تورم تحت کنترل است

وزیر اقتصاد و دارایی با انتقاد از رسانه‌هایی که ارقام غیرمستند درباره وضعیت اقتصادی کشور در این روزها منتشر می‌کنند گفت: متاسفانه در رسانه‌ها از داده‌های غلط گاهی استفاده می شود که فایده‌ای جز تخریب اذهان عمومی جامعه ندارد. به گزارش ایسنا، سید احسان خاندوزی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت با اشاره به سالگرد شروع به کار دولت سیزدهم اینکه گزارش‌های مربوط به ارزیابی عملکرد دولت در رسانه‌های مختلف مطرح و در مورد آن بحث شود را طبیعی دانشت و افزود: ما این فرصت را برای مشارکت صاحب‌نظران و منتقدان مغتنم می شماریم. وی خاطرنشان کرد: درخواست جدی دارم اینکه همه اصحاب رسانه سعی کنند مستند به اعداد و ارقام رسمی کشور مطالب را تهیه کنند. متاسفانه از داده‌های غلطی گاهی استفاده می شود که فایده‌ای جز تخریب اذهان عمومی جامعه ندارد. وی با بیان اینکه واقعیتی هست که برخی از آنها نقاط ضعف است، گفت: در فاصله بین اردیبهشت تا تیرماه به لحاظ شاخص‌های قیمتی فشار بیشتری روی مردم بود و شاخص‌های تورمی هم این را نشان می دهد، اما مسیر تحت کنترل است و همانطور که تورم تیرماه کاهش داشت در مرداد هم همین کاهش را نسبت به تیرماه شاهد خواهیم بود.

 

دارندگان مجوز استخراج رمز ارز برای واردات اقدام کنند

رییس کل بانک مرکزی گفت: کسانی که مجوز قانونی استخراج رمز ارز دارند، می‌توانند رمز ارز استخراجی خود را برای واردات ارایه کنند. به گزارش ایسنا، علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت درباره تاخیرها در واریز وام ازدواج اظهار کرد: از زمانی که مدارک فرد تکمیل باشد حداکثر ظرف ده روز کاری باید وام به حساب فرد واریز شود و اگر بانکی این کار را نمی کند، حتما تخلف کرده است و باید به هیات انتظامی بانک مرکزی معرفی شود و خواهش دارم در مواردی که تخطی مشاهده می شود مردم به سامانه های ارتباطی بانک مرکزی اعلام کنند.
وی در پاسخ به این که در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار موضوع نرخ سود بین بانکی را مطرح کردید، بحث نرخ سود سپرده بانکی چه شد؟ گفت: درباره سپرده‌های بانکی هنوز جمع‌بندی خاصی اتفاق نیفتاده است و هر وقت بررسی شود اطلاع رسانی می‌شود. رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در کشورهای مختلف وقتی تورم جهانی اتفاق افتاد نرخ سود بانکی را اصلاح کردند و در کنترل تورم جهانی موثر هم بود. کشورهای اروپایی، آمریکا و حتی روسیه نرخ سودشان را اصلاح کردند.

تورم ایالات‌متحده موجب سقوط سهام شد
سهام آسیایی دیروز (چهارشنبه) و به دنبال افت در وال استریت پیش از انتشار گزارش مهم تورم ایالات‌متحده سقوط کرد. به گزارش ایسنا و به نقل از بیزنس، سرمایه‌گذاران با ترس خود را برای ارقام قیمت مصرف‌کننده آماده می‌کنند زیرا تحلیلگران هشدار می‌دهند که این ارقام می‌تواند افزایش نرخ بهره بزرگ دیگری از فدرال رزرو را رقم بزند و انتظارات رکود اقتصادی را تقویت کند. بانک مرکزی ایالات‌متحده اعلام کرده است که تصمیمش در مورد زمان و میزان تشدید سیاست‌های پولی بر اساس این داده‌ها انجام می‌شود زیرا بانک در تلاش برای عبور از خط باریکی بین کاهش تورم از بالاترین سطح چهار دهه گذشته و تلاش برای آسیب نرساندن به اقتصاد است.

«تجارت» از مصوبات جدید بورسی دولت گزارش می‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان: شاخص بورس در حالی روز گذشته وارد مدار نزولی شد که به تازگی ستاد اقتصادی دولت تصمیماتی را برای رونق بازار سرمایه اتخاد کرده است.
به گزارش «تجارت»، بورس مولد شفافیت است و فساد را کاهش می دهد و به هر میزانی این بورس را تقویت کنیم و تولیدکنندگان هم محصول بیشتری در آن عرضه کنند، فضای شفاف‌تری به وجود خواهد آمد. در فضای شفاف بورس، فساد و رانت از میان می رود و این امر چه برای مصرف‌ کننده و چه برای تولیدکننده موهبتی بزرگ محسوب می‌شود و از سوی دیگر با ثبت دقیق اطلاعات، آمار واقعی میزان عرضه و تقاضای محصول به دست می‌آید و از طریق آن می توان برنامه ریزی های کلان اقتصادی جامع تری انجام داد . یکی از الزامات رقابت سالم، دسترسی همه مشارکت کنندگان بازار به اطلاعات شفاف است.
یکی از انواع مهم بازارها، بازار سرمایه است که اطلاعات شفاف بر علمکرد آن به شدت موثر است. نقصان اطلاعات در این بازار موجب افزایش هزینه مبادلات و ناتوانی بازار در تخصیص بهینه منابع می‌شود. اطلاعات که جزء جدایی ناپذیر فرآیند تصمیم گیری است، هر چه شفاف‌تر و قابل دسترس‌تر باشد، می‌تواند به اتخاذ تصمیمات صحیح‌تری در زمینه تخصیص بهینه منابع منجر شود و در نهایت باعث کارایی تخصیصی و شفافیت بازار شود که هدف نهایی بازار سرمایه است.
رفتار سرمایه گذاران در بورس، نحوه تصمیم‌گیریف تخصیص منابع پولی - قیمت‌گذاری و ارزیابی شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به گفته کارشناسان، پس از عرضه کالاها در بورس کالا، معاملات بدون ضابطه و غیر شفاف به بستری شفاف و قانونی انتقال یافت و اکنون آمارمعاملات به طور شفاف در دسترس است.
در سال های اخیر گذشته با هدف کنترل بازار شاهد قیمت گذاری دستوری در بورس کالا بودیم و این موضوع با ذات این بازار در تضاد بود و اتفاقا از زمانی که سقف رقابت حذف و نرخ ارز نیمایی مبنای داد و ستد بورس کالا شد قیمت ها به ثبات و تعادل رسید و بعضا کاهش هم داشت و همین موضوع نشان دهنده کارایی و اثر بخشی بورس است.
در اقتصاد ضروری است تمام تولید کنندگان برای کشف قیمت عادلانه محصولات خود را در یک بازار شفاف و بروز عرضه کنند و بورس کالا به عنوان یک بازار کارآمد در ایران این نقش را ایفا کرد. بورس طی سال های گذشته نقش موثری در تنظیم بازار و شفافیت ایفا کرده و بازاری کارآمد و پر رونق است و اگر بخواهیم بازاری شفاف با قیمت تعادلی داشته باشیم باید بورس کالا را تقویت کنیم. بورس بهترین ابزاری است که می تواند جلوی نفوذ و رانت را بگیرد. شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه با افت ۳ هزار واحدی
روبرو شد. در جریان داد و ستدهای دیروز بازار سرمایه بیش از 4 میلیارد و 520 میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 2 هزار و 420 میلیارد تومان در بیش از 256هزار نوبت مورد داد و ستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 3هزار و 473واحدی در ارتفاع یک‌ میلیون و 448هزار و 469واحد قرار گرفت. بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در دیروز به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و ایران خودرو شد و در مقابل شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار
سهام شدند.
بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2 میلیارد و 159میلیون ورقه به‌ارزش 11هزار و 644میلیارد تومان در 131هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 0.61واحد رشد کرد و در ارتفاع 19هزار و 150واحد قرار گرفت. در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی بیمه پاسارگاد، بیمه اتکایی امین و پویا زرکان آق دره بیشترین اثر مثبت بر این نماگر به نام پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت شیراز و بهمن دیزل شد. آخرین تحولات مربوط به بازار سرمایه در جلسه ستاد اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی در راستای ثبات‌بخشی و بهبود روند این بازار اتخاذ شد.
جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد و در این جلسه گزارشی از آخرین وضع بازار سرمایه، تحولات این بازار و نوسانات آن ارائه و دلایل این روندها تشریح شد. در ادامه جلسه همچنین نتایج مصوبات پیشین ستاد در خصوص بازار سرمایه و اقدامات دستگاه‌های اجرایی در این زمینه در قالب گزارشی مطرح شد و مورد آسیب‌شناسی قرار گرفت.
رئیس جمهور پس از استماع گزارش‌های دستگاه‌های مسئول، بر لزوم حفظ ثبات بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌های مسئول در حوزه بازار سرمایه باید به گونه‌ای عمل کنند که این بازار برای فعالان آن پیش‌بینی پذیر و باثبات باشد.
رئیسی همچنین از اهتمام جدی دولت برای حفاظت از منافع مردم و سهامداران در بازار سرمایه خبر داد و با تاکید بر ضرورت شفافیت و ثبات مقررات در این بازار افزود: برای تحقق پیش‌بینی‌پذیری بازار سرمایه لازم است مقررات این بازار کاملا شفاف باشد و در عین حال از تغییرات مکرر در مقررات به طور جدی پرهیز شود.
در ادامه این جلسه علاوه بر تاکید مجدد بر اجرای مصوبات پیشین ستاد اقتصادی دولت در خصوص بازار سرمایه، راهکارهای دیگری در خصوص بهبود روند و ثبات‌بخشی به این بازار مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

شفافیت در بورس کالا
هر کالایی که در بورس کالا عرضه می شود رونق صنعت را به همراه دارد. به عنوان نمونه از زمانی که محصولات پتروشیمی در بورس کالا عرضه شد کل صنعت وابسته به آن رونق پیدا کرد. با وجود اینکه برخی پتروشیمی ها برای ورود به بورس کالا مقاومت می کردند و این تصور را داشتند که منافع آنها محدود می شود اما دیدیم که حضور در بورس کالا به نفع آنها تمام شد و مکانیسم بورس کالا توانسته شفافیت مطلوبی را برای این حوزه به ارمغان بیاورد. به رغم وجود تمام محدودیت ها و مقاومت هایی که توسط بازیگران واسطه ای در مقاطع مختلف برای بورس کالا ایجاد شد، اما این نهاد اقتصادی تا کنون عملکرد موفقی را ثبت کرده است. به گفته رییس هیات مدیره شرکت آرمان آتی با بورس کالا شاهد ساماندهی، شفافیت، و حذف قابل توجه فساد در مبادلات کالاهای فلزی، کشاورزی و پتروشیمی هستیم و این بورس در تمام زمینه ها منجر به حذف واسطه گران و کاهش بهای تمام شده تولید بسیاری از بنگاه ها و کارخانجات شد. اسلامی بیدگلی با تاکید بر اینکه بورس کالا از دوران راه اندازی خود تاکنون اقدامات قابل توجهی را انجام داده است، افزود: می توان انتظار داشت که توسعه بازار مالی کشور به ویژه بورس کالا می تواند موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی باشد.

حمیدرضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با «تجارت» مطرح کرد:

گروه اقتصادکلان: نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران معقتد است توافق برجام می‌تواند فرصت مناسبی را برای بین المللی شدن ایران و افزایش سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت و گاز فراهم کند.
حمیدرضا صالحی در گفت و گو با «تجارت» درباره آثار برجام در صنعت نفت و گاز اظهار کرد: بسیار روشن است که در صنعت نفت و گاز و برق سالیان سال است که سرمایه گذاری نکردیم و بنابراین نیاز به سرمایه گذاری مستقیم یا همان FDI داریم. در حوزه نفت آن طور که وزیر اعلام کرده، رقمی در حدود 200 میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری داریم ، در احیاء میادین گازی هم عدد قابل توجهی سرمایه گذری لازم است. در زمینه برق هم کمبود داریم. قطعا برجام می‌تواند کمک کند تا امنیت اقتصادی را در کشور فراهم کنیم و همین طور سرمایه گذاری خارجی وارد می‌شود.
او افزود: هیچ کشوری بدون سرمایه گذاری نمی‌تواند به رشد و توسعه برسد. آن هم کشوری با بیش از 80 میلیون جمعیت. لذا باید روابط بین‌المللی‌مان اصلاح شود تا بتوانیم صادرات داشته باشیم و تجارت‌مان را رونق ببخشیم و در نتیجه سرمایه گذاری خارجی وارد شود. این کارشناس حوزه انرژی یاداور شد: در گذشته و در سال 2015 که برجام امضا شد، بیش از 170 هیات خارجی به ایران آمدند و اغلب شان در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی‌های تجدید پذیر علاقه مند به سرمایه گذاری بودند و این کار را هم انجام دادند. فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها سرمایه گذاری انجام دادند. الان هم باید امنیت اقتصادی ایجاد کنیم تا آن‌ها وارد شوند و بتوانند سرمایه را به کشورشان برگردانند. ما حتما باید به این موضوع توجه کنیم. اگر منابعی وارد نشود رونقی ایجاد نمی‌شود.
صالحی اضافه کرد: ما نیاز به قطار سریع السیر داریم، حمل و نقل مان باید نوسازی شود. میزان مصرف انرژی‌ و همین طور میزان تصادفات رانندگی‌مان بسیار بالا است. در بخش لجستیک و زیرساخت و حمل و نقل هوایی هم نیاز به سرمایه گذاری داریم. در کنار آزادسازی اقتصاد که در کشور انجام شده و قیمت‌ها آزادسازی شد، باید رونق ایجاد کنیم تا دستمزدها و حقوق‌ها هم بالا برود و کارخانه بتوانند ارزش افزوده ایجاد کنند تا صادرات صورت بگیرد و در نهایت درآمدهای ارزی مان بالا برود و جی دی پی مان افزایش پیدا کند.
عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در همین زمینه گاز که بحران اوکراین پیش آمد، روسیه مگر چقدر گاز به اروپا صادر می‌کند. در مجموع شاید 300 میلیون متر مکعب گاز می‌دهد. اما ما فقط 700 میلیون متر مکعب مصرف گاز‌مان در کشور است. آیا نمی‌توانستیم بخشی از بازار اروپا را در اختیار بگیریم و گاز صادر کنیم.
مهمترین اتفاقی که می‌تواند با برجام بیفتد، این است که این توافق ما را بین‌المللی می‌کند.
رشد ما در سایه بین‌المللی شدن‌مان است. امروز ارزش افزوده در دانش و نوآوری است. برای اینکه به نوآوری دنیا برسیم، باید از روش‌های روز دنیا استفاده کنیم و پروژه مشترک تعریف کنیم و درآمد ارزی داشته باشیم.
همه این‌ها در گرو بین المللی شدن است. قدم بعدی بحث شبکه بانکی است. اگر بخواهیم در دنیا نقش داشته باشید، باید شبکه بانکی‌مان به دنیا و سویئفت متصل باشد تا به راحتی نقل و انتقال پول انجام شود.

گروه اقتصاد کلان: رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از رشد قابل توجه وصولی مالیات نقل و انتقال خودرو پس از راه‌اندازی سامانه هوشمند مالیات نقل و انتقال خودرو خبر داد و گفت: وصولی مالیات نقل و انتقال خودرو در چهار ماهه امسال نسبت به چهار ماهه سال گذشته، ۶۹ درصد رشد داشته است.
به گزارش ایسنا، به نقل از سازمان امور مالیاتی، داود منظور - رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه پس از راه‏‌اندازی سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو در اوایل سال جاری، فرارهای مالیاتی این بخش به شدت کاهش یافته و شاهد رشد مالیات‌ها در این بخش هستیم، گفت: وصولی چهار ماهه امسال مالیات نقل و انتقال خودرو از وصولی سال ۱۴۰۰ در این بخش بیشتر بوده و همچنین رشد ۶۹ درصدی نسبت به وصولی چهار ماهه سال گذشته را نشان می‌دهد.
منظور افزود: وصولی مالیات نقل و انتقال خودرو در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال بوده که پس از راه‌اندازی سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو، طی چهار ماهه امسال، حدود ۱۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال مالیات از نقل و انتقالات خودرو در کشور وصول شده که این امر نشان می‌دهد اجرای این طرح با توجه به اینکه تغییر چندانی در وضعیت بازار نقل و انتقال خودرو صورت نگرفته، به میزان قابل توجهی در کاهش فرارهای مالیاتی در این بخش موثر بوده است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، کاهش هزینه‌های شهروندان، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی مردم و تعادل در بازار خودرو را از دیگر مزیت‌های مهم ایجاد سامانه هوشمند مالیات بر نقل و انتقال خودرو برشمرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو پیش از انجام فرآیند تعویض پلاک انجام می‌شود، افزود: مالیات نقل و انتقال خودرو از هفتم فروردین سال جاری به صورت آنلاین دریافت می‌شود
و بر همین اساس یک درصد از ارزش خودروهای داخلی و دو درصد خودروهای وارداتی تحت عنوان مالیات دریافت می ‌شود و افرادی که می‌خواهند برای تعویض پلاک نوبت بگیرند،باید به سامانه نوبت‌دهی مراجعه کنند.
منظور با تاکید بر اینکه سامانه مالیات بر نقل و انتقال خودرو در اجرای ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفته است، گفت: شهروندان محترم می‌توانند به صورت هوشمند و بدون مراجعه به بانک‌ها به صورت آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو را از طریق سامانه‌های my.tax.gov.ir یا cartransfer.tax.gov.ir
پرداخت کنند.
امکان استعلام بدهی مالیات نقل و انتقال خودرو و پرداخت آن قبل از دریافت نوبت نقل و انتقال، با مراجعه به « سامانه مالیات بر نقل و انتقال خودرو
(cartransfer.tax.gov.ir ) امکان پذیر است.

سرمقاله

غلامحسین شافعی
رئیس اتاق بازرگانی ایران

معیار سنجش توفیق در این حوزه باید سطح بهره‌وری شرکت‌های دانش‌بنیان و رهاورد آنها برای اقتصاد باشد. تعدد شرکت‌های فعال در حوزه دانش‌بنیان، بعضاً ملاک موفقیت کشور در این عرصه عنوان می‌شود؛ این در حالی است که معیار سنجش توفیق در این بخش باید سطح بهره‌وری این شرکت‌ها و ره‌آورد آن‌ها برای اقتصاد  کشور باشد. سال‌ها پیش در درجه‌بندی و رتبه‌بندی شرکت‌های بزرگ دنیا، نام‌هایی به چشم می‌خورد که امروز دیگر در جایگاه نخست رتبه‌بندی قرار ندارند و این رتبه‌های برتر، در تسخیر شرکت‌هایی است که فعالیت‌های دانش‌بنیانی را سرلوحه کار خود قرار داده و در این عرصه می‌درخشند. امروز انقلابی در فعالیت شرکت‌ها در سطح دنیا در حال وقوع است که اغلب به سمت‌وسوی فعالیت‌های دانش‌محور سوق یافته‌اند و بنگاه‌هایی که این مهم را نادیده بگیرند، در اصطلاح قافیه رقابت را خواهند باخت. در نام‌گذاری سال توسط رهبر معظم انقلاب، موضوع دانش‌بنیان‌ها به شایستگی موردتوجه قرار گرفته اما این مسئله و حمایت‌هایی که در حال حاضر برای شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود، نباید بستر آن را فراهم کند که عده‌ای به‌ظاهر و بدون داشتن ظرفیت‌های واقعی، خود را در این صف جای دهند و فرصت‌ها را از بنگاه‌های واقعی فعال در این بخش بگیرند. باید معیارهای واقعی برای فعالیت دانش‌بنیان‌ها مدنظر قرار بگیرد تا هدفی که ذیل این نام‌گذاری و حمایتگری دنبال می‌شود، به شایستگی محقق شود. در حال حاضر کمتر از دو درصد صادرات کشورمان به محصولات های‌تک و برخوردار از فناوری بالا اختصاص دارد و اگر ظرفیت‌هایمان را در این بخش تقویت نکنیم، از دیگر کشورها عقب می‌مانیم و بازارهای صادراتی را از دست خواهیم داد. مادامی‌که سودآوری کار مولد بیش از فعالیت‌های سوداگرایانه و غیرمولد باشد، فعالیت اقتصادی دارای ارزش‌افزوده و بهره‌وری، افزایش پیدا نمی‌کند.

یادداشت

کامران سلطانی‌زاده
دبیر کل کانون صرافان ایران

از هفته گذشته که بحث رایزنی‌ها برای ایجاد توافق در مذاکرات مطرح شد، شاهد کاهش نرخ ارز بودیم. همین ذهنیت مثبت مردم و کاهش نرخ ارز نشان داد که احیای برجام می‌تواند در قیمت نهایی ارز تاثیر داشته باشد. با توجه به اینکه پس از توافق دسترسی ایران به منابع ارزی افزایش می‌یابد و تبادلات ارزی روان‌تر خواهد شد به طور قطع این روند در نرخ ارز در بازار ایران اثرگذار است. مردم می‌دانند که پس از توافق برگشت ارز حاصل از صادرات سهل‌تر انجام می‌شود، هزینه‌های بازگشت ارز به کشور کاهش پیدا می‌کند و تجارت ایران روان‌تر می‌شود. همچنین پس از احیای برجام فروش نفت و مشتقات نفتی افزایش می‌یابد و با رفع تحریم‌های کشتیرانی هزینه حمل و نقل کالا کاهش پیدا می‌کند. به طور کلی هزینه‌های تمام شده صادرات و واردات و تجارت ایران کاهش پیدا می‌کند و قیمت ارز هم از این روند و شرایط تاثیر می‌پذیرد. هر چه میزان صادرات و ورود کالاهای ایرانی به بازارهای بین‌المللی افزایش یابد شاهد افزایش درآمدهای ارزی و افزایش عرضه ارز در بازار خواهیم بود، ایجاد امنیت اقتصادی، ایجاد امنیت روانی و ذهنی بین مردم منجر به کاهش خرید سرمایه‌ای، ارز در بازار می‌شود و در این شرایط با کاهش تقاضا و افزایش عرضه مواجه می‌شویم که نتیجه آن برقراری ثبات در بازار ارز است. البته روز گذشته و امروز زمان خوبی برای ارزیابی واکنش بازار نیست چراکه در ایام بین تعطیل قرار داریم و معمولا در این شرایط، بازار متشنجی رو نمی‌بینیم و نمی‌توان تحلیل درستی از روند بازار داشت اما از هفته گذشته که بحث رایزنی‌ها برای ایجاد توافق در مذاکرات مطرح شد، شاهد کاهش نرخ ارز بودیم. همین ذهنیت مثبت مردم و کاهش نرخ ارز نشان داد که احیای برجام می‌تواند در قیمت نهایی ارز تاثیر داشته باشد. رصد بازار نشان می‌دهد در این ایام فروشنده‌های ارز در بازار افزایش پیدا کرده‌اند و اخبار مذاکرات بر روی افرایش فروش ارز و افزایش عرضه ارز مردم در بازار تاثیر مثبت گذاشته‌ است. دو ماه قبل نرخ ارز وارد کانال ٣١ هزار تومان شد و از این رو بسیاری از صادرکنندگان ارز خود را نگهداری کردند که در موقعیت بهتری عرضه کنند اما صادرکنندگان هم برای تامین نیاز ریالی خود باید ارز به فروش برسانند و با توجه به اینکه صادرکنندگان هم احتمال می‌دهند که خبر توافق منتج به کاهش نرخ ارز می‌شود به طور قطع با افزایش فروش ارز صادرکنندگان خواهیم بود و همین رفتار هم بر روند کاهشی نرخ ارز در بازار کمک می‌کند. از چند سال گذشته مردم و بسیاری از صادرکنندگان با توجه به دغدغه‌های که داشتند سپرده‌های ریالی خود را از شبکه بانکی خارج و تبدیل به ارز، سکه و مسکوکات طلا کردند که نمونه جمع آوری ارز و طلا خانگی را در صندوق امانت بانک ملی دیدیم که چندی پیش به سرقت رفت. اخبار غیر رسمی می‌گویند حدود ۴٠ میلیارد دلار ارز خانگی وجود دارد، یعنی به ازای هر ایرانی ۵٠٠ دلار. البته باید توجه داشته باشیم که بخشی از نقدینگی ایرانی‌ها به ملک خارجی تبدیل شد و تنها در دو سال گذشته به اندازه حدود ١٠ هزار واحد مسکونی ارز از کشور خارج شده ‌است و خروج سرمایه سنگینی را تجربه کردیم. اگر مردم اطمینان حاصل کنند که روند کاهشی نرخ ارز ادامه‌دار خواهد بود نسبت به فروش و تخلیه ارزهای خانگی در بازار اقدام می‌کنند. ایران نشان داده که آمادگی مقابله با تنش ارزی را دارد چراکه کشورمان راه‌های درآمدهای ارزی خود را پیدا کرده است و شرکای قوی مانند چین و روسیه دارد و با توجه به افزایش قیمت نفت و ذخایر ارزی کشور، عدم توافق نمی‌تواند منجر به افزایش جهشی قیمت دلار شود.