دستگاه قضا پیگیر مطالبات زلزله زدگان باشد

پیرو تماس و پیگیری رئیس قوه قضاییه، مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان به همراه هیئتی از مسئولان قضایی این استان از مناطق زلزله‌زده غرب هرمزگان بازدید به عمل آورد. در پی وقوع زمین‌لرزه در برخی نقاط استان هرمزگان، رئیس دستگاه قضا طی تماسی با رئیس کل دادگستری استان هرمزگان بر همکاری و مساعدت با سایر دستگاه‌ها در راستای بسیج امکانات و تأمین امنیت و کمک به رفع گرفتاری و کاهش مشکلات حادثه‌ دیدگان تاکید کرد. رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در همین ارتباط گفت: بلافاصله پس از وقوع زلزله بامداد روز شنبه، با پیگیری حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا، یک تیم ویژه از مسئولان قضایی استان هرمزگان شامل رئیس کل دادگستری استان، دادستان مرکز استان و سایر مقامات قضایی، در روستاهای سایه‌خوش و کنخ از توابع شهرستان بندرلنگه که محل کانونی زلزله هستند، حاضر شدند. قهرمانی افزود: رئیس قوه قضاییه همچنین دستورات لازم را جهت پیگیری مطالبات قانونی زلزله‌زدگان و همچنین نظارت بر توزیع عادلانه امکانات و خدمات میان حادثه‌دیدگان صادر کرد. رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به ابلاغ دستورات ویژه قضایی برای برقراری نظم و امنیت در محل وقوع زلزله اظهار کرد: نیروهای پزشکی قانونی استان هرمزگان نیز با حضور در محل کانونی وقوع زلزله، اقدام به شناسایی اجساد جانباختگان و صدور دستورات لازم برای تحویل پیکرهای متوفیان به خانواده‌هایشان کردند.

 

صهیونیست‌ها به دنبال توافق بزرگ امنیتی با عربستان

منابع رسانه‌ای عبری از تلاش دولت رژیم صهیونیستی برای رونمایی از یک "توافق امنیتی بزرگ" با عربستان سعودی در جریان سفر رئیس جمهوری آمریکا به منطقه پرده برداشتند. شبکه خبری المیادین به نقل از رسانه‌های عبری زبان فاش کرد که دولت رژیم صهیونیستی درصدد پیش بردن یک معامله امنیتی بزرگ برای فروش سامانه‌های پدافند هوایی به عربستان سعودی در جریان سفر ماه جاری میلادی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به منطقه است. "ایتای بلومنتال"، خبرنگار نظامی شبکه عبری زبان "کان" در این باره گفت: طبق اطلاعات موجود، دولت اسرائیل طی هفته‌های آتی برای به سرانجام رساندن یک معامله امنیتی با عربستان تلاش خواهد کرد. این معامله شامل فروش سامانه‌های پدافند هوایی به ریاض است. وی افزود: تمامی این موارد تحت نظارت آمریکا قرار دارد؛ چراکه اسرائیل و عربستان روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند. بلومنتال ادامه داد: انتظار می‌رود که بایدن تا دو هفته دیگر و در چارچوب سفره خود وارد پایگاه نیروی هوایی "بلماحیم" در جنوب تل‌آویو شود. وی همچنین تصریح کرد: بایدن در این پایگاه با بنی گانتس، وزیر جنگ و آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل دیدار خواهد کرد. این خبرنگار صهیونیست گزارش داد: در پایگاه بلماحیم همچنین گزارشی درباره سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل مانند سامانه "پیکان" (حیتس) و سامانه "گنبد آهنین" به بایدن ارائه خواهد شد.

وزیر امور خارجه آذربایجان
به ایران سفر می‌کند
وزیر امور خارجه آذربایجان در روزهای آینده به ایران سفر می‌کند. جیحون بایراموف در روزهای آتی به ایران سفر خواهد کرد. وزیر امور خارجه آذربایجان ۲۴اردیبهشت ماه در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان از سفر قریب الوقوع خود به تهران خبر داده بود. یک منبع مطلع در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تائید کرد که رئیس دستگاه دیپلماسی آذربایجان این هفته عازم ایران خواهد شد. این نخستین سفر بایراموف به ایران در دولت سیزدهم خواهد بود.

حماس حمله اسرائیل
به سوریه را جنایتکارانه خواند
سخنگوی جنبش حماس روز گذشته ضمن محکومیت حمله اخیر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه، آن را اقدامی جنایتکارانه خواند. به گزارش سایت شبکه خبری المیادین، حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس امروز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به جنوب استان طرطوس سوریه، اظهار کرد: دشمن صهیونیستی در اقدامی مجرمانه و استمرار حملات خود به ملت و امت ما، به خاک سوریه حمله کرد. سخنگوی حماس در ادامه گفت: بالا گرفتن حملات دشمن صهیونیستی علیه امت اسلامی همزمان با تلاش برخی طرف‌ها در منطقه برای ایجاد ائتلاف‌هایی نظامی با این رژیم نشان می‌دهد که این مساله تنها در راستای سیاست‌ توسعه‌طلبانه دشمن صهیونیستی است. حازم قاسم افزود: دشمن صهیونیستی برای ملت و امت ما خطر ایجاد می‌کند و باید تمامی قدرت‌های موجود در امت به صورت یکپارچه با آن مقابله کرده و به جنایات رو به فزونی‌ آن پایان دهند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز شنبه اعلام کرد که دشمن اسرائیلی با چندین راکت حمله هوایی علیه خاک سوریه انجام داده و مناطق اطراف شهرک الحمیدیه در جنوب طرطوس را هدف قرار داد.

تاکید سازمان بهداشت
جهانی بر ادامه فعالیت در روسیه
سازمان بهداشت جهانی بر ادامه فعالیت در روسیه و پایبندی به اصل انسانیت و بی طرفی تاکید کرد. به گزارش اسپوتنیک، سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد که دفتر این سازمان در روسیه همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و به اصول اولیه خود که مهم‌ترین آن‌ها انسانیت و بی‌طرفی است،‌ پایبند است. « ملیتا ووگنوویچ»، رئیس دفتر سازمان جهانی بهداشت در روسیه توضیح داد که این دفتر به فعالیت خود و همکاری در زمینه موارد از پیش توافق شده ادامه می‌دهد. وی گفت: «این دفتر بر اساس توافق بین فدراسیون روسیه و سازمان بهداشت جهانی فعالیت می‌کند». ووگنوویچ با تاکید بر تعهد سازمان جهانی بهداشت به اصول بشردوستی و بی‌طرفی افزود: «دفتر به همکاری در مورد همه موضوعاتی که به طور مشترک بر سر آنها توافق شده است، ادامه می‌دهد».

خروج روسیه از چندین توافق با شورای اروپا
با فرمان نخست وزیر روسیه این کشور از چندین توافق با شورای اروپا خارج شد. بر اساس این دستور روسیه از گروه همکاری بین المللی شورای اروپا در زمینه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد، توافقنامه همکاری برای پیشگیری و حفاظت در برابر بلایای طبیعی خارج می‌شود. به گزارش خبرگزاری تاس، علاوه بر این، روسیه دیگر در صندوق حمایت فرهنگی شورای اروپا و رصدخانه سمعی و بصری اروپا حضور نخواهد داشت. روسیه ۲۶ سال پیش به شورای اروپا پیوست و از سال ۱۹۹۶ تاکنون این کشور توافقنامه‌های متعددی با این شورا امضا کرده است. در پی افزایش تنش‌ها میان روسیه و کشور‌های اروپایی به دلیل آغاز جنگ در اوکراین و در میان افزایش فشار‌ها برای سلب عضویت روسیه در شورای اروپا، مسکو در ماه اسفند اعلام کرد که از این شورا خارج می‌شود.

تغییر فرمانده ارتش آمریکا در ناتو
فرمانده ارتش آمریکا در ناتو تغییر کرد. رسانه‌ها گزارش دادند که «ژنرال کریستوفر کاولی» فرمانده جدید ۳۰۰ هزار نیروی آمریکایی حاضر در اروپا رابرعهده خواهد گرفت. ‌پس از نشست تاریخی دو روزه ناتو در مادرید، این ائتلاف نظامی یک فرمانده جدید برای «ستاد فرماندهی اروپایی ایالات متحده آمریکا» سوگند یاد کرد. در مراسم تغییر فرماندهی این ستاد در اشتوتگارت آلمان، «کریستوفر کاولی»، ژنرال آمریکایی که رهبری ارتش ایالات متحده در اروپا را بر عهده داشت، دست راست خود را بالا برد و فرماندهی ۳۰۰ هزار نیروهای ناتو را که به زودی شامل دو عضو جدید یعنی فنلاند و سوئد هم خواهد شد، برعهده گرفت.

توئیت وزارت خارجه
به مناسبت حقوق بشر آمریکایی
وزارت امور خارجه به مناسبت هفته حقوق بشر آمریکایی و با اشاره به گزارش سازمان ملل در مورد نقض مکرر حقوق مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و نقض حقوق مردم افغانستان توئیت‌هایی به‌زبان‌های عربی و انگلیسی و فارسی منتشر کرد. وزارت امور خارجه با انتشار توئیتی به مناسبت هفته حقوق بشر آمریکایی و با اشاره به گزارش سازمان ملل در مورد نقض مکرر حقوق مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی نوشت: «تبعیض مداوم علیه فلسطینی‌ها در سراسر کرانه باختری و بیت المقدس، به‌صورت آوارگی اجباری، تخریب منازل مردم فلسطین و گسترش شهرک‌های صهیونیست‌نشین و محاصره غزه ادامه دارد». وزارت خارجه همچنین در توییت دیگری به نقض حقوق مردم افغانستان بر اثر سیاست‌های آمریکا اشاره کرد و نوشت: «بر اثر تحریم‌ها و سیاست‌های غیرانسانی دولت آمریکا، اکنون دسترسی میلیون‌ها افغانستانی به دارایی‌های این کشور مسدود شده است. در حالی که ۹۰ درصد مردم افغانستان از ناامنی غذایی رنج می‌برند».

رییس‌جمهور در روز ملی صنعت و معدن تاکید کرد:

گروه سیاسی: رییس‌جمهور گفت: پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه ضرورت مهم حمایت از تولید و صنعت است. رئیس جمهور از تهیه پیش‌نویس سند جامع صنعت کشور از سوی دولت پس از تاکید مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: با مشورت کارشناسان پیش‌نویس خوبی در این زمینه تهیه شده و در حال طی مراحل نهایی شدن است. آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی صبح روز شنبه در مراسم روز ملی صنعت و معدن با قدردانی از همه فعالان عرصه صنعت و معدن کشور گفت:‌ ۱۲ سال است که رهبر معظم انقلاب اقتصاد را محور نامگذاری سال‌ها قرار داده‌اند و در ۶ سال اخیر بر توجه به تولید تاکید ویژه داشته‌اند. رئیس جمهور با بیان اینکه تولید یکی از محورهای اصلی خلق قدرت برای کشور است، افزود: دولت مردمی به تبعیت از تاکیدات مقام معظم رهبری و ضرورت‌های توسعه اقتصاد کشور، حمایت از تولید، تلاش برای رفع موانع پیش‌روی تولید و تاکید بر توسعه صادرات را وظیفه خود می‌داند.
دکتر رئیسی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان را «افسران میدان تولید و خلق قدرت ملی» دانست و اظهار داشت: دشمن برای عقب ‌نگاه داشتن کشور و ضعیف کردن مولفه‌های خلق قدرت که تولید جزو مهمترین آنهاست، تلاش می‌کند روند تولید را مختل و ضعیف کند.
وظیفه ما در برابر این تلاش‌ها حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به عنوان افسران این میدان است. رئیس جمهور تصریح کرد: فعالیت در هر میدانی به طور طبیعی مشکلات و سختی‌هایی دارد و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان باید بدانند که موفقیت در مسیر تولید به عزم و اراده پولادین، برنامه‌ریزی دقیق و تلاش مستمر نیاز دارد.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیان با هدف ایجاد مشاغل و محصولات دانش‌ پایه خاطرنشان کرد: تولیدات دانش‌بنیان توانایی و ظرفیت رقابت‌پذیری بالاتری در بازارهای جهانی و داخلی دارند. رئیس جمهور با بیان اینکه روز ملی صنعت و معدن فرصت مناسبی است تا علاوه بر قدردانی از زحمات و تلاش‌های تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، مرور و بازنگری نیز به فعالیت‌ها و دستاوردهای این حوزه داشته باشیم، گفت: این جمع بهترین محل برای تشریح و تبیین آسیب‌ها و مشکلات و نیز ارائه راهکارهای برون‌رفت از مشکلات و غلبه بر موانع است.
دکتر رئیسی خطاب به فعالان اقتصادی حاضر در مراسم با تاکید بر اینکه برای تبیین مشکلات و ارائه راهکارها به این جلسه بسنده نکنید و تا رفع واقعی و نهایی مشکل پیگیر موضوع باشید، افزود: پس از تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان مبنی بر تدوین سند جامع صنعت کشور، دولت کارگروهی را مامور تهیه این سند کرد که با مشورت کارشناسان پیش‌نویش خوبی تهیه شده و در حال طی مراحل نهایی شدن است.
رئیس جمهور در ادامه تنقیح قوانین و پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه را از جمله اقدامات برای هموار شدن مسیر تولید عنوان کرد و اظهار داشت: آینده باید برای فعالان اقتصادی و صنعتی قابل پیش‌بینی باشد تا بتوانند برای آن برنامه‌ریزی کنند و ضرورت این پیش‌بینی پذیری پرهیز از اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه است. آیت‌الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه قویا مدافع و موافق نظریه دولت چابک هستم، تصریح کرد: دولت باید تصدی‌گری‌های خود را در اقتصاد رها کرده و در جایگاه هدایت، حمایت و نظارت قرار گیرد. البته آقای فاطمی‌امین تشخیص اولویت‌ها را نیز از مسئولیت‌های دولت عنوان کردند که نکته صحیحی است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: میدان فعالیت باید به بخش خصوصی واگذار شود و دولت از تصدی‌گری‌های خود کاسته و وزن نظارتی و حمایتی خود را افزایش دهد. چابک‌سازی دولت و جلوگیری از فربه شدن و افزایش هزینه‌های دولت باید مدنظر همه نهادها و دستگاه‌ها به ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی باشد. آیت‌الله رئیسی تلاش برای نیل فعالیت‌های تولیدی به بهره‌گیری هر چه بیشتر از دانش‌ها و دستاوردهای نوین علمی را از دیگر ضرورت‌های رونق تولید دانست و اظهار داشت: دانش اگر ضمیمه تولید و صنعت نشود، به شکل پایان‌نامه در دانشگاه باقی می‌ماند. دانشگاه باید کنار بازار، صنعت و معدن بیاید و در این زمینه صنایع بزرگ و سنگین باید بیش از دیگر صنایع و فعالیت‌های تولیدی مورد توجه باشند. رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اهمیت افزایش کیفیت و بهره‌وری تولیدات داخلی افزود: هر تولیدکننده باید با بازتعریف مسأله افزایش
بهره‌وری در عین حال راهکارهای کاهش قیمت تولید را نیز پیدا کند.
دکتر رئیسی مسأله خام‌فروشی را از جمله دیگر موانع پیش‌روی صنعت و تجارت کشور عنوان کرد و گفت: باید نسبت به مسأله خام‌فروشی شدیداً حساس باشیم چرا که ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در پرتو جلوگیری از خام‌فروشی
میسر خواهد شد.
رئیس جمهور در ادامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را مورد تاکید جدی قرار داد و تصریح کرد: حتما تولیدکننده نباید ضرر کند، اما در حق مصرف‌کننده نیز نباید اجحافی صورت بگیرد و در میدان تولید باید از مصرف‌کنندگان حمایت شود.
آیت‌الله رئیسی مبارزه با فساد را نیز یکی دیگر از مسائل بسیار مهم در رشد و پیشرفت اقتصادی دانست و گفت: پیشرفت و رشد اقتصادی در گرو مبارزه با مفاسد اقتصادی و ارتشا است.
ساختارهای فسادزا باید به گونه‌ای اصلاح شوند که حتی اگر فردی قصد فساد داشت، زمینه برای او مهیا نباشد. رئیس جمهور نظارت جدی بر تمامی فرایندهای اخذ مجوزها و تسهیل سرمایه‌گذاری و تولید را از دیگر مصادیق مبارزه با فساد برشمرد و تصریح کرد: دولت هوشمند یکی از زمینه‌های مهم مبارزه با فساد است و این مسأله باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد چرا که سامانه‌ها نقش بسیار مهمی در شفافیت و افشاگری فساد دارند.
دکتر رئیسی در ادامه بر ضرورت رعایت مسائل زیست محیطی در فعالیت‌های اقتصادی تاکید کرد و گفت: باید فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صنعتگران مراقب باشند تا آلاینده‌ها به محیط زیست و مردم آسیب نزنند.
رئیس جمهور توجه به رشد تولید و رونق اقتصاد و تجارت را مصداق امر به معروف دانست و اظهار داشت: شما تولیدکنندگان و صنعتگران تردید نکنید که تلاش شما برای تولید قدرت در کشور یک معروف بزرگ است و هر حرکتی در مسیر استقلال و تولید کشور تیری بر قلب دشمن است که مردم را امیدوار و دشمن را ناامید می‌کند.
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست تعامل با همسایگان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در سفرهای خارجی و ملاقات با سران کشورهای همسایه شاهد اشتیاق به تولیدات و محصولات ایرانی هستم. زمینه کار بسیار فراهم است و امیدواریم بتوانیم با دست توانای شما و حمایت دولت، بخشی از مشکل اقتصاد و اشتغال کشور را برطرف کنیم.رئیس جمهور مدیریت را دارای موثرترین نقش در حرکت و بالا بردن یک مجموعه دانست و افزود: مدیران باید با تلاش مضاعف مدیریت ماندگار را صحفه تاریخ ثبت کنند؛ حق عقب‌گرد، توقف و در جا زدن نداریم، تنها راه پیش روی پیشرفت است.
پیش از سخنان رئیس جمهور سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنانی با بیان اینکه در هر صنعتی که ورود کردیم بعد از چند سال توانستیم در آن صنعت به بلوغ برسیم، اظهار داشت: بزرگترین داشته‌های ما در مسیر توسعه، سرمایه انسانی ما بوده است.وی با بیان اینکه باید به قدرت اقتصادی اول منطقه تبدیل شویم، تصریح کرد: با اطمینان می‌توانیم بگوییم اگر میان فعالان اقتصادی با سایر دستگاه‌ها یک همدلی و انسجام وجود داشته باشد دستیابی به افق ۱۴۰۴ قابل تحقق خواهد بود. در این مراسم همچنین ۸ طرح در حوزه صنعت، معدن و تجارت به ارزش ۱۸ هزار و ۳۳۴ میلیارد تومان افتتاح و به بهره‌برداری رسید که ۶ هزار و ۸۰۲ فرصت شغلی پایدار ایجاد خواهند کرد.

امیرعبداللهیان بیان کرد:

گروه سیاسی: وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به دمشق مورد استقبال همتای سوری خود قرار گرفت.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پس از ورود به سوریه تاکید کرد: سفر اخیر آقای رئیس جمهور بشار اسد به ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور بود و ما وارد مرحله جدیدی در همه زمینه ها شده ایم. وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: ایران تجاوز صبح روز شنبه صهیونیستی به جنوب طرطوس را محکوم می کند. رژیم صهیونیستی با تجاوزات خود سعی دارد دمشق را شهری ناامن نشان دهد تا در مسیر بازگشت آوارگان سوری مانع تراشی کند.
بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، فیصل مقداد ، وزیر امور خارجه سوریه پس از استقبال از همتای ایرانی خود در فرودگاه بین المللی دمشق به خبرنگاران گفت: این سفر حائز اهمیت بسیاری است و در پی تحولات داخلی، منطقه ای و بین المللی فراوان انجام شد. وی گفت: در کنار ایران در پیگیری پرونده هسته ای می ایستیم و از موضع ایران در این زمینه حمایت می کنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان پیش از عزیمت به دمشق در گفت‌وگویی اظهار کرد: در ادامه سفری که ۴ روز پیش به ترکیه داشتم ضروری است که با مقامات سوریه هم مشورت‌هایی را داشته باشیم.
امیرعبداللهیان افزود: تحولاتی در منطقه در حال وقوع است که باید تلاش کنیم جمهوری اسلامی ایران همواره نقش سازنده‌ای را در منطقه ایفا کند و مانع وقوع بحران جدید در منطقه شویم. وی خاطرنشان کرد: بخشی از سفر من به سوریه با این هدف انجام می‌شود که بتوانیم در مسیر استقرار صلح و امنیت در منطقه میان سوریه و ترکیه بعنوان دو کشوری که جمهوری اسلامی ایران روابط مهمی با هر دو طرف دارد قدم برداریم.
وی بیان کرد: بخش دیگر سفر من هم پیگیری مناسبات دوجانبه و رایزنی با بشار اسد و وزیر امور خارجه و مقامات عالیرتبه سوریه درخصوص مسائل مختلفی که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد، است.

وزیر خارجه پیشین آمریکا مطرح کرد:

گروه سیاسی: وزیر امورخارجه پیشین آمریکا با انتقاد از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران، آن را ناکافی توصیف کرد و بازگشت به آن را نیز خطرناک دانست. هنری کیسینجر وزیر امورخارجه آمریکا در سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷ در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی اسپکتیتور درباره مذاکرات دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: من از همان ابتدا نسبت به این توافق تردید داشتم. از نظر من راستی‌آزمایی وعده‌های ایران بسیار دشوار خواهد بود و گفت‌وگوها در واقع الگویی ایجاد می‌کرد که طبق آن پیشرفت هسته‌ای ایران کمی آرام، اما اجتناب‌ناپذیر می‌شد.
وی افزود: در نتیجه کشورهای منطقه، همچون مصر و عربستان سعودی و به‌ویژه اسرائیل - دشمن اصلی ایران – به سمت واکنش‌هایی سوق داده می‌شوند که ممکن است وضعیت را بسیار دشوارتر کند. کیسینجر در ادامه توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را ناکافی عنوان کرد و گفت: اکنون مشکل مذاکرات هسته‌ای فعلی این است که بازگشتن به توافقی که از ابتدا ناکافی بود، بسیار خطرناک است. وزیر امورخارجه اسبق آمریکا همچنین تصریح کرد: تمام نگرانی‌هایی که درباره توافق اصلی داشتم را اکنون نیز دارم. هنوز مفاد آن توافق را ندیده‌ام اما واقعاً هیچ جایگزینی برای حذف توان هسته‌ای ایران وجود ندارد. وی که به‌عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز فعالیت داشته است، با تکرار ادعاهای بی‌اساس و خصمانه مقامات واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: هیچ راهی برای برقراری صلح در خاورمیانه با وجود سلاح هسته‌ای ایران وجود ندارد، زیرا قبل از اینکه چنین اتفاقی بیفتد احتمال پیش‌دستی اسرائیل زیاد است چون اسرائیل نمی‌تواند منتظر عوامل بازدارنده باشد.
این موضع‌گیری در حالی انجام شده است که بسیاری از مقامات دیگر آمریکایی پیشتر نیز به این دلیل که برجام شامل برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران نمی‌شد با آن مخالفت کرده و این توافق را ناکافی دانسته‌اند. این دیدگاه زیاده‌خواهانه به همراه فشارهای رژیم صهیونیستی در نهایت موجب شد تا دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا با این تصور که می‌تواند به توافقی بهتر با ایران دست یابد، در سال ۲۰۱۸ به‌طور یک‌جانبه از توافق خارج شود و سپس با بازگرداندن تحریم‌ها و اعمال فشار اقتصادی علیه ایران تلاش کرد کشورمان را پای میز مذاکره بکشاند.
با روی کار آمدن دولت جو بایدن در کاخ سفید مذاکرات جدیدی برای بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌های ایران آغاز شد. تا کنون نیز چندین دور مذاکره در وین، پایتخت اتریش میان گروه ۱+۴ و ایران باحضور غیرمستقیم آمریکا برگزار شده است اما واشنگتن همواره با مقصرنمایی و کارشکنی در گفت‌وگوها مانع از حصول نتیجه ملموس در این رایزنی‌ها شده است. آخرین دور مذاکرات وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد اما هفته گذشته در دوحه، پایتخت قطر مذاکرات غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن با وساطت اتحادیه اروپا از سر گرفته شد که به گفته مقامات کشورمان این مذاکرات دو روزه به شکل حرفه‌ای و با جدیت انجام گرفت.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این باره اظهار داشت: در ادامه روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت‌وگوهای فشرده‌ای طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (هفته گذشته) با وساطت انریکه مورا (معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) در دوحه برگزار شد. نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد. در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفت‌وگوها، طبق روال همیشه باقری و مورا در تماس خواهند بود. همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: ما با قدرت و منطق به تلاش‌های خود ادامه می دهیم. واقع بینی آمریکا و اخذ تضمین پایدار در نفع کامل اقتصادی ایران از توافق، می‌تواند نتیجه مذاکرات را ثمربخش کند.