ارسال ۸۸ هزار پرونده تخلف صنفی به تعزیرات

مدیرکل بازرسی ویژه و امور تعزیرات سازمان حمایت از ارسال پرونده تخلف ۸۸ هزار و ۷۴۵ واحد اقتصادی به دلایلی چون گرانفروشی، عدم درج قیمت، عدم ارائه فاکتور خرید و کم فروشی به تعزیرات خبر داد. سید مجتبی سجادی در گفتگو با مهر در مورد آخرین وضعیت برخورد با تخلفات صنفی، اظهار کرد: بر اساس گزارش ارائه شده از سوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در بازه زمانی چهار ماهه ابتدایی سال جاری و با اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها و برگزاری مانورهای نظارتی، حدود ۵۲۳ هزار و ۱۴۹ مورد بازرسی از بازار اقلام هدف و پرمصرف در سراسر کشور صورت گرفته است. مدیرکل بازرسی ویژه و امور تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: تعداد تخلفات کشف شده ۱۱۰ هزار و ۴۷۳ مورد بود که گرانفروشی، کم فروشی و عدم ارائه فاکتور خرید در صدر تخلفات قرار داشته است. وی افزود: از تعداد کل این بازرسی‌ها، پرونده تخلف ۸۸ هزار و ۷۴۵ واحد اقتصادی با ارزش ریالی ۱۹۷،۷۶۷ میلیارد ریال جهت صدور رأی به تعزیرات حکومتی استان‌ها ارسال شد و بعضاً مشاهده می‌شود که در برخی از واحدها تخلفات مختلفی به صورت همزمان صورت پذیرفته است. سجادی در ادامه اهداف اجرای گشت‌های مشترک در کشور را تأمین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم، کنترل و نظارت بر وضعیت بازار کالاهای اساسی در مراحل تأمین و توزیع، ایجاد بستر مناسب برای تأمین و توزیع مایحتاج عمومی، جلوگیری از سوءاستفاده برخی عوامل سودجو عنوان کرد.

 

پوشش بیمه‌ای نامطلوب برای صادرات محصولات فسادپذیر

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران معتقد است نه تنها به دلیل تحریم، نمی‌توانیم از مزیت‌های بیمه بهره ببریم، سطح پوشش‌ها به ویژه در صادرات محصولات فسادپذیر نامطلوب است و این مورد باید مورد بازنگری قرار بگیرد. امیر عابدی در گفتگو با اتاق ایران مسئله بیمه تجاری را بسیار مهم و ضروری دانست و تاکید کرد: شاید امروز به دلیل تحریم‌ها شرایط استفاده از بیمه مناسب نباشد و مانند نقل‌وانتقالات بانکی با محدودیت‌های شدیدی مواجه باشیم؛ اما با در نظر گرفتن دو بال تجارت یعنی صادرات و واردات باید اذعان داشت، در واردات این امر غیرممکن است ولی در صادرات با توجه به مذاکرات و موافقت‌نامه اوراسیا تا حدی امکان استفاده از ظرفیت بیمه وجود دارد. او ادامه داد: صادرکنندگان ایرانی در حوزه کالاهای فسادپذیر با ریسک‌های بالایی دست‌به‌گریبان هستند و متاسفانه بخش بیمه‌ای در این حوزه بسیار ضعیف است تا آنجا که این بخش بیشترین درگیری را با شرکت‌های بیمه دارد و ضریب اطمینان در این حوزه بسیار پایین است. این فعال اقتصادی تصریح کرد: اگر قرار باشد در بخش بیمه‌ای رویکرد توسعه‌گرایانه داشته باشیم باید در مذاکرات بین‌المللی در کنار مسائل مالی و بانکی، بیمه را هم لحاظ کنیم. به اعتقاد عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در این حوزه صندوق ضمانت صادرات می‌تواند نقش موثری داشته باشد.


معاون برنامه ریزی جامع تولید گروه سایپا خبر داد:
افزايش ٣٦ درصدي توليد
شاهين نسبت به سال گذشته
شهره حقی – روزنامه تجارت؛ معاون برنامه ریزی جامع تولید گروه سایپا گفت: توليد شاهين از ابتداي سال ١٤٠١ تا نيمه اول مرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزايش ٣٦ درصدي را داشته است.
به گزارش سایپانیوز، مسعود پروین گفت: با وجود مشكلات پيش رو، از جمله ملاحظات تامين به خصوص تامين آهن و ورق خارجي با ويژگي خاص، توربوشارژ، لزوم افزايش نيرو و همچنين تربيت نيروي هاي متخصص و با عنايت به برنامه اوليه توليد ٣٠ هزار دستگاه در سال ١٤٠١، پروژه افزايش توليد شاهين به ميزان ٦٠ هزار دستگاه تعريف و از اواخر اردیبهشت، ساز و كار لازم براي دستيابي به اين تيراژ كليد خورد.
او افزود: برهمین اساس خوشبختانه تولید شاهین از ابتدای سال جاری تا نیمه اول مردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 36 درصدی همراه بوده است.
معاون برنامه ریزی جامع تولید گروه سایپا تصریح کرد: تاكنون اقداماتي همچون به ظرفيت رساني خط توليد وآموزش نيروي متخصص مطابق زمان بندي پروژه انجام پذيرفته و ان شاءالله با حل مسائل مرتبط تامين، پروژه افزايش توليد، محقق خواهد شد.

نبود خودرو اقتصادی یکی از
نقایص صنعت خودروسازی کشور است
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نبود خودرو اقتصادی روی خط تولید یکی از نقایص صنعت خودروسازی کشور است گفت: ظرفیت مونتاژ ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال را داریم. به گزارش تسنیم، سید رضا فاطمی امین گفت: نمی‌توانیم از همه ظرفیت خودروسازی کشور استفاده کنیم، زیرا ما خودروی اقتصادی و محصول جدیدی نداریم که متناسب با تقاضا و قدرت خرید عموم مردم باشد. وزیر صمت افزود: اگر خودروسازان ما دو شیفت کار کنند ما برای امسال ظرفیت مونتاژ 3 میلیون و 200 هزار دستگاه را داریم و اگر سه شیفت کار کنند ظرفیت بیشتر هم می‌شود، اما هم اکنون تولید کمتر از ظرفیت است، بطوریکه که در سال گذشته فقط 900 هزار دستگاه خودرو تولید شد. وی ادامه داد: نبود خودرو اقتصادی روی خط تولید یکی از نقایص صنعت خودروسازی است که البته شرکت ایران خودرو یک محصول جدید را آغاز کرده است ضمن اینکه ما هم در واردات مشوق‌هایی برای واردات خودرو‌های اقتصادی پیش بینی کرده ایم ضمن اینکه از دو خودروساز بزرگ کشور خواسته ام تا محصولات جدید را به سمت خودرو‌های اقتصادی سوق دهند تا جایگزین محصولاتی مانند تیبا بشود.

وسایل توزین بدون برچسب
استاندارد جمع‌آوری می‌شود
مدیرکل استاندارد استان تهران گفت: هرگونه وسایل توزین و سنجش بدون برچسب آزمون استاندارد در واحدهای صنفی جمع‌آوری و توقیف می‌شود. به گزارش ایرنا، عباس نوری با اشاره به ماده ۱۲ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد و نیز ماده ۲۰ از فصل پنجم ضوابط اجرایی و مقررات اوزان، مقیاس‌ها و وسایل سنجش، خطاب به واحدهای صنفی دارنده وسایل توزین و سنجش استان اظهار داشت: در صورت قبول شدن در آزمون دوره‌ای وسایل توزین و سنجش و انطباق آن‌ها با استاندارد ملی، ضمن الصاق برچسب آزمون، توسط بازرسان آزمایشگاه‌های همکار این اداره‌کل، با پلمب ویژه اوزان و مقیاس‌ها، پلمپ‌گذاری خواهند شد. این مقام مسوول ادامه داد: الصاق پلمب‌های مذکور بر روی وسایل توزین و سنجش، به منزله قانونی بودن این وسایل بوده و مسوولیت حفظ و نگهداری از آن بر عهده صاحب وسیله است. وی هشدار داد: امسال همه وسایل توزین و سنجش فاقد پلمب ویژه اوزان و مقیاس‌ها غیرقانونی تلقی و به استناد ماده ۱۹ از بند «ب» ذیل فصل چهارم ضوابط اجرایی و مقررات اوزان، مقیاس‌ها و وسایل سنجش، توقیف و جمع‌آوری می‌شوند. نوری خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون، حدود چهار هزار مورد بازرسی و آزمون از وسایل توزین و سنجش عمومی در استان انجام شده است.

واردات آمریکا از ایران 16 برابر شد
تجارت ایران و آمریکا در نیمه نخست سال جاری میلادی به ۲۳.۸ میلیون دلار رسید و واردات آمریکا از ایران طی این دوره با رشد ۱۶ برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد. به گزارش تسنیم، دفتر آمار آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و آمریکا در نیمه نخست سال 2022 میلادی به 23.8 میلیون دلار رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 18 درصد افزایش داشته است. در ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال 2021 بالغ بر 20.1 میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود. براساس این گزارش در نیمه نخست 2022 ارزش صادرات آمریکا به ایران افت 5 درصدی داشته است. در نیمه نخست سال 2021 بالغ بر 19.8 میلیون دلار کالا از آمریکا به ایران صادر شده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به 18.8 میلیون دلار کاهش یافته است.

پس از سیمان و فولاد، نوبت به عرضه خودرو در بورس کالا رسید؛

گروه صنعت و تجارت: پس از اقدامات دولت سیزدهم در راستای خروج صنایع از نظام قیمت‌گذاری دستوری که از سال گذشته با ورود کل سیمان به بورس کالا و نیز عرضه زنجیره تولید فولاد به این بازار اجرایی شد، این بار قرعه به نام صنعت خودرو افتاده تا به زودی اثر کنار گذاشتن قیمت‌های دستوری در اقتصاد کشور نمایان شود. آزادسازی سهام عدالت براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب و سهامدار شدن بیش از ۵۰ میلیون ایرانی باعث شد تا یکی از اولویت های تصمیمات اقتصادی در بدنه سیاست‌گذاران، توجه به بازار سرمایه و سهامداران باشد. در پی اعتراض گسترده مسوولان و فعالان حاضر در بازار سرمایه نسبت به قیمت‌گذاری دستوری، حذف این نوع قیمت‌گذاری از آغاز به کار دولت سیزدهم در دستور کار تیم اقتصادی قرار گرفت و در اقدام نخست، طرح حذف قیمت‌گذاری دستوری با عرضه کامل سیمان در بورس کالا، رنگ واقعیت به خود گرفت. پس از تصمیم دولت مبنی بر عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا و شفاف شدن میزان عرضه و تقاضا و تعادل بازار با کمک بازار سرمایه، گام دوم در صنعت فولاد برداشته شد. با وجود مقاومت های مختلف، کل زنجیره تولید فولاد به سمت بورس هدایت شد که براساس آمارها با وجود تورم موجود در کشور طی یک سال اخیر، اما سیمان و فولاد دو بازاری بودند که عموما با آرامش و تعادل به معاملات خود ادامه دادند.
در این میان، مرحله سوم طرح حذف قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد کشور را می توان به صنعت خودرو اختصاص داد که قرار است طبق اطلاعیه رسمی بورس کالای ایران و پس از تصویب طرح عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای رقابت، ٢ هفته دیگر نخستین عرضه رسمی خودرو عملیاتی شود. بسیاری از کارشناسان اقتصادی در این زمینه اعلام کرده اند که اگر دستگاه های مرتبط با صنعت خودرو حامی واقعی عرضه خودرو در بورس کالا باشند و این اقدام به‌طور مستمر انجام شود، احیای این صنعت دیگر نیازی به زمان زیادی نخواهد داشت، زیرا واقعی شدن قیمت خودرو در تقابل عرضه و تقاضا به تنهایی مزیت‌هایی مانند کنار رفتن تقاضای سفته بازی، انتقال سود واقعی حاصل از تولید به تولیدکنندگان و حمایت از سهامداران در اقتصاد کشور و نیز صنعت خودرو را در پی دارد. اعلام رسمی خبر عرضه خودرو در بورس کالا از سوی گروه بهمن، اعلام آمادگی گروه خودروسازی سایپا برای عرضه و آغاز اقدامات گروه خودروسازی ایران خودرو برای پذیرش محصولاتش در بورس کالا همگی نوید روزهای روشنی را برای صنعت خودرو و بازار سرمایه می دهد که گواه آن، سبز پوشی گروه خودرو و کلیت بازار سهام در روز جاری است.

آغاز فروش خودرو در بورس کالا
براساس اطلاعیه منتشر شده از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو، این گروه خودروسازی با هدف شفاف‌سازی فروش محصولات و حذف تدریجی قرعه‌کشی، نخستین گام عرضه خودرو در بورس کالا را برداشته و با عرضه بخشی از تولید دو مدل هایما S5 و S7 از این طریق، ورود خود به بورس کالا را کلید زده است. طبق اعلام گروه صنعتی ایران‌خودرو، به دنبال برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته دو مدل خودرو هایما در بورس کالا به فروش خواهند رسید؛ این اقدام در راستای شفافیت در فروش محصولات، ایجاد امکان خرید آسان برای مشتریان واقعی، حذف سودجویان از فرآیند فروش و در نهایت حذف قرعه‌کشی صورت خواهد گرفت. در اطلاعیه ایران‌خودرو آمده است که با بررسی‌ و مطالعات کارشناسی صورت گرفته، در حال حاضر عرضه در بورس کالا مناسب‌ترین روش برای فروش خودرو است و با این روش مشتری واقعی علاوه بر دسترسی سریع و آسان به خرید خودرو، از خرید با قیمت‌های کاذب در بازار بی‌نیاز خواهد شد. بدین ترتیب زین پس بخشی از تولید محصول هایما در دو مدل S5 و S7 در بورس کالا عرضه خواهد شد.
اواخر تیر ماه امسال، عرضه خودرو در بورس کالا در شورای عالی بورس تصویب شده و در اولین عرضه، دو خودرو بهمن‌موتور (فیدلیتی و دیگنیتی) ۲۶ مرداد ماه امسال در بورس کالا عرضه می شود. پس از تصویب طرح عرضه خودرو در بورس کالا در شورای عالی بورس و اعلام آمادگی شرکت گروه بهمن برای عرضه ۶۰۰ دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی در ۲۶ مرداد ماه، هفته گذشته، گروه خودروسازی سایپا نیز برای عرضه شاهین در همان هفته (هفته چهارم مرداد) اعلام آمادگی کرد. طبق اعلام روابط عمومی بورس کالا، آنطور که حمید رضا رحمنی- رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس کالای ایران- اعلام کرده، متقاضیان برای خرید این خودروها در بورس کالا ابتدا باید نسبت به اخذ کد معاملات بورس کالا اقدام کنند. نحوه اخذ کد بورس کالا نیز به این شکل است که متقاضیان به یکی از کارگزاری های مجاز مراجعه و به صورت آنلاین یا حضوری کد بورس کالا را دریافت می کنند. البته پیش از آن باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شده باشند. متقاضیان پس از اخذ کد بورس کالا، نسبت به گشایش حساب وکالتی اقدام کنند. حساب وکالتی حسابی است که به بورس کالا این امکان را می‌دهد که پس از آنکه خریدار در فرآیند رقابت شرکت کرده و کالا را خریداری کرد بتواند از آن حساب برداشت کند و به این ترتیب مراحل تسویه انجام شود.
به دنبال تصویب عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس، سخنگوی وزارت صمت به تشریح جزئیات موافقت این سازمان با عرضه خودرو در بورس کالا (در حالیکه پیش از این یکبار لغو شده بود) پرداخت و تاکید کرد که عرضه تمامی خودروها با تایید وزارت صمت خواهد بود و برای خودروهایی که میزان عرضه آن‌ها برابر یا بیش از تقاضا باشد، شکل خواهد گرفت. پیش از این در جریان ۲۲۹امین جلسه شورای عالی بورس، وزیر صمت از ارزش‌گذاری ایران خودرو و سایپا خبر داد و با عرضه برخی خودروها در بورس موافقت کرد. یادآوری می‌شود که ثبت سفارش دو محصول بهمن‌موتور (فیدلیتی و دیگنیتی) از ۱۱ خردادماه در بورس کالا آغاز شد و قرار بود این دو خودرو هجدهم خردادماه در تالار خودروی بورس کالا عرضه شوند. در حالی که قرار بود در این تاریخ ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا معامله شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی دو نامه این عرضه را ملغی کرد. این موضوع انتقاد کارشناسان اقتصادی و کارشناسان بازار سرمایه را در پی داشت و آن‌ها معتقد بودند که تصمیم‌هایی همچون تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا، تنها می‌تواند بستر بروز رانت و معاملات غیرشفاف را در بازار خودرو تعمیق کند و این موضوع به زیان تولیدکنندگان، سهامداران و مصرف‌کنندگان خواهد بود.

گروه صنعت و تجارت:سعید مدنی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرخودرو اظهار داشت: رشد صنعت خودرو بدون برقراری ارتباطات بین‌المللی دشوار است به طوری که در نهایت به سی کی دی کاری منتهی خواهد شد. متخصصان داخلی صنعت خودرو بر روی خودروهای بومی و پلتفرم‌های داخلی به خوبی کار کرده‌اند اما در درجه نخست می‌بایست افزایش تولید و ارتقای کیفیت را در دستور کار قرار دهند و سپس بر روی مسائل توسعه‌ا‌ی کار کنند که به نظر می‌رسد، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آن وجود دارد. وی افزود: با وجود شرایط تحریمی اگر نتوانیم خودروی خوب تولید و صادر نماییم، رشدی در صنعت خودرو اتفاق نیفتاده است. تحریم‌ها تا حدودی می‌تواند موجب بروز مشکل شود اما واقعیت این است که با دور زدن تحریم‌ها می‌توان به ارتقای کیفیت رسید هر چند رشد واقعی حادث نمی‌شود. مدیرعامل اسبق سایپا گفت: اصولا صنعت خودرو در سایه صادرات در یک فضای رقابتی قرار می‌گیرد و به رشد و پیشرفت می‌رسد. مدنی درخصوص اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودرو و سایر صنایع موجب ایجاد تحول بوده و در زمره افتخارات کشورها تلقی می‌شود. این در حالی است کشور ما با مشکل جذب سرمایه‌گذار خارجی مواجه است. وی درخصوص زیرساخت‌های اقتصادی جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: وجود زیرساخت‌ها و امنیت سرمایه‌گذاری موجب جذب سرمایه‌گذار می‌شود.
در حال حاضر عمده سرمایه‌گذاران داخلی نیز علاقمند به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت نیستند تا در زمان کوتاه‌تر به منافع خود دست یابند. مدیرعامل اسبق سایپا بیان کرد: به تبع برقراری امنیت سرمایه‌گذاری، اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی، ثبات قوانین و مقررات و رفع چالش‌های سیاسی با دنیا، سرمایه‌گذاری خارجی نیز اتفاق می‌افتد که موجب رشد و فعالیت است. مدنی درخصوص ظرفیت طراحی و تولید پلتفرم در داخل گفت: توانمندی طراحی پلتفرم در شرکت‌های خودروسازی داخلی وجود دارد و مشکلی در این ارتباط نداریم.

گروه صنعت و تجارت: عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: سامانه یکپارچه فروش ضمن رفع التهاب بازار و بازگشت اعتماد به صنعت خودروی کشور در کوتاه مدت، پاسخگوی مشکلات ریشه‌ای بازار همچون قیمت و عرضه در بلندمدت نیست. جواد مرزبان در گفتگو با خبرخودرو درخصوص تداوم شیوه قرعه‌کشی و ورود خودروسازان خصوصی به این عرصه اظهار داشت: قرعه‌کشی شاید این توان را داشته باشد که برخی از مشکلات بازار را به شکل مقطعی و البته بسیار محدود کاهش دهد. وی در ادامه به متمرکز شدن فروش خودروسازان در سامانه یکپارچه فروش اشاره کرد و گفت: این اقدام تنها از بخش کوچکی از التهاب موجود در بازار می‌کاهد و اعتماد سلب شده از جامعه را بازمی‌گرداند اما در بلندمدت نمی‌تواند پاسخگوی تمام مشکلات اساسی و ریشه‌ای رخنه کرده در بازار همچون قیمت و عرضه باشد. عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران رفع مشکلات بازار خودرو را در گرو این دانست که بخش‌هایی فراتر از خودروسازان و وزارت صمت به عنوان مثال بانک مرکزی و وزارت امور خارجه وارد میدان شوند و افزود: یکی از اقداماتی که وزارت امور خارجه به تازگی آغاز نموده، ورود به حوزه صادرات و واردات کالا بدون استفاده از دلار است که ابتدا توسط روسیه کلید خورد و می‌بایست مورد حمایت ایران قرار بگیرد. مرزبان ادامه داد: فراهم کردن زمینه واردات و صادرات قطعات، مواد اولیه و محصول نهایی با کمک ارزهای بین کشوری و بدون نیاز به تراکنش با دلار و یورو ضمن کم‌رنگ‌تر کردن اثر تحریم‌ها، 20 تا 25 درصد از مشکلات صنعت خودرو می‌کاهد. وی گفت: قیمت خودرو تابع چندین متغیر از جمله نرخ ارز، عرضه و تقاضا، اتفاقات سیاسی، فعالیت‌های دلالی است به طوری که نوسان این متغیرها بر کاهش یا افزایش قیمت خودرو اثرگذار است. این کارشناس صنعت خودرو در پایان با اشاره به فعالیت‌های واسطه‌گری و دلالی به عنوان یکی از عوامل کاذب اما اصلی موثر بر تغییر قیمت خودرو در بازار خاطرنشان کرد: اشخاصی که در خرید و فروش خودرو در بازار دخالت دارند، با ایجاد جو کاذب در این بازار و با هدف افزایش سهم واسطه‌گری و دلالی، سعی در افزایش قیمت خودرو دارند.

گروه صنعت و تجارت: جلیل جلالی‌فر، عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفتگو با مهر اظهار کرد: مذاکرات برای انجام مبادلات میان ایران و روسیه به صورت روبلی - ریالی صورت گرفته اما بانک مرکزی ما هنوز اقدام عاجلی انجام نداده و فقط در قالب صحبت و تفاهم‌نامه است. این فعال اقتصادی افزود: اگر قرار است ایران با روسیه بر اساس روبل و ریال مبادله تجاری انجام دهد باید برای تجار تسهیلاتی قائل شوند که انتظار می‌رود بانک مرکزی نرخ عادلانه‌ای برای روبل در نظر بگیرد. جلالی فر گفت: روبلی که از طریق صادرات به دست می‌آید در اختیار واردکننده قرار می‌گیرد، پس در اینجا بانک مرکزی به جای دادن دلار، با صادرات کالا، روبل به دست می‌آورد. بنابراین بانک مرکزی در اینجا از روبل تجار نباید سود به دست آورد زیرا منجر به کاهش انگیزه و رقابت بین صادرکنندگان می‌شود.
عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در مورد میزان کاربرد روبل در اقتصاد ایران، تصریح کرد: مبادلات تجاری ایران و روسیه روز به روز در حال افزایش است. ما از روسیه غلات و روغن وارد می‌کنیم، میزان واردات ما از روسیه از صادراتمان به این کشور بیشتر است بنابراین هر چقدر روبل بیشتری به دست آوریم برای واردات می‌توان اختصاص داد.