زیرساخت‌ها پاسخگوی حجم بالای زائران نیست

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: وضعیت گیت های ورودی در مرز عراق باعث ازدحام جمعیت و ایجاد مشکلاتی برای زائران شده است که انتظار می رود هرچه سریع‌تر با اعمال مدیریت صحیح مشکلات برطرف شود. محمدصالح جوکار در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت مرزهای کشور و تمهیدات اندیشیده شده برای خدمات رسانی به زائران اربعین، بیان کرد: باتوجه به این‌که طرف عراقی نتواستنه امکانات لازم را برای پاسخگویی به حجم بالای زائران فراهم کند مشکلاتی در حوزه حمل و نقل و گیت‌ها ورودی به عراق برای زائران ایجاد کرده است. وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه امسال کرونا کمرنگ‌تر شده است زائران زیادی به طرف مرزها آمده اند اما متاسفانه با عدم تامین امکانات و زیرساخت ها برای ورود به عراق مواجه شده اند. این وضعیت مشکلات جدی برای زائران ایجاد کرده است. دولت ناچارا مجبور شده تا فعلا مرزها را ببندد تا وضعیت داخل عراق مقداری بهبود پیدا کند. نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که مردم حق دارند که در این مراسم شرکت کنند. در تعامل با کشور عراق باید امکانات برای حضور زائران حسینی فراهم می شد.

 

نامه به رئیسی درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی

سخنگوی‌کمیسیون عمران مجلس آخرین وضعیت بررسی طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس را تشریح کرد. عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره آخرین وضعیت طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس، گفت: طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به هیئت رئیسه ارائه شده و در حال طی کردن مراحل قانونی طبق آیین‌نامه داخلی مجلس است و هنوز به کمسیون عمران به عنوان کمسیون تخصصی ارجاع نشده است. وی افزود: به محض اینکه طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به کمسیون عمران ارجاع شود که احتمالا پس از سرکشی نماینگان به حوزه‌های انتخابیه باشد، در کمیسیون کار بر روی این طرح را آغاز خواهیم کرد. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بر اساس طرح مذکور این وزارتخانه به 2 وزارت راه و مسکن و شهرسازی تقسیم می‌شود، گفت: لازم است با توجه به مشکلات و معضلاتی که در حوزه مسکن داریم و همچنین اهمیت این حوزه به‌ عنوان یک صنعت پیشران، بخش مسکن و شهرسازی به‌ عنوان زیرمجموعه‌ای مهم از این وزارتخانه منفک شود تا بتوان به کمبود‌های این حوزه، رسیدگی ویژه کرد.

نگرانی ژاپنی‌ها از کاهش بی سابقه ارزش ین
معاون وزیر کابینه دولت ژاپن می‌گوید که ژاپن باید در برابر حرکت‌های بیش از حد و یک طرفه ین گام بردارد. به گزارش ایسنا به نقل از بیزنس، سیجی کیهارا، معاون وزیر کابینه دولت ژاپن روز یکشنبه گفت که دولت باید در صورت لزوم در برابر کاهش بیش از حد ین گام بردارد. کیهارا در پاسخ به سؤالی درباره کاهش شدید اخیر ین گفت: «در مورد حرکات یک طرفه بیش از حد ارز، تحولات را از نزدیک زیرنظر خواهیم گرفت و در صورت لزوم اقدام خواهیم کرد».

«تجارت» روش‌های مقابله با عدم شفافیت مالیاتی را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: فرار مالیاتی منجر به ایجاد وجوهی شده که از نظارت دولت پنهان نگاه داشته می‌شود و پولشویی یکی از مصادیق آن است. درآمدهای مالیاتی، بخش مهمی از منابع دولت‌‌‌ها به شمار می‌‌‌آید. البته در صورتی که قوانین و دستورالعمل‌‌‌های مالیاتی شفاف بوده و ضمانت‌های اجرایی محکم و کافی هم برای آنها در نظر گرفته شده باشد. به گزارش «تجارت»، دراین صورت است که درآمدهای مالیاتی می‌تواند اقتصاد را از اتکا به درآمدهایی چون ارز حاصل از فروش نفت برهاند. در مقابل، اگر سیستم مالیاتی یک کشور به‌‌‌گونه‌‌‌ای تنظیم شود که همزمان با گرفتن مالیات‌‌‌های نسبتا سنگین از یک گروه، موجبات فرار مالیاتی عده دیگری را فراهم کند، نه‌‌‌تنها زمینه‌‌‌های نارضایتی شهروندان، بلکه فروپاشی بخش‌‌‌هایی از اقتصاد را نیز به بار می‌‌‌آورد. فرار مالیاتی زمانی اتفاق می‌‌‌افتد که برخی فعالیت‌های اقتصادی، چه در سطوح خرد و چه در سطوح کلان، خارج از مجاری قانونی، به منظور حذف هرگونه ردپا در اقتصاد و دور زدن روندهای پرداخت مالیات صورت گیرد. درسال‌های اخیر، برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های زیادی برای انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری و کاهش فرار مالیاتی صورت گرفته است. فرارهای مالیاتی بزرگ، یکی از مشکلات مالیاتی است که در این رابطه، سازمان مالیاتی با رویکرد دریافت عادلانه و سالم مالیات و با هدف کاهش معوقات مالیاتی و شناسایی پایه‌های جدید مالیاتی اقدامات کارشناسی را در صدر سیاست‌ها و اقدامات خود قرار داده است. تشخیص مبتنی بر اطلاعات درست به جای تشخیص علی‌‌‌الراس و مدرن‌‌‌سازی سامانه جامع مالیاتی و اطلاعات مالی برای دریافت مالیات عادلانه و متناسب با ثروت و درآمد و مصرف مردم، بخشی از این اقدامات است. پیگیری مجدانه برای اجرای طرح جامع مالیاتی، ایجاد پایگاه اطلاعات مؤدیان مالیاتی، ایجاد دفتر مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی و رصد فعالیت‌های شرکت‌های صوری (کاغذی) از جمله اقداماتی است که در راستای اهداف فوق در دستور کار سازمان قرار گرفته و موفقیت‌های بسیاری در این زمینه حاصل شده است. منطقی‌سازی معافیت‌های مالیاتی نیز نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در شفاف‌سازی مالیات‌ستانی و سالم‌سازی نظام مالیاتی دارد. طبق نظرات برخی کارشناسان اقتصادی، امروزه بالای ۴۰درصد اقتصاد کشور از معافیت‌‌‌های مالیاتی بهره‌‌‌مند بوده و افراد بسیاری هم کسب‌وکار خود را مخفی کرده و فرار مالیاتی دارند. امروزه پول‌شویی یکی از مهم‌ترین جرائم عمده مالی در سطح دنیا به حساب می‌آید و تبدیل یا انتقال یک دارایی با هدف پنهان کردن منشأ غیرقانونی آن دارایی یا کمک به هر شخصی که با چنین جرائمی سروکار دارد پولشویی نام دارد. فرار مالیاتی نیز یکی از مصادیق پول‌شویی محسوب می‌شود.

تفکیک حساب تجاری از غیر تجاری
اما تفکیک حساب تجاری و غیرتجاری بر شفافیت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی بسیار تاثیر خواهد بود و یکی از مهم‌ترین افداماتی است که برای اصلاح نظام مالیاتی و حتی پولی کشور در حال انجام است. تفکیک حساب تجاری و غیرتجاری قرار است که با همکاری بانک مرکزی و سازمان مالیات به زودی عملیاتی شود. این کار بر شرایط اقتصادی کشور درامر شفاف‌سازی اقتصادی و فرار مالیاتی بسیار اثرگذار خواهد بود که در گفتگو با کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت. محمد رزاقی، کارشناس امور مالیاتی در گفت‌‎وگو با ایبِنا درباره تفکیک حساب‎های تجاری و غیر تجاری گفت: یکی از کار‌های مفیدی که کشور را به شفافیت مالی بیشتری خواهد رساند، دریافت مالیات به خصوص از حساب‌هایی است که گردش مالی بالایی دارند، زیرا در اقتصاد بسیار کمک کننده خواهد بود. البته باید درنظر داشت، شفاف‌سازی اقتصادی تنها با تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری محقق نخواهد شد، باید سیستم به شکلی تعبیه شود که بتواند در تنظیم‌گری اقتصادی تاثیر گذارد. وی در ادامه بیان کرد: تاثیرگذاری بیشتر این مسئله در شرایطی خواهد بود که مبلغی تعیین کنند و تراکنش بیشتر از آن تجاری اعلام شود، البته این موضوع نیاز به روزآمد کردن سیستم سازمان مالیاتی دارد تا بتواند به خوبی از آن بهره‌برداری کرده و پدرخوانده‌های زیرزمینی را ردیابی کند. این کارشناس امور مالیاتی در این خصوص اظهار داشت: مالیات تفکیک حساب‌های شخصی و غیرشخصی نیاز به زیرساخت دارد که در صورت انجام این کار در جلوگیری از فرار مالیاتی بسیار موثر واقع خواهد شود، منتها برای انجام این کار باید آموزش مورد توجه قرار گیرد. قانون هر اندازه که خوب و مفید هم باشد، بدون انجام اطلاع‌رسانی نتیجه مورد نظر را به دست نمی‌آورد، چنانچه در این زمینه آموزش و اطلاع‌رسانی ملاک عمل قرار گیرد حتی در قاچاق کالا هم می‌تواند موثر واقع شود.
وحید عزیزی، کارشناس امور مالیاتی نیز در این رابطه به خیرنگار ایبِنا گفت: گام بعدی نظارت دستگاه‌های حاکمیتی بر جریانات مالی و تبادلات ریالی در کشور بعد از ساماندهی دستگاه‌های پرداخت که با همکاری بانک مرکزی در حال انجام است، تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی خواهد بود. وی در ادامه اضافه کرد: بخشی از حساب‌هایی که برای کسب و کار و مباحث اقتصادی فارغ از فعل وانفعالات روزمره به کار گرفته می‌شود، به عنوان حساب تجاری اعلام شده که متصل به درگاه پرداخت هستند و قسمت دیگر آن هم در آینده اعلام خواهد شد. بعد از شروع این فرایند حساب‌های شخصی که رفتار مشکوک به تجاری دارد از جمله اینکه گردش یا تعداد واریزی بالایی دارد، حساب تجاری تلقی خواهد شد و باید مطابق با قوانین مالیاتی رفتار کنند. این کارشناس امور مالیاتی در این رابطه اظهار داشت: حرکت فوق بر شفافیت مالیاتی بسیارتاثیر خواهد بود و یکی از مهم‌ترین گام‌هایی است که برای اصلاح نظام مالیاتی و حتی پولی کشور در حال انجام است. به نظر می‌رسد با این حرکت فرار‌های مالیاتی نیز رو به کاهش گذارد و برای بهبود اقتصاد کشور اثربخش باشد. همچنین یک کارشناس اقتصادی گفت: سامانه مودیان مالیاتی از نیازهای اساسی نظام اقتصادی کشور است که از فرار دانه‌درشت‌های مالیاتی جلوگیری می‌کند. ناصر ذاکری با اشاره به راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی اظهار کرد: تقویت نظام مالیاتی ضروری است و به هر میزانی که جامعه آماری و داده‌های اطلاعاتی در حوزه مالیاتی بیشتر شود، به همان اندازه ضعف‌ها و کاستی‌ها و خلأها در حوزه مالیات‌ستانی برطرف می‌شود. او افزود: از طرفی اگر این مشکلات برطرف نشود، مالیات‌ستانی به چالشی بزرگ و معضلی اساسی برای دولت سیزدهم تبدیل می‌شود و دردسرهای زیادی را ایجاد خواهد کرد. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: سامانه مودیان مالیاتی از نیازهای اساسی دولت و کشور به ویژه در شرایط کنونی اقتصادی است و به طور قطع این سامانه به میزان قابل‌توجهی جلوی فرار مالیاتی را خواهد گرفت. ذاکری بر ضرورت حمایت از تولید در عین توجه به شفاف‌سازی مالیاتی تاکید کرد و افزود: بین نظام تولید و نظام مالیاتی رابطه‌ای دوسویه وجود دارد که اگر به آن بیشتر توجه شود، بخشی از فشارهای مالیاتی که بر فعالان بازار و کسبه وارد می‌شود، کاسته خواهد شد. این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مردم به نظام مالیاتی خیلی اعتماد ندارند و باید برای افزایش اعتماد و از بین بردن فضای بی‌اعتمادی تمام تلاش خود را به کار بگیریم، متذکر شد: یکپارچه‌سازی سامانه‌ها بهبود فضای کسب‌و‌کار و از بین بردن تردیدها و شبهات مربوط به حوزه مالیات‌ستانی می‌تواند فضای کسب‌و‌کار را توسعه دهد و رغبت مردم برای پرداخت مالیات را تقویت کند. ذاکری در خصوص نقش سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی در شفاف‌سازی مالیات توضیح داد: شفاف‌سازی نظام مالیاتی با یکپارچه‌سازی سامانه‌ها ممکن خواهد شد. در واقع نظام مالیاتی کشور نیازمند شفافیت است و به دلیل نبود سامانه یکپارچه و داده‌های کامل اطلاعاتی، نظام مالیاتی کشور با مشکلات بسیاری روبه‌روست و این موضوع ماموران مالیاتی را با مشکل مواجه کرده است.

گروه اقتصاد کلان: یوجین فاما، برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۳ و استاد امور مالی در دانشگاه شیکاگو گفت که بیت‌کوین و طلا سرمایه گذاری‌های بلندمدت بدی هستند. به گزارش ایسنا، او گفت: این موضوعی است که بازار متوجه نشده است که بیت‌کوین، هیچ ارزشی ندارد. در حال حاضر، حدس می‌زنم حتی کلاهبرداران هم معامله نمی‌کنند و آن را نگه می‌دارند. وقتی صحبت از طلا به میان می‌آید، فاما اعلام کرد که قیمت بسیار نوسانی دارد و مانعی وحشتناک در برابر تورم است زیرا قیمت آن نسبت به قیمت کالاها و خدمات بسیار متغیر است.
به نقل از کیتکونیوز، تورم کل ایالات‌متحده در ماه ژوئن ۸.۵ درصد بود که دومین سطح بالای آن در ۴۰ سال گذشته بود. فاما گفت که تورم او را بسیار نگران می‌کند. فاما گفت: فدرال رزرو در قدیم برای مقابله با تورم ذخایر خود را منقبض می‌کرد اما اکنون فکر می‌کند که می‌تواند این کار را با افزایش نرخ بهره در ذخایر انجام دهد
و مردم را کمتر تمایل به نگهداری دارایی‌های دیگر یا انجام هر کار دیگری داشته باشد اما سوال اینجاست که این نرخ بهره چقدر بالاست؟ فاما اظهار داشت که حتی اگر فدرال رزرو نرخ بهره را به سطوح بالا افزایش دهد، ما نمی‌دانیم که آیا این برای رفع تورم کاربرد خواهد داشت زیرا این مورد پیش از این نبوده است.
او افزود که اگر به جای جروم پاول، رئیس فدرال رزرو بود، شغل دیگری پیدا می کرد.

گروه اقتصاد کلان: تورم ضعیف کلیدی برای صعود پایدار طلا به بالای ۱۷۵۰ دلار خواهد بود. به گزارش ایسنا، برخی خوش‌بینی‌ها در حال بازگشت به بازار طلا هستند، زیرا قیمت‌ها هفته را در قلمروی بی‌طرف به پایان می‌رسانند و از حمایت ۱۷۰۰ دلار در هر اونس جهش می‌کنند. با این حال، تحلیلگران به سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهند که اگر این خوش‌بینی در یک شکست جدید در مسیر صعودی شکوفا شود، داده‌های اقتصادی هفته آینده باید به طور قابل‌توجهی ضعیف‌تر از حد انتظار باشد. تمرکز اصلی سرمایه‌گذاران طلا در هفته آینده دو نقطه داده تورمی خواهد بود؛ شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات‌متحده در روز سه شنبه و انتظارات تورمی اولیه از دانشگاه میشیگان. همچنین در هفته آینده، خرده‌فروشی در ایالات متحده در ماه اگوست، معیاری ضروری برای تعیین اینکه چگونه مصرف‌کنندگان با افزایش شدید نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو افزایش می‌یابند، خواهد بود. اد مویا، تحلیلگر ارشد بازار ایالات‌متحده در OANDA گفت که تورم ضعیف می‌تواند طلا را در هفته آینده تقویت کند زیرا می‌تواند به سرمایه‌گذاران و بازارها کمک کند تا تعیین کنند که فدرال رزرو چقدر نرخ بهره را بالا خواهد برد.
او گفت: اگر تورم کاهش یابد، این احتمال وجود دارد که شاهد افزایش نرخ بهره از ۴ درصد نباشیم. اگر این اتفاق بیفتد، احتمالاً دلار آمریکا به اوج خود رسیده است و مقداری آرامش را برای طلا فراهم می کند. با این حال، مویا همچنین گفت که نادیده گرفتن جزئی در داده‌ها ممکن است برای تغییر انتظارات نسبتاً محکم برای تصمیم‌گیری سیاست پولی بعدی فدرال رزرو در اواخر این ماه کافی نباشد. بازارها ۹۰ درصد احتمال می‌دهند که فدرال رزرو نرخ بهره را ۷۵ واحد پایه افزایش دهد.
تحلیلگران گفته‌اند که اگر این انتظارات کاهش نیابد، خوش‌بینی جدید طلا می‌تواند به سرعت از بین برود. کریستوفر وکیو، تحلیلگر ارشد بازار در DailyFX می‌گوید: اگر فدرال رزرو تنها ۵۰ واحد پایه نرخ بهره را افزایش دهد، این می‌تواند به طلا شتاب بیشتری بدهد.
همچنین، طلا این پتانسیل را دارد که هفته آینده به ۱۷۶۰ دلار در هر اونس برسد. بر اساس برآوردها، اقتصاددانان با کاهش قیمت بنزین و انرژی در ماه گذشته پیش‌بینی می‌کنند که شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه اگوست ۰.۱ درصد کاهش یابد.
در عین حال، انتظار می‌رود که تورم اصلی، که قیمت انرژی و مواد غذایی را در بر نمی‌گیرد، ۰.۲ درصد افزایش یابد. به نقل از کیتکونیوز، برخی از تحلیلگران اظهار کردند که اگرچه قیمت طلا در هفته آینده ممکن است افزایش یابد، اما انتظار دارند روند نزولی فعلی آن همچنان ادامه داشته باشد. داده‌های ضعیف شاخص قیمت مصرف‌کننده می‌تواند فشار کوتاهی ایجاد کند، اما ما آن را پایدار نمی‌بینیم.

گروه اقتصاد کلان: مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی توضیحاتی را درمورد سرقت از خودروهای وارداتی ارائه کرد.
عبدالمجید اجتهادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سرقت قطعات خودروهای وارداتی که در گمرک و بنادر قرار دارد، اظهار کرد: این خودروها در انبارهایی قرار دارد که در زیرمجموعه سازمان اموال تملیکی نیستند. این خودروها در منطقه آزاد انزلی هستند و وضعیت آن‌ها قابل رویت است. وی به این سوال که کدام تجهیزات خودروها به سرقت رفته است، پاسخ داد: در مدت زمانی که خودرو در محوطه پارکینگ منطقه بوده است برخی قطعات را خارج کرده‌اند.
این قطعات شامل زاپاس، ضبط صوت و کامپوتر خودرو می‌شود و خودروها با این وضع به ما داده شد. مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی بر این نکته تاکید کرد که اگر خودروها زودتر تعیین تکلیف می‌شدند و شرایط عرضه یا استرداد فراهم میشد، شاهد این زیان‌ها نبودیم.
بر اساس این گزارش، برخی واردکنندگان چندی پیش از این موضوع خبر دادند که قطعات خودروهای وارداتی که در گمرک و بنادر قرار دارند به سرقت رفته استو این موضوع توسط مسئولان هم تایید شد.

سرمقاله

ابراهیم جمیلی
عضو اتاق بازرگانی ایران

ایران یکی از 5 کشوری است که دارای تنوع زیاد ماده معدنی است و ما چیزی حدود 67 ماده معدنی در کشور داریم که معدن آن پیدا شده و استخراج و فرآوری اقتصادی آن صورت می‌گیرد. اگر توافق صورت گیرد، رقابت صورت می‌گیرد که ما شاید توان رقابت نداشته باشیم. در صورت رخ دادن این اتفاق، راه سرمایه گذاری خارجی باز می‌شود که البته وابسته به اصولی رفتار کردن ما است و رفتارهای برجام اول را نباید تکرار کنیم که بنوعی سردرگم بودیم. فرصت فعال سازی معادن کشور در صورت انجام رفتار اصولی، به صورت صحیح در جامعه جهانی مطرح شود و باید نسبت به جذب سرمایه گذاری خارجی، اقدامات صحیحی انجام دهیم زیرا این نوع سرمایه گذاری نیاز به تخصص داشته و نباید با اصول و قوانین بین المللی و قوانین ما، در تعارض باشد. ما لازم است بدانیم که سرمایه گذاران قصد معطل کردن معادن را نداشته و باید تکنولوژی موردنظر را داشته باشند، در تامین ماشین آلات یاری برسانند. از سویی ما نیز باید بتوانیم در بازارهای جهانی با قیمت جهانی محصولات را عرضه کنیم و توانایی آن را داشته باشیم که سهم خود را در بازارهای جهانی احیا کنیم که تمام این‌ها مزایایی است برجام می‌تواند به همراه داشته باشد. از سوی دیگر با حضور شرکت‌های دیگر و شکل گرفتن رقابت، ما باید از نظر کیفیت و قیمت تمام شده، توانایی رقابت با شرکت‌های بزرگ را داشته باشیم که البته این موضوع دشوار است و باید مراقب بود که شرکت‌های بزرگ نتوانند به راحتی بازارهای ما را بگیرند و در قرارداد بستن، باید به مسائل حقوقی و داوری اتاق بازرگانی به عنوان حکم توجه داشت. ما نباید زیر بار این برویم که اگر دچار اختلافی ( با طرف خارجی) شدیم، رسیدگی به دادگاه‌های خارج از کشور موکول شود زیرا در آن جا احتمال باخت ما بسیار زیاد است. ما باید در کنار استفاده از ماشین آلات خارجی، تکنولوژی‌های خارجی را هم بگیریم و آن هایی را که امکان ساخت‌شان در ایران وجود دارد را در قرارداد ذکر کنیم که این دسته، حتما در کشورمان ساخته شود. آموزش نیروی انسان در زمینه بهره برداری و ساخت را نیز باید در قراردادها بیاوریم. آن ها در تمام دنیا حضور دارند و فقط به ایران نیامده‌اند. چینی‌ها به دنبال فعالیت جهانی بوده و برنامه بسیار بلندمدتی دارند. حضور آن‌ها برای کمک به ما بد نیست اما بستگی دارد که کدام گروه از چینی‌ها قصد آمدن به کشور را دارند؛ آن‌هایی که قدرتمند هستند و صاحب تکنولوژی هستند یا آن‌هایی که کالای فیک تولید می‌کنند و به عقیده من، در حال حاضر اگر ما بتوانیم گروه اول را جذب کنیم، بسیار مناسب است زیرا چینی‌ها در اروپا و آمریکا هم سرمایه‌گذاری دارند و باید به کارنامه آن‌ها نگاه کرد؛ به عنوان مثال باید توجه کرد که تکنولوژی آن‌ها با محیط زیست ساز گار باشد. معادن بزرگ ما عمدتا دولتی و شبه دولتی هستند و معادن متوسط و کوچک به بخش خصوصی تعلق دارند و این یکی از ایراداتی است که در کشور ما وجود دارد و ما باید تلاش کنیم که با انجام اکتشافات صحیح، معادن بزرگ کشف کنیم که این موضوع نیازمند تعریف برنامه بلندمدت است زیرا در دنیا اصولا اکتشافات را دولت‌ها انجام می‌دهند و در کشور ما به دلیل نبود بودجه کافی و حضور نداشتن این موضوع ( اکتشاف معدن) در اولویت‌های دولت‌ها نیست. اکتشافات ما عمدتا سطحی است و این سبب کوچک ماندن معادن ما شد و اگر توانایی اکنتشافات عمیق را داشته باشیم، به آینده معادن می‌توانیم امیدوار شویم.کار در معدن در دنیا آسان نبوده و از صنایع سخت و زیان آور محسوب می‌شود و باید تلاش کرد با تکنولوژی روز، این دشواری را کاهش داده و معادن را هوشمندسازی و مکانیزه کنیم. استفاده از هوش مصنوعی و ربات‌ها و علم ماهواره در معادن برای اکتشاف و استخراج به بهبود وضعیت کمک می‌کند.

یادداشت

شهباز حسن پور بیگلری
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

به واسطه گسترش روابط دولت سیزدهم با کشور‌های مختلف شاهد افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی صادرات به کشور‌های مختلف هستیم. سفر‌های استانی رئیس جمهور و هیات همراه به استان‌های مختلف در یک سال گذشته موجب افزایش اعتماد عمومی به مسئولان شد که استقرار مقامات اجرایی در هفته دولت در استان‌های مختلف برای پیگیری مشکلات مردم نیز موجب افزایش امید در میان مردم می‌شود. ما در دولت سیزدهم شاهد افزایش و گسترش روابط دولت با کشور‌های مختلف هستیم که در سایه این گسترش روابط، صادرات محصولات ما نیز افزایش قابل توجهی داشته است. ما در یک سال گذشته شاهد افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی صادرات محصولات مختلف به خارج از کشورو افزایش تراز تجاری هستیم که امیدواریم این سیر صعودی در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کند.
علاوه بر این در حوزه نفت قرارداد‌های خوبی برای استخراج نفت میادین مختلف و ساخت پتروپالایشگاه‌ها از سوی وزارت نفت امضا شده که این اقدام ما را از خام فروشی به سمت فروش فراورده‌ها و محصول نهایی نفت سوق داده است. در حوزه کشاورزی ما شاهد افزایش تولید محصولات هستیم به گونه‌ای که در سال گذشته میزان گندم خریداری شده از کشاورزان با قیمت خرید تضمینی به میزان ۵ میلیون تن بوده که این میزان در سال جدید و تا پایان مردادماه به ۷.۵ میلیون تن رسیده است.
در تولید ذرت و جو و ... شاهد افزایش تولید هستیم و این افزایش تولید در حالی است که استان‌های مختلف خشکسالی چند ساله و سرمازدگی و سیل را هم تجربه کرده‌اند. لازم است تا به منظور تولید هرچه بیشتر محصولات کشاورزی، دولت حمایت‌های ویژه‌ای را به دلیل سرمازدگی‌ها سیل‌ها و خشکسالی‌ها از کشاورزان به عمل آورد.