از عرضه خود رو د ر بورس حمایت می‌کنیم

سخنگوی وزارت صمت با اشاره به اینکه از عرضه د ر بورس کالا حمایت می‌کنیم گفت: د ر حال حاضر عرضه کمتر از تقاضاست و اختلاف قیمت بین کارخانه و کف بازار مشهود  است، بنابراین عرضه د ر بورس کالا از نظر وزارت صمت روش قابل د فاع و مورد  حمایت است. به گزارش ایسنا، روز گذشته (٢ بهمن ماه)، سید  محمد رضا سید نورانی (رئیس شورا و مرکز ملی رقابت) د ر نامه‌ای خطاب به مجید  عشقی (رئیس سازمان بورس و اوراق بهاد ار)، کلیه محصولات ایران‌خود رو (جز د و محصول هایما و تارا) و ساپیا را انحصاری اعلام و تاکید  کرد ه است که خود روهای شاهین، د نا و پژو ۲۰۷ باید  از بورس کالا خارج شوند . به د نبال این موضوع سخنگوی وزارت صمت د ر گفت‌وگو با ایسنا، گفت که د ر شرایط فعلی( فزونی تقاضا به عرضه و اختلاف قیمت زیاد  بازار و کارخانه) ما از عرضه د ر بورس کالا حمایت می‌کنیم؛ چرا که مد ل موفقی از عرضه خود رو بود  که توانست قیمت‌ها را با قیمت به‌ مراتب کمتر از قیمت بازار آزاد  عرضه کند .

 

مسیر آبی برای فعالان اقتصاد ی خوش حساب رونمایی می‌شود 

رییس گمرک جمهوری اسلامی گفت: د ر برنامه جد ید  برای ارایه خد مات سریع به فعالان اقتصاد ی خوشنام مسیر و کانال آبی رونمایی می‌شود . به گزارش ایرنا، محمد  رضوانی فر د ر آیین تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصاد  ایران و رونمایی از سامانه تراز اظهار د اشت: هم اکنون ۳۰ هزار شرکت و فعال اقتصاد ی د ر سه گروه تولید ی، بازرگانی و د انش بنیان از خد مات گمرک بهره‌مند  می‌شوند  و بر اساس مولفه د رستکاری و غربالگری که انجام شد  ۶۲۳ شرکت خوش حساب شناسایی کرد یم. وی افزود : به‌زود ی مسیر و کانال آبی که به منظور چالاکی د ر ارایه خد مات به فعالان اقتصاد ی خوشنام رونمایی خواهد  شد  طرح ویژه‌ای برای بهره‌مند ی از خد مات گمرکی است. به گفته وی گمرک د ر نظر د ارد  از شرکت‌هایی که بورس و فرابورس حضور د ارند  به صورت ویژه حمایت کند  بر اساس این گزارش امروز با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر امور اقتصاد ی و د ارایی، رییس سازمان امور مالیاتی و رییس گمرک جمهوری اسلامی از سامانه تراز رونمایی و از ۱۰ فعال اقتصاد ی پیشتاز تقد یر شد .

توافق پولی ایران و عراق، تحریم‌های ارزی آمریکا را بی‌اثر می‌کند 
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به محد ود یت‌های ارزی آمریکا برای بغد اد ، گفت: د ر صورت توافق بانکی ایران و عراق برای تباد ل مالی به صورت ریال - د ینار می‌توان تحریم‌های جد ید  د لاری برای عراق را بی‌اثر کرد . یحیی آل اسحاق د ر گفت‌وگو با ایرنا اظهار د اشت: آمریکا با کشورهایی که مشکل د ارد ، د ر حوزه‌های مختلف با آنها مقابله می‌کند . وی افزود : یکی از حوزه‌ها موضوع ارز است که آمریکا به عنوان یک ابزار از آن بهره می‌برد  تا مشکلاتی را برای کشورها ایجاد  کند . همان‌طور که سال‌هاست این مسیر را برای ایران د ر نظر گرفته و اکنون نیز د ر مورد  عراق وارد  عمل شد ه است. رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تصریح کرد : پیش از این هر ۱۰۰ د لار معاد ل یک هزار و ۴۶۰ د ینار عراق ارزش د اشت؛ اما پس از ایجاد  محد ود یت آمریکا برای این کشور، اکنون هر ۱۰۰ د لار یک هزار و ۶۶۰ د ینار قیمت د ارد  و ارزش پول ملی عراق کاهش یافته است. آل اسحاق با بیان اینکه ساختار اقتصاد  عراق با فروش نفت است، گفت: این معاملات نفتی به طور عمد ه با د لار انجام می‌شود  و حجم عظیمی د ارایی ارزی را وارد  عراق می‌کند ؛ اما با ایجاد  این نوسان، اختلاف ارزش د ر وارد ات و صاد رات کالاهای غیرنفتی را برای این کشور به وجود  آورد ه است. وی تاکید  کرد : عراق د ر وارد ات از برخی کشورها ۲۰۰ د ینار بیشتر باید  هزینه کند  که موجب افزایش قیمت کالای نهایی می‌شود . رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق بیان کرد : این مشکل برای کالاهای ایرانی بیشتر است؛ زیرا محد ود یت تباد ل ارز نیز وجود  د ارد ؛ از سوی د یگر عراق می‌تواند  با خرید  از کشوری مانند  ترکیه به عنوان بازار رقیب ایران و بد ون تحریم، با حمایت بانک مرکزی خود ش، همان نرخ یک هزار و ۴۶۰ د ینار د ر ازای هر ۱۰۰ د لار را بپرد ازد . آل اسحاق اظهار د اشت: به عنوان مثال تاجر عراقی برای خرید  محصولات کاشی ایرانی به د لیل محد ود یت د ر پرد اخت ارز، د ر ازای هر ۱۰۰ د لار یک هزار و ۶۶۰ د ینار باید  بپرد ازد ، د ر حالی که می‌تواند  همین محصول را از کشوری د یگر با ۲۰۰ د ینار کمتر خرید اری کند  که این روند  علاقه به خرید  کالاهای ایرانی را به د لیل گرانی کاهش می‌د هد  و فرصت جولان به بازار رقیب می‌د هد .

بهبود  روند  بهره‌وری
د ر کشور طی د و سال گذشته
معاون ساماند هی شبکه ملی سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: د ر ۴۰ سال گذشته رشد  بهره‌وری د ر کشور صفر و حتی پایین‌تر بود ه است، اما د ر د و سال گذشته شاهد  بهبود  وضعیت بهره‌وری د ر کشور بود یم. به گزارش ایرنا، محمد رضا حصاری امروز د وشنبه د ر نهمین همایش جایزه بهره‌وری معاد ن و صنایع معد نی ایران د ر محل کتابخانه ملی افزود : بهره‌وری موتور محرک پیشرفت کشور است. وی گفت: برای ارتقا و رشد  اقتصاد ی یا باید  بعد  کمی و تولید ات افزایش یابد ، یا باید  د ر بعد  کیفی کار کنیم که به معنای ارتقای بهره‌وری و حسن استفاد ه از منابع است. این مقام مسوول با بیان اینکه ایران از سال ۱۹۶۰ عضو کشورهای آسیایی د ر حوزه بهره‌وری است، اظهار د اشت: د ر حالی که بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا د ر ۶۰ سال گذشته بیش از ۵۰ د رصد  رشد  اقتصاد ی شان را مرهون ارتقای بهره‌وری هستند ، اما د ر ۴۰ سال گذشته رشد  بهره‌وری د ر کشور صفر و حتی پایین‌تر بود ه است. وی خاطرنشان کرد : د ر د و سال گذشته شاهد  بهبود  وضعیت بهره‌وری د ر کشور بود یم و اگر این روند  تا چند  سال آیند ه اد امه یابد ، تازه به شرایط سال پایه ۹۵ برخواهیم گشت. حصاری، رشد  اقتصاد ی ۶.۱ د رصد ی د ر بخش معد ن را یاد آور شد  که نسبت به سایر حوزه‌ها وضعیت بهتری د ارد ، اما گفت: د ر حوزه نیروی کار بخش معد ن و صنایع معد نی با شاخص منفی ۳.۸ د رصد ی شرایط خیلی خوبی را شاهد  نیستیم و نیازمند  کسب مهارت‌های بیشتر، د انش بیشتر و انتقال تجربیات هستیم.

شرکت‌های برتر ایران معرفی شد ند 
طبق گفته‌های مد یرعامل سازمان مد یریت صنعتی ایران ۱۰ شرکت برتر ایران د ر بخش‌های پتروشیمی، نفت، صنایع فلزی، بانک، خود رو و چند رشته‌ای فعال هستند . به گزارش ایسنا، ابوالفضل کیانی بختیاری د ر همایش تجلیل و معرفی شرکت‌های برتر ایران (IMI-۱۰۰)، اظهار کرد : رتبه‌بند ی شرکت‌های برتر کشور امسال برای بیست و پنجمین سال متوالی (از سال ۷۷) برگزار شد  که بر اساس آن شرکت‌های برتر بر مبنای ۳۲ شاخص اصلی از جمله میزان فروش، ارزش افزود ه، تعد اد  کارکنان، اشتغال، د ارایی‌ها، بهره‌وری، صاد رات و غیره ارزیابی شد ند  که د ر بین آنها ۵۰ شرکت د انش‌بنیان نیز وجود  د ارد . به گفته وی د ر این رتبه‌بند ی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس عنوان نخست را از آن خود  کرد . شرکت نفت ستاره خلیج فارس رتبه د وم و شرکت پالایش نفت بند رعباس رتبه سوم را کسب کرد ند  و پس از آن‌ها شرکت‌های فولاد  مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری غد یر، بانک ملت، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، ایران خود رو، بانک رفاه کارگران و سرمایه گذاری پارس آریان د ر رتبه‌های چهارم تا د هم قرار گرفتند . کیانی بختیاری با بیان اینکه نقش آفرینی د ر د اخلی سازی محصولات، توسعه کارآفرینی و اشتغال‌زایی، اثرگذاری د ر افزایش تولید  ناخالص د اخلی، سود آوری، ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی، صاد رات گرا بود ن، مشتری محوری، استفاد ه از فناوری و نوآوری د ر کسب و کار و توسعه بهره‌وری، د لایل بزرگ شد ن شرکت‌های برتر است، گفت: همچنین برخورد اری از فرهنگی متعالی و کار تیمی منسجم، راهبری شرکتی شایسته، نیروی انسانی توسعه یافته و هوشمند ، آیند ه‌پژوهی و تعاملات بین‌المللی، د لایل اصلی بزرگی این شرکت‌ها است. کیانی بختیاری با بیان اینکه ۱۰ شرکت برتر ایران و جهان هم مقایسه شد ه، اظهار کرد : پنج شرکت اول ایران د ر حوزه پتروشیمی، فرآورد ه‌های نفتی و فلزات و شرکت‌های چند  رشته‌ای هستند .

«تجارت» از سیاست‌های جد ید  وزارت صمت د ر حوزه خود رو گزارش می‌د هد 

گروه صنعت و تجارت: کارشناسان بر این باورند  که ضررهای قرعه کشی خود رو د ر این سال‌ها بیش از منفعت آن بود ه است. این د ر حالی است که حذف قرعه‌کشی خود رو یکی از وعد ه‌های وزیر صمت برای سال ۱۴۰۱ بود ، با این حال خود روسازان برای تحقق این مهم د و شرط حذف قیمت‌گذاری د ستوری و تحقق هد ف‌گذاری صورت گرفته برای تولید  د ر سال‌جاری را مطرح کرد ه‌اند . اما سیاستگذار خود رویی بد ون اشاره به تغییر برنامه خود  برای قیمت‌گذاری خود رو به د نبال این است تا از مسیر رشد  تیراژ، حذف قرعه‌کشی از طرح‌های فروش را به سرانجام برساند . به گزارش «تجارت»، د ر سال 97 که شایعه افزایش قیمت خود رو قوت گرفت، ظرف مد ت کوتاهی شش میلیون نفر به سایت یکی از شرکت‌های خود روسازی د اخلی هجوم آورد ند  و فقط ظرف چند  ثانیه 700 هزار نفر موفق به ثبت‌نام شد ند . این د ر حالی بود  که یکی از شرکت‌های خود روسازی فقط 270 د ستگاه خود رو مزد ا 3 را با قیمتی معاد ل 150 میلیون تومان پیش‌فروش کرد ه بود ، آن هم د ر شرایطی که قیمت این خود رو د ر آن مقطع د ر بازار آزاد  270 میلیون تومان برآورد  شد ه بود . این وضعیت آشفته و نابسامان د ر ابعاد  وسیع‌تری د ر قالب قرعه‌کشی‌های خود رو د ر سال‌های بعد  مجد د ا تکرار شد . یعنی د ر شرایطی که گفته می‌شد  به د لیل عد م توانایی خود روسازان د ر برقراری عرضه و تقاضا، باید  به سمت روش قرعه‌‌کشی رفت، عملا نتیجه این روش معیوب گسترش سفته‌بازی و سود اگری د ر بازار بود  که حسرت بزرگی را برای جمع کثیری از مرد می که وارد  این بازی می‌شد ند ، به همراه د اشت. د ر واقع اختلاف معناد اری که بین قیمت بازار و قیمت کارخانه‌ای خود روها وجود  د ارد ، سود  بزرگی را د ر موعد  سه‌ماهه نصیب برند گان قرعه‌کشی خود رو می‌کند  که البته این برند گان احتمالا بسیار کمتر از یک د رصد  کل کسانی هستند  که د ر قرعه‌کشی‌ها ثبت‌نام می‌کنند . به اعتقاد  ناظران، این به معنی تخصیص یک رانت بزرگ به یک اقلیت محد ود  است. اخیرا حتی رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن هم این موضوع را تایید  کرد ه بود . به گفته محمد رضا نجفی‌منش قرعه‌کشی خود رو باعث توزیع 100 هزار میلیارد  تومانی رانت شد ه است. براین اساس هجوم مرد م برای خرید  خود رو برای آن است که هر شخصی که د ر این قرعه‌کشی‌ها برند ه می‌شود  بین 50 تا 200 میلیون سود  می‌کند  که هزینه به‌د ست آورد ن این سود  بزرگ فقط یک ثبت‌نام ساد ه است.

مضررات قرعه کشی خود رو
عضو هیئت علمی د انشکد ه خود رو د انشگاه علم و صنعت خاطر نشان کرد : قرار است که این خود روها به‌د ست مصرف‌کنند ه واقعی برسد  مصرف‌کنند ه واقعی د ر صنعت خود رو کسانی هستند  که پول د اشته باشند  اینکه عد ه‌ای پول ند ارند  مسئول آن خود روساز نیست و چنین مسئولیتی برای خود روسازان تعریف نشد ه است. امیر حسن کاکایی د ر پاسخ به این پرسش که برخی منتقد  جزییات فروش خود رو د ر ایران خود رو شد ه‌اند  و به نظر می‌رسد  گزینه فروش را به نوعی چید ه‌اند  که یک طبقه خاص توان خرید  د اشته باشد  آیا این انتقاد  را وارد  می‌د انید ؟ گفت: اصل ماجرا د ارای اشکال است پرسش اصلی این است که چرا ایران خود رو و سایپا به عنوان سهام‌د ار خود رو باید  به مرد م رانت بد هند ؟ آیا ایران خود رو و سایپا لاتاری ملی د ارند  و بد هی ریالی د ارد  که اینگونه عمل می‌کند  یا اینکه باید  تلاش کند  که خود رو بهتر تولید  و میزان آن را افزایش بد هد . وی اد امه د اد : شرایط به سمتی رفته است که مرد م گمان می‌کنند  وظیفه خود روسازان د اخلی این است خود رو زیر قیمت د ر بازار عرضه کنند  و این‌گونه سود  چند  میلیونی نصیب آنها شود . این یک لاتاری است که همه این حق را برای خود  متصور می‌شوند  که می‌توانند  د ر آن شرکت کنند  و چه پول خرید  د اشته باشند  چه پول ند اشته باشند .
عضو هیئت علمی د انشکد ه خود رو د انشگاه علم و صنعت با انتقاد  از عملکرد  ضعیف مسئولان و نمایند گان مجلس د ر صنعت خود رو، افزود : قیمت گذاری د ستوری اشتباه است اما مشکل اصلی این است که د ولت یک سیاست اشتباه بنا کرد ه و هر تغییری که می‌خواهد  د ر آن ایجاد  کند  مرد م نسبت به آن واکنش منفی از خود  نشان می‌د هند . کاکایی با اشاره آخرین سخنان مسئول فروش ایران خود رو، گفت: این سخنان د ر حد  اید ه است و آن را مطرح کرد ند  و نمی‌د انم که تبد یل به قانون شد ه باشد . پیش از قرعه‌کشی من اظهارنظر کرد م که این کار خطرناک است. قرار است که این خود روها به‌د ست مصرف‌کنند ه واقعی برسد  مصرف‌کنند ه واقعی د ر صنعت خود رو کسانی هستند  که پول د اشته باشند  اینکه عد ه‌ای پول ند ارند  مسئول آن خود روساز نیست و چنین مسئولیتی برای خود روسازان تعریف نشد ه است. وی اد امه د اد : خود روساز پیشنهاد  ند اد  که پول را د ر حساب خود روسازان واریز کنید  گفته است که پول د ر حساب مرد م بماند  و مسد ود  کرد ن حساب به این معنا نیست که پول را خود روساز مسد ود  می‌کند  بلکه آن را د ر این مد ت قرعه‌کشی از حساب خارج نکند . د ر آخرین قرعه‌کشی خود رو 11 میلیون نفر می‌توانستند  شرکت کنند  که حد ود  9 میلیون 600 هزار نفر د ر این د وره ثبت نام کرد ند . به گفته این کارشناس صنعت خود رو؛ جمع ضرر و زیان خود روسازان د اخلی د ر سال جاری حد ود  80 هزار میلیارد  تومان است و این ضرر و زیان برآمد ه از لاتاری ایجاد  شد ه است. برآورد  من این است د ر 5 سال گذشته 250 هزار میلیارد  تومان از طریق لاتاری رانت توزیع شد ه است و اگر این پول د ولتی است باید  نظام بود جه‌ریزی د ولت برود  و اگر چنین نیست چرا این اقد ام انجام می‌شود  و این تناقضاتی است که باید  به آن پرد اخته شود . عضو هیئت علمی د انشکد ه خود رو د انشگاه علم و صنعت د ر پایان بیان کرد : مشکلی به نام قیمت‌گذاری د ستوری د ر صنعت خود رو ایجاد  شد ه است و هر کسی د ر این چارچوب راه‌حل ارائه می‌د هد  د ر حالی‌که اصل موضوع ایراد  د ارد  و امید وارم که مسئولان د ر این مضوع غلط پافشاری نکند  و روش حل مشکل مرد م نیست اگر قرار است روش غلط را د نبال کنیم همین قرعه‌کشی را اد امه بد هیم چرا قرعه‌کشی عاد لانه‌ترین روش یک اقد ام غیرعاد لانه است اما د ر اساس قرعه‌کشی اشکال اساسی د ارد  و به نوعی توزیع رانت است.

گروه صنعت و تجارت: خبرها حاکی از آن است که امروز (سه‌شنبه) برای اولین بار بورس کالا میزبان خود روهای چانگان وارد اتی خواهد  بود . به گزارش ایسنا، شنید ه می‌شود  که اخیراً جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور و معاون اول وی، ویژه پیگیری برنامه‌های اولویت‌د ار د ولت برگزار شد ه است. د ر این جلسه وزیر صمت گزارشی از نهایی شد ن ثبت سفارش وارد ات ۷۰ هزار خود رو ارائه کرد ه و خواستار تأمین ارز با منشأ خارجی و اخذ مصوبه‌ای برای قیمت‌گذاری خود روها د ر گمرک شد ه است. بر اساس مصوبات جلسه ویژه پیگیری برنامه‌های اولویت‌د ار د ولت، اولین عرضه گروه خود روهای وارد اتی برای چانگان‌های وارد اتی د ر بورس کالا، فرد ا (سه‌شنبه ۴ بهمن ماه) عملیاتی خواهد  شد . تأکید  بر استفاد ه از ارز منشأ خارجی برای وارد ات خود رو و تسهیل وارد ات برای افراد ی که ارز د ر خارج کشور د ارند ، از د یگر مصوبات این جلسه بود ه است. زمان اولین عرضه خود روهای وارد اتی د ر بورس کالا “احتمالا” سه شنبه خواهد  بود  و چانگان با گرفتن پذیرش ، آماد ه عرضه روی تابلو است. گویا قرار است، بر اساس برآورد  اولیه، قیمت پایه این خود رو حد اقل ۵۷۰ میلیون تومان باشد  که توسط بورس کالا تایید  و اطلاع رسانی خواهد  شد . تایید  می‌شود ، موضوع اولین عرضه خود روهای وارد اتی د ر بازار سرمایه فرد ا، بر اساس اخبار غیر رسمی است؛ بر همین اساس این موضوع از سوی وزارت صنعت، معد ن و تجارت مورد  پیگیری است و به‌زود ی اخبار تکمیلی اطاع‌رسانی می‌شود . گفتی است که سوم د ی ماه، پس از یک وقفه بالغ بر چهار ساله (از تیرماه ١٣٩٧)، نخستین محموله خود روهای وارد اتی شامل ۲۲ خود رو و ۶ نمونه محصولات کیا از جمله سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت (شاسی بلند ) و اسپورتیج (شاسی بلند ) از کره جنوبی وارد  کشور شد . پس از آن گویا تعد اد  خود روی چانگان وارد  کشور شد ه است که اطلاع‌رسانی رسانه‌ای ند اشت. همچنین د ر اول بهمن ماه نیز ۱۲۰ د ستگاه خود رو ساخت شرکت هیوند ا محصول کره جنوبی از نوع سواری سد ان و مد ل ۲۰۲۳ نیز وارد  بند ر شهید  باهنر شد . پس از ترخیص اولین محموله خود روهای وارد اتی، سخنگوی وزارت صمت، ضمن اشاره به اد امه روند  ثبت سفارش برای وارد ات خود رو، اعلام کرد ه بود  که اولین فروش خود روهای خارجی د ر بستر بورس کالا انجام خواهد  شد  و د ر تابلوی بورس کالا به فروش می‌رسند . تمام مجوزهای لازم برای فروش و شماره‌گذاری خود روهای خارجی انجام شد ه است و اکنون هیچ مانعی برای وارد ات، ترخیص، شماره‌گذاری و فروش خود روها وجود  ند ارد .

گروه صنعت و تجارت: د رحالی که شاخص کل بورس د ر ساعات ابتد ایی معاملات توانسته بود  تا رقم یک میلیون و ۶۶۷ هزار واحد  افزایش یابد ، نامه شورای رقابت مبنی بر توقف عرضه خود رو د ر بورس باعث شد  از سرعت این صعود  کاسته شود  و شاخص د ر نهایت د ر رقم یک میلیون و ۶۵۳ هزار واحد  بایستد . به گزارش ایسنا، شاخص کل بورس روز خود  را با روند  صعود ی آغاز کرد ه بود  اما د ر نهایت نامه شورای رقابت د رمورد  ممنوعیت عرضه‌ خود رو د ر بورس کالا باعث فشار فروش و کاهش سرعت صعود  بورس شد . د ر نهایت این شاخص با ۱۰۲۴ واحد  افزایش د ر رقم یک میلیون و ۶۵۳ هزار واحد  ایستاد . شاخص کل با معیار هم وزن ۲۷۶۳ واحد  افزایش یافت و به رقم ۵۲۲ هزار و ۷۰۰ واحد  رسید . د ر این بازار ۶۹۱ هزار معامله به ارزش ۸۳ هزار و ۱۳۹ میلیارد  ریال انجام شد .

۴۲ د رصد  نماد های بازار بورس مثبت و ۵۸ د رصد  منفی بود ند  و ملی صنایع مس ایران، فولاد  مبارکه اصفهان و پتروشیمی بلوعلی سینا نسبت به سایر نماد ها بیشترین تاثیر مثبت و ایران خود رو نسبت به سایر نماد ها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند . امروز شاخص کل فرابورس هم با ۸۸ واحد  افزایش د ر رقم ۲۱ هزار و ۳۵۱ واحد  ایستاد .د ر این بازار ۵۰۵ هزار معامله به ارزش ۲۲۵۳ میلیارد  ریال انجام شد .۵۳ د رصد  نماد های فرابورسی منفی و ۴۷ د رصد  مثبت بود ند  و پتروشیمی مارون و پتروشیمی زاگرس نسبت به سایر نماد ها بیشترین تاثیر مثبت و سرمایه گذاری سپهر صاد رات نسبت به سایر نماد ها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند . د ر معامللات امروز بیشترین صف فروش متعلق به گروه خود رو و ساخت قطعات بود . گفتنی است؛ شورای رقابت د ر نامه ای به رئیس سازمان بورس کلیه محصولات ایران خود رو و سایپا به جز "هایما" و "تارا" را انحصاری اعلام کرد . طبق این نامه، خود روهای "شاهین"، "د نا" و "پژو ۲۰۷" باید  از بورس کالا خارج شوند ، چراکه این عرضه که به نوعی لاتاری خود رو است باید  متوقف شود .