رژیم کودک کش نمی‌تواند از سرنوشت خود بگریزد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به شهادت ۱۵ کودک فلسطینی در حمله اخیر رژیم صهیونیستی به غزه، عنوان کرد: رژیم کودک کش با کشتار اطفال بیگناه نمی‌تواند از سرنوشت محتوم شکست و زوال خود بگریزد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دوشنبه شب ۱۷ مرداد ماه در توئیتی با اشاره به شهادت ۱۵ کودک فلسطینی در تهاجم اخیر رژیم صهیونیستی نوشت: ۱۵ کودک فلسطینی در حمله اخیر رژیم صهیونیستی به غزه شهید شدند. رژیم کودک کش اسرائیل با کشتار اطفال بیگناه نمی‌تواند از سرنوشت محتوم شکست و زوال خود بگریزد. وی تصریح کرد: بی‌شک خواهران و برادران این کودکان، در آینده‌ای نزدیک، آزادی وطن شان از چنگال اشغالگران سفاک را خواهند دید. «الیس الصبح بقریب» رژیم صهیونیستی از روز جمعه دور جدید حملات علیه نوار غزه را آغاز کرد.دفتر اطلاع‌رسانی دولت در غزه روز دوشنبه اعلام کرد که در جنگ سه روزه علیه نوار غزه، ۴۵ فلسطینی شهید و ۳۶۰ نفر نیز زخمی شدند. (اینجا بخوانید) ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۴ مرداد ماه حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه و ترور فرماندهان مقاومت و جمعی از مردم بی‌دفاع فلسطین را به شدت محکوم کرد و افزود: این حق قانونی ملت و گروه‌های مقاومت فلسطین است که در برابر تجاوزات و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی اقدام و از خود دفاع کنند.

 

تعالی ایران در سایه اطلاع‌رسانی منصفانه است

رئیس جمهور در پیامی به مناسبت روز خبرنگار آورده است: روز خبرنگار، علاوه بر گرامیداشت مسئولیت و جایگاه مهم خبرنگاران، مجالی برای پاسداشت حقیقت‌جویی، شفافیت و حق مردم بر دانستن و دسترسی آزاد به اطلاعات است. سید ابراهیم رئیسی در پیامی به مناسبت فرارسیدن ۱۷ مرداد، روز خبرنگار تصریح کرد: اینجانب با گرامیداشت این مناسبت، از همه مرزداران حقیقت و مجاهدان عرصه تبیین و آگاهی، قدردانی نموده و تقارن معنادار روز خبرنگار امسال را با عاشورای حسینی، تاکید مضاعفی بر وظیفه آگاهی بخشی اصحاب قلم و جهاد تبیین آنان می‌دانم. در بخشی از متن پیام رئیس جمهور آمده است: روز خبرنگار فرصت مغتنمی برای قدردانی از کوشش کسانی است که در عرصه تبیین، آگاهی‌بخشی و پاسداری از حقیقت خستگی نمی‌شناسند. در روزگاری که بدخواهان انقلاب اسلامی با تحریف و روایتگری مغرضانه به نبردی جدی و مستمر با حقیقت برخواسته‌اند، نقش اصحاب رسانه، در ایستادگی در برابر امواج تخریب، دروغ و فریب، بیش از همیشه مهم است. توسعه و تعالی ایران اسلامی و تحقق آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی، امام (ره) و رهبری معظم، بی‌تردید جز در سایه نقش‌آفرینی موثر رسانه‌نگاران گرانقدر و اطلاع‌رسانی منصفانه و مسئولانه به دست نخواهد آمد. روز خبرنگار، علاوه بر گرامیداشت مسئولیت و جایگاه مهم خبرنگاران، مجالی برای پاسداشت حقیقت‌جویی، شفافیت و حق مردم بر دانستن و دسترسی آزاد به اطلاعات است.

مراسم عزاداری شام غریبان اباعبدالله الحسین(ع) در حضور رهبر انقلاب
مراسم عزاداری شام غریبان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در حسینیه امام خمینی(ره) و در حضور حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد. در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در سخنانی، با اشاره به خطاب تاریخی حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام در لحظات آخر به لشکر دشمن مبنی بر اینکه «اگر دین ندارید لااقل در امر دنیایتان آزاده باشید»، گفت: حریّت یعنی آزادی درونی انسان از هوای نفس و شهوات، و پنج ویژگی و علامت انسان آزاده عبارت است از: «پرهیز از به وحشت انداختن مردم»، «حیاء و عفت»، «پرهیز از مکر و خیانت»، «تلاش برای کسب مال حلال» و «رعایت حقوق عمومی». همچنین در این مراسم، محمود کریمی به ذکر مصیبت و نوحه‌خوانی پرداخت.

احتمال ترور بیولوژیک
امام خمینی (س) تکذیب شد
موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) اعلام کرد که وزارت اطلاعات در پاسخ رسمی به استعلام این موسسه وجود هرگونه سندی در باره ترور بیولوژیک حضرت امام خمینی (س) را قاطعانه تکذیب کرده و شخص آقای نقاشیان هم ضمن اشاره به اینکه آنچه مطرح کرده است صرفا یک احتمال ابتدایی بوده که دلیل روشنی برای اثبات آن موجود نیست، در ضمن مصاحبه ای که منتشر می شود ادعای خود را تصحیح کرده است. در پی طرح ادعایی در خصوص علت رحلت امام خمینی که با بازتاب گسترده ای در رسانه ها همراه بود، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی اطلاعیه ای را صادر کرد.

پنتاگون: چین تا ۲ سال آینده
به تایوان حمله نمی‌کند
به دنبال سفر نانسی پلوسی به تایوان که واکنش چین و برگزاری مانورهایی در اطراف این جزیره خودگردان را در پی داشت، پنتاگون گفت که هنوز ارزیابی خود مبنی بر اینکه چین تا دو سال آینده به تایوان حمله نمی‌کند، تغییر نداده است. کالین کال، معاون سیاسی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به تحولات اخیر، این وزارتخانه ارزیابی جدیدی از احتمال حمله نظامی چین به تایوان در دو سال آینده دارد، گفت: خیر. پکن هفته گذشته مجموعه‌ای از رزمایش‌های بی‌سابقه را در پاسخ به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان انجام داد. چین این جزیره خودگردان را با شش منطقه نظامی محاصره کرد و مکررا هواپیماهایش را در طول خط میانی جداکننده آب‌های سرزمینی چین و تایوان به پرواز درآورد. ارتش چین همچنین حدود ۱۰ موشک را در نزدیکی تایوان پرتاب کرد، از جمله دست‌کم یک موشک که مستقیم بر فراز این جزیره حرکت کرد. این اظهارات کالین کال مبنی بر اینکه پنتاگون فکر نمی‌کند چین در آینده نزدیک به تایوان حمله کند، منعکس‌کننده رویکرد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره بی‌اهمیت دانستن این رزمایش‌هاست، رزمایش‌هایی که مقامات آمریکا نشانه‌ای از اقدام نظامی نمی‌دانند. اما این مقام آمریکایی، پکن را به این متهم کرد که قصد دارد با پرواز مکرر بر فراز این خط میانی، آرام آرام و به تدریج وضع موجود را تغییر دهد.

نهضت حسینی در حال گسترش است
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: نهضت حسینی در حال گسترش است.چرا که همچنان از ابتدا برقرار بوده، بیشتر برقرار است و خدا وعده داده و در وعده خدا تخلفی نیست سردار دریادار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم عزاداری هیئت رزمندگان اسلام قم که در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد گفت: نهضت حسینی در حال گسترش است؛ چراکه همچنان از ابتدا برقرار بوده، بیشتر برقرار است و خدا وعده داده و در وعده خدا تخلفی نیست. وی با اشاره به توفیقات انقلاب اسلامی، آن را حاصل نَمی از وجود امام حسین(ع) عنوان کرد و افزود: هر سال معرفت به امام حسین(ع) بیشتر می شود، به خاطر این است که آنچه خدا قرار داده است. نَمی از وجود امام حسین(ع) در انقلاب اتفاق افتاد که فرزندش امام خمینی(ره) آن را برپاکردند. وی خاطرنشان کرد: در این ۴۳ سال دشمنان با شکست مواجه شدند و اگر پیروز می شدند، گوش جهان را کر می کردند. سردار فدوی در انتهای این مراسم با سردار فرمانده سپاه استان و شهرستان قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

مخالفت نوری مالکی
با درخواست صدر برای انحلال پارلمان
رئیس ائتلاف "دولت قانون" در عراق با درخواست مقتدی صدر برای برگزاری انتخابات زودهنگام مخالفت کرد. نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در واکنش به این درخواست مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق گفت: «هیچ راه حلی برای پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام بدون بازگشت جلسات پارلمان به حالت عادی وجود ندارد». المالکی گفت:عراق کشوری متشکل از اجزاء، فرقه ها و ملیت ها است و از این رو نمی‌توان اراده‌ای را بر آن تحمیل کرد، مگر با خواست همه مردم و از طریق نهادهای قانون اساسی. چهارشنبه گذشته مقتدی صدر، رهبر جریان صدر خواهان انحلال پارلمان کنونی و برگزاری انتخابات زودهنگام شد و خاطرنشان کرد که هنوز تصمیمی برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات نگرفته است. این اظهارات پس از اعتراضات در این کشور طی روزهای اخیر و مخالفت حامیان صدر با نامزد چارچوب هماهنگی شیعیان برای نخست وزیری، صورت گرفت. رهبر جریان صدر در سخنانی با اشاره به اینکه واکنش‌های مثبتی به درخواست وی وجود دارد، تأکید کرد که انحلال پارلمان عراق به یک "خواسته بی‌بدیل مردمی" تبدیل شده است.

ماهواره خیام از پایگاه فضایی بایکونور به فضا پرتاب شد

گروه سیاسی: صبح روز گذشته ماهواره خیام از پایگاه فضایی بایکونور به فضا پرتاب شد. خیام یک ماهواره سنجش از راه دور با قابلیت تصویربرداری با دقت یک متر است. ماهواره خیام صبح روز سه شنبه در ساعت ۱۰:۲۲ از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به مدار ۵۰۰ کیلومتری پرتاب شد. سیگنال‌های ماهواره ایرانی خیام در پایگاه فضایی ماهدشت قابل دریافت و مشاهده هستند. با توجه به وزن بالا و بیش از نیم تنی ماهواره خیام و همچنین درصد بسیار بالای موفقیت پرتابگر سایوز، پرتاب این ماهواره به جای استفاده از پرتابگر‌های بومی، به کشور روسیه واگذار شده است. ماهواره خیام، ۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد و در مدار ۵۰۰ کیلومتری از زمین قرار می‌گیرد.
کنترل، بهره برداری و داده‌های فضایی حاصل از فعالیت این ماهواره از لحظه پرتاب، تنها در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. خیام جزء ماهواره‌های سنجش از راه دور است که وظیفه پایش زمین را بر عهده دارد و در طیف‌های نوری مختلفی فعالیت می‌کند؛ دقت این ماهواره یک متر بوده و از کیفیت ویژه‌ای برخوردار است. خیام ساعت ۱۰:۲۲ از ایستگاه فضایی بایکنور پرتاب شد و همه سیگنال‌ها از ایستگاه ماهدشت رصد می‌شوند.
صدیقیان، معاون توسعه و برنامه‌ریزی راهبردی سازمان فضایی ایران گفت: در صورت موفقیت‌آمیز بودن قرارگیری ماهواره در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین، سیگنال‌های ماهواره خیام ساعت ۱۲ ظهر قابل دریافت هستند. سیگنال‌های ماهواره خیام را حدود ساعت ۱۲ ظهر و زمانی که از آسمان ایران عبور کند، می‌توانیم دریافت کنیم. فرآیند پرتاب تا کنون موفقیت‌آمیز بوده و کارشناسان و محققان ایرانی منتظر هستند تا سیگنال‌های آن را دریافت کنند.
با اعلام روابط عمومی سازمان فضایی نخستین داده تله متری ماهواره خیام لحظاتی قبل در ایستگاه فضایی ماهدشت سازمان فضایی ایران دریافت شد.
فضا در تسخیر دانش ایرانی
سخنگوی دولت با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره خیام به فضا، تاکید کرد: از داده‌های خیام در موارد متعدد از جمله حراست از مرزهای کشور استفاده خواهد شد. علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: فضا در تسخیر دانش ایرانی. ماهواره خیام با دقت تصویربرداری یک متر با همکاری روسیه به فضا پرتاب شد. از داده‌های خیام در ارتقا بهره‌وری کشاورزی، رصد منابع آبی، مدیریت مخاطرات طبیعی، مقابله با جنگل‌خواری، پایش معادن و اکتشافات معدنی و حراست از مرزهای کشور استفاده خواهد شد.»سفارت روسیه در ایران تاکید کرد: پرتاب موفق ماهواره خیام، از طرح های مشترک و به یادماندنی روابط دو کشور است. سفارت روسیه در ایران، ظهر روز سه شنبه در صفحه اجتماعی خود با اشاره به پرتاب ماهواره خیام نوشت: «پرتاب موفق ماهواره خیام، از طرح‌های مشترک و به یادماندنی روابط دو کشور است.» سفارت روسیه در ایران در صفحه توییترش نوشت: ماهواره خیام در 8:52 صبح (به وقت مسکو) با ماهواره‌بر Soyuz-2.1b از ایستگاه فضایی بایکونور به فضا پرتاب شد. ماموریت ماهواره خیام، رصد و تصویر برداری از سطح زمین برای اهداف غیرنظامی است. صفه توییتر سفارت روسیه همچنین مطرح کرد: در دیدارهیات‌های روسیه و ایران، دو طرف متذکر شدند که پرتاب موفقیت‌آمیز این ماهواره و قرار گرفتن آن در مدار زمین، مرحله مهمی در پیشینه روابط دوجانبه است که به گشایشی در همکاری در صنعت فضای می‌انجامد. صبح روز گذشته ماهواره "خیام" با ماهواره‌بر سایوز روسیه از پایگاه فضایی "بایکونور" قزاقستان به فضا پرتاب شد. ماهواره "خیام" با وزن ۶۰۰ کیلوگرم با ماهواره‌بر "سایوز" به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد تا طبق اعلام سازمان فضایی به مدت ۵ سال از داده‌ها و تصاویر ارسالی آن در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه و نیروهای دفاعی استفاده شود.

مذاکره‌کننده ارشد روسیه: هنوز تمام دلایل برای احیای برجام وجود دارد

گروه سیاسی: در مذاکرات وین در صفحه توییترش با بیان این که هنوز تمام دلایل برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد، به اظهارات اخیر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در این باره، واکنش نشان داد. به گزارش تجارت، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش درباره مذاکرات وین نوشت: در حقیقت منظورم این است که با احترام به تمامی طرفین توافق هسته‌ای و در وهله اول ایران، تمامی دلایل برای احیای برجام وجود دارد. مثل همیشه دشواری‌ها در جزئیات است.او همچنین در پیام دیگری در واکنش به اظهارات جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین در این باره، نوشت: این کلمات اتمام حجت به نظر نمی‌آیند. تصمیم‌گیری‌ها در پایتخت‌های طرفین برجام[توافق هسته‌ای] گرفته می‌شود. آن‌ها تصمیم می‌گیرند.واکنش اولیانوف به اظهارات بورل در پی این مطرح می‌شود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توییترش نوشته بود: مذاکره‌کنندگان از این مذاکرات و گفت‌وگوهای نزدیک میان ایران و آمریکا برای تنظیم و رسیدگی به برخی مشکلات باقی مانده در متن توافقی که من به هماهنگ‌کننده توافق هسته‌ای برجام در بیست و یکم جولای ارائه کرده بودم، استفاده کردند.او همچنین بیان کرد: بر سر هر آنچه که می‌توانست مذاکره انجام گیرد، مذاکره شد و حال در متن نهایی قرار دارد. با این حال پشت هر مشکل فنی یا پاراگرافی، یک تصمیم سیاسی قرار دارد که پایتخت‌ها باید درخصوص آن‌ها تصمیم‌گیری کنند.
اگر این پاسخ‌ها مثبت باشند، آن وقت می‌توانیم توافق را امضا کنیم.مذاکره‌کننده ارشد روسیه شب گذشته با پایان یافتن مذاکرات درباره طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای اعلام کرد: هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا «متن نهایی» پیش‌نویس احیای برجام را توزیع کرد. مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین حال باید تصمیم بگیرند که آیا این طرح قابل قبول است یا نه. اگر مخالفتی صورت نگیرد، توافق هسته‌ای احیاء خواهد شد.
همچنین، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران در این باره تاکید کرد: در ۴ روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای در خصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و نگرانی‌های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفتگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد.او گفت: با توجه به مباحث صورت گرفته طی سه روز گذشته، امروز انریکه مورا چند ایده در مورد برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها ارائه داد و ما به محض دریافت این ایده‌ها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به ایشان منتقل کردیم، اما طبیعتا این موارد نیازمند بررسی جامع هستند و ما نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد.این مقام ارشد وزارت امور خارجه افزود: بدون تردید اصل اساسی برای ما حراست از حقوق و تأمین منافع ملت ایران است.وی در ادامه تاکید کرد: احقاق این حقوق و تامین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است.

مهمترین موانع توافق در وین
یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل مسائل پادمانی بین ایران و آژانس را یکی از مهمترین موانع بر سر راه توافق دانست. وی معتقد است: تنها ایجاد رابطه‌ای غیررسمی و عملی بین تعیین تکلیف مسائل پادمانی با آژانس از یک سو و نهایی کردن احیای برجام از سوی دیگر می تواند حل کننده مشکل باشد؛ در غیر این صورت، مشکل می توان آژانس را به عنوان یک نهاد فنی و تخصصی که باید از نظر سیاسی بی طرف باشد، از طریق یک توافق سیاسی بین تعدادی از کشورها به انجام یا عدم انجام کاری وادار کرد.کوروش احمدی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که این دور از مذاکرات که از روز پنج شنبه آغاز و در روز دوشنبه متوقف شد را چه طور ارزیابی می کنید؟ گفت: به نظر این دور از مذاکرات به نوعی ادامه مذاکرات دوحه بود. به لحاظ شکلی مذاکره غیر مستقیم بین ایران و آمریکا انجام می شد و مدیران سیاسی سه کشور اروپایی حضور نداشتند. در دوحه طرفین موضوعات باقی مانده را به همراه برخی ایده های جدید از سوی اتحادیه اروپا مرور کرده بودند. در فاصله بین دوحه تا وین، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ظاهرا بر مبنای آنچه که در دوحه گذشته بود و مشورت با کشورهای ۱+۵، متنی را که از مارس گذشته روی میز است، کمی تا قسمتی تعدیل کرد و در ۲۱ ژوئیه به ایران و آمریکا ارائه داد. همچنین، بورل طی مقاله ای در فایننشال تایمز قضیه را توضیح داد با این هدف که قدری چاشنی فشار افکار عمومی و فشار دولت‌ها را هم وارد معادله کند.
وی افزود: با چنین مقدمه‌ای، ایران و آمریکا با اطلاع از موضوعات باقی مانده در متن و با آمادگی و کسب دستورالعمل‌های لازم در وین حاضر شدند. شواهد و قراین حاکی از آن است که نهایتا نماینده اتحادیه اروپا به عنوان تسهیل کننده و بر اساس برداشت خود از مواضع طرفین راه حل هایی را برای برخی موضوعات باقی مانده وارد متن کرده که به نظر می رسد شامل تعیین تکلیف ۲۷ دوربین برجامی در تاسیسات هسته ایران که خاموش شده اند، نحوه انتقال اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده و به فلز تبدیل شده به خارج از ایران و حل مسئله تضمین های مورد نظر ایران از طریق تضمین تداوم توافقات اقتصادی منعقده بین ایران و شرکت های بین المللی در صورت خروج آمریکا از برجام در آینده باشد. (البته مورد تضمین هم در قطعنامه ۲۲۳۱ و هم در متن برجام ۱۳۹۴ مورد تاکید قرار گرفته است.) متن به عنوان یک متن نهایی ۲۵ صفحه ای به طرفین داده شده و گویا طرفین باید یا آنرا بپذیرند یا رد کنند.احمدی ادامه داد: به گفته بورل آنچه که باید مذاکره می شد، مذاکره شده و اکنون زمان تصمیم است. بنا به گفته یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ظاهرا این متن برای آمریکا قابل قبول است. در صورت پذیرش طرفین، وزرای خارجه برای اعلام رسمی آن به وین خواهند رفت. این متن در صورت نهایی شدن، مشخص می‌کند که هر یک از دو طرف چه اقداماتی برای بازگشت به برجام باید انجام دهند.
این کارشناس ارشد مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که موضوع پادمانی جدا از دیگر موضوعات توافق مورد بررسی قرار بگیرد موضوعی که برخی از مقامات اروپایی مطرح می‌کنند ولی ایران معتقد است که باید پرونده موضوعات پادمانی نیز حل شود و بعد از آن توافق امضا شود تا مسائل پادمانی به عنوان اهرم فشار از سوی طرف های مقابل علیه ایران به کار گرفته نشود؟ تحلیل شما در این ارتباط چیست؟ اظهار کرد : هنوز تکلیف مسائل پادمانی روشن نشده و این موضوع می تواند یکی از مهمترین موانع بر سر راه باشد. در ارتباط با مسائل پادمانی ما تجربه دور قبلی در سال ۹۴ را پیش رو داریم. در آن دوره مسئله ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته ای ایران یا اختصارا PMD مطرح بود. کاری که در آن دوره شد این بود که به طور همزمان در یک روز، یعنی ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵، هم توافق برجام نهایی شد و هم یک "نقشه راه برای روشن سازی مسائل گذشته و حال برنامه هسته ای ایران" به امضای رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس آژانس یعنی آقایان صالحی و آمانو رسید.احمدی با بیان این که جدول زمانی برای اجرای برجام به گونه ای بود که شروع اجرای تعهدات ایران باید از سه ماه بعد شروع می شد و مطابق "نقشه راه"، آژانس فرصت داشت تا طی این سه ماه بازرسی ها و تحقیقات مورد نظر خود را انجام دهد گفت: به عبارت دیگر، برجام و مسائل پادمانی رسما مجزا از هم مد نظر بود، اما عملا به هم وابسته بودند. به این معنی که اجرای توافق برجام عملا و بطور غیر رسمی موکول شده بود به نهایی شدن کار آژانس در مورد PMD. از آنجا که اراده سیاسی غرب بر اجرای برجام بود و اعضای برجام در زمره اعضای اصلی شورای حکام آژانس هستند، توانستند از نفوذ خود برای پیشبرد کار به نحو مورد نظر اطمینان یابند.وی با بیان این که در ماه مارس گذشته نیز یک "نقشه راه" بین ایران و گروسی، مدیر کل کنونی آژانس، که به تهران سفر کرده بود، امضا شد و قرار شد که ایران طی یک دوره زمانی مشخص به سوالات آژانس در باره سه سایت مورد نظر پاسخ دهد. ایران پاسخ ها را ارائه کرد اما متاسفانه آژانس این پاسخ ها را غیر معتبر دانست و در شش ژوئن قطعنامه ای در این مورد به تصویب شورای حکام آژانس رسید که کار را مشکل تر کرد، خاطر نشان کرد : مسئله این است که آن "نقشه راه" در ماه مارس به نوعی در خلاء و بدون اینکه توافقی برای احیای برجام در کار باشد، امضا شده بود و کشورهای ذی نفوذ در آژانس ظاهرا دلیلی برای استفاده از نفوذ خود نمی‌دیدند و در نتیجه کار به جایی نرسید. این کارشناس ارشد مسائل بین الملل در این ارتباط تاکید کرد: به عبارت دیگر، تنها ایجاد رابطه‌ای غیررسمی و عملی بین تعیین تکلیف مسائل پادمانی با آژانس از یک سو و نهایی کردن احیای برجام از سوی دیگر می‌تواند حل کننده مشکل باشد.
در غیر این صورت، مشکل می توان آژانس را به عنوان یک نهاد فنی و تخصصی که باید از نظر سیاسی بی طرف باشد، از طریق یک توافق سیاسی بین تعدادی از کشورها به انجام یا عدم انجام کاری وادار کرد. به ویژه به نظر می رسد که سه کشور اروپایی در این مورد حساسیت زیادی دارند؛ چه اینکه سه روز قبل با صدور بیانیه ای مشترک در این مورد خواستار خودداری ایران از طرح مسائل فرابرجامی شدند که اشاره ای به این موضوع بود.احمدی در این زمینه تاکید کرد : لذا در این رابطه باید فرمولی یافته شود که هم کار انجام شود و هم اصل بی طرفی و غیر سیاسی بودن آژانس آشکارا و در پیش چشم جهانیان دچار خدشه نشود. البته شرایط امروز با شرایط سال ۹۴ از جهاتی متفاوت است. از جمله اینکه مسائل امروز شاید مشخص‌تر و دشوارتر از مسائل آن زمان باشد و دیگر اینکه این بار گروسی مدیر آژانس است و آن زمان آمانو که شخص ملایم‌تری بود.