علت افزایش چشمگیر قیمت قبوض گاز

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی کمیسیون انرژی را مامور کرد تا علت افزایش چشمگیر قبوض گاز را بررسی کرده و گزارش آن را به صحن مجلس ارائه کند. به گزارش ایسنا، سید مرتضی حسینی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس، بیان کرد: قبض مشترکان گاز به ویژه مشترکان روستایی به یکباره از ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان به ۲ الی ۶ میلیون تومان رسیده است. این اقدام شرکت گاز قابل قبول نیست و هیات رئیسه مجلس باید به این موضوع ورود کرد تا اصلاح شود. وی در ادامه اظهار کرد: افزایش لحظه ای قیمت ارز و مایحتاج ضروری مردم و انواع کالاهای صنعتی به ویژه خودرو، امان مردم را بریده است. مسئولان برای رفع این مشکل و فشاری که روی آحاد مردم به ویژه اقشار کم درآمد است سریعاً چاره اندیشی کرده و کشور را درست اداره کنند. مردم نجیب، مقاوم و وفادار ایران شایسته این نوع مدیریت و گرانی و فشار نیستند. نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اتحادیه اروپا با اقدام نابخردانه تروریست نامیدن سپاه، تمام شاخص های اخلاقی، حقوقی و ارزش های بین المللی را مخدوش کرد، این رفتار باعث سرافرازی سپاه در سطح ملی و منطقه ای می شود.

 

خبر خوش وزیر نفت برای مردم سیستان و بلوجستان

وزیر نفت گفت:در استان سیستان و بلوچستان، ۵۰ جایگاه سی ان جی جدید احداث و یک خط لوله فرآورده‌های نفتی به این استان کشیده می شود. به گزارش ایسنا، جواد اوجی وزیر نفت در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیئت دولت در خصوص تامین سوخت سیستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه دیروز به اتفاق دکتر مخبر و آقای محرابیان و نمایندگان این استان سفر خوبی به استان سیستان و بلوچستان داشتیم و تصمیمات خوبی گرفته شد. وی ادامه داد: برای انتقال فرآورده‌های نفتی اعم از بنزین و نفت و گاز و نفت سفید به استان سیستان و بلوچستان هیچ گونه خط لوله‌ انتقال فرآورده نداریم و تمام نیازهای تامین انرژی را از طریق تانکرهای سوخت رسان و ریلی انجام می‌دادیم. دولت سیزدهم دیشب تصمیم بسیار خوبی گرفت که خط لوله فرآورده‌های نفتی از جنوب کرمان تا زاهدان به طول ۵۲۰ کیلومتر که بار مالی آن ۵ هزار میلیارد تومان است ایجاد شود. این تصمیم به شورای اقتصاد می‌رود و مصوبه آن گرفته می شود تا در دو سال کاملا مشکل حل شود. اوجی درباره تعداد جایگاه‌های سوخت گفت: ۵۰جایگاه سی ان جی جدید احداث می شود و مجوز آن در شورای اقتصاد مصوب خواهد شد؛ تمام تجهیزات این ۵۰ جایگاه سی ان جی را دولت رایگان در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد.

انتقاد رحیمی از افزایش قیمت گاز
نماینده سقز در مجلس شورای اسلامی از افزایش قیمت گاز انتقاد کرد و گفت که اقدام عجیب و نسنجیده این روزها مبنی بر بازنگری در قبض های گاز برای مشترکان موجی از نگرانی و نارضایتی ایجاد کرده است. به گزارش ایسنا، بهزاد رحیمی در جلسه علنی دیروز (چهارشنبه) گفت: اقدام سوئد در اهانت به قرآن کریم و مقدسات جهان اسلام و اقدام پارلمان اروپا در تروریستی خواندن سپاه را محکوم می کنم. وی در تذکری به وزیر نفت بیان کرد: اقدام عجیب و نسنجیده این روزها مبنی بر بازنگری در قبض های گاز برای مشترکان موجی از نگرانی و نارضایتی ایجاد کرده است؛ لازم است ضمن توجه به اقلیم مناطق سرد در این قبض ها بازنگری شده و فرصت بیشتر به مشترکان جهت بهینه سازی مصرف گاز داده شود.

آلمان ۱۸ میلیارد دلار یارانه برق می‌دهد
آلمان تا ماه مه امسال، بیش از ۱۸ میلیارد دلار برای یارانه‌های طرح سقف قیمت برق و شبکه انتقال برق، هزینه خواهد کرد. به گزارش ایسنا، فلوریان تونکار، وزیر دارایی ایالتی در نامه‌ای به کمیته بودجه پارلمان آلمان اعلام کرد برآورد شده است سقف قیمت برق ۱۴.۵ میلیارد یورو (۱۵.۷۵ میلیارد دلار) هزینه خواهد شد و تازه این هزینه تا پایان ماه مه است. علاوه بر این هزینه‌ها، آلمان ۲.۱۴ میلیارد یورو برای یارانه هزینه‌های شبکه انتقال برق در دو ماه آینده صرف خواهد کرد. هزینه طرح سقف قیمت برق که برای کاستن از فشار قیمت برای مصرف کنندگان برق طراحی شده است، تماما توسط دولت آلمان تامین خواهد شد. هزینه‌های این طرح که قرار است تا آوریل سال ۲۰۲۴ اجرا شود، بسیار فراتر از ۱۸ میلیارد دلاری خواهد بود که تا پایان ماه مه امسال صرف می‌شود. طرح مذکور اکنون باید توسط کمیته بودجه پارلمان آلمان تصویب شود. آلمان در نوامبر درباره طراحی برای هزینه حداکثر ۸۲.۸ میلیارد دلار به منظور تامین مالی طرح سقف قیمت برق برای کل سال ۲۰۲۳ به جمع‌بندی رسید. اما هزینه مذکور، تنها بخش کوچکی از ۱۹۹ میلیارد دلار هزینه برنامه‌ریزی شده است که آلمان می گوید برای کمک به مصرف کنندگان و شرکتها برای تحمل هزینه‌های بالای انرژی انجام خواهد داد. البته اگر قیمت انرژی پایین‌تر از حد انتظار شود، آلمان هزینه کمتری از آنچه در ابتدا برنامه‌ریزی شده است، خواهد داشت. قیمتهای انرژی اکنون پایین‌تر از اوایل پاییز است که طرح آلمان، برنامه‌ریزی شده بود. بر اساس گزارش اویل پرایس، هوای گرمتر از حد معمول برای این وقت از سال، سطح بالای ذخایر گاز و تقاضای ضعیف بازارهای آسیایی، باعث شده است قیمت پایه گاز بازار اروپایی بسیار پایین‌تر از حد انتظار باشد.

 

 

«تجارت» بررسی کرد

گروه انرژی: نزدیک دوسوم از مردم، یعنی حدود ۶۴ درصد از مشترکان گاز کشور، مصرفی متعارف و بهینه در منازل خود دارند و مشکل اصلی مصرف بالای گاز در خانه‌ها را باید در میزان مصرف یک سوم باقی مانده مشترکان، یعنی حدود ۳۶ درصد از مشترکان جستجو کرد. به گزارش تجارت، ورود توده جدید سرما احتمال افزایش مصرف گاز را در کشور بالا برده چه بسا که در روزهای گذشته نیز شاهد روند صعودی گاز بودیم، موضوعی که اگر فکر چاره ای برای آن نشود ممکن است چالش هایی را برای کشور به بار آورد. این در شرایطی است که مشترکان تنها با کمی مدیریت مصرف می توانند نقش ویژه ای در عبور از شرایط حال حاضر داشته باشند. مصرف گاز روز شنبه (یکم بهمن‌ماه) ۶۲۲ میلیون متر مکعب بود که این مقدار از مصرف در روز یکشنبه (دوم بهمن‌ماه) به ۶۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت، به این معنا که سه درصد افزایش مصرف گاز داشتیم. با توجه به پیش‌بینی‌هایی که انجام شده تا پایان هفته روند افزایش مصرف گاز را خواهیم داشت و مصرف گاز به ۶۷۰ تا ۶۸۰ میلیون متر مکعب در روز در بخش خانگی هم می‌رسد. در این بین استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی جزو چهار استان پر مصرف گاز هستند و مقدار مصرف این چهار استان تقریبا ۴۰ درصد از مصرف خانگی کشور است.

قطع و افت فشار گاز نداریم
طبق پیش‌بینی‌ها، در روزهای آینده شاهد کاهش دما و افزایش مصرف گاز هستیم، علی رغم افزایش صعودی مصرف گاز اما اکنون مشکل جدی در تامین گاز وجود ندارد و آنطور که عباس اعظمی سخنگوی شرکت ملی گاز به ایسنا اعلام کرده در حال حاضر در هیچ نقطه ای قطع گاز نداریم، مشکل تربت جام نیز به طور کامل برطرف شده است، در شرایط فعلی در هیچ نقطه ای با افت فشار گاز در شبکه مواجه نیستیم. آنطور که جواد اوجی وزیر نفت اعلام کرده مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری معادل ۲ فاز پارس جنوبی نسبت به زمان مشابه پارسال افزایش یافته است. شدت مصرف انرژی در ایران ۲.۵ برابر میانگین جهانی است، هم‌اکنون روزانه ۹۹۰ میلیون مترمکعب گاز ترش در کشور برداشت می‌شود، روزانه از این مقدار گاز حدود ۸۴۸ میلیون مترمکعب در ۲۱ پالایشگاه گازی کشور شیرین‌سازی و در بخش‌های مختلف کشور مصرف می‌شود. به گفته وی، امسال تولید گاز کشور نسبت به پارسال ۱۳ تا ۱۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. هم‌اکنون روزانه بیش از ۱۹۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌های سراسر کشور تحویل داده می‌شود و هیچ‌گونه قطعی برق در سراسر کشور گزارش نشده است.

راهی جز مدیریت مصرف نیست
در شرایط فعلی تنها راه کوتاه مدت مدیریت مصرف توسط مشترکان است هرچند که نمی توان کم کاری های دولت در این حوزه را نادیده گرفت اما برای گذر از این شرایط لازم است تا یک همدلی ملی صورت بگیرد. حمید رضا عراقی مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران در این رابطه به ایسنا گفت: باید از هم اکنون برای متنوع سازی سبد سوخت، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، سرمایه‌گذاری، مدیریت، افزایش تولید پایدار و بهینه سازی مصرف انرژی اقداماتی انجام شود در غیر این صورت سال آینده شرایط سخت‌تری را تجربه خواهیم کرد. وی با بیان اینکه برای حل مشکل فعلی در صنعت گاز در کوتاه مدت چاره ای جز صرفه جویی نیست، اظهار کرد: برای درازمدت راهکارهای مختلفی وجود دارد، دولت باید تصمیمات جدی برای گاز بگیرد، سال آینده نیز شرایط بهتر از این نخواهد بود، در پارس جنوبی، مخازن پالایشگاه‌ها و میادین باید وضعیت فعلی را از نظر حجم گاز تثبیت کنند که این مساله نیازمند سرمایه‌گذاری، تکنولوژی و مدیریت است. وی افزود: به جز این مساله باید مخازن و میادین جدید اکتشاف شود که این موضوع نیز نیازمند سرمایه گذاری و تکنولوژی است، از طرف دیگر باید جدی بحث بهینه سازی مصرف سوخت در تمام ابعاد اعم از صنایع، نیروگاه‌ها، خانگی و تجاری و قوانین موجود مورد توجه قرار بگیرد، همچنین باید به تنوع سازی سبد سوخت نیز توجه شود. مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه زمانی گاز مایع داشتیم که به دلیل مخازن و میادین جدید از جمله پارس جنوبی به گاز طبیعی تبدیل شد، ادامه داد: این برداشت اشتباه به وجود آمد که باتوجه به این حجم گازی که در ایران وجود دارد فقط باید گازرسانی انجام شود. عراقی با تاکید بر اینکه قوانینی که در ارتباط با بهینه سازی وجود داشت نیز چندان در گذشته مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: سال ۱۳۹۹ شورای عالی انرژی دستورالعملی را ابلاغ کرد که در آن به ناترازی گاز اشاره شده بود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از برقراری پروازهای ایران به اروپا خبر داد و گفت: در اروپا فقط در یک فرودگاه به هواپیماهای ایرانی سوخت تحویل می‌شود. مقصود اسعدی سامانی ، اظهار کرد: در بحث برقراری پروازهای ایران به اروپا محدودیتی ایجاد نشده است. وی ادامه داد: اروپایی ها علاقمند به داشتن ارتباط با ایران هستند و ما نیز باید این ارتباط را با دنیا داشته باشیم. وی با یادآوری این‌که در حال حاضر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به اروپا پرواز دارد، افزود: متاسفانه به هواپیماهای ایرانی در اروپا سوخت تحویل نمی‌شود، تنها در ایتالیا در یک فرودگاه کوچک به دلیل آن‌که سوخت‌رسانی آن ارتباطی به آمریکایی‌ها ندارد، هواپیماهای ایرانی می‌توانند سوخت‌گیری کنند.
وی با اشاره به این‌که 10 هواپیما باری در ناوگان هوایی کشور داریم، اضافه کرد: تعدادی هواپیما وارد کشور شده است.

وزیر راه و شهرسازی از افزایش تفویض اختیارات به استان‌ها و مدیران استانی در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: این اقدام به شرطی است که ابتکارات برای برداشتن موانع پیش رو در این طرح ارائه شود. مهرداد بذرپاش اظهار کرد: حداکثر اختیارات به استان‌ها در طرح نهضت ملی مسکن داده می‌شود به شرطی که حداکثر ابتکارات نیز از سوی استان‌ها برای حل مشکلات بکار گرفته شود چرا که مشکل حل نشدنی نداریم. وی با تاکید بر رعایت الگوی ایرانی_ اسلامی در ساخت واحدهای مسکونی، افزود: باید کشور را به یک کارگاه بزرگ ساخت مسکن تبدیل کنیم و امور مربوط به ساخت مسکن را یک امر واجب عینی برای خود بدانیم. وزیر راه و شهرسازی مشارکت نهادها و بخش خصوصی را ضامن تحقق حداکثری این طرح ملی دانست و گفت: همه باید در این طرح مهم مشارکت داشته باشند و کسی کنار نایستد.

احتمال افزایش سوانح ریلی وجود دارد!
کانون دانش‌آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی راه‌آهن با تاکید بر اهمیت روزافزون صنعت حمل‌ونقل ریلی، به وجود برخی مشکلات در شرکت راه‌آهن از جمله نزول شدید عملکرد باری راه‌آهن در سال ۱۴۰۰، کاهش ایمنی و افزایش احتمال سوانح بزرگ و دفع سرمایه‌گذاران خصوصی اشاره کرد. کانون دانش‌آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم‌وصنعت، در بیانیه‌ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی، در خصوص مسائل شرکت راه‌آهن، به نکاتی اشاره کرد. در این بیانیه آمده است: دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت ایران به‌عنوان اولین و تنها دانشکده تخصصی حوزه حمل‌ونقل ریلی خاورمیانه با سابقه ۲۵ ساله و تربیت بیش از ۲۰۰۰ متخصص ریلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی بر خود لازم می‌داند با توجه به وظایف ذاتی خود و به‌نمایندگی از جامعه فارغ‌التحصیلان و اساتید دانشکده مزبور نکاتی را به عرض رساند.

جزئیات حادثه در محوطه
کارگاهی آزادراه تهران-شمال
مدیرعامل شرکت آزادراه‌ها تهران-شمال با بیان جزئیات جدید از حادثه امروز در آزادراه تهران-شمال، گفت: این حادثه در جنوب تونل در حال ساخت شماره ۱۹ روی داده است. سعید شهسواری با اشاره به حادثه روز گذشته در آزادراه تهران-شمال، اظهار کرد: این اتفاق یک حادثه کارگاهی بوده که مربوط به جنوب تونل 19 در منطقه 2 آزادراه تهران-شمال است. وی ادامه داد: این اتفاق هیچ ارتباطی به محدوده در حال بهره‌برداری آزادراه تهران-شمال یعنی منطقه یک، منطقه 4 و تونل البرز ندارد. وی در تشریح چگونگی بروز این حادثه، افزود: بیرون از تونل کارگران در حال اجرا کردن سردر بوده‌اند که قالب در رفته و باعث شده 4 نفر مجروح شوند. مدیرعامل آزادراه تهران-شمال یادآور شد:‌ این 4 نفر بلافاصله با اورژانس به بیمارستان اعزام شده‌اند که 2 نفر از آنها از بیمارستان مرخص شده و 2 نفر دیگر نیز بعدازظهر ترخیص خواهند شد. حال عمومی این افراد خوب است. شهسواری تاکید کرد: مقرر شده بهار سال آینده بهره‌برداری شود و ارتباطی به فاز یک و چهار و تونل البرز که مردم استفاده می‌کنند، ندارد؛ بلکه یک حادثه کارگاهی بوده که در داخل پروژه رخ داده است.

طی امضای تفاهمنامه‌ای مقرر شد؛

گروه راه ومسکن: در تفاهم وزیر راه و شهرسازی با مدیران عامل ۵ بانک دولتی شامل ملی، صادرات، تجارت، سپه و ملت مقرر شده است تا تامین مالی یک میلیون و ۱۵۵ هزار واحد مسکونی انجام، تا در اجرای این طرح تسریع شود.
به گزارش تجارت به نقل از وزارت راه و شهرسازی، در تفاهم‌نامه‌هایی جداگانه تامین مالی برای احداث یک میلیون و ۱۵۵ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به امضای مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مدیران عامل بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، سپه و ملت رسید.
بر این اساس مقرر شده است تا بانک ملی برای تامین ۱۵۰ هزار واحد مسکونی، بانک صادرات برای تامین ۵۰۰ هزار واحد مسکونی، بانک تجارت برای تامین ۲۰۰ هزار واحد مسکونی، بانک سپه برای تامین مالی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی و بانک ملت برای تامین مالی ۱۰۵ هزار واحد مسکونی اقدام کنند. جزئیات پرداخت تسهیلات بر اساس قانون جهش تولید و تأمین مسکن، در قالب دستورالعمل بانک مرکزی در آذر ماه ۱۴۰۰ مشخص و ابلاغ شده است.
بر اساس جزئیات این دستورالعمل، تسهیلات موضوع طرح جهش تولید و تامین مسکن پس از تایید وزارت راه و شهرسازی به متقاضی تعلق خواهد گرفت. تسهیلات ساخت مسکن موضوع قانون جهش تولید و تامین مسکن در تهران معادل ۴۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای ۱ میلیون نفر جمعیت معادل ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌‎ها ۳۵۰ میلیون تومان در سایر شهرهای کشور ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است. بر همین اساس این تسهیلات مطابق با پیشرفت پروژه به صورت تدریجی معادل پرداخت ۱۰ درصد در مرحله پی کنی و فنداسیون، ۴۰ درصد در مرحله اسکلت و سقف، ۲۵ درصد در مرحله سفت کاری و ۲۵ درصد در مرحله نازک کاری پرداخت می‌شود.
پرداخت تسهیلات ساخت۱۵۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی توسط بانک ملی
وزیر راه و شهرسازی با امضای تفاهم نامه همکاری با مدیر عامل بانک ملی خواستار تسریع در پرداخت تسهیلات و اجرای طرح نهضت ملی مسکن شدند. در این تفاهم ‌نامه بانک ملی تعهد کرده تا تامین مالی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی را در برنامه قرار دهد. این تعداد شامل انواع ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن اعم از خود مالکی، احداث پروژه‌های حمایتی در اراضی ۹۹ ساله توسط وزارت راه و شهرسازی و مربوط به ساخت واحد های مسکونی توسط متقاضیان در زمین ‌های واگذار شده برای احداث خانه های یک طبقه حیاط دار خواهد بود.
بر اساس این تفاهم‌نامه بر اساس شرایط اعطای تسهیلات در طرح نهضت ملی مسکن، متقاضیان واجد شرایط از طرف وزارت راه و شهرسازی معرفی می‌شوند.

بانک صادرات متعهد برای پرداخت تسهیلات ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی
مدیر عامل بانک صادرات با حضور در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی با امضای تفاهم نامه همکاری متعهد شد که برای پرداخت تسهیلات ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن از منابع داخلی بانک در سراسر کشور اقدام لازم را انجام دهد.
مدیر عامل بانک تجارت نیز تفاهم نامه همکاری با مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امضا کرد. بر اساس این تفاهم نامه، بانک تجارت تأمین مالی پرداخت تسهیلات ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن را بر عهده گرفت.این تسهیلات به متقاضیانی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند و واجد شرایط اولیه شناخته شده و واریز وجه اولیه خود را انجام داده باشند، تعلق می گیرد.

بانک سپه تسهیلات ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را می پردازد
در تفاهم وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک سپه مقرر شد تا احداث و تامین مالی۲۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن انجام شود.بر اساس این تفاهم‌نامه و به منظور تقویت نقش بانک‌ها در ارایه تسهیلات به بخش مسکن مقرر شده است تا ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در همکاری وزارتخانه و بانک سپه احداث شود. همچنین در مذاکره جداگانه تفاهم نامه همکاری بین وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک ملت امضا و مقرر شد تا تامین مالی پرداخت تسهیلات ساخت ۱۰۵ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن طی ۳ سال توسط این بانک در سراسر کشور انجام شود.تفاهم‌نامه تامین مالی پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن بین وزارت راه و شهرسازی و بانک ملت به امضای مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک ملت رضا دولت‌آبادی رسید. این تفاهم‌نامه که در ۷ماده به امضا رسیده است،بانک ملت متعهد شده تا برای مسکن روستایی و شهری در مراکز جمعیتی زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت برای اساس سهمیه سالانه, حداقل برای ۸۰ هزار واحد مسکونی در پروژه‌های خودمالکین شهری و حداقل برای ۲۵ هزار واحد مسکونی شهری در پروژه‌های حمایتی طرح نهضت ملی مسکن در اراضی دولتی اجاره ۹۹ ساله پرداخت تسهیلات داشته باشد.همچنین مدت این تفاهم‌نامه ۳ سال است که در صورت توافق طرفین و تنظیم متمم قابل تمدید است.

گروه راه و مسکن: مالیات بر عایدی سرمایه قرار است با حذف جذابیت سوداگری در بازارهای مسکن، خودرو، طلا و ارز، سرمایه‌های سرگردان را که با رشد تقاضای سرمایه‌ای، به اقتصاد آسیب میزند، به سمت تولید هدایت کند. به گزارش تجارت به نقل از مهر، مصیبت بزرگ پدیده سوداگری، سال‌هاست که گریبان‌گیر اقتصاد کشور شده؛ به‌طوریکه کارشناسان آن را یکی از عوامل مهم به شماره افتادن نفس تولید می‌دانند. از نشانه‌های وجود این پدیده شوم در کشور، رونق کاذب بازارهای موازی با تولید است. بازارهایی همچون بازار زمین، طلا، خودرو و ارز که محمل مناسبی برای جولان سوداگران و دلالان هستند. کسانی که می‌خواهند یک شبه راه صد ساله را بروند سرمایه خود را وارد یکی از این بازارها می‌کنند و در سایه نبود قوانین بازدارنده، سودهای هنگفت به جیب می‌زنند. اما این تمام ماجرای سوداگری نیست؛ چراکه ورود پول‌های کلان به بازارهایی مثل مسکن و خودرو باعث افزایش تقاضای سرمایه‌ای می‌شود و در نتیجه نیاز مصرفی مردم را با چالش مواجه می‌کند.