خواب‌های آشفته فتنه‌گران تعبیر نخواهد شد

وزیر اطلاعات گفت: به فتنه‌گران داخلی و خارجی هشدار می‌دهند که هرگز خواب‌های آشفته و شوم آنان علیه ارزش‌های دینی و دستاوردهای سترگ انقلاب اسلامی تعبیر نخواهد شد. حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات در بیانیه به مناسب هفته دفاع مقدس خاطر نشان کرد: هفته‌ی دفاع مقدّس یادآور حماسه‌ی جاودان و ایثار قهرمانانه‌ی ملّت بزرگ، غیور و شهیدپرور ایران اسلامی است. بخشی از متن این بیانیه بدین شرح است: سربازان گمنام امام زمان (عجّل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) در پایگاه عظیم مبارزه و جهاد در وزارت اطلاعات و جامعه‌ی بزرگ اطلاعاتی کشور ضمن ادای تعظیم، احترام و گرامی‌داشت حماسه‌ها و خاطرات لحظات ناب جهاد و مبارزه علیه استکبار جهانی در ایّام دفاع مقدّس، به تمامی اقشار ملّت بزرگ و ولایت‌مدار ایران و به‌ویژه پیشکسوتان جهاد و شهادت در دفاع مقدّس و مقاومت اسلامی، قویاً اطمینان می‌دهند که با هوشمندی و هوشیاری همه‌جانبه، مترصد نقشه و بازی‌سازی‌های ابلهانه‌ی دشمنان خبیث و خنثی‌سازی و مهار توطئه‌های شوم آنان خواهند بود و اجمالاً به فتنه‌گران داخلی و خارجی هشدار می‌دهند که هرگز خواب‌های آشفته و شوم آنان علیه ارزش‌های دینی و دستاوردهای سترگ انقلاب اسلامی تعبیر نخواهد شد.

 

قوه‌قضائیه به جرائم اغتشاشگران حوادث اخیر رسیدگی کند

تظاهرات‌کنندگان در سراسر کشور در محکومیت اغتشاشات روزهای اخیر خواستار رسیدگی قوه‌قضائیه به جرائم آشوبگران و اغتشاشگران شدند. در بخشی از قطعنامه تظاهرکنندگان آمده است:ما حاضران در این تجمع؛ مراتب حمایت قاطع خود را از حافظان جان و مال و امنیت، نیروی محترم انتظامی که مظهر اقتدار جمهوری اسلامی است و سایر دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی اعلام داشته و یاد و خاطره شهدای گرانقدر نیروی انتظامی را که با تقدیم شهدای عزیز حافظ امنیت کشور هستند گرامی می‌داریم و از این جان برکفان می‌خواهیم تا با قوت و قدرت به وظایف قانونی خود عمل کرده و خواب راحت را از برهم زنندگان آرامش عمومی و امنیت کشور سلب نمایند. ما تظاهرکنندگان؛ از قوۀ محترم قضائیه می‌خواهیم در اولین فرصت ممکن در اقدامی سریع و انقلابی به جرائم اغتشاشگران و آشوبگران رسیدگی و با مجرمان این حوادث اخیر برخورد قاطع قانونی نموده و نتایج رسیدگی‌های خود را در اسرع وقت به اطلاع افکارعمومی برسانند.ما حاضران در تظاهرات امروز، ضمن توصیه به فریب‌خوردگان که مورد سوءاستفاده دشمنان قرار گرفته‌اند، اعلام می‌کنیم به سرعت صف خود را از عناصر معاند، سرسپرده، مزدور و مرتبط با سفارتخانه‌ها و سازمان‌های جاسوسی کشورهای بیگانه جداکرده و از مسئولان کشور می‌خواهیم عناصر اصلی این رفتارهای شنیع را به سزای اعمال ننگین خود برسانند.

ایستادگی در برابر ستمکاران نیاز امروز ایران
پیام رهبر انقلاب به‌ مناسبت‌ روز تجلیل‌ از شهیدان‌ و ایثارگران‌ دفاع‌ مقدس که بعد از ظهر روز پنج‌شنبه توسط حجت‌الاسلام والمسلمین شکری نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران قرائت شد، به این شرح است: هفته‌ی دفاع مقدس، نیکوترین و مناسبترین زمان برای بزرگداشت یاد و نام شهیدان عزیز و شنیدن پیام آنان است. پیام شهیدان، بشارت به دل‌های آماده و گوش‌های شنوا است. این پیام گرامی به ما یادآور می‌شود که ایستادگی در برابر شیطان‌های قدرت و ستم، در پایان به پیروزی و برافتادن ترس و اندوه می‌رسد. این پیام، حیات‌بخش است، نیرو و امید آفرین است، و نیاز امروز و همیشه‌ی ملت بزرگ ایران و همه‌ی آزادگان جهان است.

توافق همچنان در دسترس است
وزاری خارجه ایران و نروژ در نیویورک بر حل سریع‌تر برجام تاکید کردند. آنیکن هویتفلد وزیر خارجه نروژ در دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در مورد آخرین تحولات موضوعات روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی با یکدیگر در نیویورک تبادل نظر کردند. وزیر امور خارجه کشورمان در این ملاقات، ضمن اعلام آمادگی برای افزایش تماس‌ها و ترسیم مسیر روشن برای تعمیق و گسترش همکاری‌ها بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های موجود و متنوع دو کشور تاکید کرد. امیرعبداللهیان در مورد مذاکرات لغو تحریم‌ها، ضمن تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران گفت در صورت وجود اراده لازم نزد آمریکا، توافق همچنان در دسترس است. وزیر امور خارجه کشورمان افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی باید بر اساس وظایف و مسئولیت فنی خود عمل نماید و از رویکرد سیاسی و دوگانه در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای فاصله بگیرد.

سرلشکر باقری: تهدیدی حس کنیم با عناصر صهیونیست برخورد می‌کنیم
سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان توصیه کرد تا مشکلات خود را با گفت‌و‌گو حل کنند چراکه جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه تغییر مرز با زور و جنگ را در منطقه برنمی‌تابد‌. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین گفت: انتظار داریم که کشورهای حاشیه خلیج فارس مراقب شیطنت‌های رژیم صهیونیستی باشند اما اگر تهدیدی علیه خود احساس کنیم با عناصر رژیم صهیونیستی و حامیان آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

 

آیت‌الله رئیسی در نشست خبری با رسانه‌های خارجی تاکید کرد

گروه سیاسی:آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری با رسانه‌های خارجی در نیویورک با تاکید بر اینکه اولویت سیاست همسایگی را دنبال خواهیم کرد، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست نه شرقی و نه غربی است؛ یعنی ما تحت سلطه هیچ قدرتی زندگی سیاسی‌مان و فرآیند امورمان را تنظیم نمی‌کنیم؛ اصل اساسی در سیاست خارجی ما زیر سلطه هیچ قدرتی رفتن است و نه بر دیگران سلطه پیدا کردن است. رئیسی تاکید کرد: سیاست خارجی ما تعامل با همه کشور‌ها اعم از کشور‌های شرقی و غربی است؛ برخی ممکن است این برداشت را داشته باشند که ارتباط ما با کشور‌های شرقی مانند کشور چین یا روسیه بیشتر است؛ این تعامل به این دلیل است که قبل از این دولت، برداشت این بوده است که توجه دولت به چند کشور خاص در غرب بوده است. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اولویت سیاست همسایگی را دنبال خواهیم کرد، گفت: اگر کشوری بخواهد با جمهوری اسلامی همکاری کند زمینه همکاری را در زمینه سیاسی تجاری و اقتصادی به صورت فعال دنبال می‌کنیم.

غرب اگر برای توافق مصمم است در عمل و اقدام نشان دهد
رئیسی در پاسخ به سوالاتی مبنی بر اینکه پنجره زمان برای توافق و بازگشت آمریکا به توافق ۲۰۱۵ تا چه زمانی باز است؟ آیا فکر می‌کنید آمریکا به قصد عبور از انتخابات میاندوره‌ای کنگره و پشت سر گذاشتن مسائل داخلی خود، با وارد کردن مسائل جدید در حال وقت کشی و گذراندن زمان است؟ آیا کشور‌های طرف مذاکره که یکسال و نیم است برای رسیدن به خط پایان در حال گفتگو هستند، باید معطل مسائل داخلی آمریکا و ناتوانی دولت بایدن برای تصمیم گیری بمانند؟، گفت: ما شرایط اقتصادی خود را داریم و آن را به برجام یا به نتیجه رسیدن گفتگو گره نزده و نخواهیم زد، زیرا اگر سفره مردم و اقتصاد مردم به برجام وابسته شود مشکلات جدی ایجاد می‌کند. سیاست دولت ما آن است که در مذاکرات شرکت کرده و از توافق خوب استقبال کنیم.وی درباره اینکه آمریکایی‌ها می‌خواهند درباره برجام چه کاری انجام دهند، افزود: ادعای دولت جدید این است که ما می‌خواهیم غیر از دولت گذشته باشیم ما توافق را دنبال می‌کنیم؛ ادعای آن‌ها این است که ما می‌خواهیم به برجام برگردیم و ما دنبال توافق هستیم، اما رفتارشان تاکنون متفاوت با رفتار دولت گذشته نبوده است؛ یعنی با اینکه توقع می‌رفت تحریم‌ها رفع شود، نه تنها در عمل و اجرا تاکنون اتفاق نیفتاده است بلکه برخی از موارد جدید به تحریم‌ها افزوده شده است.رئیس جمهور اظهار کرد: ایران تصمیم خود را در این زمینه اعلام کرده است و اگر کشور‌های اروپایی و آمریکا مصمم هستند، باید تصمیم خود را بگیرند؛ اکنون توپ در زمین آمریکایی‌ها است اگر می‌خواهند نسبت به این توافق پایبند باشند و جدی هستند، باید رسما اعلام کنند و در عمل و اقدام نشان دهند. رئیسی بیان کرد: اگر نسبت به توافق پایبندی نشان دهند، جمهوری اسلامی ایران حتما از یک توافق عادلانه و خوب که از آن انتفاع اقتصادی داشته باشد، استقبال می‌کند. رئیس جمهور تاکید کرد: با توجه به تجربه ایران در نقض تعهد آمریکایی‌ها و عدم انجام تعهد اروپایی‌ها، باید به ما حق داد که در این رابطه خواسته‌هایمان را پیگیری کنیم که توافقی اطمینان‌بخش و پایدار شکل گیرد.

توافق باید واقعی و اطمینان بخش باشد
رئیس جمهور در پاسخ به رسانه ژاپنی درباره علت اخذ تضمین در توافق با آمریکا اظهار داشت: تضمین آمریکا به دلیل تجربه‌ای است که از رفتار آمریکایی‌ها داریم و رفتار آمریکایی‌ها نشان می‌دهد یکباره از قراردادی که بسته می‌شود خارج می‌شوند و از تعهداتی که دارند واقداماتی که باید انجام می‌دادند اعلام می‌کنند مسئولیتی ندارند. رئیسی یادآور شد: این یک تحربه است و چشم انداز آینده ما را روشن می‌کند که بدون تضمین اگر توافقی شود گره‌ای که به این قرار داد زده شد دوباره این گره زده می‌شود و لذا اعلام کردیم باید تضمین دهد و این تضمین باید اطمینان بخش باشد که به تعهدات خود پایبند هستند. رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه غربی‌ها و آمریکایی‌ها به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند، ادامه داد: تنها طرفی که به تعهدات خود عمل کرد جمهوری اسلامی بود و طبق اعلام اژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خود عمل کرد و چگونه است بدون تضمین بگوییم این توافق انجام شد.رئیسی توافق را فقط صورت شکلی ندانست و تأکید کرد: توافق باید آثار و منافع اقتصادی برای جمهوری اسلامی داشته باشد. آنان که می‌خواهند با ما وارد کار شوند می‌گویند چگونه وارد کار شویم که توافق پایدار نیست. وی افزود: اگر تضمینی نباشد از آنجا که آن شرکت صرفه و صلاح خود را انجام کار ماندگار می‌بیند، لذا به شریک اقتصادی تزلزل می‌دهد و او را سست می‌کند و چگونه ممکن است با ما وارد کار شوند شرط آن‌ها این است که این قرارداد پایداری و استحکامی دارد. رئیس‌جمهور اذعان کرد: استحکام قرارداد‌ها در گرو اطمینان بخشی و زمینه اطمینان بخشی و اعتماد، تضمین این تفاهم و توافق است و باید مطمئن بود توافق اطمینان بخش است تا براساس آن قرارداد‌های اقتصادی شکل بگیرد.

بررسی های «تجارت» نشان میدهد؛

گروه اقتصادی:پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا گام مهمی برای افزایش مراودات تجاری با کشورهای منطقه و شرق آسیا محسوب میشود و به نظر میرسد دولت سیزدهم توانسته با واقع گرایی در تجارت خارجی،از فرصت اوراسیا به نحو مطلوبی استفاده کند.به گزارش«تجارت»، به باور کارشناسان،همگرایی منطقه‌ای در انواع مختلف در بخش‌های مختلف جهان صورت می‌گیرد که تشکیل اتحادیه‌ گمرکی یکی از انواع آن است. اتحادیه گمرکی اوراسیا سال‌ها پس از فروپاشی شوروی و تجربیات مختلف همگرایی که کشورهای پسا شوروی آن را تجربه کرده‌اند، اکنون جدیدترین و مهمترین روند همگرایی در منطقه پسا شوروی است. اتحادیه گمرکی اوراسیا در سال 2010 ایجاد شد و در سال 2015 وارد مرحله اتحادیه اقتصادی اوراسیا گردید. گسترش پدیده جهانی شدن اقتصاد سبب شد تا روابط و همکاری کشورها در جهت تحصیل منافع در قالب همکاری‌های منطقه‌ای در دستور کار بسیاری از کشورهای در حال توسعه به‌ویژه کشور ایران قرار گیرد. تعامل با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایران را در ایجاد زمینه‌های لازم برای تجارت ترجیحی و همگرایی اقتصادی با خود مشتاق نموده است. این مطالعه با روش توصیفی-تحلیلی تلاش می‌کند تا جایگاه ایران در تعامل با منطقه اوراسیا را با گزاره‌های اقتصادی بیان کند. با توجه به اینکه بین ج.ا.ایران و این اتحادیه مذاکراتی در خصوص امضای توافقنامه تجارت آزاد اقتصادی در جریان است و این امر می‌تواند پیامدهایی بر کشور داشته باشد، اهمیت فهم روندی که در حال اتفاق است دو چندان می‌شود.در همین رابطه،مشاور امور بین الملل و توافق نامه های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: در حال حاضر حجم تجارت ایران و اتحادیه اوراسیا به پنج میلیارد دلار رسیده است. میرهادی سیدی در یک گفت وگوی رادیویی گفت: ایران یک موافقت نامه تجارت ترجیحی با پوشش محدود با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را از سه سال پیش اجرایی کرده است. وقتی این موافقت نامه اجرایی می‌شد مجموع حجم تجارت دو طرف ۲,۵ میلیارد دلار بود که هم اکنون این عدد به ۵ میلیارد دلار رسیده است.مشاور امور بین الملل و توافق نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در حال حاضر اقلام اصلی واردات ایران از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا کالاهای اساسی مثل گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی و نظایر آن است.وی همچنین در خصوص پیش بینی حجم تجارت ایران با کشورهای حوزه اوراسیا تا پایان سال ۱۴۰۱ افزود: عوامل مختلفی در این قضیه دخیل است و به راحتی نمی‌توان حجم تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا را پیش بینی کرد اما طی یک تا دو ماه اخیر تجارت بین دو طرف افزایش قابل توجهی داشته است.
سیدی اضافه کرد: بر آورده‌ای مطالعاتی نشان می‌دهد نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار حجم تجارت بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا جای رشد دارد.وی تاکید کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته و همینطور تمرکزی که سازمان توسعه تجارت ایران بر این حوزه دارد امید می‌رود افزایش تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با نرخ رشد بیشتری امسال هم ادامه پیدا کند.مشاور امور بین الملل و توافق نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اتحادیه اوراسیا ضمن داشتن بیش از ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت یک سرزمین گستره با تولیدات به نسبت متنوع است.وی افزود: ایران نیازهای وارداتی عدیده ای دارد و هم اکنون این نیاز از کشورهای مختلف در حال تأمین است.سیدی یادآور شد: کالاهای متنوعی در بازار اوراسیا تولید ولی کمتر از این حوزه وارداتی رخ داده است؛ برای مثال گوشت قرمز به وفور در این بازار یافت اما به دلایل مختلف کالای مزبور از کشورهای مختلفی مثل برزیل به صورت سنتی وارد می‌شود و کمتر تمایل بوده از بازار اوراسیا گوشت قرمز وارد کشور شود.رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز اخیرا،گفت: بازار اوراسیا بازار بسیار بزرگی است که حداقل 400 میلیارد دلار واردات پنج کشور روسیه ،قزاقستان ،قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است که از این میزان، سهم ایران سهم بسیار پایین در حدود یک وسه دهم میلیارد دلار در سال گذشته بود.علیرضا پیمان پاک افزود: ما برای تامین نیازهای این پنج کشور از قبیل مواد غذایی ، میوه و تره بار ، محصولات پتروشیمی، مصالح ساختمانی و محصولات دیگر مزیت نسبی داریم.رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت:از نظر جغرافیایی هم مزیت نسبی خوبی داریم موضوع کریدور شمال ـ جنوب از سال ها و قرن ها پیش مطرح بود و یک مسیر بسیار خوب به عنوان کریدور شمال به جنوب است که در سال های اخیر توجه چندانی به آن نشد.وی خاطر نشان کرد: اگر ما این کریدور را در تأمین کالا راه اندازی کنیم نه تنها برای ایران بلکه هند، کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای شرق آفریقا، جنوب شرق آسیا نسبت به مسیری که در حال حاضر از کانال سوئز و دریای سرخ و دریای سیاه می رود تا 30 درصد زمان و هزینه کمتری دارد و یک مزیت نسبی محسوب می شود. علیرضا پیمان پاک گفت:در کنار این موضوع ،بحرانی که طی چند ماه اخیر به وجود آمد یک فرصت ویژه ای را پیش روی ایران گذاشت بعنوان نمونه اگر 240 میلیارد دلار واردات روسیه باشد 80 میلیارد دلار واردات این کشور از کشورهای اروپایی و کشورهایی است که از بازار روسیه خارج شده اند. وی ادامه داد:کریدورها و ارتباطاتی که کشورهایی مثل قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان با کشورهای غربی داشتند این فضا از آنها گرفته شد و مانع در این بازارها از نظر ژئوپولتیکی، انتقال کالا، تأمین کالا با کشورهای غربی و عملاً یک فضای بسیار خوبی برای ما به وجود آمد.رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اگر بخواهیم این یک و دو دهم میلیارد دلار را دو برابر کنیم خیلی دور از دسترس نیست البته در سال 94 و 93، اختلافی بین روسیه و ترکیه اتفاق افتاد و بازار از محصولات ترک خالی شد اما ما نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم. وی افزود: خالی شدن بازار خود به خود برای ایران مزیت نیست و برای ورود به این بازار باید به زیرساخت ها توجه کنیم همچنین باید عزم جدی در دولت، حاکمیت و حوزه تولید یعنی بخش خصوصی و بخش های نیمه دولتی داشته باشیم البته در کنار این موضوع الزامات متعددی نیاز است.

رشد ۶۰.۹ درصدی نرخ اجاره‌بهای مسکن طی زمستان ۱۴۰۰

گروه راه و مسکن:مرکز آمار ایران از رشد ۶۰.۹ درصدی نرخ اجاره‌بهای مسکن طی زمستان ۱۴۰۰ خبر داد واعلام کرد:متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی نیز ۲۴.۸ درصد افزایش یافت. به گزارش تجارت؛بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور 116711 هزار ریال (11 میلیون و 671 هزار تومان) با میانگین مساحت 245 مترمربع بوده که نسبت به فصل قبل (پاییز 1400) 6.8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان 1400) 25.4 درصد افزایش داشته است.متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور 12 میلیون و 797 هزار تومان با میانگین مساحت 107 مترمربع و متوسط عمر بنای 13 سال بوده که نسبت به فصل قبل 8.8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 24.8 درصد افزایش داشته است.به گزارش تسنیم، حداکثر متوسط قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در کشور 262 میلیون و 363 هزار تومان بوده است. همچنین حداکثر قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در کل کشور طی زمستان 1400 بالغ بر 276 میلیون و 799 هزار تومان بوده است.متوسط مبلغ اجاره‎ ماهانه به‌علاوه‎ سه درصد ودیعه‎ پرداختی برای اجاره‎ یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کشور 368694 ریال با میانگین مساحت 103 مترمربع و متوسط عمر بنای 15 سال بوده که نسبت به فصل قبل 16.3 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 60.9 درصد افزایش داشته است.یک کارشناس بازار مسکن گفت: عواملی که می‌توانست به تورم و رشد قیمت مسکن منجر شود در نیمه اول سال اتفاق افتاده و انتظار داریم در شش ماهه دوم، بازار به نسبت آرامی را داشته باشیم. رامین گوران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: محصولی که در بخش مسکن تولید می‌شود، بر اساس قیمت تمام شده است. ممکن است در مواقعی قیمت مصالح ساختمانی کاهش یا افزایش پیدا کند. در سال جاری یک سری افزایش‌های جدی در نهاده‌های ساختمانی و دستمزدها داشتیم که قیمت تمام شده مسکن را بالا برد.وی افزود: در بخش بازار هم دلایلی می‌تواند به تورم بینجامد. یکی از این موضوعات، ریسکهای غیراقتصادی است که هنوز هم بلاتکلیف است. موضوع دیگر به نبود خریدار ناشی از رشد قیمت‌ها برمی‌گردد.این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه سرمایه‌گذاری نیز با افت مواجه شده است گفت: هم در بخش ساخت و هم در بخش سفته‌بازی، سرمایه‌گذاری به شدت کاهش یافته است. در همه جای دنیا پول معمولا ۷ تا ۸ بار در سال گردش دارد اما در ایران شاید کمتر از ۲ بار این اتفاق بیفتد که این مساله باعث رکود می‌شود.گوران یادآور شد: پیش از این وقتی سازندگان مسکن، پروژه‌ای را به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی می‌رساندند، پروژه بعدی را شروع می‌کردند اما در حال حاضر به دلیل نبود مشتری، امکان تعریف طرحهای جدید وجود ندارد.وی تصریح کرد: دو سال پیش قیمت پیش‌فروش در مناطق متوسط و پایین شهر تهران، متری ۷ تا ۸ میلیون تومان بود. در حال حاضر حدودا به ۴۰ میلیون تومان رسیده است. از آن طرف توان خرید متقاضیان متناسب با قیمت‌ها رشد نکرده و بخش مسکن وارد رکود شده است.دبیر کانون انبوه‌سازان با بیان اینکه بسیاری از سازندگان واحدهای لوکس از شمال تهران کوچ کرده‌اند گفت: برخی از فعالان صنعت ساختمان به مناطق متوسط شهر و بسیاری هم به ترکیه و کشورهای عربی رفته‌اند و در آنجا اقدام به ساخت و ساز می‌کنند.گوران، سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در ایران را دارای موانعی دانست و افزود: تقریبا یک سال طول می‌کشد تا شهرداری جواز بدهد. این خواب سرمایه باعث لطمه به سازندگان می‌شود. در نهضت ملی مسکن نیز منافع اصلی به سازمان‌ها و ارگان‌ها مثل شهرداری، سازمان ثبت، نظام مهندسی و غیره می‌رسد. به طور مثال سازمان ثبت برای ثبت وام ۴۵۰ میلیون تومانی ۴.۵ میلیون تومان حق ثبت دریافت می‌کند.

زیان خودروسازان ۳۷.۴ درصد کمتر شد
امیدواری تازه برای صنعت خودرو
گروه اقتصادی:بررسی‌ها بیانگر این است که در مرداد ماه سال جاری شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی نسبت به سال گذشته ۶.۷ درصد رشد داشته و در سه ماهه سال جاری، زیان ساخته شده صنعت خودروسازی ۳۷.۴ درصد کمتر از زیان ساخته شده در فصل مشابه سال قبل است اما بدترین وضعیت را از نظر سودآوری در بین صنایع بورسی دارند. پژوهشکده پولی و بانکی کشور، ماهانه وضعیت تولید شرکت‌های صنعتی را از ابعاد مختلفی چون شاخص تولید صنعتی ماهانه، تحلیل موجودی انبار، محدودیت مالی و رشد صنعت، سودآوری و ... بررسی می‌کند که طبق آن، شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در مرداد ماه امسال نسبت به سال گذشته ۶.۷ رشد داشته که در بین صنایع، خودروسازی و ساخت قطعات با رشد بالای ۲۰ درصد بیشترین رشد را داشته است. در بخش دیگری از این گزارش، پژوهشکده پولی و بانکی از آنجا که تغییرات در موجودی انبار محصولات، علاوه بر اینکه تحلیل بهتری از علت تغییرات تولید صنعت مربوطه ارائه می‌دهد، چون شاهدی از وضعیت بازار و تقاضا نیز ارائه می‌کند تا از این طریق بتوان به پیش‌بینی روند آتی تولید پرداخت، به سراغ تحلیل موجودی انبار شرکت‌های صنعتی رفته است. تحلیل موجودی انبار صنایع نشان می‌دهد که این شاخص از ابتدای سال جاری منفی شده و رشد فروش شرکت‌ها بیشتر از رشد تولید آن‌ها بوده است. در سه ماهه اخیر (خرداد تا مرداد ماه) رشد فروش شرکت‌ها بیشتر از رشد تولیدشان بوده و همین امر باعث کاهش قابل توجه موجودی انبار شده است.این کاهش قابل توجه در موجودی انبار در سه ماه اخیر مربوط به کاهش قابل توجه موجودی انبار شرکت‌های خودروسازی است. در سه ماه اخیر، رشد فروش شرکت‌های خودروسازی به طور قابل توجهی از رشد تولیدشان پیشی گرفته و همین امر باعث کاهش در موجودی انبار این شرکت‌ها شده است که در سال‌های قبل تجمیع شده بود. در ادامه این گزارش آمده است، صنعت خودروسازی در چند سال اخیر به واسطه محدودیت‌هایی که در واردات خودرو وجود دارد، همواره با مازاد تقاضا روبرو بوده و همین امر زمینه‌ساز رشد تولید در این صنعت شده است. بررسی موجودی انبار صنعت محصولات شیمیایی در دو ماه ابتدای امسال نشان می‌دهد که رشد تولید منفی و افزایش در موجودی انبار را داشته اما رشد این صنعت از خرداد ماه به بعد مثبت شد. با این حال هنوز رشد تولید در این صنعت بیشتر از رشد تقاضا و فروش بوده و موجودی انبار در این صنعت افزایش را نشان می‌دهد.اما صنعت فلزات اساسی در سه ماه ابتدایی سال برخلاف نیمه دوم سال قبل هم شاخص تولید مثبت داشته و هم موجودی انبار در این صنعت بعد از چند ماه در این سه ماه کاهش را نشان می‌دهد. البته، در تیرماه علیرغم رشد بالای تولید در این صنعت موجودی انبار نیز در این صنعت افزایش پیدا کرده است. به عبارت دیگر، بازار تمام افزایش تولید را جذب نکرده و احتمالاً در ماه‌های آتی رشد تولید این صنعت اندکی کاهش پیدا کند کما اینکه در مرداد ماه رشد این صنعت کمتر از تیرماه بوده است.
بررسی صورت‌های مالی سه ماهه شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ نیز نشان می‌دهد که تعداد شرکت‌های زیان‌ده معادل ۶۸ شرکت هستند که نسبت به سال گذشته از نظر تعدادی تغییر نکرده‌اند.
در بین صنایع مهم مانند سنوات اخیر شرکت‌های خودروسازی و ساخت قطعات بدترین وضعیت را از نظر سودآوری دارند؛ به صورتی که تنها صنعتی هست که جمع سود خالص شرکت‌های آن منفی می‌شود.
در سه ماهه سال جاری، زیان ساخته شده صنعت خودروسازی ۳۷.۴ درصد کمتر از زیان ساخته در فصل مشابه سال قبل است. رشد سودآوری صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی نیز که صادرات محور هستند، به حدود ۲۰ درصد رسیده که بسیار کمتر از تورم و همچنین رشد سودآوری سایر شرکت‌هاست.
البته، سودآوری در سه ماه ابتدایی سال جاری برای صنعت مواد غذایی بهتر از سال گذشته بوده و رشد ۳۷.۴ درصدی نسبت به سال گذشته داشته که آزادسازی قیمت‌ها ناشی از حذف ارز ترجیحی یکی از عوامل اثرگذار بر سودآوری در این صنعت بوده است.

 

وزیر خزانه‌داری بریتانیا معتقد است که کاهش پنج درصدی تورم با کمک برنامه انرژی دست یافتنی خواهد بود. به گزارش ایسنا به نقل از بیزنس، کواسی کوارتنگ، وزیر خزانه‌داری بریتانیا اعلام کرد که طرح انرژی ۶ ماهه دولت که از اکتبر اجرا می‌شود ۶۰ میلیارد پوند هزینه خواهد داشت و اوج تورم را تا پنج درصد کاهش می‌دهد. این طرح شامل سقف متوسط قبض انرژی خانگی ۲۵۰۰ پوند و تخفیف ۴۰۰ پوندی خواهد بود همچنین کمک‌های اضافی برای شهروندان آسیب‌پذیر و سقف قیمت برای مشاغل است. نخست‌وزیر بریتانیا گفت که بریتانیا رشد ۲.۵ درصدی را در میان مدت هدف‌گذاری کرده است. کوارتنگ کاهش مالیات برای مشاغل در سایت‌های مالیاتی تعیین شده به مدت ۱۰ سال و تخفیف مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در تاسیسات و تجهیزات را فاش کرد. وی افزود: افزایش برنامه‌ریزی شده مالیات شرکت‌ها لغو شده و ۱۹ درصد باقی خواهد ماند.
در همین حال، نرخ پایه مالیات بر درآمد از آوریل ۲۰۲۳ کاهش می‌یابد، در حالی که نرخ بالاتر ۴۵ درصدی با نرخ ۴۰ درصدی جایگزین می‌شود.

نرخ تورم سالانه شهریور ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٤٢,١ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٦ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
به گزارش ایسنا، منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در شهریورماه ١٤٠١ به عدد ٤٩,٧ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٩.٧ درصد بیشتر از شهریور ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده ­اند.
نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل ٢,٥ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­ها و دخانیات» با کاهش ٥.٠ واحد درصدی به ٧٥.٤ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ١.٥ واحد درصدی به ٣٥.٤ درصد رسیده است.
این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٨,٤ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٢.٧ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥٦.٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.١ واحد درصد کاهش داشته است.
افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه شهریور ١٤٠١ به ٢,٢ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٢.١ درصد و ٢.٢ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٢,٢ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢.٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه شهریور ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٤٢,١ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠,٦ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
هم چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٤١,٥ درصد و ٤٥.٣ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ٠.٦ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٠.٩ واحد درصد افزایش داشته است.

تحلیلگران بانک جی پی مورگان پیش بینی کردند شرکت اپل، یک چهارم از تولید آیفون را تا سال ۲۰۲۵ از چین به هند منتقل خواهد کرد. به گزارش ایسنا، تحلیلگران بانک جی پی مورگان انتظار دارند شرکت اپل حدود پنج درصد از تولید آیفون ۱۴ را از اواخر سال ۲۰۲۲ به هند منتقل کند که دومین بازار بزرگ تلفن هوشمند در جهان پس از چین است. همچنین برآورد شده که حدود ۲۵ درصد از محصولات اپل شامل مک، آی پد، اپل واچ و ایرپاد تا سال ۲۰۲۵ خارج از چین تولید شود در حالی که این رقم، اکنون پنج درصد است. اپل از سال ۲۰۱۷ که برای نخستین بار تولید آیفون را در هند از طریق شرکت ویسترون و سپس با فاکسکان آغاز کرد، امیدهای بزرگی برای بازار هند دارد. پاندمی کووید ۱۹ مانع جا به جایی زنجیره تامین برای شرکتها شده بود اما با کاهش محدودیتها، امسال شرکتهای بیشتری از جمله اپل، اقدامات برای جا به جایی زنجیره تامین خود را سرعت بخشیده اند. به گفته تحلیلگران جی پی مورگان، فروشندگان تایوانی شامل فاکسکان و پگاترون، نقش مهمی در جا به جایی تولید آیفون به هند ایفا می کنند. در میان مدت تا بلندمدت، انتظار می رود اپل با تولید توسط تولیدکنندگان هندی موافقت کند. بر اساس گزارش رویترز، همزمان با برنامه های اپل برای کاهش اختلاف تولید هند با چین، اوایل ماه میلادی جاری گروه هندی تاتا با شرکت ویسترون برای تشکیل جوینت ونچری برای تولید آیفون در این کشور وارد مذاکره شد.

سرمقاله

فرشاد پرویزیان
نائب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران

سازمان همکاری‌های شانــــــگهای که ابتدا با نام شانگهای 5 تاسیس و با پیوستن ازبکستان رسما به سازمان همکاری شانگهای تغییر نام داد؛ سازمانی  وراسیاییمیان‌دولتی و برای همکاری‌های چندجانبه . امنیتی، اقتصادی و سیاسی و با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شده است.
به عبارتی شانگهای در راستای تقویت صلح و ثبات در منطقه اقیانوس آرام و تأمین امنیت در آسیای مرکزی و پیرامون آن به وجود آمد علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 2004 و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال 2005 و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.
در تاریخ 17 سپتامبر 2022 میلادی ایران به عضویت رسمی سازمان همکاری شانگهای درآمد. نقش این سازمان از زمان تأسیس آن تاکنون در منطقه افزایش یافته‌است.
این سازمان، بر خلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پیمان ورشو سابق، هنوز یک معاهده دفاعی چندجانبه به‌شمار نمی‌رود.به عبارتی با توجه به اوضاع کنونی جهان و شیوه راهزنی آمریکا در اقتصادجهانی که با ابزارهای اقتصادی از جمله تحریم، در پی ایجاد مشکل برای کشورهای مستقل و یا با گسترش ناتو در پی تهدیدات راهبردی برای منطقه است، اهمیت عضویت و همکاری با این سازمان به خوبی مشخص و بیانگر استحکام زیرساخت‌های کلان برای حفظ ثبات اقتصادی و توسعه است. از ریشه همکاری‌های سیاسی و امنیتی که بگذریم این سازمان تبدیل به یک سازمان بسیار مستحکم اقتصادی شده است. کافی است تنها اقتصاد چین و روسیه و هند را در نظر بگیرید.
به عبارتی پیمان شانگهای که در آغاز یک توافق سیاسی بود با ایجاد امنیت در این کشورها موجب گسترش فعالیت‌های اقتصادی نیز می‌شود. چهارچوب توافقنامه همکاری اقتصادی کشورهای عضو پیمان، نخستین بار در نشست مورخ 23 سپتامبر 2003 تهیه و امضا شد و رئیس دولت چین پیشنهاد کرد برنامه بلندمدتی برای تشکیل منطقه آزاد تجاری در سازمان تهیه شود.
وی در این پیشنهاد ضمناً چندین راهکار کوتاه‌مدت برای افزایش سطح بازرگانی در میان کشورهای عضو ارائه داد. یک سال پس از این نظر، در 23 سپتامبر 2004، سندی شامل یکصد برنامه مشخص برای افزایش سطح بازرگانی میان کشورهای عضو به امضا رسید.خوب است بدانیم تصمیمات این اجلاس در وسعتی قریب به 36 میلیون کیلومتر مربع از کره زمین، یعنی حدود 23 درصد از کل وسعت خاکی و جمعیتی بیش از 3.5 میلیارد نفر یعنی نزدیک به 45 درصد مجموع جمعیت جهان با سهم 25 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی جهان جاری است.مجموع ارزش صادرات درون گروهی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در سال 2017، در حدود 329 میلیارد دلار بوده است.
کشور چین با 52 درصد بالاترین و تاجیکستان با سهم 18 درصد پایین‌ترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. مجموع ارزش واردات درون گروهی کشورهای عضو سازمان در سال مزبور نیز در حدود 964 میلیون دلار بوده است.آنچه گفته شد، به خوبی بیانگر اهمیت حضور ایران در این سازمان و بهره‌مندی از ظرفیت‌های تجاری منطقه ای است.
توجه کنیم کشورمان یکی از کشورهای بزرگ نفتی و صاحب انرژی است.دبیرکل این سازمان در نشست مسکو مورخ 25 اکتبر 2005، اعلام کرد پروژه‌های مشترک سازمان در زمینه انرژی دارای اولویت بالا شامل کشف، استخراج و بهره‌برداری از حوزه‌های نفت و گاز، و استفاده مشترک اعضا از منابع آب شیرین هستند. این دیدگاه را کافی است به تحریم‌های ظالمانه فعلی آمریکا علیه انرژی کشورمان پیوند بزنید تا اهمیت فراراهبردی عضویت در این سازمان برایمان مشخص شود.
یکی دیگر از معضلات فعلی اقتصادجهان که موجب گردنه گیری آمریکا شده، جهان روا بودن دلار به عنوان ارز حامل است. یکی از دستاوردهای مهم دیگر این سازمان توافق برای تشکیل شورای مشترک بانکی بین کشورهای عضو سازمان بوده است.
هدف از تشکیل این شورای مشترک بانکی تسهیل در فراهم کردن سرمایه مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های مشترک سازمان عنوان شده ‌است.
در پی این توافق، نخستین گردهمایی شورای مشترک بانکی سازمان همکاری‌های شانگهای در 30 نوامبر 2006 در پکن پایتخت چین و متعاقب آن، کنفرانس بین‌المللی «سازمان همکاری‌های شانگهای: دستاوردها و دیدگاه‌ها » (SCO: Results and Perspectives) در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان برگزار شد.
در این کنفرانس، نماینده وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه در فکر تاسیس تشکیلات بین‌المللی با نام «باشگاه انرژی» است. دولت روسیه مجدداً در نشست سازمان در نوامبر 2007 در مسکو بر عزم خود برای تشکیل این باشگاه انرژی تأکید کرد.
*دسترسی به بازارهای هدف گسترده‌تر و تسهیل شرایط حضور تجار ایرانی در منطقه با جمعیتی بالغ بر 3.5میلیارد نفر با پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای
* نتیجه پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای؛ دگرگونی در ساختارهای اقتصادی، تولید، بازاریابی و درآمدزایی ایران
به عبارت واضح سازمان همکاری‌های شانگهای در حوزه‌های مختلف به ویژه انرژی و اقتصادی فعالیت دارد. از این رو به نظر می‌رسد با عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای، دسترسی ما به بازارهای هدف گسترده‌تر و تسهیل و شرایط حضور تجار ایرانی در منطقه با جمعیتی بالغ بر 3.5 میلیارد نفر فراهم ‌شود. این به مفهوم دگرگونی در ساختارهای اقتصادی، تولید، بازاریابی و درآمدزایی کشورمان است.
گسترش این تعاملات بی شک تسریع کننده فعالیت‌های اقتصادی به ویژه در انتقال فناوری و مهم‌تر از آن، یعنی جابه‌جایی منابع پولی و مالی خواهد بود.
توجه کنید رفتن به سمت مبادله تجاری با ارزهای ملی به معنای افزایش تقاضا برای پول ملی کشورها یعنی رویه ضدتورمی بین المللی برای اقتصاد داخلی است. چرا که افزایش تقاضای خارجی برای پول ملی موجب تقویت ارزش آن در برابر ارزهای دیگر شده و این به مفهوم تقویت ارزش پول ملی است و البته این تقاضا احتمالا برای خرید کالاها و خدمات از کشورمان یعنی تقویت بخش حقیقی اقتصاد طرف عرضه یعنی مهار تورم ساختاری ناشی از فشارهای طرف عرضه است که همزمان موجب افزایشداشتغال و بهبود درامد و افزایش رفاه نسبی نیز خواهد شد.  

یادداشت

ابوالفضل ظهره وند
کارشناس مسائل سیاسی

ایران امروز در صدر اخبار بین المللی است و مهم تر تحولات اروپاست که بحران انرژی را درپی دارد.قبل از نیویورک رییس جمهور به سمرقند سفر داشت و عضوی ت دائم ایران در شانگهای پذیرفته شد که به معنی خنثی کردن نظام تحریمی امریکاست.با بررسی ظرفیت جدید شانگهای و بریکس که مورد انتظار برای پیوستن ایران است می بینیم در این مقطع سیاست تحریمی امریکا باید خنثی شود و لذا علاقمند هستند برجام را به عنوان یک راهکار در دستور کار داشته باشند و نظرات رییسی را بشنوند.مسائل داخلی به برجام گره نخورده و غرب علاقمند است دیدگاه رییسی را بداند و پالس هایی داده شد که آن ها نمی توانند از سیاست تحریم استفاده بیشتر کنند.ایران مسیر خود را با سرعت جلو می برد و این مهم نمادهایی نیز داشته است.
تحریم برای ما فرصت است چون غرب نقطه قوت ما را هدف قرار داد که باید به فرصت تبدیل شود و سرمایه های محدود را بی جهت مصرف نکنیم.
شانگهای بخش بزرگی از بازار جهانی است و 50 درصد نفت تولید جهان را مصرف می کند و وقتی ایران روی این مجموعه تمرکز کند، نیازی به سوییفت و ... نخواهیم داشت. خاصه این که دلار از معاملات حذف شده و ایران می تواند با پول ملی یا پول جدید دست به مبادله بزند.
چند جانبه گرایی بین المللی ایران را در صدر قرار می دهد و در این فضا نشست سالانه سازمان ملل نقطه نظرات ایران را نشان می دهد.