موافقت دولت با طرح تشکیل وزارت بازرگانی

سخنگوی دولت از موافقت هیات دولت با طرح تشکیل وزارت بازرگانی خبر داد. به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی یکشنبه شب در توئیتی نوشت:‌ دولت امروز با طرح تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کرد. وی افزود:‌ از جمله دلایل اعلام موافقت تقویت و تجمیع ابزارهای نظارتی دولت بر بازار، کنترل مؤثرتر قیمت‌ها، تسهیل تجارت و رونق تجارت خارجی، سیاست‌گذاری واحد و چابکی در امور بازرگانی و حمایت جدی‌تر از مصرف‌کننده بود. پیش از این و در اوایل خردادماه سال جاری بود که کیومرث سرمدی واله، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون اجتماعی برای بررسی طرح احیای وزارت بازرگانی خبر داد. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دولت مصمم است که این کار انجام شود، خاطرنشان کرد: همان طور که می‌دانیم بخشی از وزارت صمت و وزارت بازرگانی و صنعت و معدن با هم ترکیب شدند و وزارت صنعت‌، معدن و تجارت تشکیل شد، اما اکنون دولت به دنبال احیای وزارت بازرگانی است که در جلسه امروز کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت. پس از آن قرار شد تا کمیته مشترکی میان کمیسیون اجتماعی و ارکان مختلف دولت و عضویت سازمان امور اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات و مجلس تشکیل شود گفتنی است، وزارت بازرگانی دوازدهم تیر سال ۱۳۹۰ با وزارت صنایع و معادن ایران ادغام شد و با ادغام این دو، وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) شکل گرفت.

 

۴۵ درصد نیاز بازار خودرو بی پاسخ مانده است

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در گفتگو با مهر، اظهار کرد: طی ۳ هفته گذشته، بازار خودرو روند آرامی را داشته و با اینکه نوسانات ارزی داشتیم اما قیمت خودرو تقریباً باثبات ماند و افزایش خاصی نداشتیم. وی افزود: در حال حاضر فقط افرادی که نیاز به خودرو دارند، در بازار هستند و خرید و فروش خاصی نداریم و بازار به نوعی راکد است. این مقام صنفی ادامه داد: عدم اثرگذاری نرخ ارز روی قیمت خودرو به دلیل این است که همه در بازار منتظر انتشار جزئیات واردات خودرو هستند؛ اگر واردات انجام شود قیمت‌ها به صورت محسوس ریزش می‌کند. موتمنی در ادامه گفت: وزیر هم که اعلام کرد تعرفه خودروهای وارداتی پایین خواهد بود همین مساله منجر به شکسته شدن قیمت در بازار خودرو خواهد شد. وی در مورد وضعیت عرضه خودرو نیز اظهار کرد: اگر وضعیت عرضه بهتر شده بود قطعاً قیمت‌ها پایین می‌آمد اما عرضه پاسخگوی تقاضا نیستم. اگر در سال‌های گذشته عرضه بهتری صورت می‌گرفت امروز فاصله قیمت کارخانه و بازار ۱۰۰ درصد نمی‌شد و شاید فاصله قیمتی کمتر از ۵ درصد می‌شد. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران همچنین خاطرنشان کرد: مشکلات بازار خودرو برای امروز و دیروز نیست بلکه از سال ۹۷ که عرضه نزولی شد، فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار نجومی شد و تقریباً به نیاز ۴۵ درصد بازار پاسخی داده نشد.

وضعیت قطعی برق شهرک‌های صنعتی
علی رسولیان، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان اینکه امسال عمده قطعی‌های برق با برنامه خواهد بود، به مهر گفت: براساس تصمیمات اتخاذ شده، امسال قطعی برق حداکثر یک روز بین ساعات ۱۱ صبح تا ۲۳ شب خواهد بود. معاون وزیر صمت اضافه کرد: طبق تفاهم نامه امضا شده با وزارت نیرو، تا میزان ۲۰۰ کیلووات برق تولیدی به صورت تضمینی خریداری خواهد شد. وی افزود: با توجه به اینکه مشکل قطعی برق در صنایع باید حل شود، نیروگاه‌های خود تأمین (DG) بنگاه‌های اقتصادی برای زمان اوج مصرف و استقرار نیروگاه‌های مقیاس کوچک (CHP) برای تأمین برق صنایع در کوتاه مدت در دستور کار است؛ شیوه کار نیز به این صورت است که با استفاده از این دو روش، بنگاه‌های اقتصادی مازاد برق تولیدی‌شان را ترانزیت کرده و به دیگر صنایع می‌فروشند. همچنین به ازای تولید هر مگاوات برق در شهرک‌های صنعتی، ۱۰۰ مترمربع زمین رایگان در اختیار سرمایه گذاران قرار داده خواهد شد. رسولیان ادامه داد: همچنین به دستور وزیر صمت، مجوز خرید CHP و DGهای دست دوم تا پایان شهریور امسال اخذ شده است، که سرمایه گذاران علاقه‌مند می‌توانند از این فرصت ویژه بهره ببرند. البته تاکنون افزایش ظرفیت برق در حوزه CHPها ۵۰۰ مگاوات بوده و ۴۰۰ مگاوات نیز توسط DGهای خود تأمین از سوی واحدهای صنعتی اضافه شده است.

سیاست وزارت صمت
صنعت خودرو را متحول می‌کند
یک کارشناس اقتصادی گفت: در دوره وزارت فاطمی امین، در بخش سیاست‌های قیمت‌گذاری، وزارت صمت به سمت بورس کالا حرکت کرده و گامی مؤثر در رقابتی کردن صنایع برداشته است. سید فرهنگ حسینی در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: در دوره وزارت فاطمی امین، شاهد بازبینی و اجرایی سیاست‌ها در بخش خودرو و همچنین بهبود و رشد تولید خودرو بوده‌ایم، البته چالش زیان دهی صنعت خودروسازی همچنان ادامه دارد و حفظ این صنعت نیازمند بازبینی در رویه‌های قیمت تمام شده و قیمت‌گذاری فروش است. وی افزود: درعین‌حال سیاست وزارت صمت در خصوصی‌سازی واقعی خودروسازان می‌تواند به اصلاح ساختار تولید و پایان ناکارآمدی دولتی در این بخش و در نتیجه بهبود کیفیت خودرو هم‌زمان با تعدیل قیمت همراه باشد. این موضوع می‌تواند صنعت خودرو را متحول سازد، همان‌طور که صنعت فولاد طی یک دهه از خصوصی‌سازی متحول شد و پس از خصوصی‌سازی، شاهد سرمایه‌گذاری گسترده و افزایش ظرفیت و تکمیل زنجیره و رقابتی شدن آن بوده‌ایم. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه وضعیت صنعتی کشور در یک دهه گذشته وضعیت خاصی و پیچیده‌ای داشته است، گفت: رشد اقتصادی در بخش صنعت تقریباً صفر و سرمایه‌گذاری در این بخش منفی بوده و عملاً به میزان استهلاک نیز سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است. وضعیت فعلی، نتیجه سیاست‌گذاری در سال‌های گذشته است.

هدفگذاری رشد تعاملات
تجاری ایران و تاجیکستان
در دیدار معاون وزیر صمت کشورمان با معاون اول وزارت صنعت و فناوری‌های نو تاجیکستان، بر لزوم افزایش تعاملات تجاری میان 2 کشور تاکید شد. ‌به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، هیأت تجاری دولت تاجیکستان به ریاست بختیار شریفی، معاون اول وزارت صنعت و فناوری‌های نو این کشور و در راستای توافقات چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی علمی و فنی ایران و تاجیکستان مبنی بر برگزاری کارگروه صنعت معدن و تجارت با حضور در تهران با علیرضا پیمان پاک‌، رئیس سازمان توسعه تجارت، دیدار و گفت‌‌و‌گو کرد. طرفین در این دیدار بر لزوم گسترش تجارت میان ایران و تاجیکستان با وجود مشترکات فرهنگی بسیار و روابط سیاسی عالی، تاکید کردند. در این دیدار پیمان پاک، حجم 130 میلیون دلاری مبادلات 2 کشور را ناچیز عنوان کرد و بر لزوم افزایش تعاملات و تامین اقلام مورد نیاز 2 کشور از سوی طرف مقابل تاکید کرد. وی با ذکر مثال‌هایی در حوزه کشت فراسرزمینی از تامین پنبه کارخانه های نساجی ایرانی توسط تاجیکستان استقبال کرد. بختیار شریفی نیز با استقبال از توسعه روابط تجاری با ایران، از لزوم استفاده تاجیکستان از دانش و فناوری های صنعتی ایران تاکید کرد. همچنین مقرر شد به منظور کاهش موانع تعرفه‌ای دو طرف امکان انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور را بررسی کنند.

حضور دلالان رکود مراکز
اسقاط را تشدید کرده است
رییس کارگروه اسقاط اتحادیه صنایع بازیافت کشورضمن اشاره به رکود اسقاط خودروهای فرسوده عنوان کرد: پیرو جلساتی که با ریاست جدید ستاد حمل و نقل سوخت داشتیم رکود اسقاط در نیمه نخست سال را در 6 ماهه دوم سال جبران خواهیم کرد. محمدحسین گودرزی در گفتگو با خبرخودرو با اشاره به وضعیت اسقاط خودروهای فرسوده در سال جاری اظهار داشت: متاسفانه به واسطه حضور دلالان بازار اسقاط خودروهای فرسوده در رکود به سر می برد و جالب است که مقصر این وضعیت را مراکز اسقاط می دانند در حالی که مراکز را در امور صنفی خود دخالت نمی دهند. وی افزود: برخلاف ماده 2 و 3 قانون بهبود کسب و کار که دولت باید برای اخذ هر گونه تصمیمی در بخش خصوصی نظرات تشکل و انجمن های صنفی را لحاظ کند اما متاسفانه به پیشنهادات و انتقادات ما توجهی نمی شود. رییس کارگروه اسقاط اتحادیه صنایع بازیافت کشور درخصوص آمار اسقاط خودروهای فرسوده در سه ماه ابتدایی سال گفت: آمار اسقاط در سال جاری عدد قابل توجهی نیست اما پیرو جلساتی که با ریاست جدید ستاد حمل و نقل سوخت داشتیم مقرر شد طبق برنامه ریزی های صورت گرفته رکود اسقاط را در نیمه دوم سال جبران کنیم.

12 کشتی برای تجارت میان ایران و روسیه خریداری شد؛

گروه صنعت و تجارت: رییس سازمان توسعه تجارت از افزایش چند برابری صادرات غیرنفتی کشور در یک سال گذشته خبر می دهد. آنطور که علیرضا پیمان پاک گفته میزان صادرات کالاهای ایرانی به اتحادیه اروپا حدود ۵۵ درصد افزایش پیدا کرده است. او همچنین گفته که با در اولویت قرار دادن کشورهایی آفریقایی به عنوان یکی از شرکای تجاری کشور، صادرات به این قاره ۱۰۰ درصد رشد پیدا کرده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به مثبت شدن تراز تجاری کشور در سه ماه اول امسال به میزان ۶۰۵ میلیون دلار می گوید: این اتفاق در شرایطی رقم خورد که در ۳ ماه ابتدایی امسال اصلاحات اقتصادی، جنگ اوکراین و قرنطینه شانگهای را داشتیم و در این شرایط توانستیم تراز تجاری را افزایش دهیم. نکته مهم دیگری که در صحبت های رییس سازمان توسعه تجارت جلب توجه می کند، برنامه ریزی صورت گرفته برای افزایش سهم کالاهای ایران در بازارهای روسیه است. پیمان پاک با اشاره به خرید ۱۲ کشتی برای تجارت با روسیه گفت: ارتباط ما برای اولین‌بار در تاریخ با بندر ماخاچ قلعه به‌عنوان یک ارتباط یخچالی برقرار شده است و این اتفاق بزرگی به شمار می‌رود.
پیش از این نیز گمرک ایران در اطلاعیه‌ای با توجه به توافق‌های اخیر با گمرک روسیه از امکان ارائه تسهیلات ویژه به صادرکنندگان ایرانی که در ارتباط با بازار روسیه فعالیت می‌کنند، خبر داد. براساس این توافق قرار است به صادرکنندگان ایران محصولات فصول ۰۷، ۰۸ و ۲۰ سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا، تسهیلات ویژه‌ای برای ترخیص کالا از گمرکات روسیه اعطا شود. همچنین براساس اطلاعیه گمرک ایران نظر به اینکه با توجه به توافقات اخیر با گمرک روسیه مقرر شده است در چارچوب «طرح آزمایشی پروژه کریدور ساده‌سازی شده گمرکی» به صادر کنندگان ایرانی محصولات فصول ۰۷، ۰۸ و ۲۰ سیستم هماهنگ شده توصیف و کد گذاری کالا H.s (Harmonized system) تسهیلات ویژه‌ای برای ترخیص کالا از گمرکات روسیه اعطا شود، به این وسیله به شرکت‌های صادرکننده محصولات مذکور که حائز شرایط مندرج در فایل معیارها و شرایط انتخاب فعالان اقتصادی مجاز (پیوست شماره ۱) هستند اعلام می‌شود، ضمن مطالعه کامل مستندات مندرج در بخش فعالان اقتصادی تارنمای گمرک ایران نسبت به ثبت نام در سامانه فعالان اقتصادی مجاز مطابق فایل راهنمای شیوه ارسال اطلاعات (پیوست شماره ۲) اقدام کنند.
در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: پس از ثبت نام و دریافت اطلاعات مورد نیاز، بررسی‌های لازم، برابر ضوابط و معیارهای مصوب فعالان اقتصادی مجاز مطابق فایل راهنمای شیوه ارسال اطلاعات (پیوست شماره ۲) در کمیته فعالان اقتصادی مجاز مستقر در دفتر مدیریت اطلاعات و برنامه‌ریزی انجام خواهد گرفت و فهرست اسامی واجدین شرایط بلافاصله به گمرک روسیه ارسال خواهد شد.
با این حال هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق مشترک ایران روسیه با اشاره به توافق برای ۱۰ برابری شدن حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در حاشیه همایش مشترک تجاری دو کشور گفت: زیرساخت‌های موجود، پاسخگوی افزایش ۱۰ برابری تجارت میان ایران و روسیه نخواهد بود و برای تحقق این مهم ضرورت دارد تا برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری وسیعی در حوزه‌های مختلف صورت پذیرد. این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با اتاق ایران آنلاین افزود: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که از ظرفیت‌های موجود در تمام حوزه‌های زمینی، دریایی، ریلی و هوایی به صورت هم‌زمان بهره‌مند شده و در این زمینه اولویت‌بندی کنیم. تیزهوش تابان تأکید کرد: از سوی دیگر برای تحقق این هدف‌گذاری ضرورت دارد تا در حوزه تولیدات کشور، تحول اساسی صورت پذیرد و تولیدات بر اساس نیاز بازار هدف، الزامات و استانداردهای آن صورت پذیرد. همچنین قیمت و کیفیت محصولات هم باید به‌گونه‌ای تغییر یابد که بتوان در بازار با سایر رقبای قدرتمند رقابت کرد.
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه ادامه داد: نکته مهم و اساسی این است که در این مسیر باید ترکیب تراز تجاری دو کشور اصلاح شود و در حالت تعادل قرار گیرد. در شرایط فعلی کفه ترازو به شکل ملموسی به سمت روسیه است و میزان صادرات به این کشور در مقابل واردات از این کشور ناچیز است. تیزهوش تابان با اشاره به افت ۱۲ درصدی در وزن و ۲۹ درصدی در ارزش صادرات ایران به روسیه در دو ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل بیان کرد: اگرچه برای اظهارنظر درخصوص روند تجاری دو کشور باید بازه بلندمدت‌تری را بررسی کرد، اما آنچه که مسلم است در داخل کشور شرایط حاکم بر اقتصاد و عدم ثبات چه در حوزه کلان اقتصاد، مانند قیمت ارز و چه در حوزه قوانین و مقررات، مانند بخشنامه‌های مرتبط با بازگشت ارز و اخذ عوارض از صادرات به‌گونه‌ای شکل‌گرفته است که کاهش صادرات غیرنفتی دور از ذهن و غیرقابل پیش‌بینی نخواهد بود. از آن سو فدراسیون روسیه باتوجه به قرار داشتن در شرایط جنگی، تمایل به افزایش درآمدهای صادراتی خود دارد و به طور حتم برای افزایش صادرات خود به بازارهای هدف اقدام می‌کند. او افزود: البته محصولات وارداتی از کشور روسیه اغلب مواد اولیه مورد نیاز تولید و مایحتاج اساسی مانند چوب، غلات، روغن و ... است و از این نظر با توجه به شرایط حاکم بر منطقه می‌توان نسبت به ذخیره این مواد اطمینان نسبی داشت.
تیزهوش تابان همچنین در پایان با اشاره به وقوع جنگ اوکراین و روسیه و عدم بهره‌برداری مناسب ایران از این فرصت گفت: شرایط حاکم بر اقتصاد و تولید کشور به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم از فرصت‌های منطقه‌ای به نحو مطلوب بهره‌برداری کنیم و این موضوع تنها مربوط به جنگ اوکراین نیست. ما در هنگام اختلاف ترکیه و روسیه هم نتوانستیم از فرصت ایجاد شده به نحو مطلوب استفاده کنیم. به عبارت دیگر اقتصاد و حوزه تولید ایران چابک نیست و نمی‌تواند متناسب با شرایط محیطی واکنش لازم را نشان دهد.

گروه صنعت و تجارت: قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر لزوم حمایت از صاحبان دانش در کشور، گفت: وزارت صمت در تلاش است تا در به‌هم‌رسانی شرکت‌ها و صاحبان دانش فنی کمک کند تا جلب و جذب صنایع داخلی‌مان شوند. آرمان خالقی در گفتگو با ایرنا افزود: دانش فنی در جهان و از جمله کشورمان به سرعت در حال ارتقا است و بر این اساس ارائه آمار دقیق از صادرات این محصولات دشوار است. وی با اشاره به اهمیت به روز ‌بودن و تجاری شدن دانش، بیان‌داشت: هرچقدر ارزش‌آفرینی آن بیشتر باشد، استقبال سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بیشتر خواهد شد. خالقی خاطرنشان‌کرد: اگر بتوان دانش فنی ارائه کرد که محصول یا محصولات آن در بازار جهانی بتواند رقابت کرده، از قیمت و کیفیت مناسب و همچنین خدمات خوبی برخوردار باشد، در داخل یا خارج از کشور خواهان خواهد داشت. این فعال حوزه تولید کشورمان با بیان تولی‌گری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در موضوع دانش ‌بنیان‌ها، به وجود کمیته‌هایی همچون بیوتکنولوژی، الکترونیک، هوافضا، فناوری نانو و غیره در زیرمجموعه‌های این معاونت اشاره کرد و گفت: عمده تمرکز صاحبان دانش فنی کشور در همین زمینه‌هاست. قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد:‌ هرچند برخی واحدهای صاحب دانش فنی در کشور جزو واحدهای بزرگ هستند، اما عمده آنها کوچک و متوسطند که با وجود دارا بودن دانش فنی، هنوز صاحب سرمایه نیستند و حتی برای معرفی قابلیت‌ها و پتانسیل‌های خود نیاز به حمایت دارند. خالقی در پایان تصریح کرد: بخشی از این حمایت‌ها به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بازمی‌گردد و در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اینکه به عنوان اولویت درجه یک مطرح نیست، اما در تلاش است تا در به‌هم رسانی شرکت‌ها و صاحبان دانش فنی کمک کند تا جلب و جذب صنایع داخلی‌مان شوند. پیش از این علی رسولیان، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی و صنایع کوچک ایران گفت: به دنبال خود کفا کردن شهرک های صنعتی در حوزه تامین زیر ساخت ها با راه اندازی نیروگاه های کوچک مقیاس یا خورشیدی و استفاده از منابع پساب شهری هستیم.

گروه صنعت و تجارت: رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: با مشارکت شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی ۲۴ نیروگاه با ظرفیت ۱۱ هزار مگاوات با سرمایه‌گذاری حدود ۷ میلیارد دلار طی ۳ سال احداث می‌شود. به گزارش ایمیدرو، وجیه‌الله جعفری با بیان این مطلب اظهار داشت: صنعت فولاد به عنوان یک صنعت استراتژیک با وجود اختصاص حداکثر ۱۰ درصد انرژی مصرفی کشور به خود، در فصل تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز و متعاقب آن، افت تولید مواجه است. وی ادامه داد: در حال حاضر، صنعت فولاد ظرفیت تولید سالانه بیش از ۴۰ میلیون تن را دارد و برنامه‌های توسعه‌ای برای ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴ تکمیل می‌شود، اما به دلیل کمبود انرژی، تولید سالانه از حدود ۳۰ میلیون تن فراتر نمی‌رود. وی افزود: این در حالی است که صنعت فولاد از تولید، اشتغال و صادرات مناسبی برخوردار است و در شرایط تحریم، درآمد ارزی قابل توجهی را برای کشور به همراه داشته است. رئیس هیات عامل ایمیدرو با اعلام آمادگی بر اینکه این سازمان تمایل دارد با نمایندگان وزارت نیرو و نفت برای اجرای طرح‌های کاهش مصرف برق خانگی و صنعتی (استفاده از فناوری‌های جدید) به توافق برسد، گفت: پیشنهاد ما این است که تا قبل از فصل سرما، یک برنامه عملیاتی را در این زمینه شروع کنیم و به سرانجام برسانیم. وی افزود: انتظار ما این است که وزارتخانه‌های مربوطه تضمین دهند که مصارف کاهش یافته (گاز و برق) را در اختیار این صنعت قرار دهند و برق و گاز این واحدها را قطع نکند. چرا که این امر، علاوه بر افت تولید و کاهش صادرات و ارزآوری، سبب خسارت‌های قابل توجه به کوره‌ها می‌شود. جعفری با بیان اینکه ایمیدرو با مشارکت شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، برنامه احداث ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه برق را از مهر ۱۴۰۰ اجرایی کرده است، تصریح کرد: طبق تفاهم نامه منعقد شده، ۲۴ نیروگاه با سرمایه گذاری حدود ۷ میلیارد دلار طی ۳ سال احداث می‌شود. معاون وزیر صمت ادامه داد: نخستین نیروگاه ۳۸۰ مگاواتی با ۱۳۰ میلیون سرمایه گذاری تابستان امسال وارد مدار تولید می‌شود.

گروه صنعت و تجارت : از ابتدای شهریور 1400 تا پایان خرداد 1401، بیش از 25 میلیون و 933 هزار تن کالا به ارزش 8 میلیارد و 638 میلیون دلار بین ایران و عراق تبادل شد که نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل، 15 درصد رشد داشته است. سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: از آغاز به کار و استقرار دولت سیزدهم از ابتدای شهریور سال قبل تا پایان خرداد ماه 1401بیش از 25میلیون و 933هزار تن کالا در مدت 10ماه به ارزش هشت میلیارد و 638 میلیون دلار بین ایران و عراق تبادل شد که با افزایش 15درصدی تجارت غیر نفتی، بین دو کشور همراه بوده است. وی افزود: از این میزان 23میلیون و 516هزار تن ، سهم صادرات کشورمان به عراق به ارزش هفت میلیارد و 577میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه رشد سه درصدی داشته است.
لطیفی درخصوص میزان واردات از عراق در 10 ماهه گذشته گفت: در این مدت دو میلیون و 418هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 62میلیون دلار از عراق به کشورمان وارد شده است که با رشد 512درصدی همراه بوده است. سخنگوی گمرک تاکید کرد: صادرات غیرنفتی ما از 145میلیون دلار در سال 1380 به 9میلیارد دلار در سال 98 برسد و مجددا در سال گذشته با رکورد وزنی نزدیک به 30میلیون تن کالا، به هشت میلیارد و916میلیون دلار رسیده است و همواره در سال های اخیر، کشور عراق به عنوان دومین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی در کل کشورهای دنیا و اولین مقصد در بین همسایگان ایران بدل شود.

به منظور تحقق اهداف گروه سایپا انجام شد:

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری به همراه جمعی از همکارانشان ضمن گفتگو با مدیرعامل گروه سایپا، از خطوط تولید محصولات این شرکت بازدید کرد.
شهره حقی- تجارت؛ در راستای منویات مقام معظم رهبری در ارتباط با تحقق تولید دانش بنیان و به منظور اسـتفاده بهينه و مؤثر از ظرفيت‌هاي علمی و دانش دانشجویان نخبه کشور، شرکت سایپا میزبان مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و هیأت همراه بود.
در این بازدید محمد علی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، با تأکید بر تقویت همکاری و تعامل دوسویه صنعت و دانشگاه، آمادگی گروه خودروسازی سایپا را در استفاده اثربخش از توانمندی های علمی دانشجویان بورسیه مقاطع دکترا و پسادکترا، در راستای تحقق تولید اقتصادی و ارتقا کیفیت محصولات اعلام کرد.
همچنین محمدمهدی مسعودی، مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان وزارت علوم نیز، از آمادگی در راستای تقویت ارتباط مؤثر بین صنعت و دانشگاه و معرفی دانشجویان نخبه به گروه خودروسازی سایپا خبر داد.
در ادامه بازدیدی از خط بدنه خودرو تیبا انجام شد و تیم بازدید کننده با نیازهای دانشی و تحقیقاتی خطوط تولید آشنا شدند.