یک مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه آسیب واردشده به دانش‌آموزان در دوران کرونا و آموزش مجازی شاید به‌اندازه ترک تحصیل باشد، گفت: راهکار جبران خلأ آموزشی ایجادشده برای دانش‌آموزان تأکید بر ارزشیابی و امتحان گرفتن‌های متعدد نیست.
میثم نجات‌خواه در گفت‌و‌گو با تسنیم درباره ضرورت جبران زمان از دست رفته آموزش ناشی از تعطیلات اخیر مدارس اظهار کرد: هم‌اکنون شاهد انواع مختلفی از مدارس دولتی خاص و غیردولتی در کشور هستیم که سطوح متفاوتی از آموزش و امکانات را ارائه می‌دهند همچنین دانش‌آموزان تهران با شهرستان و شمال تهران با جنوب و مرکز تهران شرایط متفاوتی دارند.
وی افزود: پرسشی از وزارت آموزش و پرورش مطرح است که با وجود ایجاد مرکز آموزش از راه دور در سال 78 چرا سال 99 با ورود به دوران کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها، غافلگیر شدند؛ وقتی سیستم آموزش از راه دور در وزارت آموزش و پرورش تعریف شده و 20 سال از ایجاد آن گذشته است چرا جدی گرفته نشد و فقط برای دانش‌آموزان مناطق بسیار دور به شکل ضعیف اجرا می‌شد؟ در حالی که آموزش از راه دور در طول این 20 سال باید پیشرفت می‌کرد.
این مشاور تحصیلی ادامه داد: در دوران کرونا شاهد بودیم سایر کشورها، آموزش مجازی را بسیار پیشرفته‌تر ارائه کردند و حتی ژاپن، فنلاند و آمریکا قبل از دوران کرونا نیز از آموزش مجازی استفاده می‌کردند، در ایران هم می‌توانستیم با الگوبرداری و بومی‌سازی از آموزش مجازی استفاده کنیم اما هیچ وقت به این موضوع فکر نکردند.
نجات‌خواه متذکر شد: مسئولان آموزش و پرورش باید با نگاه به آینده برنامه‌ریزی کنند، برخی کتاب‌های درسی از جمله تفکر و پژوهش به تازگی به سیستم آموزشی وارد شده است و می‌توانستند با استفاده از ظرفیت آموزش مجازی و استفاده از چند استاد برتر کشوری، برای آموزش مفهوم تفکر به تمام دانش‌آموزان کشور بهره برد.
وی با اشاره به اینکه آسیب وارد شده به دانش‌آموزان در دوران کرونا و آموزش مجازی شاید به اندازه ترک تحصیل باشد، گفت: به عنوان مثال برخی دانش‌آموزان سال 98 همزمان با مجازی شدن آموزش‌ها در پایه هفتم بودند و اکنون با گذشت سه سال شاید به کلاس بالاتر رفته باشند اما به لحاظ سطح سواد همچنان در پایه هفتم باقی مانده‌اند و شاید عقب‌گرد هم داشتند.
امتحان گرفتن‌های متعدد راهکار جبران نیست!
نجات‌خواه ادامه داد: ای کاش در سال تحصیلی جاری که به صورت حضوری آغاز شد با یک تدبیر جدید و نه فقط تأکید بر امتحان گرفتن‌های متعدد از دانش‌آموزان راهکاری برای اٌفت تحصیلی و خلأ آموزشی ایجاد شده داشتند؛ هم‌اکنون دانش‌آموزان به شدت تحت فشار هستند چون فقط از آنها امتحان گرفته می‌شود در حالی که در آموزش مجازی چیزی به آنها ارائه نشده است، روند فعلی که بر امتحان گرفتن‌های متعدد تأکید دارد به لحاظ روانی به دانش‌آموزان آسیب‌ می‌زند و آموزش و پرورش باید تدبیری اساسی برای این موضوع بیاندیشد.
وی با اشاره به اینکه مهر امسال و همزمان با آغاز سال تحصیلی حضوری، رویکرد وزارت آموزش و پرورش ارزشیابی دقیق‌تر دانش‌آموزان بود در چنین شرایطی که دائم بر امتحانات تأکید می‌شود طبیعی است که برای دانش‌آموزان 6 تا 18 ساله تعطیلی مدارس اتفاق خوبی است، گفت: در سه سال گذشته آموزش موثر و مناسبی ارائه نشده است اما اکنون همان چیزی که ارائه نشده است را در امتحانات از دانش‌آموزان می‌خواهند.
این مشاور تحصیلی درباره ضرورت جبران ساعات آموزشی از دست رفته برای دانش‌آموزان و تبعات احتمالی بی توجهی به این موضوع گفت:دانش‌آموزی که دوره ابتدایی را به شیوه مجازی طی می‌کند، نگاه او به آموزش، قاب گوشی است اما روح آموزش و حس شادابی که معلم موظف است به دانش‌آموز بدهد، کجاست.
نجات‌خواه ادامه داد: راهکار جبران خلأ آموزشی ایجاد شده برای دانش‌آموزان تأکید بر ارزشیابی و امتحان نیست؛ وقتی آموزش مجازی شد همه چیز از دانش‌آموز گرفته شد پس اکنون در دوره آموزش حضوری باید همه چیز را به او برگردانیم همچون ساعت آموزشی و شرایط مناسب آموزش و از همه مهمتر معلمانی که برای جبران آماده هستند؛ در فضای مجازی، آموزش موثری ارائه نمی‌شود و ضعف تحصیلی ایجاد شده ممکن است تا سال‌های آینده همراه دانش‌آموز باشد و دیگر نتوان این خلأ آموزشی را جبران کرد همچنین ابزار، امکانات و بودجه در اختیار وزارت آموزش و پرورش است که باید برای جبران ساعات از دست رفته آموزش اقدام کند، معلمان یا مدارس نمی‌توانند مشکل اُفت تحصیلی را رفع کنند.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران درباره اقدامات انجام شده برای بازگرداندن املاک واگذار شده شهرداری به غیر گفت: در این مسیر به املاک و اموالی رسیدیم که در اختیار افراد غیر بود و ۱۰۳ ملک نیز تا به امروز برگردانده شده است.
گودرزی در تشریح آخرین وضعیت سامانه شفافیت افزود: سایت شفافیت از سال ۹۷ راه اندازی شده است و طبق اسناد قانونی ۷۷ مورد باید در آن بارگذاری شود که تا به امروز ۳۵ مورد بارگذاری و از مابقی موارد باقیمانده نیز برای ۵-۶ مورد لایحه تنظیم شده اما مشکلی که وجود دارد امکان بارگذاری اطلاعات به دلیل نبود داده وجود ندارد.
وی ادامه داد: در حال اصلاح دیگر موارد و مشکلات موجود در این بخش هستیم و تا پایان سال نیز مابقی موارد قانونی نیز در سایت شفافیت بارگذاری می‌شود.
رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران درباره اقدامات انجام شده برای بازگرداندن املاک واگذار شده شهرداری به غیر ادامه داد: بازگرداندن املاک و دارایی‌هایی شهرداری اقدامی است که از ابتدای فعالیت خود در شهرداری به شکل جدی آن را در دستور کار قرار دادیم.
وی با بیان این مطلب که برای شناسایی املاک سامانه جامع املاک احیا و فراخوان‌هایی نیز داده شد، ادامه داد: به واسطه گستردگی شهرداری، معاملات و تهاتر در شهر، داده‌های درستی در بخش املاک از دوره پیشین مدیریت شهری در اختیار ما قرار نگرفت و به همین دلیل ما به سمت شفاف سازی در این بخش حرکت کردیم تا ببینیم املاک و دارایی متعلق به شهر کجا قرار دارد و در اختیار چه کسانی است.
وی با تاکید بر این مطلب که در این مسیر به املاک و اموالی رسیدیم که در اختیار افراد غیر بود و ۱۰۳ ملک نیز تا به امروز برگردانده شده است، گفت: تعداد کل املاک واگذار شده و در اختیار غیر به دلیل نبود اطلاعات آنها موجود نیست و در این مسیر نیز شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷ گزارشات خود را اعلام کنند.
گودرزی با بیان این مطلب که در برخی از موارد قراردادهای واگذاری املاک به افراد تمام شده است و باید املاک تحویل داده شود، گفت: در یک مورد باغ ۵۳۰۰ متری در منطقه یک و در موردی دیگر پارکینگ‌هایی در اختیار افراد بود که زمین و ملک برای شهرداری بود که روی آنها نیز اقدام شد و در این مسیر اگر به دستگاه قضائی نیز نیاز باشد به طور حتم از آن استفاده خواهیم کرد و بهره می بریم. رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که ارزش املاک بازپس گرفته شده شهرداری چه مبلغی است؟ افزود: ۹,۰۰۰ میلیارد تومان ارزش املاک بازپس گرفته شده در این دوره از مدیریت شهری پایتخت است.
گودرزی در تشریح جزئیات پرونده شیان و تصرف اراضی ملی ادامه داد: در دوره گذشته مدیریت شهری تهران یکی از مدیران سابق شهرداری به شکل شراکتی زمینی را تصاحب و برای آن سند تک برگ دریافت می‌کند و پس از آن پروانه ساختمانی صادر می‌شود.

وزارت بهداشت در گزارشی بررسی دو هفتگی وضعیت موارد مثبت، بستری و مرگ ناشی از پاندمی کووید ۱۹ در ایران و جهان را منتشر کرده است که بر اساس آن در کشورمان در هفته ۱۵۱ بیماری منتهی به ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱، ۳۶۸ نفر بستری و ۱۷ تن نیز جان خود را از دست داده‌اند. جمع تجمیعی تعداد بستری‌های کرونایی در هفته ۱۵۱ بیماری در کشور ۳۶۸ نفر بوده است و مجموعا در این هفته ۱۷ نفر فوتی ناشی از کرونا گزراش شده است. این در حالی است که در هفته پیشین از آن، یعنی هفته ۱۵۰ بیماری، ۲۳۵ مورد بستری و ۱۸ مورد فوت گزارش شده است. همچنین مجموع تعداد موارد سرپایی در استان‌های کشور در هفته ۱۵۱ پاندمی منتهی به ۱۹ دی ۱۴۰۱، ۳۸۳ نفر بوده است. این تعداد در هفته ۱۵۰ پاندمی منتهی به ۱۲ دی ماه ۱۴۰۱، مجموع تعداد موارد سرپایی ۱۳۸ نفر بوده است. در عین حال طبق اعلام وزارت بهداشت، میزان بستری در ۱۰۰ هزار نفر و میزان مرگ در یک میلیون نفر در استان‌های کشور، در هفته ۱۵۱ پاندمی که به ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱، منتهی بوده است، در نمودارهای زیر قابل مشاهده است. به ترتیب سه استان سمنان، کرمان و خراسان جنوبی در هفته ۱۵۱ پاندمی بیشترین میزان بستری در ۱۰۰ هزار نفر را داشته‌اند.

مرکز آمار ایران پیش بینی کرد، جمعیت ایران از اواخر دهه ۱۴۳۰ به بعد نزولی شده و در این سال به ۹۳.۶ میلیون نفر برسد. مرکز آمار ایران با انتشار نمودار جمعیتی ایران تا سال ۱۴۳۰ پیش بینی کرد، حمعیت ایران در اواخر دهه ۱۴۳۰ روند نزولی در پیش بگیرد. بر اساس این گزارش، جمعیت ایران در سال‌های ۱۴۰۵، ۸۷.۷ میلیون نفر، ۱۴۱۰، ۸۹.۶ میلیون نفر، ۱۴۱۵، ۹۱.۴ میلیون نفر، ۱۴۲۰، ۹۲.۸ میلیون نفر، ۱۴۲۵، ۹۳.۷ میلیون نفر و ۱۴۳۰، ۹۳.۶ میلیون نفر پیش بینی شده است. نتایج پیش‌بینی‌های سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ در مورد تحولات باروری نشان می‌دهد که در هر سه سناریو (پایین، متوسط و بالا) تا سال ۱۴۲۰ سطح باروری ایران به سطح جانشینی افزایش نخواهد یافت؛ و نرخ رشد جمعیت در هر سه سناریو کاهشی خواهد بود. در سناریوی حد پایین در سال ۱۴۰۹ نرخ رشد جمعیت ایران به حدود صفر می‌رسد و بر مبنای سناریوی حد متوسط در سال ۱۴۲۹ نرخ رشد جمعیت ایران منفی می‌شود. همچنین یکی از نگرانی‌های سال‌های اخیر مقامات ارشد کشور بحران جمعیت و یا نزدیک شدن کشور به مرحله بحران جمعیت و بسته شدن پنجره جمیعیتی کشور است. یکی از علل اصلی این نگرانی، کاهش بستر و ظرفیت سرعت‌دهی به فرایند توسعه و رشد اقتصادی است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی شرایط تخصیص وام سفر را تشریح کرد و گفت: وام ۳۰ میلیون تومانی سفر به سرپرستان خانوار تعلق می گیرد.
روح الله حسین زاده مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی موضوع اختصاص وام ۳۰ میلیون تومانی سفر را در گفت‌گو مهر تشریح کرد و گفت: در حال حاضر با ۱۵ دستگاه دولتی تفاهمنامه همکاری برای اختصاص این وام امضا کرده‌ایم تا وام ۳۰ میلیون تومانی با چهار درصد سود به کارمندان دولت یا کسانی که می‌توانند گواهی کسر از حقوق دریافت کنند تعلق می‌گیرد.
وی گفت: درخواست بودجه برای اجرای این طرح را از محل تبصره ۱۸ داده‌ایم به محض آنکه چنین مبلغی اختصاص یابد، این وام نیز در اختیار سرپرست خانوار قرار می‌گیرد. در حال حاضر ساز و کار آن با بانک عامل معین شده است. هر زمان دولت این پول را بدهد آن را در اختیار بانک قرار می‌دهیم. پس از آن، پکیج سفرها ارائه می‌شود.
وی با بیان اینکه ارائه وام سفر در راستای ارزان سازی سفرها اجرا می‌شود گفت: در نظر داریم تا وام سفر را به دو وام ۳۰ میلیون تومانی برسانیم یعنی هر خانواده‌ای بتواند ۶۰ میلیون تومان برای دو سفر بگیرد. نمی‌توان این وام را یک جا و با مدت زمان کمی دریافت کرد بلکه باید وام اول را در حوزه سفر خرج کرده باشد تا مشمول دریافت وام دوم شود. اکنون در حال رایزنی هستیم تا هر کسی که برای دریافت وام اول اقدام کرده مشمول دریافت وام دوم نیز شود.
حسین زاده درباره اینکه تا کنون مدل‌های مختلفی از کارت‌های سفر ارائه شده است ولی بی نتیجه مانده گفت: ما در این مدل قرار است مردم را تشویق به سفر کنیم بنابراین نمی‌توان این وام را نقد کرد بلکه باید تنها در حوزه خرید اجزای سفر استفاده شود.

سرآمدآنلاین - شرکت پتروشیمی پارس موفق به اخذ رتبه اول از نظر بهره وری کل عوامل در گروه فرآورده های نفتی و همچنین کسب رده ۲۳ از نظر میزان فروش درآمد با ۱ رتبه صعود نسبت به سال قبل شد. به گزارش روزنامه تجارت به تقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی پارس، بیست و پنجمین همایش رتبه‌بندی صد شرکت برتر ایران (IMI-100) با برنامه‌ریزی سازمان مدیریت صنعتی امروز با حضور معاون طرح و برنامه وزارت صمت، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد. این رتبه‌بندی که ۵۰۰ شرکت بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور را معرفی می‌کند با هدف معرفی و شناسایی جایگاه بنگاه‌های اقتصادی و گروه‌های صنعتی ، گسترش رقابت بین بنگاه اقتصادی انجام شد. در این ارزیابی، شرکت‌های برتر بر اساس شاخص‌هایی همچون «بیشترین فروش»، «بیشترین سودآوری»، «بالاترین ارزش بازار»، «بالاترین ارزش افزوده»، «بیشترین دارایی»، «بالاترین اشتغال‌زایی»، «بالاترین بهره‌وری کل عوامل»، «شاخص‌های اندازه و رشد شرکت»، «شاخص‌های صادرات»، «شاخص‌های نقدینگی»، «شاخص‌های بدهی» و «شاخص‌های بازار» معرفی شدند. شرکت پتروشیمی پارس از بین شرکت های گروه فرآورده های نفتی ، رتبه اول رده‌بندی شرکت‌های برتر کشور(IMI-100)، را از نظر بهره وری کل عوامل و همچنین کسب رده 23 ا ز نظر میزان فروش درآمد با 1 رتبه صعود نسبت به سال قبل را به دست آورده است. شرکت پتروشیمی پارس با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم به منظور توسعه فعالیت‌های خود در صنعت پتروشیمی از ابتدای فعالیت خود هر سال سیر صعودی را طی کرده است. این همایش با حضور مدیران ارشد شرکت‌های برتر کشور در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

در بیست و پنجمین سال رتبه بندی شرکت‌های برتر کشور، نفت ستاره خلیج فارس مقام دوم را کسب کرد.
به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل شرکت نفت ستاره خلیج فارس، در بیست و پنجمین سال رتبه بندی شرکت‌های برتر کشور که به همت سازمان‌
مدیریت‌ صنعتی برگزار شد، شرکت نفت ستاره خلیج فارس از میان 100 شرکت بزرگ رتبه بندی شده کشور توانست مقام دوم را از آن خود کند.
این رتبه بندی با الهام از رسالت سازمان با فراهم نمودن آمار و اطلاعات شفاف و مفید در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور، فضای روشن‌تری از کسب و کار اقتصادی کشور ارائه می‌دهد.
بیست و پنجمین دوره انتخاب شرکت‌های برتر و پیشرو ایران موسوم به IMI-100 هرسال با شاخص‌های مختلف کارشناسی، اقدام به انتخاب شرکت‌های برتر ایران در زمینه‌های مختلف
می‌کند.
هدف از برگزاری همایش IMI-100، شفاف سازی فضای کسب و کار و ایجاد
فضای رقابتی بین شرکت‌های برتر ایران است.
مبنای اولیه این رقابت میزان فروش شرکت‌هاست؛ این شاخص، از منطق اقتصادی بالایی برخوردار بوده و بیانگر
خروجی شرکت‌ها و اثر گذاری‌شان بر اقتصاد ملی است.