وزیر صمت استیضاح نمی‌شود

قالیباف گفت: دولت تصمیم گرفته اصلاح ساختاری کند، خواهش می‌کنم استیضاح کنندگان وزیر صمت، ۲ ماه فرصت دهند تا لایحه تشکیل دو وزارتخانه ارائه شود. قالیباف در نشست علنی روز گذشته مجلس گفت که در گفت‌وگو با رئیس جمهور، آقای رئیسی به جمع بندی رسیده تا در ساختار وزارت صمت تجدیدنظر شود و ۲ وزیر به مجلس برای ۲ وزارتخانه جدید معرفی شود. دولت این هفته اعلام کرد با جداسازی بخش بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت موافق است و برای آن لایحه می‌‎فرستد. پس از درخواست برگزاری نشست استیضاح وزیر صمت از سوی چند نماینده مجلس، روز سه شنبه فرصت اعلام نظر هیئت رئیسه به پایان رسید. در حالی که دوشنبه برخی نمایندگان از کاهش امضاهای نمایندگان برای استیضاح آقای فاطمی‌امین و احتمال از نصاب افتادن استیضاح خبر داده بودند، قالیباف در نشست علنی گفت تاکنون ۱۷ نماینده خواستار برگزاری استیضاح هستند. پیشتر نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ۳۱ خرداد ماه اعلام کرده بود طرح استیضاح وزیر صمت دولت سیزدهم با ۳۶ امضا به این کمیسیون رسیده است. مشکلات بازار خودرو از علت‌های درخواست استیضاح وزیر صمت بوده است. جدا شدن بخش بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل دو وزارتخانه، خواسته دولت دوازدهم بود اما، نمایندگانی از مجلس یازدهم با این خواسته دولت قبل، به علت بار مالی و انتقاد از رویکرد دولت وقت، با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت کردند.

 

حمایت دولت از صندوق‌های قرض الحسنه

در دیدار اعضای هیات امنای صندوق‌های قرض‌الحسنه و معتمدین بازار با رئیس جمهور مهم‌ترین مسائل، مشکلات و راهکارهای ایفای نقش این صندوق‌ها در کمک به دولت و کاهش مشکلات مردم بررسی شد.
به گزارش تجارت، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این دیدار که دیروز دوشنبه برگزار شد، با اشاره به اینکه قرض‌الحسنه ریشه در اعتقاد و باورهای مردم دارد، تاکید کرد: امروز صندوق‌های قرض‌الحسنه با برخورداری از اعتماد مردم، مصداق عمل خیر و کمک مومنانه به همنوعان شناخته می‌شود.
رئیس جمهور با قدردانی از خدمات صندوق‌های قرض‌الحسنه و تلاش‌های خالصانه و ارزشمند مدیران این صندوق‌ها افزود: صندوق‌های قرض‌الحسنه علاوه بر خدمات‌رسانی به قشرهای ضعیف و نیازمند، کمک دولت نیز محسوب می‌شوند و دولت نیز از این صندوق‌ها حمایت می‌کند.
رئیسی اجرای دستورالعمل‌های شورای پول و اعتبار را برای حفظ سلامت عملکرد صندوق‌ها و برقراری انضباط مالی ضروری دانست و تاکید کرد: باید با بهره‌گیری از مشورت‌های اعضای امنای صندوق‌ها مراقبت شود نام درخشان این صندوق‌ها و خدمات آنها آسیب نبیند و برای نظارت نیز از چهره‌های خوش‌نام و دلسوز مجموعه قرض‌الحسنه‌ها استفاده شود.

پایان نشست گروه هفت
با اتهام‌پراکنی علیه ایران
گروه هفت در بیانیه پایانی نشست سران در آلمان، اتهام‌های بی اساس غربی‌ها و متحدانشان در زمینه برنامه موشک‌های بالستیک، حقوق بشر و برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد. نشست سران کشورهای عضو گروه هفت در آلمان با صدور بیانیه پایانی به کار خود پایان داد و در این بیانیه به انواع اتهام زنی علیه ایران دست زد. در بیانیه گروه هفت که متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کانادا است، انواع اتهام پراکنی واشنگتن و متحدانش در حوزه‌های مختلف علیه ایران تکرار شده است. در بیانیه ادعا شده است: «ما تعهد صریح خود را مبنی بر اینکه ایران هرگز نباید سلاح اتمی تولید کند، تکرار می‌کنیم. ما متاسفم که به رغم تلاش‌های دیپلماتیک شدید برای احیای اجرای کامل توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران هنوز فرصت را غنیمت نشمرده است».

ممانعت آل‌خلیفه از سفر
برخی بحرینی‌ها به ایران
دولت بحرین به برخی از مردم این کشور که قصد سفر به ایران را داشتند، اجازه خروج نداد. منتدی البحرین لحقوق الانسان (مجمع حقوق بشر بحرین) در صفحه توییتر خود نوشت، تعدادی از شهروندان بحرینی که قصد سفر زیارتی به ایران داشته‌اند توسط مأموران آل خلیفه از گذرگاه‌های بحرین یا دبی برگشت داده شدند. مجمع حقوق بشر بحرین در ادامه این را به خاطر تصمیم‌های غیرقانونی و اعلام نشده طرف‌های رسمی در بحرین در نقض آشکار آزادی‌های دینی و رفت و آمد دانست. این مرکز تأکید کرد، شهروندان بحرینی درباره دلیل منع سفر به اماکن دینی از جمله ایران سوال دارند زیرا این موضوع هیچ منع رسمی ندارد. «سید محمد البلادی» از اساتید حوزه در بحرین نوشت، خانواده‌اش را در حال سفر به دبی برگشت داده‌اند و به آنها گفته‌اند مقصد شما دبی نیست شما قصد مسافرت به جایی دیگر (ایران) را دارید. وی افزود، بخشی از هدفاین مسافرت عوض شدن حال و هوای مادر و درمان وی بود.

روسیه همسر و دختر بایدن را تحریم کرد
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد 25 نفر دیگر از جمله همسر و دختر رئیس‌جمهور آمریکا و چند سناتور این کشور را به فهرست تحریم‌ها علیه ایالات متحده اضافه کرده است. وزارت خارجه روسیه سه‌شنبه (۲۸ ژوئن) فهرست تحریم‌های آمریکا را گسترش داد و ۲۵ نفر دیگر از جمله همسر و دختر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را در آن قرار داد. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پاسخ به تحریم‌های روزافزون آمریکا علیه شخصیت‌های سیاسی و عمومی روسیه، ۲۵ شهروند آمریکایی که در میان آن‌ها مسئولان شکل‌گیری رویه روس‌هراسی سناتورها، اعضای گروه موسوم به «مک‌فول یرماک» که در حال تدوین توصیه‌هایی در خصوص اعمال محدودیت‌ها علیه روسیه هستند و همچنین اعضای خانواده جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا وجود دارد. وزارت خارجه روسیه افزود «به طور خاص، جیل بایدن همسر رئیس‌جمهور آمریکا و دخترشان اشلی بایدن به فهرست سیاه اضافه شدند». به دنبال آغاز بحران اوکراین، آمریکا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد و فروردین‌ماه هم کاخ سفید در بیانیه‌ای جدید از افزوده شدن اسامی اعضای خانواده رئیس‌جمهور و وزیر خارجه روسیه به فهرست تحریم‌ها خبر داد. کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا «فرزندان بزرگسال رئیس‌جمهور پوتین، همسر و دختر لاوروف وزیر امور خارجه، و اعضای شورای امنیت روسیه از جمله دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور سابق و نخست‌وزیر پیشین روسیه و نخست‌وزیر میخائیل میشوستین» را تحریم و دارایی‌های آن‌ها را به صورت کامل مسدود می‌کند.

صدر رئیس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت شد
انتخابات هیئت رئیسه جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت برگزارشد. انتخابات هیئت رئیسه جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در سال ۱۴۰۱ برگزار و سید شهاب الدین صدر با اتفاق آرا به عنوان ریس جبهه پیشرفت رفاه و عدالت انتخاب شد. همچنین، حسن بیادی و علی مدنی کرمانی نیز به ترتیب به عنوان نایب رئیس اول و دوم و محمد جوادی محمدی نوری، فریدون قدیری ابیانه شدند و علی عبادی به‌عنوان خزانه دار جبهه پیشرفت و عدالت انتخاب شدند.

بیخ گوش صهیونیست ها
شناورهای ایرانی را اسکورت کردیم
امیر ایرانی گفت: ایرانی‌ها امنیت را به کشورهای دیگر هدیه می‌دهند اما وقتی پرچم ایران به اهتزاز در می‌آید،‌ حساب کار دست دشمنان می‌آید. فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد با بیان اینکه در کانال سوئز و بیخ گوش رژیم منحوس صهیونیستی شناورهای ایرانی را اسکورت کردیم،‌گفت: در این منطقه وقتی پرچم ایران به اهتزاز در می‌آید،‌ حساب کار دست دشمنان می‌آید. امیر ایرانی همچنین با تاکید بر اینکه ما به‌دنبال صلح هستیم و با کسی سر جنگ نداریم،‌اما آن‌هایی را که بیشتر از قد و قواره خود حرف بزنند، تنبیه می‌کنیم گفت که ایرانی‌ها امنیت را به کشورهای دیگر هدیه می‌دهند اما وقتی پرچم ایران به اهتزاز در می‌آید،‌ حساب کار دست دشمنان می‌آید. هم اکنون ناوگروه ۷۹ نیروی دریایی ارتش در ورودی کانال سوئز در حال اسکورت ایرانی است که بیش از ۴۵ هزار کیلومتر دریانوردی را برای رسیدن به این نقطه پیموده اند. این ناوگروه متشکل از ناوبندر «مکران» و ناوشکن شهید «بایندر» در دریای سرخ حضور دارد و نفتکش‌ها یا کشتی های جمهوری اسلامی ایران را در مسیر تعیین شده اسکورت می‌کند.

رهبر انقلاب در دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از کارکنان قوه قضائیه تاکید کردند

گروه سیاسی: در سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی و یاران ایشان و به مناسبت روز قوه قضائیه، صبح امروز رئیس و مسئولان دستگاه قضایی با رهبر انقلاب دیدار کردند. رهبر انقلاب صبح روز سه‌شنبه در دیدار رئیس قوه قضاییه و جمعی از مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی به تبیین «سنت هایِ غیرقابل تغییر الهی در جوامع» پرداختند و گفتند: علت سربلندی و پیروزی حیرت‌آور ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی در برابر حوادث بزرگ و تلخ سال ۱۳۶۰، ایستادگی و تلاش و نهراسیدن از دشمنان بود و این سنت الهی در همه دورانها قابل تکرار است و باید بدانیم خداوند سال ۱۴۰۱ همان خداوند سال ۱۳۶۰ است. ایشان همچنین قوه قضائیه را رُکنی مهم و تأثیرگذار در مسائل کشور خواندند و توصیه‌هایی هشت‌گانه همچون اجرای جدی سند تحول در همه سطوح، مبارزه جدی با فساد، جلوگیری از تضییع حقوق عامّه، مراقبت از امنیت روانی مردم، تنظیم رابطه دستگاه قضایی با ضابطان و به سرانجام رساندن پرونده‌های باز شده در افکار عمومی، خطاب به مسئولان این قوه بیان کردند.
رهبر انقلاب در این دیدار، با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله بهشتی و دیگر شهدای هفتم تیر، شهید بهشتی را شخصیتی واقعاً برجسته خواندند و با اشاره به شرایط پیچیده و خاص ماههای منتهی به هفتم تیر سال ۱۳۶۰ و بعد از آن، گفتند: بررسی شرایط آن دوران برای امروز ما معرفت‌آموز و راهگشا است.
آیت الله خامنه‌ای با مرور شرایط سال ۱۳۶۰، و ماههای قبل از هفتم تیر، به وضعیت سخت جنگ تحمیلی و پیشروی نیروهای صدام تا نزدیکی چند شهر بزرگ در غرب و جنوب اشاره کردند و افزودند: در کنار شرایط بسیار نامساعد جنگ، در تهران نیز منافقین عملاً جنگ داخلی به راه انداخته بودند و از نظر سیاسی هم چند روز قبل از هفتم تیر، مجلس به عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور رأی داده بود و کشور رئیس‌جمهور نداشت. در چنین شرایطی، استوانه‌ای همچون شهید بهشتی از انقلاب و نظام گرفته شد.
ایشان همچنین به شهادت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر کشور، دو ماه بعد از حادثه هفتم تیر و پس از آن، شهادت تعدادی از فرماندهان ارشد جنگ در سانحه هوایی اشاره کردند و گفتند: جوانان و نسل جدید از این حوادث مطلع نیستند و باید این مسائل را مطالعه و با دقت در مورد آنها فکر کنند. کدام دولت و کشور را سراغ دارید که در مقابل چنین حوادث تلخ و وحشتناکی از پا نیفتد؟
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: در مقابل همه این حوادث، در رأس همه امام همچون کوه دماوند سربلند ایستاد و مسئولان دلسوز و مردم و جوانان انقلابی نیز ایستادند و توانستند شرایط کشور را صد و هشتاد درجه تغییر دهند، به طوری که ناکامی‌های پی در پی به پیروزیهای پی در پی تبدیل شد، منافقین از سطح خیابانها جمع شدند، ارتش و سپاه قوی تر شدند و کشور به روال عادی بازگشت.
آیت الله خامنه ای با اشاره به ذوق‌زدگی دشمن در برخی مقاطع به دلیل برخی ضعفها و و کمبودهای داخلی افزودند: هم در سال ۱۳۶۰ و هم بعد از آن در چهار دهه گذشته، دشمن در مواردی ذوق‌زده و امیدوار شده و تصور کرده است بساط انقلاب و نظام در حال جمع شدن است اما این امیدواری تبدیل به نا امیدی شده و مشکل آنها این است که راز این ناامیدی را متوجه نمی‌شوند. ایشان تأکید کردند: دشمن نمی‌تواند بفهمد که در این عالم به غیر از محاسبات سیاسی، محاسبات دیگری هم وجود دارد که همان سنت‌های الهی هستند.
رهبر انقلاب به نمونه‌هایی از سنت‌ها و قوانین الهی در قرآن درباره نتیجه یاری دین خدا و یا نتیجه کفران نعمت‌های خداوند اشاره کردند و افزودند: قرآن کریم مملو از مضامینِ مربوط به سنت‌های الهی است و جمع بندی آنها این است که اگر جوامع در مقابل دشمنان ایستادند و با توکل بر خداوند به وظایف خود عمل کردند، نتیجه آن پیروزی و پیشرفت است اما اگر دچار اختلاف، عافیت‌طلبی و سستی شوند، نتیجه آن شکست خواهد بود.
آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم بررسی علمی سنت‌های الهی با نگاه جامعه‌شناسی، سخنان خود در این بخش اینگونه جمع‌بندی کردند: ملت ایران در سال ۱۳۶۰ با قرار گرفتن در مدار یکی از سنت های الهی یعنی جهاد و ایستادگی توانست دشمن را ناامید کند. امروز نیز همان قاعده و قانون جاری است و خداوند سال ۱۴۰۱ همان خداوند سال ۱۳۶۰ است و باید تلاش کنیم خود را مصداق سنت‌های الهی قرار دهیم تا نتیجه آن پیشرفت و پیروزی باشد.
رهبر انقلاب در ادامه قوه قضائیه را رُکنی مهم و تأثیرگذار در کل کشور خواندند و گفتند: بر اساس آیات قرآن کریم، وظیفه حکومت اسلامی، اقامه نماز یعنی گسترش روح تعبّد در جمهوری اسلامی، ایتاء زکات یعنی عدالت توزیعی در جامعه اسلامی و امر به‌معروف و نهی از منکر یعنی امر به ارزشهایی همچون عدالت، ‌انصاف، برادری و نهی از ظلم، فساد و تبعیض است که به این اصل در قانون اساسی نیز تأکید شده و جزو وظایف قوه قضائیه هم قرار دارد. ایشان افزودند: اگر به این وظایف با استفاده از امکانات گوناگون همچون امکانات قضا و دادگستری عمل نشود، مصداق تضییع نعمت‌های الهی است و از این ناحیه ضربه خواهیم خورد.
آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس قوه قضائیه را فردی مؤمن، انقلابی، پُر کار، مردمی، به‌دور از تشریفات، آشنا با زوایای گوناگون قوه و برخوردار از گوش شنوا در قبال منتقدان خواندند و توصیه‌هایی هشت‌گانه به مسئولان و کارکنان این قوه بیان کردند. ایشان در توصیه اول، سند تحول تهیه‌شده در دوره مدیریت قبل را از مترقی‌ترین اسناد تحول دانستند و افزودند: به این سند باید عمل و بر اساس آن شخصیت‌سازی و کادرسازی شود. رهبر انقلاب، عمل به سند تحول را باعث جلوگیری از انفعال در مقابل مخالفتها خواندند و افزودند: رئیس قوه، مقیّد به عمل به سند است اما در سطوح دیگر یعنی همه قضات،‌ کارکنان و مدیران نیز باید این کار با قوت دنبال شود البته بر اساس برخی گزارشها، در این زمینه آنگونه که باید، عمل نشده است.
مبارزه جدی با فساد توصیه بعدی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مسئولان قضایی بود. ایشان با تأیید سخنان رئیس قوه قضائیه مبنی بر «در اولویت بودن مبارزه با فسادِ درون قوه»، خاطرنشان کردند: اکثریت قضات، افرادی شریف، پاکدست، نجیب، مؤمن و زحمتکش هستند اما با معدود افراد فاسد که به کار و آبروی دیگران آسیب می‌زنند، باید برخورد شود البته در مقوله مبارزه با فساد، کار اصلی، مقابله با ساختارهای فسادزا و در هم‌شکستن آنها است.
رهبر انقلاب با تأکید بر تقویت دانش قضایی و جلوگیری از صدور احکام ضعیف یا مخدوش، در توصیه بعدی به تشویق قضات و کارکنان شریف و زحمتکش سفارش کردند. معطل نماندن هیچ‌یک از اختیارات و مأموریت‌های قانونی قوه توصیه دیگر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مسئولان قضایی بود که در این زمینه گفتند: مثلاً‌ دادستان کل در حوزه حقوق عمومی وظایفی دارد که باید با رصد کامل و البته بدور از احساسات و شعارزدگی، از تضییع حقوق عامه جلوگیری کند.
ایشان پیشگیری از جرم را از دیگر مصادیق مأموریتهای مهم قوه قضائیه برشمردند و گفتند: به‌عنوان نمونه باید با عمل به تکلیف قانونی در زمینه تعیین مالکیت زمین‌ها
در شهرها و روستاها، از جرائمی مانند زمین‌خواری و کوه‌خواری پیشگیری شود.
رهبر انقلاب در توصیه ششم، «تنظیم ارتباطات قوه قضائیه و ضابطان قضایی» را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: بر رفتار ضابطین باید مراقبت و نظارت شود که در حق متهم زیاده‌روی یا تندروی نشود. دستگاه قضایی نیز نباید تحت تأثیر ضابط باشد بلکه باید به صورت مستقل به مسائل رسیدگی کند. البته نظرات کارشناسی ضابطان نیز نادیده گرفته نشود.
ایشان در این زمینه افزودند: یکی از گلایه‌های ضابطان از دستگاه قضایی رها کردن برخی پرونده‌ها به‌علت کمبودهای قانونی است در حالیکه باید با تکمیل قوانین این خلأ را برطرف کرد. آیت‌الله خامنه‌ای در توصیه بعدی به مسئولیت قوه قضائیه در قبال امنیت روانی مردم اشاره کردند و گفتند: امنیت روانی از جمله حقوق عمومی است و دستگاه قضایی باید از نگران کردن و تخریب ذهن مردم به‌وسیله شایعات و اظهارات دروغ و هراس‌افکنِ افراد مشخص یا نامشخص در رسانه‌ها و فضای مجازی جلوگیری کند.
رهبر انقلاب در توصیه هشتم و پایانی با اشاره به باز شدن پرونده‌های مهم و گوناگون در افکار عمومی همچون مسائل کارخانجات یا تصرفات غیرقانونی، تأکید کردند: سر زخم پرونده‌هایی که در افکار عمومی باز می‌شود نباید باز بماند. هر پرونده را تا آخر ادامه دهید و نهایی کنید. ایشان در پایان سخنانشان، کار قضایی را از جمله کارهای بسیار دشوار برشمردند و گفتند: البته اگر این کار را برای خدا و با هدایت الهی انجام دهید، اجر آن نیز سنگین خواهد بود.

وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه ای اعلام کرد:

گروه سیاسی: وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای در خصوص نتیجه‌بخش بودن مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه ابراز امیدواری کرد. وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه گفت امیدوار است این گفت‌وگوها به نتایج مثبتی منتهی شود. در این بیانیه آمده است که قطر از مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در دوحه برای احیای توافق هسته‌ای استقبال می‌کند و امیدوار است مذاکرات دوحه موجب توسعه امنیت و ثبات در منطقه شود. وزارت خارجه قطر همچنین تأکید کرد: «آمادگی کامل داریم تا فضای مناسب برای همه طرف‌ها در راستای موفقیت‌آمیز بودن گفت‌و‌گوهای میان ایران و ایالات متحده آمریکا فراهم می‌آورد.»
در این رابطه علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر روز گذشته برای شرکت در مذاکرات به منظور رفع تحریم‌ها در رأس هیأتی وارد دوحه پایتخت قطر شد. حمیدرضا دهقانی پوده سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه با انتشار تصویری در این زمینه نوشت: ورود جناب آقای باقری و هیأت محترم مذاکره کننده کشورمان را به دوحه خوش آمد می‌گویم و بدون هرگونه پیش داوری و ابراز بدبینی و یا خوش بینی غیر واقعی، برای آنها در انجام ماموریت مهم خود در تامین منافع ملت بزرگ ایران آرزوی موفقیت دارم. گفتنی است، «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم که بدین منظور به قطر سفر کرده، امروز با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.
مذاکرات برای رفع تحریم‌ها از روز سه‌شنبه هفتم تیر ماه در دوحه پایتخت قطر برگزار شود و براساس اعلام قبلی سعید خطیب‌زاده این گفت‌وگوها به صورت غیرمستقیم و با تسهیل گری اتحادیه اروپا انجام خواهد شد. در همین زمینه سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت امور خارجه روز دوشنبه در آخرین نشست هفتگی خود با خبرنگاران اعلام کرد: این‌که در محتوا و در شکل در هر دو موضوع توافقاتی شده است را می‌توانم تأیید کنم، ولی این‌که آیا براساس برنامه ریزی که پیش بینی می‌شود آمریکایی‌ها خواهند آمد و در عمل نشان خواهند داد که از میراث ترامپ عبور خواهند کرد و خواهند پذیرفت که عضو مسؤولی باشند، باید منتظر باشیم و ببینیم. ما با این تعهد می‌رویم که در کوتاه ترین زمان ممکن این چند موضوع باقیمانده را به سرانجام برسانیم و امیدواریم پیام‌هایی که بورل آورد در عمل نیز مشاهده شود.
وی خاطرنشان کرد: آنچه در مذاکرات انجام می‌دهیم اولا درباره ابعاد هسته‌ای نیست، چون ابعاد هسته‌ای یک بار جمع بندی شده و تنها درباره بخش‌های اختلافی است که در خصوص رفع تحریم‌ها باقی مانده است. آنچه انجام می‌شود فقط در مورد چند موضوع باقیمانده در حوزه رفع تحریم‌هاست ولذا هیچ چیزی به توافقات انجام شده در وین افزوده نخواهد شد و چیزی هم کاسته نخواهد شد.

امیرعبداللهیان با تاکید بر زیاده خواهی های واشنگتن:

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه توافقی خوب، قابل اتکا و پایدار را در صورت واقع بینی طرف آمریکایی و اجتناب آن از زیاده خواهی دست یافتنی دانست. حسین امیرعبداللهیان در این دیدار با ابلاغ سلام رئیس جمهور اسلامی ایران و همچنین تجديد دعوت از رئیس جمهور ترکیه برای سفر به کشورمان به منظور برگزاری نشست شورای‌عالی همکاری های دو کشور در تهران و همچنین برپایی نشست کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی فی‌مابین، آمادگی کشورمان برای ارتقای روابط اقتصادی و تجاری با ترکیه و افزایش تبادلات تجاری در سطح هدف گذاری شده بین دوکشور را مورد تصريح قرار داد.
وزیر امور خارجه همچنین در این دیدار با تشریح آخرین وضعیت گفتگو برای لغو تحریم ها، جدیت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی خوب، قابل اتکا و پایدار، در صورت واقع بینی طرف آمریکایی و اجتناب از زیاده خواهی را دست یافتنی دانست و مورد تاکید قرار داد.
حسین امیرعبداللهیان در خصوص موضوع سوریه با تبیین دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه راه حل سیاسی بعنوان تنها مسیر برای حل بحران، و ضرورت اجتناب از هرگونه اقدام نظامی، آمادگی کشورمان برای تسهیل در زمینه گفتگو برای کاهش نگرانی‌های امنیتی در سوریه را مورد تاکید قرار داد. وزیر امور خارجه همچنین در خصوص برخی تحرکات رژیم جعلی صهیونیستی در منطقه و کشورهای پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، بر فتنه انگیزی و ایجاد ناامنی بعنوان ارمغان حضور این رژیم برای منطقه تصریح و بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از آرمان فلسطین تاکید کرد.
رجب طیب اردوغان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام به مقامات عالیه کشورمان، سیاست همسایگی دولت و نگاه به فعال سازی روابط با همسایگان را مورد تمجید قرار داد و با تاکید بر ضرورت نیل به تبادلات تجاری هدف گذاری شده از سوی دو کشور، با تشکر از تجدید دعوت برای سفر به جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد در فرصت مناسب برای برگزاری شورای‌عالی همکاری های فی‌مابین به تهران سفر نماید. رئیس جمهور ترکیه همچنین حصول توافق در مذاکرات هسته ای را مورد اشاره قرار داد و ابراز امیدواری کرد این گفتگو ها به نتایج ثمر بخشی منجر شود. وی همچنین ضمن با اهمیت خواندن موضوعات مرتبط با فلسطین، قدس و مسجدالاقصی از دیدگاه ترکیه، فلسطین را موضوع مهم دنیای اسلام دانست و وحدت جهان اسلام در این خصوص را با اهمیت ذکر کرد. تحولات افغانستان، اوضاع در عراق، روند آستانه، عزم دوکشور در زمینه مبارزه با تروریسم، تمرکز بر راه حل سیاسی برای مشکلات منطقه از دیگر محورهای مورد گفتگو در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با رئیس جمهور ترکیه بود.