سخنگوی دستگاه دی‍پلماسی در نشست خبری تاکید کرد

گروه سیاسی: سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ایران حتماً به توافق فکر می‌کند و علاقه‌مند است توافق در آینده نزدیک شکل بگیرد، اما قطعاً احساسی عمل نخواهد کرد و منافع مردم و کشور را در نظر می‌گیرد. ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی صبح روز دوشنبه در نشست خبری، گفت: سیاست اصولی دولت سیزدهم این است که اقتصاد و معیشت مردم به روند مذاکرات رفع تحریم گره نخورد، گفت: رویکرد دیگر این است که جمهوری اسلامی ایران به مذاکره به یک انتخاب جدی ملتزم و پایبند است و این مسیر را تا زمان دستیابی به یک توافق خوب قوی و پایدار ادامه خواهد داد در همین راستا هم جمهوری اسلامی ایران مذاکرات را ترک نکرد.

گفتگوها و تبادل پیام‌ها توسط «بورل» ادامه دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گفتگوها و تبادل پیام‌ها توسط «بورل» ادامه دارد، افزود: پیشنهادات مختلفی تا الان رد و بدل شده و برخی کشورهای دیگر از جمله وزرای خارجه کشورها با نگاه دوستانه ورود کردند و پیشنهاداتی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به هم مطرح کردند. کنعانی اظهار کرد: در منطقه ما وزرای خارجه کشورهای دوست از جمله عمان، قطر و عراق تلاش‌هایی را انجام داده و می‌دهند و کشورهای دیگر در حوزه اروپا ورود کردند، ایتالیا و فرانسه تلاش‌هایی را مبتنی بر حُسن نیت برای ایجاد نزدیکی دیدگاه‌ها مطرح کردند؛ واقعیت این است که در رسیدن به یک توافق جدی هستیم. توافق خوب پایدار و متضمن منافع دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران!

دور یا نزدیک بودن توافق مربوط به تصمیم آمریکا است
وی تاکید کرد: ایران انعطاف های زیادی نیز داشته و پیشنهادات سازنده نیز ارائه کرده است و ما فکر می‌کنیم اگر طرف آمریکایی به عنوان طرف اصلی در تعیین روند مذاکرات و گفت‌وگوهای رفع تحریم، به اندازه جمهوری اسلامی ایران سازنده عمل کند و به ابتکارات مثبت جمهوری اسلامی ایران واکنش مثبت نشان دهد، به توافق نزدیک هستیم. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نزدیک بودن یا دور بودن به توافق مرتبط با تصمیم سیاسی دولت آمریکا است. کنعانی گفت: ایران حتماً به توافق فکر می‌کند و علاقه‌مند است توافق در آینده نزدیک شکل بگیرد، اما قطعاً احساسی عمل نخواهد کرد و منافع مردم و کشور را در نظر می‌گیرد.

«اسدالله اسدی» بیگناه است
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص رأی دادگاه بلژیک علیه «اسدالله اسدی» دیپلمات اسیر ایران در این کشور، گفت: گفتگوها و تماس‌های ما با دولت بلژیک برقرار است. موضع ما همان موضع گذشته و تغییر نکرده است. ما معتقد به بیگناهی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران هستیم و معتقد به ضرورت آزادی بدون قید و شرط او هستیم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تماس‌ها ادامه دارد و ما تاکید می‌کنیم که موضع جمهوری اسلامی ایران آزادی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران است و این موضوع برای ما اهمیت دارد. کنعانی تاکید کرد: همچنین بر ضرورت رعایت مقررات کنوانسیون ژنو تاکید داریم و امیدوار هستیم در پرتو گفتگوها و رویکرد منطقی که دولت بلژیک اتخاذ خواهد کرد، شاهد آزادی این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران باشیم.

نتایج مذاکرات با سعودی‌ها دلگرم کننده بود
وی در تشریح جزئیات مذاکرات ایران و عربستان، گفت: پنج دور مذاکرات ایران با عربستان که با میزبانی دولت عراق در بغداد برگزار شد، خوشبختانه نتایج خوب و دلگرم کننده‌ای داشته است. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بعد از اجلاس جده وزیر امور خارجه عراق با آقای امیرعبداللهیان تماس تلفنی داشت و وی را در جریان برخی مسائل مرتبط با اجلاس جده قرار داد. کنعانی تصریح کرد: در این گفتگو «فؤاد حسین» به این نکته اشاره کرد که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان در حاشیه گفتگوها در جده اظهار تمایل و آمادگی کرده که گفتگوی رسمی و علنی سیاسی ایران و عربستان در نشست بعدی برقرار شود. وی افزود: این یک نشانه مثبت است و گمان می‌کنیم با توجه به اراده مثبت طرفین برای گام عملی به سمت جلو این زمینه فراهم باشد که نشست بعدی در سطح رسمی و سیاسی در بغداد برگزار شود و گام ملموس و بزرگ در جهت ارتقا و از سرگیری مناسبات دو کشور داشته باشیم؛ از اقدامات دولت عراق در این زمینه قدردانی می‌کنیم.

ضرورت راهکار سیاسی بین روسیه و اوکراین
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص ادامه جنگ اوکراین، گفت: ایران با هرگونه راهکار نظامی و جنگی درباره هر کشوری در منطقه مخالف است. لازم است اختلافات از طریق سیاسی حل و فصل شود. کنعانی افزود: معتقد به ضرورت ورود به راهکار سیاسی بین روسیه و اوکراین هستیم و هیچ تغییری در موضع عملی و سیاسی ایران اتفاق نیفتاده است.

فرانسه مایل است نقش مثبتی در مذاکرات ایفا کند
وی در تشریح جزئیات گفتگوی تلفنی حجت‌الاسلام رئیسی و «امانوئل مکرون» گفت: این تماس تلفنی تحول دیپلماتیک قابل توجهی بود. اخیراً گفتگوی تلفنی بین وزرای امور خارجه دو کشور داشتیم و طرف فرانسوی این نکته را به آقای امیرعبداللهیان منتقل کرده بود که مکرون دیدگاه‌هایی در خصوص روند مذاکرات دارد که می‌تواند برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف اصلی در مذاکرات، کمک کننده باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همراه با انتقال این پیام، وزیر خارجه فرانسه نظرات و دیدگاه‌های تکمیلی خود را در این ارتباط ارائه کرد. کنعانی تصریح کرد: گفتگوی تلفنی دو رئیس جمهور که دو ساعت نیز طول کشید، مکمل آن گفتگوی تلفنی دو وزیر امور خارجه در ارتباط با پرونده مذاکرات رفع تحریم‌ها بود. وی افزود: کشورهای مختلف در منطقه و خارج از منطقه با ارائه ابتکاراتی کمک کننده در جهت نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین این مذاکرات برای حصول نتیجه مطلوب و عملی هستند. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: برداشت ما این است که در کنار گفتگوهایی که از طریق مذاکره کننده اروپایی و مذاکره‌کننده ارشد ما و در کنار تماس‌ها و تبادل پیام‌ها بین وزیر خارجه ایران و جوزف بورل، این گونه اقدامات و ابتکارات توأم با حسن نیت، می‌تواند به نزدیک کردن دیدگاه‌ها کمک کند. کنعانی با بیان اینکه دولت فرانسه در شرایط کنونی مایل است در کنار سایر تلاش‌هایی که از سایر حوزه‌ها و از سوی کشورهای مختلف به طرق مختلف انجام می‌شود، نقش کمک کننده و مثبتی را ایفا کند، افزود: طبیعتاً از هر طرفی که مایل باشد نقشی سازنده ایفا کند استقبال می‌کنیم و این گفتگوها در همین چارچوب صورت گرفت و امیدواریم کمک کننده باشد.

اظهارات مدیرکل آژانس را فنی و حرفه‌ای نمی‌دانیم
وی در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: اظهارات مدیرکل آژانس را فنی و حرفه‌ای نمی‌دانیم و وی را دعوت می‌کنیم به اصل بی طرفی و انصاف و اجتناب از اظهاراتی که با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه برخی اظهارات گروسی، اظهارات رژیم صهیونیستی است، تصریح کرد: وی باید اصل بی طرفی را رعایت و به حُسن نیت ایران پاسخ دهد. او را به اجتناب از سنگ اندازی در مذاکرات رفع تحریم و بازگشت همه طرف‌ها به توافق را دعوت می‌کنیم. کنعانی افزود: ایران عضو پادمان است. وی به ظرفیت‌های هسته‌ای غیرقانونی رژیم صهیونیستی توجه کند و اینکه زرادخانه‌های این رژیم تحت نظارت آژانس و پادمان نیست و خطر برای منطقه و زیست منطقه است.

برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط با سوئد نداریم
وی درباره فراخواندن سفیر ایران در سوئد و احتمال کاهش روابط هم گفت: هیچ برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط با سوئد نداریم. با توجه به حکم صادره که غیراصولی و سازنده بود سفیر را برای پاره‌ای مشورت‌ها به تهران فراخواندیم و هیچ برنامه‌ای برای کاهش روابط سیاسی نداریم. سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: نگاهمان این است این مشکل را در گفت‌گوی دوجانبه با مقامات سوئد حل کنیم و دیدگاه‌های خود را به صراحت بیان کرده و گفتگوهای ما ادامه دارد. کنعانی با بیان اینکه تاکید کردیم دیدگاه یک سازمان بدنام و از منظر هویت یک سازمان تروریستی نباید مبنای بازداشت و برخورد قضائی با یک شهروند ایرانی قرار بگیرد، اظهار کرد: صلاحیت دادگاه را از منظر قضائی به رسمیت نشناختیم. اتفاق افتاده ناخوشایند است و در تلاش هستیم مقامات سوئد را متقاعد کنیم این روند را اصلاح کنند و از همه امکانات برای آزادی شهروند خود استفاده خواهیم کرد.

رژیم صهونیستی نمی‌تواند شریک صلح و ثبات در منطقه باشد
کنعانی با بیان اینکه مأموریت وین هم به طور طبیعی جزو مأموریت‌های مهم بین المللی است و در آنجا هم رئیس نمایندگی ما انتخاب شده است و انشاالله شروع به کار خواهند کرد، افزود: غائبی هم از دیپلمات‌های خوب ما هستند و حتماً از ظرفیت‌های ایشان در آنجا و چه در پست‌های دیگر استفاده خواهد شد. وی در خصوص نقش مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه گفت: مواضع ما در خصوص رژیم صهیونیستی روشن است از زمان شکل گیری تا الان منبع و منشأ اصلی بی ثباتی و ناآرامی است. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جامعه بین‌المللی در خصوص جنایات این رژیم غفلت و بی توجهی دارد. کنعانی تصریح کرد: تلاش برای ادغام این رژیم در ساختارهای سیاسی و امنیتی این منطقه یک خطر برای منطقه است و این رژیم نمی‌تواند شریک صلح و ثبات در منطقه باشد. بالای ۷۶ درصد از مردم منطقه مخالفت خود را با عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها اعلام کردند. وی در خصوص نشست اخیر تهران نیز گفت: اجلاس تهران بسیار موفق بود؛ الگوی موفقی بود که همکاری‌های چندجانبه می‌تواند الگوی مؤثر برای حل و فصل اختلافات منطقه باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مشکلات در مرز مشترک سوریه و ترکیه کمی پیچیده است و بخشی از این امر ناشی از سیاست‌های دخالت جویانه‌ی دولت آمریکا و حمایت پیدا و پنهان از برخی گروه‌ها در آنجا است. کنعانی گفت: در نشست تهران و در گفتگوهای دوجانبه با مقامات ترکیه تاکید شد، ضروری است اختلاف نظر در شمال سوریه در سایه همکاری مشترک دولت سوریه و ترکیه حل و فصل شود.

آیت الله رئیسی با صدور دستور رسیدگی به حقوق بازنشستگان مطرح کرد:

گروه سیاسی: رئیس جمهور از جایگاه والای بازنشستگان در کشور به عنوان صاحبان تجربه تجلیل کرد و از اراده جدی دولت برای تقویت معیشت آنان خبر داد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که یکشنبه شب برگزار شد، با گرامیداشت روز تکریم بازنشستگان، از اراده جدی دولت برای حمایت و تقویت معیشت بازنشستگان کشور خبر داد. رئیس جمهور با بیان اینکه دولت با رعایت عقلانیت در تصمیم‌گیری‌ها خود را مکلف به اجرای عدالت می‌داند، گفت: چنانکه پیش از این هم بارها اعلام شده، دولت به طور کامل در جریان مسائل اقتصادی جامعه و معیشت اقشار مختلف از جمله بازنشستگان قرار دارد و توجه به این مسئله حیاتی و تلاش برای بهبود آن، لحظه‌ای از اولویت‌های اینجانب خارج نشده است. رئیسی با تاکید بر اینکه بررسی موضوع حقوق بازنشستگان در مسیرهای کارشناسی قرار دارد، بخش‌های مرتبط با این موضوع را مکلف کرد که هر چه سریع‌تر تصمیمات مؤثر و منطبق با قانون و به نفع معیشت بازنشستگان، در مسیر ابلاغ و اجرا قرار گیرد. در این جلسه علاوه بر بررسی موضوع حقوق بازنشستگان، تصمیماتی نیز درباره الزامات مربوط به اسقاط خودروهای فرسوده اتخاذ شد. بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن ارائه گزارشی از وضع تولید خودرو، موتورسیکلت و کامیون در کشور، پیشنهاد خود در زمینه حل مشکلات موجود در اجرای طرح اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده را مطرح کرد.
اعضا پس از بحث و بررسی در این‌باره مقرر کردند دولت در راستای اجرای قانون جدید ساماندهی صنعت خودرو، الزامات اجرا، راهکارهای رفع موانع و مشکلات و نیز تعیین تکلیف این طرح را در قالب لایحه‌ای دو فوریتی به مجلس شورای اسلامی ارائه کند تا هر چه سریع‌تر زمینه اجرای قانون مذکور فراهم شود. در پایان جلسه نیز گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص تکالیف مندرج در قانون مصوب بودجه کل کشور در راستای اجرای هر چه سریع‌تر قانون واگذاری سهام براساس اولویت‌های گوناگون تعیین شده، مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی‌های «تجارت» از روند معاملات بورس نشان می‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان: در ادامه روند نزولی در بازار سرمایه روز گذشته همه شاخص‌های این بازار سقوط کردند و در این راستا شاخص هم‌وزن و شاخص کل بورس یک پله عقب نشستند. کارشناسان معتقدند در بلندمدت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بیش از هر بازار دیگری سود و نفع را نصیب سهامداران کرده است. به گزارش «تجارت»، شاخص کل بورس امروز با ۲۴ هزار و ۳۴۶ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۴۳۹ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۸۹۰۲ واحد کاهش یک کانال سقوط کرد و در یک رقم ۳۹۱ هزار و ۱۳۱ واحد ایستاد. در این بازار ۲۹۶ هزار معامله به ارزش ۴۱ هزار و ۱۸۵ میلیارد ریال انجام شد. فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، توسعه معادن و فلزات، سرمایه گذاری تامین اجتماعی و پترورشیمی نوری نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس امروز با ۳۰۷ واحد کاهش تا رقم ۱۸ هزار و ۸۷۴ واحد سقوط کرد. در این بازار ۱۳۳ هزار معامله به ارزش ۱۲۵۵ میلیارد ریال انجام شد. پلمیر آریاساسول، پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت لاوان، پتروشیمی تندگویان و اهن و فولاد غدیر ایرانیان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند. اکرم فیض‌یاب قلعه جوقی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرایط بازار سرمایه گفت: در حالی از مرداد سال 99 تا کنون شرایط بورس در روندی منفی قرار دارد که به نوعی می‌توان گفت بازار سرمایه جا مانده از تورم است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: با این حال افزایش تورم به تنهایی نمی‌تواند دلیلی برای رشد این بازار باشد و باید سایر مولفه‌ها را در کنار تورم در راستای تحلیل این بازار بررسی کرد. وی همچنین با اشاره به تحولات سیاسی در حوزه برجام اذعان داشت: موضوع برجام و موارد مرتبط با آن نیز یکی از ریسک‌های بازار سرمایه است که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر سودآوری شرکت‌ها اثرگذار است و از این منظر نیز می‌توان گفت بازار سرمایه به نوعی به عدم قطعیتی در برجام نگاه می‌کند که همین مولفه نیز موجب شده تا این بازار به مدار متعادل و صعودی واکنش کمتری نشان دهد. فیض‌یاب قلعه جوقی اذعان داشت: از سوی دیگر متاسفانه طی سال‌های گذشته بجای هدایت نقدینگی و سرمایه‌گذارن به روش غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بورس، بیشتر معامله‌گران به صورت مستقیم در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کرده و در حال دادوستد سهام هستند و این مولفه نیز موجب شده در کنار سایر عوامل، با هیجان بیشتری دادوستدها در بورس انجام شود و این عامل نیز اثر منفی خود را بر بازار سرمایه داشته باشد. وی در پیش‌بینی وضعیت بازرا سرمایه در روزها و هفته‌های پیش‌رو نیز گفت: تا مادامی که این عدم قطعیت‌ها و عوامل مورد اشاره در بازار سرمایه سایه انداخته باشد، نمی‌تواند منتظر بهبود روند معاملات بود، هر چند که با وجود این شرایط در بلندمدت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بیش از هر بازار دیگری سود و نفع را نصیب سهامداران کرده است. از این رو اگر سهامداران با مطالعه اقدام به خرید سهام و چینش پرتفوی خود کرده‌اند، نباید تحت تاثیر نوسانات روزانه بازار سرمایه قرار گیرند.

عبور بورس از حباب منفی
اما واقعیت این است که به نظر می‌رسد بورس یکی از محرک‌های خود که قیمت دلار بوده است را به محرک دیگری، چون انتظارات تورمی تغییر داده است. مردم وقتی به سیاست‌های دولت، بودجه و تصمیمات نگاه می‌کنند انگار دارند آینده را پیش بینی می‌کنند و این مسئله یک انتظارات تورمی را برای آن‌ها شکل داده است و همین مسئله را در بازار سرمایه لحاظ می‌کنند.
بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ دارای یک حباب منفی بود و واقعا وقتی به سهام نگاه می‌کردیم ارزنده بودند. اما در ابتدای سال ۱۴۰۱ بازار یک جهش خوبی را تجربه کرد و عمده این مسئله به دو خبر باز می‌گشت که یک خبر مربوط به خودرویی‌ها بود و خبر بعدی انتظارات تورمی مردم. مردم دیگر احساس می‌کردند که قیمت سهام به یک جایی رسیده است که دیگر بازار توانایی دیدن این اعداد را ندارد و قرار است قیمت‌های بالاتری را بازار به خود ببیند. به جز انتظارات تورمی، ما هنوز اتفاقات خاص و ویژه‌ای را بر روی قیمت دلار ندیده ایم؛ بنابراین اینجا می‌توانیم بگوییم که در گذشته که محرک اصلی بازار دلار بود و اول دلار صعودی می‌شد و چند ماه بعد بازار حرکت می‌کرد، امروزه دیگر این گونه نیست. به نظر می‌رسد قیمت سهام شرکت‌ها همچنان جا برای رشد دارد و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، بازار سهام می‌تواند تا پایان سال جاری با رشد حدود ۳۰ درصدی مواجه شود، اما این رشد به‌صورت تدریجی و آهسته خواهد بود. احمد اشتیاقی به رشد شاخص بورس و نیز عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و افزود:‌ اقبال سهامداران به بازار سرمایه در طی چند وقت گذشته ناشی از ارزندگی قیمت سهام شرکت‌ها بوده است. وی اظهار داشت:‌ همچنین گزارش ۱۲ ماه شرکت‌ها در سامانه کدال ازجمله گزارش‌های خوبی بود که منجر به تغییر نگاه سرمایه‌گذاران به این بازار و نیز تمایل آن‌ها برای سرمایه‌گذاری دوباره شد.
اشتیاقی با بیان اینکه گزارش‌های منتشرشده نشان از آن داشت که عملکرد اکثر شرکت‌ها در سه ماه زمستان ۱۴۰۰ بهتر از دیگر فصل‌ها بوده است، گفت: این اتفاق تداعی‌کننده آن است که شرکت‌ها می‌توانند سود خوبی را برای سال ۱۴۰۰ شناسایی و در اختیار سهامداران قرار دهند.
این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل تاثیرگذار در صعود شاخص بورس اشاره کرد و ادامه داد: قیمت‌های جهانی بعد از حمله روسیه به اوکراین با رشد چشمگیری مواجه شدند و قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید که این اتفاق بی تاثیر در عملکرد برخی از شرکت‌ها نبوده است. وی با بیان اینکه در کنار آن سایر محصولات پتروشیمی، فلزی، مس، روی و نیز دیگر کالاها با رشد قیمتی مواجه شدند، اظهار کرد: با توجه به اینکه بورس کامودیتی محور است؛ بنابراین این قیمت‌ها با فرض احیای برجام، رفع موانع تولید و فروش شرکت‌ها و نیز عدم کاهش قیمت دلار به کمتر از ۲۳ هزار تومان با روند صعودی همراه شد. اشتیاقی به روند مثبت نرخ اوراق بدهی و نیز نرخ سود سپرده بانکی اشاره کرد و افزود: نرخ اوراق اسناد خزانه که بازدهی یک‌ساله آن به ۲۶ درصد رسیده بود تا ۲۲ درصد کاهش پیدا کرد و بازار این انتظار را دارد که دیگر خطر و ریسکی از سمت نرخ اوراق و نیز سود سپرده تهدیدکننده معاملات بازار نباشد.

سرمقاله

ناصر چمنی
کارشناس حوزه کار

توسعه بخش کشاورزی موجب رونق تولید و اشتغال میشود.در حال حاضر بخش کشاورزی اشتغالزایی بالایی دارد و موجب بکارگیری نیروی کار جدید در بخش حمل و نقل، عرضه و فروش می شود. رانندگان وانت بار، کشاورزان، باغداران و عرضه کنندگان محصولات کشاورزی مشغول به کار شده و چندصد هزار شغل از این طریق ایجاد می شود.
با توجه به شرایط موجود، وضعیت اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه، نیاز است که در بخش های کشاورزی و دامداری بیش از پیش سرمایه گذاری کنیم و بخش اعظمی از نیاز و تقاضای داخلی را پوشش دهیم.
متاسفانه به دلیل ضعف مدیریت، زیرساختهای اشتغال پایدار صنعتی از گذشته به درستی پایه گذاری نشده و در بخش صنعت نتوانسته ایم به اشتغال چندانی دست پیدا کنیم.
در شرایطی که بازارهای داخلی نیازمند تامین میوه و تره بار است نباید به صادرات آن روی بیاوریم. ایران کشوری چهار فصل است که در گوشه و کنار آن می توان کشاورزی و دامداری کرد بنابر این وقتی نمی توانیم بازارهای داخلی را تامین کنیم قطعا در عرضه و تقاضای آن دچار مشکل می شویم و صادرات در چنین شرایطی صحیح نیست لذا باید با برنامه ریزی دقیق و هزینه کمتر رونق بخش کشاورزی را در دستور کار قرار بدهیم.
مفهوم صادرات این است که مازاد تولید را صادر کنیم نه آنکه وقتی تقاضا در بازار داخلی وجود دارد محصولات کشاورزی را صادر کنیم تا عرضه و تقاضای داخلی به هم ریزد.
وقتی بدون درنظر گرفتن تقاضای داخلی، صادرات صورت می گیرد خود به خود موجب تورم در این بخش می شود در نتیجه خرید و مصرف میوه و تره بار به دلیل صادرات و کمبود عرضه به شدت کاهش می یابد.بخش گردشگری نیز به عنوان یکی دیگر از بخش‌های دارای ارزش افزوده و اشتغال بالا محسوب میشود.ترکیه در همسایگی ما نفت و گاز ندارد ولی بخش اعظم اقتصاد خود را از راه گردشگری و جذب توریست اداره می کند. ما با یک مدیریت صحیح و تصمیمات مناسب می توانیم در زمینه گردشگری داخلی و خارجی فعال تر شویم و اشتغالزایی کنیم و بخشهای بسیاری از صنعت گردشگری منتفع شوند.

یادداشت

غلامرضا مصباحی مقدم
نماینده ادوار مجلس

شکل‌گیری ارتباط میان ایران و دولت روسیه یکی از برکات دولت سیزدهم است و نتیجه این ارتباط، سفر رئیس‌جمهوری ایران به روسیه و متقابلاً سفر ولادیمیر پوتین به ایران و انجام مذاکراتی سازنده بود و تفاهم‌نامه‌ای که به‌موجب آن قرار است در بخش بالادستی نفت و گاز 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود و به‌طور قطع ضمن ایجاد اشتغالزایی فعال، اثر بسیار گسترده‌ای هم در اقتصاد کشور خواهد داشت. در مذاکرات منتهی به عقد پیمان برجام، شرکت توتال فرانسه پذیرفته بود که 5 میلیارد دلار در بخش بالادستی صنعت نفت سرمایه‌گذاری انجام دهد که البته این سرمایه‌گذاری انجام نشد و این شرکت با تحریم آمریکا از ایران خارج شد؛ وقتی این تفاهمنامه 40 میلیارد دلاری را در مقام مقایسه قرار می‌دهیم، می‌بینیم که قرار است روسیه 8 برابر آن قرارداد را در ایران سرمایه‌گذاری کند. برخی چاه‌های نفت و گاز بازدهی خود را از دست داده‌اند، اما با سرمایه‌گذاری روس‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت به‌زودی شاهد احیای مخازن و بهره‌برداری بیشتر و افزایش تولید و به‌تبع آن رشد صادرات خواهیم بود. افزون بر افزایش تولید و صادرات نفت، با توجه به اینکه در روسیه شرکت‌های قدری در زمینه نفت و گاز فعال هستند، این امکان فراهم می‌شود که بتوان تبادل دانش و فناوری کرد و از توانمندی این شرکت‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت استفاده کرد. همکاری شرکت‌های نفتی ایرانی و روسی می‌تواند ارتباط بین دو کشور را عمق و غنا ببخشد؛ افزون بر این کشورهایی که تحت پیمان روسیه هستند نیز از منافع چنین قراردادی بهره‌مند شوند و روابط ایران با این کشورها نیز بهبود ‌می‌یابد. این امر سبب تقویت پول ملی و گسترش صادرات ایران به روسیه نیز خواهد شد و به‌طور قطع ضمن ایجاد اشتغالزایی فعال، اثر بسیار گسترده‌ای هم در اقتصاد کشور خواهد داشت. سال‌ها قبل‌تر از ایران، قطر با سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی توانست سهم بیشتری از استخراج گاز از این میدان مشترک را به خود اختصاص دهد؛ اما اکنون صنعت نفت ایران نیز می‌تواند با سرعت بیشتری از این حوزه مشترک بهره‌برداری کند و عقب‌ماندگی هم اگر وجود داشته باشد جبران کند. دیپلماسی فعال سیاسی و اقتصادی دولت سیزدهم سبب شده است که با وجود تحریم‌ها، صادرات نفت خام افزایش پیدا کند و به بالای یک میلیون بشکه در روز برسد؛ البته قیمت نفت و به‌تبع درآمدهای نفتی هم در یک سال اخیر افزایش داشته و همین امر سبب شده است که شاهد کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی نباشیم. با دیپلماسی سیاسی دولت سیزدهم طی این مدت، همچنین روابط ایران با همسایگان از جمله عمان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان و به‌تازگی ترکیه نیز بهبود یافته است. برقراری ارتباط با پاکستان هم در دستور کار قرار دارد. مسیری که دولت شروع کرده، مسیر حل‌کننده مشکلات است؛ از طرفی روابط خارجی و بین‌المللی ایران به‌خصوص با دو قدرت جهانی چین و روسیه تقویت شده و از طرف دیگر روابط خارجی ایران با همسایگان یکی پس از دیگری در حال بهبود است و از سوی دیگر دولت برای پرداخت تعهدات خود به کارکنانش دست به استقراض از بانک مرکزی نزده است. به‌زودی شاهد روند رو به کاهش نرخ تورم خواهیم بود و دیری نخواهد گذشت که دولت موفق ‌می‌شود شرایط ثبات اقتصادی را فراهم کند.

«تجارت» بررسی کرد

گروه انرژی: عمده‌ترین دلیل عدم تسویه بدهی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی صنعت برق ناشی از انباشت مطالبات وزارت نیرو از محل مابه‌التفاوت قیمت تمام‌ شده و تکلیفی فروش برق به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان تا پایان سال گذشته است. به گزارش «تجارت»، بخش خصوصی به‌عنوان بازوی اصلی صنعت برق، در سال ۹۹ بیش از ۴۹ درصد از ظرفیت تولید برق کشور به میزان ۴۱ هزار و ۷۸۶ مگاوات و تولید بیش از ۷/ ۵۷ از انرژی برق مورد نیاز کشور را تامین کرده که همکاری این بخش در سال‌های اخیر بی‌نظیر بوده است. بر اساس اعلام این معاونت، در ۱۱ سال گذشته مجموعه هزینه خرید برق از سرمایه‌گذاران بخش نیروگاهی کشور بیشتر از ۹۵ هزار میلیارد تومان بوده که عمده این مطالبات بیش از ۷۲ هزار میلیارد تومان (حدود ۷۵ درصد مطالبات) از محل درآمدهای جاری صنعت برق، درآمد صادرات و استفاده از ظرفیت‌های قانونی چون اسناد خزانه اسلامی اوراق تسویه بدهی مالیاتی و اوراق تسویه بدهی‌های بانکی پرداخت شده است و به‌دلیل زیان‌ده بودن و محدودیت‌های شدید مالـی صنعت برق امکان پرداخت ۱۰۰ درصدی مطالبات میسر نشده که با استفاده از ظرفیت‌های بودجه سال ۱۴۰۰ بقیه مطالبات صنعت برق از دولت بابت مابه‌التفاوت پرداخت خواهد شد. اما رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق گفت: میزان بدهی وزارت نیرو به مرز ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده که از این رقم، بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان مطالبات شرکت‌های عضو سندیکای صنعت برق و تولیدکنندگان انرژی برق است. پیام باقری امروز در نشستی خبری با تاکید بر اینکه تا زمانی که برق به عنوان یک کالا مورد توجه قرار نگیرد و از حالت یارانه‌ای خارج نشود، مشکلات صنعت برق باقی خواهد ماند، گفت: تا زمان رفع این مشکلات نمی‌توانیم برای این موضوع چاره‌اندیشی کنیم. وی با بیان این‌که ظرفیت‌های قانونی در کشور قابل توجه بوده اما بعد اجرایی این قوانین با مشکلاتی روبه‌رو است، تصریح کرد: قانون برنامه ششم توسعه حدود ۳۰ درصد اجرایی شده است ترازهای مالی در صنعت برق منفی است و منابع و مصارف با یکدیگر همخوانی ندارند برای رفع این مشکلات باید اختلاف قیمت تمام شده و تکلیفی مورد توجه قرار گیرد. باقری با تاکید بر این‌که واقعی کردن نرخ برق یک حلقه از فرآیند پویای اقتصاد کشور است، ادامه داد: باید برای کاهش تلفات و همچنین بازبینی مدل‌های سرمایه‌گذاری نیز چاره‌اندیشی شود و ما نباید به دنبال تغییر تعرفه برق باشیم. تلفات در شبکه‌های انتقال برق بسیار زیاد بوده و آن طور که وزارت نیرو اعلام کرده این تلفات حدود ۱۱ درصد است که با توجه به متوسط جهانی رقم بالایی به حساب می‌آید. رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق با اشاره به اهمیت تبدیل شدن کشور به قطب برق منطقه اظهار کرد: وصل شدن به کریدور روسیه نه تنها می‌تواند کمبودها را در زمان پیک برطرف کند بلکه موجب ایجاد کسب و کار و افزایش درآمد برای کشور می‌شود. علاوه بر این قدرت چانه‌زنی کشور در حوزه انرژی نیز توسعه می‌یابد.
وی ادامه داد: کشورهای همسایه به شدت به برق ایران نیاز دارند کشورهایی همچون روسیه، لبنان، کشورهای حاشیه خلیج فارس چندین سال است که به دنبال رایزنی برای دریافت برق ایران هستند. باقری تاکید کرد: ایران قابلیت‌های زیادی در حوزه صادرات برق دارد که متاسفانه امروز نسبت به آن مغفول مانده و ما از یک درآمدزایی با رقم قابل توجه محروم هستیم، موضوعی که باید به جدیت مورد توجه قرار گیرد. رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق با اشاره به میزان ناترازی صنعت برق در سال جاری و مشکلاتی که ممکن است برای سال آینده در این صنعت به وجود آید، تصریح کرد: آمار و ارقام در این حوزه توسط وزارت نیرو اعلام می‌شود اما برآوردهای ما حاکی از این است که حداقل ۱۰ هزار مگاوات ناترازی در مجموعه شبکه برق وجود دارد که به طرق مختلف در حال مدیریت است. وی ادامه داد: خاموشی‌ها امسال عمدتا متحمل بخش صنایع شد و فشار زیادی را به این بخش وارد کرد و اگر امسال برای این مشکلات چاره‌اندیشی نشود قطعا در سال‌های آینده با مشکلات بیشتری در این حوزه مواجه خواهیم شد. باقری با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته از سوی سندیکای صنعت برق برای تدوین برنامه هفتم گفت: یک کار بسیار پردامنه و عمیق را در ارتباط با پیشنهادات صنعت برق انجام داده‌ایم که به تایید هیات مدیره رسیده و اکنون به مجلس شورای اسلامی، دولت و وزارت نیرو عرضه شده است. برنامه هفتم جایگاه ویژه‌ای دارد چرا که اکنون در حال عبور از برنامه ششم هستیم و تنها ۳۰ درصد از این برنامه محقق شده است. وی با تاکید بر این‌که ما چاره‌ای در اقتصاد کلان کشور به جز خروج از اقتصاد یارانه‌ای و قیمت‌های تکلیفی نداریم، گفت: اگر وارد این فضا نشویم طبیعتا وضعیت اقتصاد کشور همچون شرایط فعلی باقی می‌ماند. در چهار دهه گذشته اقتصاد دولتی آثار خود را نشان داده و علت ضرر و زیان‌ها نیز چرخه معیوب اقتصاد کشور بوده است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد:‌

گروه راه و مسکن: بررسی‌ها گویای آن است که تیرماه امسال سرعت رشد ماهیانه قیمت در بازار مسکن شهر تهران دچار افت شده و از ۸ درصد به ۶ درصد رسیده است؛ این نزول پس از آن رخ داد که گزارش‌های میدانی از کسادی معاملات نسبت به ماه قبل حکایت داشت. به گزارش «تجارت»، در بازار مسکن شهر تهران نرخ‌هایی کمتر از عرف بازار وجود دارد که البته این واحدها بیشتر در مناطق شمالی پایتخت است اما در مناطق میانی و جنوبی هم دیده می‌شود. تلاش بعضی بخر و بفروش‌ها برای ایجاد التهاب در بازار مسکن همواره وجود داشته و معمولا در مواقعی که بازار به رونق می‌رسد، این تکاپو بیشتر می‌شود. در شرایط فعلی نیز بسیاری از سفته‌بازان و سوداگران به دنبال کسب سودهای عجیب و غریب از این بازار هستند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد در عین حال معاملات افت کرده، در میان حجم زیاد فایل‌هایی با قیمت‌های نامتعارف، می‌توان واحدهای زیر قیمت هم پیدا کرد. با توجه به عرضه بیش از تقاضا در نیمه شمالی شهر تهران، پایین بودن توان متقاضیان مصرفی این مناطق در مقایسه با نرخ‌های موجود و حتی جابه‌جایی بسیاری از اجاره‌نشین‌ها از شمال به مرکز پایتخت، سرمایه‌های بسیاری در بازار املاک شمال تهران بلوکه شده است. بر این اساس معمولا شاهد عرضه واحدها با نرخ‌هایی پایین‌تر از عرف هر محله در محدوده شمالی تهران هستیم. میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در مناطق مختلف شهر تهران از ۱۹.۵ میلیون تومان آغاز و تا ۸۱ میلیون تومان می‌رسد. طبق اعلام بانک مرکزی در خرداد امسال قیمت هر متر خانه در منطقه ۱ پایتخت به طور متوسط ۸۱ میلیون تومان بوده است اما در فایل‌های موجود در بازار رقم‌هایی بالاتر و البته پایین‌تر هم دیده می‌شود. به طور مثال در محله نیاوران هم‌اکنون یک واحد ۶۵ متری با امکانات کامل دارای انباری، پارکینگ، آسانسور، بالکن، سونا، استخر، جکوزی، با عمر بنای دو ساله با قیمت ۶۹ میلیون تومان در هر متر مربع به فروش می‌رسد. البته این نرخ پیشنهادی فروشنده است که ممکن است قرارداد نهایی با قیمتی کمتر منعقد شود. تغییرات ایجاد شده به لحاظ قیمت و تقاضای بالقوه در بازار مسکن شهر تهران طی تیرماه ۱۴۰۱ بررسی شد. مطابق داده‌های غیررسمی چهارمین ماه سال جاری از سرعت رشد قیمت مسکن بازار مسکن در پایتخت کاسته شد. اگرچه هنوز قیمت‌های قطعی ارایه نشده، نرخهای پیشنهادی نشان‌دهنده افزایش ۶ درصدی است که ۴ درصد کمتر از نرخ رشد پیشنهادی ماهیانه در خردادماه بود. مطابق انتظار برخی کارشناسان، بازار مسکن تهران تحت تاثیر انتظارات تورمی و تغییر قیمت کالاهای اساسی در ماههای اردیبهشت و خرداد قرار گرفت. آمار بانک مرکزی از رشد ۶ و ۸ درصد ماهیانه به ترتیب در اردیبهشت و خرداد حکایت دارد. درخصوص تغییرات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه هنوز گزارش رسمی ارایه نشده اما اطلاعات غیررسمی نشان می‌دهد قیمت‌های پیشنهادی با وزن‌دهی به معاملات قطعی به میانگین ۴۳ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده که تغییر ۶ درصدی را نسبت به خردادماه به تصویر می‌کشد. بر اساس داده‌های سامانه کیلید سرعت رشد ماهیانه نرخ‌های پیشنهادی مسکن شهر تهران از ۱۰ درصد در خردادماه به ۶ درصد در تیرماه رسیده است. این رقم نسبت به افزایش ۸ درصدی قیمت در معاملات قطعی نیز ۲ واحد درصد افت نشان می‌دهد. در واقع با وجود افزایش قیمت، سرعت تورم بازار مسکن شهر تهران ۴۰ درصد کاهش یافته است. درصد تغییرات قیمت پیشنهادی هر متر مربع مسکن شهر تهران در آگهی‌های ملکی با وزن‌دهی به مناطق بر اساس تعداد معاملات قطعی حاکی از آن است که متوسط قیمت از متری ۴۰.۵ میلیون تومان در خردادماه به ۴۳.۱ میلیون تومان رسیده است.درخصوص بازار اجاره پایتخت نیز تغییرات قیمت رهن هر متر مربع خانه در آگهی‌های سامانه مذکور در تیرماه نسبت به خردادماه از رشد ۸ درصد حکایت دارد. هر دو شاخص مذکور در بخش فروش و اجاره ممکن است اختلافاتی با آمارهای رسمی داشته باشد.در شرایطی که گزارشهای میدانی حاکی از کاهش معاملات خانه در تیرماه نسبت به مردادماه است، داده‌های مذکور هم تا حدودی کاستن التهابات قیمتی را نشان می‌دهد. این در حالی است که بازارهای موازی مسکن شامل بورس، ارز، طلا و خودرو در ثبات نسبی به سر می‌برند و بخشی از سرمایه‌ها به بازار مسکن منتقل شده است. نوسانات بازار مسکن شهر تهران با فاصله یک ماهه بر روی کل کشور تاثیر گذاشت. بر اساس گزارش مرکز آمار تیرماه امسال شاخص قیمت مسکن در کل کشور نسبت به ماه گذشته ۳.۸ درصد افزایش پیدا کرد و این در حالی است که این بازار در خردادماه با ثبات نسبی همراه بود. ظاهرا تغییر قیمت کالاهای اساسی و نوسان بازار مسکن شهر تهران بر روی قیمت خانه در کل کشور تاثیر گذاشته است. البته تورم سالیانه مسکن جاماندگی ۱۲ درصدی را در مقایسه با تورم عمومی نشان داد. تورم نقطه به نقطه که شاخص تغییر قیمت نسبت به تیرماه سال گذشته را به تصویر می کشد از افزایش ۳۱.۸ درصد حکایت دارد. تورم سالیانه قیمت مسکن کل کشور در ۱۲ماهه منتهی به تیرماه امسال نیز ۲۷.۹ درصد بود. آمار و ارقام مذکور حاکی از آن است که اگرچه بازار مسکن شهر تهران و کل کشور با نوساناتی در ماههای اخیر مواجه شده، نسبت به تورم عمومی دچار جاماندگی شده است. تورم مسکن در هر دو شاخص نقطه به نقطه و تورم سالیانه به ترتیب ۱۲ و ۲۲ درصد نسبت به تورم عمومی عقب است که در واقع علیرغم افزایش قیمت‌های اسمی، کاهش قیمت‌های واقعی را نشان می‌دهد. عمده کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بازار مسکن تا پایان سال جاری به حرکت در مدار پایین‌تر از نرخ تورم ادامه دهد. تیرماه امسال شاخص قیمت مسکن در کل کشور نسبت به ماه گذشته ۳.۸ درصد افزایش پیدا کرد و این در حالی است که این بازار در خردادماه با ثبات نسبی همراه بود اما ظاهرا نوسان بازار مسکن شهر تهران با یک ماه تاخیر بر روی کل کشور تاثیر گذاشته است. البته تورم سالیانه مسکن جاماندگی ۱۲ درصدی را در مقایسه با تورم عمومی نشان داد.
به گزارش ایسنا، آمار ارایه شده از سوی مرکز آمار در تیرماه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده تغییر قیمت مسکن در هر دو شاخص خرید و فروش و اجاره بها است. تیرماه امسال قیمت مسکن در کل کشور نسبت به ماه گذشته ۳.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۱.۸ درصد افزایش داشته است. تورم مسکن در ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه امسال نیز ۲۷.۹ درصد اعلام شد. از طرف دیگر تیرماه ۱۴۰۱ تورم نقطه به نقطه ماهیانه و سالیانه مسکن در مناطق شهری به ترتیب ۴ درصد و ۳۱.۸ درصد بود. شاخص تغییر قیمت مسکن در ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه امسال (تورم سالیانه) نیز ۲۸.۱ درصد به ثبت رسید. هم‌چنین در مناطق روستایی تغییر قیمت مسکن نسبت به ماه قبل، ماه مشابه سال قبل و تورم سالیانه به ترتیب ۲.۷ درصد، ۳۰.۶ درصد و ۲۹.۳ درصد اعلام شد. تغییر شاخص قیمت بخش اجاره در کل کشور نیز از افزایش ۳.۸ درصد نسبت به خرداد امسال و رشد ۳۱.۴ درصد در مقایسه با تیرماه پارسال حکایت دارد. تورم اجاره بها در ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه سال جاری نیز ۲۷.۹ درصد بوده است.

بازار در محاصره کالاهای قاچاق و تقلبی است؛

گروه صنعت و تجارت:سقوط ارزش پول ملی و ناتوانی مردم در خرید کالاهای بادوام و ضروری مانند لوازم خانگی،ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد کرده و اکنون برای مثال بازار لوازم خانگی از یک طرف با نبود مشتری و از طرف دیگر با قاچاق بی رویه دست به گریبان است.به گزارش«تجارت»،برهمین اساس به نظر میرسد وزارت صمت و نهادهای بالادستی باید ضمن حمایت از تولیدکنندگان لوازم خانگی،بستر مناسب برای فعالیت آنها را فراهم کند چرا که تولیدکننده نمیتواند همزمان با گرانی سرسام آور مواد اولیه،افزایش دستمزد کارگر و مقررات خلق الساعه دولتی، جنس را به با قیمت پایین به دست مصرف کننده نهایی برساند.براساس این گزارش،کارشناسان اعتقاد دارند بی مهری دولت و دستگاه‌های نظارتی به تولیدکنندگان لوازم خانگی باعث شده تا بازار با وفور برندهای قاچاق و تقلبی اشباع شده باشد.

حجم بالای کالاهای قاچاق کف بازار
مقام مسئول وزارت صمت تصریح کرد: هدف ما از مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمرکز بر روی قاچاقچیان کلان و سازمان یافته است زیرا قاچاقچیان کلان در بازار حجم میلیارد دلاری را جابه‌جا می‌کنند.معاون صنایع عمومی وزیر صمت افزود: متأسفانه در بازار شاهد هستیم که کارتن لوازم خانگی با قیمت ۲ میلیون تومان فروخته می‌شود و این نشان می‌دهد که قصد سواستفاده از آن را دارند.برادران گفت: برنامه وزارت صمت برای مبارزه با کالاهای قاچاق بر اساس اولویت‌بندی انجام می‌شود؛ در ابتدا مبارزه با کالاهای قاچاق در بخش قطعات خودرو بود که بعد لوازم خانگی و همچنین محصولات دخانی به آن اضافه شد و بعد از آن نیز به حوزه لوازم آرایشی، پوشاک، اسباب‌بازی و پتروشیمی‌ها وارد خواهیم شد. نکته آنکه حجم قاچاق در بخش اسباب‌بازی سالانه ۵۰۰ میلیون دلار است.برادران افزود: در بخش لوازم و قطعات یدکی خودرو سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار کالای قاچاق جابه‌جا می‌شود و در صورت اضافه کردن کالاهای تقلبی به آن، حجم کالاهای قاچاق و تقلبی در بخش لوازم و قطعات یدکی خودرو به ۲.۵ میلیارد دلار در سال می‌رسد.برادران با بیان اینکه حجم بازار لوازم‌خانگی در کشور ۶ میلیارد دلار است، گفت: حجم کالای قاچاق لوازم‌خانگی ۱.۷ میلیارد دلار و حجم کالای غیرقاچاق در این بخش ۴.۳ میلیارد دلار است.

اقدامات فروشندگان برای فرار از رکود
تسنیم نوشت:فروشندگان لوازم خانگی از رکود بازار گله مند بوده و از تمایل مردم به خرید کالا آنهم به صورت قسطی صحبت می‌کنند. هزینه بالای کالاها به همراه کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا بازار لوازم خانگی نیز مانند سایر کالاهای مصرفی مردم با رکود معاملات روبرو باشد. در شرایط فعلی فروشندگان لوازم خانگی از رکود بازار گله مند بوده و از تمایل مردم به خرید کالا آنهم به صورت قسطی صحبت می‌کنند در کنار این موضوع همچنان کالای قاچاق در بازار به وفور یافت شده و با وجود طرح های مقابله با فروش کالای قاچاق هنوز هم سهم فروش آنها در بازار بالاست.اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم می‌گوید: نمی‌توانم بگویم مقابله باکالای قاچاق در بازار لوازم خانگی چندان موثر نبوده اما هنوز اثرات مثبت خود را بر بازار نگذاشته است.وی معتقد است مقابله با کالای قاچاق همکاری ارگان‌های مختلف را می طلبد چرا که نمیتوان ممنوعیت را از یک ارگان اعلام اما از مسیرهای دیگر امکان ورود کالای قاچاق را به کشور مهیا کرد. البته باید این نکته را اعلام کنم بازاری که قیمت های بالایی در انواع کالاها دارد امروز در رکود بسر برده و خرید و فروش چندانی انجام نمی شود.به اعتقاد پازوکی، در بسیاری از کالاها از جمله یخچال ساید بای ساید، لباسشویی و ظرفشویی حجم قاچاق در بازار زیاد است. در کالاهایی که تولید داخل نداریم نیز مانند مایکروفر ورود کالاهای قاچاق بسیار رونق دارد این موضوع در کالاهای لوازم خانگی کوچک نیز تا حد قابل توجهی مشهود است.وی افزود: بعضی از فروشگاه های بزرگ با دیدن کاهش قدرت خرید مردم اقدام به قسطی فروشی کرده اند که همین امر کسادی معاملات را برای خرده فروشان به وجود آورده است.یک عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایران نیز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: امروز با حضور در برخی مناطق مرزی کشور، شاهد حجم بالای لوازم‌ خانگی قاچاق هستیم که در ادامه نمود آن را در پایتخت و خیابان‌ها و مراکز اصلی عرضه این قبیل اجناس قاچاق در تهران شاهد هستیم.نوید ایزدپناه افزود: در حالی که در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای کنترل این پدیده شوم در حمایت از تولیدات داخلی انجام شده، اما همچنان این کالاها به‌ویژه در تلویزیون و کولرآبی حتی با تاریخ تولید امسال در سطح خرده‌فروشی‌ها یافت می‌شود.وی با اشاره به ممنوعیت ورود لوازم‌خانگی خارجی به کشور طی سه سال گذشته، خاطرنشان کرد:‌ در عین حال ممنوعیت‌ها به قاچاقچیان این سیگنال را می‌دهد که در صورت وارد کردن کالا، تقاضا برای آن‌ها وجود دارد.ایزدپناه بیان داشت: پدیده دیگری که این روزها شاهد آن هستیم، نصب برند خارجی در کارگاه‌های زیرپله‌ای و غیرمجاز بر روی محصولات ایرانی است که همه این موارد نشان می‌دهد باید همواره برای هر سلیقه‌ای امکان تامین کالاهای مختلف وجود داشته باشد که در غیر این صورت به نابودی صنعت داخلی خواهد انجامید.وی، اخذ مالیات ۲۵ درصدی از تولید، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و همچنین رشد ۴.۵ درصدی هزینه بیمه تامین اجتماعی را یادآور شد و گفت: به این ترتیب، تولیدکننده داخلی در حالی با افزایش ۳۹ درصدی هزینه‌ها مواجه است که حداکثر هزینه قاچاقچیان برای واردات لوازم‌خانگی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و نشان‌دهنده یک رقابت نابرابر است.این مقام صنفی تصریح کرد:‌ این مساله حتی می‌تواند مشوق لایه توزیع برای فروش کالای قاچاق باشد که در این صورت در همان ابتدای امر ۲۰ درصد به نفعش خواهد بود.همچنین دبیرکل سابق انجمن لوازم خانگی می‌گوید صنعت لوازم خانگی ایران ظرفیت و توان تبدیل شدن به یکی از صنایع اصلی برای توسعه اقتصادی کشور را دارد اما تاکنون از این توانایی آن چنان که باید استفاده نشده و زمینه‌های جهش آن فراهم نشده است.حبیب الله انصاری می‌گوید: صنعت لوازم خانگی با توجه به گستردگی و تنوع محصولات در بخش‌های لوازم انرژی بر، غیر انرژی بر و قطعه سازان جز رشته‌های شتاب دهنده صنعتی و توسعه دهنده اقتصادی کشورها محسوب می‌شود و جزو کالاهای اساسی زندگی روزمره مردم است و چنین صنعتی خوشبختانه از نظر کیفیت سازی و نگاه مشتری و حتی استانداردهای جهانی موقعیت خوبی در کشور ما پیدا کرده است؛ کارخانه‌های تولید لوازم خانگی در کشورمان امروز توجه ویژه ای به بخش‌های آر اند دی و تحقیق و توسعه دارند و مدیران این مجموعه‌ها به دنبال تولید محصولات بروز و با کیفیت و استاندارد جهانی هستند اما در مسیر تحقق اهدافشان چالش‌هایی دارند که حل آنها باید مورد توجه قرار گیرد.وی در ادامه می‌گوید: «یکی از چالش‌های اصلی صنعت لوازم خانگی ایران، بالا بودن قیمت تمام شده محصولات است و این باعث شده که قیمت تولیدات لوازم خانگی در کشور ما رقابتی و متعادل نباشد؛ اما چرا؟ برای اینکه مثلاً کارخانه‌های فولادسازی با قیمت بالا مواد اولیه را می‌فروشند و از طریق بورس تولیدات خود را عرضه می‌کنند در شرایطی که کارخانه‌های فولادسازی باید نیاز کارخانه‌های لوازم خانگی را به صورت مستقیم به آنها بفروشند و مازاد تولیداتش را در بورس عرضه کند. برای عرضه پتروشیمی و… هم باید همین اتفاق بیفتد. الان شاهدیم که برخی از افراد واسطه، فولاد و… را در بورس خریداری می‌کنند و بعد با هر قیمتی که دوست داشته باشند به کارخانه تولیدی لوازم خانگی می‌فروشند و کارخانه‌ها هم چاره‌ای جز خرید ندارند.»انصاری در ادامه به کمبود نقدینگی واحدهای صنعتی اشاره کرده و می‌گوید: «در گذشته خرید مواد اولیه از سوی واحدهای تولیدی به گونه‌ای بود که خرید انجام می‌شد و چند ماه بعد وجه پرداخت می‌شد اما حالا برعکس شده است؛ واحدهای تولیدی باید مبالغ عجیب را پرداخت کنند و بعد می‌توانند مواد اولیه را دریافت کنند.»وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید واحدهای لوازم خانگی در کشور از نظر کمی و کیفی می‌تواند جواب گوی بازار داخل است، می‌گوید: «برخی از قطعات و مواد اولیه در داخل تولید نمی‌شوند یا امکان تولید (از نظر صرفه اقتصادی و…) ندارند مثل موتور یخچال یا برخی از ورق‌های خاص و… که ناگزیر باید از کشورهای دیگر وارد شوند اما در مسیر واردات کارخانه‌ها و واحدهای تولید با انواع مشکلات رو به رو هستند و معمولاً این کار با کندی صورت می‌گیرد.»

 

در نشست مشترک صنعت، معدن و تجارت ایران و ارمنستان مطرج شد

گروه صنعت و تجارت:معاون وزیر اقتصاد ارمنستان از شرکت‌های ایرانی تولیدکننده دارو دعوت کرد تا فهرست محصولات خود را به این کشور ارائه کنند تا شرایط برای صادرات این کالاها به ارمنستان یا تولید مشترک آنها فراهم شود. به گزارش تجارت، نشست کارگروه مشترک صنعت، معدن و تجارت ایران و ارمنستان در تهران به میزبانی سازمان توسعه تجارت و با حضور علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت، رحمت الله خرمالی مدیرکل حوزه آسیای میانه روسیه و قفقاز این سازمان و تریان، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان برگزار شد.طرفین در این نشست در راستای پیگیری مصوبات و توافقات انجام شده در آخرین جلسه کمیسیون مشترک دو کشور، بر سر موضوعاتی مانند ارائه خدمات فنی مهنسی ایران به ارمنستان، تهاتر کالا، تقویت کریدور شمال-جنوب با احداث جاده، احداث شهرک های مشترک صنعتی، تولید مشترک دارو و تجهیزات پزشکی در ایران و تبادلات دارویی به بحث و تبادل نظر پرداختند.در پایان این نشست طرف ارمنستانی ضمن استقبال از تولید مشترک دارو و تجهیزات پزشکی در خاک ارمنستان، این اقدام را فرصتی جهت حضور در بازارهای بین المللی دانست.همچنین معاون وزیر اقتصاد ارمنستان با اشاره به رشد ۳۳ درصدی مبادلات تجاری دو کشور در ۵ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲ از تاسیس مرکز تجاری ایران در ایروان استقبال کرد و خواستار اعزام هیأت های تجاری و داروسازی از ایران به ارمنستان برای آشنایی با تجار و تولیدکنندگان و برگزاری نشست های B۲B شد.وی با بیان اینکه ارمنستان آماده تولید مشترک دارو با ایران است، پیشنهاد داد تا دو کشور فهرست داروهای تولید خود را به طرف مقابل ارائه کرده و هر یک نسبت به واردات داروهای مورد نیاز از کشور مقابل اقدام کند که این پیشنهاد مورد استقبال طرف ایرانی قرار گرفت.طرف ارمنی همچنین با اشاره به پروژه های عمرانی در حوزه جاده سازی و ساخت ۵۰۰ مدرسه در این کشور، خواستار حضور شرکت های عمرانی ایرانی در مناقصات و اجرای این پروژه ها شد.عوارض جاده ای و ترانزیتی دیگر موضوعی بود که طرفین در خصوص کاهش آن به منظور افزایش میزان ترانزیت کالا از جاده های ارمنستان به روسیه و توسعه کریدور شمال-جنوب بر آن تاکید کردند.در ادامه رئیس سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران نیز بر آمادگی ایران برای حضور در شهرک های صنعتی مشترک تاکید کرد و در خصوص صدور ضمانت نامه برای تجار دو کشور گفت: تجار دو کشور به صندوق ضمانت معرفی می شوند تا برای کالاهای صادراتی آنها ضمانت نامه صادر شود. این عمل می‌تواند خیال طرفین را از معامله با تجار واجد صلاحیت راحت کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه خبر داد:

محمدیاسر طیب‌نیا گفت: هم‌زمان با عید غدیر و برای نخستین بار در کشور، تولید تختال موردنیاز فولادهای الکتریکی با 8/1 درصد سیلیسیم، با اتکا به دانش فنی و همت والای مدیریت و کارکنان فولاد مبارکه میسر شد و ایران به جمع معدود تولیدکنندگان این قبیل فولادها پیوست.
وی این دستاورد ارزشمند را گامی بزرگ و استراتژیک در راستای تولید محصولات با ارزش افزوده بالا دانست و ادامه داد: رفع نیازهای داخلی، رقابت با تولیدکنندگان خارجی و شکستن حلقه تحریم‌های ظالمانه از مهم‌ترین دستاوردهای این موفقیت است. به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه، فولادهای الکتریکی در زمینه تولید ترانسفورماتورها و موتورهای الکتریکی و همچنین در تولید فولادهایی با خواص مغناطیسی خاص کاربرد دارند و مقادیر زیاد سیلیسیم و آلومینیوم و مقادیر بسیار کم کربن و گوگرد از مشخصه‌های بارز این نوع محصولات فولادی است.
وی با تأکید بر اینکه فولادهای الکتریکی با8/1 درصد سیلیسیم یکی از گریدهای استراتژیک صنعت فولاد محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: تولید این نوع فولادها حتی در خارج از کشور هم به‌صورت محدود و توسط تولیدکنندگان خاص انجام می‌شود. غلامرضا سلیمی، مدیر ارشد تولید فولاد مبارکه در تشریح چگونگی و جزئیات تولید این محصول ارزشمند اضافه کرد: ازآنجا‌که مصرف این نوع ورق فولادی در ایران هر روز در حال افزایش است، نیاز به تولید این محصول جهت مصرف داخلی و نیز امکان رقابت با تولیدکنندگان خارجی و صدور آن به کشورهای دیگر به‌شدت احساس می‌شد. سلیمی با اشاره به اهمیت تولید داخلی این گرید فولادی ادامه داد: در راستای بومی‌سازی تکنولوژی تولید این نوع فولادها بر اساس تجهیزات موجود در شرکت، جلسات متعدد کارشناسی بین قسمت‌های مختلف انجام شد و پس از مشخص شدن موارد بااهمیت در روند تولید و ارائه راهکارهای دقیق موردنیاز برای رفع محدودیت‌های تجهیزاتی، تیم کارشناسی تشکیل و تست‌های اولیه در ناحیه فولادسازی انجام گرفت و تحلیل و بررسی شد. نهایتا یک دستورالعمل خاص برای تولید این فولاد طراحی گردید. وی خاطرنشان کرد: تولید فولاد با مقادیر زیاد سیلیسیم و آلومینیوم و درعین حال مقادیر کم کربن و گوگرد نیازمند استفاده از تجهیزاتی خاص مثل VOD در فولادسازی و تنظیمات ماشین ریخته‌گری و دستورالعمل‌های خنک‌سازی با حساسیت بالا است که با محاسبات کارشناسی در ذوب‌سازی، سرباره‌سازی و ریخته‌گری توسط کارشناسان ناحیه فولادسازی، محدودیت‌های تجهیزاتی جبران و امکان تولید این فولاد با تجهیزات موجود فراهم شد و نهایتا در روز عید سعید غدیر خم، این گرید فولادی بدون عیب با موفقیت ذوب‌سازی و ریخته‌گری گردید. مدیر ارشد تولید فولاد مبارکه کسب این موفقیت بزرگ را به‌تمامی واحدهای تولیدی، پشتیبانی و ذی‌نفعان فولاد مبارکه تبریک گفت.

اسرائیل بسته اقدامات تلافی‌جویانه علیه روسیه را بررسی می‌کند؛

گروه بین الملل: به دنبال تیرگی روابط میان روسیه و رژیم صهیونیستی و تصمیم وزارت دادگستری روسیه درباره "آژانس یهود"، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستار تهیه "بسته اقدامات متقابل" علیه مسکو شد. به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، به دنبال ارائه دادخواست انحلال "آژانس یهود" توسط وزارت دادگستری روسیه، یائیر لاپید، نخست‌وزیر دولت رژیم صهیونیستی به وزارت خارجه این رژیم دستور داد که یک "بسته اقدامات" علیه مسکو تهیه کند تا در صورت بسته شدن دفتر آژانس یهود در مسکو علیه روسیه اتخاذ شود. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که لاپید این دستور را در جریان نشست به سه تن از کارمندان وزارت خارجه دولت رژیم صهیونیستی داده است. در همین حال، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشت که زئیو الکین، وزیر مسکن دولت رژیم صهیونیستی در نشست یکشنبه لاپید و اعضای کابینه درباره موضوع آژانس یهود پیشنهاد داد که درصورت بستن دفتر این آژانس در مسکو، صهیونیست‌ها به مرکز فرهنگی روسیه در تل‌آویو آسیب وارد کرده و اقداماتی را علیه آن اتخاذ کنند. این روزنامه به نقل از مقامات حاضر در این نشست نوشت: در این جلسه صحبت از اقدامات متقابلی بود که اسرائیل می‌تواند در صورت اجرای تهدید روسیه مبنی بر بستن دفاتر آژانس مهاجرت یهودیان (سخنوت) اتخاذ کند. این منابع گفتند: آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی و زئیو الکین، وزیر ساخت و ساز و مسکن اسرائیل موضع سختی علیه اتخاذ کردند و الکین پیشنهاد آسیب رساندن به مرکز فرهنگی روسیه در خیابان "جیولا" در تل‌آویو را داد. یدیعوت آحارونوت همچنین به نقل از یک مقام صهیونیست دیگر نوشت: اگر موضوع بستن دفتر آژانس یهود اجرایی شود، باید در این صورت سفیر اسرائیل در مسکو را فراخواند. وی در این باره گفت: ما درگیر یک نبرد هستیم. بستن آژانس تحت پوشش قانونی یک موضوع سیاسی است و ما در قبال آن سکوت نخواهیم کرد. این روزنامه همچنین از لغو سفر هیئت رژیم صهیونیستی به مسکو خبر داد. قرار بود یکشنبه یک هیئت صهیونیست به منظور بررسی پرونده مذکور راهی مسکو شود و با مقامات روسیه دیدار و گفت‌وگو کند اما طبق گزارش یدیعوت آحارونوت، توافق بر سر همه جزئیات این سفر با طرف روسی امکان پذیر نیست.