اصلاح ساختار اقتصادی هدف اول دولت سیزدهم

معاون پارلمانی رئیس جمهور ، اصلاح ساختار معیوب اقتصادی کشور را مهمترین هدف و در اولویت نخست دولت سیزدهم عنوان کرد که تحقق آن به همراهی آحاد جامعه نیاز دارد.
سید محمد حسینی دیروز چهارشنبه در مراسم آغاز دهه مبارک فجر که در حوزه‌ علمیه امام صادق (ع) ورامین برگزار شد، اظهار داشت: امروز طرح های اساسی و بزرگ در کشور آغاز شده اما اجرایی شدن آن زمان بر است، از طرف دیگر با تلاش دولت، تورم بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته اگر چه همچنان تورم بالاست و باید در این زمینه تلاش کرد.
وی بااشاره به تلاش دولت در رفع مشکلات کشور افزود: در دولت سیزدهم‌کارهای زیادی انجام شده اما چون مشکلات نیز بسیار است امکان دارد بخشی از اقدامات زیربنایی دولت به چشم نیاید.
این مسئول خاطرنشان کرد: در دهه ۹۰ به دلیل رخوت و کم کاری برخی مدیران بویژه مدیران بالادستی، مشکلات متعددی در حوزه اقتصاد رقم خورد و دولت سیزدهم درحالی کار خود را شروع کرد که تورم به نزدیک ۶۰ درصد رسیده بود و برخی می گفتند باید نظام کوتاه بیاید و شروط غرب را بپذیرد.

 

چهار هزار طرح در دهه فجر به بهره برداری می رسد

سخنگوی دولت اعلام کرد که حدود چهار هزار طرح در حوزه های مختلف تولید، خدماتی و عمرانی آماده افتتاح است که در دهه فجر به بهره برداری می رسد.
علی بهادری جهرمی، دیروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در نشست امروز هیات دولت لایحه تشکیلات و اختیارات و وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بررسی و کلیات آن به تصویب رسید. بهادری جهرمی با اشاره به اینکه امروز گزارشی از وضعیت رشد تولید ارایه شد، گفت: بر اساس این گزارش در حوزه صنعت، صنعت فولاد ما توانست بیشترین رشد را در بین کشورهای تولیدکننده فولاد داشته باشد. وی همچنین گفت که بر اساس گزارش وزارت ارشاد، از امروز جشنواره فیلم فجر با اکران ۲۴ فیلم آغاز شده است. بهادری جهرمی در پاسخ به ایرنا درباره آخرین وضعیت بررسی دستور رییس جمهور برای واگذاری خودروهای خارج از ضابطه به کجا رسید و آیا تخلف دستگاه ها محرز شده است؟ اظهار داشت: رییس جمهور تاکید داشته و دارد که به هیچ وجه ویژه خواری صورت نگیرد و این موضوع از ابتدای دولت ابلاغ شده است و دستگاه ها ملزم به آن هستند. سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: هنوز وزارت صنعت گزارشی در این خصوص ارایه نکرده است.

آماده «رویارویی مستقیم»
با روسیه پوتین هستیم
در بحبوحه جنگ اوکراین، رئیس کمیته نظامی ناتو در سخنانی گفت که این ائتلاف آماده یک «رویارویی مستقیم» با روسیه است. به گزارش یاهو نیوز، «راب باوئر» رئیس کمیته نظامی ناتو در واکنش به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این سازمان تحت امر آمریکا برای یک رویارویی با نظام ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در بحبوحه جنگ در اوکراین آماده است یا خیر گفت: ما آماده‌ایم. اما او تاکید کرد که فکر نمی‌کند درگیری هسته‌ای بین این دو قدرت نظامی رخ دهد، زیرا پوتین «دیوانه» نیست و همچنان فردی «منطقی» به شمار می‌آید. راب باوئر همچنین به شبکه تلویزیونی آرتی‌پی پرتغال گفت که ناتو تنها در صورتی پاسخ خواهد داد که روسیه با حمله به یک کشور عضو ناتو از خط قرمزها عبور کند. باوئر گفت که ناتو حرکت گروه‌های جنگی در امتداد جبهه شرقی را آغاز کرده و پس از حمله روسیه به اوکراین، چهار گروه جنگی دیگر ایجاد کرده است. او گفت که این پیام مهمی برای مسکو است تا نشان دهد موضع ناتو تغییر کرده است.
این اظهارات به دنبال آن مطرح می‌شود که اوکراین توانست در ژانویه قول مساعد غرب را برای دریافت تانک‌های جنگی به منظور مقابله با ارتش روسیه بگیرد. اوکراین در سری اول، ۱۲۰ تا ۱۴۰ تانک غربی را از ائتلافی متشکل از ۱۲ کشور از جمله انگلیس و ایالات متحده دریافت خواهد کرد. آلمان عضو ناتو هم پس از موافقت با ارسال تانک‌های لئوپارد، به این ائتلاف پیوست.

جنگ اوکراین نشان داد
هژمونی غرب توخالی است
به نوشته یک نشریه اسپانیایی، غرب پس از پیروزی در جنگ سرد، اکنون صلح را از دست داده و نه تنها پس از پایان جنگ اوکراین، دنیا دیگر مثل قبل نخواهد بود، بلکه این درگیری نشان داد که هژمونی غرب بیش از پیش توخالی شده است.
نشریه لاوانگواردیا اسپانیا در گزارشی آورده است: میرا میلوسویچ متخصص سیاست بین‌الملل از موسسه سلطنتی الکانو اسپانیا معتقد است غرب در جنگ سرد پیروز شده اما صلح را از دست داده است. وقتی جنگ تمام شود، دنیا دیگر مثل قبل نخواهد بود. به گفته این کارشناس اسپانیایی، بعد از جنگ اوکراین، وضعیت از یک سیاست امنیتی به سمت یک سیاست دفاعی و دو بلوک "غرب و دیگران" می رود. این وضعیت چندان تاریک یا روشن نیست و به سبک جنگ سرد نخواهد بود چرا که وابستگی متقابل اقتصادی بیشتر است. در حال حاضر، قدرت‌های جدیدی مانند چین و هند و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای‌تر مانند برزیل و ترکیه، نفوذ خود را افزایش داده‌اند. اما آنچه در بافت غربی شاهد هستیم، کاملا برعکس است: زوال نسبی. بر اساس نقشه جهان، شرق بیشتر طرفدار مسکو است و غرب تقریبا به موازات آن، در برابر روسیه قرار دارد. آفریقا به عنوان یک محل برخوردها، برجسته است.

ادعای یک رسانه درباره سوال
از رئیس‌جمهور غیرقابل اعتناست
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادعای یک رسانه مبنی بر طرح سوال از رئیس‌جمهور به نقل از یک منبع نامشخص را بی‌اساس و کذب دانست و گفت: ادعای مطرح شده به نقل از نماینده‌ای موهوم فقط یک کار رسانه‌ای است و قابل اعتنا نیست.
به گزارش ایسنا، علیرضا سلیمی با تکذیب خبر برخی رسانه‌ها درباره سوال از رئیس‌جمهور اظهار کرد: برخلاف ادعای منتشر شده، هیچ سوالی در سامانه مجلس در خصوص سوال از رئیس جمهور ثبت نشده است. ملاک اعلام نظر در مجلس سامانه است و من شخصاً سامانه را چک کردم و هیچ موردی در این خصوص ندیدم.
عضو هیات رئیسه مجلس با بیان این‌که «برای سوال از رئیس جمهور حداقل یک چهارم نمایندگان باید آن را امضا کنند»، تاکید کرد: به صرف این‌که یک نفر یا چند نفر محدود قصد سوال از رئیس جمهور داشته باشند قابل طرح نیست و لذا بازنشر آن هم در این مقطع زمانی فقط یک کار رسانه‌ای است و از طرف مجلس قابل طرح نیست.
وی خاطرنشان کرد: در مجلس ۲۹۰ نماینده حضور دارند و برابر با اصل ۸۸ قانون اساسی و ماده ۲۱۰ آیین نامه داخلی مجلس طرح سوال از رییس جمهور حد نصاب حد اقل یک چهارم نمایندگان مجلس یعنی تقریباً ۷۳نفر را نیاز دارد تا قابل طرح باشد؛ لذا نماینده‌ای که چنین حرفی زده است در مثل مانند آن است که یک نفر بگوید که من می‌خواهم یک رای به خودم بدهم تا نماینده مجلس شوم درحالی‌که نمایندگی مجلس اصول و قواعدی دارد؛ بنابراین ادعای این نماینده که نام ایشان هم معلوم نیست اساسا قابل اعتنا نیست.

اذعان نتانیاهو به اقدامات
خرابکارانه اسراییل در ایران
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی بدون ارائه جزئیات، به نقش این رژیم در برخی عملیات‌های خرابکارانه در ایران اذعان کرد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه سی‌ان‌ان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بخشی از گفت‌وگو با این شبکه با ادعان به اقدامات خرابکارانه این رژیم علیه ایران، گفت: اسراییل اقداماتی علیه برخی تولیدات تسلیحاتی در ایران انجام داده است. اگرچه او از تایید این که آیا رژیم اسراییل در حمله پهپادی اخیر به یکی از تاسیسات نظامی در اصفهان نقش داشته است یا نه، خودداری کرد. نتانیاهو گفت: من هیچ گاه درباره عملیات‌های ویژه صحبت نمی‌کنم. هر موقع انفجاری در خاورمیانه رخ می‌دهد، اسراییل مقصر یا مسئول آن دانسته می‌شود؛ گاهی ما [مسئول] آن هستیم، گاهی هم نه.

مالی: آمریکا آماده ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم با ایران است

گروه سیاسی:نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگویی با اشاره به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، تاکید کرد که دیپلماسی بهترین راه حل‌وفصل‌مسئله توافق هسته‌ای است.
به گزارش تجارت به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگویی با شبکه بی‌بی‌سی درباره تعامل با ایران بر سر مسئله برنامه هسته‌ای آن، گفت گه «اگر روش‌های دیپلماتیک و مذاکراتی میان دو طرف در زمینه توافق هسته‌ای کارآمد نباشد، گزینه نظامی به بحث گذاشته می‌شود» که به گفته جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، «آخرین چاره» است.
مالی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در ایران، گفت: دولت آمریکا با وجود پابرجا بودن مشکلات در مدت دو سال گذشته، کاری در راستای تغییر حکومت در ایران انجام نمی‌دهد.
او در این راستا تاکید کرد: دیپلماسی بهترین راهکار است.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین اظهار داشت: ما آماده ازسرگیری گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران هستیم اما در انجام دادن اقداماتی دیگر برای محدود ساختن برنامه هسته‌ای ایران تردید نخواهیم کرد.
مالی با وجود این که مقامات ایرانی تاکید کرده‌اند تولید و بکارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد، مدعی شد: ایران بسیار به در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده در سطح تولید یک بمب اتمی نزدیک است.
او با اشاره به خروج دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ گفت: ما با وضعیت بسیار خطرناکی در نتیجه تصمیم نامعقول دولت قبلی برای خروج از توافقی که کارآمد بود مواجه شدیم. او همچنین درباره پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران گفت: شکی نیست که برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت کرده است. این جای سوال ندارد. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این گفت‌وگو با تکرار ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، گفت که آمریکا به مقابله با حمایت ایران از روسیه در این جنگ ادامه می‌دهد. میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه نیز اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک در خصوص برجام سخنانی را ارئه کرد و تاکید دشات که نمی‌توان گفت برجام مرده است. وی با اشاره به اراده سیاسی ایران برای حصول نتیجه در احیای برجام گفت: «شانس برای احیای برجام وجود دارد. برای این امر تصمیم سیاسی تمامی اعضای روند وین برای بازگشت به میز مذاکرات لازم است تا مذاکرات را به نقطه معقول برسانیم. ایران اراده سیاسی برای پایان دادن به این روند را دارد. چنین چیزی را می‌توان در مورد ما و چین نیز بیان کرد. اما اعضای غربی در مرحله کنونی چنین اراده سیاسی ندارند.» اولیانوف همچنین در خصوص قطعنامه ضد ایرانی ماه نوامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «اخطار‌های ما که در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در نشست نوامبر در مورد قطعنامه ضد ایرانی که با فشار ایالات متحده آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان به پیش رفت، کاملا تایید شدند. این در حالیست که در این مورد کشورهای غربی نتوانستند از شرایط مشابهی که در نشست شورای حکام در ماه ژوئن وجود داشت، زمانی که بر مبنای پیشنهاد آنها قطعنامه ضد ایرانی به تصویب رسید، درس‌های لازم را بگیرند.»
وی همچنین با اشاره به نقش آمریکا برای سوق دادن ایران به سمت توسعه برنامه‌ هسته‌ای خود گفت: «در واقع ایالات متحده آمریکا بیشترین کار ممکن را صورت داد تا ایران را به سمت توسعه محسوس برنامه هسته ای چه در مقیاس کمی و چه کیفی، سوق دهد. ایرانی‌ها تقریبا در تمامی بندها از مرزهای تعیین شده در برجام خارج شدند... با این وجود تمامی اینها تحت کنترل کامل و شبانه روزی از جانب آژانس قرار دارد.»
مذاکره ارشد روسیه در ادامه ضمن اشاره به رسانه‌های انگلیسی که اعلام کردند که این کشور ممکن است وضع خود در مورد برجام را تغییر دهد، گفت: «آنطوری که من حس می‌کنم،اخبار در مورد تغییر احتمالی موضع بریتانیا در خصوص برجام، در شرایط کلی حول معامله هسته‌ای عملا تاثیری نگذاشت. شاید تنها پذیرش اینکه غرب الان در اصل نیازی به معامله ندارد را تقویت کرد و برجام در نتیجه آن می‌تواند غرق در فراموشی شود. این ریسک را می‌کنم که متصور شوم که مشارکت یا عدم مشارکت بریتانیا در معامله هسته‌ای اهمیت اصولی را در شرایط کنونی ندارد. به هر حال حق هرگونه تصمیم گیری در این خصوص کاملا در دستان لندن می باشد. در مجموع شایان ذکر می‌باشد که در برجام هیچ پروسه خروج و یا قدم خود مختار احتمالی در این راستا وجود ندارد، همانطوری که ایالات متحده این کار را در سال 2018 صورت دادند، معنای نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد را خواهد داشت.»
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما در گزارش سالانه اتحادیه اروپا به پارلمان اروپا درباره موضوع توافق هسته‌ای گفت: ما پنج اقدام محدودیت‌زا [در قبال ایران] انجام داده‌ایم که سه مورد از آن‌ها بر اساس نقض حقوق بشر و دو مورد بر اساس عرضه پهپادها به روسیه انجام شد.
بورل در سخنان پایانی‌اش در جلسه پارلمان اروپا با اشاره به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای که به دلیل برخی مسائل حل‌نشده با وقفه‌ای چند ماه روبه‌رو شده است، گفت: اما من فکر می‌کنم با این وجود،‌ ما باید کانال‌های ارتباطی را [با ایران] باز نگه داریم. ما برجام[توافق هسته‌ای] را داریم و فکر می‌کنم باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا اطمینان بیابیم ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

اسلامی: باید اهداف و برنامه سفر گروسی به تهران مشخص باشد

گروه سیاسی: رییس سازمان انرژی اتمی گفت: اینکه با وجود بازرسی‌های گسترده از ایران باز هم احساس نگرانی می‌کنند، نشان می‌دهد دشمنان ایران ادبیات و عملیات تخریبی را علیه ما دنبال می‌کنند اما ما از این‌ها تاثیر نمی‌گیریم.
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگر سند استراتژی امنیت ملی آمریکا که توسط پنتاگون و کاخ سفید منتشر شده است را بخوانید می‌بینید چه نقشه‌های دقیقی را ترسیم کرده‌اند. یکی از هدف‌های آنها در بحث اقتصادی تخریب ارزش پول ملی، باور و اعتماد مردم بوده است. مردم ما در هر کسوتی، باید مراقب باشند در دام و نقشه دشمن گرفتار نشوند. به نظرم بسیاری از اتفاقاتی که در بازار می‌افتند زیاده‌خواهی و اجحاف است که برخی انجام می‌دهند.
اسلامی در رابطه با حملاتی مانند حمله اخیر به اصفهان و تاثیر آن در نوع تعامل و همکاری ما با آژانس گفت: دشمن، دشمن است و دشمن هم دشمنی می‌کند و نیاز به هوشیاری و ضریب آمادگی برای پاسخگویی دارد. وزارت دفاع خیلی زود و به هنگام این موضوع را گزارش داد. این حمله را سریع دفع کردند و این اقدام ناموفق بود؛ خود آمریکایی‌ها هم به آن اشاره کردند. البته من مرجع صحبت راجع به این موضوع نیستم.
رئیس سازمان انرژی اتمی در رابطه با زمان سفر گروسی به ایران اظهار کرد: این سفر نیازمند تدوین و محتوا است و باید اهداف و برنامه این سفر مشخص باشد. خود ایشان اعلام کرده چنین سفری دارد و این سفر بعد از اجلاس سری که با وزرای شورای اروپا و در پارلمان اروپایی داشتند ، بیان شد.
وی با بیان اینکه ادبیاتی که از سیستم غربی منتشر می شود دارای حقایقی است که گفته نمی‌شود، افزود: در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ حدود ۲ هزار بازرسی آژانس انجام داده و در این سه سال میزان بازرسی از ایران ۵۰۰ مورد بازرسی بوده است؛ یعنی یک چهارم تمام بازدیدها. ما در ایران ۲۱ سایت هسته‌ای داریم و کل دنیا ۷۳۰ سایت هسته‌ای دارد و با این حال باز هم احساس نگرانی می‌کنند و این روند نشان می‌دهد ادبیات آنها را که ادبیات دشمن و عملیات تخریبی است و ما از این‌ها تاثیر نمی‌گیریم.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام خبر خوش هسته‌ای در ایام دهه فجر، گفت: ما یک خط تولید پایلوت که تولید ایزوتوپ‌های پایدار است و یکی از موارد موازی و جایگزین با فرآیندهای فعلی‌مان است برای تولید رادیو دارو که برای سرطان و درمان تیروئید را تقدیم بیماران عزیز خواهیم کرد.
وی درباره بازنگری در سطح امنیت تاسیسات هسته ای با تاکید بر اینکه به لحاظ امنیتی و حفاظتی نظام پدافندی خوبی داریم گفت: پوشش پدافند هوایی کشور قدرتمند است و سازمان هم تمهیداتی دارد و دشمن همواره ناکام مانده و خواهد ماند.
اسلامی درباره تغییر در سطح تعهدات هسته‌ای ایران اظهار کرد: ما تعهد جا مانده‌ای نداریم، عملیات روانی و اظهارات آنها متمرکز بر بحث برجام است. برجام یک معامله است که دو سمت دارد وقتی تعهداتشان را انجام نمی‌دهند دیگر دلیلی ندارد ما پایبند به تعهداتی باشیم که با عملیات فشار سعی دارند در ایران تشدید کنند. رییس سازمان انرژی اتمی درباره تغییر سطح غنی سازی در ایران تصریح کرد: ما طبق قانون اقدام راهبردی کار می‌کنیم و خود آنها هم مقید به قانون است و قانون ما هم در چارچوب پادمان است. ما عضو ان پی تی هستیم و به آن پایبند هستیم.
وی درباره اجلاس شورای حکام گفت: نفوذ صهیونیستی و دشمنی علیه ایران باید خاتمه یابد و همین طور که در چند روز اخیر دیدید جبهه‌شان را تغییر دادند و دیدید که اول گفتند تمرکزمان روی ایران و تحولات سیاسی است، اما بعدا اعلام کردند که برنامه‌ای برای تغییر رژیم ایران نداریم و این اقدامات آن ها نشان دهنده دشمنی است.
اسلامی در پاسخ به اینکه اقدامی کرده‌ایم که تا اجلاس بعدی شورای حکام پاسخ به سوالات آژانس داده شود؟ گفت: همه اینها پاسخ داده شده است و هیچ مورد بدون پاسخ وجود ندارد، پاسخ ها را تفصیلی دادیم. ما دعوت کردیم و آمدند و باز هم دعوت می‌کنیم از آنها که بیایند و پاسخ‌ها را بشنوند اما این مساله وقتی حل می شود که آنها اراده کنند که باور کنند.
وی خاطرنشان کرد: الان تنشی بین ما و آژانس نیست، تنشی که هست از سوی سیستم نظام صهیونیستی است که دارد فشار می‌آورد.

رییس جمهور در گفت وگوی تلویزیونی تاکید کرد:

گروه سیاسی: سید ابراهیم رییسی در شب سالروز ورود بنیانگذار جمهوری اسلامی به کشور در گفت و گوی تلویزیونی با مردم با بیان اینکه امام (ره) برای همه ما الهام بخش است، گفت: امام(ره) یک شخصیت الهی و انقلابی بودو تا آخر عمر روحیه انقلابی خود را حفظ کرد. ایشان دین را احیاء کرد و حق بزرگی بر ما دارند.
وی با یادآوری اینکه گفتمان امام(ره) گفتمان عدالت خواهی ،ستیز با فساد، استقلال،آزادی است،گفت: امام به پیشرفت کشور در پرتو عدالت اجتماعی می اندیشید. دولت ما همین گفتمان را دنبال می کند. ما موظفیم گفتمان امام(ره) و رهبری را اجرا کنیم ؛یعنی پیشرفت با عدالت اجتماعی و اقتصادی.ما گفتمان انقلاب را برش نمی زنیم و قسمتی از آن را انتخاب نمی کنیم. رییس جمهور در ادامه سخنانش به مساله گرانی پرداخت و درباره افزایش قیمت اجناس از جمله مواد غذایی در ماه های اخیر اظهار کرد: معیشت یکی از مسایل محوری و مهم دولت است. در آغاز دولت، ۷۰۰ خانوار به خاطر کرونا داغدار می شدند که شرایط متفاوت شد و الان وضعیت صفر درباره تلفات داریم. با کسری بودجه مواجه بودیم که با افزایش درآمد واقعی بدون چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی ، تلاش کردیم شرایط را تغییر دهیم. نزدیک۶۰ درصد تورم داشتیم که اکنون به۴۰ درصد رسیده است.
وی ادامه داد: در زمینه کنترل تورم ما با مشکلات جهانی و منطقه ای مواجه شدیم، ولی در شش ماه اول دولت، کنترل تورم شد ، با توجه به الزام قانونی برای عادلانه ساری یارانه ها و حذف ارز۴۲۰۰ تومانی، وضعیت تورمی ناشی از اصلاح اقتصادی ، مشکلاتی درست کرد که تلاش شد با پرداخت یارانه های دولت این وضعیت تا حدودی جبران شود و ثبات اقتصاددی ایجاد شود. رییس جمهور در ادامه افزود: تلاش دولت برای حذف فقر مطلق و کاهش فاصله طبقاتی است اما شرایط فعلی برای مردم و دولت قابل قبول نیست. گرانی مواد غذایی دلایلی دارد که شناسایی شده و پیگیری می شود. وی خاطرنشان کرد: در بعضی اقلام ثبات نسبی ایجاد شده، اما برای برخی اقلام این کار نشده است. بسیاری از اقلام سفره مردم، به قیمت دلار بستگی دارد که نباید اینگونه باشد. در حال تلاشیم این وضعیت تغییر کند و تغییر قیمت دلار روی سفره مردم تاثیری نداشته باشد . رییسی همچنین اظهار کرد: قیمت۲۸۵۰۰ دلار ملاک همه خواهد بود.۶۴ درصد افزایش واردات داشته ایم و از ارز آن استفاده کرده ایم. بیش از ۹۰ درصد کار صادرات و واردات با ارز نیمایی انجام می شود که قیمت آن۲۸۵۰۰ است. اگر کار تجارت همه با همین قیمت انجام شود، ثبات در قیمت ها ایجاد می شود. رییسی در ادامه این گفت وگوی تلوزیونی با بیان اینکه من روزانه برای ایجاد ثبات در قیمت ها را دنبال می کنم، اظهار کرد: برخی نامه می نویسند یا پیام می دهند که از قیمت ها خبر دارید؟ ما قبل از همه از افزایش قیمت ها رنج می بریم. ما بی اطلاع نیستیم و آنچه موجب رنجش مردم مستضعف می وزد حتما موجب رنجش ما هم می شود.