فلسطینی‌ها د ر جهنم به سر می‌برند 

به د نبال تشد ید  تنش د ر اراضی اشغالی و حملات وحشیانه شهرک نشینان تند رو صهیونیست به شهرک «حواره» د ر جنوب نابلس، د بیرکل سازمان ملل د ر سخنانی د ر این باره گفت که فلسطینی‌ها د رحال زند گی د ر جهنم هستند . آنتونیو گوترش د بیرکل سازمان ملل د ر گفت‌وگو با شبکه الجزیره د ر این باره اظهار کرد : راه حل د و کشور جایگزینی ند ارد  و همه باید  این را بد انند ، فلسطینی‌ها د ر جهنم زند گی می‌کنند  و زند گی‌شان د ر خطر است. وی گفت: ما با نگرانی شد ید  اوضاع شهرک «حواره» را د نبال می‌کنیم و مخالف خشونت و تحریک به آن هستیم. گوترش با تاکید  بر اینکه ملت فلسطین د ر حال حاضر رنج‌های زیاد ی را متحمل شد ه‌اند  و زند گی د ر نوار غزه از بسیاری جهات یک زند گی جهنمی است، گفت: ما از امنیت اسرائیل حمایت می‌کنیم؛ اما ملت فلسطین رنج‌های زیاد ی را متحمل می‌شوند . وی اد امه د اد : راه حل د و کشوری جایگزینی ند ارد  و باید  از آنچه مانع تحقق این راه حل است د ور شد  و جامعه جهانی نیز باید  با قد رت حرکت کند  تا اطمینان حاصل شود  که قانون بین‌المللی رعایت می‌شود . با این حال، د بیرکل سازمان ملل اذعان کرد  که جامعه بین‌المللی قاد ر به اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل نیست و حاکمیت بین‌المللی د ر بسیاری از زمینه‌ها نیاز به اصلاح د ارد .

 

ایجاد  یگان‌هایی با توان د فاعی و قد رت تهاجمی بالا د ر ارتش

فرماند ه نیروی زمینی ارتش با تاکید  بر اینکه جهاد  تبیین کاربرد  اساسی د ر خنثی‌سازی توطئه‌های د شمنان د ارد ، گفت: یگان‌هایی با توان د فاعی، قد رت تهاجمی بالا و تسلیحات به روز ایجاد  کرد ه‌ایم که موجب بالا برد ن قد رت بازد ارند گی د فاعی کشور شد ه‌اند .
امیر سرتیپ کیومرث حید ری، فرماند ه نیروی زمینی ارتش د ر همایش سراسری روحانیون یگان‌های نزاجا که به میزبانی مرکز آموزش و پشتیبانی شهید  امانی برگزار شد ، با بیان این که سه جشنواره نور د ر سطح‌های مختلف نیروی زمینی ارتش د ر طول سال برگزار می‌شود ، گفت: اولین جشنواره د ر سطح تیپ‌ها و مراکز، د ومین جشنواره د ر سطح قرارگاه‌ها و سطح سوم د ر سطح نیروی زمینی ارتش د ر طول سال برگزار می‌شود  که با این اقد ام، جامعه‌پذیری خوبی د ر سطح این نیرو ایجاد  شد ه است.
وی با اشاره به اصل‌های اساسی د ر فرماند هی نیروی زمینی ارتش عنوان کرد : ولایت محوری، عد الت محوری و شایسته سالاری، سه اصل مهم د ر نیروی زمینی ارتش است که د ر کنار عمل به آن، با طراحی ۳۱ طرح لبیک به عنوان فروع فرماند هی، رشد  متوازن کارکنان د ر رسید ن به اهد اف مد نظر را ایجاد  کرد ه‌ایم.

اروپا به تعهد ات برجامی عمل نکرد 
رئیس جمهور د ر د ید ار مد یرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: انتظار د اریم نگاه آژانس کاملاً حرفه‌ای بود ه و قد رت‌های سیاسی که به د نبال اهد اف خاص خود شان هستند ، فعالیت‌های آژانس را تحت‌الشعاع قرار ند هند . آیت‌الله ابراهیم رئیسی بعد  از ظهر د یروز شنبه د ر د ید ار «رافائل گروسی» مد یرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره سوابق همکاری گسترد ه ایران با آژانس، رفت و آمد  مقامات این سازمان به کشورمان را حکایت از اراد ه قوی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری سازند ه با آژانس د انست. رئیسی با بیان اینکه ایران بر اساس حسن نیت و وفای به عهد  بالاترین سطح همکاری را با آژانس د اشته تاکید  کرد : انتظار د اریم نگاه آژانس انرژی اتمی هم کاملاً حرفه‌ای بود ه و قد رت‌های سیاسی که به د نبال اهد اف خاص خود شان هستند ، فعالیت‌های آژانس را تحت‌الشعاع قرار ند هند . رئیس جمهور با تشریح ضرورت‌های استفاد ه از د انش هسته‌ای د ر صنعت، کشاورزی و پزشکی برای رفاه زند گی مرد م اظهار د اشت: برخی کشورها و د ر راس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی د ر حالی مسئله هسته‌ای را بهانه‌ای برای فشار بیشتر بر مرد م ایران قرار د اد ه‌اند  که این رژیم به عضویت آژانس هم د ر نیامد ه و بر اساس آیین‌نامه‌های آن عمل نمی‌کند . رئیسی با تاکید  بر اینکه آمریکا اولین نقض کنند ه توافق هسته‌ای بود  که از برجام خارج شد ، افزود : اروپایی‌ها نیز به تعهد ات خود  د ر این توافق عمل نکرد ند ، اگر چه ایران به تعهد ات خود  پایبند  بود  و این پایبند ی بیش از ۱۵ بار د ر گزارش‌های آژانس مورد  تایید  قرار گرفته است. رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات گروسی با مقامات ایرانی د ر سفر به تهران ابراز امید واری کرد  که آژانس براساس رفتار حرفه‌ای و منصفانه و رعایت اصل بی طرفی نسبت به بیان واقعیت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و شفاف‌سازی پایبند ی کشورمان به قوانین آژانس انرژی اتمی اقد ام نماید . رافائل گروسی مد یرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز د ر این د ید ار با ابراز خرسند ی از سفر به ایران و به ویژه د ید ار با رئیس جمهوری اسلامی ایران، همکاری ایران و آژانس را د یرینه و مثبت خواند  و اظهار د اشت: تد اوم این روند  نیازمند  یک همکاری مستمر و سطح بالا به منظور تقویت روابط د وجانبه است. گروسی با تاکید  بر اینکه امروز استفاد ه از انرژی هسته‌ای برای رفاه مرد م اجتناب‌ناپذیر است، به گفتگوهای اخیر خود  با مقامات ایرانی اشاره کرد  و اظهار د اشت: بند ه و همکاران ملاقات‌های بسیار سازند ه و مثبتی با مقامات ایرانی د اشتیم و مطمئن هستم که زمینه‌ساز خوبی برای تعاملات آیند ه بود ه و د ر نتیجه این سفر همکاری‌ها تقویت خواهد  شد . مد یرکل آژانس انرژی اتمی با بیان اینکه به خوبی مشخص است که چه کسی د ر وضعیت کنونی برجام مقصر بود ه است، اظهار د اشت: بد خواهان نمی‌خواهند  همکاری‌های د وجانبه ایران و آژانس موفقیت آمیز باشد  و بهترین پاسخ به آنها توسعه همکاری‌های د وجانبه است. گروسی اظهار د اشت: د ر گفتگو با مقامات ایرانی اراد ه آنها برای مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام د ر جهت تامین منافع مرد م ایران را جد ی یافتم و مطمئنم اگر اراد ه سیاسی وجود  د اشته باشد ، بازگشت به برجام امکان‌پذیر است.

ریابکوف: احتمال د رگیری مستقیم
میان قد رت‌های اتمی وجود  د ارد 
معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید  کرد ، افزایش مشارکت آمریکا و ناتو د ر د رگیری‌های اوکراین می‌تواند  منجر به یک د رگیری مستقیم نظامی میان قد رت‌های اتمی "با پیامد های فاجعه‌آمیزی" شود . سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه د ر جریان سخنرانی د ر کنفرانس خلع تسلیحات سازمان ملل د ر ژنو گفت: هنگامی که مسکو د رباره چنین خطراتی صحبت می‌کند ، اظهاراتش برای اهد اف تبلیغاتی تحریف می‌شوند . وی افزود ، "اقد امات مخرب" آمریکا و ناتو منجر به مشکلاتی د ر معماری بین‌المللی کنترل تسلیحاتی شد ه که بر مبنای چهار پیمان مهم بنا شد ه است؛ پیمان ضد  موشک بالستیک که آمریکا د ر سال 2002 میلاد ی از آن خارج شد ، پیمان نیروهای اتمی میان برد  که واشنگتن د ر سال 2019 میلاد ی از آن خارج شد  و پیمان آسمان‌های باز که آمریکا د ر سال 2020 میلاد ی از آن خارج شد . به گفته ریابکوف، پس از تلاش‌های آمریکا برای تحقیق د رباره امنیت تاسیسات استراتژیک روسیه طبق پیمان استارت نو با سازماند هی حملات اوکراین به آنها، روسیه مشارکتش د ر این پیمان را به حالت تعلیق د رآورد .

تلاش ویژه برای پیروزی باید ن
د ر انتخابات 2024
جو باید ن سعی د ارد  د ر کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا از چهره‌های برجسته حزب د موکرات – حتی کسانی که زمانی رقیبش محسوب می‌شد ند  – استفاد ه کند . به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیته ملی حزب د موکرات آمریکا قرار است نشستی با حضور «هیئت مشاوران ملی» برگزار کند  که از سیاستمد اران نوظهور تشکیل شد ه است، از جمله جی. بی. پریتزکر (فرماند ار ایلینوی)، جاش شاپیرو (فرماند ار پنسیلوانیا) و فیل مورفی (فرماند ار نیوجرسی) که خود  به د نبال ارتقاء هستند ، اما با پیروزی د موکرات‌ها د ر حفظ اکثریت سنا د ر انتخابات میاند وره‌ای ۲۰۲۲، فعلا د ر حاشیه ماند ه‌اند . تلاش مقامات کاخ سفید  و د یگر متحد ان برای انتخاب سخنگویان عالی رتبه نشان می‌د هد  که باید ن قصد  د ارد  رسما نامزد ی د وباره خود  د ر انتخابات ریاست جمهوری کشورش را اعلام کند . تیم باید ن همچنین به د نبال انتخاب شهر مناسب برای برگزاری گرد همایی سیاسی حزب د موکرات د ر ۲۰۲۴ است که باید ن رسما د ر آن به عنوان نامزد  این حزب انتخاب خواهد  شد . شیکاگو و آتلانتا د و گزینه اصلی د موکرات‌ها برای برگزاری این اجلاس هستند .انتظار می‌رود  تیم مد یریتی باید ن د ر کارزار انتخاباتی پیش‌رو همان‌هایی باشند  که به رقابت او د ر مقابل د ونالد  ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق د ر ۲۰۲۰ کمک کرد ند .

اسلامی د ر نشست خبری مشترک با مد یرکل آژانس: تفاهم کرد یم د ر چارچوب پاد مان روابط خود  را با آژانس تنظیم کنیم

گروه سیاسی: سفر رافائل گروسی به تهران، از سوی بسیاری از ناظران سیاسی به عنوان آخرین فرصت برای احیای توافق هسته‌ای مورد  ارزیابی قرار گرفته است. مد یر کل آژانس روز جمعه (12 اسفند ) به تهران آمد  و د یروز –شنبه- ایران را ترک کرد . د ر جریان د ید ارهای گروسی به مسئولین کشورمان به ویژمد یر کل آژانس انرژی اتمی و وزیر امور خارجه گام‌های مثبتی د ر راستای حل اختلافات میان طرفین برد اشته شد .
به گزارش تجارت، رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ما انتظار د اریم تعاملات و گزارش‌های آژانس اعتماد  آفرین باشد . محمد  اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی پس از مذاکرت سیاسی و فنی د ر کنفرانس خبری مشترک با رافائل گروسی گفت: سفر آقای گروسی پیام آور برقراری ارتباطات بین آژانس و ایران است. وی‌ افزود : ما انتظار د اریم تعاملات و گزارش های آژانس طوری باشد  که اعتماد  افرین باشد  تا با اطمینان برای حل و فصل مسایل و پرهیز از عواملی که نیت آنها برهم زد ن روابط عاد ی است را ایجاد  کنیم و همواره آژانس بتواند  وظایف خود  د ر ارتباط با ایران را د ر چارچوب پاد مان پابرجا نگه د ارد .وی افزود : د ر همین چارچوب گفت‌وگوی های مشترک انجام شد ه و مطمئنم به صورت پاید اری موثر خواهد  بود . اسلامی گفت: بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای را ما چند ی پیش د ر د انشگاه شهید  بهشتی برگزار کرد یم و شب گذشته توافق شد  با آقای گروسی که کنفرانس سی ام بین‌المللی و با مشارکت آژانس سال آیند ه برگزار شود  که کمک به روایتگری ایران می‌کند  و آشنایی جهان با مراکز آموزشی و علمی ایران را رقم می زند  تا د ستاورد ها و امکانات ما به سایر کشورها معرفی شود .
وی اد امه د اد : شب گذشته سهم بانوان ایرانی هسته‌ای د ر ضیافت شام فوق العاد ه بود  و موجب شگفتی برای آقای گروسی و همکارانشان بود  که این تعد اد  فعال هستند  و چند  تن از همسران شهد ای هسته ای که از اساتید  هستند  و د ر صحنه ترور هم حضور د اشتند  مورد  توجه قرار گرفتند .
رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد : ضیافت شام د یشب نشان د اد  جریان علمی و پژوهشی و فناوری ایران قد رتمند  است و خانم ها و آقایان با مد یریت و قد رت د ر آن حضور د ارند  و جوانان نیز حضور قوی د ارند  که نشان می د هد  د انش هسته ای د انشی است د رون زا و ایران همواره آماد ه بود ه و هست که د ستاورد هایش را با سایر کشورها به اشتراک بگذارد .
اسلامی د ر اد امه د رباره اینکه اگر قطعنامه‌ای د ر نشست بعد ی شورای حکام تصویب شود  واکنش ایران چه خواهد  بود ؟ گفت: ایران برای پیشبرد  اهد اف توسعه ای خود  همواره مصمم بود ه است و منافع و امنیت ملی خود  را با هیچ چیز جا به جا نمی کند ، اگر قرار باشد  قطعنامه ای صاد ر شود  حتما مراجع ذی ربط تصمیم گیری می کنند  و ما طبق آن عمل می کنیم. نکته ای که بین من و آقای گروسی د ر این مقطع وجود  د ارد  این است آن چه را که د ر چارچوب پاد مان است برای اطمینان بخشی به آژانس اجرا کنیم و به آن پایبند یم و اجازه نمی د هیم عناصر یا نوعا اقد اماتی این انطباق با ضوابط را زیر سوال ببرد  و بنا بر این به طور مستمر کار می‌کنیم. وی گفت: ما یک الگویی را با آقای گروسی سال گذشته د ر وین توافق کرد ه بود یم و همان را د نبال می کنیم و بخش‌هایی از آن د ر مذاکرات و تعامل معاونان د و طرف بیان شد ه است و بخشی از ترتیبات را امروز صحبت کرد یم و همچنان صحبت ما اد امه د ارد  و د ر قالب یک الگوی رفتاری و تعاملی اینها را به سمت حل و فصل پیش می بریم. وی‌ د ر پاسخ به اینکه برای رسید ن به نتیجه بر سر این موضوعات زمان‌بند ی تعیین شد ه است؟ گفت: همچنان همکاران ما د ر حال مذاکره و صحبت د ر این باره هستند . رییس سازمان انرژی اتمی د رباره اختلاف نظر ایران و آژانس بر سر غنی سازی ۸۴ د رصد ی اظهار کرد : اگر به گزارش اخیر آقای گروسی مراجعه کنید  د ر همان گزارش هم برای شناسایی ذره ۸۴ د رصد  گفته شد ه بود  که ملاک میزان تولید  است و مخازنی که تولید ات د ر آن ذخیره می شود  غنای بالای ۶۰ د رصد  ند اشته است. از این رو این ابهام قابل تعمیم نیست و به طور مشخصی حل و فصل شد ه است. د ر سوی مقابل اسلامی، رافائل گروسی د یروز شنبه د ر نشست خبری خود  د ر تهران که پس از د ومین د ور مذاکراتش با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران انجام شد ، اظهار د اشت: خوشحالم که به تهران برگشتم؛ د ر این د ید ار بسیار مهم همانطور که آقای معاون رئیس جمهور توضیح د اد ند ، آماد ه هستیم که کار را پیش ببریم؛ د یشب این فرصت و افتخار را د اشتم تا د ر جلسه‌ای با حضور د انشمند ان نخبه ایرانی شرکت کنم که جلسه بسیار تأثیرگذاری برای من بود .
وی با بیان اینکه مذاکراتش با ایران از د یروز آغاز شد ه و امروز نیز اد امه یافته است، د رباره جزئیات این مذاکرات گفت: د و مساله بسیار مهم است؛ مساله اول اینکه که توقعات بالاست؛ حضور این تعد اد  از مطبوعات د ر اینجا نشان د هند ه این است که چقد ر این مساله اهمیت د ارد . وی با بیان اینکه این توقع و علاقه‌مند ی بالا د ر سطح جهان نیز د ید ه می شود ، افزود : کار مشترک ما و جمهوری اسلامی ایران که د اریم به جلو می‌بریم، د رباره مسائلی است که ما به همراه ایران باید  د ر خصوص آنها شفافیت سازی کنیم و تضمین ها و اطمینان هایی بابت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران قرار د اد ه شود . گروسی اظهار د اشت: بخش د وم که بسیار مهم است، مربوط به همکاری‌های فنی و علمی است که می‌تواند  بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس انجام شود . من شب گذشته د ر جلسه‌ با آقای اسلامی د ر این خصوص بحث کرد م و اینکه چطور آژانس می تواند  از یک روید اد ی که د ر سال های گذشته برگزار می شد ، حمایت کند  تا د ر آیند ه به صورت بین المللی برگزار شود .

بالا گرفتن اختلافات عربستان و امارات بر سر پروند ه‌های یمن، نفت و سرمایه خارجی

گروه سیاسی: نشریه «وال استریت ژورنال» د ر گزارشی از اختلاف پشت پرد ه میان عربستان و امارات د ر پروند ه‌های نفت و سرمایه‌های خارجی و آیند ه جنگ د ر یمن خبر د اد . بر اساس این گزارش، د ر ماه ژانویه گذشته ابوظبی میزبان نشستی با حضور شماری از کشورهای خاورمیانه بود  که «محمد  بن سلمان» ولیعهد  عربستان د ر آن حاضر نشد ، از سوی د یگر «محمد  بن زاید » رئیس امارات نیز د ر نشست سران کشورهای عربی و چین د ر ریاض حضور نیافت.
این گزارش افزود ه که اختلافات از پشت د رهای بسته آغاز شد ه اما رفته‌رفته علنی می‌شود  و خبر از تغییر هند سه پیمان‌ها د ر منطقه شورای همکاری خلیج فارس همزمان با تلاش ایران برای افزایش نفوذ د ر منطقه می‌د هد .
به نقل از مید ل ایست، منابع مطلع به این نشریه گفته‌اند  که «طحنون بن زاید » مشاور امنیت ملی امارات که فرد ی نزد یک به ولیعهد  عربستان است اخیرا بارها برای بررسی اختلافات د و کشور به ریاض رفته اما نتوانسته با ولیعهد  عربستان د ید ار کند .
بر اساس این گزارش، شد ید ترین اختلاف د و کشور بر سر یمن است که عربستان و امارات د و کشور باقی‌ماند ه د ر ائتلاف عربی برای جنگ د ر یمن هستند . امارات د ر سال ۲۰۱۹ نیروهای خود  را از یمن خارج کرد ؛ اما همچنان نگران است که د ر این پروند ه به حاشیه راند ه شود  به خصوص که عربستان مذاکرات مستقیمی را با انصارالله برای پایان جنگ آغاز کرد ه است.
هد ف امارات آن است که جای پای خود  را د ر ساحل جنوبی یمن حفظ کند  و بتواند  کنترل خود  را بر د ریای سرخ نگه د ارد . د ر همین راستا، قرارد اد ی با د ولت مورد  حمایت عربستان د ر یمن بست تا د ر صورت وجود  «تهد ید  فوری» بتواند  نیروهایش را وارد  خاک یمن کند  و همچنین بتواند  یک پایگاه نظامی د ر نزد یکی تنگه باب المند ب راه‌اند ازی کند .
منابع این نشریه تأکید  کرد ه‌اند  که این توافق خشم عربستان را برانگیخته و آن را خلاف منافع خود  د ر یمن د انسته و د ر نتیجه مزد وران سود انی خود  را د ر اطراف مواضع عملیاتی امارات مستقر کرد ه است.
موضوع اختلافی د یگر به سهمیه اوپک مربوط می‌شود  که به موجب آن امارات مجبور است میزانی بسیار کم‌تر از ظرفیت خود  را د ر بازارهای جهانی بفروشد . این موضوع پیش از این هم موجب اعتراض علنی امارات و پاسخ شد ید اللحن عربستان شد ه بود  و هم‌اکنون بحث‌های د اخلی د ر امارات برای خروج کامل از اوپک وجود  د ارد .
بر اساس این گزارش آشتی عربستان با قطر د ر سال ۲۰۲۱ و تلاش عربستان برای بستن سریع‌تر این پروند ه برای امارات که طراح اید ه تحریم قطر بود ، خوشایند  نبود . از سوی د یگر، اماراتی‌ها به تلاش‌های عربستان برای جذب شرکت‌های خارجی و حضور د فاتر آنها د ر خاک عربستان به د ید ه ترد ید  می‌نگرند  و آن را تلاشی برای تضعیف جایگاه د بی به عنوان یک مرکز تجارت جهانی د ر منطقه می‌بینند .
یک منبع مطلع به خبرگزاری «رویترز» گفت که امارات تصمیمی برای خروج از اوپک ند ارد  و گزارش «وال استریت ژورنال» د ر این باره د ور از واقعیت است. به گزارش «الخلیج آنلاین» تا ساعت ۱۴:۲۵ د یروز جمعه به وقت گرینویچ، قیمت نفت خام برنت برای تحویل د ر ماه مه با ۲.۱ د رصد  کاهش به قیمت ۸۲.۹۷ د لار د ر هر بشکه رسید  و معاملات آتی وست تگزاس اینترمد یت برای تحویل د ر آوریل با ۲.۲۵ د رصد  کاهش به قیمت ۷۶.۴ د لار رسید .

ماکرون: عصر «فرانسافریک» به پایان رسید ه است

گروه سیاسی: رسانه‌های فرانسوی گزارش د اد ند  که امانوئل ماکرون د ر جریان تور آفریقایی خود  گفته است که عصر حوزه نفوذ فرانسه د ر آفریقا موسوم به «فرانسافریک» به سر آمد ه است.‌ «امانوئل ماکرون» رهبر فرانسه این سخنان را د ر جریان سفر به گابن هنگام سخنرانی د ر جامعه فرانسوی این کشور غرب آفریقا بیان کرد . عبارتی که ماکرون برای توصیف حوزه نفوذ فرانسه به کار برد ، فرانسافریک (Francafrique) بود . این عبارتی است با مفاهیم منفی که به نفوذ فرانسه د ر مستعمرات آفریقایی سابق و روابطش با آنها اشاره د ارد .
او افزود : «اما من احساس می‌کنم که این ذهنیت با سرعت یکسانی با آن تکامل نمی‌یابد  و به فرانسه نیاتی نسبت د اد ه می‌شود  که ند ارد .» ماکرون با تاکید  بر اینکه پاریس یک «مخاطب بی‌طرف است که نقشش مد اخله د ر سیاست د اخلی نیست»، قصد  خود  را برای ایجاد  شراکت متوازن با کشورهای آفریقایی ابراز کرد . او د ر جریان سخنرانی پنج‌شنبه خود  د ر لیبرویل، پایتخت و بزرگترین شهر گابن، همچنین «روابط قوی و پویای» فرانسه با گابن را مورد  ستایش قرار د اد . رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین روز جمعه گفت که فرانسه برای گرامید اشت یاد  و خاطره زنان و مرد ان آفریقایی که جان خود  را برای «آزاد ی فرانسه» فد ا کرد ند ، یک مکان یاد بود  د ر پایتخت جمهوری کنگو خواهد  ساخت.
«برازاویل» به عنوان پایتخت «فرانسه آزاد » د ید ه می‌شد  و از آنجا ژنرال شارل د وگل، که فرانسه آزاد  را د ر برابر آلمان نازی د ر جهان د وم رهبری می‌کرد ، اولین احکام و د ستوراتی را به امضا رساند  که این قلمرو فرانسه آزاد  را اد اره می‌کرد . «فرانسه آزاد » به عنوان یک د ولت د ر تبعید  خد مت کرد  و برازاویل تا سال ۱۹۴۳ پایتخت آن باقی ماند  و بعد  به الجزایر منتقل شد .
ماکرون د ر برازاویل گفت: د ر برازاویل که پایتخت فرانسه آزاد  بود ، مکان یاد بود ی به یاد  زنان و مرد ان، قهرمانان آفریقایی که هرگز پایشان را د ر خاک فرانسه نگذاشتند  اما جانشان را برای آزاد ی آن فد ا کرد ند ، می‌سازد .
به گفته کاخ الیزه، ماکرون اواخر روز جمعه د ر سومین روز از سفر آفریقایی خود  به پایتخت کنگو وارد  شد  که هد ف آن «باز کرد ن عصر جد ید ی د ر روابط بین فرانسه و قاره آفریقا» بیان شد ه است. او د ر فرود گاه «مایا مایا» مورد  استقبال همتای کنگویی خود  د نیس ساسو نگوسو قرار گرفت. او بعد ا د ر کاخ ریاست جمهوری گفت‌وگوهای د وجانبه‌ای انجام د اد . همچنین ساسو نگوسو گفت که او «تعاملات قوی» با ماکرون د اشته است.
امانوئل ماکرون چهارشنبه گذشته تور آفریقایی خود  را از لیبرویل، پایتخت گابن آغاز کرد . او روز جمعه توقف کوتاهی د ر آنگولا د اشت، جایی که قبل از ملاقات با همتای آنگولای خود ، ژوآو لوورنسو، د ر یک مجمع اقتصاد ی کشاورزی شرکت کرد . به گفته ریاست جمهوری فرانسه، سفر ماکرون فرصتی برای استقبال از پیشرفت واقعی د ر خد مت به مرد م محلی است که فرانسه توانسته د ر برازاویل د ر آنها مشارکت د اشته باشد ؛ از جمله د ر زیرساخت‌های راه، آب و آموزش. پیش از این د ید ار، گروه‌های حقوق بشری د ر کنگو-برازاویل از ماکرون د رخواست کرد ند  تا نگوسو را تحت فشار قرار
د هد  تا نامزد های سابق ریاست‌جمهوری شامل ژان ماری میشل موکوکو و آند ره اوکومبی سالیسا را که د ر سال ۲۰۱۶ به د لیل به خطر اند اختن امنیت کشور به ۲۰ سال زند ان محکوم شد ند ، آزاد  کند .