته و بازارهای نوظهور در حال افزایش بود، مردم به دنبال راه هایی برای محافظت از پس انداز خود در برابر اثرات کاهش ارزش بودند و ارزهای رمز پایه یک راه حل عالی به نظر می رسید. در آن زمان حتی از بیت کوین بعنوان «طلای دیجیتال» یاد می‌شد. این موضوع به زمانی بر می گردد که طلا مهمترین کالایی بود که مردم برای محافظت از دارایی خود در برابر کاهش قدرت خرید پول های ملی، از آن استفاده می کردند. اما چرا بیت کوین به عنوان یک محافظ در برابر تورم تبلیغ می شود آیا واقعا می تواند ارزش رو به کاهش ارزهای ملی را جبران کند؟ به طور خلاصه، تورم به افزایش قیمت کالاها و خدمات اشاره دارد. وقتی قیمت ها افزایش می یابد، قدرت خرید مردم کاهش و در نتیجه برای خرید کالاها یا خدماتی که در گذشته مبلغ کمتری پرداخت می کردند، پول بیشتری مورد نیاز است. طلا و املاک بعنوان محافظان سنتی در برابر تورم دارای مشکلاتی هستند، خطر نگهداری، حمل و نقل و ذخیره برای طلا و سرمایه گذاری بسیار بالا برای ورود به مستغلات، از آنجمله هستند. اما شاید عامل اصلی که بیت کوین را در برابر تورم پوشش می دهد، عرضه محدود «واحد» آن است. زمانی که «ساتوشی ناکاموتو» بزرگترین ارز رمزنگاری شده جهان را ایجاد کرد، در کد منبع بیت کوین محدودیتی ایجاد کرد که گردش آن را به ۲۱ میلیون واحد بیت کوین محدود کرد. از آن زمان تاکنون حدود 19 میلیون واحد تولید شده است که تنها 2 میلیون سکه تا سقف 21 میلیون، باقی مانده است. هیچ کس نمی تواند کد منبع بیت کوین را برای افزایش عرضه تغییر دهد. برای انجام این کار، یک بلاک چین (دفتر ثبت سوابق که بین تمام اعضای شبکه پخش و همه اعضا به اطلاعات آن دسترسی دارند) جدید مورد نیاز است. بنابراین، بدون عرضه مازاد، سکه‌های موجود در نهایت کمیاب و باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت دارایی می‌شوند. همچنین برخلاف طلا، بیت کوین بسیار قابل حمل است. می توان آن را در عرض چند ثانیه از گوشه ای از جهان به گوشه ای دیگر منتقل کرد. همچنین برای هر فرد که به گوشی هوشمند و اینترنت دسترسی دارد قابل دستیابی است. بیت کوین در سال 2009، زمانی که برای اولین بار به وجود آمد، ارزش آن کمتر از 1 سنت در هر واحد بود اما در نوامبر (آبان) سال 2021 بالاترین قیمت خود یعنی67،582 دلار را به ثبت رساند. اما ارزش بیت کوین و سایر رمز ارزها از ابتدای آوریل (فروردین)، رو به کاهش و به حدود 21 هزار دلار سقوط کرد. انتظارات افزایش شدیدتر نرخ بهره فدرال رزرو ایالات متحده همراه با افزایش تورم در بزرگترین اقتصاد جهان نیز فشار بسیاری بر دارایی های پر خطر از رمرز ارزها تا سهام وارد کرده است بطوریکه ارزش بازار کریپتو از 3 تریلیون (هزار میلیارد) دلار در نوامبر 2021 (آبان) به حدود 900 میلیارد دلار کاهش یافته است. اما یکی از موارد مهم که بازار رمز ارزها را دچار آشفتگی بیشتر کرد، آسیب به اعتماد صاحبان این نوع دارایی ها بود. یک نمونه از آن، شبکه سلسیوس (Celsius) بستر (پلتفرم) وام‌دهنده ارزهای دیجیتال، بعلت مشکلات نقدینگی در ایالات متحده، برداشت ها و نقل و انتقالات بین حساب‌ها را برای «تثبیت نقدینگی» متوقف و حساب 1.7 میلیون مشتری خود را بطور موقت مسدود کرد. برای فهم بهتر ذکر یک مثال مفید به فایده است: تصور کنید بانک «ایکس» سپرده هایی را با وعده پرداخت سود بالا از مشتریان جذب و آن را در قالب تسهیلاتی به متقاضیان واگذار می کند. اما زمانی مشکل آغاز می شود که تسهیلات گیرندگان از انجام تعهدات مالی خود ناتوان و این مورد به بانک و تعهداتشان نسبت به سپرده گذاران منتقل و در نهایت بانک مجبور به منجمد کردن حساب مشتریان می شود. سلسیوس مانند یک بانک، سپرده‌های رمزنگاری شده را از مشتریان خُرد جمع آوری و آن را در بازار ارزهای دیجیتال با ارائه خدماتی مانند وام و بیمه هزینه می کند. برخلاف بانک ها، سلسیوس به مشتریان سپرده گذار وعده بازدهی بالایی را می دهد که گاهی به 18.6 درصد در سال می رسد. فریب سودهای کلان، باعث شده است که سرمایه گذاران خُرد دارایی‌ها را به این شبکه سرازیر کنند. تحلیلگران رمز ارزها معتقد اند دلیل اقدام سلسیوس برای متوقف کردن حساب های مشتریان، کاهش سرمایه گذاری در رمز ارزها و عدم توان پاسخگویی سلسیوس به سپرده گذارانی بود که در بحبوحه رکود گسترده بازار ارزهای دیجیتال، قصد خروج داشتند. اما مشکلات سلسیوس فقط به این مورد محدود نمی شود. پلتفرم سلسیوس پیش مدتی با حمله هکرها، 54 میلیون دلار بیت کوین را از دست داد. آنچه مهم است اینکه ارزهای رمزنگاری شده واقعیتی غیر قابل چشم پوشی در اقتصاد قرن بیست و یکم می‌باشند. چنانکه «کریستین لاگارد» رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا، اخیرا اظهار داشته است که دارایی های ارز دیجیتال و امور مالی غیر متمرکز، ممکن است به طور بالقوه خطری واقعی برای ثبات مالی ایجاد کنند، وی افزود، اگر ارزهای دیجیتال نقش بزرگ تری در اقتصاد گسترده تر ایفا کنند، ممکن است این اتفاق بیفتد. راه حل این مهم آن است که اشخاص حقیقی با آگاهی جامع از نوسانات رمز ارزها و احتیاط کامل به این عرصه ورود پیدا کنند و دولت ها به جای پاک کردن صورت مساله و نادیده گرفتن موضوع، به سیاستگذاری مناسب و نظارتگری اهتمام ویژه ای داشته باشند.

یادداشت

فرزین حقدل
کارشناس مناطق آزاد

طبــــق بند ‌11 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبری ابلاغ شده و باید فصل‌الخطاب کارگزاران نظام، مدیران دولتی و مردم باشد؛ یک ماموریت خاص برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درنظر گرفته شده و آن «توسعه حوزه عمل این مناطق به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته‌‌، گسترش و تسهیل تولید صادرات و خدمات کالا‌، تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج با هدف تامین رشد پویا‌، بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی ‌و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 20ساله» است که قطعا این سیاست، نقش مناطق آزاد کشور را بسیار برجسته‌تر می‌کند. همچنین در ماده ‌5 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد آمده که این مناطق منحصرا براساس قانون خود اداره می‌شوند و هیچ قانون دیگری بر آنها اثر ندارد چراکه این مناطق خارج از مرزهای بازرگانی و گمرکی کشور هستند‌. طبق مدل‌های اقتصاد کشورهای پیشرفته جهان، قانونی که در مناطق آزاد جاری است، مسلما با قانون سرزمین اصلی کشور بسیار متفاوت است، در همین راستا مشوق‌ها و مزیت‌هایی در قانون مترقی مناطق آزاد ایران دیده شده که معافیت مالیاتی هم ازجمله آنها است‌. براساس ماده‌13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، اشخاص حقیقی و حقوقی که در مناطق آزاد به انواع فعالیت‌های اقتصادی مشغول هستند براساس هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از تاریخ بهره‌برداری ثبت شده در مجوز، به مدت 20 سال از پرداخت مالیات بردرآمد و دارایی،(موضوع قانون مالیات‌های مستقیم) معاف خواهند بود و پس از انقضای بیست سال هم تابع مقررات مالیاتی خواهند بود. مطابق با این قانون، مزیتی برای فعالان اقتصادی در مناطق آزاد درنظر گرفته شده تا سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی مشوق سرمایه‌گذاری و توسعه اشتغال را در این مناطق داشته باشند و درآمدهایی از آنجا کسب کنند. هم مناطق آزاد و هم مناطق همجوار و در نهایت GDP کلی که از این موضوع حاصل می‌شود، به ارتقاء درآمد و تراز تجاری کشور کمک می‌کند. اینها یکسری قوانین و دستورالعمل‌های بالادستی هستند که باید به عنوان فصل‌الخطاب مورد توجه همگان قرار گیرد. اما آن چیزی که ما برای پیوند اقتصاد ملی با اقتصاد بین‌المللی درنظر می‌گیریم‌، همین مناطق آزاد است که برای تسهیل در امور و سهولت در ایجاد کسب و کار به‌وجود آمده‌ا‌ند‌‌. البته که مناطق آزاد در ایران بلافاصله پس از اتمام جنگ تحمیلی و در دوران سازندگی که کشور به لحاظ مالی در مضیقه بود، تاسیس شدند بنابراین مناطق آزادی که در ایران ایجاد شدند از حداقل‌های امکانات بی‌بهره بودند در نتیجه سازمان‌های مناطق آزاد مجبور شدند برای ایجاد زیرساخت‌ها، به منابع به دست آمده از محل سرمایه‌گذاران اکتفا کنند البته باید تاکید داشت که دولت هم در این زمینه کار بزرگی انجام نداد. به طور مثال در سالی که منطقه آزاد جبل‌علی به وجود آمده، دولت دبی نزدیک به 13میلیارد دلار برای ایجاد زیرساخت‌های آن سرمایه‌گذاری کرد. حال آیا می‌توان این را با منطقه آزاد قشم که همزمان با جبل‌علی ایجاد شده، مقایسه کرد که چه مقدار سرمایه‌گذاری برای زیرساخت توسط دولت مرکزی در این منطقه صورت گرفته است؟ از لحاظ بحث معافیت مالیاتی اگر بخواهیم مناطق آزاد ایران را با مناطق آزاد کشورهای همسایه مقایسه کنیم، باید بگویم که در گرجستان سه منطقه آزاد با معافیت مالیاتی مادام‌العمر ایجاد شده است. آذربایجان هم یک منطقه آزاد با 10سال معافیت مالیاتی بدون قید و شرط دارد. همچنین ارمنستان با سه منطقه آزاد و با یک منطقه آزاد جدید 25سال معافیت مالیاتی و تاجیکستان 4 منطقه آزاد با 50 سال معافیت مالیاتی دارد و جالب این است که تقریبا قانون مناطق آزاد این کشورها را از قانون مناطق آزاد ایران کپی کرده‌اند.

«تجارت» ارزیابی کرد

گروه انرژی: در دولت سیزدهم در حوزه گسترش تعاملات بین‌المللی در صنعت نفت گام‌هایی را برداشته، و به‌نظر می‌رسد با وجود تحریم‌ها امتیازات خوبی را بدست آورده‌ایم. به گزارش «تجارت»، پترولجستیک از افزایش صادرات نفت ایران به ۹۶۱هزار بشکه در روز طی روزهای اول تا ۱۹ ژوئن خبر داد و این در حالی است که صادرات ال‌پی‌جی ایران نیز طی امسال ۴ درصد از پیش‌بینی‌ها بیشتر بوده است. یک شرکت تحلیل تجارت دریایی نفت به نام پترولجستیک از افزایش قابل‌توجه صادرات نفت ایران در ماه جاری میلادی خبر داد. بررسی‌های این شرکت نشان می‌دهد ایران طی روزهای اول تا ۱۹ ژوئن به طور متوسط ۹۶۱هزار بشکه در روز نفت روانه بازار جهانی کرده است. این در حالی است که براساس آمار این شرکت، طی ماه میلادی گذشته صادرات نفت ایران ۴۶۱هزار بشکه در روز برآورد شده بود. بر اساس این گزارش، با وجود تحریم‌های آمریکا تولید و صادرات نفت ایران روندی صعودی داشته و چین بزرگترین خریدار نفت از این کشور بوده است. رویترز چندی پیش اعلام کرد چین هفته پیش ۲میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده که احتمالا در ذخایر دولتی نفت چین تخلیه خواهد شد. این محموله توسط نفتکش شرکت ملی نفت ایران به چین ارسال شد و احتمالا در آمار رسمی واردات نفت چین که در ماه جولای منتشر خواهد شد درج می‌شود. دولت چین پیش از آن نیز از ابتدای سال جاری میلادی سه محموله نفت دیگر از ایران برای تخلیه در مخازن ذخیره خود وارد کرده بود.


افزایش فروش ال‌پی‌جی از ابتدای سال
از سوی دیگر پایگاه تخصصی اس پی گلوبال طی گزارشی کل صادرات ال‌پی‌جی ایران را که در ماه جاری بارگیری شده است ۳۸۶هزار تن اعلام کرد. صادرات ال‌پی‌‌جی ایران در ماه می به بالاترین رقم از زمان اعمال تحریم‌ها در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ رسیده بود. این گزارش تصریح کرد اگرچه صادرات ال‌پی‌جی ایران در ماه ژوئن نسبت به رکورد ۸۵۹هزارتنی ماه قبل تقریبا نصف شده است اما تحریم‌های اخیر آمریکا تاثیری در این کاهش نداشته است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در روز ۱۶ ژوئن چند شرکت چینی، هنگ‌کنگی و اماراتی را که مدعی بود در زمینه صادرات ال‌پی‌جی ایران به آسیا فعال‌اند تحریم کرد. درآمد ایران از صادرات نفت خام، گاز، میعانات، گاز طبیعی، فرآورده‌‌های نفتی و پتروشیمی در ماه‌های آوریل و می ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. این به‌رغم آن است که آمریکا راه‌های دسترسی ایران به سیستم مالی جهانی را بسته است. بر اساس این گزارش، متوسط صادرات ال‌پی‌جی ایران در ۵ماهه نخست سال جاری میلادی ۵۲۵هزار تن در ماه بوده است و اگر آمار مربوط به ماه ژوئن را نیز لحاظ کنیم متوسط صادرات ال‌پی‌جی ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی ۵۲۰هزار تن در ماه خواهد شد که بیشتر از پیش‌‌بینی‌هاست. تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند متوسط صادرات ماهانه ال‌پی‌جی ایران در سال جاری میلادی ۵۰۰هزار تن باشد که در نیمه نخست سال جاری، صادرات ایران ۴ درصد از پیش‌بینی‌ها بیشتر بوده است. برخی تحلیلگران می‌گویند بخشی از صادرات ال‌پی‌جی ایران به طور غیرمستقیم از طریق کشورهایی مثل امارات و عمان به چین صادر می‌شود که در آمار صادرات ایران لحاظ نمی‌شود. سه منبع چینی به اس پی گلوبال گفتند تحریم‌های جدید آمریکا تاثیر زیادی در تجارت بین ایران و چین نخواهند داشت، چرا که واردکنندگان چینی بر پایه یوان با ایران معامله می‌کنند. به گفته این افراد ۹۹ درصد صادرات ال‌پی‌جی ایران به چین می‌رود و کشتی‌های بسیار بزرگ چینی این محموله‌ها را به چین حمل می‌کنند. یک منبع چینی با بی‌اهمیت دانستن تحریم‌های جدید آمریکا علیه صادرات ال‌پی‌جی ایران گفت: این اولین باری نیست که آمریکا شرکت‌های چینی را به علت رابطه با ایران تحریم می‌کند. اقدام اخیر آن‌ها در تحریم ایران شاید برای منحرف کردن افکار عمومی آمریکا از تورم در اقتصاد این کشور انجام شده است.
اما با توجه به اهمیت ویژه‌ای که بهبود روابط با همسایگان به ویژه کشور ترکمنستان برای دولت سیزدهم داشته و پیگیری شورای عالی امنیت ملی، قرارداد سوآپ گازی سه جانبه بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان (با رقم سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز) در تاریخ ۷ آذرماه ۱۴۰۰ منعقد شده که این قرارداد از ابتدای سال جدید میلادی (۱۱ دی ماه ۱۴۰۰) اجرایی شده است. همچنین به تازگی در سفر وزیر نفت به جمهوری آذربایجان، تفاهم‌نامه افزایش دو برابری سوآپ گاز از ترکمنستان به آذربایجان امضا شد و رشد حدود دو درصدی صادرات گاز طبیعی کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته علیرغم محدودیت‌ها اتفاق افتاد.

«تجارت» از تحولات قیمتی در بازار املاک گزارش می‌دهد

گروه راه و مسکن: درپی رشد خریدهای سرمایه‌گذاری و بر اساس گزارش‌های غیررسمی از وضعیت بازار مسکن شهر تهران قیمت‌های مدنظر فروشندگان در خردادماه سه درصد نسبت به ماه قبل افزایش پیدا کرد؛ با این حال یک کارشناس معتقد است که بازار در ماه‌های آینده با افت تقاضا و به تبع آن کاهش سرعت رشد قیمت مواجه می‌شود. به گزارش ایسنا، خردادماه امسال بازار مسکن شهر تهران به لحاظ قیمت‌های پیشنهادی با تغییر نسبت به اردیبهشت ماه مواجه شد. به گزارش «تجارت»، داده‌های غیررسمی حاکی از آن است که متوسط قیمت‌های پیشنهادی هر متر مربع مسکن در پایتخت طی یک ماه اخیر ۳ درصد افزایش یافته است. تمایل برای خرید نیز که از بازدید آگهی‌ها استنباط می‌شود با ۵ درصد رشد مواجه شد. تحرک نسبی بازار مسکن شهر تهران در سومین ماه از سال جاری در شرایطی رقم خورد که اردیبهشت ماه هم نرخ‌های پیشنهادی در مقایسه با فروردین ۵.۲ درصد و قیمت‌های قطعی ۶.۱ درصد بالا رفته بود. این تغییرات پس از آن ایجاد شد که قیمت کالاهای اساسی افزایش یافت. مطابق اطلاعات به دست آمده از سامانه کیلید در خردادماه ۱۴۰۱ متوسط قیمت‌های پیشنهادی مسکن در تهران به ۵۴.۲ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده، در حالی که این رقم در اردیبهشت امسال ۵۲.۶ میلیون تومان بود که از افزایش ۳ درصدی حکایت دارد. در تهران ۱۰.۵ هزار معامله مسکن در اردیبهشت منعقد شد که رشد ۱۶۶ درصدی را در مقایسه با سال قبل ثبت کرد. افزایش معاملات، زمینه را برای تغییر نسبی قیمت فراهم کرد. اواخر سال ۱۳۹۹ میانگین قیمت‌های پیشنهادی سامانه مذکور تا متری ۵۷ میلیون تومان بالا رفته بود که پس از آن به تدریج روند نزولی به خود گرفت و تا حدود ۵۰ میلیون تومان نیز در اواخر ۱۴۰۰ رسید. با این حال آمار، رشد نسبی قیمت‌ها در دو ماهه ابتدای سال جاری را نشان می‌دهد. افزایش قیمت مسکن در خرداد امسال در مقایسه با خرداد سال گذشته برای خانوارهای ایرانی نزدیک به ۳۲ درصد و در یک ماه گذشته ۲.۳ درصد بود که البته آمار از افت ۸ درصدی شتاب تورم ماهیانه این بخش حکایت دارد. بازار مسکن در کل کشور، سومین ماه از سال جاری را با رشد ۲.۳ درصدی قیمت نسبت به ماه گذشته پشت سر گذاشت. طبق اعلام مرکز آمار از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور، تورم سالیانه مسکن (دوازده ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۱) کل کشور به ۲۷.۵ درصد رسید. رشد ماهیانه قیمت مسکن نیز ۲.۳ درصد بود. ماه گذشته این شاخص ۲.۵ درصد اعلام شد که از افت ۸ درصدی شتاب تورم ماهیانه بخش مسکن حکایت دارد. از طرف دیگر تورم نقطه به نقطه که شاخص تغییر قیمت خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته را نشان می‌دهد ۳۱.۹ درصد به ثبت رسید. این شاخص برای سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۴.۲ درصد و ۲۸.۱ درصد بود. رشد ۲۷ درصدی سالیانه قیمت مسکن طی خرداد ۱۴۰۱ در شرایطی رخ داد که در همین زمان تورم عمومی سالیانه ۳۹.۴ درصد و تورم نقطه به نقطه ۵۲.۵ درصد شد. تورم عمومی ماهیانه نیز ۱۲.۲ درصد به ثبت رسید. تورم سالیانه مسکن کل کشور در خرداد سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۲.۶ درصد و ۲۸.۸ درصد بود. در خردادماه سال ۱۴۰۱ این عدد به ۲۷.۵ درصد رسید. اگرچه قیمت برخی کالاها در خرداد امسال با رشد مواجه شد اعداد و ارقام از افت ۴.۵ درصدی تورم سالیانه مسکن حکایت دارد. با این حال آمار توضیح می‌دهد که طی سه سال گذشته قیمت مسکن حدود ۷۹ درصد افزایش یافته است. از طرف دیگر نرخ رشد اجاره بها در ماه‌های خرداد سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۲۴.۱ درصد، ۲۷.۸ درصد و ۳۱.۷ درصد بوده است. در واقع تورم اجاره بها در خرداد امسال در مقایسه با سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشت. تورم ماهیانه اجاره بها نیز در خرداد ۱۴۰۱ به میزان ۲.۳ درصد بود. ماه گذشته این رقم ۲.۵ درصد اعلام شد که آمار از افت ۸ درصدی تورم اجاره در یک ماه اخیر حکایت دارد. در شرایطی که تورم عمومی متاثر از تغییر قیمت کالاهای اساسی از ۵۲ درصد عبور کرد، میزان رشد سالیانه قیمت مسکن در شهر تهران ۲۶ درصد بود که دقیقا نصف میزان افزایش تورم محسوب می‌شود. به گزارش ایسنا، بازار مسکن پس از یک دوره رکود یک ساله در اردیبهشت امسال مقداری به تحرک رسید. رشد ۱۶۶ درصدی معاملات شهر تهران نشان‌دهنده تلاش برای حفظ سرمایه از طریق خرید ملک بود. با توجه به شرایط اقتصادی موجود و تغییر قیمت کالاهای اساسی، مسکن به عنوان یک دارایی امن، بخشی از سرمایه‌های سرگردان را به سمت خود جذب کرد. اردیبهشت امسال ۱۰ هزار و ۴۹۰ معامله مسکن در شهر تهران منعقد شد که در مقایسه با فروردین سال جاری ۲۰۶ درصد و نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۱۶۶ درصد افزایش یافت. متوسط قیمت هم ۳۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در هر متر مربع شد که افزایش ۲۶ درصدی را نسبت به سال گذشته به ثبت رساند. در مقایسه با فروردین امسال هم ۶.۱ درصد رشد کرد. این افزایش غافلگیرکننده در شرایطی رخ داد که طی یک سال اخیر بازار به لحاظ حجم معاملات و قیمت در آرامش نسبی قرار گرفته بود.

افزایش ۱۰ درصدی قیمت مسکن در سه ماه اخیر
تحولات بازار مسکن شهر تهران طی یک ماه اخیر از عواملی همچون تلاش برای حفظ سرمایه از طریق خرید دارایی‌های ثابت، انتظارات تورمی و رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی نشأت گرفت. بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی از بهمن سال گذشته تا کنون قیمت مسکن در تهران ۱۰ درصد افزایش یافته و به ۳۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در هر متر مربع رسیده است. تنها از فروردین تا اردیبهشت قیمت مسکن در تهران ۶.۱ درصد افزایش پیدا کرد. در کل کشور نیز طبق اطلاعات مرکز آمار، قیمت‌ها با دو تغییر در ماه‌های اردیبهشت و خرداد مواجه شد. تورم ماهیانه مسکن کل کشور در اردیبهشت ۲.۵ درصد و در خردادماه ۲.۳ درصد اعلام شد. درخصوص نرخ مصالح ساختمانی هم آمار زمستان ۱۴۰۰ گویای رشد سالیانه ۵۵ درصدی قیمت‌ها بود. تورم نهاده‌های ساختمانی در کنار رکود معاملات مسکن به شکل افت ساخت و ساز بروز پیدا کرد. در سال ۱۴۰۰ تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده شهر تهران نسبت به سال قبل از آن ۱۸.۵ درصد کاهش یافت. علیرضا ذوالفقاری ـ کارشناس بازار مسکن در تشریح وضعیت فعلی این بازار به ایسنا گفت: هم‌اکنون در اقتصاد کشور با شرایط تورمی مواجهیم و مسکن هم از این شرایط متاثر شده است. قشر متوسط به عنوان متقاضی موثر خرید خانه، توان خود را از دست داده و تقاضای مصرفی به شدت کاهش یافته است. در حال حاضر معاملات، بیشتر از نوع سرمایه‌گذاری است. وی با بیان این‌که بازار اجاره نیز متاثر از قیمت مسکن با رشد مواجه شده است افزود: اجاره بیش از ۶۰ درصد درآمد خانوارها را به خود اختصاص می‌دهد و در شرایط فعلی، سر و سامان دادن به بازار اجاره باید اولویت اقدامات دولت باشد.

12 کشتی برای تجارت میان ایران و روسیه خریداری شد؛

گروه صنعت و تجارت: رییس سازمان توسعه تجارت از افزایش چند برابری صادرات غیرنفتی کشور در یک سال گذشته خبر می دهد. آنطور که علیرضا پیمان پاک گفته میزان صادرات کالاهای ایرانی به اتحادیه اروپا حدود ۵۵ درصد افزایش پیدا کرده است. او همچنین گفته که با در اولویت قرار دادن کشورهایی آفریقایی به عنوان یکی از شرکای تجاری کشور، صادرات به این قاره ۱۰۰ درصد رشد پیدا کرده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به مثبت شدن تراز تجاری کشور در سه ماه اول امسال به میزان ۶۰۵ میلیون دلار می گوید: این اتفاق در شرایطی رقم خورد که در ۳ ماه ابتدایی امسال اصلاحات اقتصادی، جنگ اوکراین و قرنطینه شانگهای را داشتیم و در این شرایط توانستیم تراز تجاری را افزایش دهیم. نکته مهم دیگری که در صحبت های رییس سازمان توسعه تجارت جلب توجه می کند، برنامه ریزی صورت گرفته برای افزایش سهم کالاهای ایران در بازارهای روسیه است. پیمان پاک با اشاره به خرید ۱۲ کشتی برای تجارت با روسیه گفت: ارتباط ما برای اولین‌بار در تاریخ با بندر ماخاچ قلعه به‌عنوان یک ارتباط یخچالی برقرار شده است و این اتفاق بزرگی به شمار می‌رود.
پیش از این نیز گمرک ایران در اطلاعیه‌ای با توجه به توافق‌های اخیر با گمرک روسیه از امکان ارائه تسهیلات ویژه به صادرکنندگان ایرانی که در ارتباط با بازار روسیه فعالیت می‌کنند، خبر داد. براساس این توافق قرار است به صادرکنندگان ایران محصولات فصول ۰۷، ۰۸ و ۲۰ سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا، تسهیلات ویژه‌ای برای ترخیص کالا از گمرکات روسیه اعطا شود. همچنین براساس اطلاعیه گمرک ایران نظر به اینکه با توجه به توافقات اخیر با گمرک روسیه مقرر شده است در چارچوب «طرح آزمایشی پروژه کریدور ساده‌سازی شده گمرکی» به صادر کنندگان ایرانی محصولات فصول ۰۷، ۰۸ و ۲۰ سیستم هماهنگ شده توصیف و کد گذاری کالا H.s (Harmonized system) تسهیلات ویژه‌ای برای ترخیص کالا از گمرکات روسیه اعطا شود، به این وسیله به شرکت‌های صادرکننده محصولات مذکور که حائز شرایط مندرج در فایل معیارها و شرایط انتخاب فعالان اقتصادی مجاز (پیوست شماره ۱) هستند اعلام می‌شود، ضمن مطالعه کامل مستندات مندرج در بخش فعالان اقتصادی تارنمای گمرک ایران نسبت به ثبت نام در سامانه فعالان اقتصادی مجاز مطابق فایل راهنمای شیوه ارسال اطلاعات (پیوست شماره ۲) اقدام کنند.
در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: پس از ثبت نام و دریافت اطلاعات مورد نیاز، بررسی‌های لازم، برابر ضوابط و معیارهای مصوب فعالان اقتصادی مجاز مطابق فایل راهنمای شیوه ارسال اطلاعات (پیوست شماره ۲) در کمیته فعالان اقتصادی مجاز مستقر در دفتر مدیریت اطلاعات و برنامه‌ریزی انجام خواهد گرفت و فهرست اسامی واجدین شرایط بلافاصله به گمرک روسیه ارسال خواهد شد.
با این حال هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق مشترک ایران روسیه با اشاره به توافق برای ۱۰ برابری شدن حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در حاشیه همایش مشترک تجاری دو کشور گفت: زیرساخت‌های موجود، پاسخگوی افزایش ۱۰ برابری تجارت میان ایران و روسیه نخواهد بود و برای تحقق این مهم ضرورت دارد تا برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری وسیعی در حوزه‌های مختلف صورت پذیرد. این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با اتاق ایران آنلاین افزود: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که از ظرفیت‌های موجود در تمام حوزه‌های زمینی، دریایی، ریلی و هوایی به صورت هم‌زمان بهره‌مند شده و در این زمینه اولویت‌بندی کنیم. تیزهوش تابان تأکید کرد: از سوی دیگر برای تحقق این هدف‌گذاری ضرورت دارد تا در حوزه تولیدات کشور، تحول اساسی صورت پذیرد و تولیدات بر اساس نیاز بازار هدف، الزامات و استانداردهای آن صورت پذیرد. همچنین قیمت و کیفیت محصولات هم باید به‌گونه‌ای تغییر یابد که بتوان در بازار با سایر رقبای قدرتمند رقابت کرد.
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه ادامه داد: نکته مهم و اساسی این است که در این مسیر باید ترکیب تراز تجاری دو کشور اصلاح شود و در حالت تعادل قرار گیرد. در شرایط فعلی کفه ترازو به شکل ملموسی به سمت روسیه است و میزان صادرات به این کشور در مقابل واردات از این کشور ناچیز است. تیزهوش تابان با اشاره به افت ۱۲ درصدی در وزن و ۲۹ درصدی در ارزش صادرات ایران به روسیه در دو ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل بیان کرد: اگرچه برای اظهارنظر درخصوص روند تجاری دو کشور باید بازه بلندمدت‌تری را بررسی کرد، اما آنچه که مسلم است در داخل کشور شرایط حاکم بر اقتصاد و عدم ثبات چه در حوزه کلان اقتصاد، مانند قیمت ارز و چه در حوزه قوانین و مقررات، مانند بخشنامه‌های مرتبط با بازگشت ارز و اخذ عوارض از صادرات به‌گونه‌ای شکل‌گرفته است که کاهش صادرات غیرنفتی دور از ذهن و غیرقابل پیش‌بینی نخواهد بود. از آن سو فدراسیون روسیه باتوجه به قرار داشتن در شرایط جنگی، تمایل به افزایش درآمدهای صادراتی خود دارد و به طور حتم برای افزایش صادرات خود به بازارهای هدف اقدام می‌کند. او افزود: البته محصولات وارداتی از کشور روسیه اغلب مواد اولیه مورد نیاز تولید و مایحتاج اساسی مانند چوب، غلات، روغن و ... است و از این نظر با توجه به شرایط حاکم بر منطقه می‌توان نسبت به ذخیره این مواد اطمینان نسبی داشت.
تیزهوش تابان همچنین در پایان با اشاره به وقوع جنگ اوکراین و روسیه و عدم بهره‌برداری مناسب ایران از این فرصت گفت: شرایط حاکم بر اقتصاد و تولید کشور به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم از فرصت‌های منطقه‌ای به نحو مطلوب بهره‌برداری کنیم و این موضوع تنها مربوط به جنگ اوکراین نیست. ما در هنگام اختلاف ترکیه و روسیه هم نتوانستیم از فرصت ایجاد شده به نحو مطلوب استفاده کنیم. به عبارت دیگر اقتصاد و حوزه تولید ایران چابک نیست و نمی‌تواند متناسب با شرایط محیطی واکنش لازم را نشان دهد.

عبدالباری عطوان تحلیل کرد:

گروه بین الملل: تحلیلگر معروف امور بین الملل با اشاره به روند شتابزده تحولات جنگ اوکراین، از ۶ تحول جدید رخ داده در این جنگ پرده برداشته و به تهدید ژنرال روس درباره حمله به لندن پرداخته است. عبدالباری عطوان از تحلیلگران جهان عرب در مطلبی در رای الیوم به تحولات جنگ اوکراین پرداخته و آورده است: چرا لندن هدف نخست هر حمله هسته ای خواهد بود؟ سناریوهای احتمالی در پنجمین ماه جنگ اوکراین چیست؟ وی در ادامه به شش تحول تازه ای که در جنگ اوکراین رخ داده است به شرح زیر اشاره کرد؛ اول تسلط نیروهای روسیه بر شهر راهبردی لیسچانسک پس از جنگ خیابانی. این نشان از پیشروی ها و دستاوردهای نیروهای روسی در جنوب شرق اوکراین دارد و نمایانگر سقوط شهرهای اوکراینی یکی پس از دیگری به دست نیروهای روسی است.
دوم، ورود نیروهای بلاروس متحد روسیه و همسایه آن به شکل رسمی به جنگ و شلیک موشک از اراضی آن به مرکز تجمع نیروهای اوکراینی در شهر دیسینا. سوم، دستور پوتین برای ارسال موشک های اسکندر با برد ۵۰ کیلومتر مجهز به کلاهک هسته ای به بلاروس. چهارم، حملات شدید به پایتخت اوکراین و بروز آتش سوزی گسترده در آن. مفهومش این است که کی‌یف هدف بعدی پس از کنترل نیروهای روسی بر منطقه دونباس، خواهد بود.
پنجم، افزایش ترس از حمله نیروهای روس به سه کشور بالتیک پس از حضور نیروهای ناتو در آن و اقدام لیتوانی در بستن مرزهای خود به روی روسیه، موضوعی که فرماندهان نظامی روس آنرا به مثابه خنجری مسموم از پشت که نمی تواند بدون پاسخ بماند، تلقی می کنند.
ششم، اظهار نظر آندری گورولیوف، نماینده مجلس و عضو کارگروه دفاعی مسکو یکی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که
در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: «اگر جنگ جهانی سوم شروع شود لندن اولین هدف راهبردی در کشورهای ناتو است که مورد اصابت موشک‌های روسیه قرار خواهد گرفت.
کل مجموعه ماهواره‌های فضایی دشمن را در نخستین عملیات هوایی نابود خواهیم کرد. آمریکایی یا بریتانیایی بودن آن‌ها اهمیتی ندارد، ازنظر ما همه به ناتو تعلق دارد. در مرحله دوم تمامی سامانه دفاع ضد موشک را هر جا که باشد ۱۰۰ درصد نابود می‌کنیم. سوم آنکه قطعاً از ورشو، پاریس یا برلین شروع نخواهیم کرد. لندن اول ازهمه مورد اصابت قرار خواهد گرفت. «برق» اروپای غربی قطع خواهد شد».
عطوان در ادامه آورده است: اظهار نظر ژنرال گورولیوف و تهدیدات آن باید کاملاً جدی گرفته شود و اینکه تهدید به هدف قرار دادن لندن و به دنبال آن دیگر پایتخت های اروپایی کرده است، بدان معناست که این حمله با موشک های هسته ای مانند موشک سرمت مافوق صوت خواهد بود.
این موشک ظرف دقایق کوتاهی به قلب لندن و پاریس و ورشو خواهد رسید و قدرت ویرانگری آن بسیار بالاستاین حمله با موشک های هسته ای مانند موشک سرمت مافوق صوت خواهد بود. این موشک ظرف دقایق کوتاهی به قلب لندن و پاریس و ورشو خواهد رسید و قدرت ویرانگری آن بسیار بالاست.
وی می نویسد: برخی از تحلیلگران غربی بر این باورند که این تهدیدات از سوی پوتین و نظامیان نزدیک آن در راستای جنگ روانی و افزایش کمک تسلیحاتی اروپا و آمریکا به نیروهای اوکراین طی روزهای اخیر است؛ اما تجربه صد روز اول این جنگ ثابت کرده است که رئیس جمهور روسیه تهدید خود را اجرایی می کند.
این تحلیلگر امور بین الملل تاکید کرد: جنگ اوکراین روند شتابزده ای پیدا کرده است و در سایه نبود تحرکات میانجی گرایانه موفق، اوضاع به سمت جنگ جهانی سوم و جنگ هسته ای پیش می رود.
عطوان در پایان نوشت: روزها و هفته های آتی در جنگ اوکراین سرنوشت ساز خواهد بود. بولدوزر روسی به سرعت در حال پیشروی است و در حال حاضر همه موانع را در اوکراین از پیش رو بر می دارد و فردا در بالتیک و پس از آنچه بسا در لهستان این روند ادامه یابد.

تداوم رشد قیمت کالاهای اساسی در جهان

گروه کشاورزی: رشد قیمت کالاهای اساسی در جهان همچنان ادامه دارد به طوری که امروز قیمت گندم 3.5 دلار دیگر افزایش یافت. روز گذشته نیز قیمت کالاهای اساسی روند شدی خود را در بازارهای جهانی ادامه داد به طوری که گندم به عنوان محصول موثر در امنیت غذایی مردم جهان 3.5 دلار دیگر به افزایش های روزهای قبل اضافه کرد. قیمت گندم در لحظه انتشار خبر با 3.5 دلار افزایش به قیمت 940 دلار در هر بوشل معامله شد. قیمت دانه های روغنی نیز از جمله محصولاتی بودند که افزایش قیمت داشتند به طوری که سویا 1.4 دلار رشد قیمت داشت و گیاه روغنی کانولا هم 2.9 دلار رشد را ثبت کرد. افزایش قیمت کالاهای اسای پس از جنگ بین روسیه و اوکراین جهش بیشتری یافته به طوری که قیمت گندم پس از آن 50 درصد رشد کرده است. روسیه و اوکراین 30 درصد غلات جهان را تامین می کردند که درگیری های اخیر امکان صادرات از این کشورها را سخت یا به بن بست رسانده است. از سوی دیگر کشورها به شدت در تلاشند تا ذخایر خود را بیشتر کنند و به عبارتی انبارها را برای روز مبادا پر نگه دارند که طبق گزارش‌ها نیمی از گندم صادراتی جهان را چین خریداری کرده است.

قالیباف تاکید کرد:

گروه سیاسی : رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر این باوریم که با نگاه خنثی سازی تحریم و رفع تحریم در حال انجام وظایفمان هستیم و اساس فعالیت‌هایمان، خنثی سازی تحریم‌ها است. محمدباقر قالیباف صبح روز دوشنبه در همایش سراسری قوه قضاییه که با حضور سران قوا و مسئولان قضایی برگزار شد، ضمن تبریک هفته قوه قضاییه به مسئولان قضایی کشور و گرامیداشت یاد شهید بهشتی (ره) و شهدای ۷ تیر، گفت: با تدبیر مقام معظم رهبری و دقت نظر ایشان در انتصابات اخیر قوه قضاییه که از درون قوه انجام شد، روند تحول در قوه قضاییه مشهود است و انسان هر روز نسبت به حرکت قوه قضاییه امیدوارتر می‌شود. وی ضمن تمجید از شخصیت حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، گفت: رئیس قوه قضاییه از قضات برجسته و نمونه کشوری است و در سلسله مراتب قوه قضاییه تمام مسیرها را سپری و با تار و پود قوه قضاییه آشنایی دارد و با روحیه حق طلبانه فعالیت می‌کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیانیه گام دوم نقشه و سند راه است، تصریح کرد: یکی از وِیژگی‌های شهید بهشتی این بود که به هر آنچه که معتقد بود، بیان می‌کرد و خود را نیز ملزم به عمل آن کار می‌کرد. وی با بیان اینکه شهید بهشتی در حوزه دانش گسترده بود و تجربیات انباشته‌ای داشت، گفت: وی در مسیر انقلابیگری مبتنی بر عقلانیت محور و عدالت محور حرکت می‌کرد.
قالیباف با بیان اینکه شهید بهشتی هم مشی مردمی و هم حداکثر جذب و حداقل دفع را داشت، اظهار کرد: زمانی که کلام شهید بهشتی را گوش می‌کنیم به استدلال آوری و قدرت اقناع سازی این مرد پی می‌بریم. وی با بیان اینکه باید نظام اسلامی را مقتدر و کارآمد کنیم، گفت: کشور نیازمند یک نظام حکمرانی محکم و متعالی و نیازمند یک مشروعیت استمراری است و آن منوط به کارنامه و عملمان در انجام کارهایمان است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، باید از برداشتمان از الگوی حکومت علوی به سمت زمینه سازی حکومت مهدوی حرکت کنیم. وی افزود: امروز هر سه قوه مصمم هستند تا با هماهنگی، همدلی و هم افزایی از فرصت به دست آمده اقدام به اجرای وظایف خود کنند؛ به ویژه انجام این اقدامات در حالی است که برای برنامه ریزی برنامه هفتم نیز در تلاش هستیم. قالیباف بیان کرد: بر این باوریم که با نگاه خنثی سازی تحریم و رفع تحریم در حال انجام وظایفمان هستیم و اساس فعالیت‌هایمان، خنثی سازی تحریم‌ها است. وی افزود: با رویکرد ظرفیت و امکان مادی که در کشور وجود دارد، مصمم هستیم تا بتوانیم کارها را پیش ببریم و مردم ثمره این اقدامات را در زندگی و سفره هایشان لمس کنند. امروز هر سه قوه مصمم هستیم با همدلی و هم افزایی از این فرصت در زمانی که در حال برنامه ریزی برای برنامه هفتم هستیم استفاده کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بحث پایه بودجه قوه قضاییه باید تجدید نظری کنیم تا براساس رشد سالیانه مسیر خود را طی کند، گفت: در حوزه اصلاح قوانین، بحث اطاله دادرسی از موضوعاتی است که باید به صورت لایحه به مجلس بیاید تا براساس آن کار را پیش ببریم. قالیباف افزود: شاید قوه قضاییه در حوزه تجهیزات، امکانات و … مشکلاتی داشته باشد اما سرمایه اصلی قوه قضاییه قضات هستند، آن‌ها باید احساس منزلت، قدرت، آرامش، آسایش برای برقراری عدالت و قضاوت صحیح، حق مدارانه و با آزادگی، شجاعت و افتخار آفرینی آن هم براساس عدالت پیش ببرند. رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از نظر بنده مهمترین شاخص برای قوه همان تاکید که امام خمینی (ره) فرمودند است؛ امام (ره) در این رابطه بیان کردند که قوه قضاییه باید پناهگاه و ملجاء مظلومان باشد، یعنی هر کسی در هر کجا احساس ناامنی و ظلمی به خود کرد باید بر این عقیده باشد که قوه قضاییه پشتیبان و پناهگاهش است.

گروه بین الملل: منبعی آگاه در وزارت خارجه قطر به میدل‌ایست نیوز گفت که دوحه، میزبان ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران خواهد بود. وب سایت خبری «میدل ایست نیوز» روز دوشنبه گزارش داد که ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران در قطر خواهد بود. یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه قطر به این وب‌سایت گفت که شهر دوحه، پایتخت این کشور میزبان نشست مذاکرات هسته‌ای خواهد بود. همزمان رسانه‌های عربی به نقل از مسئول قطری نیز گزارش دادند که قطر میزبان مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهد بود. جوزف بوریل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان سفر خود به ایران و دیدار با مقامات کشورمان گفته بود که دور آتی مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین برگزار نخواهد شد؛ چرا که دور جدید در چارچوب 4+1 خواهد بود و احتمالا در یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برگزار خواهد شد.
سعید خطیب زاده، سخنگو وزارت خارجه امروز دوشنبه در آخرین نشست خبری خود در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران، در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: زمان و مکان مذاکرات تقریبا مشخص شده است و به زودی تصمیمات نهایی در این خصوصی اتخاذ خواهد شد. او افزود: «یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس میزبان این مذاکرات خواهد بود و در روزهای آینده این مذاکرات انجام خواهد شد.» مذاکرات وین با محوریت لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و احیای برجام از سه ماه پیش به دلیل زیاده‌خواهی‌های واشنگتن و بی‌توجهی به نگرانی‌ها و خواسته های تهران متوقف شد. وزارت خارجه ایران با انتقاد از دولت بایدن بارها تأکید کرد که احیای برجام نیازمند این است که طرف آمریکایی دیدگاه واقع‌بینانه‌ای داشته باشد و خواسته‌های فرابرجامی خود را کنار بگذارد.

گروه بین الملل: کره شمالی دولت آمریکا را متهم کرده که در حال تشکیل یک ائتلاف نظامی شبیه ناتو در آسیاست و ادامه داد که "هدف آمریکا در سرنگونی دولت پیونگ یانگ باعث می‌شود تا ما به دفاع قوی‌تر دست بزنیم." انتقادهای کره شمالی در میانه نگرانی‌ها از آماده سازی این کشور برای انجام نخستین آزمایش اتمی در طول پنج سال گذشته و پس از توافق کره جنوبی و آمریکا برای استقرار تسلیحات بیشتر آمریکایی در شبه جزیره کره در صورت ضرورت برای بازدارندگی در برابر کره شمالی مطرح شده است. وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا و کره جنوبی به همراه ژاپن ضمن آنکه به صورت آشکارا رزمایش‌های مشترک برگزار می‌کنند حالا به صورت فعالانه به دنبال تشکیل یک ناتوی آسیایی هستند.
آمریکا همچنین رزمایشی با نیروهای کره جنوبی برگزار کرد که در آن ناوهای هواپیمابر آمریکایی برای نخستین بار در طول بیش از چهار سال حضور داشتند. کره شمالی که در سال جاری میلادی آزمایش‌های موشکی منظمی را برگزار کرده بار دیگر بر این گفته تاکید کرد که چنین رزمایش‌های مشترکی آمادگی برای جنگ با هدف سرنگونی دولت پیونگ یانگ است.