زمزمه‌های خاموشی آغاز شد؟

به رغم رغم اینکه در روزهای ابتدایی تابستان هستیم اما طی روزهای گذشته شاهد رکوردشکنی‌های مصرف برق به دنبال افزایش دمای هوا بودیم که این مساله صنعت برق را با چالش مواجه کرده است. به گزارش ایسنا، روز گذشته نیاز مصرف برق کشور از مرز ۶۶ هزار مگاوات عبور کرد و به عدد ۶۶ هزار و ۹۸ مگاوات رسید که نسبت به روز گذشته حدود ۶۰۰ مگاوات افزایش یافته و آمارها حاکی از آن است که نیاز مصرف برق کشور روز گذشته نسبت به روز مشابه سال گذشته نیز ۵.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. این در شرایطی است که طبق پیش‌بینی افزایش چشمگیر دما در چند روز آینده در سطح کشور، فشار مضاعفی به صنعت برق وارد می‌شود، چراکه هر یک درجه افزایش دما حدود ۱۰۰۰ مگاوات بر بار شبکه می‌افزاید و فشار مضاعف بر تجهیزات نیروگاهی و شبکه‌های انتقال و توزیع وارد می‌کند. این موضوع موجب شد تا شب گذشته مدیران صنعت برق جلسه شبانه‌ای را برگزار کنند، در این نشست همایون ‌حایری - معاون برق و انرژی وزارت نیرو - سهم بخش روشنایی از پیک و مصرف انرژی در کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: پیک به نزدیکی رکورد سال گذشته رسید و احتمالا با توجه به تداوم گرمای هوا، شاهد شکست رکورد پیک خواهیم بود که نیاز به تلاش و هماهنگی را بیش از گذشته نشان می‌دهد.

 

کلنگ پتروپالایشگاه جدید به زمین می‌خورد

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: طی چند روز آینده با حضور وزیر نفت کلنگ احداث پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای "شهید سلیمانی" در بندرعباس به زمین خواهد خورد. به گزارش ایسنا، جلیل سالاری امروز در جمع خبرنگاران از برگزاری دومین جلسه به منظور تاسیس پتروپالایشگاه "شهید سلیمانی" خبر داد و اظهار کرد: براساس جلسه صبح روز گذشته موارد و بندهای قانونی در ساخت این پتروپالایشگاه مصوب شد. بدین ترتیب در حدود ۴۳۸ هکتار زمین در جوار پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در بندرعباس به پتروپالایشگاه "شهیدسلیمانی" اختصاص داده شده است. سالاری با اشاره به مشخص شدن سهامداران این پتروپالایشگاه بیان کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت گروه توسعه انرژی تدبیر، شرکت سرمایه گذاری اهداف، صندوق توسعه ملی سهامداران پتروپالایشگاه شهید سلیمانی را تشکیل می‌‍دهند. وی با بیان اینکه سهم شرکت ملی پالایش و پخش در این پتروپالایشگاه ۲۰ درصد خواهد بود، ادامه داد: باتوجه به تکلیفی که در قانون ۱۴۰۱ مشخص شده است، درخصوص بحث حمایت از توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد پتروپالایشگاه قرار بر این شد که وزارت نفت با استفاده از توان بخش خصوصی یک پالایشگاه با ظرفیت ۳۰۰ بشکه احداث کند.

آغاز نشست‌های دو روزه اوپک و اوپک پلاس
نشست‌های دو روزه اوپک و اوپک پلاس روز چهارشنبه آغاز شد اما منابع آگاه می‌گویند احتمال تغییر عمده در سیاست این گروه طی این نشست بعید است. به گزارش ایسنا، در آخرین دیدار وزیران اوپک پلاس که اوایل ژوئن برگزار شد، اوپک پلاس تصمیم گرفت به روند احیای تولید نفت سرعت دهد و تولید نفت را در هر یک ماه‌های ژوییه و اوت، به جای ۴۳۲ هزار بشکه در روز توافق اولیه، به میزان ۶۴۸ هزار بشکه در روز افزایش دهد. اوپک پلاس شامل اعضای اوپک و متحدانشان شامل روسیه است. واشنگتن از تصمیم اوپک که پس از ماه‌ها فشار غرب برای افزایش سریع‌تر تولید اوپک پلاس و کنترل قیمت‌ها، گرفته شد، استقبال کرد. با این حال، قیمت‌ها به دلیل نگرانی‌ها نسبت به عرضه محدود و این نگرانی‌ها که اوپک به اتمام ظرفیت مازاد تولید نفت نزدیک شده استو دیگر نمی تواند تولیدش را به میزان بیشتری افزایش دهد، افزایش بیشتری پیدا کرد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در حاشیه نشست گروه ۷، به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، گفت امارات متحده عربی و عربستان سعودی نمی‌توانند تولیدشان را به میزان چندان زیادی افزایش دهند. بایدن ماه آینده به خاورمیانه از جمله عربستان سعودی سفر خواهد کرد و انتظار می‌رود ریاض را وادار کند تولیدش را به میزان بیشتری افزایش دهد. بر اساس گزارش رویترز، حداقل پنج نماینده اوپک پلاس اظهار کردند: نشست هفته جاری، سیاست‌های تولید در اوت را تایید خواهد کرد و درباره سپتامبر بحث نمی‌شود. دو نماینده دیگر گفتند: مسئله تولید پس از اوت، ممکن است مطرح شود اما گام بعدی که برداشته می‌شود، مشخص نیست.

هند واردکننده بنزین و دیزل شد
هند که معمولا صادرکننده بزرگ بنزین و دیزل آسیا بوده، مجبور شده است واردات این سوخت‌ها را افزایش دهد. به گزارش ایسنا، بازارهای انرژی جهانی با تغییر جریان‌های تجارت انرژی و افزایش قیمتها، شاهد ناهنجاریهای زیادی بوده‌اند. اطلاعات شرکت ورتکسا نشان داد، واردات بنزین به هند در نیمه اول ژوئن، به حدود ۱۳ هزار بشکه در روز رشد کرد که بالاترین میزان در هفت ماه گذشته بود. با توجه به مناقصه‌های خرید شرکتهای ایندین اویل و بهارات پترولیوم، واردات دیزل هم به حدود ۴۸ هزار بشکه در روز خواهد رسید که بالاترین میزان از فوریه سال ۲۰۲۰ است. هر چند هند به یکی از خریداران بزرگ نفت روسیه پس از حمله مسکو به اوکراین و تحریمهای غربی علیه صادرات نفت روسیه تبدیل شده است، نیاز برای پوشش کمبودهای داخلی سوخت، عامل این افزایش کم‌سابقه واردات شده است.

بررسی های «تجارت» نشان می دهد

گروه انرژی: برآورد نهادهای بین‌المللی حاکی از افزایش سطح تولید و صادرات نفت ایران در سال 2022 نسبت به سال قبل‌تر است و به نظر می‌رسد که ایران خود را برای بازپس گیری سهم خود از بازار جهانی نفت آماده می‌کند به گزارش «تجارت»، جواد اوجی وزیر نفت اخیرا با یادآوری اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های گازی جهان را در اختیار دارد و ذخایر گاز ایران حدود ۳۴ تریلیون مترمکعب است و می‌تواند بخش مهمی از نیاز جهان را تأمین کند، افزود: ما هم‌اکنون امکان تولید روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز را داریم، ظرفیت تولید نفت ما نزدیک به ۴ میلیون بشکه در روز و ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی هم حدود ۹۲ میلیون تن است. همچنین محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره ظرفیت تولید روزانه نفت خام کشور گفت: چشم‌انداز ما در سال 1401 افزایش ظرفیت تولید بوده که امید است به ظرفیت تولید بالای 4 میلیون بشکه در روز برسیم. بنابراین هدف‌گذاری 4 میلیون بشکه در روز در برنامه‌های متولیان وزارت نفت کاملا واضح و مشخص است. از سوی دیگر آمارهای شرکت کپلر حاکی از آن است که در سال‌۲۰۲۱، همزمان با روی کار آمدن دولت بایدن و با از سرگیری مجدد مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای، صادرات نفت‌خام ایران نسبت به سال‌۲۰۲۰ حدود دوبرابر شده و تقریبا به ۶۷۰‌هزار بشکه در روز رسیده است. همچنین کپلر درباره میزان صادرات نفت ایران در ۳‌ماهه نخست سال‌جاری میلادی می‌گوید که چینی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در این برهه زمانی، ۸۷۰‌هزار بشکه در روز طلای‌سیاه از ایران خریداری کردند که این رقم ۳۰‌درصد بالاتر از میانگین صادرات نفت ایران در کل سال‌۲۰۲۱ بود، ضمن آنکه باید خطای احتمالی و عدم‌امکان رهگیری برخی محموله‌‌‌‌‌‌‌‌ها توسط کپلر را هم در نظر داشت و به همین دلیل، احتمالا صادرات نفت ایران در ۳‌ماهه نخست سال‌جاری حتی بیشتر از ۸۷۰‌هزار بشکه در روز بوده است. برآوردهای اولیه جدید شرکت کپلر که یکی از کارشناسان این شرکت با رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌های اروپایی درمیان گذاشته، نشان می‌دهد که همزمان با تخفیف ۳۰ دلار در هر بشکه نفت‌خام روسیه از ابتدای‌ماه آوریل، صادرات نفت ایران به حدود ۵۷۰‌هزار بشکه در روز سقوط کرده است. هر‌چند که این ارقام در حال‌حاضر برآوردهای اولیه هستند و برآورد نهایی در ‌ماه آینده ارائه خواهد شد، اما باید توجه داشت که این رقم نشان‌دهنده افت ۴/ ۳۴‌درصدی صادرات روزانه نفت ایران به چین است. البته از طرف دیگر، صادرات دریایی نفت روسیه به‌طور همزمان افزایش معناداری داشته و با ثبت میانگین ۹/ ۳‌میلیون بشکه در روز طی‌ماه آوریل، ۲۲‌درصد نسبت به قبل رشد کرده است؛ این در حالی است که آمارهای چین درباره واردات نفت از روسیه، تقریبا بدون هیچ تغییر محسوسی نسبت به ‌ماه قبل باقی‌مانده است. اما با آغاز مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه طی روز سه‌شنبه برای حل اختلافات غیرهسته‌ای باقیمانده، خبرهای نشست گروه ۷ در باواریا در همین راستا ارزیابی می‌شوند؛ از جمله اینکه یکی از مسوولان فرانسوی در حاشیه این نشست ضمن درخواست از تولیدکنندگان نفت برای افزایش تولید، گفته اگر لازم باشد ایران و آمریکا باید مشکلاتشان را حل کنند تا نفت ایران و همین‌طور ونزوئلا به بازار برگردد. از سوی دیگر، تلویزیون رویترز ویدئویی از مکرون گرفته که به جو بایدن آمریکایی می‌گوید محمد بن زاید در یک مکالمه تلفنی به او گفته در حال حاضر این کشور با حداکثر توان، نفت تولید می‌کند و عربستان هم فقط می‌تواند فورا حدود ۱۵۰هزار بشکه در روز به تولیدش بیفزاید. این دو کشور به‌عنوان تنها کشورهایی که در حال حاضر ظرفیت مازاد تولید دارند، شناخته می‌شدند و تخمین زده می‌شد در مجموع بین ۵/ ۲ تا ۸/ ۲میلیون بشکه روزانه توانایی افزایش تولید داشته باشند. علاوه بر این، گروه ۷ متعهد به بررسی طرح اعمال سقف قیمتی بر نفت روسیه شده است. با همه این اوصاف باید گفت عرضه نفت کم است و افزایش آن بسیار دشوار. در این شرایط بازگشت نفت ایران به معاملات رسمی بازار می‌تواند بخشی از کمبود عرضه طلای سیاه را حل کند.

ارزیابی کارشناسی از بازگشت ایران به بازار
انتظار از بخش نفت این است، همانگونه که کشورهای همسایه در میادین مشترک کار می‌کنند و برداشت دارند ما هم باید بتوانیم پروژه‌های میادین مشترک را آغاز کنیم، مثلا اکنون عربستان در این میادین بسیار فعال است، قطر با شرکت‌های مختلفی قرارداد دارد، عراق برای ۶ میلیون بشکه تمرکز کرده و همه این برنامه‌ها هم در حوزه میادین مشترک با ما است. جلال میرزایی با اشاره به عملکرد نفتی دولت در یک سال گذشته اظهار داشت: در حوزه تولید نفت‌خام و افزایش تولید گفته شده چند قرارداد به ارزش 17تا 18 میلیارد دلار منعقد کرده‌ایم اما اینکه قراردادها با چه شرکت‌هایی بوده، شرکت‌ها چقدر صلاحیت دارند، آیا توان مالی و فنی دارند یا خیر، هنوز توضیح داده نشده و در هاله‌ای از ابهام است.

مشاور وزیر و رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی گفت: مهم‌ترین و اساسی‌ترین اولویت وزارت راه و شهرسازی کشور تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه است و امیدواریم استان همدان از اعتبارات و ظرفیت‌های قانونی جهش مسکن به طور کامل استفاده کند. به گزارش ایسنا، «فاطمه سادات حمیدیان» در آئین تودیع و معارفه "ایوب اسدالهی" سرپرست جدید اداره کل راه و شهرسازی استان همدان که صبح روز چهارشنبه ۸ تیرماه با حضور مسئولان عالی رتبه استانی و کشوری در سالن بانک مسکن برگزار شد با اشاره به این‌که مهم‌ترین و اساسی‌ترین اولویت وزارت راه و شهرسازی کشور تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه است، اظهار کرد: امیدواریم از ظرفیت و اعتبارات قانونی جهش مسکن به طور کامل در استان همدان استفاده شود.

پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان در طول هشت سال گذشته با مشکلات مختلفی مواجه شده و حتی در برهه‌ای گمانه‌هایی مبنی بر توقف آن مطرح شده بود، حالا رستم قاسمی از رییس‌جمهور برای پشتیبانی از این پروژه درخواست کمک کرده است. به گزارش ایسنا، پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان ۴۱۰ کیلومتر بوده که ۱۶۵ کیلومتر در مسیر تهران– قم و مابقی در بخش قم-اصفهان به طول ۲۴۵ کیلومتر است. قرارداد این پروژه از سال ۱۳۹۳ منعقد و بازه زمانی پنج ساله برای آن بهره‌برداری از آن پیش‌بینی شده بود اما در شهریور ماه سال ۱۳۹۸با مشکلاتی مواجه و عملا موقف شد. البته در همان زمان این مسئله از سوی مدیرعامل سابق راه‌آهن مورد تایید قرار نگرفت. سعید رسولی در پاسخ به ایسنا گفته بود که پروژه قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان متوقف نشده است اما در زمینه مسائل مالی و اعتباری با سازمان برنامه و بودجه اختلاف نظرهای داریم که امیدواریم به زودی حل و فصل شود.

کار کامیون‌های وارداتی
به ریاست‌جمهوری کشید
بعد از مدت‌ها کشمکش در رابطه با تعیین تکلیف کامیون‌های وارداتی دپو شده در گمرک، موضوع در ریاست جمهوری نیز مطرح و پیشنهاد رقم حدود ۷۰۰ میلیون تومانی برای گواهی اسقاط آنها که از اهم مشکلات پیش روی صاحبان این کامیون‌ها بوده ، ارائه شده است، ولی هنوز نهایی نیست. به گزارش ایسنا، در سال ۱۳۹۸ و بر اساس ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، شرایط واردات این کامیون‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی به گمرک اعلام شد و بعد از آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت صمت طی ابلاغیه‌هایی شرایط واردات از جمله ردیف تعرفه کامیون‌های وارداتی، نحوه واردات، کامیون‌های اسقاطی، مجوزهای قانونی و مقرراتی و همچنین تائید منشأ ارز این کامیون‌ها را مشخص و ابلاغ کردند، ولی ورود کامیون‌ها با موانعی مواجه و در گمرک دپو باقی ماند و صاحبان آنها نتوانستند نسبت بهترخیص اقدام کنند. یکی از موانع پیش روی صاحبان کالا،‌ افزایش هزینه اسقاط بود که به بیش از یک میلیارد تومان افزایش یافته و اغلب توان پرداخت نداشتند و در این شرایط کامیون امکان پلاک شدن نیز نداشت.

اجاره بها بیش از ۱۰ برابر زیاد شده است
یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت مسکن گفت: اجاره بها در یک شهرستان بیش از 10 برابر زیاد شده است، مردم توان خرید و اجاره مسکن را ندارند و باید تدبیری اندیشیده شود. به گزارش ایسنا، عباس گودرزی در جلسه علنی دیروز (چهارشنبه) در تذکری گفت: وضعیت مسکن مشکلاتی را برای مردم به ویژه در حوزه انتخابیه بنده به وجود آورده است. وی از رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی خواست که به این موضوع رسیدگی کنند. گودرزی توضیح داد: اجاره بها در یک شهرستان بیش از 10 برابر زیاد شده است، مردم توان خرید و اجاره مسکن را ندارند و باید تدبیری اندیشیده شود. همچنین درخصوص مسکن مهر بروجرد حدود 3000 واحد در حال تکمیل است، دولت تمام توان خود را برای اجرای این پروژه به کار گیرد.

«تجارت» از چالش های ساخت و ساز گزارش می دهد

گروه راه و مسکن: وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده برای ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن، تامین زمین شده اما بسیاری متقاضیان می‌گویند که به دلیل نبود زمین بیش از یک سال در انتظار معرفی به پروژه‌ها هستند؛ به این مشکل، عدم پایبندی نظام بانکی به تکلیف ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی خود در قبال این پروژه، تعلل متقاضیان در پرداخت آورده و رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی را هم اضافه کنید. به گزارش «تجارت»، جدیدترین آمار ارایه شده درخصوص طرح نهضت ملی مسکن حاکی از آن است که تا کنون ۵۲۳ هزار و ۲۵۱ نفر در بانک افتتاح حساب کرده‌اند که میزان آورده متقاضیان ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده و از این رقم ۹۵۰۰ میلیارد تومان به حساب سازندگان واریز شده است. مابقی نیز نزد بانک است تا بنا به درخواست دستگاه‌های متولی به سازندگان پرداخت شود. به گفته محمود شایان ـ مدیرعامل بانک مسکن، از محل تسهیلات نیز تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان به حساب سازندگان پرداخت شده است. مدیرعامل بانک مسکن توضیح داد: تعداد ۳۰۲ هزار و ۷۱۶ واحد به بانک برای انعقاد قرار داد معرفی شده که از این تعداد، ۹۵ هزار و ۵۷۶ واحد قراردادهایشان منعقد شده است و مبلغ تسهیلات منقعد شده ۳۲هزار میلیارد تومان است. طبق آماری که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده حدود ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار متقاضی برای نهضت ملی مسکن تایید شده‌اند و برای ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نیز تامین زمین شده است. از آن طرف برخی متقاضیان از انتظار یک ساله و حتی بیشتر برای اختصاص زمین به پروژه‌های خود سخن می‌گویند. تقاضای مطلق با منابعی که به این بخش تزریق می‌شود نیز همخوانی چندانی ندارد. وقتی آمار را کنار هم می‌گذاریم متوجه می‌شویم کسانی که تا کنون برای دریافت وام نهضت ملی مسکن معرفی شده‌اند ۹ درصد و کسانی که وام را دریافت کرده‌اند حدود ۳ درصد متقاضیان تایید شده هستند. چند روز قبل، مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به تکلیف ۲۶ بانک برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن اعلام کرد که وام‌های پرداخت شده تماما از طرف بانک مسکن بوده است. در واقع سایر بانک‌ها هیچ‌گونه عملکردی در این زمینه نداشته‌اند. این در حالی است که بانک‌ها مکلفند سالیانه ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند و طبق قانون جهش تولید مسکن، تکلیف آنها در پروژه نهضت ملی مسکن ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است. این رقم را مقایسه کنید با ۱۰ هزار میلیارد تومانی که تا کنون پس از گذشت ۱۰ ماه از قانون جهش تولید مسکن، ‌آن هم فقط توسط یک بانک پرداخت شده است. در حالی نظام بانکی به کمتر از ۳ درصد تعهدات خود در قبال پروژه نهضت ملی مسکن عمل کرده که نوسانات قیمت مصالح ساختمانی، پیمانکاران را درگیر کرده است. تورم نهاده‌های ساختمانی در سال گذشته ۵۵ درصد بود. اما سازندگان می‌گویند که از ابتدای سال تا کنون قیمت سیمان سه برابر و قیمت میلگرد حدود دو برابر شده است. از آن طرف بسیاری متقاضیان در انتظار پیامک تایید نهایی به سر می‌برند. در واقع آن‌چه به عنوان تایید ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار نفر ارایه شده مربوط به استعلامات سه‌گانه درخصوص تاهل، نداشتن مالکیت و سبز بودن فرم «ج» است. شرط سکونت پنج ساله در شهر مورد تقاضا برای بسیاری از متقاضیان هم تایید شده اما کماکان منتظر معرفی به پروژه‌ها هستند. به نظر می‌رسد بسیاری پروژه‌ها از جمله در شهرهای پرند و پاکدشت با مشکل کمبود زمین مواجهند. دستگاه‌های و ادارات دولتی نیز ظاهرا دلشان نمی‌خواهد زمین‌های مازاد خود در محدوده شهری را وارد این طرح کنند و فقط ۴ درصد این‌گونه اراضی را تا کنون تخصیص داده‌اند. سازنده‌هایی هم که در برخی پروژه‌های فعال مشغول به کار هستند از رشد روزافزون قیمت نهاده‌های ساختمانی گلایه دارند. ایرج رهبر ـ سازنده سایت ۵۰۴ واحدی نهضت ملی مسکن شهریار در استان تهران در این خصوص به با بیان اینکه قیمت سیمان از ابتدای سال تا کنون سه برابر شده است به ایسنا گفت: بورس‌بازی باعث رشد دائمی قیمت نهاده‌های ساختمانی شده و در این شرایط برخی پیمانکاران طرح جهش تولید مسکن در حال انصراف از پروژه‌ها هستند. یک سازنده پروژه نهضت ملی مسکن در استان تهران با بیان اینکه قیمت سیمان از ابتدای سال تا کنون سه برابر شده است گفت: بورس‌بازی باعث رشد دائمی قیمت نهاده‌های ساختمانی شده و در این شرایط برخی پیمانکاران طرح جهش تولید مسکن در حال انصراف از پروژه‌ها هستند. ایرج رهبر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نرخ مصالح ساختمانی در سال جاری رشدهای سنگینی را تجربه کرد. اوایل امسال هر تن سیمان فله حدود ۶۰۰ هزار تومان بود که هم‌اکنون به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده و در واقع ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. میلگرد از کیلویی ۱۳۰۰ تومان به حدود ۲۰ هزار تومان رسیده است وی افزود: اینکه قیمت سیمان به یکباره طی حدود دو ماه سه برابر شد فقط به علت محدودیتهای برق نیست. به بهانه انرژی گران می‌کنند اما یکی از دلایل اصلی این افزایش قیمت‌ها بورس‌بازی در بازار سیمان است. می‌گویند حدود ۱۵ نفر در این بازار حضور دارند که سیمان را به صورت کلی خریداری و با قیمت‌های مدنظر خودشان در بورس عرضه می‌کنند. این فعال صنعت ساختمان با بیان اینکه رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی برای بازار مسکن سمّ کشنده است، تاکید کرد: از طرف دیگر دولت قیمت‌هایی را برای نهضت ملی مسکن اعلام کرده که منطقی نیست و به سختی نرخ تعدیل را اعلام می‌کنند. بر اساس نرخ سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ قیمت هر متر مربع را ۴.۷ میلیون تومان اعلام کردند که هنوز این رقم را تعدیل نکرده‌اند.
رهبر گفت: رشدهای عجیب و غریبی که در قیمت سیمان و میلگرد اتفاق می‌افتد اجرای طرحهای حمایتی مسکن را غیرممکن کرده است؛ زیرا از آن طرف وزارت راه و شهرسازی قیمت را برای پیمانکاران به این صورت تغییر نمی‌دهد. اولا تعدیل را دیر اعلام می‌کنند. اگر هم تعدیل کنند به قیمت انرژی توجه ندارند و میانگین قیمت تورم مصالح ساختمانی را محسوب می‌کنند. وی با اشاره به تورم ۵۵ درصدی مصالح ساختمانی در پایان سال گذشته خاطرنشان کرد: کاش قیمتها همان مقدار باقی می‌ماند اما همانطور که گفتم از عید تا الان نرخ سیمان سه برابر و میلگرد حدود دو برابر افزایش یافته است. با این شرایط بخش خصوصی نمی‌تواند کار را ادامه دهد. در حال حاضر خیلی از همکاران ما که در طرح نهضت ملی مسکن ورود کرده‌اند به دلیل رشد قیمت مصالح دیگر نمی توانند ادامه بدهند. می‌گویند حاضریم جریمه بپردازیم و از این پروژه بیرون بیاییم. این سازنده نهضت ملی مسکن اظهار کرد: واقعا کار سخت شده است. ما همیشه بدهکار مصالح فروش هستیم. مصالح را چکی می‌خریم و نهایتا باید بدهی خود را با بهره آن تا یک ماه تسویه کنیم. در یک کارگاه تعدادی کارگرمشغول هستند که اگر قالب بندی و آرماتوربندی انجام ندهیم باید پول کارگر بدهیم و دچار خسارت می‌شویم. بنابراین مجبوریم از هر طریقی که شده مصالح را تهیه کنیم. وی با اشاره به سایت ۵۰۴ واحدی شهریار که در آن فعالیت دارد گفت: فعلا با هر زحمتی شده پروژه شهریار را سرپا نگه داشته‌ایم اما بدهکاری ما به مصالح‌فروشان یواش یواش دارد زیاد می‌شود.