اقدام آمریکا باز هم ناکام خواهد ماند

سخنگوی قوه قضائیه گفت: حمایت آمریکا از اتهام‌زنی آلبانی علیه ایران کمک به گروهک تروریستی منافقین است که باز هم ناکام خواهد ماند.
ستایشی با اشاره به انتشار گزارشگر تحریم در زمینه ایران بیان کرد: محکومیت اعلام دولت تروریستی آمریکا در زمینه تحریم وزارت اطلاعات با انتشار این گزارش هم زمانی داشته است. در طول سنوات گذشته یکی از بزرگ‌ترین قربانیان حملات تروریستی از جمله حملات سایبری، کشور ایران بوده که توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی بارها مورد حمله قرار گرفته و در این حملات به زیرساخت‌های مهم ایران تعرضاتی شده که می‌توانسته جان و مال ما را تهدید کند اما با تدابیر ویژه این حملات خنثی شده است. وی ادامه داد: با این وجود آمریکا با برچسب‌زنی تلاش می‌کند علیه ایران فضای منفی را ایجاد کند اما این اقدام محکوم به شکست است. سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: به کشور آلبانی می‌گویم که روش آمریکایی‌ها همواره این بوده است که برای رسیدن به هدف خود موضوع دیگری را مطرح می‌کنند و با فضاسازی‌های رسانه‌ای سعی دارند که به هدف خود برسند اما این نقشه آن‌ها مدت‌هاست که برملا شده است.

 

انتقاد قالیباف از استاندارد نبودن فرآیندهای بانکی

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید براین که در بخش های زیرساختی کشور ظرفیت های بسیار خوبی برای سرمایه گذاری بانک های خصوصی وجود دارد که هم منطق اقتصادی دارد و هم به بهبود خدمات رسانی به مردم منتهی می شود، از استاندارد نبودن فرایندهای بانکی انتقاد کرد.
به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف صبح دیروز (سه شنبه ۲۲ شهریور) در جمع مدیران عامل بانک های خصوصی کشور ضمن تشکر از فعالیت های شبکه بانکی کشور گفت: امروز بار اصلی اقتصاد کشور بر دوش بانک هاست که هم در حوزه مسائل داخلی کشور که فعالیت هایی را حتی خارج از حیطه ماموریت ذاتی خود انجام می دهند و هم باید جور عدم سرمایه گذاری خارجی را به دوش کشیده و جبران کنند، لذا جای خداقوت دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات نظام بانکداری کشور ادامه داد: همانطور که حاضرین هم اشاره کردند به دلایل مختلف نارضایتی عمومی وجود داشته و هر کسی از ظن خود درخصوص بانک ها مطالبی را مطرح می کند، اما وقتی با دقت به این موضوعات نگاه می کنیم، می بینیم دلایلی نیز وجود دارد که چنین صحبت ها و گلایه هایی مطرح می شود.
وی عنوان کرد: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در زیرساخت ها منوط بر این است که ناترازی ها در کشور رفع شود.

بحران در اردوگاه راستگرایان اسرائیل
«ایلت شکد» به حزب خانه یهودی بازگشت
«ایلت شکد» با رها کردن حزب متبوعش یامیناه به عنوان رهبر حزب «خانه یهودی» در انتخابات آتی کنست اسرائیل شرکت خواهد کرد. در فاصله 24 ساعت تا زمان اعلان نهایی فهرست احزاب حاضر در انتخابات آتی پارلمانی رژیم صهیونیستی، آشفتگی در اردوگاه راستگرایان به بالاترین سطح خود رسیده است. در همین راستا منابع خبری در سرزمین اشغالی از بازگشت مجدد «ایلت شکد» رهبر حزب «یامیناه»، به حزب سابقش «خانه یهودی» خبر می دهند. گفته می‌شود براساس توافقات صورت گرفته میان شکد و رهبران حزب خانه یهودی، وی به عنوان رهبر جدید این حزب در صدر فهرست انتخاباتی خانه یهودی در انتخابات 10 آبان پارلمانی اسرائیل قرار خواهد داشت. شکد در سال 2018 میلادی با همراهی «نفتالی بنت» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به منظور تاسیس حزبی جدید با نام یامیناه، از حزب خانه یهودی جدا شد. بازگشت شکد به خانه یهودی تنها 2 روز پس از انتشار بیانیه انحلال ائتلاف موسوم به «روح صهیونیستی» میان وی و «یوعز هندل» رهبر حزب «راه میهن» به وقوع پیوسته است. شکد که پس از انتشار نتایج آخرین نظرسنجی‌های انجام شده در سرزمین های اشغالی از کسب حدنصاب لازم برای ورود به کنست اسرائیل بازمانده بود، امیدوار است تا با بازگشت مجدد به حزب خانه یهودی بتواند وضعیت جناح راستگرا را در انتخابات پیش رو بهبود ببخشد. پنجمین انتخابات متوالی فلسطین اشغالی در حالی برگزار خواهد شد که آخرین ارزیابی‌ها از تداوم ناکامی دو جناح رقیب به منظور کسب حدنصاب لازم برای تشکیل کابینه و خطر حرکت در مسیر ششمین انتخابات متوالی حکایت دارند.

استعفای معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری
برخی از اخبار منتشر شده در فضای مجازی خبر استعفای سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری را منتشر کرده‌اند. طبق اخبار منتشر شده در فضای مجازی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری که حکم خود را در آبانماه سال ۹۲ و مرداد ماه ۹۶ از حسن روحانی دریافت کرده بود، پس از یک سال ادامه فعالیت در همین جایگاه در دولت آیت‌الله ابراهیم رئیسی، استعفای خود را تقدیم رئیس جمهوری کرده است. با این حال، تا لحظه تدوین این گزارش، خبری رسمی از سوی دفتر دکتر ستاری مبنی بر استعفا منتشر نشده است. این در حالی است که بسیاری از کانال‌های خبری تلگرامی از استعفای ستاری خبر داده‌اند و خبری با عنوان "شنیده‌ها حاکی از آن است که سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از سمت خود استعفا کرده است" منتشر شده است.

طالبان هیچ‌گاه حکومت
فراگیری تشکیل نخواهد داد
عضو سابق شورایعالی قضایی افغانستان گفت: طالبان اقلیت‌های مذهبی را نیز حذف و حقوق مردم کشور را پایمال کرده‌ است. این گروه حقوق زنان و اقلیت‌ها را گروگان گرفته تا فشاری بر جامعه جهانی مبنی بر به رسمیت شناختن‌شان باشد. هما علیزوی، در پاسخ به این سوال که هیات حاکمه امروز افغانستان از آغاز به کار در تلاش بوده تا جامعه جهانی و به ویژه همسایگان افغانستان آن را به رسمیت بشناسند و درصدد است تا نشان دهد که تغییر کرده و این در حالی است که نه تنها نسبت به تشکیل دولت فراگیر اقدام نکرده بلکه نسبت به حقوق اقلیت‌ها، زنان و دختران نیز بی‌عمل است، آیا شروط جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن طالبان، موجب می‌شود این گروه تغییراتی را در حوزه‌های ذکر شده صورت دهد، گفت: کارکرد یکساله طالبان رویه سختگیرانه طالبان را به جهان نشان داد. آن‌ها خود را به هیچ تعهدی پایبند نمی‌دانند و خلاف توافقات دوحه عمل کردند و نیمی از نفوس جامعه افغانستان را که زنان و دختران هستند کاملا از اجتماع حذف و از حقوق اساسی‌شان محروم نموده و حکومت‌شان تک قومی و به شدت متعصب است.

پوتین به مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس دعوت نشده است
رئیس‌جمهوری روسیه به مراسم خاکسپاری ملکه بریتانیا دعوت نشده است. به گزارش ایندپندنت، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه به مراسم خاکسپاری ملکه بریتانیا دعوت نشده است. بنا به گفته منابع آگاه، پوتین از جمله معدود رهبران جهان است که به این مراسم دعوت نشده است. نمایندگان بلاروس نیز به این مراسم دعوت نشده‌اند. همچنین نمایندگان خونتای نظامی میانمار نیز که کنترل را در این کشور در دست دارند، به مراسم خاسپاری ملکه انگلیس دعوت نخواهند شد.

آغاز عملیات ضد تروریستی الحشد الشعبی در شمال و جنوب موصل
فرماندهی ستاد عملیات الحشد الشعبی در نینوا امروز عملیات امنیتی گسترده‌ای را برای تعقیب عناصر باقیمانده گروه تروریستی داعش در ناحیه بادوش و جزیره الحضر در شهر موصل آغاز کرد. به گزارش الفرات نیوز، فرماندهی ستاد عملیات الحشد الشعبی در نینوا امروز عملیات امنیتی گسترده‌ای را برای تعقیب عناصر باقیمانده گروه تروریستی داعش در ناحیه بادوش و جزیره الحضر در شهر موصل آغاز کرد. ‌این عملیات در دو محور ناحیه بادوش در شمال موصل و جزیره الحضر در جنوب موصل به تعقیب بقایای تروریستی داعش و تامین امنیت منطقه می‌پردازد. عملیات مذکور توسط تیپ‌های ۵۹ و ۴۴ الحشد الشعبی و ارتش عراق انجام می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد:

گروه سیاسی: بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به برخی گفته‌های مدیرکل آژانس و درخواست پاسخ جمهوری اسلامی ایران به سوالات آژانس، به ارائه توضیحاتی پرداخت. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: بیان وجود خلاء نظارتی و اینکه این خلاء هر روز بزرگ‌تر می‌شود، مبنای حقوقی ندارد زیرا آنچه امروز انجام نمی‌شود مربوط به توافق 1 + 5 با جمهوری اسلامی ایران است که در قالب سند برجام تعریف‌شده و همچنین برقراری مجدّد آن مطابق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملّت ایران، مستلزم رفع تحریمها و اجرای تعهدات طرفین متعاهد است.
وی درباره موضوع سه مکان ادعایی آژانس تصریح کرد: ایران در خصوص سه مکان ادعایی آژانس؛ کمال همکاری را داشته است، اطلاعات و پاسخ‌ به سؤالات آژانس را ارسال کرده و جلسات گفتگو برای رفع ابهام نیز برگزار کرده است.
کمالوندی تأکید کرد: آژانس نباید بر مبنای اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، قضاوت و بر اساس آن‌ها اعلام نظر کند. این نوع قضاوت برخلاف اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری است. از آنجائی که آژانس تمام مواد هسته‌ای اظهارشده ایران را مورد حسابرسی قرار داده است و هیچ اختلاف حسابداری مواد مطرح نیست؛ صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهارنشده تلقی کرد. این نوع نتیجه‌گیری بر خلاف رویه و استانداردهای شناخته‌شده آژانس حتی با موارد مشابه در کشورهای مختلف است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: متأسفانه این بیانات ریشه در اهداف و مقاصد مغرضانه سیاسی دارد که رژیم صهیونیستی آن را هدایت می‌کند. توصیه ما به آژانس و طرف‌های مذاکراتی، دوری جستن از اینگونه برخوردهاست که تاکنون هم این شیوه هیچ نتیجه‌ای را عاید آن‌ها نکرده است.

مسئله بر سر پرونده ابعاد احتمالی نظامی است
همچنین رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور گفت: مسئله اصلی طرف های غربی بر سر بسته شدن پرونده PMD یا همان ابعاد احتمالی نظامی ایران است که آنها سعی دارند آن را باز نگه داشته و صرفا ایران را وادار به اجرای تکالیف برجامی کنند. فریدون عباسی با اشاره به تغییر موضع تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای که روز شنبه صادر کرده اند، بیان کرد: این تغییر موضع کشورهای اروپایی و وارد کردن اتهام علیه ایران به دنبال بسته شدن پرونده PMD یا همان ابعاد احتمالی نظامی ایران است. در سال ۱۳۹۴ که اجرای برجام کلید خورد یکی از شروط اساسی این بود که پرونده PMD ایران بسته شود. در سال ۲۰۱۵ آژانس در خصوص ابعاد احتمالی نظامی ایران اظهار نظر کرد و قرار بود بر مبنای برجام این پرونده بسته شود.
وی در ادامه اظهار کرد: قرار بود پرونده PMD ایران بسته شود و ایران نیز در مقابل یک سری تکالیف مانند بازرسی و نظارت آژانس را بپذیرد و تحریم ها نیز برداشته شود اما طرف های غربی نه تنها تحریم ها را برنداشتند بلکه هر نوع تحریم دیگری را علیه ما اعمال کردند. سپس با روش های دیگر مانند اینستکس برای تبادل مالی جلو آمدند که آن هم موفق نبود. دولت یازدهم و دوازدهم نیز در آن مقطع کوتاهی کرد تا اینکه مجلس در سال ۹۹ دولت را ملزم کرد که اجرای تعهدات کشور را در برابر بدعهدی غربی ها کاهش دهد. این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: طرف های غربی نتواستند نفوذ منطقه ای ایران و توان موشکی ما را کاهش دهند، پس به اضافه کردن تحریم ها روی آوردند تا اینکه آمریکا هم از برجام خارج شد با تصور اینکه می تواند زیر برجام بزند و کارهای خود را پیش ببرد. حال زمانی که ایران اجرای تکالیف برجامی خود را کنار گذاشت و سطح غنی سازی خود را افزایش داد و نظارت های آژانس را محدود کرد اروپایی ها و آژانس به فشار بر روی آمریکا روی آوردند تا بپذیرد که امتیازاتی به ایران داده تا ایران به برجام بازگردد و تکالیف خود را اجرایی کند.

غربی ها می خواهند شرایط را در حالت استخوان در زخم نگه دارند
رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در ادامه تاکید کرد: ایران نیز در این دور قیدی گذاشته که علاوه بر برداشته شدن تحریم ها باید برای همیشه پرونده PMD یا همان ابعاد احتمالی نظامی بسته شود. طرف های غربی نیز می خواهند شرایط را در حالت استخوان در زخم نگه دارند تا ایران غنی سازی خود را کاهش داده و تعهدات خود را اجرایی کند اما باز طرف ها غربی به تعهدات خود عمل نکنند. اروپایی ها باید تضامین لازم را بدهند که تحریم ها برداشته خواهد شد و پرونده PMD نیز بسته خواهد شد. حتی از نظر بنده باید خسارت نیز پرداخت کنند. عباسی افزود: طرف های غربی به دنبال فشار بر روی ایران هستند و معیشت مردم را هدف قرار داده اند. اگر دولت هوشیاری بیشتری در جهت تامین معیشت مردم و رفع تبعیض ها داشته باشد قطعا مردم پای کار ایستاده اند. روحیه استکبار ستیزی در بین مردم همچنان قوی است.

همچنان به توافق نزدیک هستیم
از طرفی مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات احیای برجام گفت که ایران و غرب همچنان به دستیابی به توافق احیای برجام نزدیک هستند. محمد مرندی در گفت‌وگو با الجزیره گفت که علیرغم فشارهایی که به دولت جو بایدن در آمریکا وارد می‌شود، طرفین همچنان به دستیابی به توافق احیای برجام نزدیک هستند. وی همچنین تاکید کرد که ایران نگرانی بابت نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارد. مرندی گفت که بایدن باید درباره حل مسائل باقی مانده برای دستیابی به توافق نهایی تصمیم‌گیری کند.

سفیر آمریکا در بحرین: نمی‌دانم توافق با ایران نزدیک است یا نه
همچنین سفیر جدید ایالات متحده آمریکا در بحرین نیز ضمن تلاش برای تخریب چهره ایران، مذاکرات هسته‌ای را بسیار مهم توصیف و تأکید کرد که کشورش در این نقطه از دنیا خواستار درگیری یا تنش بیشتر نیست. «استیون بوندی» در گفت‌وگو با روزنامه «الایام» بحرین، در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته‌ای و اینکه توافق نزدیک است یا خیر و اگر فشارهای طرف اسرائیلی نبود چه می‌شد و آیا توافق جدید با توافق قبلی متفاوت است، گفت، او هم نمی‌داند که توافق نزدیک است یا خیر. «نمی‌توانم امروز پیش‌بینی کنم که کار به کجا می‌رسد. اگر نگاهی به اخبار ماه گذشته بکنیم، می‌بینیم که افراد [به حصول توافق] بدبین بودند، بعد خوش‌بین شدند. دوباره بدبین شدند و بار دیگر خوش‌بین شدند. لذا شاید فردا وضعیت کاملا متفاوت باشد. ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم. اما معتقدم که مذاکرات درباره پرونده هسته‌ای ایران خیلی مهم است و اگر بتوانیم راهی برای بازگشت به آن بیابیم و ایران را به تعهدات برنامه جامع مشترک [برجام] پایبند کنیم، این امر تهدید بزرگی را از طریق میز مذاکره رفع می‌کند». سفیر آمریکا ضمن رد یک جمله روزنامه الایام مبنی بر اینکه قبول ندارد اهتمام آمریکا در عراق کاهش یافته در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آمریکا به اسرائیل برای برخورد نظامی با ایران در صورت شکست دیپلماسی، چراغ سبز داده گفت، «حدس و گمانی در این خصوص ندارم. هدف ما در این بخش از دنیا، کاهش تنش است. هیچ کس دنبال درگیری یا تنش بیشتر نیست. لذا وقتی رئیس جمهور بایدن در نشست سران در جده حضور یافت سخنان مهمی مطرح کرد و گفت که نمی‌خواهد خلأ [آمریکا] را ایران، یا چین یا روسیه پر کنند. همچنین تأکید کرد که نیروهای آمریکایی در منطقه می‌مانند و ما به کشورهای دوست در دفاع از حاکمیت‌شان و تمامیت ارضی‌شان کمک می‌کنیم اما مهم‌تر از این، تأکید او بر اهمیت دیپلماسی بود که راه بهتر برای پرداختن به چالش‌های همیشگی و سخت از طرق مدنی [غیرنظامی] و تلاش برای رسیدن به توافق‌هایی است که هدفش پرداختن به درمان رفتارهای نگران‌کننده است.
دستیابی به توافق برای احیای برجام در آینده نزدیک محتمل نیست
صدراعظم آلمان نیز گفت که دستیابی به توافق برای احیای برجام در آینده نزدیک را محتمل نمی‌داند. به گزارش سوشیتدپرس، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان گفت که دستیابی به توافق برای احیای برجام در آینده نزدیک را محتمل نمی‌داند. وی که بعد از دیدار با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صحبت می‌کرد، گفت که انتظار ندارد در آینده‌ نزدیک توافقی با ایران برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ امضا شود. شولتز با ادعای این‌که دلیلی برای امضا نکردن ایران وجود ندارد، گفت که کشورهای اروپایی «صبور» خواهند ماند. وی با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران گفت که باید از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای جلوگیری شود.

رئیس جمهور: ارتباط ایران با ارمنستان نباید به دچار مشکل شود

گروه سیاسی: رئیس جمهور با اشاره به اینکه امنیت در منطقه قفقاز برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: مرزهای تاریخی ایران و ارمنستان بستر رفاه، همگرایی و امنیت منطقه محسوب می‌شود و تهران مصمم به ادامه همکاری در همه زمینه‌ها به نفع رفاه و ثبات منطقه است. سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر دیروز سه‌شنبه در پاسخ به تماس تلفنی «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، با ابراز نگرانی از تداوم تنش در منطقه گفت: منطقه قفقاز شرایط خاصی را طی می‌کند و متاسفانه هنوز آرامش به این منطقه بازنگشته است. رئیس شورای‌عالی امنیت ملی همچنین با اشاره به نفوذ رژیم صهیونسیتی در منطقه، حضور آن را ضد امنیت و تهدیدی برای کل منطقه ازجمله میزبانانشان معرفی کرد.
رئیسی با بیان اینکه پیوسته اوضاع و تحولات را در منطقه قفقاز رصد می‌کنیم، خاطرنشان کرد: منطقه تحمل جنگ دیگری را ندارد. رئیس جمهور با اشاره به اینکه امنیت در منطقه قفقاز برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: امضا کنندگان بیانیه سه جانبه آتش‌بس به مفاد آن پایبند باشند و از هرگونه اقدامی در جهت ایجاد تنش در منطقه دوری کنند. رئیسی افزود: مرزهای تاریخی ایران و ارمنستان بستر رفاه، همگرایی و امنیت منطقه محسوب می‌شود و تهران مصمم به ادامه همکاری در همه زمینه‌ها به نفع رفاه و ثبات منطقه است.
«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان نیز در این تماس تلفنی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تحولات در منطقه قفقاز گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در رفع تنش‌ها و بحران‌های منطقه نقشی سازنده و تاثیرگذار داشته است. «نیکول پاشینیان» همچنین با ابراز خرسندی از روابط رو به گسترش تهران و ایروان، تاکید کرد: ارمنستان به دنبال تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌ها است. ایروان اوایل روز گذشته اعلام کرد که ارتش آذربایجان اواخر روز دوشنبه با استفاده از توپخانه و هواپیماهای بدون سرنشین ارمنستان را گلوله باران کرد. رئیس‌جمهور کشورمان با استناد به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اهمیت مرز چند هزار ساله ایران و ارمنستان گفت: ارتباط ایران با ارمنستان نباید به خطر بیفتد و راه‌های ارتباطی نیز باید تحت حاکمیت دولت‌ها باشد.

به دنبال پیچیده شدن بن‌بست سیاسی در عراق در نتیجه اختلافات میان احزاب و طرف‌های مختلف، منابع عراقی نسبت به ادامه مداخلات ترکیه و امارات برای کنترل بر تصمیم‌گیری سیاسی در این کشور هشدار دادند.
خبرگزاری المعلومه روز سه شنبه اعلام کرد که ترکیه و امارات هر کدام طبق اهداف خود به مداخلات در امور عراق ادامه می‌دهند و درصدد کنترل بر تصمیم‌گیری سیاسی در عراق هستند.
طبق این گزارش، ترکیه و امارات همچنین با حمایت از برخی طرف‌ها به دنبال دستیابی به منافع به ویژه منافع اقتصادی، ایجاد یک اقلیم سُنّی نشین و بی‌ثبات کردن کشور هستند.
"جاسم البیاتی"، نماینده سابق پارلمان عراق در این باره به المعلومه گفت: دستگاه اطلاعات ترکیه اقداماتی را در این راستا انجام داده و به همین منظور به برخی احزاب سنی روی آورده و در تلاش است تا با سوق دادن این احزاب به سمت آرام کردن فضای سیاسی عراق، از تحقق منافع خود اطمینان حاصل کند، چراکه تشدید تنش در عراق به نفع منافع اقتصادی و تجاری آنکارا نیست. "محمن حسن"، نماینده ائتلاف "دولت قانون" در پارلمان عراق نیز در این باره تصریح کرده است: آنکارا با حمایت از برخی احزاب، به مداخله در امور سیاسی عراق با هدف دستیابی به منافع خود ادامه می‌دهد.
وی تاکید کرد: ترکیه به حمایت از برخی احزاب سیاسی اهل تسنن با هدف ترغیب آنها به ایجاد یک اقلیم و یا منطقه سنی ادامه می‌دهد و با بهره‌گیری از اختلافات و تنش‌های سیاسی فعلی، درصدد دستیابی به منافع خود با تجزیه عراق است. المعلومه در ادامه آورده است: تنها ترکیه
نیست که برای تجزیه و
ویران کردن عراق تلاش و برنامه‌ریزی می‌کند، بلکه امارات نیز در این بازی حضور دارد و این موضوع تازه و جدیدی نیست.
فاضل موات، عضو ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی در گفتگو با المعلومه نسبت به وجود یک اتاق عملیات در امارات هشدار داد و گفت که هدف این اتاق عملیات؛ ناکام گذاشتن روند سیاسی عراق به منظور ضربه زدن به شیعیان از درون و مانع شدن تسلط انها بر قدرت در عراق است.
این درحالی است که منابع اخیرا از سفر محرمانه هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه به عراق پرده برداشتند.
منابع سیاسی آگاه اعلام کردند، هاکان فیدان سه نشست در عراق برگزار کرد؛ نخست با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، دوم با فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد شعبی و سوم با خمیس خنجر، رهبر ائتلاف "حاکمیت".
منابع مذکور همچنین اعلام کردند، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه در جریان نشست‌های خود پرونده مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، پرونده مربوط به آب‌ها و همچنین امکان تجهیز کردن عراق به تجهیزات نظامی مختلف توسط آنکارا را مورد بررسی قرار داد این منابع تاکید کردند، در این دیدارها درخصوص بحران سیاسی و ایفای نقش ترکیه در آرام سازی اوضاع و نزدیکی دیدگاه‌ها میان برخی گروه‌های سیاسی گفت‌وگو شد.