رشد ۶۰ برابری صنعت پتروشیمی در ۴۳ سال گذشته

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به رشد ۶۰ برابری صنعت پتروشیمی از سال ۵۷ تا کنون، گفت: تا یک دهه آینده ظرفیت صنعت پتروشیمی به بیش از ۲ برابر می‌رسد و به ۲۰۰ میلیون تن در سال افزایش پیدا می‌کند. به گزارش ایرنا، مرتضی شاه میرزایی، ادامه داد: در روز پیروزی انقلاب ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی ایران حدود ۳ میلیون تن بود و تولید واقعی حدود ۱.۵ میلیون تن بود. شاه میرزایی تاکید کرد: بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب، درگیر جنگ ۸ساله شدیم و حدود ۱۰ سال از پیروزی انقلاب، امکان توسعه صنعت نفت نبود و چند سالی نیز به بازسازی صرف شد و حدود ۱۵ سال بعد از انقلاب اسلامی، فرصت توسعه وجود نداشت و پس از آن بود که برنامه‌ریزی برای توسعه صنعت نفت با تکیه بر توان داخلی انجام شد. وی گفت: امروز ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی از مرز ۹۰ میلیون تن گذشته است. به گفته معاون وزیر نفت، تولید صنعت پتروشیمی ایران ۶۰ برابر افزایش داشته و در تمام این سال‌ها تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه بر صنعت نفت ایران سنگینی کرده است. این مقام مسئول در وزارت نفت تاکید کرد: تا یک دهه آینده ظرفیت صنعت پتروشیمی به بیش از ۲ برابر می‌رسد و به ۲۰۰ میلیون تن در سال افزایش پیدا می‌کند.

 

ایران قدرت نخست منطقه در تولید برق است

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل گفت: اکنون ایران قدرت اول منطقه در تولید برق است و با تبادل انرژی الکتریکی با کشورهای عضو سازمان شانگهای قدرت تولید برق کشورمان را بیش از پیش خواهد شد. محمدعلی فرحناکیان در گفتگو با ایرنا افزود: پیمان شانگهای نصف جمعیت کل جهان را در خود جای داده و علاوه‌برآن از نظر تولید برق قدرت‌های بزرگی نظیر چین با ظرفیت‌های تولید هزاران هزار مگاوات دارد. وی ادامه داد: سه کشور ایران، هندوستان و روسیه از جمله کشورهای بزرگ و قدرتمند تولید برق در سازمان همکاری‌های شانگهای هستند و کشورمان در این بین جزو معدود کشورهایی است که از ظرفیت سوخت‌های فسیلی خوبی برخوردار است. مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل خاطرنشان ساخت: اکنون ظرفیت تولید برق در کشورمان خوب است و تلاش دولت سیزدهم برای ایجاد ظرفیت تولید بیش از ۳۰ هزار مگاوات در طی ۴ سال آینده ایران را به قدرت برتر در تولید برق تبدیل خواهد کرد. فرحناکیان گفت: اکنون کشورمان قدرت نخست تولید برق در منطقه است که با فراهم شدن امکان تبادل انرژی با کشورهای عضو سازمان شانگهای این قدرت بیش‌ازپیش افزایش خواهد یافت. وی ادامه داد: کشورمان به‌واسطه ویژگی منطقه‌ای که دارد به بازارهای مهم نیازمند انرژی الکتریکی مثل عراق با ۱۰ هزار مگاوات کمبود و پاکستان با ۷ هزار مگاوات کمبود متصل است که این مزیتی خوبی است.

فرصت ارزآوری از گازسوز کردن
خودروهای نیجریه
محسن نامداری عضو انجمن سی.ان.جی ایران در گفتگو با فارس با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات برای گازسوز کردن خودروهای بنزینی در نیجریه گفت: نیجریه کشوری در غرب آفریقا است که سرشار از منابع طبیعی و میادین مختلف نفت و گاز است. بنزین پرمصرف‍ترین محصول غیرخوراکی در نیجریه از دهه 1970 تاکنون است. با وجود تلاش دولت برای پرداخت یارانه به هزینه بنزین، قیمت بنزین در پمپ بنزین‌ها در سراسر نیجریه همیشه سال به سال در حال افزایش بوده است. وی اظهار داشت: در دسامبر سال 2020، دولت نیجریه برنامه ملی گسترش گاز خود را اجرا کرد که شامل تبدیل خودروها و ژنراتورها از بنزین‌سوز به گازسوز است، برنامه‌ای که انتظار می‌رود شامل ساخت 2000 جایگاه CNG و حداقل یک میلیون تبدیل خودرو باشد. عضو انجمن سی.ان.جی ایران گفت: شرکت‌های ایرانی از جمله شرکت توانا با ایجاد یک کنسرسیوم مشترک با شرکت‌های ایرانی و نیجریه‌ای، موفق به عقد تفاهم‌نامه برای اجرای این طرح در کشور نیجریه شده است. نامداری در پایان عنوان کرد: در صورت اجرای موفق این طرح ارزآوری حدود 4 میلیارد دلاری برای کشور اتفاق خواهد افتاد و تمامی کارخانجات و تولیدکنندگان در حوزه محصولات و قطعات CNG فعال خواهند شد.

افزایش واردات نفت
چین از روسیه و عربستان
چین واردات نفت خام از روسیه و عربستان را به ترتیب ۲۸ درصد و ۵ درصد بالا برده و به روزانه ۱.۹۶ میلیون و حدود ۲ میلیون بشکه در روز رسانده است. به‌گزارش تسنیم به نقل از رویترز، چین واردات نفت خام از روسیه و عربستان را در ماه گذشته میلادی افزایش داد و در حال حاضر عربستان بازهم بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به این کشور است. اطلاعات گمرک چین نشان می‌دهد صادرات نفت روسیه به این کشور 28 درصد در ماه اوت نسبت‌به سال قبل افزایش داشته و به روزانه 1.96 میلیون بشکه رسیده‌است. واردات نفت چین از عربستان هم 5 درصد بالا رفته و به حدود 2 میلیون بشکه در روز رسیده‌است. پایین بودن قیمت نفت روسیه به‌خاطر تحریم‌های اروپا باعث شد این کشور بتواند جایگاه عربستان را به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت خام به چین بگیرد. از ابتدای سال جاری میلادی تا حالا، واردات نفت چین از روسیه 7.3 درصد نسبت‌به سال قبل افزایش‌یافته و واردات این کشور از عربستان 0.3 درصد پایین آمده‌است.

 

همزمان با زمزمه های کاهش بارندگی در پاییز امسال مطرح شد؛

گروه انرژی: شرکت آب و فاضلاب استان تهران در اطلاعیه‌ای با اشاره به هشدارهای سازمان هواشناسی کشور مبنی بر کاهش چشم‌گیر بارش‌ها در پاییز امسال از شهروندان تهرانی درخواست کرد با رعایت شیوه‌های مدیریت مصرف، این شرکت را در تداوم تامین پایدار آب شرب یاری کنند. در این اطلاعیه آمده است: بنا بر گزارش‌های سازمان هواشناسی، میزان بارش‌ها در مهر و آبان امسال کاهش محسوسی نسبت به میانگین بلندمدت دارد و باتوجه به این‌که بخش اعظم نیاز آبی تهران از منابع سدها تامین می‌شود، این کمبود بارش می‌تواند تهران را با کمبود جدی آب مواجه کند و این در حالی ‌است که حجم سدهای پنج‌گانه تامین‌کننده آب تهران به علت بروز خشک‌سالی‌های پیاپی با کسری بیش از 50 درصد نسبت به بلندمدت روبروست.
این اطلاعیه می‌افزاید: شرکت آب و فاضلاب استان تهران افتخار دارد که علی‌رغم دو سال خشک‌سالی، کاهش میزان بارش‌ها در بهار امسال و افزایش میانگین دما با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان و همراهی مشترکان، تابستان امسال هم بدون قطع آب در تهران سپری شد و در آستانه پاییز نیز این شرکت بنا بر رسالت و ماموریت خود، تمامی توان فنی و مهندسی خود را برای تامین پایدار آب شرب پایتخت به کار می‌بندد تا هم‌چون گذشته هیچ خللی در روند تامین آب شرب شهروندان ایجاد نشود؛ چراکه به رغم به‌کارگیری تمامی امکانات و انجام اقدامات لازم، منبع جدید دیگری برای افزایش ظرفیت آب‌رسانی به تهران وجود ندارد و طبعا در این راه همراهی و مسئولیت‌پذیری یکایک ساکنان محترم پایتخت ضروری است.
پیش از این محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفته بود: از مجموع ظرفیت ۱۸۸۹ میلیون متر مکعبی پنج سد تأمین کننده آب شرب استان تهران، ۴۲۷ میلیون متر مکعب آب پشت سدها ذخیره شده که این بیانگر این است که فقط حدود ۲۳ درصد از ظرفیت کلی سدهای پنجگانه تأمین کننده آب استان تهران پر است. مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران، حجم آب موجود در مخزن سد امیرکبیر را حدود ۸۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد، این در حالی است که حجم آب موجود در مخزن سد امیر کبیر در روز مشابه سال گذشته حدود ۱۱۶ میلیون متر مکعب بوده است، که نشاندهنده ۳۰ میلیون متر مکعب کاهش است.
محمد شهریاری، گفت: همچنین حجم ذخیره آب سد طالقان از ۲۲۰ میلیون مترمکعب سال گذشته به ۲۰۳ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.
مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران، افزود: حجم ذخیره آب سد لار سال گذشته ۶۶ میلیون مترمکعب بوده است که در مقایسه با موجودی ۵۳ میلیون مترمکعبی فعلی، ۱۳ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد و حجم آب سد ماملو نیز از ۸۴ میلیون مترمکعب سال گذشته، به ۵۶ میلیون مترمکعب رسیده است و حجم ذخیره آب سد لتیان در مقایسه با روز مشابه سال گذشته با ۶ میلیون متر مکعب کاهش به ۲۹ میلیون مترمکعب رسیده است.
شهریاری اظهار داشت: میزان بارندگی در حوزه عملکرد استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تا کنون حدود ۲۰۸ میلی متر بوده که این میزان بارش د رمقایسه با متوسط بلند مدت که ۲۸۰ میلی متر بوده کاهش ۲۶ درصدی را
نشان می‌دهد.
مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران، ادامه داد: طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی در ماه‌های باقیمانده از سال آبی جاری، حجم ریزش‌های جوی کمتر از متوسط بلند مدت بوده و بارش‌های فصل پاییز نیز با تأخیر زمانی همراه خواهد شد که بر همین اساس روند کاهشی ورودی آب به دریاچه سدها در ماه‌های آتی بخصوص در فصل پاییز نیز ادامه خواهد داشت. شهریاری، گفت: از همه شهروندان درخواست می‌شود که صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب را همواره مدنظر داشته باشند تا بتوانیم بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در روزهای پیش رو و در ماه‌های آتی با توجه به منابع آبی محدود در اختیار، مشکلی به جهت تأمین مطمئن و پایدار آب نداشته باشیم.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: ایران به یکی از کشورهای پیشرو در تعمیر هواپیما تبدیل شده است. به گزارش مهر، شهریار افندی زاده با بیان اینکه از هر ایده که باعث کاهش هزینه‌ها در بخش حمل و نقل شود استقبال می‌کنیم گفت: ارتقا بهره وری بخش حمل و نقل آیتم‌های متعددی دارد که مهمترین آن ایمنی است و نباید در بهره وری، ایمنی به خطر بیافتد. وی انرژی را از دیگر پارامترهای مهم حمل و نقل دانست و افزود: آیتم‌هایی چون کاهش آلودگی هوا و صوتی از شاخص‌هایی است که در ارتقا بهره وری حمل و نقل مؤثر است. معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: یکی دیگر از نیازهای ما در بخش حمل و نقل، مدیریت تقاضای بار و مسافر است. همچنین در بخش حمل و نقل درون شهری مشکل بالا بودن تقاضای پارکینگ و مدیریت ترافیک درون شهری را داریم که در بهره وری حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به لزوم هدایت نقدینگی به تولید و توسعه زیرساخت های کشور، گفت: یکی از مهترین موضوعاتی که می‌توان مقصد نهایی نقدینگی در کشور باشد و بحران بازار مسکن را به فرصت تبدیل کند، ساخت مسکن است. عبدالجلال ایری در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به رشد نقدینگی موجود در اقتصاد کشور گفت: وجود نقدینگی در کشور آسیب های فراوانی را به اقتصاد و زندگی مردم وارد می‌کند لذا باید برای کنترل آن برنامه‌ریزی داشته باشیم و آن را به سمت تولید هدایت کنیم. وی با اشاره به لزوم هدایت نقدینگی به تولید و توسعه زیرساخت ها، افزود: یکی از مهترین موضوعاتی که می‌توان مقصد نهایی نقدینگی در کشور باشد و بحران بازار مسکن را به فرصت تبدیل کند، ساخت مسکن است.

تهاتر خانه‌های ویلایی
با مسکن بافت‌های فرسوده
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بافت‌های فرسوده امکان تهاتر مسکن یک طبقه ویلایی به صورت کلید به کلید با مسکن در بافت‌های فرسوده فراهم است. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، هادی عباسی‌اصل گفت: با استفاده از ظرفیت سازمان ملی زمین در بافت‌های فرسوده امکان تهاتر مسکن یک طبقه ویلایی به صورت کلید به کلید با مسکن در بافت‌های فرسوده فراهم است. معاون مسکن و ساختمان وزیر را ه و شهرسازی افزود: اولویت وزارت راه و شهرسازی یک طبقه‌سازی است و مدیران راه و شهرسازی استان‌ها برای ساخت مسکن یک طبقه اختیار دارند و این اختیارات در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت ابلاغ شده است. به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، در روستاها به افراد مجرد به شرط تأهل و تعهد، بنیاد مسکن زمین به صورت اجاره‌ای با هزینه صفر اختصاص خواهد داد.

مسکن اجاره‌ای مشکل
کارگران را حل نمی‌کند
یک فعال حوزه کار با بیان اینکه مسکن اجاره‌ای مشکل مسکن کارگران را حل نمی کند، گفت: باید واحدهای باقی مانده مسکن مهر به دل طرح های ملی مسکن و جهش تولید برده شود و با پرداخت تسهیلات هرچه سریع تر تکمیل و به صاحبان آنها تحویل شود. هادی ابوی در گفتگو با ایسنا، درباره حل مشکل مسکن کارگران از طریق مسکن اجاره‌ای اظهار کرد: این طرح قبلا هم مطرح شده بود ولی از نظر من طرح موفقی نخواهد بود چون به لحاظ اقلیمی و شرایط اجتماعی و برخی مسایل بیشتر مردم به مالکیت خانه فکر می کنند تا اینکه به شکل روزمره گذران زندگی کنند و در خانه های اجاره ای سکونت داشته باشند لذا معتقدم چنین طرح‌هایی برای کارگران مطلوب نیست و به درد آنها نمی خورد. وی ادامه داد: اما در بحث مسکن و صاحبخانه شدن قبلا اعلام کرده و مکتوب پیشنهاد داده بودیم که وقتی یک طرح مسکن را اجرا می کنیم و ناتمام می ماند تلاش کنیم آن را در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه برسانیم.

اجرای قانون جهش تولید مسکن بازار را از بن‌بست خارج می‌کند؟

گروه راه و مسکن: مسکن مناسب یکی از نیازهای اساسی خانواده است که نقش بزرگی در هزینه‌ خانوار دارد. بر اساس گزارش مرکز آمار مهم‌ترین هزینه‌ خانوار، هزینه‌ تأمین مسکن به حساب می‌آید که سهم آن در سبد هزینه‌های خانواده روندی صعودی داشته و از ۳۳ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۳۶ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده‌است. این آمار به معنای آن است که از هر یک میلیون تومان هزینه یک خانواده در کشور، ۳۶۰ هزار تومان مرتبط با هزینه تامین سرپناه است و طبیعتا رشد سهم بخش مسکن در هزینه خانواده به بهای کاهش سهم سایر هزینه‌ها صورت گرفته و در کل باعث کاهش رفاه خانوار و افزایش فشار بر آن‌ها شده‌است. با توجه به مسئله ایجاد شده، حل این مشکل نیازمند مداخله‌ هدفمند دولت و تسهیل‌گری در بازار مسکن است. یکی از مشکلات تامین مسکن که مختص به کشور ما هم نیست، مسئله تامین مالی مسکن است است. از آن‌جایی که تهیه‌ مسکن نیازمند پرداخت مبلغ بالا و یک‌جا در ابتدای امر است، بسیاری از افراد امکان تامین چنین مبلغی را ندارند. به همین دلیل بسیار از دهک‌های درآمدی تنها با استفاده از تسهیلات هست که می‌توانند صاحب مسکن شوند. برای مثال مراجعه به نحوه‌ تامین مالی خرید مسکن در ایالات متحده نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد تامین مالی مسکن در این کشور از مسیر انواع تسهیلات می‌گذرد و خرید خانه از پس انداز درصد بسیار کوچکی را تشکیل می‌دهد.
بر این مبنا در سال 2021 تامین مالی برای 763 هزار واحد مسکونی جدید مهیا شده که از این تعداد 702 واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات بانکی مختلف تامین مالی شدند و منابع مالی برای 61 واحد مسکونی نیز به صورت نقدی از آورده مردم تامین شده است.
در ایالات متحده بانک‌ها و موسسات اعتباری محل تامین تسهیلات هستند. برخی از موسسات اعتباری که شبه دولتی هستند مانند فانی می(Fannie Mae) و فردی مک(Freddie Mac)(این دو نهاد در ابتدا کاملا دولتی بودند اما در حال حاضر خصوصی شده‌اند هر چند تاثیر دولت در آن دو پررنگ است) با فروش اوراق در بازار سرمایه و جمع آوری منابع، تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.
در همین رابطه، علی نادری شاهی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با فارس اظهار داشت: تقریبا بیش از ۴۰ درصد مانده تسهیلات در آمریکا مرتبط با مسکن و مستغلات می‌باشد. این عدد برای سوئیس حدود ۵۰ درصد، برای آلمان حدود ۲۰ درصد است. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در ایران آمارهای موجود با احتساب مجموع مسکن و ساختمان ارائه می‌شود که راه‌ها و ریل‌ها هم ذیل بخش ساختمان تعریف می‌شوند. نادری شاهی در بیان آمار سهم بخش مسکن از تسیهلات در ایران، گفت: اگر فقط تسهیلات بخش مسکن که توسط چند بانک ارائه می‌شود را بررسی کنیم باید گفت که این آمار برای ایران حدود ۳ درصد است که اختلاف زیادی با سایر کشورها دارد.
واضح است که در کشور ما در کوتاه مدت امکان شکل‌گیری چنین موسساتی وجود ندارد. ضمن این‌که در صورت وجود هم با توجه به نرخ بالای تامین مالی از بورس، لازم بود دولت یارانه به دهک‌های مختلف بپردازد که منابعی برای آن وجود نداشت. بنابراین تنها مسیر استفاده از تسهیلات بانکی است که در قانون جهش تولید مسکن هم بر آن تاکید شده‌است. براساس ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلفند حداقل 20 درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند، به صورتی که در سال اول اجرای قانون از حداقل سه میلیون و ششصد هزار میلیارد ریال تسهیلات برای واحدهای موضوع این قانون کمتر نباشد و برای سال‌های آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مذکور با افزایش درصد صدرالذکر مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش یابد» براساس سخنان علی صالح آبادی در ۴ ماهه‌ ابتدای سال ۱۴۰۱، ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها پرداخت شده‌است که حدود ۴۲ درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته معادل ۷۰۱ هزار میلیارد تومان بوده‌است.
بدیهی است که اگر سهم مسکن از تسهیلات فوق پرداخت شود، هم بخشی از مشکل مسکن مردم حل خواهد شد و هم منجر به ایجاد اشتغال و رونق می‌شود.
در غیر این صورت امید چندانی به تحقق وعده‌ی ساخت یک میلیون واحد مسکونی نمی‌توان داشت.
در همین حال عضو هیات رئیسه مجلس معتقد است مدیریتی توانمند و اجرای مو به موی قانون می‌تواند مشکل بازار مسکن را حل کند. علیرضا سلیمی در گفتگو با خانه ملت با اشاره به وضعیت نابسامان بازار مسکن و قیمت‌های افسارگسیخته مسکن و اجاره بها، گفت: اگرچه مجلس قانونی را باعنوان "جهش تولید مسکن" تصویب کرد تا از بن‌بست بازار مسکن عبور کنیم اما متاسفانه این قانون هنوز به درستی اجرایی نشده و دولت نتوانسته فعالانه این قانون را به منصه ظهور برساند لذا این کوتاهی سبب تاخیر در تولید مسکن شده که همین مسئله افزایش قیمت خانه و اجاره بهاء را به دنبال داشته است. این نماینده مجلس با انتقاد از اینکه در بسیاری از شهرها هنوز زمین برای پروژه مسکن مهر تهیه نشده است، افزود: این مسئله نشان می‌دهد اجزاء دولت با هم هماهنگ نیستند و اراده کافی برای به سامان رساندن بازار مسکن در میان لایحه‌های میانی و رو به پایین دولت برای انجام وظایف خود وجود ندارد. وی ادامه داد: همچنین از آنجا که دولت فعلی هنوز کارگزاران دولت سابق را بر سر کار نگه داشته است و در این زمینه خانه تکانی جدی نکرده باید کارشکنی کارگزاران دولت قبل را به مسئله افزود و سوال این است چرا دولت مسئله به این سادگی را متوجه نمی‌شود؟!
سلیمی همچنین با اشاره به بکارگیری افرادی ناآشنا به حوزه مسکن در سطوح مدیریتی، اظهار کرد: زمانی که یک مدیرکل به مسائل مرتبط با مسکن آشنا نیست چطور می‌تواند برای حل مشکلات برنامه‌ریزی کرده و از خود خلاقیت نشان دهد؟! به همین دلیل اعتقاد دارم مدیریتی توانمند و اجرای مو به موی قانون می‌تواند مشکل بازار مسکن را حل کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: تا زمانی که بازار مسکن برای سرمایه‌گذار جذاب نیست و سرمایه‌گذار این حوزه پیوسته با آینده مبهم رو به رو است
از سرمایه‌گذاری خودداری خواهد کرد در حالی که در تمام دنیا شرکت‌های بزرگ مشکل مسکن را حل کرده‌اند اما معلوم نیست جایگاه شرکت‌های بزرگ در بازار مسکن ایران کجاست؟!