مهسا امینی هیچ ضرب‌وشتمی نشده است

عضو حقیقت‌یاب مجلس توضیحاتی درباره اقدامات این کمیته و همچنین درگذشت مهسا امینی ارائه کرد. به گزارش تجارت، جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس و عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس در توئیتی نوشت: کمیته حقیقت‌یاب مجلس بلافاصله تشکیل و در دو محور درحال بررسی دقیق علت فوت مرحومه امینی است. 1_ دلیل یا دلایل فوت از منظر علم پزشکی به صورت کاملا مستند. 2_زمینه‌های بروز چنین اتفاقات تلخی که باعث آسیب به امنیت روانی جامعه و اعتبار نظام شده است و اصلاح روش‌های غلط گذشته. وی همچنین در توئیت دیگری نوشت: « به عنوان عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس عرض می‌کنم، طبق گزارش رسمی پزشکی قانونی(دو مرحله بررسی، لحظه ورود به بیمارستان و کالبدشکافی بعد از فوت) و مشاهدات عینی خودم و تحقیقات همه جانبه از مطلعین و بررسی تک‌تک شبهات مطرح شده، هیچ‌گونه ضرب و شتم و برخورد فیزیکی با ایشان صورت نپذیرفته است.» پس از درگذشت مهسا امینی رئیس مجلس به کمیسیون شوراها ماموریت پیگیری حادثه را داد که در همین راستا کمیته‌ای حقیقت‌یاب در مجلس تشکیل شد تا ابعاد این حادثه را بررسی کرده و گزارش دقیق آن را به صحن مجلس ارائه کند.

 

رفتارهای تند، مطالبه جامعه را منحرف می کند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: رفتارهای تند می‌تواند مطالبه جامعه در زمینه اصلاح رفتار گشت ارشاد را منحرف کند. رسول منتجب نیا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاثیر منفی تند شدن فضا بر پیگیری مطالبه اصلاح رفتارهای گشت ارشاد، اظهار کرد: مردم ناراحت بوده و دارای مطالباتی هستند اما اگر کسی مردم را بیش از این عصبانی کند در واقع در انبار کاه، آتش روشن کرده است. در حال حاضر ذهن مردم پر از ابهام و سوال سوال است و حتی اعتماد آنها سلب شده یا به حداقل رسیده است. در این شرایط کسانی که به شعله ور شدن آتش دامن می زنند، مقصر هستند و در این بین هم مخالفان نظام اسلام از این شرایط سواستفاده می کنند. وی ادامه داد: من برخی رفتارهای گشت ارشاد را به نفع دشمن میدانم اما به مردم عرض می کنم مراقب باشید تا فریب دشمن را نخورید. ما از زبان شما به این وضع انتقاد کرده و از قوای کشور میخواهیم جلو به این رفتارها را بگیرند. اما در این بین هم نباید رفتارهایی شود که به نفع دشمنان باشد. دشمن دنبال حجاب شما نیست بلکه آنها مخالف اسلام و نظام هستند پس مردم فریب آنها را نخورند. مسئولان هم نباید بنزین روی انبار باروت بریزند. رفتارهای تند می‌تواند مطالبه جامعه در زمینه و اصلاح برخی روش‌ها در زمینه عفاف و حجاب را منحرف کند.

دشمنان، دشمنی خود با مردم
شریف ایران را کنار نگذاشته‌اند
دبیر شورای نگهبان گفت: دشمنان ایران اسلامی دشمنی خود با این مردم شریف را کنار نگذاشته‌اند بلکه نوع دشمنی تغییر کرده و امروز عرصه‌های فرهنگ و اقتصاد، میدان مبارزه است. آیت‌الله احمد جنتی در جلسه این شورا که با حضور اعضای حقوقدان و فقیه برگزار شد در سخنانی گفت: تجمع میلیونی اربعین را تجلی تحقق وعده‌های الهی دانست و با بیان اینکه قطعاً هرچه بگذرد بر عظمت این پدیده جهانی افزوده خواهد شد، از مردم و مسئولین عراقی به خاطر این مهمان‌نوازی کریمانه و نیز از همه نهادهای دولتی و گروه‌های مردمی کشورمان که برای حفظ آرامش، امنیت و سلامت زائران اربعین تلاش کردند، قدردانی و تشکر کرد. وی از رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی خواست سبک زندگی جامعه ایران در دوران دفاع مقدس را به عنوان نسخه شفابخش مشکلات کشور تبیین و ترویج کنند. آیت‌الله جنتی تصریح کرد: دشمنان ایران اسلامی دشمنی خود با این مردم شریف را کنار نگذاشته‌اند بلکه نوع دشمنی تغییر کرده و امروز عرصه‌های فرهنگ و اقتصاد، میدان مبارزه جهان استکباری با ایران اسلامی است و مسئولین و مردم باید با اتکا به قدرت لایزال الهی و با ایثار و اخلاص در این نبرد هم دشمن را شکست دهند.

نامه دفتر رهبری به شمخانی جعلی است
سه‌شنبه شب تصویر نامه‌ای با امضای رئیس دفتر رهبر انقلاب خطاب به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با مضمون تشدید برخورد با معترضین از طریق کانال‌های بدون شناسنامه در فضای مجازی منتشر شده که تماماً مجعول و ساختگی است. به گزارش رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، به‌دنبال فوت مرحومه «مهسا امینی» و شکل‌گیری برخی اعتراضات در شهرهای مختلف کشور، جریان‌های معاند تلاش می‌کنند که با سوءاستفاده از احساساسات و اندوه مردم و ایجاد تحریک اجتماعی، اعتراضات را به سمت اغتشاش هدایت کنند. در این خصوص سه‌شنبه شب تصویر نامه‌ای با امضای رئیس دفتر رهبر انقلاب خطاب به «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی با مضمون تشدید برخورد با معترضین از طریق کانال‌های بدون شناسنامه در فضای مجازی منتشر شده که تماماً مجعول و ساختگی است. این نامه که از نقطه نظر شکل و محتوا کاملاً ناشیانه تهیه شده با هدف متشنج کردن هر چه بیشتر فضای جامعه و تحریک افکار عمومی انتشار یافته است. انجام اقداماتی از این دست از سوی گروه‌های معاند مسبوق به سابقه بوده و هدف آن ایجاد ناامنی در افکار عمومی و پشتیبانی از برنامه تشنج آفرینی در سطح شهرها است.

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا
و انگلیس درباره ایران
وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که موضوع ایران و برجام از موضوعات مورد بحث وزیر امور خارجه این کشور در دیدار با همتای انگلیسی‌اش بوده است. به گزارش وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور با جیمز کلورلی، همتای انگلیسی‌اش در نیویورک خبر داده و نوشت: وزیر امور خارجه بلینکن بر اهمیت تداوم همکاری نزدیک آمریکا-انگلیس جهت پاسخگو کردن روسیه به خاطر جنگ بی‌رحمانه‌اش در اوکراین تاکید کرد. در این بیانیه همچنین آمده است که وزیر امور خارجه و کلورلی همچنین درباره طیف کامل‌تری از موضوعات مربوط به منافع و نگرانی‌های مشترک، از جمله چالش‌های ناشی از جمهوری خلق چین، همکاری در زمینه بهداشت و سلامت جمعی و وضعیت فعلی تلاش‌ها در راستای بازگشت به برجام[توافق هسته‌ای] و مقابله با آن چه رفتارهای مخرب ایران خوانده شده، گفت‌وگو کردند. در ادامه این بیانیه آمده است: وزرای امور خارجه دو کشور درباره اهمیت دست یافتن به راهکاری با اتحادیه اروپا، از طریق مذاکره، در زمینه اجرایی کردن پروتکل ایرلند شمالی گفت‌وگو کردند.

ملت ایران هرگز توهین
به مقدسات را تحمل نخواهد کرد
فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای با بیان این‌که فوت مهسا امینی موجب ناراحتی همه شده است اعلام کرد که در حاشیه این اتفاق مواردی پیش آمده که حاکی از برنامه ‌ریزی و توطئه دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی است. ما نمایندگان شدیدا این موضوع را محکوم کرده و اعلام می‌کنیم ملت ایران هرگز توهین به مقدسات را تحمل نمی‌کند.

نخست وزیر اسپانیا: پوتین
با کل اتحادیه اروپا در جنگ است
نخست وزیر اسپانیا تاکید کرد، روسیه نه تنها با اوکراین بلکه با کل اتحادیه اروپا در جنگ است اما این عملیات نظامی روسیه در اوکراین رو به شکست است و تنها منجر به قوی‌تر شدن اتحادیه اروپا شده است. پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در آستانه سخنرانی در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در مصاحبه‌ای با نشریه پولیتیکو گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از انرژی به عنوان یک ابزار جنگی استفاده می‌کند چرا که با ارزش‌های اتحادیه اروپا تهدید شده است. وی تاکید کرد: علی‌رغم بحران کنونی انرژی که اتحادیه اروپا را پس از اعمال تحریم‌های گسترده غرب علیه مسکو فراگرفته است، کشورهای عضو اتحادیه اروپا تنها به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند. بحران‌های پی در پی که از سال 2008 میلادی آغاز شده‌اند، به این بلوک یاد دادند تا بدهی‌ها را جمع کند، سرمایه‌گذاری‌های دفاعی را هماهنگ کند و وابستگی به انرژی روسیه را کنار بگذارند. سانچز گفت: سیستم انرژی اروپا در حال حاضر بازاری است که عملکردی ندارد و به همین خاطر باید بر اهمیت تکیه بر سیاست‌های انرژی پاک توجه کنیم. وی از رهبران اتحادیه اروپا خواست: این بحران انرژی نباید مانع رسیدگی به بحران آب و هوایی شود.

رهبر انقلاب در دیدار پیشکسوتان دفاع مقدس تاکید فرمودند:

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: دفاع مقدس یک اصل را برای ملت ایران تبیین کرد که صیانت از کشور با مقاومت به دست می‌آید نه با تسلیم. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس، جنگ تحمیلی را، نتیجه سیاست راهبردی امپراطوری نظام سلطه در دشمنی با جمهوری اسلامی و ملت ایران خواندند و افزودند: با وجود حمایت همه جانبه قدرتهای جهانی از صدامِ جاه‌طلب و دیوانه‌ی قدرت، جنگ در پرتو سه عنصر «قدرت جوشان انقلاب، رهبری بسیار مؤثر امام و خصوصیات فاخر و برجسته ملت ایران» از یک تهدید قطعی و بزرگ به یک فرصت بزرگ تبدیل شد که روایت صحیح و دقیق این فصل شورانگیز و هیجان‌آور از تاریخ ایران به نسل جوان و نوجوان، استمرار موفقیت‌های انقلاب را تضمین خواهد کرد.
فرمانده کل قوا، دفاع مقدس را حادثه‌ای پرهیجان، پرمعنا و پر فایده برای امروز و فردای کشور خواندند و با عرض مراتب احترام و ارادت به پیشکسوتان دفاع مقدس افزودند: پیشکسوتان زودتر از دیگران نیاز حیاتی آن مقطع را شناختند و برای تأمین این نیاز به میدان پرحادثه جنگ و جهاد و ایثار شتافتند، بنابراین تمجید و احترام به آنها وظیفه‌ای قطعی و همگانی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه با گذشت زمان، ابعاد و حقایقِ حوادثی نظیر دفاع مقدس، بیشتر و بهتر قابل درک می‌شود، افزودند: باید به گونه‌ای عمل کرد که معرفت و آگاهی به «حقایق دفاع مقدس به عنوان برهه‌ای درخشان و تأثیرگذار»، بطور مستمر افزایش یابد و نسل کنونی از واقعیات و حقایق آن دوران آگاه شود که تلاش در این زمینه توقعی جدی از پیشکسوتان دفاع مقدس و متولیان اینگونه مسائل است.ایشان با اشاره به اسناد و مدارک منتشر شده از جنگ تحمیلی از سوی غرب افزودند: این اعترافات، حقانیت حرفهای ما را که زمانی ادعا و تصور می‌شد، ثابت می‌کند.فرمانده کل قوا، تحمیل جنگ به ایران را واکنش طبیعی سلطه‌گران جهانی به پیروزی انقلاب اسلامی خواندند و گفتند: انقلاب ملت ایران، صرفاً شکست یک نظام وابسته و فاسد و یک ضربه مقطعی به آمریکا و استکبار نبود بلکه تهدید امپراطوری نظام سلطه بود و مستکبران غرب و شرق با درک عمق این تهدید، جنگ را با تشویق و تحریک صدام بر ملت ایران تحمیل کردند.
ایشان هدف از جنگ تحمیلی را جلوگیری از انتقال پیام و حرف‌های نو ملت ایران به دیگر ملت‌ها از جمله نهراسیدن از آمریکا و ایستادگی و مقاومت در مقابل ظلم و تبعیض جهانی دانستند و افزودند: ظهور نظام سیاسی مستقل و الهام‌بخش، آن هم در کشوری که نقطه‌ی امید، اتکاء و طمع‌ورزی آمریکا به شمار می‌رفت برای آمریکا و سلطه گران، اصلاً قابل تحمل نبود، بنابراین بعد از تحرکاتِ ناکامی همچون کودتا، حمله به طبس و تحریک قومیت‌ها، جنگی تمام عیار را به ملت ایران تحمیل کردند.فرمانده کل قوا افزودند: این حمله‌ی سراسری البته در ذهن انقلابیون، پیش‌بینی نمی‌شد اما برای عناصری از نیروهای مسلح که مجرب بودند و برای شخصیت‌های برجسته و مستقل جهان غیرمنتظره نبود.
رهبر انقلاب در همین زمینه به سخنان احمد سکوتره رئیس جمهور فقید گینه در دیداری خصوصی با ایشان اشاره کردند و گفتند: آقای سکوتره معتقد بود وقوع جنگ تحمیلی ناگزیر بوده است، چون امپریالیزم اگر نتواند انقلابی را تضعیف یا مهار کند حتماً جنگی سنگین را به آن تحمیل خواهد کرد.حضرت آیت الله خامنه‌ای با انتقاد از سخنان کسانی که غیر مسئولانه ایران را مسئول جنگ تحمیلی می‌دانند و می‌گویند دفاع مقدس باید بعد از آزادسازی خرمشهر پایان می‌یافت گفتند: حادثه‌ی پایان جنگ یعنی حمله و پیشروی صدام بعد از پذیرش قطعانه ۵۹۸ از جانب ایران و بعد از آن، حمله‌ی مرصاد، نشان داد که اگر در مقطع آزادی خرمشهر، دفاع پایان می‌یافت صدام حتماً مجدداً پیشروی می‌کرد به خصوص اینکه بخش‌های زیادی از ایران عزیز، در آن مقطع هنوز در اشغال متجاوزان بود.
ایشان اتحاد و انسجام ملت را از دیگر دستاوردهای دوران دفاع مقدس برشمردند و خاطرنشان کردند: در سالهای ابتدایی انقلاب به دلیل اختلافات سیاسی در سطوح بالای کشور و اقدامات تفرقه افکنانه گروهک‌ها، مردم دسته دسته شده بودند اما دفاع مقدس همه آحاد مردم را یکپارچه کرد.رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از دستاوردهای دفاع مقدس را که زمینه‌ساز تبدیل تهدید به فرصت شد، مسئله اقتدار نظامی کشور دانستند و گفتند: در شروع جنگ تحمیلی وضع کشور از لحاظ نظامی خوب نبود اما دفاع مقدس از یک طرف تبدیل به آزمون وفاداری ارتش به نظام مقدس جمهوری اسلامی شد و از طرف دیگر زمینه‌ساز سربرآوردن سپاه به عنوان یک حقیقت درخشنده شد.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به یک نکته مهم اشاره کردند و گفتند: برخی اوقات در مورد دفاع مقدس تعابیری همچون استفاده از موج انسانی بکار برده می‌شود در حالیکه محور تمام حرکات و اقدامات و عملیات در ۸ سال جنگ، تدبیر و عقلانیت بود و روش‌ها و راه‌کنش‌های ابتکاری در عملیات مختلف قابل تدریس در دانشگاه‌های نظامی است.حضرت آیت الله خامنه‌ای از جمله دستاوردهای دفاع مقدس را ثابت شدن یک اصل مهم برای ملت ایران دانستند و تأکید کردند: در دوران دفاع مقدس ثابت شد که صیانت کشور و بازدارندگی در مقابل تهدیدهای دشمن، تنها از راه مقاومت بدست می‌آید و نه تسلیم.
ایشان افزودند: در همان اوایل جنگ افرادی معتقد به تسلیم بودند و غیر مستقیم این موضوع را مطرح می‌کردند اما امام محکم ایستاد و در نهایت برای ملت ایران نیز ثابت شد که پیروزی و پیشرفت و صیانت کشور با مقاومت حاصل می‌شود.رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به استفاده از اصل مقاومت در مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خاطرنشان کردند: این مقاومت هوشمندانه موجب شد اولاً یک اطمینان و اعتماد به نفس داخلی در فعالین سیاسی و فرهنگی بوجود آید، ثانیاً به دشمن آموخت در محاسبات خود، همواره قدرت داخلی ایران را به حساب بیاورد چرا که ما با همین روحیه توانستیم در بسیاری از موارد همچون فشار حداکثری یا طرح خاورمیانه جدید و یا تعرض به مرزهای هوایی و دریایی از جمله ساقط کردن پرنده متجاوز دشمن یا توقیف شناورهای خاطی آنان، دشمن را ناکام بگذاریم.
ایشان به تأکید مکرر خود بر لزوم روایت‌گری درست، اشاره کردند و گفتند: فعالیت‌هایی که تاکنون در این زمینه انجام شده خوب است اما همه آنها زیرساخت هستند و باید خروجی کارها مشاهده شوند.رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: هنگامی می‌توانید از نتیجه‌ی کار خود در روایت‌گری دفاع مقدس احساس رضایت کنید که نوجوان دبیرستانی و جوان دانشگاهی با همان چشمی که شما به دفاع مقدس نگاه می‌کنید، به مسائل آن بنگرد و همان برداشت را داشته باشد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه اگر این مهم اتفاق بیفتد موفقیت در میدان‌های گوناگون آینده، حتمی خواهد بود، افزودند: حضور جوان‌هایی که برای دفاع از حرم به میدان رفتند و برخی هم به شهادت رسیدند از تأثیرات روایت درست بود زیرا این جوان‌ها دفاع مقدس را ندیده بودند.فرمانده کل قوا با اشاره به تلاش دشمن برای انکار فرازها و اوج‌های دفاع مقدس و بزرگنمایی برخی نقاط ضعف احتمالی گفتند، آنها با کار «فرهنگی، تبلیغاتی و رسانه‌ای» پرحجم تلاش می‌کنند زرق و برق دروغین استکبار را به رخ جوانان بکشند و تلخی‌ها و تاریکی‌های خود را پنهان کنند و در مقابل، با پنهان کردن نقاط قوت و دستاوردهای دفاع مقدس، زمینه‌ساز ترس مردم از قدرت و هیبت ظاهری استکبار شوند که نتیجه‌ی آن، ترس از دشمن در میدان سیاسی و خود کم بینی در مقابل دشمن در میدان فرهنگی است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد:

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما میز مذاکره را ترک نکرده و برای یک توافق خوب و عادلانه آماده‌ایم، گفت: با توجه به سابقه آمریکا، مطالبه جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین پایداری توافق، مطالبه‌ای کاملاً منطقی است. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران عصر روز گذشته به وقت محلی در دیدار آقای گای پارملین رئیس‌جمهور سوئیس که در محل اقامت رئیس‌جمهور انجام شد، روابط ایران و سوئیس را روابطی دوستانه و خوب خواند و گفت: افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی و بخصوص تسهیل روابط پولی و بانکیِ دو کشور ضرورت دارد. رئیس‌جمهور مشکل قضیه هسته‌ای را تصمیم نگرفتن آمریکایی‌ها دانست و افزود: این آمریکا بود که از برجام خارج شد نه ایران و با وجود عمل کردن ایران به تعهدات خود، طرف‌های غربی از انجام تعهداتشان سرباز زدند. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه ما میز مذاکره را ترک نکرده و برای یک توافق خوب و عادلانه آماده‌ایم، گفت: با توجه به سابقه آمریکا، مطالبه جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین پایداری توافق، مطالبه‌ای کاملاً منطقی است. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: با وجود ۴۰ سال فشار و تحریم، ایران نه تنها متوقف نشده بلکه پیشرفت کرده است، بنابراین حربه تحریم کارآیی خود را از دست داده است. آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه دولت کنونی آمریکا مدعی مخالفت با تصمیم‌های دولت قبل، و بازگشت به توافق است، گفت: ما تاکنون رفتار عملی و جدی که نشانه جبران رفتارهای گذشته و رفع تحریم‌های ظالمانه باشد، مشاهده نکرده‌ایم.
در این دیدار گای پارملین رئیس‌جمهور سوئیس نیز با تأکید بر لزوم افزایش همکاری‌های دو جانبه، گفت: از سال ۲۰۱۶ نقشه راهی برای بهبود روابط تجاری دو کشور ترسیم شد که همچنان به آن پایبند و معتقدیم باید موانع سیاسی و ژئوپلیتیک را از سر راه همکاریهای دو کشور کنار زد. وی همچنین امنیت ایران و غرب آسیا را ضامن امنیت اروپا دانست و گفت: همکاری‌های پولی و بانکی از جمله عرصه‌های قابل گسترش در روابط دو جانبه است.

سالیوان: فکر نمی‌کنم در نیویورک گشایش برجامی ایجاد شود
از طرفی مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره سخنرانی رییس جمهور این کشور درباره ایران در سازمان ملل و اظهارات اخیر مالک شرکت اسپیس ایکس درباره ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به ایران پاسخ داد. به گزارش کاخ سفید نوشت، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در سخنرانی‌اش در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به چه مواردی درباره ایران خواهد پرداخت و آیا فرصتی در این هفته برای بازگرداندن مذاکرات وین به مسیر خود وجود خواهد داشت، گفت: او به چیزهایی می‌پردازد که مدت قابل توجهی است درباره‌اش صحبت کرده، این که آمریکا آماده بازگشتی بر مبنای پایبندی در ازای پایبندی به برجام[توافق هسته‌ای] بوده است. این که اگر ایران آماده است برای عمل به تعهداتش و پذیرفتن این قاعده جدیت به خرج دهد، می‌توانیم توافق کنیم.
سالیوان درباره فرصت موجود در این نشست برای مذاکرات وین بیان کرد: من فکر می‌کنم در نیویورک که هستیم، فرصت‌های چندجانبه‌ای برای ما فراهم خواهد بود تا با دیگر اعضای گروه ۱+۵، به ویژه اروپایی‌ها رایزنی کنیم. ایران هم مسلما تعاملات خودش را خواهد داشت، نه با هیچ یک از افراد هیات آمریکایی، بلکه با دیگر هیات‌ها از جمله اروپایی‌ها. او ادامه داد: باید دید چه می‌شود. من انتظار ندارم در نیویورک گشایشی ایجاد شود چون جای اصلی پیش‌بردن برجام نیست اما ببینیم چه می‌شود.

با اعلام "آزادسازی" لوهانسک عنوان شد؛

گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه سخنرانی "بزرگ" خود را با محوریت الحاق اراضی اوکراین به خاک کشورش انجام داد و در سخنانش از "بسیج نسبی" نیروها در روسیه خبر داده است. این سخنرانی مهم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای شب گذشته هماهنگ شده بود اما در نهایت به امروز موکول شد. ولادیمیر پوتین در ابتدای صحبت‌هایش گفت: سخنرانی من خطاب به روس‌ها، مردمان دونتسک و لوهانسک، سکنه خرسون و مناطق زاپوریژیا و دیگر مناطق آزاد شده است. ولادیمیر پوتین گفت که صحبت‌هایش در مورد سیاست‌های خصمانه نخبگان غربی است که تلاش‌ دارند تا سلطه خودشان را حفظ کنند. پوتین گفت: هدف غرب نابودی روسیه است، آنها علنا می‌گویند که فروپاشی شوروی را مدیریت کردند و اکنون وقت روسیه رسیده است. کی‌یف آشکارا طرح‌های حل مناقشه در دونباس را کنار گذاشت و ادعای دستیابی به سلاح هسته‌ای را اعلام کرد و گفت حمله به کریمه ممکن است رخ دهد.
رئیس‌جمهوری روسیه افزود: اهداف اصلی عملیات ویژه روسیه همانطور باقی مانده؛ لوهانسک به طور کامل آزاد شد و قسمتی از دونتسک هم آزاد شده است. پوتین به دولتش و وزارت دفاع روسیه دستور داد تا وضعیت حقوقی داوطلبان و نیروهای شبه‌نظامی دونباس را در سریع‌ترین زمان ممکن روشن کند. او همچنین گفت که کی‌یف بعد از آغاز عملیات نظامی روسیه واکنش مثبتی به پیشنهادهای روسیه نشان داد اما غرب، اوکراین را موظف کرد تا مذاکرات را رها کند.
پوتین گفت: سیاست ارعاب و وحشت رژیم کی‌یف هر روز وحشیانه‌تر می‌شود. روسیه برای تضمین امنیت در جریان همه‌پرسی در دونباس و سایر مناطق، هر کاری انجام خواهد داد. رئیس‌جمهوری روسیه با مجموعه‌ای از اتهامات علیه کشورهای غربی ادامه داد و گفت که سال‌ها "نفرت کامل" علیه روسیه وجود داشته است. او غرب را به آغاز جنگ علیه روسیه در اوکراین در سال ۲۰۱۴ متهم کرد. پوتین می‌گوید که عملیات نظامی "پیشگیرانه" تنها گزینه ممکن بود زیرا غرب از به دست آمدن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای "مشکل دونباس" و ادعای حق استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خودداری کرد.
پوتین گفت مردم دونباس در "گروگان" کی‌یف هستند. او مردمی را که در کنار ارتش روسیه می‌جنگند به عنوان "میهن‌پرست واقعی" توصیف کرد. پوتین می‌گوید داوطلبانی که در کنار ارتش حرفه‌ای روسیه می‌جنگند، باید از همان پرداخت‌ها و تضمین‌های اجتماعی برخوردار شوند. رئیس‌جمهوری روسیه گفت که ارتش اوکراین توسط ناتو آموزش دیده و در واقع از سوی فرماندهان خارجی هدایت می‌شود. سیاست‌های "ترور و ارعاب" علیه روسیه تشدید شده است. او درباره رفراندوم‌ها هم گفت، روسیه هرکاری از دست بربیاید برای تضمین شرایط ایمن برگزاری رفراندوم‌ها انجام می‌دهد تا مردم بتوانند خواسته خود را بگویند. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین ادامه داد: ارتش ما به عنوان خط مقدم نظامی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر در مقابل کل عملیات نظامی غرب عمل می‌کند. ما برای دفاع از سرزمین خود از بسیج نسبی حمایت می‌کنیم.