مشکل آب همدان حل شد

معاون تلفیق و تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: همزمان با تکمیل پروژه آبرسانی به همدان، تکمیل سامانه آبرسانی این شهر نیز در قالب یک رینگ ۱۶.۵ کیلومتری در دستور کار قرار گرفت که رکوردهای بی‌نظیری از فعالت اجرایی در این بخش به ثبت رسید. علیرضا الماسوندی، در گفتگو با ایسنا با اشاره به تکمیل فاز اول اَبرپروژه آبرسانی به همدان گفت: خوشبختانه روز گذشته شاهد تکمیل فاز اول اَبرپروژه آبرسانی به همدان به ظرفیت ۶۰۰ لیتر در ثانیه بودیم و هم اکنون مخازن تعبیه شده در این خط در حال آبگیری هستند. وی در بیان جزئیات این پروژه بزرگ گفت: همدان تنها از یک منبع آبی سد اکباتان برای تامین منابع آبی استفاده می‌کرد و متاسفانه اَبرپروژه آبرسانی به این شهر در طی ۱۷ سال گذشته زمین مانده بود اما با تاکید دولت سیزدهم مبنی بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام این طرح بزرگ نیز در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر تکمیل شده است. وی افزود: این طرح عظیم، علاوه بر خط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ از یک مخزن به ظرفیت‌های ٥٠٠٠ متر مکعب و دو مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی تشکیل شده است. الماسوندی در پایان گفت: پروژه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری عظیمی در دستور کار است که به واسطه آن تلاش می‌کنیم، مسئله آب شرب در کشور را حل کنیم.

 

سقف نرخ انرژی در بازار برق ایران افزایش یافت

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: سقف قیمت انرژی در بازار عمده‌فروشی برق ایران برای حمایت از بخش خصوصی و به‌منظور پوشش هزینه‌های بخش تولید ‌و افزایش انگیزه برای سرمایه‌گذاری در صنعت نیروگاهی و تولید برق، افزایش یافت. به گزارش وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی افزود: سقف قیمت پیشنهادی انرژی در بازار برق ایران از ۶۴۲ ریال به‌ازای هر کیلووات‌ساعت به ۸۰۳ ریال افزایش‌یافته است که از رشد حدود ۲۵ درصدی در سقف قیمت خرید برق از نیروگاه‌های حاضر در بازار برق ایران حکایت دارد. وی ادامه داد: این افزایش صرفاً برای خرید برق از نیروگاه‌ها بوده و تعرفه برق مصرفی مشترکان تغییری نخواهد کرد و مصرف‌کنندگان برق، کماکان بر اساس تعرفه‌های تعیین شده نسبت به پرداخت بهای برق مصرفی خود اقدام خواهند کرد. سخنگوی صنعت برق گفت: همچنین نرخ آمادگی قابل پرداخت به نیروگاه‌ها بدون تغییر نسبت به سال گذشته به‌ازای هر کیلووات ظرفیت آماده معادل ۱۸۵ ریال تعیین شد. رجبی مشهدی ادامه داد: وزارت نیرو با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به دنبال رونق بورس است و در این باره با مشارکت مشترکان یک مگاوات به بالا در بورس حدود یک‌سوم کل مصرف برق کشور از طریق بورس معامله و قیمت برق از این طریق تعیین خواهد شد. وی افزود: در این صورت مصرف‌کنندگان برق می‌توانند انرژی موردنیاز خود را از این طریق خریداری کنند.

نفت سنگین ایران ارزان‌تر شد
جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد قیمت نفت سنگین ایران در اوت برای دومین ماه متوالی کاهش پیدا کرده است. به گزارش ایسنا، قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در اوت به ۱۰۲ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه رسید که پنج دلار و ۳۹ سنت معادل پنج درصد در مقایسه با قیمت ۱۰۷ دلار و ۶۳ سنت در ژوییه، کاهش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، به ۱۰۵ دلار و شش سنت رسید که بالاتر از ۶۵ دلار و ۷۰ سنت در مدت مشابه سال میلادی گذشته است. ارزش سبد نفتی اوپک در اوت به میزان شش دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه معادل ۶.۱ درصد نسبت به ژوییه کاهش پیدا کرد و به ۱۰۱ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید. میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، ۱۰۵ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه در مقایسه با میانگین قیمت ۶۵ دلار و ۹۳ سنت مدت مشابه سال گذشته بوده است. طبق آمار منابع ثانویه، تولید نفت اوپک که متشکل از ۱۳ عضو است، در اوت به ۲۹.۶۵ میلیون بشکه در روز رسید که ۶۱۸ هزار بشکه در روز بر مبنای ماه به ماه افزایش داشت. تولید نفت خام در لیبی و عربستان سعودی افزایش یافت در حالی که در نیجریه کاهش داشت. تولید نفت ایران با پنج هزار بشکه در روز افزایش، به ۲.۵۷۲ میلیون بشکه در روز رسید.

تولید نفت عربستان
به ۱۱ میلیون بشکه در روز رسید
عربستان اعلام کرد عرضه نفت خود را ۲۳۶ هزار بشکه در روز در ماه اوت افزایش داده و به ۱۱.۰۵ میلیون بشکه رسانده‌است. به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، عربستان به اوپک اعلام کرد که تولید نفت خود را در ماه گذشته میلادی تا بیش‌از 11 میلیون بشکه در روز افزایش داده‌است. به‌این‌ترتیب، تولید نفت عربستان برای اولین‌بار طی دو دهه گذشته از سطح نمادین آن گذشته است. عربستان قول داده بود بازارهای جهانی را متعادل نگه دارد. افزایش تولید نفت عربستان با کاهش قیمت نفت خام همراه بوده‌است. قیمت نفت 23 درصد طی سه‌ ماه گذشته پایین آمده‌است. قیمت نفت خام برنت در اوایل ژوئن در بحبوحه‌ ترس از محدود شدن عرضه به‌خاطر حمله روسیه به اوکراین به اوج 120 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت در حال حاضر حدود 95 دلار در هر بشکه است. ائتلاف اوپک پلاس در اجلاس هفته گذشته خود تصمیم گرفت تولید نفت را پایین بیاورد.

توافق تهران و مسکو برای خرید گاز نهایی می شود؟

گروه انرژی: در شرایط مناقشه گازی روسیه و اروپا، ایران می‌تواند با خرید گاز ارزان روسیه برای تامین نیاز داخلی خود و صادرات گاز مازاد خود به کشورهای اروپایی به صورت LNG منافع کشور را به صورت حداکثری تامین کند. یکی از فرصت‌های ایران در دوران گذار، توسعه تجارت گاز با واردات گاز از روسیه و صادرات آن به اروپا است. تجارت گاز صرفا به معنای صادرات گاز نیست بلکه شامل مجموعه‌ای از صادرات، واردات، سوآپ و ترانزیت گاز بوده، به گونه‌ای که منافع کشور را به صورت حداکثری تامین کند. صادرات گاز روسیه به اروپا در سال 2022 افت شدیدی پیدا کرده و به 40 درصد از رقم صادرات در سال‌های گذشته رسیده است. اروپایی‌ها معتقدند که روسیه در پاسخ به تحریم‌های اتحادیه اروپا، از نقطه ضعف آنها در وابستگی به گاز روسیه استفاده کرده و از گاز به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند. کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا موجب شده این کشور با مازاد گاز تولیدی مواجه شود که روی دستش مانده است و بازاری نیز جز ایران برای صادرات به آن مهیا نیست.
به اعتقاد کارشناسان در یک طرف ماجرای مناقشه گازی روسیه و اروپا، ایران می‌تواند با خرید گاز ارزان روسیه، توان خود برای صادرات گاز با قیمت بالاتر به کشورهای مختلف را افزایش دهد. با خرید گاز روسیه، هر چند دست ایران برای صادرات گاز به کشورهای همسایه باز می‌شود اما ایران می‌تواند از طرف دیگر مناقشه یعنی کشورهای اروپایی نیز برای تقویت تجارت گاز خود استفاده کرده و منافع خود را در این تحولات حداکثر کند. میزان وابستگی اروپا به گاز روسیه در سال 2024 به 9 درصد خواهد رسید و اروپایی‌ها قصد دارند خلا گاز روسیه را با واردات LNG پر کنند. بدین ترتیب سهم LNG در سبد گاز اروپا به 39 درصد افزایش خواهد یافت. اروپا از یک طرف به شدت به واردات گاز برای تامین انرژی خود نیاز دارد، از طرف دیگر با داشتن تکنولوژی LNG (گاز مایع شده) برنامه خود را برای واردات به صورت LNG تعریف کرده است. دولت سیزدهم می‌تواند با یک دیپلماسی فعال با استفاده از شرکت‌های پوششی با دریافت تکنولوژی LNG از اروپایی‌ها در تامین پایدار گاز موردنیاز آنها نقش‌‌آفرینی کند، موضوعی که دو طرف انگیزه لازم برای اجرای آن حتی در شرایط تحریم را دارند.
در همین ارتباط محمدصادق جوکار، رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با اشاره به فرصت ایران برای خرید گاز ارزان روسیه می‌گوید: روس‌ها هم‌اکنون طبق آمارهای مختلف، بین ۷۵ تا ۹۵ میلیارد مترمکعب گاز در دسترس روبه‌رو هستند که قبلاً یا به اروپا صادر می‌کردند یا برنامه صادراتی داشتند. وی افزود: برای نمونه خط لوله نورداستریم-۲ را می‌خواستند افتتاح کنند که باید یکی دو سال پیش اجرایی می‌شد و نورداستریم-۱ که هم‌اکنون با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت خود (۵۵ میلیارد مترمکعب گاز در سال) کار می‌کند، در عمل یک ظرفیت ۷۵ تا ۹۵ میلیارد مترمکعبی گاز برایش بازار وجود ندارد و به‌راحتی قابل‌تغییر مسیر به بازارهای غیراروپایی به‌دلیل ضعف زیرساخت‌های اتصالی نیست. جوکار گفت: یعنی این‌گونه نیست که ۹۰ میلیارد مترمکعب گاز را روس‌ها از اروپا، وقتی‌ نتوانند برایش بازار پیدا کنند به سمت شرق بیاورند، حالا اگر هم به سمت شرق بیاورند بازیگران بزرگی به جز چین (که آن هم سهمی برای عرضه گاز روسیه قائل خواهد شد) وجود ندارد. حتی اگر معضلات فنی انتقال را حل کنند، در کوتاه‌مدت هم زیرساخت‌های روسیه این اجازه را نمی‌دهد گازشان را که به اروپا صادر می‌کردند به‌راحتی به شرق ببرند.
در حال حاضر این امکان وجود دارد که در شرایط مناقشه گازی روسیه و اروپا، ایران با خرید گاز ارزان روسیه برای تامین نیاز داخلی خود و صادرات گاز مازاد خود به کشورهای اروپایی به صورت LNG منافع کشور را به صورت حداکثری تامین کند. در حال حاضر اخبار غیررسمی درباره نهایی شدن توافق ایران و روسیه برای خرید گاز از این کشور به گوش می‌رسد و به احتمال زیاد طرف اول این معادله گازی برای ایران حل شده است. حال باید منتظر ماند و دید آیا وزارت نفت می‌تواند با دیپلماسی فعالانه، صادرات گاز به اروپا را اجرایی کند.
چیزی حدود ۷۵ تا ۹۵ میلیارد مترمکعب گاز روی دست روسیه مانده است. غول صادرات گاز که این روز‌ها به دلیل تهاجم به اوکراین از سمت اروپا تحریم شده، حالا ناچار است حجم زیادی از گاز خود را به هر طریق ممکن بفروشد یا آن را بسوزاند و از بین ببرد. در این وانفسا ایران که خود دومین مالک بزرگ ذخایر گازی جهان است، اعلام کرده که حاضر است از روسیه گاز وارد کند! این موضوع تبدیل به بحث‌های جنجالی بین مخالفان و موافقان شده است. موافقان اعتقاد دارند که این اتفاق می‌تواند نیاز ایران به گاز ارزان روسیه را تأمین کند و از آن سمت تحریم روسیه را دور زده و بخشی از گاز این کشور را صادر کند و حق ترانزیت آن را دریافت کند، اما مخالفان می‌گویند که اولا مشخص نیست روسیه این گاز را ارزان در اختیار ایران بگذارد و نکته بعد اینکه ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مالکان ذخایر گاز جهان نباید به واردات از روسیه وابسته شود و توسعه میادین گازی خود را رها کرده و امتیاز بهره‌برداری از آن را به شرکای عرب منطقه واگذار کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به شعار دولت سیزدهم مبنی بر ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال، گفت: اگرچه این شعار ایده‌ال است اما شواهد ماجرا نشان می‌دهد دولت در تحقق این شعار تاکنون ناتوان بوده است. مجید ناصری نژاد در گفتگو با خانه ملت با اشاره به کمبود مسکن در کشور، گفت: مسئله مسکن به دردی مزمن در کشور تبدیل شده است و اگرچه هدف تامین آسان خانه برای مردم بوده اما با این وجود سال به سال در این زمینه با مشکلات بیشتری رو به رو شدیم چراکه مسکن کمتر و در عین حال گران‌تر شد. این نماینده مجلس با اشاره به شعار ساخت 4 میلیون مسکن طی 4 سال، افزود: شواهد ماجرا نشان می‌دهد دولت در تحقق این شعار تاکنون ناتوان بوده است و هنوز معلوم نیست می‌خواهد از کجا برای این مهم تامین اعتبار کند ضمن آنکه زمین نیز برای ساخت این تعداد مسکن در سراسر کشور کم است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر استفاده همه‌جانبه از ظرفیت‌های دریا سواحل و بنادر در سیاست‌های کلی برنامه هفتم و رویکرد جدی دولت سیزدهم در به‌کارگیری پتانسیل‌های حمل‌ ونقل دریایی در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، فضای مناسبی فراهم شده تا بتوانیم به یک سند جامع در حوزه دریایی کشور دست‌ یابیم. به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر استفاده حداکثری از فرصت طلایی خزر برای توسعه تجارت با روسیه، از راه‌ اندازی خط لاینر در دریای خزر برای اولین بار خبر داد و گفت: در حال حاضر تردد کشتی‌ها در دریای خزر، طبق یک برنامه زمان‌بندی شده انجام می‌شود و یک تاجر می‌داند که چه زمانی کالاهایش، به ویژه کالاهای فاسدشدنی، را به بندر بیاورد.

پروازهای رفت اربعین ۲ میلیون تومان شد
سخنگوی ایران‌ایر گفت که پروازهای این شرکت به مقصد نجف، از تاریخ ۲۶ تا ۳۱ شهریورماه با مبلغ دو میلیون تومان به جای سه میلیون عرضه می‌شود. حسام قربانعلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هواپیمای جمهوری اسلامی ایران از تاریخ ۲۶ تا ۳۱ شهریور، پروازهای رفت ازمبدا فرودگاه امام خمینی (ره) به فرودگاه نجف را از طریق سامانه فروش اینترنتی به آدرس ebooking.iranair.com با مبلغ دو میلیون تومان به جای سه میلیون تومان، عرضه کرده است.
سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنین خاطرنشان کرد: در برخی از روزها در مسیرهای رفت و برگشت هم ممکن است ظرفیت‌های مختصری باز شود که افراد می‌توانند با مراجعه به ebooking.iranair.com نسبت به خرید بلیت اقدام کنند.
به نظر می‌رسد با توجه به نزدیک شدن به روز اربعین در تاریخ ۲۶ شهریورماه و در حالی که زائران در روزهای پیش از این تاریخ و پس از آن به بازگشت از عتبات عالیات اقدام می‌کنند، این تصمیم برای جلوگیری از پروازهای یک سر خالی از فرودگاه نجف به ایران صورت گرفته است.

کاهش ۵ ساعته سفر ریلی از تبریز به تهران
معاون وزیر راه و شهرسازی خط‌ ریلی بستان‌آباد-تبریز را یکی از پنج پروژه‌ اولویت‌دار کشور دانست و گفت: این خط ریلی ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی چند ماه آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد و می‌تواند زمان سفر از تبریز به تهران را چهار تا پنج ساعت کاهش دهد. به گزارش ایسنا، خیراله خادمی، درباره وضعیت پیشرفت و زمان بهره‌برداری پروژه‌های اولویت‌دار ریلی کشور اظهار کرد: در حال حاضر پنج پروژه ریلی با پیشرت فیزیکی بالا در اولویت تکمیل و بهره‌برداری قرار دارند که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، میانگین ساخت سالانه خط‌آهن در کشور ۲.۵ برابر می‌شود. وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های ریلی دارای پیشرفت فیزیکی حدود ۷۵ درصد در اولویت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفتند که شامل ۵ خط ریلی خاش-زاهدان، رشت-کاسپین، همدان-سنندج، ‌ بستان‌آباد-تبریز و اردبیل-میانه می‌شود.

بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده دردسرساز می شود؟

گروه راه و مسکن: در حالی شورای عالی شهرسازی با عرضه تراکم تشویقی در بافت های فرسوده موافقت کرد که بسیاری از شهرسازان توسعه عمودی شهر را عامل بسیاری از معضلات پایتخت می دانند. روز سه شنه هفته جاری بود که بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید. مهمترین بخش این بسته تشویقی، فروش دو طبقه تراکم تشویقی به سازنده یا مالک یا سرمایه گذار در نوسازی بافت‌های فرسوده است. علت صدور این مجوز به شهرداری‌ها برای عرضه تراکم تشویقی در بافت‌های فرسوده، رفع مشکلات ریزدانگی، نفوذناپذیری و عدم تاب آوری در این بافت هاست که با توجه به فعال شدن برخی گسل‌های اطراف پایتخت و وجود نگرانی‌هایی بابت نامقاوم و نا ایمن بودن خانه‌های واقع در بافت‌های نابه سامان شهری، شورای عالی شهرسازی به دنبال ایجاد صرفه اقتصادی جهت ورود سرمایه گذاران، انبوه سازان و توسعه گران بافت‌های فرسوده است.
در حالی که دولت در طرح نهضت ملی مسکن به دنبال توسعه افقی شهرها و شهرسازی افقی است، اما در داخل بافت‌های فرسوده شهری خصوصاً کلانشهرها و پایتخت که با کمبود شدید زمین مواجه هستیم، دستور کار ساخت و ساز، توسعه عمودی است. تا پیش از این توسعه عمودی در برخی مناطق و محلات گران قیمت پایتخت برای سازندگان صرفه اقتصادی داشت و کمتر انبوه ساز یا سرمایه گذاری رغبت به بلندمرتبه سازی در بافت‌های میانی و جنوبی پایتخت از خود نشان می‌داد؛ اما به نظر می‌رسد با تصویب بسته تشویقی شورای عالی شهرسازی، رویکرد به بلندمرتبه سازی در بافت‌های میانی و مرکزی شهر نیز با اقبال سازندگان مواجه شود. مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی و بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده، از سوی برخی کارشناسان اقتصادی بیشتر به عنوان راه مفری برای سوداگران و دلالان مسکن یاد می‌شود تا نوسازی بافت‌های فرسوده و ارتقای کیفیت زندگی مالکان واحدهای مسکونی ریزدانه در بافت‌های ناکارآمد شهری.
در همین ارتباط محمد منان رئیسی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در گفتگو با مهر درباره مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مبنی بر اعطای دو طبقه تراکم تشویقی به متقاضیان نوسازی بافت‌های فرسوده اظهار کرد: براساس این مصوبه قرار است دو طبقه تراکم تشویقی به تراکم مصوب هر محله در بافت فرسوده واگذار شود به این صورت که اگر مثلاً در محله‌ای در صورت بازسازی، مجوز ۴ طبقه داده می‌شود دو طبقه تشویقی واگذار شده و امکان ساخت آپارتمان شش طبقه وجود خواهد داشت. وی افزود: دلیل تصویب این پیشنهاد در شورای عالی شهرسازی و معماری این بود که با توجه به نبود ایمنی در سازه‌های موجود در بافت فرسوده و نیز روی گسل بودن شهر تهران از یک سو و نبود صرفه اقتصادی ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده تهران، تراکم تشویقی به سازندگان داده شود. وی با بیان اینکه در بلندمرتبه سازی قرار نیست مساحت تهران و کلان شهرها بزرگ‌تر شود در نتیجه سرانه‌های زندگی مانند فضای سبز، فضای فرهنگی، حمل ونقل عمومی و … کاهش می‌یابد که به معنی افت کیفیت زندگی است.
این شهرساز با تاکید بر اینکه در مصوبه شورای عالی شهرسازی صرفاً نوسازی واحدهای نامقاوم در برابر زلزله در نظر گرفته شده تاکید کرد: به جای ایده بلندمرتبه و فروش تراکم می‌شود از الگوی «نوسازی کشویی» بهره برد. رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در توضیح الگوی نوسازی کشویی تصریح کرد: این روش به این معناست که به جای اینکه ریزدانه به ریزدانه در بافت فرسوده مجوز ساخت تراکم داده شود روی نوسازی بلوک شهری متمرکز شده و به ازای آن، تراکم موقت در منطقه دیگری داده شود یا قطعه جدیدی به شهر الحاق کنند تا نوسازی یک بلوک یا یک زون از شهر به اتمام برسد. رئیسی گفت: در این روش از نوسازی، مانند طرح کلید به کلید یک منطقه از شهر نوسازی شده و پس از اتمام آن سراغ منطقه دیگری می‌رویم البته این طرح زحمت زیادی دارد. وی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی شهرسازی را در مجموع مثبت نمی بی نم خاطرنشان کرد: شهرسازان به طور کلی با رشد بیش از حد کلان شهرها به ویژه تهران موافق نیستند چون تهران در حال حاضر به افق جامع جمعیتی که حدود ۱۰ میلیون نفر است، رسیده؛ ولی اگر قرار باشد بین بد و بدتر که شامل تراکم فروشی و بزرگ‌تر شدن مساحت شهر باشد ترجیح این است که شهر، توسعه افقی داشته باشد نه عمودی ولی متأسفانه شورای عالی شهرسازی فروش تراکم را آزاد کرده است. رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با بیان اینکه توسعه افقی شهر گزینه بهتری از توسعه عمودی است ولی از افزایش جمعیت تهران باید جلوگیری شود گفت: گزینه بهینه، رعایت الگوی آمایش سرزمین است که شهروندان کلان شهرها برای مهاجرت معکوس ترغیب شوند.

گروه راه و مسکن: دولت سیزدهم برای افزایش تولید و عرضه مسکن در اجرای طرح نهضت ملی مسکن موفق شد در یک سال نخست، اراضی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی را در داخل محدوده شهرها تامین کند؛ همچنین عملیات اجرایی بیش از یک میلیون واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی و بافت فرسوده آغاز شده است. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، اقدامات دولت سیزدهم در بخش مسکن در اجرای طرح نهضت ملی مسکن حاکی است که این دولت در طی یک سال علاوه بر تامین اراضی، ثبت‌نام از متقاضیان مسکن و پالایش آنها بخشی از واحدهایی طرح نهضت ملی مسکن را نیز آغاز کرده است. آمارها حاکی است که دولت سیزدهم برای افزایش تولید و عرضه مسکن در اجرای طرح نهضت ملی مسکن موفق شد در یک سال نخست، اراضی یک میلیون و ۶۰۰ واحد مسکونی را در داخل محدوده شهرها تامین کند. همچنین شناسایی اراضی به استعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در حریم شهرها نیز در حال بررسی است که این تعداد اراضی نیز در حال مطالعه برای الحاق به محدوده شهرها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن قرار دارد. بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن در سراسر کشور موفق به ثبت‌نام در سامانه شدند.