توسعه پتروپالایشگاه‌ها، سریع‌ترین راهکار خنثی‌سازی تحریم‌ها

رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: توسعه پتروپالایشگاه راهکار جدی دولت برای کاهش خام فروشی و سریع‌ترین راهکارهای خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی است. فریدون حسنوند در گفتگو با ایرنا درباره سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلاری در پترو پالایشگاه‌ها که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است، گفت: یکی از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران قطع وابستگی به خارج از کشور در حوزه انرژی بوده و از طرف دیگر هم رهبر معظم انقلاب بارها به این موضوع تاکید داشتند که از خام فروشی منابع انرژی جلوگیری شود. رییس کمیسیون انرژی مجلس افزود: احداث پتروپالایشگاه‌ها که در دستور کار دولت سیزدهم است، از خام فروشی جلوگیری خواهد کرد و موجب افزایش تولید فراوردهای نفتی و قطع وابستگی به خارج از کشور در این حوزه خواهد شد. وی با بیان اینکه تحریم‌ها شرایط کشور را در واردات بخشی از فراوردها از جمله بنزین سخت کرده بود، تصریح کرد: اگر به سمت احداث پالایشگاه نرویم برای واردات فراوردهای نفتی باید میلیاردها دلار در سال هزینه کنیم. نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: احداث پالایشگاه یکی از سیاست‌های دولت است که منجر به جلوگیری ازخام فروشی، افزایش اشتغال، ارز آوری برای کشور و کم اثر کردن تحریم‌ها می‌شود.

 

ضرورت اصلاح الگوی مصرف انرژی به دلیل مصرف بالا

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگرچه هزینه‌های تولید انرژی بیشتر از آنچه است که در قبوض از مردم گرفته می‌شود به همین دلیل ناترازی مالی ایجاد شده اما اکنون با توجه به دلیل وضعیت نامناسب معیشت مردم، زمان مناسبی برای قطع یارانه‌های انرژی نیست. حسین حسین زاده در گفتگو با خانه ملت با اشاره به هدررفت سالانه 400 میلیارد یورو ثروت کشور در حوزه انرژی و آب به دلیل عدم مصرف درست، گفت: در حالی تولید ناخالص داخلی GDP)) ایران با حدود 83 میلیون نفر جمعیت، 440 میلیارد دلار است که این عدد برای کشور ترکیه با تقریبا همین جمعیت، 950 میلیارد دلار است و شدت مصرف انرژی در کشور ترکیه 1.1 است و همین عدد در کشور ما 4.4 و میانگین استاندارد شدت مصرف انرژی دنیا 26.1 است. این نماینده مجلس افزود: اصلاح الگوی مصرف انرژی در ایران به دلیل مصرف بالای انرژی ضرورت دارد که یکی از این اقدامات بهینه سازی مصرف انرژی است. حسین ززاده با بیان اینکه سیاست‌گذاری وزارت نفت برای جلوگیری از کمبود انرژی براساس افزایش تولید است، افزود: از آنجا که افزایش تولید هزینه‌های بسیاری دارد سال‌ها است بهینه‌سازی مصرف انرژی پیشنهاد شده است ضمن آنکه حوزه حکمرانی صنعت آب و برق و گاز نیاز به اصلاح دارد.

کاهش قیمت نفت
با افزایش احتمال توافق در وین
با افزایش احتمال توافق احیای برجام در وین و رشد صادرات نفت ایران، قیمت نفت در بازارهای جهانی با کاهش همراه شد. به گزارش ایرنا، قیمت نفت روز گذشته در بازارهای جهانی با کاهش همراه شد.
کاهش قیمتی که بعد از نشست اوپک پلاس در هفته گذشته و با تصمیم برای افزایش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت آغاز شده بود. با این حال، ادامه مذاکرات در وین برای احیای برجام و افزایش احتمال رسیدن به توافق در روزهای آینده بر این افت قیمت موثر بود. با احیای برجام، تولید و صادرات نفت ایران به میزان پیش از تحریم‌ها باز می‌گردد. صادراتی که بخشی از کمبود عرضه در بازارها را جبران خواهد کرد و بر قیمت‌ها اثرگذار است.

ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی
کشور به ۷۲ هزار مگاوات رسید
سرپرست معاونت توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی با اشاره به اتصال سومین واحد گازی نیروگاه سمنان به شبکه برق کشور، گفت: ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور با اتصال این واحد به شبکه، از مرز ۷۲ هزار مگاوات عبور کرده است.
به گزارش وزارت نیرو، محمد رمضانی با بیان اینکه تاکنون ۵۹۹ واحد تولید برق حرارتی در ۱۳۲ نیروگاه کشور احداث شده است، افزود: با افتتاح پروژه نیروگاه سمنان تعداد واحدهای حرارتی تحت مالکیت بخش خصوصی و صنایع بزرگ به ۳۹۳ واحد و ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی تحت مالکیت بخش خصوصی به حدود ۴۹ هزار مگاوات رسیده است.

قبض برق ۱۲ درصد مشترکان
خانگی رایگان شد
مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر گفت: قبض ۱۲ درصد مشترکان خانگی صنعت برق رایگان شده است و این میزان تنها شامل مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیست و کل مشترکان را دربرمی‌گیرد.
عبدالامیر یاقوتی در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه مصر ف برق ۸۰ درصد مشترکان زیر الگو مصرف بوده و این تعداد مشترکان می‌توانند مشمول این طرح شوند، گفت: ۱۰ درصد مشترکان بین الگو و یک‌ و نیم برابر الگو مصرف دارند، این دسته از مشترکان نیز می‌توانند با رعایت بیشتر مشمول این طرح شوند.

چرا گزارش اتاق تهران با اوپک متفاوت است؟

گروه انرژی: هر از گاهی اخباری مبنی بر کاهش شدید صادرات نفت ایران به چین در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر می‌شود که در آن ادعا می‌شود چینی‌ها در شرایط تحریم دیگر حاضر به خرید نفت از ایران نیستند و صادرات نفت ایران در بن‌بست تحریم گرفتار شده است. اتاق تهران در یکی از گزارش های خود مدعی شده است که کل درآمد نفتی ایران از صادرات به چین در 5 ماهه نخست سال 2022، میزان 350 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته 47 برابر شده است‌. این در حالی است که طبق آمار اوپک، قیمت هر بشکه نفت ایران در سال 2022 حدود 105 دلار بوده است. بدین ترتیب طبق ادعای اتاق تهران، ایران در سال جاری میلادی روزانه فقط 22 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است. نکته جالب توجه اینکه، صادرات نفت ایران به چین در سه ماه فوریه، مارس و آوریل به چین صفر بوده است و در سال 2021 نیز تنها در ماه دسامبر چند محموله نفت به چین صادر کرده است، موضوعی که با همه گزارشات داخلی و خارجی با اختلاف زیاد مغایرت دارد. ادعای صادرات 22 هزار بشکه‌ای نفت ایران به چین در حالی توسط اتاق تهران مطرح می‌شود که طبق گزارش موسسه ردیابی نفتکش‌ها کپلر، میزان صادرات نفت ایران به چین در سال 2022، بیش از 617 هزار بشکه در روز بوده است.
به نظر می رسد که فاصله ادعای اتاق تهران مبنی بر صادرات 22 هزار بشکه و گزارش کپلر مبنی بر صادرات 617 هزار بشکه قابل تأمل است. ضمن اینکه در مقایسه ادعای اتاق تهران مبنی بر صادرات صفر در سه ماه فوریه، مارس و آوریل با گزارش کپلر نیز صحت و سقم ادعای اتاق را نشان می‌دهد. در زمان تحریم، کشور چین اصلی‌ترین مقصد صادرات نفت ایران است. در نتیجه اگر بنابر ادعای اتاق تهران، صادرات نفت ایران به چین 22 هزار بشکه در روز باشد، رقم کل صادرات نفت ایران نیز در همین حدود خواهد بود، درحالی که آمار اوپک این ادعا را به صورت جدی رد می‌کند. طبق گزارش ماهانه اوپک، میزان تولید نفت ایران در 6 ماهه نخست سال 2022، میزان 2.544 میلیون بشکه در روز است. میزان نفت ارسالی به پالایشگاه‌های ایران نیز 1.691 میلیون بشکه در روز است. در نتیجه میزان صادرات نفت خام ایران 853 هزار بشکه محاسبه می‌شود. فاصله ادعای اتاق تهران مبنی بر صادرات 22 هزار بشکه‌ای ایران به چین و گزارش اوپک مبنی بر صادرات 853 هزار بشکه‌ای نفت ایران نیز قابل تأمل است. چندی پیش نیز یکی از رسانه‌ها با استناد به گزارش اتاق تهران مدعی شده بود‌ که روسیه، بازار نفت ایران در چین را تصاحب کرده است، ادعایی که مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و چین آن را غلط بزرگ عنوان کرده است. حریری در این باره گفت: آمار اتاق تهران درباره کاهش فروش نفت ایران به چین غلط بزرگ است و صادرات نفت ما نسبت به قبل جنگ اوکراین کم نشده است، اتاق بازرگانی تهران آمار اشتباه می‌دهد و این آمار، مستند نشر غلط بزرگ توسط رسانه‌ها می‌شود. او توضیح داد: نه بنده و نه اتاق تهران مرجع اعلام آمار فروش نفت ایران در دوره تحریم نیستیم، اما آمار رسمی اوپک نشان می‌دهد در چند ماه اخیر 36 هزار بشکه در روز تولید نفت ایران افزایش داشته است، (با توجه به ظرفیت پالایشی ثابت ایران) این موضوع بدین معنا است که حداقل صادرات نفت مان نسبت به قبل جنگ اوکراین کم نشده است. بنابراین گزارش مهرماه سال گذشته نیز اتاق بازرگانی تهران در گزارشی مدعی شده بود که درآمدهای حاصل از صادرات نفت ایران به چین در 7 ماه نخست سال 2021 کمتر از 11 میلیون دلار بوده است.

گروه انرژی: عضو هیات مدیره فدراسیون صنعت آب گفت: در سال‌های اخیر ترکیه از این حربه برای بده‌بستان سیاسی استفاده می‌کند، یعنی همان حربه‌ای که کشورهای خاورمیانه سال‌ها از نفت استفاده کردند. به صراحت موضوع استفاده از ابزار آب را اعلام کرده به طوری که اردوغان سال 2013 در یک سخنرانی اظهار کرد که اگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نفت دارند، ما آب داریم. رضا حاجی‌کریم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص پروژه گاپ اظهار داشت: ترکیه در دهه 80 میلادی پروژه عظیم گاپ را تعریف کرده و در آن پروژه تعداد زیادی سد از جمله ایلیسو، تعدادی شهرک صنعتی، 3 فرودگاه و یک نوع طرح آمایش سرزمینی در حوزه تعریف کرد. رقم سرمایه‌گذاری در این پروژه حدود 30 میلیارد دلار است که بخشی از آورده دولت و بخشی نیز از سوی بخش خصوصی ترکیه تامین شده است. وی افزود: تاثیر این پروژه روی کشور ما غیرمستقیم است چون عمدتا حوضه تاثیرگذاری آن بر رودخانه‌های دجله و فرات است، اما باتوجه به اینکه اگر آب این رودها کم شود در پایین‌دست و جنوب عراق نیز باعث ریزگرد و تغییرات جمعیتی و اقلیمی اساسی می‌شوند، روی کشور ما هم تاثیرگذار خواهد بود.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن از همکاری این بنیاد با شهرداری برای ساخت ۴ هزار واحد مسکونی مشارکتی در شهر تهران طی یک ماه آینده خبر داد. به گزارش مهر، حمیدرضا سهرابی اظهار کرد: بنیاد مسکن در تفاهم با شهرداری تهران ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی شهری را علاوه بر سایر فعالیت‌های بنیاد در حوزه تولید مسکن در برنامه دارد. معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: کلنگ احداث ۶ هزار واحد مسکونی در دو مرحله و هرکدام به تعداد ۳ هزار واحد به زمین زده شد. مقرر است تا طی یک ماه آینده ۴ هزار واحد دیگر نیز اجرایی و عملیاتی شود که با این اقدام، ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی به شکل مشارکتی آغاز خواهد شد. سهرابی توضیح داد: در این پروژه مشارکتی در برخی از واحدها، زمین و ساخت از بنیاد مسکن و پروانه از شهرداری تهران و در برخی از پروژه‌ها نیز زمین و پروانه از شهرداری و ساخت برعهده بنیاد مسکن است.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: متاسفانه باید بگوییم آنچه که در حوزه مسکن در حال رخ دادن است، خوشایند مجلس نیست و انتظار داریم دولت عقب افتادگی ها در حوزه ساخت مسکن را جبران کند. غلامرضا شریعتی در گفتگو با ایسنا، درباره وضعیت بازار مسکن و روند اجرای قانون جهش تولید مسکن، بیان کرد: قانون جهش تولید مسکن آنچنان شفاف و روان بوده که ساز وکارها برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی را به وضوح مشخص کرده است. اگر دولت خود را ملزم به اجرای این قانون بداند، به یقین بسیاری از گرفتاری ها که امروز در حوزه مسکن با آن مواجه هستیم، مرتفع خواهد شد. این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه این قانون جهش تولید مسکن می تواند پاسخگوی چالش هایی نظیر افزایش قیمت مسکن و افزایش اجاره بها بوده و نقش تنظیم گری خوبی در این بازار ایفا کند، اظهار کرد: آنچه در حوزه مسکن در حال رخ دادن است، خوشایند مجلس نیست.

تخلیه‌وبارگیری ۵۵ میلیون تن
کالا در بنادر کشور
سازمان بنادر و دریانوردی از تخلیه‌وبارگیری ۵۵ میلیون تن کالا در ۲۲ بندر کشور تا نیمه مرداد ماه امسال خبر داد. به گزارش سازمان بنادر، میزان عملیات تخلیه‌و‌بارگیری کالا در بخش کانتینری، فله خشک، فله مایع، جنرال کارگو (کالاهای عمومی و متفرقه) و مواد نفتی در بنادر آبادان، اروندکنار، آستارا، امام خمینی(ره)، امیرآباد، انزلی، بوشهر، تیاب، جاسک، چابهار، چارک، چوئبده، خرمشهر، دیر، شهیدباهنر، شهیدرجایی، شهیدحقانی، فریدون کنار، قشم، گناوه، لنگه و نوشهر طی 5 ماهه سال 1401 معادل 55.44 میلیون تن بوده است. عملیات تخلیه و بارگیری کالا تا مرداد ماه در بخش کانتینری 9.54 میلیون تن، فله خشک 16.31 میلیون تن، فله مایع 1.12 میلیون تن، جنرال کارگو (کالاهای عمومی و متفرقه) 8.11 میلیون تن و مواد نفتی 20.36 میلیون تن بوده است. میزان عملیات تخلیه و بارگیری کالا طی 5 ماه سال 1400 در بخش کانتینری 9.55 میلیون تن، در بخش فله خشک 16.13 میلیون تن، در بخش فله مایع 1.79 میلیون تن، در بخش جنرال کارگو 7.91 میلیون تن و در بخش مواد نفتی 20.94 میلیون تن بوده است که در مجموع عدد 56.31 میلیون تن را نشان می‌دهد.

ضرورت تعجیل در ساخت
راه آهن شلمچه-بصره
محمدجواد شاهجویی، کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل در گفتگو با تسنیم اظهار کرد: سال‌هاست احداث راه آهن شلمچه-بصره برای اتصال تمام ریلی ایران و عراق در دستور کار قرار دارد و در سطوح بالا این مسئله پیگیری شده است.سال 1390 ریاست جمهوری وقت ایران دستور احداث راه آهن اهواز به شلمچه را صادر کرد و این راه آهن در این سال به مرز ایران و عراق رسید. اما متاسفانه مشکلات عدیده ای باعث شد که تکمیل این خط ریلی تا بصره و اتصال آن به کربلا و بغداد با مشکل مواجه شود. وی افزود: برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی قطار ترکیبی کربلا از سوی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اقدام مثبتی است که علاوه بر کاهش ترافیک جاده ای در ایام اربعین می تواند به تسهیل احداث راه آهن شلمچه-بصره نیز کمک کند و موانع موجود بر سر راه تکمیل این خط ریلی را برطرف کند.

بررسی‌های تجارت نشان می‌دهد:

گروه راه و مسکن: «فروش دلاری بلیت هواپیما فعلاً ممنوع است البته احتمال دارد بعد از اربعین تصمیم دیگری گرفته شود.» این جملات صحبت های رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در حاشیه جلسه کمیته حمل و نقل ستاد اربعین است. این صحبت ها در حالی از سوی این عضو کابینه دولت سیزدهم مطرح می شود که کمتر از یک هفته پیش او با اعلام خبر منتفی شدن فروش دلاری بلیت پروازهای داخلی، گفته بود: « از این به بعد فروش بلیت پروازهای داخلی با دلار را نخواهیم داشت؛ این موضوع به ایرلاین‌ها به صورت مکتوب ابلاغ شده و در جلسه‌ای با مدیران ایرلاین‌ها و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، این ممنوعیت به آن‌ها اعلام شده است.»
با نزدیک شدن به اربعین بسیاری از شرکت های هواپیمایی در حال برنامه ریزی برای استفاده از ایام پیک جابه جایی هستند که برخی از ایرلاین ها از این فرصت برای گران فروشی در مسیرهای داخلی پر تردد مانند مشهد کرده اند و برخی دیگر هم در حال برنامه ریزی برای پروازهای خارجی از جمله نجف هستند. به طوری که بررسی های میدانی حاکی از آن است که هم اکنون قیمت بلیت پروازهای نجف به 10 میلیون تومان رسیده و بسیاری از مسافران در این هفته برای تردد به نجف برای رفت وبرگشت باید 10 میلیون تومان هزینه کنند. این در حالی است که تمامی این پروازهای از طریق ایرلاین های داخلی انجام می شود. این حالی است که وزیر راه و شهرسازی قیمت ۶ میلیون تومانی را برای پروازهای رفت و برگشت اربعین اعلام کرده است.
وزیر راه و شهرسازی با اعلام قیمت ۶ میلیون تومانی پروازهای رفت و برگشت اربعین، گفت: فروش دلاری بلیت هواپیما فعلا ممنوع است. رستم قاسمی با یادآوری این‌که قرار است حدود 5 میلیون نفر جابه‌جایی مسافر صورت گیرد و سهم همه ناوگان‌ها مشخص شده است، اظهار کرد: سهم حمل‌ونقل ریلی حدود 300 هزار نفر، هوایی 60 هزار نفر است و مابقی زائران از جاده‌ها جابه جا می‌شوند. وی ادامه داد: با توجه به این‌که شهریور اوج سفر‌های داخلی است از مردم تقاضا می‌شود از وسایل حمل ونقل شخصی خود نیز استفاده کنند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در سفر حج فقط با یک ایرلاین ایران ایر 40 هزار نفرمسافر جابه جا کردیم در حال حاضر 5 شرکت هواپیمایی باید همین تعداد مسافر را جابه جا کنند. قاسمی بیان کرد: قیمت بلیت هواپیما همان 6 میلیون تومان و قطار هم فعلا 250 هزار تومان است که قیمت نهایی اتوبوس و قطار را به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد. وی درباره فروش دلاری بلیت هواپیمایی نیز گفت: فروش دلاری فعلا ممنوع است و با شرکت‌های هواپیمایی خاطی برخورد و به سازمان تعزیرات معرفی شده‌اند.
در همین حال معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: ‌با وجود به مسائل پیش‌آمده سال قبل، قرار شد امسال پروازهای نجف را مدیریت کنیم تا مشکلات سال گذشته تکرار نشود. حسن خوشخو افزود: بر این اساس با توجه به دستور اکید وزیر راه و شهرسازی مقرر شده در بازه زمانی ایام اربعین (یک هفته قبل از روز اربعین تا حدود 5 روز بعد از این روز) علی‌رغم این‌که ممکن است شرکت‌های هواپیمایی قراردادهای چارتری داشته باشند، پروازهای چارتری ممنوع باشد.
وی توضیح داد: با ایرلاین‌ها مکاتبه کرده‌ایم و آنها مطلع هستند که در این ایام باید به‌صورت سیستمی پروازهای نجف را به‌فروش برسانند. وی یادآور شد: از سوی دیگر ظرفیت بخش حمل‌ونقل هوایی مشخص می شود و در بازه مورد اشاره می‌توانیم این تعداد پرواز با تعداد دقیق صندلی پروازی را داشته باشیم. خارج از ظرفیت تعیین شده که صنعت نتواند آنرا مدیریت کند نیز تاکید نخواهد شد.
خوشخو درباره قیمت پروازهای نجف در ایام اربعین نیز گفت: گرچه هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم، اما به نظر می‌رسد جمع‌بندی کارشناسی این است که پرواز رفت و برگشت روی 6 میلیون تومان نهایی شود. قیمت پروازهای اربعین را هفته آینده اعلام خواهیم کرد.
از طرف دیگر براساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، شرکت های هواپیمایی از نرخ خالص بلیت باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند که به نظر می رسد تاکنون حدود ۴۰۰ میلیارد تومان شده باشد. تا قبل از اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در ۲ خرداد ۱۴۰۰ و اعمال آن از ۱۳ دی ماه همان سال، شرکت‌های هواپیمایی که هم مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کردند و هم عوارض شهرداری‌ها، از عوارض شهری معاف شدند ولی به جای آن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از نرخ خالص بلیت باید پرداخت کنند.
این در حالی است که تا پیش از اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، بر اساس مصوبه شورای انقلاب در سال ۱۳۵۸، شرکت‌های هواپیمایی ۵ درصد عوارض شهرداری بابت فروش بلیت پروازهای داخلی پرداخت می‌کردند که به یکی از مشکلات اساسی ایرلاین‌ها تبدیل شده بود؛ چون ماده ۴۶ قانون قبلی مالیات بر ارزش افزوده، شهرداری محل ثبت ایرلاین را دریافت کننده عوارض می‌دانست و در ماده ۴۷ همان قانون، شهرداری شهر مقصد پرواز؛ تضادی که به گفته یونس دقیق کیا رئیس سابق انجمن شرکت‌های هواپیمایی، ۲.۵ هزار میلیارد تومان خسارت به شرکت‌های هواپیمایی در نیمه نخست ۱۳۹۹ وارد کرده بود.
اما با اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و ابلاغ آن از سوی کاپیتان محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، قانون جدید کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از نرخ بلیت هواپیما را به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرد. این ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بلیت هواپیما، از مصرف کننده نهایی کسر شده و مستقیماً به سازمان امور مالیاتی داده می‌شود؛ طبق قانون سازمان امور مالیاتی موظف است یک درصد این مالیات را به توسعه بهداشت عمومی و سلامت، ۴ درصد را به شهرداری‌ها و ۴ درصد را هم به خزانه دولت واریز کند. گفتنی است در صورتی که خریدار بلیت، از خدمات حمل‌ونقل هوایی استفاده نکرده و از انجام پرواز انصراف دهد کل مبلغ مالیات بر ارزش افزوده دریافتی به مسافر بازگردانده می‌شود. مبالغ دریافتی بابت جریمه، ابطال و تغییر رزرواسیون مشمول مأخذ مالیات و عوارض نخواهد شد.
در همین حال مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفتگو با مهر درباره میزان مالیات پرداختی شرکت‌های هواپیمایی در سال جاری گفت: بر اساس آمارها در ۴ ماهه نخست امسال، حدود ۶ میلیون مسافر هوایی داشتیم. وی افزود: اگر میانگین بهای هر بلیت را ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم و ۹ درصد بابت مالیات بر ارزش افزوده از آن کسر کنیم، رقم مالیات پرداختی ۴ ماهه امسال ایرلاین‌ها بابت پروازهای داخلی محاسبه خواهد شد. اسعدی سامانی از عدم اعمال کسر مالیات بر ارزش افزوده بابت فروش بلیت پروازهای خارجی خبر داد.