اسلامی: قصد داریم محصولات هسته‌ای‌ را صادر کنیم

گروه سیاسی: در حالی‌که غربی‌ها بر افزایش فشارها بر ایران اصرار می‌ورند تا در خیال خود برنامه هسته‌ای کشورمان را با توقف مواجه کنند، رئیس سازمان انرژی اتمی، از قصد تهران برای صادر کردن محصولات هسته‌ای خبر داد.
به گزارش تجارت، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه به دنبال صادرات محصولات و فناوری هسته‌ای به کشورهای دیگر هستیم، گفت: امکان صادرات محصولات هسته‌ای تولید شده با توتن متخصصان داخلی وجود دارد.
محمد اسلامی در حاشیه بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای کشور که در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای کشور جاذبه حضور برای تمامی فعالان در حوزه هسته‌ای و دانشجویان دارد.
وی افزود: اهداف و برنامه‌هایی در صنعت هسته‌ای پی‌ریزی شده و تنظیماتی در این حوزه شکل گرفته است و باید فعالیت دانشگاه‌ها در حوزه فناوری هسته‌ای با سازمان انرژی اتمی همگرا باشد تا شاهد توسعه منابع در حوزه هسته‌ای و خلق فناوری در این حوزه باشیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی، در ادامه به دستاوردهای هسته‌ای در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: پودر منعقد کننده خون که در جراحی‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک محصول تحریمی بوده است، امسال تولید و مورد استفاده قرار گرفته و گواهی سازمان غذا و دارو را دریافت کرده است و امکان صادرات این محصول هم اینک وجود دارد.
اسلامی عنوان کرد: در حوزه پلاسما تصفیه شیرابه‌ها یک معضل بزرگ در کشور بود که با انعقاد تفاهم نامه سه جانبه هم اکنون این آمادگی وجود دارد که از این محصول فناورانه رونمایی شود وبتوانیم در فضای اجرایی آن را راه اندازی کنیم.
وی افزود: ثروت بالا و فرصت تحقیقاتی و فعالیت‌های پژوهشی در کشور توسعه یافته است و هم اکنون شاهد صادرات رادیوداروها و صادرات تجهیزات هسته‌ای در کشور هستیم. رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار امسال در سه نمایشگاه بین‌المللی در حوزه فناوری هسته‌ای شرکت کرده‌ایم و تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم محصولات فناورانه در حوزه هسته‌ای را علاوه بر تامین نیاز داخل بتوانیم به کشورهای دیگر صادر کنیم.
همچنین، معاون سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این کنفرانس گفت: یکی از اهدافی که در بیست و نهمین دوره کنفرانس هسته‌ای می‌توان مشاهده کرد؛ بحث سیاست جمهوری اسلامی در حوزه فناوری هسته‌ای است که به «فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برای همه؛ سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس» معتقد است. جواد کریمی ثابت درباره بیست و نهمین دوره کنفرانس هسته‌ای توضیح داد: در این دوره شاهد نشست و گردهمایی اساتید و دانشجویان صنعت هسته‌ای در ۱۰ محور تخصصی هستیم که در این گردهمایی آخرین دستاوردهای خود را در محورهای مختلف به اشتراک خواهند گذاشت؛ در این دوره بیش از ۳۵۰ مقاله برای کمیته‌های تخصصی ارسال شد که پس از بررسی‌های صورت گرفته؛ ۲۷۰ مقاله پذیرفته شد.
دبیر علمی بیست و نهمین دوره کنفرانس هسته ای ایران تصریح کرد: این کنفرانس یک روزه بوده و به صورت موازی در نشست‌های تخصصی در حال برگزاری است. رییس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران با اشاره به اهداف برگزاری این دوره از کنفرانس «هسته‌ای ایران» خاطرنشان کرد: اشتراک گذاری تجربیات و آخرین دستاوردهایی که در مجموعه‌های هسته‌ای کار می شود از جمله اهدافی است که در این دوره از برگزاری کنفرانس دنبال می‌شود.
کریمی‌ثابت ادامه داد: از جمله اهداف دیگری که می‌توان از برگزاری این کنفرانس متصور بود؛ دنبال کردن بحث فناوری هسته‌ای در کشور و به شکل پایدار است. همچنین دیگر پیام و هدفی که در این کنفرانس می‌توان مشاهده کرد به بحث سیاست جمهوری اسلامی در حوزه فناوری هسته‌ای بر می‌گردد که به «فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برای همه؛ سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس» معتقد است.
رییس انجمن هسته‌ای ایران درباره پیشرفت‌های ایران در این صنعت و همچنین دستاوردهایی که در حوزه هسته‌ای از جمله غنی‌سازی به‌دست آمده است، گفت: مباحث مربوط به انجمن هسته‌ای ایران به حوزه دستاوردهای علمی بر می‌گردد و بحث غنی‌سازی را دیگر مجموعه‌ها در سازمان انرژی اتمی دنبال می‌کنند. کریمی‌ثابت تاکید کرد: بیشترین مواردی که در این کنفرانس کاملا مشهود است به بحث کاربردهای فناوری هسته‌ای بر می‌گردد؛ در بحث استفاده از رادیوداروها، ایزوتوپ‌های پایدار که نشان‌دار شده‌اند، کاربرد پرتوها و دیگر موارد که مردم ما شاید با آن آشنا و مأنوس نباشند، به همین خاطر در این کنفرانس تمرکز روی کاربردهای فناوری هسته‌ای است. همزمان با بیان دستاوردهای هسته‌ای اخیر ایران توسط مسئولا مربوطه، ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس نیوز با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس و اثبات نشده مقامات واشنگتن در گذشته مبنی بر اینکه ایران به دنبال دستیابی به ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای بوده است، گفت که از نظر او ایران قصد بازگشت به این برنامه‌های خود را ندارد.
وی با تکرار این ادعاها اظهار داشت: ما بر این باوریم که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر تصمیمی برای بازگشت به برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ندارد، برنامه‌ای که ما معتقدیم در سال 2003 متوقف شده است. مقامات آمریکا و غرب پیش از این بارها ادعاهایی را علیه ماهیت برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده‌اند، درحالی‌که این ادعاهای واهی آنها هرگز به اثبات نرسید و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز هیچ‌گاه شواهدی دال بر وجود انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان به دست نیاورد. مقامات ایران نیز به‌طور مکرر این ادعاها را رد کرده و تاکید دارند که سلاح هسته‌ای هیچ جایی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد. این مقام آمریکایی همچنین گفت: اما موضوع این است که برنامه هسته‌ای ایران در دو بخش، یعنی غنی‌سازی اورانیوم پیشرفت بسیار زیادی داشته است و اگر آنها تصمیم به غنی‌سازی ۹۰ درصدی بگیرند تنها چند هفته زمان نیاز خواهند داشت.
وی افزود: ‌علاوه‌براین، در زمینه سیستم‌های موشکی و توانایی حمل کلاهک هسته‌ای در صورتی که به آن دست پیدا کنند، آنها (ایران) پیشرفت قابل توجهی داشته است. با این حال، ما شواهدی در اختیار نداریم که نشان دهد ایران تصمیم برای برنامه هسته‌ای تسلیحاتی داشته باشد. رییس سیا خاطر نشان کرد: اما ابعاد دیگر این چالش در حال پیشرفت سریع هستند.

فعلا خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه نمی شود

رییس سازمان بورس اعلام کرد که فعلا خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه نمی‌شود. به گزارش ایسنا، مجید عشقی در آیین رونمایی از نخستین صندوق بخشی بازار سرمایه گفت: ما در دوره جدید پنج نوع صندوق متنوع از جمله صندوق تضمین اصل سرمایه، صندوق اهرمی، صندوق املاک مستغلات و صندوق بخشی را راه‎اندازی کردیم تا سرمایه‌گذاران بتوانند با هر گونه سلیقه و هر میزان از ریسک در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کنند. هرچند پیش از این صندوق‌های دارا یکم و پالایش یکم وجود داشتند اما این نخستین صندوق بخشی است که در صنعت پتروشیمی راه افتاده و سال آینده شاهد صندوق‌های بخشی بیشتری خواهیم بود. وی با تاکید بر اینکه هدف از معرفی صندوق‌ بخشی این است که بتوان متناسب با نیاز مشتریان به همه ذائقه‌های موجود بازار پاسخ داد، اظهار کرد: بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در یک حوزه هستند و در عین حال نمی‌خواهند ریسک تک سهم بودن را به دوش بکشند، که با راه‌اندازی صندوق بخشی این امکان فراهم شد. ان‌شاالله این ابزار به کاهش ریسک معاملات به ویژه برای سهامدارانی که وقت و انرژی کافی یا سواد مالی برای خرید و فروش سهام ندارند، کمک کند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: رایزنی‌های لازم را برای جلوگیری از زیان صادرکنندگان انجام می‌دهیم.

 

پیشنهاد نفتی صندوق توسعه ملی برای کنترل قیمت ارز

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی از پیشنهاد آمادگی این صندوق برای سرمایه‌گذاری در میادین نفتی خبر داد و بر این باور است که این اقدام می‌تواند به افزایش سرمایه‌گذاری در کشور و در نهایت کنترل قیمت ارز کمک کند. مهدی غضنفری اظهار کرد: دولت‌ها حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از مجموع دارایی ۱۷۵ میلیارد دلاری که صندوق توسعه ملی در خلال ۱۲ سال گذشته دریافت کرده است را برداشت کرده‌اند حدود ۲۵ میلیارد دلار از ۱۰۰ میلیارد دلار مذکور توسط زیرمجموعه وزارت نفت برای سرمایه‌گذاری برداشت شده است. با شرایطی که این روزها برای بازار فروش نفت وجود دارد، بعید است که دولت قادر باشد به زودی طلب خود و همچنین دولت‌های قبل را بازپرداخت کند، به همین دلیل لازم است که این طلب به شیوه‌های مختلف تهاتر شود. در ابتدا صندوق توسعه ملی پیشنهاد کرد همه درآمدهای نفتی در اختیار این صندوق گذاشته شود تا صندوق سرمایه‌گذاری کرده و منابع حاصل از سودی که کسب کرده را در اختیار دولت قرار دهد که با این پیشنهاد در عمل موافقت نشد. او افزود: پیشنهاد دیگری که از سوی صندوق توسعه ملی مطرح شد این بود که بنگاه‌هایی که قصد مولدسازی دارند، بخش از دارایی مازاد خود را به عنوان طلب صندوق به صندوق بدهند تا صندوق دارایی‌ها را مولد کرده و بعد به فروش برساند تا هم صندوق توسعه ملی موفق به کسب سود شود و هم بخشی از طلب دولت تسویه شود.

«تجارت» سهم افزایش نرخ ارز در بهبود وضعیت بازار سرمایه را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: این روزها بورس تحت تاثیر افزایش نرخ ارز به دنبال فتح کانال‌های جدید و ثبت رکوردهای جدید است. به گزارش «تجارت»،یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی صنایع بورسی قیمت دلار است. نوسانات نرخ ارز در بازار ارزی کشور به علت رویدادهای سیاسی و بین‌المللی از جمله تحریم‌هاست؛ زیرا این بازار ارتباطی مستقیم با این رویدادها در کشور دارد. از اثرات مهم تحریم‌ها روی نرخ ارز در ایران می‌توان اقتصاد تک‌محصولی و وابستگی فراوان به دریافت ارز با فروش نفت و صادرات کم اشاره کرد. برخی از صنایع بورسی تحت تاثیر قیمت دلار نیمایی قرار دارند و محصولات خود را در زمان فروش در بازارهای داخلی و خارجی با قیمت این دلار معامله می‌کنند. بنابراین تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد، تأثیری در شرایط قیمتی این شرکت‌ها ندارد و تنها به صورت روانی بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر این اساس نمی‌توان انتظار داشت که به علت افزایش نرخ ارز آزاد، شاخص‌ها در بورس هم افزایشی شوند. زیرا بزرگترین این شرکت‌ها تحت تأثیر ارز نیمایی هستند که ارزی کنترل شده و در اختیار دولت است.

آخرین وضعیت شاخص کل
ادامه روند صعودی در بازار سرمایه باعث شد شاخص کل بورس روز گذشته دوباره یک کانال جدید را فتح کند و وارد کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد شود. شاخص کل بورس امروز با ۶۵ هزار و ۵۲۰ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۸۰۴ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۱۰ هزار و ۷۰۶ واحد افزایش یافت و به رقم ۵۳۶ هزار و ۳۷۰ واحد رسید. در این بازار ۹۷۲ هزار معامله به ارزش ۱۵۰ هزار و ۳۷۷ میلیارد ریال انجام شد.52 درصد نمادهای بورسی امروز مثبت بودند که از میان آنها فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس هم با صعودی ۵۴۹ واحدی در رقم ۲۲ هزار و ۷۵۷ واحد ایستاد. در این بازار ۶۲۹ هزار معامله به ارزش ۹۹ هزار و ۹۸۱ میلیارد ریال انجام شد. از میان ۱۳۸ نماد مثبت فرابورس سنگ آهن گوهرزمین، بیمه پاسارگاد و پلیمر آریاساسول نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی این بازار گذاشتند. طی معاملات دیروز همانند روز قبل از آن بیشترین خروج پول حقیقی از صندوق‌ها بود و در آن سو بیشترین ورود پول حقیقی به فلزات اساسی و گروه شیمیایی صورت گرفت.

ارزیابی کارشناسان از افزایش نرخ ارز بر بورس
به عقیده کارشناسان، رونمایی از بازار مبادله ارز و طلا و حذف دلار نیمایی که به عنوان قیمت گذاری دستوری در میان صنایع بورسی معروف بود، بیشترین تاثیر را بر بورس گذاشته است. هر چند افزایش کم سابقه نرخ دلار در روزهای اخیر هم مزید بر علت بوده است.
نیما آگاهی کارشناس بازار سرمایه درباره آثار افزایش نرخ دلار بر بورس اظهار کرده است:‌ در مقطع کنونی نرخ دلار در بازار آزاد حتی از ارزش ذاتی خود نیز بالاتر رفته است و گمانه‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌هایی درخصوص تداوم روند صعودی نرخ ارز همچنان وجود دارد؛ در واقع وضعیت مطلوب و مثبتی پیش‌‌‌‌‌‌روی اقتصاد مشاهده نمی‌شود، به‌تبع این مهم در بازار سهام نیز انعکاس چنین نگرشی وجود خواهد داشت. امروز مهم‌ترین شاخص و پارامتری که بورس اوراق‌بهادار تهران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد به‌طور مستقیم به موضوعاتی پیرامون افزایش نرخ ارز شرکت‌های صادراتی مرتبط می‌شود. عمدتا شرکت‌های مهم بورسی نیز با چنین وضعیتی همراه هستند، احتمالا در آینده نرخ دلار ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومانی دیگر معنی نخواهد داشت و رنج دلار شرکت‌ها به محدوده ۴۰ تا ۴۵‌هزار‌تومان خواهد رسید. با چنین مفروضاتی یک اضافه ارزش ۳۰ تا ۴۰‌درصدی برای این قبیل از شرکت‌ها ایجاد می‌شود. همین موضوع در شاخص‌‌‌‌‌‌کل بورس تهران نیز می‌تواند نمود داشته باشد و به‌تبع آن شاهد افزایش قیمت در سهام روی خواهد داد. در حوزه دلار نیز شاهد تکرار سیاستگذاری‌های قبلی بودیم.
او ادامه داد: گذشته‌‌‌‌‌‌نگر ۱۵سال ‌اخیر نشان می‌دهد که میسر فعلی حداقل ۳ الی ۴ بار تکرار شده‌است. ارز ثابت ۱۲۲۶‌تومان، ۴۲۰۰‌تومان و ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومان و در ادامه تکرار سناریویی که از رویداد جدیدی برای آینده نیز حکایت ندارد، بنابراین به‌نظر می‌رسد سیاستگذار برای کنترل شرایط نیازمند رویکرد متفاوتی است که فارغ از تزریق ارز در بازار باشد. درواقع باید سیاستگذار ارزی این اطمینان را ایجاد کند که بازار با کمبود ارز مواجه نخواهد شد.
در باب تاثیر ارز در بورس تهران نیز باید توجه داشت که لاجرم این اتفاق خواهد افتاد. به‌عبارتی صادرکننده‌‌‌‌‌‌ای که قرار است ارز خود را عرضه کند با یک اختلاف قیمتی توجیه می‌شود که باید منابع مالی خود را در اختیار دولت با قیمت اعلامی از سوی این نهاد بگذارد. زمانی‌که فاصله نرخ ارز با قیمت بازار آزاد زیاد می‌شود، به‌نوعی عرضه ارز متوقف خواهد شد. در این میان دولت در یک عمل انجام‌شده قرار می‌گیرد. تصمیم‌گیری در باب اینکه فاصله نرخ‌ها افزایش‌یافته و منابع ارزی در حال کاهش است از سوی متولیان مشاهده می‌شود، بنابراین تنها راه نرمش و پذیرا‌ بودن نرخ بازار آزاد خواهد بود.
دقیقا مشابه رویدادهایی در فضای اقتصادی که تاکنون تجربه شده‌است. در نهایت نیز صنایع صادراتی به‌طور کامل با ارز جدید قیمت‌گذاری می‌شوند و اثرات این مهم در بورس تهران منعکس خواهد شد. در کنار موارد مطرح‌شده، بحث بودجه‌سال‌۱۴۰۲ که در ۲ الی ۳ هفته آینده نهایی خواهد شد نیز مهم ارزیابی می‌شود. به‌عبارتی پارامتر‌‌‌‌‌‌های بودجه ‌در جهت‌دهی به بورس حائزاهمیت هستند چراکه به هر حال بورس، دولتی‌‌‌‌‌‌ترین بازاری است که سیاستگذاران محدودیت‌های زیادی را در آن اعمال می‌کنند. اینکه مواردی پیرامون نرخ خوراک، حقوق مالکانه معادن و غیره به چه صورتی خواهند بود مهم ارزیابی می‌شود.

سرمقاله

سیدمرتضی افقه
اقتصاددان

قیمت دلار و ارز به شدت ملتهب و بازار گرفتار هیجان و ترس شده است در واقع مهار این بی ثباتی از دست سکاندار بانک مرکزی خارج شده و تنها خبر مثبت از مذاکرات و آرام شدن فضای سیاسی منطقه نسبت به ایران می‌تواند از التهاب قیمتی دلار و ارز بکاهد. نرخ دلار در مرکز مبادله ارز و طلا، در حالی ۴۱ هزار و ۷۵۹ تومان به ثبت رسیده که آنچه در  بازار غیررسمی می‌بینیم گویای واقعیت دیگری است. حال مشخص نیست دلار آزاد مبنای معاملات است یا دلار مرکز مبادله! دهن کجی قیمت دلار در بازار آزاد به دلار مرکز مبادله موجب رسیدن قیمت‌ها به رکورد‌های بی سابقه‌ای شده است. در این میان جلسه ارزی مجلس که با حضور تیم اقتصادی دولت برگزار شد نیز نتوانست هیجان مردم برای تبدیل سرمایه شان به اسکناس آمریکایی را کاهش دهد. بازار وعده‌ها ازسوی دولتمردان در حالی داغ شده که باز هم به تماشا می‌نشینیم تا ببینیم دلار سر از چه کانال‌هایی درمی آورد. پیش بینی من پیش از التهابات اخیر این بود که تا عید ۱۴۰۲ قیمت دلار به ۶۰ هزار تومان برسد. این نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی است که شاهد نوسانات این چنینی در بازار دلار و ارز هستیم، اگر هیچ اتفاق خاصی نیفتد و تغییرات واقعی و تحول غیراقتصادی در کشور رخ ندهد، دلار ۷۰ هزار تومانی را تا شب عید خواهیم دید. البته رکورد‌های اینچنینی قیمت دلار و ارز مسبوق به سابقه نیست و به معنای واقعی در تاریخ جمهوری اسلامی اولین بار است. شاید تنها در جنگ جهانی دوم که ایران اشغال شد، ما تورم ۱۱۰ درصدی را تجربه کردیم. در حال حاضر یکی عدد تورم رکورد زده و دیگری، بی ثباتی قیمت‌ها و قیمت ارز است. هر دو هم به شدت به اقتصاد و معیشت آسیب زده است. دولت نشان داده در کنترل جهش‌های ارزی ناتوان است، در کوتاه مدت تنها اثر روانی رفع تحریم‌ها و بهبود روابط ایران با کشور‌ها می‌تواند قیمت دلار و ارز را ثابت کند. فضای تنش روانی باعث التهاب اذهان و هجوم مردم برای تبدیل سرمایه‌ها به دارایی باثبات‌تر و خروج سرمایه‌ها از کشور شده است، نخست باید فضای روانی در جامعه بهبود پیدا کند که آن هم برمی گردد به فضای تنش زایی که در منطقه علیه ما حاکم است. دولت باید تلاش کند تا این فضای تنش زا از بین برود و دوم مشکل تحریم‌ها حل شود. در غیر این صورت روند نابسامانی قیمت ارز و دلار ادامه دارد و اگر این روند تداوم داشته باشد موجب تنش سیاسی و اجتماعی شدیدتری خواهد شد. برای اقتصاددانان محرز بود که در غیاب درآمد‌های نفتی و در حالی که منابع دیگر تهی شده بودند و در حالی که انبوهی از نیرو‌های انسانی فوج فوج از کشور خارج می‌شوند اقتصاد یه این آشفتگی برسد.

یادداشت

سید جلال ساداتیان
کارشناس سیاست خارجی

انزوای جهانی موقعیتی هزینه ساز برای هر کشوری است. یعنی دنیای امروز دنیایِ ژئواکونومی است و حتی از این هم گذر کرده است. در واقع دنیا حالتی را تجربه می کند که انواع مسائل را به اقتصاد گره زده است. به این معنی که اقتصاد تعیین کننده بسیاری از موارد است. به عنوان مثال وضعیت چین نشان می دهد که از نظر توانمندی به جایی رسیده است که در آستانه تبدیل شدن به قدرت اول دنیا است که این توفیق نتیجه تلاش و سعی همه جانبه در کار اقتصادی است. با این توضیح که کار اقتصادی به مفهوم رونق تولید و صادرات و سرمایه گذاری در کشورهای مختلف است که به «مازاد ارزی» ختم می شود. این موقعیت از چین کشوری قدرتمند ساخته است که این قدرت می تواند به کارش آید و به آنها فرصت مطرح کردن همه مسائل را بدهد. در نتیجه این کشور ارتش را نوسازی کرده و توانایی دفاعی اش را به شکل قابل توجهی بالا برده است. یعنی چین هم قدرت دیپلماسی و هم قدرت دفاعی خود را در سایه توسعه اقتصای افزایش داده است. با این توضیح که همه این عناصر در ژئوپولتیک جهانی تأثیرگذاری زیادی دارد. این به معنی هزینه ساز بودن مدیریتِ تک بعدی است و حرکت تک ساحتی سرنوشتی جز انزوا ندارد و باید همه عوامل را به کار گرفت تا بتوان وضعیتی به وجود آورد و کشور را در سطحی قرار داد که بتواند اراده اش را در امور مختلف اعمال کند. پس نتیجه گیری چیزی جز این نیست؛ توسعه اقتصادی می تواند شکوفایی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را هم هدف هایی محقق کند و در همه امور تاًثیر مثبت بگذارد. متاسفانه گروهی انحصارطلب و تمامیت خواه تا حد زیادی مقدرات کشور را در دست دارند و با تندروی هایشان مدت های مدیدی است نظرهایی می دهند که این اشتباه بودن نظراتشان اثبات شده است. با این حال به افراط و تفریط اصرار دارند تا مردم گرفتاری را با تمام وجود تجربه کنند و تحت فشار تورم بالا و اقتصاد فلج، زندگی نرمال و معمولی برایشان رویا شود. همچنین «ناامیدی» به لایه لایه های جامعه تزریق شود. آن هم در حالی که خودِ انحصارطلبان عملاً هیچ فشاری را نمی بینند و بار را به دوش دیگران تحمیل می کنند. اکنون تمرکز دولت سیزدهم به همکاری با چین و روسیه است. ما در حالی روسیه را شریکی مهم و استراتژیک می دانیم که روس ها به واسطه جنگ اوکراین مشکلات خودشان را دارند و غرقِ در بحران هستند. با این حال، تصمیم گیران فعلی کشور انگار نمی دانند، کشوری که درگیر جنگی مسئله دار است، نه تنها نمی تواند کمکی کند بلکه همانطور که مشاهده شد، با تحرکات منفعت طلبانه اش در روند احیای برجام خلل ایجاد کردند. همچنین سفر شی جین پینگ رییس جمهوری چین به عربستان نشان داد، چینی ها منافع شان را قربانی هیچ کشوری نمی کنند که این روش به قاعده نمی تواند اشکال داشته باشد. در واقع هیچ کشوری نباید مصالح ملی و مردمی را برای منافع کشور دیگری نادیده بگیرد. همانطور هم که در سفر رئیسی به چین دیدیم، شی جین رئیس جمهور چین علناً و خیلی آشکار اعلام کرد «ما موارد دیگر را در سیاست های مان دخیل نمی کنیم» یعنی ما به خاطر ایران با آمریکا یا کشورهای دیگر تقابل نخواهیم کرد و از شما پشتیبانی نخواهیم کرد. نمونه بارز این روش هم در سفر به عربستان روشن شد. به هرحال چین هیچ وقت و در هیچ شرایطی به خاطر ایران یا هر کشور دیگری از پول و امکانات موجود در عربستان و خاورمیانه نمی گذرد که باید گفت، این رفتار بر اساس اصول کشورداری و تلاش برای تاًمین آرامش و امنیت مردم و جامعه است. به همین دلیل نگاهِ دولت فعلی به چین و روسیه اشتباه و البته تعجب برانگیز است. اگر مسئله هسته ای به سرانجام برسد، بدون در نظر گرفتن اینکه چه امتیازهایی می دهیم یا می گیریم، می توان منتظر داد و ستدی حتی حداقلی با اروپا باشیم. 

«تجارت» پیشنهادات بخش خصوصی در کمیسیون تخصصی اتاق بازرگانی را بررسی کرد

گروه صنعت و تجارت: کارشناسان حوزه صنعت پیشنهاد کرده‌اند ایجاد یک مرکز تعالی منطقه‌ای مبتنی بر سه رکن ظرفیت منطقه‌ای، متخصصان علمی و عملی، مدیران و تصمیم سازان با مدیریت استاندار می‌تواند محرک توسعه منطقه باشد. کمیسیون صنایع اتاق ایران در گزارشی با عنوان «مراکز تعالی رشته فعالیتی؛ الگویی مبتنی بر توسعه منطقه‌ای» به چالش فقدان خدمات مشاوره‌ای در حلقه‌های قبل و پس از تولید به عنوان یکی از مشکلات مهم بنگاه‌ها پرداخته است. بر اساس این گزارش هرچند خدمات مشاوره‌ای و پژوهشی در طیف وسیعی از نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط ارائه می‌شود، اما ایجاد یک حلقه واسط (مرکز تعالی یا مرکز دانش) برای ارتباط بخشی و عمق‌بخشی تخصصی میان خدمات و مشاوره‌های ارائه شده و نیازمندی‌های عملیاتی بنگاه‌ها احساس می‌شود. این طرح پژوهشی که رویکردهای منطقه‌ای، ظرفیت‌های آمایشی و توسعه برمبنای توان‌افزایی رشته‌های صنعتی خاص و دارای مزیت در هرمنطقه را دنبال می‌کند با مرور ساختار دو نمونه از شوراهای اقتصادی زیر نظر استاندار، ساختار مطلوب برای ایجاد یک مرکز تعالی رشته فعالیتی در یک منطقه مبتنی بر آمایش‌های آن را ارائه کرده است. در این گزارش، ترکیب و عملکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورد اشاره قرار گرفته و درباره آن آمده است: عمده ترکیب این شوراها که متشکل از نمایندگان دستگاه‌های دولتی است و فقدان صنعتگران و کارشناسان اقتصادی (علمی) در این بخش موجب شده تا اتصال صنعت با حلقه حکمرانی کشور به خوبی برقرار نشود. نکته دیگر کمرنگ بودن وجه توسعه در این شوراها است. شورای گفتگو اساساً بر محور حل مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی تشکیل شده و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان هم گرچه به دنبال طرح‌های توسعه‌ای است اما از ترکیب اعضای کمیسیون‌های تخصصی آن نمی‌توان گفت که رویکرد آن توسعه گرایانه است.
بر این اساس این گزارش پیشنهاد ایجاد یک مرکز تعالی منطقه‌ای با مدیریت استاندار و ترکیبی از دستگاه‌های اجرایی، اقتصادی و تولیدی را مطرح کرده که می‌تواند محرک توسعه منطقه باشد. این مرکز تعالی منطقه‌ای در مقام اجرا بر سه رکن: ظرفیت منطقه‌ای، متخصصان علمی و عملی (اندیشمندان و صنعتگران)، مدیران و تصمیم سازان شکل خواهد گرفت. اتکا به ظرفیت‌های منطقه‌ای نقطه آغاز تأسیس یک مرکز تعالی ست. هر منطقه مبتنی بر طرح‌های آمایشی صورت گرفته می‌تواند نسبت به تشکیل مرکز تعالی مطلوب آن حوزه اقدام کند. در این گزارش آمده: در این ترکیب رکن تولیدی در اقتصاد تحت عنوان صنعتگران وظیفه شناسایی ظرفیت‌ها و اعلام نیازهای مربوط به بخش صنعتی را دارند که در آن منطقه حائز ظرفیت شناسایی شده است. این ترکیب از صنعتگران می‌توانند از 3 تا 5 نفر برحسب وزن بنگاه و صنعت در آن منطقه، مختلف باشند. رکن دیگر که بعد علمی این ترکیب را تشکیل می‌دهد حضور نماینده دانشگاه‌ها در این مرکز تعالی است. نیازهای شناسایی شده توسط صنعتگران توسط این گروه دانشگاهی در مراکز تحقیقاتی دانشگاه معین آن منطقه بررسی و تحت عنوان یک طرح تحقیق و توسعه از سوی صنعتگران پشتیبانی می‌شود. رکن سوم که رکن حاکمیتی این مرکز را تشکیل می‌دهد وظیفه دارد تا پشتیبانی‌های قانونی لازم را در مجوز دهی، تأمین مالی اجرای طرح‌های تحقیق و توسعه از طریق بانک‌های استان و همچنین هدایت جریان توسعه صنایع منطقه مبتنی بر آمایش سرزمینی را کنترل کند.

گزارش‌های رسمی چه می‌گوید؟
گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد بخش‌های مولد کشور با توجه به فشار عواملی چون تحریم، سیاستگذاری‌های خطا، کرونا و مسائل ساختاری اقتصاد ایران در دهه۹۰ با چالش‌های متعددی روبه‌رو شده‌اند. «کمبود نقدینگی و تامین مالی واحدهای تولیدی»، «بحران کاهش سرمایه‌گذاری و کمبود تشکیل سرمایه ثابت»، «بهره‌وری پایین و افزایش قیمت تمام‌شده به‌واسطه به‌روز نبودن تکنولوژی و فرسودگی ماشین‌آلات مورد استفاده در برخی رشته‌فعالیت‌ها و در نتیجه کاهش قدرت رقابت در فضای جهانی»، «ضعف توسعه صنایع پایین‌‌‌دستی»، «چالش توسعه فناوری و تعمیق آن در زنجیره‌‌‌های اصلی ارزش صنعتی و معدنی»، «ریسک بالای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌‌‌های معدنی اعم از اکتشاف و استخراج»، «ضعف در سازوکار تعیین، محاسبه و اخذ حقوق دولتی از بهره‌‌‌برداران معدن» و «ضعف در انتشار اطلاعات پایه اکتشاف زمین‌‌‌شناسی» هشت سرعت‌‌‌گیر تولید در سال‌های آینده هستند که در گزارش بازوی پژوهشی سازمان برنامه‌وبودجه مانع تحول بخش‌‌‌ صنعت و معدن معرفی شده‌‌‌اند سند مذکور تاکید دارد با توجه به افت جدی سرمایه‌گذاری در تشکیل سرمایه ثابت، سیاستگذار لازم است مسیر را برای تقویت سرمایه‌گذاری در این بخش‌‌‌ها مهیا سازد. از آنجا که تنها در سال‌های معدودی از دهه 90، کشور شاهد رشد مناسب در تشکیل سرمایه، به‌ویژه در بخش صنعت بوده و این عامل اثر مشخص و واضحی بر توان رشدزایی صنعت و افزایش ارزش‌افزوده بخش تولید داشته، برنامه‌‌‌های کوتاه‌‌‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت وزارتخانه باید حول محور تقویت تشکیل سرمایه متمرکز شود.
در این راستا، دو دسته ابزار و اهرم برای تقویت تولید صنعتی و معدنی پیشنهاد شده است. گزارش برای خروج از وضعیت کنونی، دو دسته فعالیت را توصیه کرده که دسته نخست شامل «ارتقای بهره‌‌‌وری»، «توسعه صادرات، تکمیل زنجیره تولید»، «شناسایی گلوگاه‌‌‌های رشد»، «حذف رانت»، «تسهیل فضای کسب‌وکار» و «افزایش اشتغال مبتنی بر بهره‌‌‌وری» بوده و در دسته دوم نیز به وزارت صمت، «به‌‌‌کارگیری روش‌های مختلف تامین مالی» مانند استفاده از منابع داخلی شرکت‌های دولتی یا استفاده از مدل مشارکت عمومی- خصوصی را پیشنهاد کرده است.

واگذاری «رانتی» خودرو رقم زد؛
برکناری مدیرعامل ایرانخودرو
به دستور رئیس‌جمهور
پس از گذشت ١٣ ماه از دوره فعالیت مهدی خطیبی در گروه صنعتی ایران‌خودرو، عصر دیروز (یکشنبه ٧ اسفند ماه) این مدیر صنعتی برکنار شد و جای خود را به علیمردان عظیمی داد.
به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، ٩ بهمن ماه سال گذشته بود که مهدی خطیبی پس از شایعه‌های بسیار بر سر تغییر فرشاد مقیمی (مدیرعامل اسبق ایران‌خودرو) بر صندلی مدیریت عاملی این گروه خودروسازی تکیه زد. حال پس از گذشت ١٣ ماه، مهدی خطیبی نیز از این سمت برکنار شده و جای خود را به علیمردان عظیمی، عضو هیات مدیره سایپا داد. در حالی‌که سه هفته پیش برخی رسانه‌ها، ‌ خبر دستور رئیس‌جمهور مبنی بر برکناری مدیرعامل ایران خودرو به علت واگذاری رانتی را منتشر کرده بودند، ‌ امروز با تغییر خطیبی این خبر تأیید و محقق شد. گزارش‌های پیشین حاکی از این بود که چندی قبل با رسیدن گزارش‌هایی به رئیس‌جمهور مبنی بر واگذاری رانتی خودرو به دست برخی خودروسازان، ‌ رئیسی در جلسه هیئت دولت در این زمینه به وزیر صمت و بازرسی ویژه رئیس‌جمهور دستور بررسی داده است. متعاقب این دستور و با بررسی حجت‌الاسلام حسن درویشیان، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور تخلف برخی خودروسازان از جمله ایران خودرو قطعی شد که رئیس‌جمهور نیز پیرو این گزارش دستور برکناری خطیبی مدیرعامل ایران خودرو را صادر کرد. گفته می‌شود برخی دستگاه‌ها جزو دریافت‌کنندگان خودروهای رانتی بوده‌اند و پیگیری‌هایی برای تغییر دستور رئیس‌جمهور انجام داده‌اند که به نتیجه نرسید. این درحالی‌است که طبق دستورالعمل ۸ بندی رئیس‌جمهور در موضوع خودرو، هرگونه واگذاری خودرو به شرکتها و دستگاههای دولتی و غیر دولتی به صورت رانتی و غیرشفاف و متفاوت با رویه معمول فروش خودرو به مردم ممنوع است. از سوی دیگر، امید قالیباف-سخنگوی وزارت صمت- در رابطه با برکناری مدیرعامل ایران‌خودرو اظهار کرد: با تغییراتی که در ترکیب سهامداران ایران‌خودرو در مجمع عمومی این شرکت اتفاق افتاد، مهدی خطیبی از مدیرعاملی ایران خودرو کنار رفت و علیمردان عظیمی جای وی را گرفت. وی افزود: در همین راستا سه نفر از پنج عضو هیات مدیره ایران‌خودرو نیز تغییر کردند. علیمردان عظیمی پیش از این رئیس هیات مدیره شرکت سایپا بوده و عضویت هیات مدیره شرکت‌هایی نظیر فنرسازی زر، توسعه بازرگانی برنا و سایپا پرس، مدیرکل دفتر مرکز حقوقی و مدیرکل بازرسی گروه سایپا را نیز در کارنامه خود دارد.

درآمد حاصل از واردات خودرو در سال آینده
نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که درآمد حاصل از حقوق ورودی خودرو در سال آینده ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت دوم دیروز (یکشنبه) و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، بند الحاقی ۱۲ تبصره ۶ لایحه را به تصویب رساندند. بر اساس بند الحاقی ۱۲؛ در آمد پیش بینی شده برای ردیف ۱۱۰۴۰۲( حقوق ورودی خودرو) مبلغ سی هزار میلیارد ریال افزایش می یابد. سید شمس الدین حسینی در جریان بررسی این بند، تاکید کرد: اینجا بحث از افزایش تعرفه یا عوارض ورودی خودرو نیست بلکه درآمد مربوط به واردات خودرو ۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می کند. به دنبال این مصوبه واردات خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. به هیچ وجه این مصوبه در خصوص افزایش قیمت خودرو یا تعرفه ورودی نیست.

مصوبه مجلس برای عرضه خودرو در بورس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد حذف بند مربوط به عرضه خودرو در بورس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ مخالفت کردند. به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت دوم امروز (یکشنبه)، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، با حذف بند الحاقی ۱۳ تبصره ۶ این لایحه مخالفت کردند. متن این بند به شرح زیر است: «بند الحاقی ۱۳- شرکت‌های خودروسازی داخلی موظفند براساس برنامه تولیدی که وفق بند (۵) ماده (۵۸) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی به تصویب شورای رقابت می رسد، از ابتدای سال ۱۴۰۲ خودروهای تولیدی خود را از طریق بورس کالا و براساس ضوابط مربوطه عرضه کنند.
شورای رقابت موظف است وفق بند (۵) ماده (۵۸) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۲ قیمت جدید خودروها را براساس آنالیز هزینه قیمت تمام شده و با درنظر گرفتن هزینه های تحقق و توسعه و هزینه های مالی مرتبط با فعالیت تولیدی(مورد تأیید حسابرس) محاسبه و دربازه های حداکثر سه ماهه مجدداً به روزرسانی نماید.
شرکت بورس کالا موظف است هشتاد و پنج درصد(۸۵%) مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب شورای رقابت را به حساب ........... نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.»

بیستمین محموله از کنگان به قطر صادر شد
رئیس اداره بندر و دریانوردی کنگان گفت: بیستمین محموله صادراتی بندر کنگان حاوی آخال حبوبات به مقصد کشور قطر بارگیری شد. عبدالمحمد نادری در جمع خبرنگاران اظهار کرد اظهار کرد: از نیمه دوم امسال همزمان با راه اندازی ۲ پست اسکله رمپ موقت در بندر کنگان رشد قابل قبولی در صادرات این بندر شکل گرفته به نحوی که تاکنون ۲۰ محموله حاوی میوه وتره بار، سبزیجات و آخال حبوباب به مقصد قطر بارگیری شده است.

گروه راه و مسکن: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه این افتخار بزرگ مجلس در دو سال قبل از فهرست افتخارات مجلس در سال سوم حذف شد و ما عملا در سال ۱۴۰۲ چیزی به عنوان مالیات بر واحدهای مسکونی لوکس و گران قیمت نداریم.
به گزارش تجارت مالک شریعتی نیاسر در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به مصوبه امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر معافیت مالیاتی خانه های لوکس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، بیان کرد: بحث اخذ مالیات از خانه های گران قیمت که معروف به خانه های لوکس است از ابتدای مجلس یازدهم مطرح شد و از وعده های مجلس یازدهم بود که این کار را انجام دهد هم اخذ مالیات از خانه های گران قیمت و هم اخذ مالیات از خودروهای گران قیمت از وعده های مجلس بود.
وی در ادامه اظهار کرد: این وعده نوعی مبارزه با اشرافی گری و تجمل گرایی است. افرادی که این خودروها و خانه ها را دارند باید مالیات پرداخته کرده و این مالیات به نفع طبقات فرو دست جامعه استفاده شود. در بودجه ۱۴۰۰ به صورت پلکانی این موضوع مصوب شد که از نظر بنده بهترین متن نیز همان مصوبه بودجه ۱۴۰۰ بود. هم برای اخذ مالیات از خانه های لوکس و هم اخذ مالیات از خودروهای لوکس بهترین مصوبه برای بودجه ۱۴۰۰ بود که به صورت پلکانی افزایش پیدا می کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۱ متن خلاصه‌تر شد و صرفا یک پله درنظر گرفته شد و بالاتر از یک ارزش معین باید مالیات پرداخت می کردند، اما متاسفانه در بودجه ۱۴۰۲ واحدهای مسکونی از این حکم حذف شد. جالب این است که در لایحه بودجه خود دولت ساز وکار اخذ مالیات از واحدهای مسکونی پیش بینی شده بود و این بند الحاقی مجلس نبود. هر دو مورد یعنی هم خودروهای لوکس و هم خانه های لوکس در لایحه دولت بود.
وی در ادامه تاکید کرد: اما در صحن علنی مجلس آقای مفتح عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد حذف داد و عبارت واحدهای مسکونی حذف شد.

چشم‌انداز مسکن ملی در ۱۴۰۲ بهبود یافت؛

گروه راه و مسکن: انجام اقداماتی در جهت رفع موانع اجرای طرح نهضت ملی مسکن در هفته‌های اخیر باعث شده تا امیدواری نسبت به بالا رفتن پیشرفت پروژه‌ها افزایش پیدا کند. از جمله این برنامه‌ها تامین منابع از طریق تهاتر اراضی، ورود جدی‌تر نظام بانکی به این پروژه و تزریق نقدینگی توسط سازندگان است.
به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، از ابتدای تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن با هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در مرداد سال گذشته در بخش تامین زمین مشکل چندانی وجود نداشت. با فرض این‌که غالب پروژه‌ها به صورت انبوه‌سازی اجرا شود تا کنون برای حدود ۲.۵ میلیون واحد مسکونی تامین زمین شده است.
اما در بخش آورده متقاضیان و منابع بانکی چالش‌هایی وجود دارد. سازندگان پیشنهاد داده‌اند که در قبال دریافت واحدها بخشی از منابع ساخت را بر عهده بگیرند. بانک‌ها نیز که تا کنون به نوعی از طرح نهضت ملی مسکن جاخالی داده بودند به تدریج در حال ورود به این پروژه هستند و در گام اول، بجز بانک مسکن قرار شده پنج بانک دیگر نسبت به انجام تعهدات خود اقدام کنند.

ریزش‌ها کمتر شده است
از طرف دیگر با پیشرفت برخی پروژه‌ها متقاضیان نسبت به واریز آورده ترغیب شده‌اند. آن‌طور که مسئولان می‌گویند برخی پروژه‌های مسکن ملی به پیشرفت حدود ۷۰ درصد رسیده و این باعث شده تا متقاضیانی که شاید به دلیل تجارب قبلی چندان به این پروژه خوشبین نبودند انگیزه پیدا کنند و اقساط ۴۰ میلیون تومانی خود را به موقع واریز کنند. معاون بنیاد مسکن در این زمینه به ایسنا گفت که ریزش متقاضیان به طور محسوسی کاهش یافته است.
اوایل ماه گذشته مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی در نشست با مدیران استانی وزارت راه و شهرسازی از آنها خواست تا ابتکارات حداکثری را در جهت پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن به کار ببرند و تاکید کرد که در این صورت به مدیران اختیارات حداکثری نیز داده می‌شود. او از مدیران خواست تا از ظرفیت همه‌ی بخش‌های عمومی و خصوصی در استان‌ها برای به اتمام رسیدن طرح‌های نهضت ملی مسکن استفاده کنند.
درآمدزایی و فروش اقساطی از طریق مزایده و تامین هزینه‌های زیرساخت‌های مسکن، واگذاری زمین در حوزه قانون جوانی جمعیت و کاربری‌های عمومی و مزایده املاک سازمان ملی زمین و مسکن از جمله برنامه‌هایی است که به منظور تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن مورد توجه قرار گرفته است.
افتتاح ۴۰ هزار حساب در یک ماه اخیر
به طور کلی در طرح نهضت ملی مسکن حدود ۵.۵ میلیون نفر ثبت نام کردند و ۳.۶ میلیون نفر واجد شرایط شناخته شدند. طبق جدیدترین آماری که روز ۳۰ بهمن ماه توسط بانک مسکن ارایه داده تاکنون ۸۴۵ هزار نفر متقاضی پذیرفته شده در طرح نهضت ملی مسکن در بانک افتتاح حساب کردند. این بانک نیز با ۲۱۲ هزار و ۵۱۰ واحد به مبلغ ۷۲ هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده است.
اوایل بهمن ماه تعداد کسانی که در بانک افتتاح حساب کرده بودند ۸۰۵ هزار نفر بود که آمار از رشد ۴۰ هزار نفری طی یک ماه حکایت دارد.
درخصوص قیمت واحدها برآوردهای مختلفی وجود دارد. معاون مسکن شهری بنیاد مسکن در جدیدترین بررسی از قیمت واحدها به ایسنا گفته است: در حال حاضر قیمت تمام شده واحدهای یک طبقه حدود ۶ میلیون تومان در هر متر مربع است. بلوک‌های ۴ و ۵ طبقه هم بین ۷ تا ۸ میلیون تومان در هر متر مربع هزینه در بر دارد.
رقم ۷۲ هزار میلیارد تومان منابعی که بانک مسکن به این طرح اختصاص یافته فاصله‌ی معناداری با تعهد ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی نظام بانکی دارد؛ زیرا در ماه‌های اخیر بانک مسکن در تامین تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن، دست تنها بوده است. این امیدواری وجود دارد که با ورود سایر بانک‌ها برنامه روی غلتک بیفتد.

یک سازمان حقوق بشری با افشای جزئیات جدیدی از اتفاقات سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در هتل «ریتز کارلتون» در ریاض، از نقش یک وزیر نزدیک به ولیعهد سعودی در نظارت بر شکنجه بازداشت شدگان در این هتل پرده برداشت.
به گزارش ایسنا، به نقل از سعودی لیکس، سازمان دموکراسی برای جهان کنونی عرب "DAWN" در گزارشی در این باره فاش کرد که «محمد بن عبد الملک آل شیخ»، وزیر سعودی به عنوان رئیس یک باند تحت رهبری محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان کار می‌کرد و وظیفه او شکنجه و باج گیری از تجار سعودی به منظور مصادره پول آنها به بهانه مبارزه با فساد بود.
در این گزارش آمده است که این وزیر سعودی شخصا بر شکنجه دست‌کم سه زندانی نظارت داشته و به شکل غیرقانونی دارایی‌های تجار برجسته سعودی و مقامات دولتی سابق را در جریان اتفاقات هتل ریتز کارلتون مصادره کرده است.
یک دست‌نوشته از «سالم المزینی»، یکی از بازداشت شدگان هتل ریتز کارلتون تایید می‌کند که آل شیخ شخصا در جلسات شکنجه حضور و نقش داشته است.
المزینی در این شهادت کتبی می‌گوید، شنیده است که آل شیخ به دستیار خود «هندی السحیمی» دستور داده که مطمئن شود المزینی پول و دارایی خود را از جمله مالکیت خطوط هوایی Sky Prime به صندوق سرمایه گذاری عمومی (PIF) منتقل می‌کند.
طبق گفته المزینی، این نقل و انتقال پس از آن صورت گرفت که «چند افسر سعودی وابسته به دربار سلطنتی و ریاست امنیت کشور از جمله «بدر لافی العتیبی»، «سعود القحطانی»، «ماهر عبدالعزیز مطرب»، «مشعل البستانی»، «محمد سعد الزهرانی»، «سیف القحطانی» و «عبدالعزیز الحوساوی» او را شکنجه کردند.
المزینی در شهادت خود به شکنجه‌های فیزیکی و روحی و روانی که در بازجویی‌های افسران سعودی متحمل شده اشاره و تصریح کرده است که با میله‌های آهنی مورد ضرب و شتم قرار گرفته، شلاق خورده، تحت فشار اجباری مجبور به انجام کارهای تحقیرآمیز شده، با برق شکنجه و از غذا محروم شده است.
سازمان داون در ادامه این گزارش آورده است که آل شیخ دو هواپیمای خصوصی را که از Sky Prime مصادره شده بود به صندوق سرمایه گذاری عمومی منتقل کرد و این دو هواپیما بعداً توسط تیم ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار گرفتند. المزینی فاش کرد که ۱۰ افسر و فرد در شکنجه و آزار جسمی او شرکت داشتند و همین افراد در قتل خاشقجی هم ایفای نقش کردند.
محمد آل الشیخ از مشاوران نزدیک محمد بن سلمان است. در سال ۲۰۲۰ به عنوان رئیس سازمان مالکیت معنوی عربستان منصوب شد. وی همچنین وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و عضو شورای امور اقتصادی و توسعه این کشور است.
آل شیخ از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ در بانک جهانی کار کرد و سپس به یک شرکت حقوقی خصوصی در نیویورک ملحق شد. وی همچنین در شرکت نفتی آرامکو ایفای نقش کرده است.
حکومت عربستان به رهبری محمد بن سلمان حاکم دوفاکتوی این کشور نوامبر ۲۰۱۷ در عملیاتی که به عنوان بزرگ‌ترین و بحث برانگیزترین "عملیات پاکسازی" در تاریخ معاصر طبقه بندی شده است، ده‌ها شاهزاده، مقامات ارشد و تاجر را در هتل "ریتز کارلتون" بازداشت و بخشی از اموال آنها را مصادره کرد.

گروه اجتماعی: زنانی که روابط باکیفیت دارند، کمتر در سنین بالاتر به بیماری‌های مزمن متعدد مبتلا می‌شوند. به گزارش تجارت به نقل از مدیکال‌نت، تحقیقات دانشگاه کوئینزلند استرالیا نشان داده زنانی که در دهه ۴۰ و ۵۰ زندگی خود دارای روابط باکیفیت هستند، کمتر در سنین بالاتر به بیماری‌های مزمن متعدد مبتلا می‌شوند. دکتر شیائولین ژو، محقق اصلی این تحقیق، از دانشکده بهداشت عمومی ، دریافت که عدم روابط اجتماعی رضایت‌بخش می‌تواند به اندازه چاقی، عدم فعالیت بدنی یا مصرف الکل یک عامل خطرزا برای بیماری باشد. شیائولین بیان کرد: ارتباط شناخته شده‌ای بین روابط اجتماعی ضعیف و سلامت ضعیف وجود دارد اما تاکنون تحقیقات روی بیماری‌های فردی یا عواملی مانند وضعیت تاهل یک فرد یا اندازه شبکه اجتماعی آنان متمرکز شده بود. در واقعیت زندگی ما پیچیده‌تر است. افراد با بالا رفتن سن شرایط سلامتی را برای خود فراهم می‌کنند و ممکن است متاهل شوند یا شبکه اجتماعی بزرگی داشته باشند و همچنان به‌ شدت ناراضی باشند. وی افزود: ما بررسی کردیم که آیا رضایت از رابطه بر سلامت بلندمدت زنان و خطر ابتلاء آنان به بیماری‌های متعدد تاثیر می‌گذارد یا خیر؟ محققان از داده‌های ۷۶۹۴ شرکت‌کننده در تحقیق طولی استرالیا درباره سلامت زنان استفاده کردند که در سال ۱۹۹۶ بین ۴۵ تا ۵۰ سال سن داشتند و سلامت و تندرستی آنان از طریق پرسشنامه حدود هر سه سال یک بار تا سال ۲۰۱۶ پیگیری می‌شد. به‌ طور منظم از آنان خواسته شد تا سطح رضایت خود را درباره روابط‌شان از جمله با همسر، خانواده، دوستان و همکاران نشان دهند. شرکت‌کنندگان همچنین از نظر ۱۱ بیماری شناسایی شده به‌ عنوان ابعاد اولویت ملی در استرالیا تحت نظر قرار گرفتند؛ دیابت، پرفشاری خونی، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری مزمن انسدادی ریه، آسم، پوکی استخوان، آرتروز، سرطان، افسردگی و اضطراب. ۵۸ درصد از زنانی که در زمان شروع تحقیق هیچ بیماری مزمنی نداشتند، طی ۲۰ سال به چندین بیماری مزمن مبتلا شدند.