رهبر انقلاب در دیدار ائمه جمعه تاکید کردند؛

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته در دیدار ائمه‌جمعه سراسر کشور، نماز جمعه را در سلسله قدرت نرم نظام اسلامی، حلقه‌ای بسیار مهم و فریضه‌ای استثنایی خواندند و تأکید کردند: امام‌جمعه سخنگوی انقلاب اسلامی است و یکی از وظایف اساسی او بازتولید مفاهیم معرفتی و مبانی انقلابی و پاسخگویی به شبهات با زبان روز و تبیین مستدل آنها و رفتار پدرانه با همه است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود با گرامی‌داشت ایام متعلق به اهل‌بیت علیهم‌السلام، به بیان اهمیت جایگاه نماز جمعه پرداختند و با اشاره به جایگاه استثنایی آن در میان فرائض دینی گفتند: «پیوند میان توجه به خدا و حضور و اجتماع مردمی»، «ذکر و یاد خدا به‌صورت دسته‌جمعی و نزول برکات آن بر جمع»، «استمرار بدون توقف نماز جمعه در هر هفته»، «پایگاهی مهم برای طرح مسائل مختلف جامعه اعم از مسائل فکری، خدمات اجتماعی، همکاری‌های عمومی و آمادگی‌ها و بسیج نظامی» و «آمیختن معنویت با سیاست» از مهمترین ویژگی‌های نمازجمعه است که آن را تبدیل به ظرفیت عظیم و فرصت فوق‌العاده کرده است.
ایشان افزودند: نماز جمعه با چنین ویژگی‌هایی، حلقه‌ای مهم در سلسله قدرت نرمِ مُفصل و طولانی نظام اسلامی است.
رهبر انقلاب اسلامی سپس با طرح این سؤال که «آیا در جمهوری اسلامی توانسته‌ایم، نماز جمعه را در جایگاه رفیع و شایسته خود قرار دهیم» گفتند: به نظر می‌آید کوتاهی‌هایی داشته‌ایم که باید همت کنیم تا این کوتاهی‌ها برطرف شود که در این میان، برخی مسائل بر عهده شخص ائمه‌جمعه است و برخی هم بر عهده مدیریت کلان ائمه جمعه. رهبر انقلاب اسلامی درخصوص ائمه‌جمعه به دو موضوع اشاره کردند: ۱- منش و روش و شیوه زندگی امامان جمعه ۲- محتوای خطبه‌های نماز جمعه.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره منش و روش امام‌جمعه گفتند: امامان جمعه همانگونه که در خطبه های نماز جمعه، همه را امر به تقوا می کنند، خود نیز باید در تحصیل تقوا و عمل به آن حداکثر تلاش خود را انجام دهند زیرا اگر غیر از این باشد، نتیجه عکس خواهد داد. ایشان «رفتار پدرانه با همه» را از دیگر الزامات رفتار و منش امام‌جمعه دانستند و افزودند: در نماز جمعه قشرها و سلایق مختلف حضور دارند، رفتار امام‌جمعه باید همانند رفتار پدر با فرزندان خود باشد و باید همه را بر سر سفره معنویت و دین بنشاند. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جشن میلیونی غدیر در تهران و حضور قشرها و ظواهر مختلف، آن را پدیده‌ای عجیب خواندند و خاطرنشان کردند: در این جشن همه جور آدمی حضور داشتند و همه نیز با وجود تفاوت‌های ظاهری طرفدار دین هستند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: من در یکی از سفرهای استانی در جمع علمای آن استان به حضور افراد مختلف در مراسم استقبال اشاره کردم و گفتم در میان مردم، افرادی گریه می‌کردند که شاید شما در برخورد با آنها احتمال دهید که حتی اعتقادی به دین ندارند در حالی که همه آنها معتقد به دین هستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در توصیه بعدی، امامان جمعه را به سلوک مردمی یعنی حضور در بین مردم و گفتگو با آنان توصیه کردند و افزودند: صِرفِ رفتن بین مردم کار مهمی است بنابراین از مردم فاصله نگیرید و ارتباطات خود را به یک گروه خاص محدود نکنید، البته در طول این سالها، شبکه امامت جمعه جزو مردمی‌ترین نهادهای انقلابی بوده است. «ارتباط با جوانان و تدارک دیدن سازوکار مناسب برای آن» توصیه دیگر رهبر انقلاب بود.
ایشان افزودند: امام جمعه در روز جمعه مردم را امر به تقوا میکند با گفتار خود؛ من میگویم شما در روز شنبه و یکشنبه و دوشنبه و سه‌شنبه و چهارشنبه و پنجشنبه مردم را امر به تقوا کنید با رفتار خود. والّا اگر ما روز جمعه دعوت به تقوا کردیم اما روز شنبه یک عملی از ما سر زد که این با تقوا سازگار نیست، این اصلاً به کلی باطل میکند. یعنی نه حالا فقط باطل میکند، اصلاً، یک اثر به عکس دارد. مستمع را سر لج می‌آورد که چه دارند میگویند اینها. کمترین کاری که ممکن است بکند این است که دیگر نماز نیاید، این کمترین کاری است که میتواند بکند. از این بیشتر هم کارهایی میکنند. آمر به تقوا بایستی در امر تحصیل تقوا در خود کوشنده باشد. ایشان با اشاره به فعالیت گروههای پُر شمار جوان، خودجوش، گمنام و بی‌ادعا در سراسر کشور، وظیفه ائمه‌جمعه را ارتباط با این گروهها و حمایت از آنان خواندند و گفتند: شرکت در خدمات اجتماعی، همچون کمک به مردم در حوادث طبیعی و در مقابله با کرونا و جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه برای نیازمندان جزو کارهای لازم امامان جمعه است که بعضی از ائمه‌جمعه نیز انصافاً در این زمینه خوش درخشیده‌اند.
رهبر انقلاب اسلامی در این زمینه تأکید کردند: ما طرفدار عدالت هستیم و پرچم آن را بلند کرده‌ایم اما تحقق عدالت بدون کمک به طبقه محروم و مستضعف معنا ندارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در توصیه‌ای دیگر، با قدردانی از تلاش‌های ستادهای برگزاری نماز جمعه در سراسر کشور، ائمه‌جمعه را به نظارت بر سلامت این ستادها سفارش کردند و با تأکید بر پرهیز از ورود در فعالیت‌های اقتصادی، خاطرنشان کردند: از فعالیت اقتصادی حتی به‌عنوان تأمین هزینه‌های نماز جمعه باید اجتناب شود چرا که آثار منفی ورود بعضی از آقایان محترم به این فعالیت‌ها، هنوز هم دامن‌گیر نظام اسلامی است. ایشان اداره تشکیلات روحانیت و حوزه‌های علمیه را همواره مردمی خواندند و افزودند: حوزه‌های علمیه، مراجع و فضلای حوزه، وابسته به مردم هستند و احتیاجی به دولتها و قدرتها ندارند و این یک افتخار و امتیاز است. به همین علت است که حوزه‌های علمیه در قضایای مختلف توانسته‌اند بدون رودربایستی با دولتها در کنار مردم بایستند. بنابراین نمازجمعه نیز باید به همین شکل و با کمک‌های مردمی اداره شود. رهبر انقلاب در ادامه به بیان چند نکته درباره خطبه‌های نمازجمعه و محتوای آنها پرداختند.
ایشان، خطبه نمازجمعه و خطیب آن را سخنگوی انقلاب اسلامی و تبیین‌کننده و مطالبه‌گر مبانی انقلاب خواندند و افزودند: هنر بزرگ خطیب جمعه این باشد که مفاهیم معرفتی و انقلابی همچون مسئله بسیار مهم عدالت، استقلال، حمایت از مستضعفین و پیروی از شریعت را متناسب با نیازهای روز و با ادبیات جدید بازتولید کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه خطبه‌ها باید پُر مغز، آموزنده و پاسخگوی سؤالات عمومی باشد، گفتند: ادبیات خطبه باید گرم، صمیمی، اتحادآفرین، امیدبخش، بصیرت‌افزا و آرامش‌بخش به مردم باشد نه آنکه موجب اضطراب، حاشیه‌سازی، تلاطم روحی، بدبینی به وضع کنونی و آینده شود و برای هجمه معاندان نیز دستاویز ایجاد کند. ایشان یک مأموریت مهم خطبه‌های نماز جمعه را مقابله با شبهه‌پراکنی‌های دائم بدخواهان دانستند و گفتند: میدان رزم امروز، میدان قدرت نرم است و دشمن در این میدان با شبهه‌افکنی به دنبال رخنه در دژ مستحکم ایمان مردم و از بین بردن آنان است چرا که عامل پیروزی انقلاب اسلامی و ایستادگی مردم در دفاع مقدس و فتنه‌ها و هر عرصه دیگر، ایمان مردم بوده است.
رهبر انقلاب، کار بزرگ جمهوری اسلامی را باطل کردن نقطه مرکزیِ هویتِ تمدن غرب یعنی «تفکیک دین از سیاست» خواندند و افزودند: جمهوری اسلامی با شعار دین، نه تنها خود را حفظ کرد، بلکه با پیشرفت ایران تلاش طولانی غربی‌ها برای ناسازگار نشان دین و سیاست را به چالش کشید بنابراین مافیای قدرتهای غربی که در رأس آن صهیونیستها و سرمایه‌داران آن هستند و آمریکا نیز ویترین آنها است، از این حقیقت درخشان عصبانی، و دائماً در حال طراحی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی هستند. رهبر انقلاب در ادامه به مسائلی که در روزهای اخیر درباره موضوع زن و حجاب مطرح است اشاره کردند و گفتند: این موضوعات از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره مطرح بوده است و اخیراَ هم بار دیگر به بهانه حجاب، همان تلاش های ناکام در حال تکرار است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: چند سال قبل، در جلسه ای، از من سؤال شد که در موضوع زن، در مقابل غرب چه دفاعی دارید که من گفتم «دفاع ندارم، حمله دارم. آنها که زن را تبدیل به کالا کرده اند، باید دفاع کنند و پاسخ دهند».
ایشان با طرح این سؤال که «چرا به یک‌باره و بار دیگر رسانه‌های رسمی و دولتی امریکا و انگلیس و مزدورانشان به بهانه حجاب، موضوع زن را مورد هجوم قرار داده اند؟ و آیا واقعاً غربی ها مدافع حقوق زن ایرانی هستند؟»، گفتند: غربی‌ها همان‌هایی هستند که اگر می‌توانستند آب را به روی ملت ایران ببندند، می‌بستند، همانطور که داروی کودکان پروانه‌ای را تحریم کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند به این کودکان دارو برسد؛ حالا غربی‌ها واقعاَ دلسوز زن ایرانی هستند؟
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: حقیقت قضیه این است که زنِ با شرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگ‌ترین و مهمترین ضربه‌ها را به ادعاها و دروغ های تمدن غربی زده است و آنها از این موضوع به‌شدت عصبانی هستند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: غربی‌ها سالها است که می‌گویند تا زمانی که زن از قیود اخلاقی و شرعی رها نشود، نمی‌تواند پیشرفت کند و به مدارج عالیِ علمی، سیاسی و اجتماعی برسد اما زن ایرانی در بیش از چهل سال گذشته توانسته است با حجاب اسلامی و چادر در میدان‌های مختلف علمی، اجتماعی، ورزشی، سیاسی، مدیریتی، اقتصادی و فرهنگی حاضر شود و به موفقیت‌ها و سربلندی‌های بزرگ دست یابد.
ایشان تأکید کردند: موفقیت‌های زن مسلمان ایرانی باطل کننده تلاش های دویست، سیصد ساله غربی‌ها بوده و به همین علت آنها از زن ایرانی عصبانی هستند و به بهانه حجاب، اقدام به شبهه‌افکنی و فضاسازی می کنند.
رهبر انقلاب با اشاره به مطرح شدن موضوع حجاب در خطبه‌های نماز جمعه در هفته گذشته و همچنین در فضای مجازی و رسانه‌ها، خاطرنشان کردند: در این موضوعات باید بسیار متین و منطقی و به دور از احساساتِ بی‌مورد، ورود کرد و باید با دلایل روشن، آن منطق استعماری غربی افشا و تبیین شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تبیینِ همراه با متانت و اِتقان را در موارد دیگر نیز ضروری دانستند و افزودند: ممکن است در منطقه‌ای ناهنجاری وجود داشته باشد که امام‌جمعه با در نظر گرفتن همه ملاحظات، تصمیم به مطرح کردن آن در نمازجمعه دارد که باید با کیفیت مناسب و متناسب با جایگاه امام‌جمعه باشد. رهبر انقلاب با تأکید مجدد بر مقابله با شبهات دشمن و لزوم جدی گرفتن وظیفه جهاد تبیین، گفتند: برخی افراد در جنگ سخت و در مقابل ضربات شمشیر ایستادگی کردند اما در میدان جنگ نرم و در مقابل شبهات زمین خوردند که البته یکی از دلایل این اتفاق، دنیاطلبی است.
ایشان، توصیه‌های بیان‌شده خطاب به ائمه‌جمعه را برای سخنرانی‌های ایام محرم نیز صادق دانستند و با تأکید بر ضرورت جذب مخاطب و تلاش برای ارتقاء اجتماع مردم در نمازهای جمعه، افزودند: بر خلاف برخی افراد که مدعیِ ضعیف شدن اعتقادات مردم هستند، مراسم‌های بزرگی همچون جشن غدیر، عزاداری‌های محرم و صفر، راهپیمایی اربعین و کمک‌های مالی مردم به حوزه‌های علمیه نشان‌دهنده قوی‌تر شدن ایمان و دین‌داری عمومی است و نباید ناتوانیِ فردی در جذب مردم به یک اجتماع به حساب بی‌دینی مردم گذاشته شود چرا که مردم در میدان هستند و این ما هستیم که باید با عمل به وظایف، خود را از میدان کنار نکشیم.

رئیس جمهور در جلسه هیأت وزیران تصریح کرد:

گروه سیاسی: رئیس جمهور ضمن تاکید بر پیگیری جدی موضوع حقابه ایران از افغانستان، دستور داد سایر راهکارهای موجود برای تامین آب شرب و کشاورزی مردم سیستان و بلوچستان در اولویت کاری وزارتخانه‌های مربوطه قرار گیرد. رئیس جمهور ضمن تاکید بر پیگیری جدی موضوع حقابه ایران از افغانستان، دستور داد سایر راهکارهای موجود برای تامین آب شرب و کشاورزی مردم سیستان و بلوچستان در اولویت کاری وزارتخانه‌های مربوطه قرار گیرد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح روز چهارشنبه، در جلسه هیأت وزیران، وزرای امورخارجه و نیرو را مامور پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند کرد و گفت: دولت مردمی در پیگیری حقوق ملت به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد. وی همچنین به وزارتخانه‌های مربوطه ماموریت داد که با جدیت، سایر راه‌های تامین آب شرب و آب کشاورزی برای مردم استان سیستان و بلوچستان از جمله از طریق حفر چاه‌های ژرف و اختصاص دکل‌های ویژه را پیگیری نموده و هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.
رئیس جمهور با اشاره به دیدار دیروز خود با ائمه جمعه سراسر کشور، کارآمدی را مهمترین شاخص در انتصابات مسئولان ملی واستانی و محلی اعلام کرد و گفت: مدیران دولت مردمی باید کارآمد، انقلابی و تحول‌خواه باشند و اگر غیر از این باشد، هدف‌گذاری‌های انجام گرفته محقق نخواهد شد. رئیسی انتخاب مسئولان کارامد را حق‌الناس خواند و گفت: مردم صاحبان اصلی نظام و انقلاب هستند و به گردن همه مسئولان حق دارند و ما نیز تحت هیچ شرایطی نباید از احقاق حق‌الناس کوتاه بیاییم. رئیس جمهور با تشکر صمیمانه از مردم برای ادامه همکاری در مصرف برق خانگی گفت: الحمدالله با همراهی خوب مردم و مدیریت اثربخش وزارت نیرو، امسال مشکل قطعی برق نداشته‌ایم اما با توجه به کمبود زیرساخت‌های تولید انرژی، کنترل مصرف برق، همچنان یک اولویت مهم در کشور است.
رئیسی با انتقاد از اهمال برخی دستگاه‌ها در فروش اموال مازاد و با بیان اینکه فروش این گونه اموال تکلیفی قانونی است، وزیران را مکلف کرد، این وظیفه قانونی را با جدیت و مطابق آنچه در قانون مقرر شده، اجرا کنند. وی با اشاره به اینکه تناقض در برخی آمارهای اعلام شده از سوی دستگاه‌های دولتی، افکار عمومی را دچار ابهام می‌کند، گفت: مرکز آمار مسئول ارائه آمارهای متقن در کشور است. فقط این آمار باید مبنای سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در کشور قرار بگیرد و سایر دستگاه‌ها نیز به آن تاسی کنند. رئیس جمهور افزود: این گونه آمارهای نامستند، حتی در تصمیم‌سازی‌های درون دستگاهی نیز مشکل ایجاد می‌کند، بنابراین هر دستگاهی می‌خواهد آماری اعلام کند باید با مرکز آمار هماهنگ شود. در بخش دیگری از این جلسه، گزارشی از آمادگی بخش خصوصی و تعاون برای کمک به دولت ارائه شد که قدردانی رئیس جمهور را به همراه داشت.

مورا خواستار شد:

گروه سیاسی: هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در برجام مدعی شد توافق پیشنهادی کنونی منافع ایران را نیز در بر دارد. انریکه مورا نماینده اروپا در مذاکرات برجام در پیامی مدعی شد توافقی که اکنون بر سر آن رایزنی می‌شود دربردارنده منافع تمامی طرف‌ها، از جمله ایران است. مورا در پیامی توییتری به مقاله‌ای که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای نشریه فایننشال تایمز نوشته، واکنش داد و نوشت: «بهترین توافقِ ممکن برای تمامی طرف‌ها اکنون روی میز است.»
او در ادامه مدعی شد: «این توافق پیشنهادی، منافع اقتصادی روشن و قابل اندازه‌گیری برای مردم ایران و منافع قابل تأییدِ عدم اشاعه را برای جامعه بین‌المللی ضمانت می‌کند. من تمامی طرف‌ها را به برداشتن آخرین قدم دعوت می‌کنم.» جوزپ بورل در مقاله روز سه شنبه خود ضمن مطرح کردن ادعا‌های جدید درباره توافق هسته‌ای ایران، تاکید کرد کمپین فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه ایران موفقیتی را به همراه نداشت و نوشت: «ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را به سطوح هشدار دهنده رسانده و نظارت آژانس انرژی اتمی را محدود کرده است. با این حال، فشار حداکثری ناموفق بود.» ادعا‌های بورل در این مقاله در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان بار‌ها آن را رد کرده و در زمان توافق دسترسی‌های زیادی به دوربین‌های آژانس داده بودند.
وزیر امور خارجه کشورمان هم به تازگی گفته بود متن توافق آماده شده و بیش از ۹۰ درصد محتوای آن مورد تایید طرف‌های برجام است «ولی در این متن همچنان یک نقص مهم وجود دارد و آن این است که ما باید از مزایای کامل اقتصادی توافق برخودار شویم». از سوی دیگر روز سه شنبه «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور تغییرات پیشنهادی اتحادیه اروپا برای بازگشت به توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند و مدعی شد: «امیدواریم ایران این بار از فرصت برای بازگشت به توافق هسته‌ای استفاده کند.»

«تجارت» از نقش بنگاه‌های کوچک در تحرک اقتصادی گزارش می‌دهد

گروه اقتصاد کلان: نقش بنگاه‌های کوچک و فرآیند کارآفرینی در تحریک رشد اقتصادی کشورها پیچیده است، چراکه متغیرهای واسطه‌ای مختلفی در این میان نقش بازی می‌کنند. به گزارش «تجارت»، البته در ابتدای امر باید اشاره کرد منظور از کارآفرینی صرفا اشتغالزایی نیست؛ آنچه که در کشور ما به اشتباه از مفهوم کارآفرینی برداشت می‌شود و اغلب با مفهوم تجارت تداخل پیدا می‌کند و چه‌بسا کارآفرینی به‌واسطه نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های مخل و ویرانگر باعث از بین رفتن تعدادی از مشاغل هم بشود، مثل بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل تکنولوژی محور جدید که به تدریج شیوه سنتی را کنار می‌زنند. با علم به این موضوع، باید بپذیریم که کشور ما با وجود همه تلاش‌هایی که طی چند سال اخیر برای گسترش کارآفرینی صورت گرفته، از تشکیل نهادها و انجمن‌ها گرفته تا گنجاندن سرفصل‌های آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها، پیشرفت چشمگیری در این زمینه نداشته است. البته نمی‌توان بی‌انصافی کرد و این تلاش‌ها را به‌طور کل بی‌اثر دانست، اما واقعیت این است که پیشرفت برخی کشورها در این زمینه‌ها به‌قدری سریع بوده که گام‌های کوچکی که ما برمی‌داریم، از نگاه موسسات بین‌المللی چندان به چشم نمی‌آیند. کارشناسان در این مورد می‌گویند: برای اینکه بتوانیم جایگاه‌مان را در رتبه‌بندی‌ها ارتقا بدهیم به هماهنگی و انسجام و بهبود شرایط در چندین و چند مولفه مرتبط با هم نیاز داریم. سیاست‌هایی که به اسم حمایت از کارآفرینی وضع می‌شود، به دلایلی همچون عدم درک صحیح سیاستگذار از مفهوم کارآفرینی، عمدتا مشوق فعالیت‌های غیرمولد است. نخستین چالش سیاستگذاری کارآفرینی در ایران، عدم فهم درست مفهوم کارآفرینی است. وقتی می‌‌گوییم فعالیت‌‌های کارآفرینانه، منظور هر نوع فعالیت کسب‌‌وکاری نیست. ویلیام جک بامول، اقتصاددان شهیر آمریکایی، انواع کارآفرینی را به کارآفرینی مولد، غیرمولد و مخرب تفکیک کرده است. آن دسته از فعالیت‌‌های کارآفرینانه که هدف اصلی آنها توسعه اقتصادی یک کشور و نفع جامعه است، مولد محسوب می‌شوند؛ فعالیت‌‌هایی که در نهایت به رشد ۱ تا ۲ درصدی اقتصادی منجر شوند. مثلا بخشی از رشد اقتصادی آلمان در سال ۲۰۲۰ مرهون فعالیت شرکت بایون‌تک است که واکسن کرونا را ساخت و درآمد ۵۰۰ میلیارد دلاری داشت. به گفته بامول، در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه، بخشی از فعالیت‌‌های کارآفرینانه اساسا به دلیل اینکه مولد نیستند، فقط برای افراد و صاحبان کسب‌‌وکار منافع دارند، اما منفعتی برای جامعه ایجاد نکرده و برآیند کلی آنها صفر است. در کشور ما سیاست‌های تشویقی به جای اینکه منجر به شکل‌‌گیری فعالیت‌‌های مولد شوند، پول، سرمایه و حمایت دولت را وارد بخش‌هایی می‌کنند که هیچ نقشی در توسعه اقتصادی کشور ندارند. مثلا وام‌‌های زودبازدهی که در سال‌های ۸۶-۸۵ داده شد، در نهایت منجر به افزایش قیمت زمین و ساختمان و نقدینگی‌‌ شد که ریشه‌های امروز مشکلات اقتصادی ما هستند و عملا توسعه‌‌ای اتفاق نیفتاد. بنابراین، هر نوع فعالیت کسب‌‌وکاری، کارآفرینی نیست. این فهم بدون تعارف، در سطح کلان در کشور ما وجود ندارد. حتی در برنامه‌های تلویزیونی، افرادی را به عنوان کارآفرین معرفی می‌کنند که صرفا یک فعالیت کسب‌وکاری دارند ولی کارآفرینانه نبوده و کمکی به توسعه نکرده‌‌اند. این نوع فعالیت‌‌ها در هیچ‌‌جای دنیا مولد محسوب نمی‌شوند و با اینکه مخرب نیستند، اما مولد هم نیستند. اولین نشست توسعه و ارتقای زیست بوم کارآفرینی اجتماعی کشور با هدف ترسیم نقشه زیست بوم کارآفرینی اجتماعی کشور و شناسایی چالش ها، نقاط قوت و فرصت های توسعه این زیست بوم برگزار شد. به همت کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران و سازمان ملی کارآفرینی، اولین نشست توسعه و ارتقای زیست بوم کارآفرینی اجتماعی کشور با هدف گردهم آوری ذی­نفعان کلیدی این حوزه، ترسیم نقشه زیست بوم کارآفرینی اجتماعی کشور و شناسایی چالش ها، نقاط قوت و فرصت های توسعه این زیست بوم در محل اتاق ایران برگزار شد. در ابتدای جلسه، محمدرضا راوند دبیر کل سازمان ملی کارآفرینی نسبت به معرفی این سازمان و مأموریت آن در توسعه فضای کارآفرینی کشور پرداخت و گفت: سازمان ملی کارآفرینی با توجه به اهمیت حوزه کارآفرینی اجتماعی، نسبت به تشکیل کمیسیون کارآفرینی اجتماعی اقدام کرده است. این کمیسیون با حضور متخصصان و فعالان با تجربه این حوزه، در تلاش خواهد بود که در تقویت و رفع موانع زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی، با سایر بازیگران این عرصه همکاری کند. همکاری و مشارکت با کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران نیز در همین راستا به عنوان یک مشارکت کلیدی تعریف شده است. طاهره خارستانی، رئیس کمیته مسئولیت اجتماعی کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران، در این نشست بیان کرد: رویکرد اصلی برنامه‌ها و فعالیت‌های کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی، تبیین نگاه مدیریت پایدار و مسئولانه سازمان، اجتناب از اقدامات مقطعی و صرفاً خیریه‌ای، و نهایتاً ترویج مدل‌ها و رویکردهای ارزش‌آفرین در ایفای مسئولیت اجتماعی سازمانی در همکاری با ذینفعان مختلف این عرصه است. او افزود: کارآفرینی اجتماعی رویکردی است که می‌توان آن را هم به عنوان یک فضای توسعه کسب‌وکار مؤثر بر تأثیرگذاری اقتصادی-اجتماعی دانست و هم آن را به مثابه ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتی متصور شد. کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی پذیرای تعامل و همکاری با فعالین این عرصه و بهره‌مندی از ظرفیت‌های اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی برای تقویت زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی کشور است. در ادامه امیر عسگری، مدیرعامل بنیاد توسعه علم و فناوری خوارزمی با ارائه مطالب خود در زمینه کارآفرینی اجتماعی گفت: می‌توان طیف سرمایه‌گذاری اجتماعی را دارای گستره‌ای دانست که یک سر آن حمایت‌های صرفاً خیریه (سرمایه‌گذاری‌های بلاعوض) و سر دیگر آن سرمایه‌گذاری‌های کاملاً تجاری (فقط کسب سود) است. در این دو سر طیف، سرمایه‌گذاری نیکوکارانه، سرمایه‌گذاری برای جامعه، سرمایه‌گذاری برای تأثیر و سرمایه‌گذاری مسئولانه و پایدار قرار دارند. فعالان زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی در تلاش‌اند که به منظور تأثیرگذاری اجتماعی، سرمایه‌گذاری در دو دسته سرمایه‌گذاری برای جامعه و سرمایه‌گذاری برای تأثیر را دنبال کرده و گسترش دهند. نمایندگان و مدیران سازمان‌ها و نهادهای فعال در این عرصه شامل دانشگاه‌های علامه طباطبایی، شریف، شهید بهشتی و جهاد دانشگاهی، شتابدهنده‌های خصوصی در حوزه کارآفرینی اجتماعی، نماینده مراکز نوآوری مجلس و قوه مقننه، و نمایندگان شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه از دیگر مهمانان این نشست بودند که درباره تعیین بازیگران و فعالان کلیدی زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی، نقشی که هر یک از آن‌ها ایفا می‌کنند؛ و نهایتاً، اشاره به چالش‌های موجود در زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی کشور و به بیان نظرات خود پرداختند. در پایان، مقرر شد که ادامه گفت‌وگو در نشست‌های بعدی برای ترسیم زیست‌بوم کارآفرینی اجتماعی کشور، با تمرکز بر نوع و ماهیت فعالیت بازیگران این عرصه و تعیین وظایف و نیازهای هر یک از آن‌ها دنبال شود.

سرمقاله

محمود جامساز
اقتصاددان

دولت اگر قادر به تأمین کسری بودجه از طریق عملیات بازار باز، فروش سهام و دارایی‌های دولتی و سایر ابزارهای پولی و مالی نشود، نمی‌توان به کاهش شیب نقدینگی و تداوم آن امیدوار بود. مهم‌تر از کاهش نرخ رشد نقدینگی در دو ماهه نخست امسال، تداوم این روند کاهشی تا پایان سال است. از آنجا که افزایش در نقدینگی ناشی از افزایش پایه پولی و قدرت خلق پول بانک‌هاست و در حال حاضر، ضریب فزاینده نقدینگی عدد ۸ است، اگر فقط یک واحد به پایه پولی افزوده شود، هشت برابر واحد بر حجم نقدینگی اضافه می‌شود. همچنین براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، کسری بودجه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است و این کسری در نیمه اول سال خود را آشکار نمی‌کند که نیاز به افزایش نقدینگی باشد بلکه در نیمه دوم سال، خود را نشان می‌دهد که دولت باید به روشی این کسری را تامین کند تا محبور به چاپ پول نشود. کسری بودجه هنگامی خود را آشکار می‌سازد که منابع بیش برآوردشده در بودجه محقق نشوند که از جمله مهمترین این منابع، درآمدهای نفتی و مالیاتی است. با استمرار جنگ روسیه و اوکراین که انتظار می‌رود به یک جنگ فرسایشی تبدیل شود و افزایش فشارهای تحریمی بین‌المللی، بخش قابل توجهی از درآمدهای نفتی ما را برخی کشورها از طریق اعطای تخفیف‌های ۲۰ تا ۳۰ درصدی به مشتریانی که با دور زدن تحریم‌ها خریدار نفت ایران بودند، تصاحب کرده‌اند؛ بنابراین تحقق ۴۸۴ هزار میلیارد تومان درآمدهای برآورد شده نفتی، هرچند بهای بین المللی نفت هم افزایش یافته تردید آمیز است و بخشی از کسری بودجه از همین محل اتفاق می‌افتد. در خصوص تحقق درآمدهای مالیاتی ۵۷۲ هزار میلیار تومانی بودجه که حدود ۶۲ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر برآورد شده است نیز تردید وجود دارد زیرا نظام مالیاتی کشور کارآمد نیست و برخی بنیادها و بنگاه‌های فرادولتی که مالک صدها شرکت و نهاد اقتصادی و مالی اقماری هستند، بر اساس میزان درآمدهای نجومی خود به پشتوانه قدرتهای رانتی، مالیات کافی پرداخت نمی‌کنند و برخی نیز مشمول معافیت‌های مالیاتی هستند؛ از این رو فشار مالیاتی بر بخش خصوصی مولد و اصناف بدون ضابطه افزایش یافته است. آنان که از فراگیری ویروس مهلک کوید ۱۹ از یکسو و تحریم‌ها و شرایط رکود تورمی و عدم حمایت‌های مالی و قانونی دولت و بانک‌ها از دیگر سوی متحمل زیان‌های فاحش شده‌اند، قادر به پرداخت مالیات تعیینی دولت نخواهند بود و در مقابل فشار مالیاتی تاب نخواهند آورد و بیشتر تضعیف خواهند شد که آثار آن در کاهش رشد اقتصادی و افزایش بیکاری و درآمد ملی آشکار خواهد شد. بیشترین حجم درآمد مالیاتی دولت از طریق مالیات‌های غیر مستقیم از جمله مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر مصرف تأمین خواهد شد که آحاد مردم، خریداران و مصرف کنندگان نهایی مشمول پرداخت آن هستند، این مالیات در شرایط تورم ۵۰ تا ۶۰ درصدی اعلامی از سوی مرکز آمار ایران به میزان تورم افزایش خواهد یافت و دولت از منظر تورم رو به افزایش به بهای فقیرتر شدن مردم درآمد بیشتری کسب خواهد کرد اما به هرحال کسری بودجه از محل درآمدهای مالیاتی بیش برآورد شده در بودجه سال جاری، درحالیکه شرایط اقتصادی از رونقی نسبت به سال گذشته برخوردار نشده نیز دور از انتظار نیست. بنابراین، دولت اگر قادر به تأمین کسری بودجه از طریق عملیات بازار باز، فروش سهام و دارایی‌های دولتی و سایر ابزارهای پولی و مالی نشود، از آنجا که دریافت وام از بانک مرکزی خط قرمز دولت است، گزینه‌ای جز استقراض از بانک‌های دولتی در پیش رو ندارد که منجر به اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی و نقدینگی خواهد شد؛ بنابراین به طور زود هنگام نمی‌توان به کاهش شیب نقدینگی چندان امیدوار بود. در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از سرمایه‌گذاری در داخل کشور وجود ندارد،به دلیل بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران، پیش‌بینی پذیر نبودن اقتصاد، افزایش انتظارات تورمی تحت تاثیر افزایش نرخ ارز، به نتیجه نرسیدن مذاکرات و نظایر آن حجم سرمایه‌گذاری داخلی در کشور روند کاهشی یافته است و برنامه‌ای هم برای جذب سرمایه‌های خارجی وجود ندارد؛ بنابراین درآمدهای ملی افزایش قابل توجهی نخواهد یافت که بر میزان مالیات تأثیرگذار است.

بررسی‌های «تجارت» نشان می‌دهد

گروه اقتصاد کلان: ایران با جمعیتی ۸۴ میلیون نفری روزانه ۸۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کند. این در حالی است که مصرف بنزین در چین با جمعیتی ۱.۵ میلیارد نفری روزانه ۴۵۰ میلیون لیتر برآورد می‌شود که نشان می‌دمصرف انواع حامل‌های انرژی در ایران از میانگین جهانی بسیار بالاتر است. این موضوع در کنار قیمت پایین حامل‌های انرژی باعث شده تا ایران بالاترین پرداخت‌کننده یارانه انرژی در جهان باشد. به گزارش «تجارت»، تا آنجا که بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹، حدود ۹۰ درصد از یارانه پنهانی که در کشور پرداخت شده در حوزه انرژی بوده است. بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹، حدود ۹۰ درصد از یارانه پنهانی که در کشور پرداخت شده در حوزه انرژی بوده است. ایران در مجموع سال گذشته حدود ۱.۴ هزار هزار میلیارد تومان یارانه در بخش انرژی پرداخت کرده که ۷۰ درصد آن در حوزه گاز بوده است. بعد از آن نیز فرآورده‌های نفتی شامل سوخت مایع، ۲۸ درصد از یارانه پنهان بخش انرژی را بلعیده و تنها حدود ۲ درصد از یارانه انرژی در بخش آب و برق پرداخت شده است. این اعداد نشان می‌دهد که معادل ۲۹ درصد از حجم نقدینگی کشور در سال گذشته سهم یارانه پرداختی به گاز بوده است. معادل ۱۱.۵ درصد از نقدینگی نیز برای یارانه فرآورده‌های نفتی صرف شده است. بد مصرفی ایرانی‌ها در گاز باعث شده تا اگرچه دومین دارنده بزرگ ذخایر گاز جهان و چهارمین کشو تولید کننده گاز دنیا هستیم اما با اولین وزش باد سرد پاییزی، دلهره تامین سوخت زمستانی مهمانمان باشد زیرا هنوز که هوا سرد نشده، مصرف گاز در کشور در بخش خانگی و تجاری، جهشی ۸۲ درصدی را نشان می‌دهد. سال گذشته در این بخش ۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده، این در حالی است که مجموع مصارف هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۹، تنها ۷۳ هزار میلیارد تومان بوده است. این بدان معنا است که ۵.۵ برابر بیشتر از مصارف هدفمندی یارانه‌ها برای پرداخت یارانه فرآورده‌های نفتی صرف شده است. هد سرانه مصرف بنزین در ایران سه برابر پر جمعیت‌ترین کشور جهان است. به گفته رئیس صنف جایگاهداران کشور، نمودار مصرف بنزین طی دو دهه گذشته سینوسی ولی افزایشی بوده و آمارهای بین المللی نشان می‌دهد ایران دوازدهمین مصرف کننده بنزین در جهان است و در این مورد در حال رقابت با کشورهایی نظیر آمریکا، چین، روسیه، هند و برزیل است که جمعیت چند برابر بیشتر از ما دارند. اسدالله قلیزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب، اظهار کرد: دولت‌ها در مقاطعی با اجرای طرح‌های سهمیه بندی توانسته‌اند مصرف را کنترل کنند ولی این مورد موفقیت طولانی مدت نداشته و تقاضا برای مصرف با سیر صعودی همراه بوده است و کارشناسان دلایل مختلفی را برای این مورد اعلام می‌کنند. وی ادامه داد: طی ۱۰ سال گذشته و به طور میانگین حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز رشد در مصرف بنزین صورت گرفته که این رقم دو برابر مصرف کنونی کشوری مانند ترکیه است. جالب‌تر آنکه جایگاه‌های سوخت کشور علی رغم رتبه بالا در توزیع و مصرف بنزین، به لحاظ سودآوری رتبه صدم را دارند، یعنی سیاستگذاری‌ها به شکلی بوده است که همه از تولید تا توزیع و مصرف ناراضی بوده‌اند. رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فراورده‌های نفتی کشور، با بیان اینکه امروزه دولت نه تنها به بهای خالص سوخت، یارانه پرداخت می‌کند، بلکه این مورد را درباره پرداخت هزینه‌های حمل و توزیع نیز انجام می‌دهد، گفت: این هزینه‌ها هر سال مانند سایر کالاها در قیمت برای اخذ از مردم لحاظ نمی‌شود، همین امر موجب شده دولت‌ها در پرداختن هزینه‌های بخش خصوصی فعال در حمل و توزیع انقباضی رفتار کنند که موجب مشکلات فراوان شده و درواقع شرایط فعلی بسیار نگران کننده است و تدبیر اصلاح امور با بررسی دقیق واقعیات اقتصادی کشور به طوری که مردم و به خصوص اقشار کم درآمد آسیب نبینند، می‌تواند راهگشا باشد. قلیزاده ادامه داد: مصرف بالای خودروها، تثبیت نسبی قیمت‌ها و کیفیت متغیر بنزین طی این سال‌ها عامل مهمی در افزایش مصرف و زیان‌های دیگر بوده که پیوسته مسئولان با تردید به اصلاح روندها نگریسته‌اند و روال موجود هم به زیان مردم و هم به زیان دولت و بخش خصوصی بوده است. به‌گفته وی البته اینکه برخی کارشناسان در بحث قیمت بنزین، قیمت‌های بین المللی و نرخ ارز را مطرح می‌کنند هم درست نیست چراکه سوءمدیریت اقتصادی سالیان قبل و کاهش ارزش پول ملی را نمی‌توان به عنوان ابزاری برای رشد قیمت سوخت استفاده کرد و واقعیات اقتصادی و بومی کشور باید ملاک تصمیم گیری باشد. آمار دیگری نیز حکایت از آن دارد که فرآورده‌های نفتی در سال گذشته ۸۴.۵ درصد از یارانه نقدی را به خود اختصاص داده‌اند. افزایش سهم یارانه فرآورده‌های نفتی بیش از هر چیز به دلیل ثبات قیمت فرآورده‌ها در کشور و افزایش قیمت فوب خلیج فارس است.

گزارش «تجارت» از هدفگذاری ۷۵ میلیارد دلاری صادرات در افق ۱۴۰۴؛

گروه صنعت و تجارت:تقویت روابط تجاری با همسایگان و رهایی از اقتصاد نفتی،در اولویت دولت سیزدهم قرار گرفته است و برآوردها نشان میدهد با توجه به ظرفیت اقتصاد کشور،وابستگی از فروش نفت کاملا قابل تحقق است.به گزارش«تجارت»،رئیس سازمان توسعه تجارت در همین ارتباط گفت: طی چند ماه نقشه راه توسعه تجارت تدوین شد که اولین گام آن هدفگذاری ۷۵ میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی در افق ۱۴۰۴ است.علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت با حضور در برنامه صف اول در رابطه با عملکرد یک سال گدشته سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: یکی از رسالت‌های سازمان توسعه تجارت، مدیریت واردات و ایجاد تراز تجاری مثبت است. فرماندهی واحد در حوزه تجارت خارجی طی سال‌های گذشته از دست رفته بود. شاهد تشدد قوانین و مقررات ابلاغی بودیم، رویکردها ناهماهنگ بود و موانعی پیش روی تجارت به وجود آمده بود.وی افزود: با وجود اینکه نرخ ارز چند برابر افزایش یافت، صادرات کاهش داشت که ناهماهنگی و عدم توازن سیاست‌های ارزی، تجاری و گمرکی باعث این مشکلات شد. سازمان توسعه تجارت دو اقدام انجام داد. طی چند ماه نقشه راه توسعه تجارت تدوین شد که اولین گام آن هدفگذاری ۷۵ میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی در افق ۱۴۰۴ است.رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: کشورها را برای تجارت اولویت بندی کردیم. کشورهای همسایه و کشورهای همسو با ما همچون کشورهای جنوب شرق آسیا، آفریقایی، برخی کشورهای آمریکای لاتین و برخی کشورهای اروپای شرقی در اولویت اول صادرات هستند.پیمان پاک ادامه داد: در گام بعدی الزامات اینکه وارد این بازارها شویم در ۴ رده تعیین شد. اقدامات توسعه بازار، لجستیکی، پولی، مالی و بانکی و تأمین زیرساخت‌های حمل و نقلی انجام گرفت. در برخی کشورها این زیرساخت‌ها فراهم شده و رشد ۷۰ تا ۸۰ درصدی صادرات را هم داشته ایم.به گفته وی رویکرد بعدی سازمان توسعه تجارت، مانع زدایی است. سیاست‌های ارزی باید متوزان و هماهنگ با سیاست‌های تجاری باشند. در حوزه ارزی، تجار در خصوص بازگشت ارز صادراتی مشکل داشتند. ارز صادراتی باید به کشور برگردد اما روش‌های آن باید متنوع باشد و تسهیل شود مخصوصاً در شرایطی که تحریم هستیم. به این موضوع ورود کردیم و با همکاری بانک مرکزی این سیاست‌ها اصلاح شده است.رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه سهم ایران از بازارهای تجارت جهانی کم است گفت: این عدد بسیار پایینی است در بازار ۱۲۵۰ میلیارد دلاری کشورهای هدف، سهم ما ۲۵ میلیارد دلار است. در بازارهای هدف تنها یک تا دو درصد داریم نقش داریم. ما صادرات محور نبوده ایم اگر بودیم دچار مشکل تنظیم بازار نمی‌شدیم.پیمان پاک به اقدامات سازمان مطبوع خود در حوزه مقررات زدایی اشاره کرد و افزود: اولین گام تسهیل قوانین بوده است باید به سمتی برویم که تجار و بخش خصوصی احساس کنند تحت حمایت هستند.وی بیان کرد: اصلی ترین مسئله‌ای که در سازمان توسعه تجارت داشتیم، استفاده از دانش و تجربه بخش خصوصی در برنامه ریزی ها و مانع زدایی ها بوده است. ما تقابل اتاق‌ها با دولت را به قرابت تبدیل کردیم. منافع اتاق‌ها باید طوری باشد که به کل تجار برسد و نباید تنها یک عده خاص از حمایت‌ها برخوردار باشند. کشورها را به اتاق‌های استانی وصل کرده ایم. باید به جایی برسیم که دولت فقط تنظیم گر باشد و بازیگر اصلی بخش خصوصی باشد.رئیس سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ارتباط نزدیکی بین سازمان توسعه تجارت و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه برقرار است و برنامه ریزی های مشترک و هماهنگی بین سازمانی داریم. سفارتخانه‌ها به ما کمک می‌کنند، رایزنان بازرگانی ما عموماً در سفارتخانه‌ها مستقر هستند.پیمان پاک ادامه داد: در فضای تجارت ممکن است برخی فعالان تمایل نداشته باشند به دلایل تحریمی به سفارتخانه‌ها نزدیک شوند. ما با هماهنگی وزارت خارجه، مراکز تجاری ایجاد کرده ایم؛ مراکزی که بر مبنای بستر بخش خصوصی فعال هستند اما سیاست گذاری و پایش آن توسط سازمان توسعه تجارت است. آنها ۷۰ خدمت به بازرگانان ارائه می‌دهند که می‌تواند مؤثر باشد.وی به بیان برخی از مزیت‌های کشور در بازارهای هدف پرداخت و گفت: در برخی کشورها استفاده از توان حوزه دانش بنیان داریم. در برخی کشورهای تبادلات تجاری بر پایه مواد پتروشیمی و مواد اولیه و نیمه خام داریم که به سمت ایجاد ارزش افزوده بیشتر هم حرکت می‌کنیم. در برخی کشورها بحث مزیت ترانزیت مطرح است به طور مثال کوریدور شمال به جنوب و شرق به غرب مزیت محسوب می‌شود.رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: در برخی کشورهای هدف امکان حضور مشترک داریم یعنی در عمان تولید مشترک می‌کنیم و به ۷۰ کشور دنیا که تجارت آزاد با عمان دارند صادرات خواهیم داشت. در ارمنستان منطقه آزاد مشترک ایجاد کرده و از ظرفیت اوراسیا استفاده می‌کنیم. توافقنامه با چین برای توسعه زیرساخت‌ها در منطقه سرخس انجام شده است. به این ترتیب می‌توانیم مزیت‌های نسبی را به مزیت‌های پایدار تبدیل کنیم.
کارنامه امیدبخش دولت سیزدهم
متوسط ماهانه صادرات کالاهای غیرنفتی کشور در دولت سیزدهم با توسعه دیپلماسی اقتصادی، ایجاد زیرساخت‌ها و رفع موانع به ۴.۳۳ میلیارد دلار رسید که نسبت به دولت قبل ۳۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. به گزارش ایرنا، یکی از اهداف اصلی و شاید اصلی‌ترین هدف تحریم‌های آمریکا کاهش و حتی آن‌طور که ادعا می‌شد به صفر رساندن صادرات نفت کشورمان بود؛ درنتیجه فشارهای مضاعف دولت ترامپ صادرات نفت کاهش چشمگیری داشت.این رخداد موضوع صادرات کالاهای غیرنفتی را به‌عنوان یکی از راه‌های کسب درآمد پایدار در کانون توجه مسوولان و کارشناسان اقتصادی قرار داد. برای مدت‌های طولانی اقتصاد و بودجه کشور به نفت وابستگی شدیدی داشته است. کاهش این وابستگی همیشه جزو دغدغه‌های کشور بوده، اما هرگز اقدامی جدی در راستای آن صورت نگرفته است.با شروع تحریم‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام روز به روز ضرورت این امر بیشتر و بیشتر احساس می‌شد تا اینکه مجموعه برنامه‌هایی در حوزه افزایش درآمدهای مالیاتی، اصلاح ساختار بودجه، کاهش هزینه‌ها و غیره در دستور کار قرار گرفت.یکی از اهداف دولت سیزدهم در کنار پیگیری مذاکرات رفع تحریم، خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها بوده است، بر همین اساس با توسعه دیپلماسی اقتصادی بخصوص با کشورهای همسایه برای توسعه تجارت خارجی اقدام کرد.سال گذشته ۱۲۲ میلیون تن کالای ایرانی به ارزش ۴۸ میلیارد دلار صادر شد که این میزان ۱۴ میلیارد دلار بیشتر از سال ۹۹ بود و رشد ۴۱ درصدی را ثبت کرد.دولت سیزدهم با توسعه دیپلماسی اقتصادی، ایجاد زیرساخت‌ها و رفع موانع توانست به این مهم دست یابد.رشد صادرات کالاهای غیرنفتی می‌تواند اتکا به فروش نفت را کاهش داده و درآمدهای کشور نیز متنوع کند که این موضوع از یک‌سو در کاهش اثر تحریم‌ها و خنثی‌سازی آن (افزایش تاب‌آوری) موثر است و از سوی دیگر به رشد و رونق تولید و افزایش ثروت کمک می‌کند.دولت سیزدهم با توسعه روابط تجاری منطقه‌ای و افزایش مبادلات با همسایگان و تسریع در صادرات کالاهای غیرنفتی توانست تجارت خارجی ۱۰۱ میلیارد دلاری و صادرات ارزش ۴۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار را محقق کند.درنتیجه تلاش‌های انجام‌شده توسط دولت متوسط صادرات غیرنفتی در هفت ماه نخست دولت سیزدهم ۴ میلیارد و ۳۲۸ میلیون دلار در ماه بوده است، درحالی‌که در هشت سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم مجموع صادرات غیرنفتی کشور ۳۰۰ میلیارد دلار بود که متوسط ماهانه آن ۳.۱ میلیارد دلار می‌شود.بر این اساس در دولت سیزدهم تاکنون متوسط ماهانه صادرات غیرنفتی ۳۸ درصد بیشتر از متوسط ماهانه صادرات غیرنفتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است.

در نشست چسبندگی اقتصادی، کلان کریدورها و کریدور توسعه ایران مطرح شد؛

گروه صنعت و تجارت:در نشست فرصت‌های ترانزیت کشور به موضوع منطقه مکران اشاره شد که یک فرصت طلایی برای ترانزیت کشور است در عین حال به چشم اسفندیار ترانزیت کشور تبدیل شود. به گزارش تجارت،نشست چسبندگی اقتصادی، کلان کریدورها و کریدور توسعه ایران با حضور سید حمزه صفوی، هادوی و علی حسینی و جمعی از پژوهشگران مرکز به میزبانی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری برگزار شد.علی هادوی در ابتدای این نشست گفت: در رابطه با مساله کریدورها بایستی در نظر داشته باشیم که این مقوله در تاریخ و تمدن ایران وجود داشته است. اندیشه ایرانی مبتنی بر فرهنگ راه بوده است و بر مساله شهر یا پولیس یونانی بنا نشده است. ایرانراهی یک کلید واژه به عمق تاریخ اندیشه سیاسی ایران است که می بایست بیشتر مورد توجه قرار گیرد.هادوی در انتقاد نسبت به برخی از پروژه های ملی در زمینه ریلی و ترانزیتی گفت: هزینه های کشور نباید به سمت اتلاف منابع برود. خط اینچه برون به سمت شاهرود از مسیر آزادشهر می تواند سه میلیون تن بار به ظرفیت ترانزیتی ما اضافه کند.وی ادامه داد: در تمام طرح های ترانزیتی منطقه ای یک پای آن رژیم اشغالگر قدس است و یا پای دیگر ترکیه. حال آنکه اینها نمی توانند مزیت جغرافیای ایران را داشته باشند.این پژوهشگر ادامه داد: در بحث ترانزیت باید مشکلات داخلی را مرتفع کنیم و به این سوال پاسخ دهیم چرا مسیر زاهدان به چابهار هنوز نتوانسیتم به ریل دست پیدا کنیم. برنامه کشور برای شرق خزر چیست؟ جایگاه جغرافیای ایران یک محبت است که باید از این امکان به بهترین شکل استفاده کرد.علی حسنی در ابتدای سخنان خود گفت: ایران به عنوان یک کشور در عرض جغرافیایی و عمق تاریخی همواره حضور فعال داشته است ولی مداومت تاریخی نداشته است، لازم به ذکر است.ما باید توجه ویژه به رابطه مرکز ایران با چهار نقطه جغرافیایی داشته باشیم 1- تهران - مکران، 2- تهران -باب المندب، 3-تهران- قفقاز و 4-تهران- مدیترانه است.وی در پاسخ به این سوال که چرا باید به سمت مدیترانه حرکت کنیم گفت: ایران در مدیترانه عمق تاریخی دارد. راه آهن شلمچه بصره یکی از وجوبی است که مثلث طلایی تنگه مالاکا، مکران و باب المندب باید مورد توجه باشد.این پژوهشگر با تشریح سه نشانه امنیت، آزادی و اقتصادی گفت: ایران باید در عمق تاریخی و عرض جغرافیای خود درست حرکت کند تا بتوانیم نفوذ ژئواکونومیک را در منطقه ایجاد کنیم. حسنی با تشریح دلایل خط راه آهن صلح رژیم صهیونیستی گفت: تلاش دشمن در این است که مدیترانه را به عمان وصل کند.در مقابل اگر ما چابهار را بتوانیم احیا کنیم طراحی دشمن بی ارزش خواهد شد. لذا باید به منطقه شرق خزر نیز توجه شود. با این وجود حرکت چین و هند به سمت مدیترانه می تواند از مسیر ایران عبور کند حرکت اصلی است. همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند ارتباط تاریخی ما با ارمنستان نباید قطع شود. چین می خواهد به مدیترانه دست پیدا کند لذا ایران می تواند مسیر راه ابریشم نوین باشد، از اینرو چنانچه بتوانیم پنج سال برنامه های خود را اجرا کنیم می توانیم به دست آورد های زیادی دست پیدا کنیم.وی در تشریح هماهنگی ایران با چین در عرصه اقتصادی کفت: نباید از یاد ببریم که در هر دوستی نوعی دشمنی هم وجود دارد. لذا رابطه ایران و چین باید مبتنی بر الگوی همکاری و رقابت پیش ببریم.وی در تشریح تهدیدات موجود برای ترانزیت کشور ادامه داد: دالان عرب هم به منظور دور زدن ترانزیت ایران است که توسط هندی ها حرکت می کند. کریدور دالان عرب یک کریدور غذایی - کشاورزی است. لذا ایران باید یک کریدور جدید طراحی و اجرا کند. از این رو نباید از یاد ببریم که مکران علاوه بر مزیت اصلی ما می تواند چشم اسفندیار ایران باشد. اگردرست طراحی نکنیم از مزیت رقابتی خود جا خواهیم ماند. در این بین حلقه های مروارید چین کم کم دارد از دست می رود. لذا پیشنهاد جدی داریم شرق خزر و غرب خزر باید مد نظر ظرفیت ترانزیتی ایران باشد. ما به سادگی می توانیم دو شاخه با چین وارد تعامل اجرایی بشویم.وی در خصوص طراحی چینی ها در زیر ساخت تجارت گفت: چین سیاست بالا دستیش این است که تجارت را فقط مبتنی بر دریا نداشته باشد. چرا که استراتژیست های چینی بر این باورند که تنگه مالاکا چشم اسفندیار چین است.وی نزاع اصلی ترانزیتی در منطقه را میان سه کشور ایران، عربستان و ترکیه دانست و گفت: این سه کشور در یک رقابت کریدوری تمام عیار قرار دارند. برخی از سرمایه گذارن بین المللی حاضرند مکران را به یک بندر هوشمند تبدیل کنند. در این بین ترکیه انرژی ندارد بلکه امنیت انرژی را تضمین می کند. ما چون مداومت تاریخی نداشتیم نتوانستیم یک شبکه ارتباطی را ایجاد کنیم. موازنه وحشت در منطقه باید در خدمت توسعه زیر ساختی قرار بگیرد. در این بین برق عراق باید توسط ایران تامین شود. چراکه ایران می تواند به هاب انرژی منطقه تبدیل شود.وی در پایان ارائه خود خاطر نشان کرد: ایران پس از جنگ اکراین در همین مدت کوتاه مجدد به مزیت تاریخی خود در ترانزیت دست پیدا کرده است. این در حالی است که دشمن تلاش دارد ایران را از معادلات زیر ساختی دنیاحذف کند. لذا باید ضمن درک عمیق از مناسبات تاریخی خود و طراحی یک دیپلماسی اقتصادی اکتیو مسیر های ریلی را در خدمت ترانزیت قرار دهیم و این ریل نیز باید دو خطه باشد. به این معنا که ایران نباید یک ترمینال صرف باشد بلکه باید در خط رفت و برگشت کالا و خدمات قرار داشته باشد. لذا راهی نداریم مگر توسعه زیرساختی و این توسعه زیرساختی باید تبدیل به ایجاد کار شود. جنگ آینده دنیا، جنگ زیر ساختی است.حمزه صفوی با بیان اینکه "من اگر مسئولیتی در کشور داشتم شب ها خوابم نمیبرد" گفت: در زمینه ترانزیت یک مغز منفصل نیاز داریم تا در بخش های دور و نزدیک بتوانیم به یک وحدت رویه برسیم. ما چرا به استراتژی واحد در زمینه ترانزیت نمی رسیم؟وی ادامه داد: ما همان پول محدود نداشته برای سرمایه گذاری را هم نمی توانیم درست هزینه کنیم؟ به گونه ای دچار اعوجاج استراتژی هستیم. متاسفانه با وجود درس آموخته های خطا ها و ناهماهنگی های دوره پهلوی اول در توسعه ایران کماکان در بخش ترانزیت داریم همان اشتباهات را مرتکب می شویم. لذا بر این باورم وضعیت موجود را باید درست بفهمیم. هماهنگی نهاد های متداخل بسیار خطرناک است.صفوی در حوزه ترانزیت باید همه فعالیت ها به هم وصل شود. لایه های متنوع باید به یکدیگر وصل و به صورت شبکه ای کار پیش برود. لذا با مرکز پژوهش ها می توانیم به فهم مشترک ساختاری دست پیدا کنیم و باید توجه ویژه ای به اطراف داشته باشیم.

رییس دستگاه قضا خواستار شد:

گروه جامعه: رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه رها کردن مدیریت فضای مجازی به ضرر مردم تمام می‌شود، گفت: تا امروز قدم‌های بلندی برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات برداشته شده و تاکید ما نیز آن است که هر چه زودتر شبکه ملی اطلاعات به سرانجام برسد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، روز گذشته از مرکز ملی تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، بازدید کرد. در جریان این بازدید، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، عدم تحقق کامل مقوله اشتراک اطلاعات و داده‌ها میان دستگاه‌ها را یکی موانع ایجاد دولت الکترونیک و هوشمند منسجم دانست و به تشکیل کارگروه تعامل‌پذیری دستگاه‌ها که مصوب شورای عالی فضای مجازی است، اشاره کرد. در خلال این بازدید، رئیس قوه قضائیه در جریان کم و کیف ایجاد نظام پیشگیری هوشمند مبتنی بر اشتراک داده‌های دستگاه‌های حکومتی قرار گرفت.
محسنی اژه‌ای، پس از بازدید از مرکز ملی تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، طی سخنانی در جمع وزیر و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از روحیه جهادی و پرتلاش وزیر و مدیران این وزارتخانه تقدیر کرد. رئیس دستگاه قضا با اشاره به قول وزیر ارتباطات در خصوص ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات، تصریح کرد: تا امروز قدم‌های بلندی برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات برداشته شده و وزیر و مدیران وزارت ارتباطات نیز برای تحقق این مهم، مصمم هستند؛ تاکید ما نیز آن است که هر چه زودتر شبکه ملی اطلاعات به سرانجام برسد و اعتقاد داریم تحقق این امر به منزله انجام یک کار ماندگار و بزرگ است.
محسنی اژه‌ای تصریح کرد: هر مقدار هزینه‌کرد در بخش ایجاد شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیرساخت‌ها در این عرصه، به منزله یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و چنانچه این مهم تحقق نیابد، در آینده هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌شود. وی به اهمیت تبیین ضرورت ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات برای عموم مردم و مسئولان اشاره کرد و بیان داشت: یکی از وظایف شما مدیران وزارت ارتباطات آن است که اهمیت ایجاد شبکه ملی اطلاعات و توسعه آن را برای عموم مردم و مسئولان تبیین و تشریح کنید. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه ما باید در عرصه ایجاد شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیرساخت‌های این مقوله حرکت پرشتابی داشته باشیم، گفت: امیدوارم در این دوره بتوانیم تحقق شبکه ملی اطلاعات را شاهد باشیم و زیرساخت‌های ناظر بر توسعه شبکه اطلاعاتی و ارتباطی کشور را به منصه ظهور برسانیم تا بدین واسطه دستاوردها و پیشرفت‌های فرهنگی و اقتصادی برای کشور نائل آید.
رئیس دستگاه قضا در ادامه سخنانش در جمع مدیران وزارت ارتباطات اظهار کرد: تاکنون به میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای تحقق دولت هوشمند، بهره‌برداری‌های لازم تحقق نیافته است و دلایل این امر نیز می‌تواند ناشی از فقدان سیاست و مدیریت واحد و عدم اشتراک زیرساخت‌ها و داده‌های دستگاه‌ها میان یکدیگر باشد. رئیس قوه قضائیه با اشاره به ایجاد شورای عالی فضای مجازی با تدبیر صورت گرفته از ناحیه مقام معظم رهبری، گفت: متأسفانه ما نتوانسته‌ایم به طور مطلوب از ظرفیت شورای عالی فضای مجازی در راستای سیاست‌گذاری واحد، حذف بخشی‌نگری، ایجاد نگاه ملی و مدیریت واحد در عرصه فضای مجازی و شبکه اطلاعات، بهره بگیریم. محسنی اژه ای در ادامه با بیان اینکه توجه مردم و استفاده انها از پیام رسان های داخلی ملزوماتی دارد، گفت: بدخواهان چنین ترویج می‌کنند که اگر مردم از شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند امنیت و حریم خصوصی آنها به مخاطره می‌افتد لذا باید به مردم اطمینان داده شود که با بهره گیری از این شبکه‌های بومی حریم خصوصی‌شان حفظ می‌شود؛ این مقوله نیاز به تبیین دارد و ضروری است دغدغه مردم در این رابطه به صورت واقعی رفع شود تا بیشتر به سمت پیام‌رسان‌های داخلی بیایند.
رئیس قوه قضائیه بیان داشت: ادعا می‌شود که هزینه‌های ناظر بر شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اطلاعاتی و ارتباطی در کشور ما گران‌تر از سایر کشورهای دنیا است، اگر این ادعا مقرون به واقعیت است باید در راستای ارزان کردن ارائه خدمات اقداماتی صورت گیرد و چنانچه ادعای گران بودن هزینه‌های این عرصه در کشور ما مطابق با واقعیت نیست، باید در این زمینه اطلاع رسانی و شفاف سازی صورت گیرد. رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه رها کردن مدیریت فضای مجازی قطعاً به ضرر مردم تمام می‌شود گفت: در عین حال ضروری است در جهت تسهیل استفاده کاربران و مردم از شبکه اطلاعات و فضای مجازی بومی گام‌های بیشتری برداریم به گونه‌ای که مردم و کاربران در هنگام بهره‌گیری و استفاده از این فضا و جستجو در آن برای کاربردهای مختلف در زندگی، حوصله‌شان سر نرود و اعصابشان خُرد نشود؛ البته این امر مستلزم توسعه زیرساخت‌ها نیز می‌باشد. وی اظهار داشت : فضاسازی‌ها نباید ما را در مسیر اجرای قانون و دفاع از ارزش ها هراسان کند؛ در عین حال باید بهره گیری از بستر شبکه اطلاعات و فضای مجازی برای مردم آسان و ارزان شود و امنیت مردم در این شبکه‌ها را افزایش دهیم. رئیس قوه قضائیه در پایان خاطرنشان کرد: باید همه مسئولان ملزم به اجرای قانون باشند؛ باید قانون‌گرایی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و قانون‌گریزی برای یک مدیر علاوه بر ضد ارزش بودن هزینه نیز در بر داشته باشد.

واکنش پکن به سفر پلوسی به تایوان؛

چین هشدار داده است که اگر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کند، احتمالا یک واکنش نظامی وجود خواهد داشت. به گزارش سایت بیزنس اینسایدر، «تان کفی» سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: چنانچه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کند، این کار رسما نقض اصل "چین واحد" خواهد بود و قطعا به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین لطمه زده و برای بنیاد سیاسی روابط چین – آمریکا مضر است. به گفته این سخنگو، پکن از آمریکا خواسته است تا "اقدامات عملی" برای حفظ تعهدش به منظور اجتناب از پشتیبانی از استقلال تایوان اتخاذ کند و اینکه نباید اجازه دهد پلوسی به منطقه تایوان بیاید. او افزود: اگر آمریکا به ادامه کارش اصرار ورزد، ارتش چین هرگز بیکار نخواهد نشست و قطعا اقدامات قدرتمندی برای خنثی کردن هرگونه مداخله نیروی خارجی انجام خواهد داد.
روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست نیز به نقل از کارشناسان نظامی گزارش داد: سفر نانسی پلوسی به تایوان، ممکن است خطر پیش‌بینی‌نشده درگیری نظامی بین نیروهای مسلح چین و آمریکا را در پی داشته باشد، زیرا پکن آماده است برای خنثی کردن این سفر، منطقه پرواز ممنوع یا منطقه ناوبری محدودی را در تنگه تایوان
اعمال کند. . این روزنامه به نقل از کارشناسان نظامی اشاره کرد که معتقدند اگر پلوسی همچنان بر سفر به تایوان پافشاری کند، پکن تمام تلاش خود را می کند تا با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک، اقتصادی و حتی نظامی از سفر او به جزیره
جلوگیری کند.

سخنگوی دولت:

سخنگوی دولت با اعلام اینکه دولت با جدیت مسیر اصلاح نظام بانکی را طی می‌کند، شروع آن را هم از مسیر کمک به مردم و واقعی کردن تسهیلات دانست. علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه روز گذشته هیات دولت در جمع خبرنگاران با گرامیداشت یاد درگذشتگان حادثه سیل استان فارس، اظهار کرد: روز چهارشنبه قریب به ۲۰ مصوبه در جلسه دولت تصویب شد. وزیر اقتصاد گزارش خوبی از سامانه‌ای که در همین روزها رونمایی خواهد شد داد، این سامانه امکان وثیقه‌گذاری سهام بورسی را به سهامداران بورس اعطاء می‌کند تا بتوانند تسهیلات بانکی دریافت کنند. همه کسانی که سهام بورسی دارند که حدود ۵۰ میلیون نفر می‌شوند برای دریافت تسهیلات بانکی از این پس می‌توانند از سهام خود هم به عنوان وثیقه استفاده کنند. وی افزود: دولت با جدیت مسیر اصلاح نظام بانکی را طی می‌کند و شروع آن هم از همین مسیر کمک به مردم و واقعی کردن تسهیلات است. دولت در این مسیر نظارت خواهد داشت و از بانک‌ها هم مطالبه‌گری می‌کند.
بهادری جهرمی یادآور شد: آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی معلمان هیات تطبیق مجلس ایراداتی را متوجه آیین‌نامه کرده بود که در جلسه امروز مطرح و بخشی از این ایرادات با نظر معاونت حقوقی و سایر بخش‌های مرتبط اصلاح شد و بخشی از ایرادات همچنان نیازمند بحث بیشتری بود که به کمیسیون بازگشت پیدا کرد تا پس از بحث و بررسی در صحن دولت تصویب شود. سخنگوی دولت یادآور شد: کلیت آیین‌نامه نهایی شده و قابلیت اجرا دارد و ان‌شاءالله این مسیر رتبه‌بندی با سرعت هرچه بیشتری پیش رود.
وی تاکید کرد: با توجه به آغاز اجرای طرح دارویار که با مسیر بسیار خوبی توانست کار خود را فعلا در خصوص داروهای داخلی آغاز کند، بدون افزایش پرداخت از جیب بیماران و مراجعان به داروخانه و البته در خصوص داروهای تجویزشده، هیچ افزایش پرداختی در آن اتفاق نمی‌افتد. سخنگوی دولت ادامه داد: این طرح هم کمک می‌کند به سمت مصرف درست‌تر دارو برویم و هم نظام بیمه‌ای ما را به شدت تقویت می‌کند و از تولیدکنندگان دارو در داخل کشور حمایت می‌کند و یک اصلاح اساسی در حوزه درمان و دارو رخ می‌دهد. بهادری جهرمی یادآور شد: در همین راستا وزارت بهداشت پیشنهاد داشت که مالیات بر ارزش افزوده در خصوص واردات مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی با توضیحاتی کاهش پیدا کند تا به پیشبرد این مسیر کمک کند.
وی با اشاره به آخرین اقدامات دولت در زمینه ساخت مسکن، اظهار کرد: در خصوص نهضت ملی مسکن با توجه به اینکه این امر نیازمند زمین‌های مناسب است، امروز بنا بر پیشنهاد وزارت راه دو شهر جدید به عنوان گلمان و تابناک به ترتیب در استان آذربایجان غربی و استان فارس به تصویب هیات دولت رسید تا ایجاد شود تا ظرفیت ساخت مسکن را بیشتر از گذشته و با سرعت بیشتری داشته باشیم. بهادری جهرمی یادآور شد: با توجه به تکلیفی که در قانون بودجه درباره برخی از بیمه‌شدگان بدون کارفرما در برخی مشاغل قانونی وجود داشت، دولت امروز آیین‌نامه‌ای را تصویب کرد تا سه دهک‌ درآمدی پایین‌تر از پرداخت حق بیمه در آن کارگاه‌های خاصی که مطابق قانون شامل معافیت شدند، معاف باشند و حق بیمه آن‌ها را دولت به عنوان جایگزین آنان پرداخت کند و تفصیل این آیین‌نامه هم منتشر می‌شود.
سخنگوی دولت افزود: برای تقویت نقش پژوهش در حل مسائل و مشکلات کشور، تقویت ارتباط حوزه‌های صنعت و معدن و سایر حوزه‌های پیشران اقتصادی با دانشگاه و موثرتر کردن و کاربردی‌تر کردن پژوهش‌ها امروز آیین‌نامه‌ای در دولت تصویب شد که مطابق آن، صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد شد که ۴۰ درصد از هزینه امور پژوهشی شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات وابسته به دولت را تجمیع کند و حامی هدایت پژوهش کشور به سمت حل مشکلات باشد. وی یادآور شد: در جهت تقویت منابع مالی کشور و مولدسازی منابع موجود به طور خاص در حوزه وزارت جهاد کشاورزی، امروز آیین‌نامه اجرایی فروش اموال منقول و غیرمنقول وزارت جهاد کشاورزی به تصویب رسید تا گام موثری در راستای مولدسازی منابع این وزارتخانه اتفاق بیفتد.
بهادری جهرمی با اشاره به تاکید دولت بر حمایت از بیماران مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج، گفت: خبر خوش امروز تصویب اساسنامه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج بود که ۵ هزار میلیارد تومان منابع برای حمایت از بیماران مبتلا به اینگونه بیماری‌ها پیش‌بینی شد و امروز عملاً مسیر اجرای این حکم قانونی فراهم شد تا گام موثری در جهت حمایت از این بیماران برداشته شود. سخنگوی دولت اظهار کرد: تعیین فهرست شهرهای آلوده مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسایط نقلیه بود که به پیشنهاد سازمان محیط زیست به تصویب رسید و این شهرهای آلوده شامل تهران، کرج، اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز، قم و اراک می‌شوند.

رئیس مجلس در نشست وزیر و جمعی از مدیران وزارت اطلاعات:

گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از تلاش ها و اقدامات سربازان گمنام امام زمان (عج) در مقابله با توطئه ها و اقدامات دشمنان تاکید کرد: بعد از سال ها تقابل نظامی و امنیتی دشمنان با جمهوری اسلامی در بحث بقا و امنیت کشور با وجود اتفاقاتی که هر کدام می توانست کشوری را از پای در بیاورد اما دستاورد و کارنامه امنیتی ما عالی است هرچند در برخی بخش ها نظیر عرصه اقتصادی کارنامه قابل قبولی نداریم. در نشست وزیر و جمعی از مدیران حقوقی وزارت اطلاعات با بیان این که این جمع، جمعی است که نقش موثری در امنیت کشور دارد ضمن تقدیر از اقدامات سربازان گمنام امام زمان (عج) در مقابله با توطئه ها و اقدامات دشمنان، گفت: اگر خدای نکرده امنیت به هر شکلی خدشه دار شود زندگی مردم هم در بعد معنوی و هم مادی دچار اختلال می شود به خصوص امنیت پایدار در منطقه ای که کانون بحران هاست. وی با اشاره به اقدامات امنیتی و نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه و علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: برخلاف ادعاهای برخی انقلابی های پشیمان شده، واقعیت این است که منطق انقلاب ما فرهنگی بود و اساسا برگ برنده ما این بود که هیچ مسئله امنیتی نداشته باشیم اما طراحی دشمن به نحوی بود که از همان ابتدا، انقلاب اسلامی را در عرصه های مختلف امنیتی و نظامی درگیر کرد. وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان به خصوص آمریکا و اسراییل مطمئن بودند که در مقابل قدرت فرهنگی ملت ایران قدرتی ندارند و براساس حساب و کتابی که انجام دادند تصورشان این بود که می توانند کار ما را در جنگ تحمیلی تمام کنند اما مجاهدت مردم ایران این تصور آنها را باطل کرد. وی اضافه کرد: امروز و از پی سال ها تقابل نظامی و امنیتی دشمنان با جمهوری اسلامی، در بحث امنیت کشور با وجود اتفاقاتی که هر کدام می توانست کشوری را از پای در بیاورد اما دستاورد و کارنامه امنیتی ما عالی است و کارنامه دفاعی و امنیتی خود را با افتخارسر دست می گیریم هرچند باید بپذیریم که در حوزه اقتصادی کارنامه قابل قبولی نداریم‌ و خجالت زده مردم هستیم.