مهسا امینی هیچ ضرب‌وشتمی نشده است

عضو حقیقت‌یاب مجلس توضیحاتی درباره اقدامات این کمیته و همچنین درگذشت مهسا امینی ارائه کرد. به گزارش تجارت، جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس و عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس در توئیتی نوشت: کمیته حقیقت‌یاب مجلس بلافاصله تشکیل و در دو محور درحال بررسی دقیق علت فوت مرحومه امینی است. 1_ دلیل یا دلایل فوت از منظر علم پزشکی به صورت کاملا مستند. 2_زمینه‌های بروز چنین اتفاقات تلخی که باعث آسیب به امنیت روانی جامعه و اعتبار نظام شده است و اصلاح روش‌های غلط گذشته. وی همچنین در توئیت دیگری نوشت: « به عنوان عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس عرض می‌کنم، طبق گزارش رسمی پزشکی قانونی(دو مرحله بررسی، لحظه ورود به بیمارستان و کالبدشکافی بعد از فوت) و مشاهدات عینی خودم و تحقیقات همه جانبه از مطلعین و بررسی تک‌تک شبهات مطرح شده، هیچ‌گونه ضرب و شتم و برخورد فیزیکی با ایشان صورت نپذیرفته است.» پس از درگذشت مهسا امینی رئیس مجلس به کمیسیون شوراها ماموریت پیگیری حادثه را داد که در همین راستا کمیته‌ای حقیقت‌یاب در مجلس تشکیل شد تا ابعاد این حادثه را بررسی کرده و گزارش دقیق آن را به صحن مجلس ارائه کند.

 

رفتارهای تند، مطالبه جامعه را منحرف می کند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: رفتارهای تند می‌تواند مطالبه جامعه در زمینه اصلاح رفتار گشت ارشاد را منحرف کند. رسول منتجب نیا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاثیر منفی تند شدن فضا بر پیگیری مطالبه اصلاح رفتارهای گشت ارشاد، اظهار کرد: مردم ناراحت بوده و دارای مطالباتی هستند اما اگر کسی مردم را بیش از این عصبانی کند در واقع در انبار کاه، آتش روشن کرده است. در حال حاضر ذهن مردم پر از ابهام و سوال سوال است و حتی اعتماد آنها سلب شده یا به حداقل رسیده است. در این شرایط کسانی که به شعله ور شدن آتش دامن می زنند، مقصر هستند و در این بین هم مخالفان نظام اسلام از این شرایط سواستفاده می کنند. وی ادامه داد: من برخی رفتارهای گشت ارشاد را به نفع دشمن میدانم اما به مردم عرض می کنم مراقب باشید تا فریب دشمن را نخورید. ما از زبان شما به این وضع انتقاد کرده و از قوای کشور میخواهیم جلو به این رفتارها را بگیرند. اما در این بین هم نباید رفتارهایی شود که به نفع دشمنان باشد. دشمن دنبال حجاب شما نیست بلکه آنها مخالف اسلام و نظام هستند پس مردم فریب آنها را نخورند. مسئولان هم نباید بنزین روی انبار باروت بریزند. رفتارهای تند می‌تواند مطالبه جامعه در زمینه و اصلاح برخی روش‌ها در زمینه عفاف و حجاب را منحرف کند.

رهبر انقلاب در دیدار پیشکسوتان دفاع مقدس تاکید فرمودند:

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: دفاع مقدس یک اصل را برای ملت ایران تبیین کرد که صیانت از کشور با مقاومت به دست می‌آید نه با تسلیم. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس، جنگ تحمیلی را، نتیجه سیاست راهبردی امپراطوری نظام سلطه در دشمنی با جمهوری اسلامی و ملت ایران خواندند و افزودند: با وجود حمایت همه جانبه قدرتهای جهانی از صدامِ جاه‌طلب و دیوانه‌ی قدرت، جنگ در پرتو سه عنصر «قدرت جوشان انقلاب، رهبری بسیار مؤثر امام و خصوصیات فاخر و برجسته ملت ایران» از یک تهدید قطعی و بزرگ به یک فرصت بزرگ تبدیل شد که روایت صحیح و دقیق این فصل شورانگیز و هیجان‌آور از تاریخ ایران به نسل جوان و نوجوان، استمرار موفقیت‌های انقلاب را تضمین خواهد کرد.
فرمانده کل قوا، دفاع مقدس را حادثه‌ای پرهیجان، پرمعنا و پر فایده برای امروز و فردای کشور خواندند و با عرض مراتب احترام و ارادت به پیشکسوتان دفاع مقدس افزودند: پیشکسوتان زودتر از دیگران نیاز حیاتی آن مقطع را شناختند و برای تأمین این نیاز به میدان پرحادثه جنگ و جهاد و ایثار شتافتند، بنابراین تمجید و احترام به آنها وظیفه‌ای قطعی و همگانی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه با گذشت زمان، ابعاد و حقایقِ حوادثی نظیر دفاع مقدس، بیشتر و بهتر قابل درک می‌شود، افزودند: باید به گونه‌ای عمل کرد که معرفت و آگاهی به «حقایق دفاع مقدس به عنوان برهه‌ای درخشان و تأثیرگذار»، بطور مستمر افزایش یابد و نسل کنونی از واقعیات و حقایق آن دوران آگاه شود که تلاش در این زمینه توقعی جدی از پیشکسوتان دفاع مقدس و متولیان اینگونه مسائل است.ایشان با اشاره به اسناد و مدارک منتشر شده از جنگ تحمیلی از سوی غرب افزودند: این اعترافات، حقانیت حرفهای ما را که زمانی ادعا و تصور می‌شد، ثابت می‌کند.فرمانده کل قوا، تحمیل جنگ به ایران را واکنش طبیعی سلطه‌گران جهانی به پیروزی انقلاب اسلامی خواندند و گفتند: انقلاب ملت ایران، صرفاً شکست یک نظام وابسته و فاسد و یک ضربه مقطعی به آمریکا و استکبار نبود بلکه تهدید امپراطوری نظام سلطه بود و مستکبران غرب و شرق با درک عمق این تهدید، جنگ را با تشویق و تحریک صدام بر ملت ایران تحمیل کردند.
ایشان هدف از جنگ تحمیلی را جلوگیری از انتقال پیام و حرف‌های نو ملت ایران به دیگر ملت‌ها از جمله نهراسیدن از آمریکا و ایستادگی و مقاومت در مقابل ظلم و تبعیض جهانی دانستند و افزودند: ظهور نظام سیاسی مستقل و الهام‌بخش، آن هم در کشوری که نقطه‌ی امید، اتکاء و طمع‌ورزی آمریکا به شمار می‌رفت برای آمریکا و سلطه گران، اصلاً قابل تحمل نبود، بنابراین بعد از تحرکاتِ ناکامی همچون کودتا، حمله به طبس و تحریک قومیت‌ها، جنگی تمام عیار را به ملت ایران تحمیل کردند.فرمانده کل قوا افزودند: این حمله‌ی سراسری البته در ذهن انقلابیون، پیش‌بینی نمی‌شد اما برای عناصری از نیروهای مسلح که مجرب بودند و برای شخصیت‌های برجسته و مستقل جهان غیرمنتظره نبود.
رهبر انقلاب در همین زمینه به سخنان احمد سکوتره رئیس جمهور فقید گینه در دیداری خصوصی با ایشان اشاره کردند و گفتند: آقای سکوتره معتقد بود وقوع جنگ تحمیلی ناگزیر بوده است، چون امپریالیزم اگر نتواند انقلابی را تضعیف یا مهار کند حتماً جنگی سنگین را به آن تحمیل خواهد کرد.حضرت آیت الله خامنه‌ای با انتقاد از سخنان کسانی که غیر مسئولانه ایران را مسئول جنگ تحمیلی می‌دانند و می‌گویند دفاع مقدس باید بعد از آزادسازی خرمشهر پایان می‌یافت گفتند: حادثه‌ی پایان جنگ یعنی حمله و پیشروی صدام بعد از پذیرش قطعانه ۵۹۸ از جانب ایران و بعد از آن، حمله‌ی مرصاد، نشان داد که اگر در مقطع آزادی خرمشهر، دفاع پایان می‌یافت صدام حتماً مجدداً پیشروی می‌کرد به خصوص اینکه بخش‌های زیادی از ایران عزیز، در آن مقطع هنوز در اشغال متجاوزان بود.
ایشان اتحاد و انسجام ملت را از دیگر دستاوردهای دوران دفاع مقدس برشمردند و خاطرنشان کردند: در سالهای ابتدایی انقلاب به دلیل اختلافات سیاسی در سطوح بالای کشور و اقدامات تفرقه افکنانه گروهک‌ها، مردم دسته دسته شده بودند اما دفاع مقدس همه آحاد مردم را یکپارچه کرد.رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از دستاوردهای دفاع مقدس را که زمینه‌ساز تبدیل تهدید به فرصت شد، مسئله اقتدار نظامی کشور دانستند و گفتند: در شروع جنگ تحمیلی وضع کشور از لحاظ نظامی خوب نبود اما دفاع مقدس از یک طرف تبدیل به آزمون وفاداری ارتش به نظام مقدس جمهوری اسلامی شد و از طرف دیگر زمینه‌ساز سربرآوردن سپاه به عنوان یک حقیقت درخشنده شد.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به یک نکته مهم اشاره کردند و گفتند: برخی اوقات در مورد دفاع مقدس تعابیری همچون استفاده از موج انسانی بکار برده می‌شود در حالیکه محور تمام حرکات و اقدامات و عملیات در ۸ سال جنگ، تدبیر و عقلانیت بود و روش‌ها و راه‌کنش‌های ابتکاری در عملیات مختلف قابل تدریس در دانشگاه‌های نظامی است.حضرت آیت الله خامنه‌ای از جمله دستاوردهای دفاع مقدس را ثابت شدن یک اصل مهم برای ملت ایران دانستند و تأکید کردند: در دوران دفاع مقدس ثابت شد که صیانت کشور و بازدارندگی در مقابل تهدیدهای دشمن، تنها از راه مقاومت بدست می‌آید و نه تسلیم.
ایشان افزودند: در همان اوایل جنگ افرادی معتقد به تسلیم بودند و غیر مستقیم این موضوع را مطرح می‌کردند اما امام محکم ایستاد و در نهایت برای ملت ایران نیز ثابت شد که پیروزی و پیشرفت و صیانت کشور با مقاومت حاصل می‌شود.رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به استفاده از اصل مقاومت در مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خاطرنشان کردند: این مقاومت هوشمندانه موجب شد اولاً یک اطمینان و اعتماد به نفس داخلی در فعالین سیاسی و فرهنگی بوجود آید، ثانیاً به دشمن آموخت در محاسبات خود، همواره قدرت داخلی ایران را به حساب بیاورد چرا که ما با همین روحیه توانستیم در بسیاری از موارد همچون فشار حداکثری یا طرح خاورمیانه جدید و یا تعرض به مرزهای هوایی و دریایی از جمله ساقط کردن پرنده متجاوز دشمن یا توقیف شناورهای خاطی آنان، دشمن را ناکام بگذاریم.
ایشان به تأکید مکرر خود بر لزوم روایت‌گری درست، اشاره کردند و گفتند: فعالیت‌هایی که تاکنون در این زمینه انجام شده خوب است اما همه آنها زیرساخت هستند و باید خروجی کارها مشاهده شوند.رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: هنگامی می‌توانید از نتیجه‌ی کار خود در روایت‌گری دفاع مقدس احساس رضایت کنید که نوجوان دبیرستانی و جوان دانشگاهی با همان چشمی که شما به دفاع مقدس نگاه می‌کنید، به مسائل آن بنگرد و همان برداشت را داشته باشد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه اگر این مهم اتفاق بیفتد موفقیت در میدان‌های گوناگون آینده، حتمی خواهد بود، افزودند: حضور جوان‌هایی که برای دفاع از حرم به میدان رفتند و برخی هم به شهادت رسیدند از تأثیرات روایت درست بود زیرا این جوان‌ها دفاع مقدس را ندیده بودند.فرمانده کل قوا با اشاره به تلاش دشمن برای انکار فرازها و اوج‌های دفاع مقدس و بزرگنمایی برخی نقاط ضعف احتمالی گفتند، آنها با کار «فرهنگی، تبلیغاتی و رسانه‌ای» پرحجم تلاش می‌کنند زرق و برق دروغین استکبار را به رخ جوانان بکشند و تلخی‌ها و تاریکی‌های خود را پنهان کنند و در مقابل، با پنهان کردن نقاط قوت و دستاوردهای دفاع مقدس، زمینه‌ساز ترس مردم از قدرت و هیبت ظاهری استکبار شوند که نتیجه‌ی آن، ترس از دشمن در میدان سیاسی و خود کم بینی در مقابل دشمن در میدان فرهنگی است.

«تجارت» آثار مثبت معاهدات بین‌المللی و منطقه‌ای برای اقتصاد کشور را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: یکی از ابزارهایی که طی دهه‌های گذشته در اختیار کشورهای مختلف قرار داشته عضویت در پیمان‌ها و معاده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است. به اعتقاد کارشناسان یکی از ضعیف‌های که ایران در دیپلماسی اقتصادی خود با آن مواجه بوده حضور کم اثر در چنین پیمان‌هایی است. از سال 1397 و در دولت دوازدهم گام‌هایی برای این موضوع برداشته شد و عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا عملیاتی شد و فاز تجارت ترجیحی با 5 کشور این اتحادیه را آغاز کرد. در دولت ابراهیم رئیسی اما با ادامه این روند همکاری با پیمان شانگهای کلید خورد و بسیاری امیدوارند که این عضویت ادامه‌دار باشد و نقطه آغازی برای پیوستن ایران به قراردادهای موثر بین‌المللی باشد. خبر عضویت ایران در سازمان شانگهای با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است؛ برخی آن را بسیار مهم و استراتژیک دانستند و برخی نوشتند پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای از آنچه فکر می‌کنیم اهمیت کمتری دارد. در این رابطه رحمان سعادت؛ اقتصاددان در گفت‌وگو با ایبِنا درباره مزیت‌های پیوستن دائمی ایران به سازمان همکاری‌های شانگ‌های گفت: دولت گذشته در ۸ سال فعالیت خود تلاش کرد تا محدوده ارتباطات و تعاملات اقتصادی و تجاری ایران با غرب بخصوص کشور‌های اروپایی را گسترش دهد که متاسفانه بنا به بی مهری و بی توجهی دولت‌های اروپایی برای توسعه روابط اقتصادی با ایران این مساله محقق نشد. وی در ادامه توضیح داد: تلاش‌های دولت کنونی در مساله توافق برجام و احیای حقوق مردم نیز متاسفانه به دلیل کارشکنی‌های غربی‌ها به سرکردگی آمریکا تاکنون به ثمر ننشسته است لذا تغییر نگاه ایران برای همکاری با کشور‌های دیگر یک امر مهم و حیاتی است. عضو هیات علمی دانشگاه سمنان در خصوص تلاش دولت کنونی برای وسعت بخشی به گستره تعاملات و روابط اقتصادی ایران با همه کشور‌های دنیا به ویژه کشور‌های منطقه و همسایه گفت: باید قبول کنیم غربی‌ها متعهد نیستند؛ بنابراین اصل، سیاست راهبردی دولت کنونی در راستای عدم محدودسازی سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی به کشور‌های غربی، سیاست قابل توجهی است چرا که منجر به ارتباط گیری بیشتر اقتصادی با کشور‌های مختلف می‌شود. سعادت افزود: سفر خارجی رئیس جمهور برای پیوستن و تکمیل عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های تدارک دیده شد که دستاورد آن عضویت رسمی دراین سازمان شد. با توجه به اینکه کشور‌های عضو شانگ‌های و بریکس حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند، طبیعتا حضور ایران در چنین گروه‌هایی به شکستن قفل تحریم‌ها منجر می‌شود، به این دلیل که به واسطه پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، ما به حجم عظیمی از تبادلات دنیا می‌پیوندیم، لذا در چتر حمایتی این گروه‌ها می‌توانیم به حقوق خود در اقتصاد بین‌الملل برسیم. وی تصریح کرد: پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگ‌های فصل جدیدی در روابط اقتصادی ایران باز می‌کند به نحوی که این پیام را به کشور‌های غربی صادر می‌کند که ایران دارای دیپلماسی قوی است به طوری که ظرف مدت یکسال گذشته توانسته در سازمان همکاری‌های شانگ‌های به صورت رسمی و دائمی عضو شود. این اقتصاددان با اشاره به اینکه دلارزدایی از روابط تجاری خواست کشور‌های عضو این سازمان است، گفت: امروز بر کشور‌های مختلف ثابت شده باید از دلار عبور کنند چرا که هر لحظه ممکن است به دلایل واهی آمریکا، مشمول تحریم شوند به همین دلیل به نظر می‌رسد کشور‌های شرقی به دنبال حذف و شکستن دلار در مبادلات خود و جایگزینی ارز‌های دو جانبه یا ارز‌های مشترک هستند. عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در باره عواید حذف دلار از روابط تجاری و اقتصادی بین کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های گفت: دلارزدایی اولین راهبرد دور زدن تحریم‌ها و کاهش قدرت آمریکا در اعمال زور علیه ملت‌هاست. به نظر می‌رسد اگر با سرمایه گذاری مناسب ریلی، جاده‌ای و دریایی روی عواید همکاری در این سازمان و افزایش صادرات تلاش و تمرکز کنیم در سال‌های آینده پنجره‌های گشایش‌های اقتصادی به روی مردم باز می‌شود.
وی تاکید کرد: همچنین دولت با ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ در چند ماه آینده می‌تواند با تمرکز برافزایش تعاملات خارجی به ویژه وصول درآمد‌های نفتی در تنظیم لایحه بودجه تاثیرگذار باشد به طوری که شاهد برداشتن یک گام موثر در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد داخلی باشیم. این اقتصاددان گفت: امروز به کشور‌های مختلف ثابت شده باید از دلار عبور کنند چرا که هر لحظه ممکن است به دلایل واهی آمریکا، مشمول تحریم شوند به همین دلیل به نظر می‌رسد کشور‌های شرقی به طور جدی به دنبال حذف و شکستن دلار در مبادلات خود هستند. پیش و بیش از هر چیز استفاده از ظرفیت‌ها و موقعیت ژئوپلیتیک کشور برای توسعه خدمات ترانزیت مصداق خلق چنین فرصت‌هایی است. با اجرایی‌شدن عضویت ایران در پیمان شانگهای و افزایش نقش کشور در ترانزیت کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب، اولا؛ با افزایش درآمدهای ارزی عمومی و دولتی کشور موجب تقویت بنیان‌های مالیه عمومی و ثروت ملی می‌شود. ثانیا؛ فرصت‌های ارزشمندی برای سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های لجستیکی کشور ایجاد می‌کند. ثالثا؛ جایگاه راهبردی ایران در اقتصاد جهانی و منطقه‌ای را تقویت کرده و آسیب‌‌‌‌‌‌پذیری ما در برابر تنش‌های بیرونی را کاهش می‌دهد و رابعا؛ فرصت‌هایی برای توسعه کسب‌وکارهای خدمات زنجیره ارزش صنعت لجستیک در اقتصاد کشور فراهم می‌کند. بر بستر این فرصت توسعه فعالیت‌های ترانزیتی، امکانات ارزشمندی برای توسعه کسب‌وکارهای پردازش کالای صادرات مجدد نیز فراهم می‌شود. این گروه از کسب‌وکارها تناسب زیادی با شرایط فعلی اقتصاد ایران (رقابتی‌بودن قیمت مزد) و نیاز مبرم کشور به افزایش تعداد شغل (با وجود محدودیت شدید منابع سرمایه‌ای) دارد. همچنین توسعه عمودی زنجیره ارزش کسب‌وکارهای پردازش کالا و صادرات مجدد می‌تواند ایران را به یک هاب خدمات فنی در منطقه تبدیل کند و علاوه‌بر خلق ارزش‌افزوده از محل کشور در دسترسی به نیروی جوان و متخصص، موجب ایجاد زمینه افزایش رقابت‌پذیری صنایع کشور از کانال بهبود دسترسی به زنجیره ارزش خدمات فنی و تخصصی می‌شود.
در کنار تمام این فرصت‌های ارزشمند البته چالش‌های بسیار بزرگی هم برای استفاده از این موقعیت‌ها وجود دارد که بخشی از آنها داخلی و بخشی دیگر بیرونی است. در داخل کشور، ضعف رقابت‌پذیری بنگاه‌های ایرانی تحت‌تاثیر عواملی همچون عدم‌تمایل به سرمایه‌گذاری در اثر نااطمینانی ناشی از سیاست‌های مداخله‌جویانه دولتی، هزینه‌فرصت بسیار بالای نقدینگی و مشکلات مقیاس‌پذیری موانعی هستند که استفاده از فرصت پیوستن به پیمان شانگهای را با چالش مواجه می‌سازند.

سرمقاله

میثم خسروی
مدیر گروه پول و بانک مرکز پژوهش‌های مجلس

اگر می‌خواهیم جلوی فرار مالیاتی، پولشویی، سوداگری و ... را بگیریم مستلزم این است که بر ریال حکمرانی خوبی داشته باشیم. یکی از اصلی‌ترین تحریم‌هایی که اثربخشی بسیاری نسبت به تحریم مبادلات تجاری داشت، تحریم مبادلات مالی بود. نسل جدید تحریم‌ها بر این حوزه متمرکز شده بود و تحریم بانک‌ها و بانک مرکزی و قطع دسترسی بانک‌ها به سوئیفت و ... عملا زیرساخت و زمینه‌های تعاملات بین‌المللی و نقل و انتقال پول ما را دچار خلل کرد که خود را در قالب افزایش هزینه‌های تعاملات برای همه تجار نشان داد. یکی از روش‌های بهبود شرایط، پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه است و شرط لازم آن این است که تعاملات تجاری متناسب داشته باشیم یعنی این روش برای ما روشی است در تعامل با کشور‌هایی که تراز تجاری تقریبا متناسبی داریم. فرض کنید اگر ما با کشور عراق تراز تجاری بیش از حد مثبت داریم؛ این روش صرفا در حداقل صادرات و واردات جواب می‌دهد؛ یعنی اگر واردات ما ۲۰۰ واحد و صادرات ما ۵۰۰ واحد است، می‌توانیم تا سقف ۲۰۰ واحد از این روش استفاده کنیم. به جای اینکه به ازای هر تراکنش به یک ارز جهانروا برای تسویه معاملاتمان متوسل شویم، تا سقف این ۲۰۰ واحد با پول دو کشور تعامل و تسویه انجام خواهد شد. مهمترین مزیت آن هم این است که در شرایطی که به ازای هر تراکنش مالی، هزینه‌ای به تجار تحمیل می‌شود، طبیعی است که اگر با این روش هزینه را کاهش دهیم شاهد تسهیل صادرات و واردات خواهیم بود که کمک‌کننده خوبی تلقی می‌شود. دو سه سالی است که ادبیات شفافیت تراکنش بانکی در کشور جا افتاده است و ما در این زمینه به یک نقشه راه کامل نیاز داریم که بانک مرکزی در دولت سیزدهم دغدغه خوبی در این حوزه دارد. از جمله برنامه و اقدامات بانک مرکزی در این حوزه شامل تکمیل اطلاعات هویتی اقتصادی، آیین نامه اجرایی ماده ۱۴ مبارزه با پولشویی است که بخشی از آن تفکیک حساب تجاری از غیرتجاری است. همچنین منوط سازی درج «بابت» به صورت معنادار و قابل اعتماد درخصوص هر تراکنش اقدام دیگری است که باید به صورت جدی دنبال شود. به طور کلی زمانی که آمریکا و کشور‌های تحریم کننده ایران، بر گلوگاه‌های مالی نشستند اثربخشی تحریم‌ها بیشتر شد. این رویکرد در داخل ایران هم پاسخ برخی مشکلات ماست؛ یعنی اگر می‌خواهیم جلوگیری از فرار مالیاتی، مبارزه با پولشویی و سوداگری و ... را بگیریم مستلزم این است که روی ریال حکمرانی خوبی داشته باشیم. زمانی که شفافیت تراکنش ریالی را جدی بگیریم امکان فرار از ریال به وجود می‌آید؛ در واقع گرایش به سمت اسکناس و مسکوک و دارایی‌ها دیجیتال رصدناپذیر و دارایی‌های نقدشونده رصدناپذیر و ... خواهد بود که به نظر می‌رسد بانک مرکزی باید در این حوزه هم اقداماتی داشته باشد که فرار از ریال را شاهد نباشیم.

یادداشت

حسن فروزان‌فرد
عضو اتاق بازرگانی ایران

چه نهادی بر خروج سرمایه 11هزار نفری که از ایران سال گذشته به کانادا مهاجرت کردند نظارت کرد؟ سرمایه‌های نقدی و سرمایه‌های انسانی کشور هر ساله با روند تندتری در حال خروج از کشور هستند. هر ساله میزان فساد اداری در کشورها سنجیده و اطلاع رسانی می‌شود و از سوی دیگر دولت‌ها تلاش می‌کنند که با آیتم‌هایی این فساد را تقلیل بدهند. واقعیت این است که در 2 دهه گذشته فساد اداری در ایران گسترده شده و از سوی دیگر شیوه اطلاع رسانی آن همراه با موضوعات سیاسی و محکوم کردن گروه سیاسی بوده است. امروز این شیوه اطلاع رسانی باعث ایجاد نگرانی و غیرواقع بینانه شدن میزان فساد در کشور شده است. ورود انگیزه‌های سیاسی در انعکاس اخبار فساد اداری باعث افزایش اثرات آن در فضای کسب و کارها شده و در نتیجه در ذهنیت مردم عادی و فعالان اقتصادی آثار سو بر جای گذاشته است. فعالان اقتصادی نسبت به موضوع فساد حساس‌تر و ریزبینانه‌تر برخورد می‌کنند چراکه می‌خواهند در ازای سرمایه گذاری در کشور تعهدات لازم را دریافت کنند. از این رو نسبت به این موضوع حساس‌تر هستند و با مشاهده نمادهای از فساد اداری و اقتصادی تصمیم گیری‌های توسعه‌ای خود را متوقف و یا به حداقل می‌رسانند. توسعه حاصل تصمیمات بلندمدت فعالان اقتصادی همان کشور است وقتی این تصمیمات مقطعی و به عبارتی برای گذران امور می‌شوند جنبه‌های سرمایه گذاری بزرگ از دست می‌رود و در واقع نرخ توسعه کشور دچار تلاطم و گرفتاری می‌شود. بنابراین فساد علاوه بر آثار کوتاه مدت در حال و روز مردم و فعالان اقتصادی تبعات و آثار بلندمدتی در کل اقتصاد آن کشور بر جای می‌گذارد. درک فساد در کشور و نااطمینانی از شرایط باعث شده است که سرمایه گذاران داخلی و خارجی رغبت چندانی برای سرمایه‌گذاری در کشور از خود نشان ندهند و به نظر می‌رسد ایران گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاران واقعی نباشد. شرایط به گونه‌ای شده است که ما دیگر به دنبال ورود سرمایه به کشور نیستم و تلاش داریم اقداماتی انجام دهیم که سرمایه‌های داخلی از کشور خارج نشوند. بنا به آمار رسمی ارائه شده از سوی اتاق تهران هر ساله 9 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج می‌شود که من بر این باورم این عدد واقعی نیست و بیش از این است چراکه این عدد فقط شامل سرمایه‌های نقدی می‌شود. چه نهادی بر خروج سرمایه 11هزار نفری که از ایران سال گذشته به کانادا مهاجرت کردند نظارت کرد؟ سرمایه‌های نقدی و سرمایه‌های انسانی کشور هر ساله با روند تندتری در حال خروج از کشور هستند. جو فساد آلود حاصل از فساد اداری و اقتصادی مهم‌ترین عامل ترک سرمایه در کشور است. ایران اعلام کرده است با دریافت 100 تا 200 هزار دلار می‌تواند به خارجی‌ها اقامت بدهد. اینجا این پرسش مطرح است چرا تلاش نمی‌شود سرمایه‌های داخلی و نیروهای انسانی حفظ و از خروج آنها جلوگیری شود. نظام بانکی ما فعال نیست و امکان جابه جایی پول وجود ندارد و زمینه برای ورود سرمایه خارجی فراهم نیست و اگر شاهد سرمایه گذاری خارجی باشم از جنس دولتی و با حمایت دولت است. در حال حاضر مهمترین نگرانی فعالان اقتصادی توقف تسریع خروج سرمایه در کشور است. ما چاره‌ای جز امیدواری نداریم و حاکمیت باید با گروه‌ها و افرادی که در گذشته در کشور سرمایه گذاری کردند نزدیک و ارتباط دوستانه‌تری با آنها برقرار کند و زمینه را برای اطمینان بیشتر مردم فراهم کند.

همزمان با زمزمه های کاهش بارندگی در پاییز امسال مطرح شد؛

گروه انرژی: شرکت آب و فاضلاب استان تهران در اطلاعیه‌ای با اشاره به هشدارهای سازمان هواشناسی کشور مبنی بر کاهش چشم‌گیر بارش‌ها در پاییز امسال از شهروندان تهرانی درخواست کرد با رعایت شیوه‌های مدیریت مصرف، این شرکت را در تداوم تامین پایدار آب شرب یاری کنند. در این اطلاعیه آمده است: بنا بر گزارش‌های سازمان هواشناسی، میزان بارش‌ها در مهر و آبان امسال کاهش محسوسی نسبت به میانگین بلندمدت دارد و باتوجه به این‌که بخش اعظم نیاز آبی تهران از منابع سدها تامین می‌شود، این کمبود بارش می‌تواند تهران را با کمبود جدی آب مواجه کند و این در حالی ‌است که حجم سدهای پنج‌گانه تامین‌کننده آب تهران به علت بروز خشک‌سالی‌های پیاپی با کسری بیش از 50 درصد نسبت به بلندمدت روبروست.
این اطلاعیه می‌افزاید: شرکت آب و فاضلاب استان تهران افتخار دارد که علی‌رغم دو سال خشک‌سالی، کاهش میزان بارش‌ها در بهار امسال و افزایش میانگین دما با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان و همراهی مشترکان، تابستان امسال هم بدون قطع آب در تهران سپری شد و در آستانه پاییز نیز این شرکت بنا بر رسالت و ماموریت خود، تمامی توان فنی و مهندسی خود را برای تامین پایدار آب شرب پایتخت به کار می‌بندد تا هم‌چون گذشته هیچ خللی در روند تامین آب شرب شهروندان ایجاد نشود؛ چراکه به رغم به‌کارگیری تمامی امکانات و انجام اقدامات لازم، منبع جدید دیگری برای افزایش ظرفیت آب‌رسانی به تهران وجود ندارد و طبعا در این راه همراهی و مسئولیت‌پذیری یکایک ساکنان محترم پایتخت ضروری است.
پیش از این محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفته بود: از مجموع ظرفیت ۱۸۸۹ میلیون متر مکعبی پنج سد تأمین کننده آب شرب استان تهران، ۴۲۷ میلیون متر مکعب آب پشت سدها ذخیره شده که این بیانگر این است که فقط حدود ۲۳ درصد از ظرفیت کلی سدهای پنجگانه تأمین کننده آب استان تهران پر است. مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران، حجم آب موجود در مخزن سد امیرکبیر را حدود ۸۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد، این در حالی است که حجم آب موجود در مخزن سد امیر کبیر در روز مشابه سال گذشته حدود ۱۱۶ میلیون متر مکعب بوده است، که نشاندهنده ۳۰ میلیون متر مکعب کاهش است.
محمد شهریاری، گفت: همچنین حجم ذخیره آب سد طالقان از ۲۲۰ میلیون مترمکعب سال گذشته به ۲۰۳ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.
مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران، افزود: حجم ذخیره آب سد لار سال گذشته ۶۶ میلیون مترمکعب بوده است که در مقایسه با موجودی ۵۳ میلیون مترمکعبی فعلی، ۱۳ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد و حجم آب سد ماملو نیز از ۸۴ میلیون مترمکعب سال گذشته، به ۵۶ میلیون مترمکعب رسیده است و حجم ذخیره آب سد لتیان در مقایسه با روز مشابه سال گذشته با ۶ میلیون متر مکعب کاهش به ۲۹ میلیون مترمکعب رسیده است.
شهریاری اظهار داشت: میزان بارندگی در حوزه عملکرد استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تا کنون حدود ۲۰۸ میلی متر بوده که این میزان بارش د رمقایسه با متوسط بلند مدت که ۲۸۰ میلی متر بوده کاهش ۲۶ درصدی را
نشان می‌دهد.
مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران، ادامه داد: طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی در ماه‌های باقیمانده از سال آبی جاری، حجم ریزش‌های جوی کمتر از متوسط بلند مدت بوده و بارش‌های فصل پاییز نیز با تأخیر زمانی همراه خواهد شد که بر همین اساس روند کاهشی ورودی آب به دریاچه سدها در ماه‌های آتی بخصوص در فصل پاییز نیز ادامه خواهد داشت. شهریاری، گفت: از همه شهروندان درخواست می‌شود که صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب را همواره مدنظر داشته باشند تا بتوانیم بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در روزهای پیش رو و در ماه‌های آتی با توجه به منابع آبی محدود در اختیار، مشکلی به جهت تأمین مطمئن و پایدار آب نداشته باشیم.

اجرای قانون جهش تولید مسکن بازار را از بن‌بست خارج می‌کند؟

گروه راه و مسکن: مسکن مناسب یکی از نیازهای اساسی خانواده است که نقش بزرگی در هزینه‌ خانوار دارد. بر اساس گزارش مرکز آمار مهم‌ترین هزینه‌ خانوار، هزینه‌ تأمین مسکن به حساب می‌آید که سهم آن در سبد هزینه‌های خانواده روندی صعودی داشته و از ۳۳ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۳۶ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده‌است. این آمار به معنای آن است که از هر یک میلیون تومان هزینه یک خانواده در کشور، ۳۶۰ هزار تومان مرتبط با هزینه تامین سرپناه است و طبیعتا رشد سهم بخش مسکن در هزینه خانواده به بهای کاهش سهم سایر هزینه‌ها صورت گرفته و در کل باعث کاهش رفاه خانوار و افزایش فشار بر آن‌ها شده‌است. با توجه به مسئله ایجاد شده، حل این مشکل نیازمند مداخله‌ هدفمند دولت و تسهیل‌گری در بازار مسکن است. یکی از مشکلات تامین مسکن که مختص به کشور ما هم نیست، مسئله تامین مالی مسکن است است. از آن‌جایی که تهیه‌ مسکن نیازمند پرداخت مبلغ بالا و یک‌جا در ابتدای امر است، بسیاری از افراد امکان تامین چنین مبلغی را ندارند. به همین دلیل بسیار از دهک‌های درآمدی تنها با استفاده از تسهیلات هست که می‌توانند صاحب مسکن شوند. برای مثال مراجعه به نحوه‌ تامین مالی خرید مسکن در ایالات متحده نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد تامین مالی مسکن در این کشور از مسیر انواع تسهیلات می‌گذرد و خرید خانه از پس انداز درصد بسیار کوچکی را تشکیل می‌دهد.
بر این مبنا در سال 2021 تامین مالی برای 763 هزار واحد مسکونی جدید مهیا شده که از این تعداد 702 واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات بانکی مختلف تامین مالی شدند و منابع مالی برای 61 واحد مسکونی نیز به صورت نقدی از آورده مردم تامین شده است.
در ایالات متحده بانک‌ها و موسسات اعتباری محل تامین تسهیلات هستند. برخی از موسسات اعتباری که شبه دولتی هستند مانند فانی می(Fannie Mae) و فردی مک(Freddie Mac)(این دو نهاد در ابتدا کاملا دولتی بودند اما در حال حاضر خصوصی شده‌اند هر چند تاثیر دولت در آن دو پررنگ است) با فروش اوراق در بازار سرمایه و جمع آوری منابع، تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.
در همین رابطه، علی نادری شاهی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با فارس اظهار داشت: تقریبا بیش از ۴۰ درصد مانده تسهیلات در آمریکا مرتبط با مسکن و مستغلات می‌باشد. این عدد برای سوئیس حدود ۵۰ درصد، برای آلمان حدود ۲۰ درصد است. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در ایران آمارهای موجود با احتساب مجموع مسکن و ساختمان ارائه می‌شود که راه‌ها و ریل‌ها هم ذیل بخش ساختمان تعریف می‌شوند. نادری شاهی در بیان آمار سهم بخش مسکن از تسیهلات در ایران، گفت: اگر فقط تسهیلات بخش مسکن که توسط چند بانک ارائه می‌شود را بررسی کنیم باید گفت که این آمار برای ایران حدود ۳ درصد است که اختلاف زیادی با سایر کشورها دارد.
واضح است که در کشور ما در کوتاه مدت امکان شکل‌گیری چنین موسساتی وجود ندارد. ضمن این‌که در صورت وجود هم با توجه به نرخ بالای تامین مالی از بورس، لازم بود دولت یارانه به دهک‌های مختلف بپردازد که منابعی برای آن وجود نداشت. بنابراین تنها مسیر استفاده از تسهیلات بانکی است که در قانون جهش تولید مسکن هم بر آن تاکید شده‌است. براساس ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلفند حداقل 20 درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند، به صورتی که در سال اول اجرای قانون از حداقل سه میلیون و ششصد هزار میلیارد ریال تسهیلات برای واحدهای موضوع این قانون کمتر نباشد و برای سال‌های آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مذکور با افزایش درصد صدرالذکر مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش یابد» براساس سخنان علی صالح آبادی در ۴ ماهه‌ ابتدای سال ۱۴۰۱، ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها پرداخت شده‌است که حدود ۴۲ درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته معادل ۷۰۱ هزار میلیارد تومان بوده‌است.
بدیهی است که اگر سهم مسکن از تسهیلات فوق پرداخت شود، هم بخشی از مشکل مسکن مردم حل خواهد شد و هم منجر به ایجاد اشتغال و رونق می‌شود.
در غیر این صورت امید چندانی به تحقق وعده‌ی ساخت یک میلیون واحد مسکونی نمی‌توان داشت.
در همین حال عضو هیات رئیسه مجلس معتقد است مدیریتی توانمند و اجرای مو به موی قانون می‌تواند مشکل بازار مسکن را حل کند. علیرضا سلیمی در گفتگو با خانه ملت با اشاره به وضعیت نابسامان بازار مسکن و قیمت‌های افسارگسیخته مسکن و اجاره بها، گفت: اگرچه مجلس قانونی را باعنوان "جهش تولید مسکن" تصویب کرد تا از بن‌بست بازار مسکن عبور کنیم اما متاسفانه این قانون هنوز به درستی اجرایی نشده و دولت نتوانسته فعالانه این قانون را به منصه ظهور برساند لذا این کوتاهی سبب تاخیر در تولید مسکن شده که همین مسئله افزایش قیمت خانه و اجاره بهاء را به دنبال داشته است. این نماینده مجلس با انتقاد از اینکه در بسیاری از شهرها هنوز زمین برای پروژه مسکن مهر تهیه نشده است، افزود: این مسئله نشان می‌دهد اجزاء دولت با هم هماهنگ نیستند و اراده کافی برای به سامان رساندن بازار مسکن در میان لایحه‌های میانی و رو به پایین دولت برای انجام وظایف خود وجود ندارد. وی ادامه داد: همچنین از آنجا که دولت فعلی هنوز کارگزاران دولت سابق را بر سر کار نگه داشته است و در این زمینه خانه تکانی جدی نکرده باید کارشکنی کارگزاران دولت قبل را به مسئله افزود و سوال این است چرا دولت مسئله به این سادگی را متوجه نمی‌شود؟!
سلیمی همچنین با اشاره به بکارگیری افرادی ناآشنا به حوزه مسکن در سطوح مدیریتی، اظهار کرد: زمانی که یک مدیرکل به مسائل مرتبط با مسکن آشنا نیست چطور می‌تواند برای حل مشکلات برنامه‌ریزی کرده و از خود خلاقیت نشان دهد؟! به همین دلیل اعتقاد دارم مدیریتی توانمند و اجرای مو به موی قانون می‌تواند مشکل بازار مسکن را حل کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: تا زمانی که بازار مسکن برای سرمایه‌گذار جذاب نیست و سرمایه‌گذار این حوزه پیوسته با آینده مبهم رو به رو است
از سرمایه‌گذاری خودداری خواهد کرد در حالی که در تمام دنیا شرکت‌های بزرگ مشکل مسکن را حل کرده‌اند اما معلوم نیست جایگاه شرکت‌های بزرگ در بازار مسکن ایران کجاست؟!

سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد؛

گروه صنعت و تجارت: 200 درخواست برای واردات خودرو به دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده اما الزامات آیین نامه واردات خودرو در آنها لحاظ نشده است. این آخرین خبری است که روز گذشته امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری خود با خبرنگاران مطرح کرده است. قالیباف البته در صحبت های خود، خبر از رشد 50 درصدی تولید خودروسازان داخلی در نیمه نخست امسال نیز داده است.
سخنگوی وزارت صنعت همچنین در خصوص واردات خودرو بیان داشت: تاکنون ۲۰۰ درخواست واردات خودرو به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت ارسال شده که عمده این درخواست ها ناقص و بدون توجه به الزامات آیین نامه واردات بوده است. قالیباف گفت: در این زمینه افراد و شرکت‌ها را به وزارتخانه خواسته‌ایم تا فراینده مربوطه را تکمیل کنند، بر این اساس برخی درخواست کنندگان خواستار تمدید مهلت واردات شدند و ممکن است قدری بیشتر به طول بیانجامد. سخنگوی وزارت صنعت تصریح کرد: برخی در جامعه به پیشواز مخالفت با واردات خودرو رفتند، به طوری که می‌گویند با ۳۰۰ میلیون تومان یا ۱۰ هزار دلار چه خودروهایی می‌خواهد وارد کشور شود؟ وی اظهار داشت: به‌صراحت اعلام می‌شود تا این لحظه هیچ درخواستی برای واردات خودرو از هند و برزیل در وزارتخانه وصول نشده است.
قالیباف ادامه داد: واردکنندگان تاکنون با برندهای خوب اروپایی و کره‌ای در رده خودروهای اقتصادی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار مذاکره کرده‌اند که خودروهای بسیار با کیفیت است که می‌توانند استانداردهای ۸۵گانه ما را پاس کنند. سخنگوی وزارت صنعت در خصوص قرعه کشی خودروها اظهار داشت: در ۶ ماه دوم سال هر ماه یک قرعه کشی با عرضه بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو برگزار خواهد شد. وی گفت: به‌تدریج طرح‌های خودرویی از قرعه کشی خارج می‌شود، به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود در قرعه کشی آینده همه محصولات سایپا از این فرآیند خارج و حدود دو ماه آینده نیز خودروی تارا گروه ایران خودرو از قرعه‌کشی خارج شود. این مقام مسئول در وزارت صمت بیان‌داشت: تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود همه خودروها از فرآیند قرعه کشی خارج شود. سخنگوی وزارت صنعت یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان شده، در حالی که در مدت زمانی پارسال این رقم ۳۹۰ هزار دستگاه بوده است. قالیباف بیان داشت: در نیمه دوم سال ۵۰ درصد خودروسازان ما افزایش تولید خواهند داشت.
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین از واگذاری پنج‌هزار و ۴۰ فقره محدوده اکتشافی، پروانه اکتشاف، گواهی کشف، پروانه بهره برداری و معادن متروکه تا دو هفته دیگر خبر داد. وی خاطرنشان کرد: مزایده معادن یاد شده ۲ ماه و نیم به طول خواهد انجامید که سبب رشد بخش معدن در ۶ ماهه دوم سال خواهد شد. قالیباف تاکید کرد: این مزایده به گونه ای است که شاهد رانت و فساد در آن نخواهیم بود. قالیباف همچنین در خصوص حقوق دولتی معادن بیان داشت: حقوق دولتی به صورت هوشمند و کاملا الکترونیکی طراحی شده و اکنون ۳۵ درصد معادن از این ساز و کار استفاده می کنند تا دو هفته دیگر ۱۰۰ درصد معادن از آن استفاده خواهند کرد. قالیباف گفت: از ابتدای امسال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال ماشین آلات معدنی بیشتری وارد کشور شده است و این مهم بدون امضای طلایی و رانت انجام شده است. وی تاکید کرد: امروز نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون اقتصادی مجلس با کاهش حقوق ورودی ماشین‌آلات معدنی موافقند.
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه از نظر این وزارتخانه کیفیت خودروها قابل قبول نیست، تاکید کرد: ما به دنبال وزارتخانه نقش وکیل مدافع صنعت خودرو را نداریم، اما ساز و کارها و کمک‌هایی طراحی شده تا ارتقای کیفیت محصولات آنها اتفاق بیفتد. قالیباف بیان داشت: در خصوص کیفیت خودرو پروژه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت طراحی شده که برای کوتاه مدت، پروژه‌هایی باید تعریف شود که ناظر بر رفع عیوب محصولات باشد، اما برای بلندمدت ایجاد پلتفرم‌های جدید خودرویی که محصولات آنها در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ وارد بازار خواهد شد. سخنگوی وزارت صنعت یادآور شد: در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو شاهد انعقاد ۷۰۰ میلیون یورو تفاهم نامه بین خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی و روسی و مطرح شدن صادرات خودروهای شاهین و تارا به این کشور بودیم که ناظر بر ارتقای کیفی محصولات ایرانی است. وی همچنین از تولید و ورود خودروی اقتصادی داخلی از نیمه دوم ۱۴۰۲ به بازار خبر داد و گفت: این خودرو که حاصل هم افزایی و تعامل ایران خودرو سایپا و قطعه‌سازان درجه یک کشور است، در حد و اندازه کلاس خودروهای اقتصادی روز جهان است.
قالیباف همچنین در خصوص افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت: گفته می‌شود خودروسازان با زیان انباشته مواجه هستند، اما سوال این است که آیا این زیان باید با افزایش قیمت خودرو و از جیب مصرف‌کنندگان پرداخت شود یا خودروسازان باید به اصلاح ساختار خود بپردازند؟ وی تاکید کرد: تا زمانی که خودروسازان گام‌های اساسی برای اصلاح ساختارهای خود برندارند نمی‌توان انتظار داشت که با افزایش قیمت زیانشان را جبران کنند، هرچند اقداماتی در راستای اصلاح ساختارها انجام گرفته است. سخنگوی وزارت صمت گفت: افزایش هزینه‌های خودروسازان به سازمان حمایت اعلام و در ستاد تنظیم بازار مطرح می‌شود و در صورت موافقت این ستاد اجازه افزایش قیمت خواهند یافت.
سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درخصوص استیضاح وزیر صمت تصریح‌کرد: این مساله به هیچ عنوان مطرح نیست و شاید برخی نمایندگان مجلس انتقاداتی به برخی موارد داشته باشند، اما این موضوع را نباید به پای کل مجلس گذاشت. وی در پایان اعلام کرد: ماه گذشته برای نخستین بار رشد اقتصادی جهان پس از کرونا به صفر رسید، این بدان معناست که تقاضا برای بسیاری از کالاها از جمله کامودیتی ها کاهش یافته و فضای عمومی اقتصادی جهان رکودی خواهد بود. قالیباف گفت: در کشورمان شاخص تورم تولید در مرداد ماه ۲ دهم درصد بوده و روند کاهشی داشته است، در حالی که متوسط تورم تولید ماهانه در سال ۱۴۰۰ حدود ۴.۶ درصد بوده است. سخنگوی وزارت صمت گفت: مطابق گزارش مرکز آمار ایران رشد بخش صنعت و معدن در سه ماهه نخست امسال ۶ درصد و سهم رشد بخش صنعت به تنهایی ۵.۱ درصد بوده است، این در حالی است که متوسط رشد کل اقتصاد در این مدت ۳.۸ درصد بود.

آیت الله رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل یادآور شد:

گروه سیاسی:آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز چهارشنبه به وقت محلی، در نطق خود در هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به آسیب‌ها و مخاطرات نظم کنونی و رو به زوال جهان، تلاش‌های متراکم و پیوسته ملت ایران را برای شکل‌دهی به نظم و نظامی عادلانه دردنیا مورد توجه قرار داد و با برشمردن مصادیق متعددی از بی‌عدالتی و استاندارهای دوگانه آمریکا در قبال مسائلی همچون تروریسم و حقوق بشر در نقاط مختلف جهان از جمله در مواجهه با ایران، به سرفصل‌های نقش برجسته و پیشرو جمهوری اسلامی ایران در ایستادگی مقابل سیاست‌های زورگویانه و مداخله‌جویانه از جمله مهار تروریسم دست‌ساز آمریکا و ناکام کردن تغییر نقشه کشورهای منطقه به فرماندهی سردار شهید سپهبد سلیمانی پرداخت و تأکید کرد: رسیدگی عادلانه قضایی به جنایت رئیس جمهور سابق آمریکا را از طریق یک دادگاه عادلانه، دنبال خواهیم کرد.
رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر ناتوانی تحریم‌ها در بازداشتن ایران پیشرفته و مستقل و اذعان رسمی دولت آمریکا به شکست مفتضحانه فشار حداکثری علیه ایران، به مسئله عهدشکنی آمریکا در موضوع توافق هسته‌ای اشاره کرد.
در بخشی از سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل آمده است:
انقلاب اسلامی آغازِ حرکتِ ملت ایران برای رسیدن به جایگاه شایسته خود بود و در این دوران، بحران‌های مختلفی را همچون کودتا، تروریسم داخلی، تجزیه طلبی، جنگ، آشوب و تحریم را پشت سر گذاشت که هیچ یک از آنها به تنهایی، برای بسیاری از کشورها قابل تحمل نبود.
از زمانی که رئیس جمهور وقت ایران محمدعلی رجایی پای خود را که آثار شکنجه‌ی رژیم تحت حمایت آمریکا در آن نمایان بود، روی این تریبون گذاشت، بیش از چهل سال می‌گذرد. او مدتی پس از آن سخنرانی، به دست گروهک تروریستی مورد حمایت آمریکا به شهادت رسید.
چهار دهه پیش، ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) با بیرون کردن بیگانگان از مملکت خود‌، بر سرنوشت خویش مسلط شد و اکنون ملت های منطقه با الگوبرداری از آن تجربه، به دنبال بدست گرفتن سرنوشت خود هستند.
ملت ایران که خود قربانی تروریسم بوده است، امروز به تکیه‌گاه امنیت در منطقه و پیش‌تاز راستین مبارزه با تروریسم در جهان تبدیل شده است.
ملت ایران برای رسیدن به اهداف متعالی عادلانه خود، هزینه داده است؛ چه آن زمان که صدام قرارداد الجزایر را پاره کرد و جنگِ تمام عیار نظامی را علیه ما آغاز کرد، و چه زمانی که رئیس‌جمهور سابق آمریکا توافق هسته‌ای را زیر پا گذاشت و جنگِ تمام عیارِ اقتصادی راه انداخت و از جلوه جدیدی از جنایت علیه بشریت پرده‌برداری کرد.
مدتی پیش رئیس ‌جمهور سابق آمریکا اعلام کرد که داعش را آمریکا ایجاد کرده است؛ برای ما فرقی نمی‌کند که داعش، ساخته‌ی دستِ کدام‌یک از دولت‌های آمریکا باشد. مساله این است که دولتی از آن طرف کره زمین، تصمیم گرفت که جغرافیای منطقه‌ی ما را به قیمت ریختن خون صدها هزار زن و کودک، دوباره خط‌کشی کند اما جمهوری اسلامی، این پروژه را متوقف کرد و سپس به عقب راند. فرماندهی و قهرمان این جنگ علیه تروریسم و نابودکننده‌ی داعش کسی نبود جز سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی. کسی که در راه آزادی ملت‌های منطقه به شهادت رسید و رئیس جمهور سابق آمریکا سند این جنایت را به اسم خود زد.
رسیدگی عادلانه قضایی به جنایتی که رئیس جمهور سابق آمریکا به آن اعتراف کرده، خدمت به انسانیت است؛ تا از این ظلم که به ملت‌های منطقه شده است به نحوی دل‌های جراحت‌دیده از این ظلم تشتی پیدا کند. رسیدگی عادلانه به جنایتی که رئیس جمهور سابق آمریکا به آن اعتراف کرده خدمت به انسانی است تا از این پس ظلم زبون گردد و عدالت، سربلند باشد. ما اجرای عدالت و محاکمه آمر و مباشر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی را از طریق یک دادگاه عادلانه تا حصول نتیجه قطعی دنبال خواهیم کرد.
من به عنوان نماینده‌ی ملت بزرگ ایران صریحا اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست و این سلاح جایی در دکترین دفاعی ما ندارد. این حکم حکومتی در فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی حفظه‌الله اعلام شده است و برای دولت و ملت ایران، فتوای شرعی رهبر معظم انقلاب اسلامی از هر نظارت بین‌المللی نافذتر است.
این در حالی است که دولت‌های مدعی، خودشان هم تولید سلاح‌های هسته‌ای را ادامه داده و هم به کار برده‌اند و هم این تسلیحات را به رژیم صهیونیستی هدیه داده‌اند. کشورهایی که باید خلع سلاح شوند، جایزه می‌گیرند و کشورهایی که به تعهدات خود پایبند بوده‌اند، حتی از حقوق مندرج در ان.پی.تی نیز محروم می‌شوند. در حالیکه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران تنها دو درصدِ برنامه های هسته‌ای جهان را شامل می‌شود، ۳۵ درصد بازرسی‌ها از تاسیسات ماست.
اکنون از حضار محترم می‌خواهم به دقت به چند نکته توجه کنند:
۱- جمهوری اسلامی با حسن نیت و با قصدی متین، توافق‌نامه‌ای را در سال ۲۰۱۵ پذیرفت و در همان وهله‌ی اول تمام تعهدات خود را انجام داد اما نتیجه‌ی آن، عهدشکنی آمریکا و اِعمال تحریم‌هایی بود که به اذعان خودشان بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های تاریخ بود. تحریم، مجازات عدالتخواهی و استقلال ملت ایران است. تحریم، سلاح کشتار جمعی است و همراهی یا سکوت در مقابل آن نیز کمک و رضایت دادن به ظلم است.
۲- این امریکا بود که از توافق خارج شد نه ایران. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۵ بار در گزارش‌های خود اعلام کرد که ایران به مفاد توافق کاملاً پایبند بوده است.
۳- ایران در عین حال که هزینه‌ی التزام به تعهدات خود را پرداخته، اما به علت نقض‌عهد طرف آمریکایی و ناپایبندی طرف اروپایی، از منافع این توافق برخوردار نشده است.
ما بر اساس ظرفیت‌های دیده شده در توافق، اقداماتی قانونی انجام دادیم تا طرفِ ناقض به تعهدات خود برگردد. ایران با پایبندی به تعهدات خود،‌ محور اصلی بقای برجام بوده و اگر ابتکارها و انعطاف‌های جمهوری اسلامی ایران نبود، مذاکرات در همان روزهای نخست متوقف می‌شد.
منطق مذاکراتی ایران بر مبنای تحلیل عادلانه از تحولات فقط یک جمله است: «پایبندی به تعهدات». موضوع تضمین‌های اطمینان‌بخش صرفاً آمادگی برای یک اتفاق احتمالی نیست. ما از یک تجربه صحبت می‌کنیم. ما تجربه‌ی خروج آمریکا از برجام و بیش از یک سال و نیم تعلل دولت کنونیِ آمریکا در بازگشت به تعهداتِ خود را پیش چشم داریم. همین امروز که دولت آمریکا از قصد خود برای بازگشت به تعهدات خود سخن می‌گوید، صدای دیگری از داخل آن کشور به گوش می‌رسد که تعهدپذیر بودن آمریکا را زیر سوال می‌برد. آیا با آن تجربه و این چشم‌انداز، می‌توانیم در موضوع مهمِ تضمینِ پایداریِ توافق، با مسامحه عمل کنیم؟
البته جمهوری اسلامی با امکانات وسیع و ارتباطات گسترده با جهان، آثار تحریم‌ها را یکی پس از دیگری خنثی و فرصت‌های جدیدی را خلق کرده است. به اذعان رسمی دولت آمریکا، سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست مفتضحانه خورده است.
ما مسیر خود را فارغ از هرگونه توافق، پیدا کرده و با قدرت ادامه می‌دهیم. ضمن اینکه ما در مذاکرات جدی که داشته‌ایم، نشان داده‌ایم که اگر منافع ملت ایران تضمین شود، اراده‌ای قوی برای حل عادلانه این موضوع داریم. معتقدیم گره توافق هسته‌ای از همان جایی باید باز شود که گره خورده است.
آخرین فراز از سخنان من درباره ضرورتِ عدالتِ جهانی است. همه ما و تک تک انسان‌های جهان باید در ساخت جهان جدید مشارکت و حضور فعالانه و متعهدانه داشته باشیم. جهان جدید اگر بخواهد جهانی اخلاقی مشروع و از نظر مردم جهان، مقبول، و از نظر توانایی در حل و فصل مشکلات جهانی، موفق و پیروزمند باشد راهی ندارد جز اینکه بر محور عدالت جهانی شکل بگیرد. این مهم نیازمند توجه به اصولی مانند «احساس مسئولیت مشترک جهانی در مقابل ظلم و بی عدالتی»، «احترام به خواست و اراده ملت‌ها و عدم مداخله در مسیر مستقل رشد آنها»، «نفی استانداردهای دوگانه»، «مخالفت با جنگ و خشونت»، «استقلال و عادلانه عمل کردن نهادهای بین المللی»، و مهمتر از همه «نقش‌آفرینی انسان‌های صالح و عادل در شکل‌دهی به این نظم جدید» است.
نگاه ما به آینده بسیار امیدوارانه است. مومنانه باور داریم که بر مبنای مشیّت و اراده‌ی الهی، همانطور که پیامبران الهی بشارت داده‌اند، عدالت، جهانی خواهد شد و حکومت بندگان صالحِ پروردگار در زمین حکمفرما و بشریت با ظهور آخرین منجی رستگار می‌شود.