راه خودکفایی پتروشیمی طولانی است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه تکمیل زنجیره ارزش و بومی‌سازی صنعت پتروشیمی با اراده شرکت‌های پتروشیمی و میدان دادن به متخصصان داخلی سهل می‌شود، گفت: شرکت‌های پتروشیمی در زمینه توسعه دیپلماسی انرژی باید ارتباطات خارجی خود را افزایش دهند تا ضمن گسترش بازارهای هدف، دانش‌های لازم را برای خودکفایی به کشور منتقل کنند. به گزارش ایلنا از وزارت نفت، مرتضی شاهمیرزایی دیروز (یکشنبه، هفتم اسفندماه) در نهمین جایزه تعالی صنعت پتروشیمی که با شعار «دانش‌محوری، سرآمدی، توسعه پایدار» برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: روند توسعه صنعت پتروشیمی باید روز به روز بر اساس استانداردهای لازم طی شود. وی با اشاره به اینکه با رعایت همه اصول و استانداردهای لازم در طرح‌های پتروشیمی باید حوادث را کاهش داد تا به مجتمع تولیدی برسیم، افزود: صنعت پتروشیمی ایران در مسیر توسعه و تکامل از پتروشیمی شیراز تا امروز به جایگاهی رسیده‌ است که صنعتی بالنده، پیشرو و الهام‌بخش شده است. رمعاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی امروز نمایش درستی از فعالیت اقتصادی، صنعتی و تخصصی را ارائه کردند، ادامه داد: آرمان ما حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی و نیمه‌خام فروشی است.

 

ساختار بین المللی بازار انرژی دچار تحول شده است

یک کارشناس اقتصادی گفت: آمریکایی ها از حمله روسیه به اوکراین منافع بالایی کسب کردند از جمله افزایش قیمت گاز صادراتی به اروپایی ها که این موضوع کاملا به نفع آمریکا تمام شد. محمود خاقانی کارشناس نفت و انرژی در گفت وگو با مهر گفت: ساختار بین المللی بازار انرژی دچار تحول شده و در حال تغییر است به همین دلیل تصمیم سازی و تصمیم گیری در بازار نفت به دست خریداران است. این کارشناس نفت اضافه کرد: می‌توانیم بگوییم چین در خرید نفت با آمریکا به صورت هماهنگ عمل می‌کند. ضمن آنکه این کشور قراردادهای ۲۵ ساله با عربستان و آمریکا به امضا رسانده است. اخیراً هم با شرکتی آمریکایی قرار داد بلند مدتی به امضا رسانده است و چین متعهد شده در بلند مدت گاز طبیعی مایع را از آن شرکت آمریکایی خریداری کند حتی در احداث کارخانه تبدیل گاز طبیعی به گاز مایع در آمریکا هم سرمایه گذاری کرده است. خاقانی توضیح داد: آمریکا هم به نوعی به کشورهای عربی زیر سیطره خود اجازه داده است که با چین رفاقت خود را تقویت کنند، به این ترتیب آمریکا با استفاده از جنگ اوکراین موفق شد به عنوان صادرکننده و تولید کننده در دنیا ایفای نقش کند. این کارشناس نفت و انرژی ادامه داد: آمریکا توانسته ۲۰ درصد بازار گاز طبیعی اروپا را به دست آورد که قیمت بالایی از اروپایی‌ها دریافت می‌کند و با نگاهی به اقتصاد آلمان متوجه می‌شویم به دلیل بالا بودن بهای گاز و شرکت‌های بزرگ آلمانی دچار بحران هستند و آمریکایی‌ها از این بابت ناراحت نیستند.

فروش نفت روسیه به لهستان متوقف شد
روسیه، عرضه نفت از طریق خط لوله دروژبا به لهستان را متوقف کرد. به گزارش ایسنا، توقف عرضه نفت روسیه از طریق خط لوله دروژبا که از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو معاف است، یک روز پس از اقدام لهستان در تحویل تانک‌های لئوپارد به اوکراین صورت گرفت. مدیرعامل شرکت "پی کی اورلن" لهستان در توییتر اعلام کرد روسیه، عرضه نفت به لهستان را متوقف کرده است و ما آماده چنین اقدامی بودیم. تنها ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز، از روسیه وارد می‌شود و ما آن را با نفت کشورهای صادرکننده دیگر جایگزین خواهیم کرد. شرکت پالایش نفت اورلن اعلام کرد می‌تواند نفت مورد نیاز پالایشگاههایش را از طریق دریا، تامین کند و توقف عرضه نفت روسیه از طریق خط لوله، بر تحویل بنزین و دیزل به مشتریان این شرکت، تاثیری نخواهد گذاشت. تا فوریه و پس از پایان یک قرارداد با شرکت "روس‌نفت"، اورلن، نفت را تحت قرارداد با شرکت نفت و گاز "تات‌نفت"، دریافت می‌کرد. اپراتور خط لوله "میرو" اعلام کرد ترانزیت نفت به جمهوری چک که شرکت اورلن در آنجا، دو پالایشگاه دارد، از طریق شاخه جنوبی خط لوله دروژبا طبق برنامه، در جریان است. توقف عرضه نفت به لهستان، پس از سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به ورشو و کی‌یف به نشانه حمایت از اوکراین در سالگرد آغاز جنگ، صورت گرفت. اتحادیه اروپا روز جمعه با دهمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه، موافقت کرد. پس از آغاز جنگ در اوکراین و پیش از آغاز تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود، شرکت اورلن، واردات دریابرد نفت و سوخت روسیه را متوقف کرده بود.

قراردادهای جدید عراق
برای افزایش تولید نفت و گاز
عراق در سال‌های اخیر، اقدام چندانی برای افزایش تولید نفت و گاز انجام نداده اما قراردادهای جدیدی که با شرکت‌های چینی و اماراتی امضا کرده است، می‌تواند بلندپروازی‌های انرژی بغداد را به واقعیت تبدیل کند. به گزارش ایسنا، عراق هفته گذشته، با امضای چند قرارداد با شرکت‌های خارجی برای افزایش تولید نفت و گاز طبیعی، گام بزرگی برای تحقق این هدف برداشت. به نظر می‌رسد در حال حاضر که عراق وابستگی به واردات از ایران برای تامین نیازهای گازی خود دارد، رشد تولید گاز طبیعی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بغداد با هدف افزایش تولید نفت به میزان ۲۵۰ هزار بشکه در روز و افزایش تولید گاز به میزان ۸۰۰ میلیون فوت مکعب، قراردادهایی را با یک شرکت اماراتی و دو شرکت چینی امضا کرد.

بررسی های «تجارت» نشان می‌دهد

گروه انرژی: بیش از دو ماه از زمستان گذشت، دمای هوا رو به افزایش است و کم‌کم روزهای بهاری در راهند. هرچند که بارش‌های هفته اخیر کوه‌های تهران را سفیدپوش کرده، اما مسئولان تامین آب می‌گویند هنوز آوردی به شکل روان‌آب برای تهران نداشته استبر اساس آخرین آمار اعلام شده، میزان ذخایر سدهای پنج‌گانه تامین‌کننده آب استان تهران ۲۲۶ میلیون مترمکعب بوده که این رقم در زمان مشابه سال گذشته بیش از ۳۱۰ میلیون مترمکعب بوده است. حجم آب سدهای استان تهران ۲۵ درصد نسبت به روز مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. به گزارش «تجارت»، درست چند هفته پیش از انتشار این آمار، آمار دیگری نیز از سوی استانداری تهران منتشر شد مبنی بر این‌که جمعیت تهران به ۱۹ میلیون نفر رسیده است. حجم بارش‌ها در کشور کماکان زیر نرمال است. بر اساس آماری که وزارت نیرو ارائه کرده، باوجود بارش‌های خوبی که در دی و بهمن دریافت کردیم، همچنان ۱۰ درصد نسبت به وضعیت نرمال فاصله داریم. حتی میزان بارش سال گذشته نیز تحقق پیدا نکرده و نسبت به آن فاصله داریم همین مساله مسوولان آبی را برای مصرف اسفندماه نگران کرده است/ باوجود بارش های امیدوارکننده برف در کشور، در سومین سال متوالی خشک قرار داریم، بارش‌ها زیر نرمال است و بر اساس آمار وزارت نیرو همچنان۱۰ درصد نسبت به وضعیت نرمال فاصله داریم. در شرایط فعلی ورودی سدهای کشور با ۴۳ درصد پرشدگی همراه بوده و مخازن پنج سد مهم تهران وضعیت مطلوبی ندارد. استان‌های قزوین، اردبیل، قم، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، البرز، سمنان، خراسان رضوی، و تهران، کم بارش‌ترین و در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، یزد، چهارمحال و بختیاری، ایلام، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، پربارش‌ترین استان‌ها بوده‌اند، باید توجه داشت که در کشور ۱۳ میلیارد مترمکعب پوشش برفی وجود دارد که میزان ۷۰ درصد آن در قالب تبخیر و نفوذ در سطح زمین از دسترس خارج و فقط ۳۰ درصد به صورت رواناب وارد سدها و مخازن می‌شود. در حال حاضر تنها ۲۰ درصد کشور پوشش برفی دارد، آنطور که قاسم زاده سخنگوی صنعت آب اعلام کرده عدد متوسط بارش برف بیانگر این است که در آب معادلی که می‌تواند این برف داشته باشد نسبت به سال گذشته همچنان ۲۰ درصد کاهش دارد و نسبت به متوسط ۲۱ سال آماری که از پایگاه داده‌های ماهواره‌ای استخراج می‌شود حدود ۳۲ درصد کاهش داریم، به عبارت دیگر بیش از ۳۰ درصد با کاهش حجم بارش مواجه هستیم.
علیرضا فخاری، استاندار تهران هفته پیش اعلام کرد: برخورداری‌های تهران زمینه مهاجرت را فراهم می‌کند و امروز با احتساب اتباع خارجی حدود ۱۸.۵ تا ۱۹ میلیون جمعیت در تهران داریم و سالی حدود ۵ درصد به جمعیت استان اضافه می شود که این امر قابل توجه و تأمل است. افزایش ۵ درصدی سالانه جمعیت تهران در حالی است که استان تهران، پس از استان سیستان و بلوچستان، فقیرترین استان به لحاظ برخورداری از منابع آبی بوده و حدود ۱۸ درصد جمعیت کشور را خود جای داده است. تهران برخلاف سایر پایتخت‌های بزرگ جهان هیچ رود پرآبی در حاشیه خود ندارد و سیستم تامین آب این کلان‌شهر صرفا وابسته به بارش برف و باران است. از سوی دیگر برخلاف شبکه برق که امکان انتقال منطقه‌ای آن وجود دارد، یکی از دشواری‌های تامین آب، نبود امکان انتقال آب از حوضه‌های آبریز داخلی و از یک استان به سایر استان‌ها است. اتابک جعفری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز چندی پیش به حساسیت، گستردگی و جمعیت بالای استان تهران اذعان کرد و گفت: مشکلی که امروز با آن دست به گریبانیم، فقدان پروژه‌های جایگزین و پدافندی تامین آب در استان تهران است. او صراحتا تاکید کرد که با راهکارهای کوتاه‌مدت مشکل تامین آب تهران برطرف نخواهد شد و این کلان‌شهر نیازمند پروژه‌های اضطراری جایگزین است. این درحالیست که چندی پیش رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران آب را دومین چالش پیش روی این استان بعد از مهاجرت دانست. از سوی دیگر سهم استان تهران در نهضت ملی مسکن ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار واحد است که مشخص نیست آیا برای تامین آب شرب این میزان بارگذاری جمعیت در دومین استان فقیر کشور به لحاظ منابع آبی، برنامه ریزی شده است یا نه. تراکم بالای جمعیتی در تهران موجب شده است تا مصرف آب شرب در تهران تا این اندازه بالا و نسبت به منابع آبی این استان ناهمخوان باشد. تهران سومین سال خشک‌سالی پیاپی را تجربه می‌کند و بارش‌های آن که عمدتا به شکل برف بوده است هنوز تبدیل به رواناب نشده و نتوانسته سدهای تشنه این شهر را سیراب کند. آمارهای رسمی نیز گواه این ادعاست، بر اساس آخرین آمار وزارت نیرو، میزان بارش‌های استان تهران نسبت از ابتدای سال آبی حدود ۱۰۱ میلی‌متر بارش در تهران ثبت شده در حالیکه بارش‌ها در بلند مدت حدود ۱۳۷ میلی‌متر بوده است.