رهبر انقلاب در مراسم روز درختکاری تصریح کردند :

گروه سیاسی: رهبرانقلاب در مراسم روز درختکاری فرمودند: مسؤولان باید موضوع مسمومیت دانش‌آموزان را با جدیت دنبال کنند و عوامل این جنایت به اشد مجازات برسند. به گزارش خبرگزاری فارس، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی همزمان با روز درختکاری صبح امروز سه اصله نهال کاشتند.
رهبر انقلاب پس از کاشت نهال‌ها در سخنانی درباره علت کاشت سه نهال به شعار امسالِ روز درختکاری با عنوان «هر ایرانی سه نهال»، اشاره کردند و گفتند: اگر بر اساس شعار انتخاب شده، هر ایرانی سه نهال بکارد، برنامه دولت برای کاشت یک میلیارد نهال، از سال ۱۴۰۲ و در طول چهار سال محقق خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به اهمیت موضوع نهال‌کاری در حفظ محیط زیست اشاره کردند و با تاکید بر اینکه با کمک مردم امکان تحقق کاشت یک میلیارد نهال وجود دارد، افزودند: توصیه متخصصان و کارشناسان این است که علاوه بر کاشت درخت‌های میوه‌دار باید درختان جنگلی و درختانی که چوب‌ آنها دارای اهمیت است نیز کاشته شوند زیرا تجارت چوب در اقتصاد کشور تاثیر بسزایی دارد.
ایشان خاطرنشان کردند: نتیجه اقتصاد تک محصولی، وضعیت کنونی کشور است که در زمینه‌های ارزش پول ملی و تورم و گرانی دارای مشکلات است. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش مسئولان برای حل مشکلات، گفتند: مسئولین باید از همه راه‌های ممکن اقتصادی استفاده کنند تا بتوانند برای حل مشکلات مردم به راه حل درستی برسند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تصریح به حفظ محیط زیست را یکی از امتیازات برجسته قانون اساسی کشور برشمردند و تاکید کردند: هیچکس نباید این قانون را نقض کند. رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود به موضوع «مسمومیت دانش‌آموزان» نیز اشاره کردند و با تاکید بر اینکه مسئولان و دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی باید با جدیت آن را دنبال کنند گفتند: این موضوع یک جنایت بزرگ و غیرقابل اغماض است و اگر کسانی در این ماجرا دست داشته باشند، باید عوامل و مسببین آن به اشد مجازات برسند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این موضوع را جنایت درحقِ معصوم‌ترین عناصر جامعه یعنی کودکان و همچنین موجب ناامنی روانی جامعه و نگرانی خانواده‌ها دانستند و خاطرنشان کردند: همه بدانند اگر کسانی به عنوان عوامل این جنایت شناسایی و محکوم شوند، هیچ عفوی در مورد آنها نخواهد بود زیرا باید به اشد مجازات برسند تا مایه عبرت دیگران شود.

گروسی اعلام کرد

گروه سیاسی: در شرایطی که دشمنان ایران در صحنه بین‌المللی برنامه‌ریزی کرده بودند که نشست جدید شورای حکام به مجالی برای صدور قطعنامه ضدایرانی و بازگشت پرونده هسته‌ای تهران به شورای امنیت تبدیل شود، رافائل گروسی، کدیر کل آژانس از فضای مثبت در رابطه ایران با این نهاد خبر داد.
به گزارش تجارت، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تیم فنی این سازمان به زودی برای شرکت در جلسات با ایران در خصوص حل وفصل مسائل پادمانی، راهی تهران می‌شود. رافائل گروسی این مطلب را روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران در حاشیه اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین مطرح کرد.
ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نتیجه سفر دو روزه گروسی به تهران، بیانیه مشترکی را صادر کردند که بر اساس آن ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند گروسی به خبرنگاران گفت که در جریان سفرش به تهران، برخی مسائل از قبل توافق شده؛ اما نیاز بود که جمع‌بندی شود. وی یکی از تفاوت‌های مهم این سفر را دیدار با مقامات ارشد ایران از جمله رئیس جمهوری کشورمان توصیف کرد و گفت که در جریان جلسات و مذاکراتی که صورت گرفت درباره حرکت از مقطع صحبت به تحقق نتایج ملموس بحث شد.
مدیرکل آژانس ادامه داد: ما ۳ سال است که در این باره سرگرم گفت‌وگو هستیم و نیازی به توافق برای ادامه مذاکرات نداریم. هدف این است که به نتایج ملموس برسیم. وی تلاش کرد تا در پاسخ به خبرنگاران مناسبات و همکاری‌های ایران و آژانس را عادی توصیف کند و گفت که توافقات به عمل آمده بخشی از مراودات عادی پادمانی میان آژانس با یک کشور عضو است.
هنگامی که خبرنگاری درباره جزئیات برنامه آژانس در ایران، طبق بیانیه مشترک پرسید، مدیرکل آژانس گفت: چرا اجازه نمی‌دهید کارمان را انجام دهیم؛ مگر اینکه بخواهید به عنوان یک بازرس به ما ملحق شوید که ممکن است جالب باشد. وی تصریح کرد: ما می دانیم چه کار باید انجام دهیم.
وی سپس توضیح داد که آژانس از وظایف خود آگاه است و طبق مامورتی دارد ارزیابی خود را ارائه خواهد داد؛ «هنگامی هم که کار پیش نمی رود ما این موضوع را گزارش می‌کنیم. اما اینکه بخواهیم فهرست مکان‌ها و افراد و ... ارائه کنیم، غیر ممکن است. هیچ وقت چنین اتفاقی نیافتاده است. نه فقط در رابطه با این موضوع که در خصوص هرگونه مسائل پادمانی با این سطح از حساسیت (رخ نداده است)»
وی افزود: ‌شما می‌توانید اطمینان داشته باشید که اژانس به طور مداوم به امر اطلاع رسانی مبادرت خواهد داشت. گروسی با اشاره به دیدارش با رئیس جمهوری کشورمان گفت: من در این جلسه فرصت داشتم تا دیدگاه خود را درباره روش همکاری آژانس با ایران را توضیح دهم. همچنین دیدار و گفت‌وگوی قابل توجهی را با وزیر امور خارجه ایران داشتم. وی افزود:در سیاست بین‌الملل گفت‌وگو با کسانی که تصمیم‌گیر هستند، فارغ از نتیجه آن، اثر گذار است.
مدیرکل آژانس در پاسخ به برخی از حواشی درباره توافق به‌عمل آمده با ایران گفت: من باید کارم را انجام دهم و هرگز تسلیم نشوم. به نظرم این گامی در جهت درستی بود. گروسی درباره اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی که علیه سخنانی وی درباره غیرقانونی بودن حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای واکنش نشان داده بود گفت: من درباره سخنان نخست وزیر اسرائیل علیه خودم نظر نمی‌دهم. اما مساله‌ای که مطرح کرد، مطلب جدیدی نیست.
وی ادامه داد که طبق قوانین بین‌المللی از پروتکل ژنو در سال ۱۹۴۹ تا قطعنامه‌های شورای حکام تصریح کرده‌اند که حمله به تاسیسات هسته‌ای غیر قانونی است. مدیرکل آژانس بر همین اساس تصریح کرد که حرفی خارج از عرف نزده است. مدیرکل آژانس در پاسخ به سووالی درباره ارتباط با گزارش‌های آژانس و مسائل نظامی گفت که او در مقام مدیرکل آژانس به رویکرد دیپلماتیک برای حل و فصل اختلافات اعتقاد دارد. «این شغل من است. شاید افراد نظامی خلاف این را تصور کنند اما من به عنوان دیپلمات به دنبال راهی برای گفت‌وگو هستم»
گروسی درباره زمان حل‌وفصل ادعاهای سیاسی پادمانی آژانس هم گفت که بر اساس تجربیات گذشته ترسیم نقشه راه و تعیین ضرب‌الاجل با واقعیت‌های صحنه نسبت ندارند. «ما روی مشکلات متمرکز هستیم. بدیهی است که این رویه نمی‌تواند برای مدت طولانی ادامه پیدا کند. اگر از من بپرسید من مایلم تا هفته آینده حل‌وفصل شود اما قطعا زمان می‌برد.» وی افزود: اینکه گفت‌وگوها پیش نشست آتی شورای حکام به نتیجه برسد، نمی‌دانم. اما امیدوارم چنین شود.
مدیرکل آژانس همچنین عنوان کرد که نسبت به دورنمای توافقات به‌عمل آمده نه خوش‌بین و نه بدبین است. وی افزود که اظهارنظرهای رسانه‌ای هم در ماموریت او به عنوان مدیرکل آژانس تاثیری ندارد.
هنگامی که خبرنگاری درباره حواشی توافقات آژانس و ایران و اظهارنظرهای مطرح شده در این زمینه پرسید: من مستقیم با مقامات ایران گفت‌وگو می‌کنم نه از طریق رسانه‌ها [...] ناامید نیستم چرا که ما در ابتدای مرحله جدیدی قرار داریم. وی تصریح کرد که تلاش می‌کند واقع‌بین باشد و از اینکه توافقات به عمل آمده می‌تواند نتایج ملموسی داشته باشد رضایت دارد.
پیش از اظهارات اخیر، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز (دوشنبه) طی سخنرانی در آغاز نشست شورای حکام آژانس اتمی، درباره سفرش به جمهوری اسلامی ایران نیز صحبت کرده بود. گروسی با بیان اینکه به توافقی با ایران رسیده که به آژانس اجازه می‌دهد مراحل نظارت و راستی‌آزمایی را ادامه دهد، گفت: «من از تضمین‌های ایران مبنی بر اینکه مایل است فعالیت‌های راستی‌آزمایی بیشتری را انجام دهد، استقبال می‌کنم». به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی آژانس اتمی، وی توضیح داد: «روز شنبه از تهران برگشتم و در آنجا با مقامات ارشد از جمله رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران آقای ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران آقای محمد اسلامی گفتگو کردم».
مدیرکل آژانس اتمی با بیان اینکه در این نشست‌ها اهمیت برداشتن گام‌هایی برای تسهیل همکاری‌های بیشتر جهت تسریع در حل مسائل پادمان باقی‌مانده مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: «هر دو طرف اذعان دارند که چنین تعاملات مثبتی می‌تواند راه را برای توافقات گسترده‌تر بین دولت‌های عضو هموار کند. به زودی اعضای شورای حکام را با جزئیات بیشتری در مورد سفر خود به ایران و وضعیت مربوط به تعهدات ایران در چارچوب برجام و توافقنامه ان‌پی‌تی ارائه می‌کنم».

رئیس قوه قضائیه:

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار اقشار مختلف مردم اصفهان که دیروز (دوشنبه، ۱۵ اسفندماه) انجام شد، با اشاره به نگرانی خانواده‌ها از سلامت دانش‌آموزان، اظهار کرد: سلامت جان و روان دانش آموزان برای ما فوق‌العاده حائز اهمیت است. در اینکه به نظر می‌رسد این اتفاقات کار سازمان‌یافته و کاری است که دشمن یا ایجاد کرده و یا در حال سوءاستفاده یا نهایت بهره‌برداری از آن است، شکی نیست.
وی با اشاره به حرف‌ها و موضع‌گیری‌های دشمنان شناخته شده جمهوری اسلامی در این مدت و به خصوص ماه اخیر، گفت: برخی افراد در داخل کشور هم همان خط التهاب را دنبال کرده و ایجاد ترس و دلهره را بیشتر می‌کنند، اما نهایت تلاش خود را به کار می‌گیریم تا علت و عوامل اصلی را شناسایی و با آنها برخورد کنیم و امیدواریم هرچه زودتر به جمع‌بندی برسیم.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه هفته‌ای نیست که گزارش‌های این موضوع جمع‌آوری و تحلیل نشود، افزود: از همه صاحب‌نظران سلامت، اطلاعات و امنیت کمک گرفته و از بهترین آزمایشگاه‌ها و تست‌هایی که گرفته شده و مواردی که بررسی شده استفاده خواهیم کرد. در مجموع اقدام جدی همه جانبه در حال انجام است و امیدواریم هرچه زودتر به جمع‌بندی برسیم و عامل یا عوامل اصلی شناخته شوند.
وی با تأکید بر اینکه این اقدام از مصداق‌های اصلی افساد فی‌الارض است، گفت: چنانچه عوامل این جریان شناخته شود بدون تردید طبق تعریف قانون جزو مفسد فی‌الارض هستند و اگر این عوامل شناسایی و دستگیر شوند قوه قضائیه به‌صورت کاملاً ویژه و خارج از وقت به آن رسیدگی می‌کند و عناصری که دخیل هستند به اشد مجازات خواهند رسید. رئیس قوه قضائیه ادامه داد: بر اساس قانون با مباشر، شریک، مسبب و ‌... هرکسی به نحوی از انحا در این مورد دخیل باشد به‌صورت قاطع برخورد خواهد شد و هیچ اغماضی نخواهد شد. وی همچنین به کسانی که همراه با دشمن التهاب آفرینی و دروغ‌پراکنی می‌کنند هشدار داد و گفت: در هر استانی حداقل یک شعبه در مرکز استان به صورت اختصاصی کسانی که دروغ، شایعه و التهاب آفرینی می‌کنند را احضار می‌کند. از دو حالت خارج نیست، این افراد یا همراه با دشمن هستند و با سوءنیت دست به این اقدامات می‌زنند و یا غفلت کرده و سو نیت ندارند، اما باز هم به جهت اهمیت مطلب نمی‌شود از غفلت آنها گذشت و حتماً برخورد خواهد شد. اما اگر بعد از این برخورد دوباره دروغ و مطلب بدون استناد منتشر کنند و بر این اضطراب و دلهره بیفزایند نمی‌شود از آن گذشت.
وی از رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان نیز خواست شعبه خاصی به این موضوع اختصاص داده و افراد احراز شوند و بر اساس مقداری که احراز می‌شود، حتماً با آنها برخورد شود. محسنی اژه‌ای با بیان اینکه مسائلی که امروز اساس آن دشمنی با نظام و ارزش‌هاست صرفاً گناه و یا یک قانون نیست که زیر پا گذاشته شود، تصریح کرد: در برخی ناهنجاری‌ها دشمن بدون تردید در حال سوءاستفاده و دامن زدن است. این ناهنجاری‌ها هم خلاف عفت عمومی و هم شرع و قانون است که یک مصداق آن کشف حجاب است.
رئیس قوه قضائیه اعلام کرد: دستور کاری در مجلس در حال پیش‌بینی است و قوه قضائیه آمادگی کامل دارد و قوه مجریه هم در حال تدارک است تا بعد از این همه فرصتی که داده شده، با کسانی که با انجام گناهی می‌خواهند نظم عمومی را به هم بزنند و مردم را جریحه‌دار کنند، برخورد شود. این مسئله با گناه فردی و موردی فرق دارد و به زودی اقداماتی می‌شود که نتیجه آن را خواهید دید.
وی همچنین به فرمان عفو رهبری پس از حوادث اخیر اشاره و اظهار کرد: مقام معظم رهبری عنایتی داشتند و در راستای عفو تعدادی از افراد حاضر در اغتشاشات فرمان صادر کردند، اگرچه دشمن باز هم تلاش می‌کند و دست‌بردار نیست، چون به برخی مسائل داخلی امید بسته، اما به هیچ کدام از اهداف خود نرسید و شکست خورد.
محسنی اژه‌ای ادامه داد: اگرچه دشمن در اغتشاشات اخیر شکست خورد اما اذیت کرد و شهید و مجروح روی دست ما گذاشت. به لطف خدا و با تلاش نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی و از همه مهتر بصیرت مردم دشمن این بار هم به اهداف خود نرسید، اما کارش را تمام نکرده است. در اغتشاشات اخیر با فضایی که دشمن ایجاد کرد و از طریق رسانه‌ها موجی به وجود آورد برخی افراد تحت تأثیر قرار گرفتند، اما بعد اعلام کردند ما نمی‌دانستیم هدف دشمن چیست و فریب خوردیم. مقام معظم رهبری نیز مثل همیشه با حسن نظر و رحمانیت الهی این مسئله را پذیرفتند و عده‌ای مشمول عفو شدند.

سرمقاله

احسان سلطانی
اقتصاددان

ارز یک مسئله پیچیده و چندوجهی است و نمی‌توان تنها از یک دیدگاه به آن نگریست؛ به‌عنوان نمونه، مرور شرایط حاکم بر بازار ارز در دوران جنگ و مقایسه آن با مقطع زمانی فعلی دارای نکات قابل تأملی است. در زمان جنگ ۸ ساله، قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۰ دلار رسیده بود.. همچنین در آن زمان کشور هیچ‌گونه درآمد ارزی از محل صادرات غیرنفتی مثل پتروشیمی، معدن، فولاد و غیره نداشت؛ با این وجود نرخ ارز در طی این ۸ سال تنها ۴.۵ برابر رشد را تجربه کرد. اما در ۱۰ سال گذشته و با شروع تحریم‌های اقتصادی، قیمت ارز ۵۰ برابر افزایش یافته است؛ از طرفی نمی‌توان ادعا کرد که درآمد ارزی کشور در دهه ۹۰، از دهه ۸۰ کمتر بوده است. مسئله مهم جریانی است که از سال ۱۳۹۷ شروع شد، به بیانی در سال ۱۳۹۷ بنا به ادعای بانک مرکزی ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد صادراتی و چیزی در همین حدود نیز ذخایر ارزی داشتیم؛ اما از این تاریخ به بعد در مقاطع مختلف زمانی دیده شد که قیمت ارز ظرف چند روز به یکباره رشد شدیدی را تجربه می‌کند، اما در نهایت با کاهش اندکی نرخ به تعادل می‌رسد. در واقع با در نظر گرفتن این نکات به این نتیجه می‌رسیم که بیش از کمبود منابع ارزی، تأثیر اتخاذ تصمیمات نادرست می‌تواند بر بازار تأثیر معکوس داشته باشد. مسئله کشور ما کم یا زیاد بودن ارز نیست، اگرچه در صورت صحت کمبود منابع ارزی نیز راه‌حل منطقی مدیریت مواجهه با این معضل، کاهش مصارف غیرضروری است؛ نه اینکه قیمت ارز و سایر اجناس به‌شدت رشد پیدا کند؛ از طرفی درآمد ارزی امسال رشد داشته است و مشکلی از بابت ذخایر ارزی وجود ندارد، در نتیجه رشد ارز به مؤلفه‌های اقتصادی مربوط نیست. جریاناتی به دنبال تغییر نرخ ارز هستند، هیچ کشوری در دنیا وقتی درگیر جنگ اقتصادی و تحریم است، هیچگاه اداره اقتصاد را به دست بازار نمی‌سپارد؛ زیرا بازار از شرایط اقتصادی بیشترین سوءاستفاده را خواهد کرد. عدم تغییر نگرش سیاست‌های اقتصادی را در تغییر نرخ ارز مؤثر است. متأسفانه، در دولت دوازدهم همه چیز به دست بازار سپرده شد و این رویه هنوز در دولت جدید نیز ادامه دارد. طی سال‌های اخیر با افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مردم، شاهد افت خرید کالای خارجی، خرید املاک مستغلات و کاهش خروج ارز از کشور بودیم؛ بنابراین در مجموع خروج سرمایه کاهش‌یافته و تقاضای زیادی برای این موارد بسیار کاهش‌یافته است. بانک‌های خصوصی چندین هزار میلیارد تومان از مردم نقدینگی دریافت کرده و به‌جای آن به افراد خودی تسهیلات داده‌اند؛ از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶، بانک‌های خصوصی عامل اصلی خلق نقدینگی بوده‌اند و این نقدینگی با سفته‌بازی منجر به افزایش نرخ ارز و طلا و سهام شده است که بیشترین سود را برای بانک‌ها داشته است. از سال ۱۳۹۷ شوک‌های قیمتی، سفته‌بازی و نوسان‌گیری به موتور محرک فعالیت بانک‌ها تبدیل شده‌اند. ما درگیر اقتصاد ناکارآمد و فسادزا هستیم که باعث افزایش روزافزون نرخ ارز شده است؛ همچنین وقتی تعدادی از مسئولان از افزایش حقوق‌ها ناراحت هستند به این معنی است که صاحبان قدرت و بنگاه‌ها برای منافع خود افزایش دستمزدها را سرکوب می‌کنند. هر چند فشار اقتصادی عامل اصلی نوسانات نرخ ارز بوده و این قابل درک است؛ اما این موضوع آن‌قدر شدید نیست که نرخ ارز همین‌طور به‌صورت فزاینده و بدون توقف بالا برود؛ اگر مسئولین نمی‌توانند قیمت ارز را کنترل کنند، باید دستمزدها را هم به همان میزان افزایش دهند. دستگاه‌های نظارتی کشور با خلاف‌های کوچکی مثل دلارفروشان سبزه‌میدان، و غیره به‌سرعت برخورد می‌کنند؛ اما به فساد اقتصادی بانک‌ها، افراد و بنگاه‌های اقتصادی هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد که همین باعث رشد و تشویق آنان به فساد خواهد شد. همچنین دستگاه‌های نظارتی و دولت باید با برخی رسانه‌ها و فضای مجازی که با تشویش و تحریک فضای روانی، مردم را به سمت خرید ارز سوق می‌دهند و ناامنی اقتصادی ایجاد می‌کنند، برخورد کنند. برخورد با ناکارآمدی و فساد عامل اصلی و کلیدی کاهش نرخ ارز در کشور است. در زمان جنگ شرایط اقتصادی به‌مراتب سخت‌تر از امروز بود؛ اما از آن عبور کردیم. همچنین روسیه طی یک سال گذشته درگیر تحریم و جنگ بوده؛ اما ارزش پول خود را حفظ کرده است و نیاز داریم که مسئولان از تجربیات گذشته درس گیرند.

یادداشت

حسین انواری
عضو موتلفه اسلامی

گرانی امری طبیعی است و نمی‌توان به عملکرد تیم اقتصادی دولت ربطش داد. این روز‌ها در حالی همه به دولت اعتراض دارند که اگر اقدامات دولت رئیسی نبود، شرایط اقتصادی بسیار بدتر می‌شد. اینکه کالاها گران می‌شود، امری طبیعی است که نمی‌توان به عملکرد تیم اقتصادی دولت ربطش داد. در واقع مشکلات نتیجه توطئه دشمنان است که می‌خواهند ایران را به .. نابسامانی بکشند که باید گفت دشمنان با ایجاد التهابات که چند وقت اخیر استارت زدند، در داخل هم نیروهایی را هدایت می‌کنند تا مردم را نظام ناامید کنند. این روزها در حالی همه به دولت اعتراض دارند که اگر اقدامات دولت رئیسی نبود، شرایط اقتصادی بسیار بدتر می‌شد. به همین دلیل هجمه‌هایی که این روزها به دولت وارد می‌شود، بی‌انصافی است.
در واقع حجمِ حمله خارجی‌ها و داخلی خیلی زیاد است و به مردم فشار می‌آورد. البته لازم است راهی برای کنترل فشارهای وارده پیدا شود تا مردم بیشتر از این اذیت نشوند. یعنی هم دولت همت بیشتری داشته باشد و مردم هم باید بیشتر مقاومت کنند و برای درآمد بیشتر دلار نخرند. چون قشر سودجو در بالا و پایین شدن نرخ ارز تاًثیرگذار هستند. شما دیدید امامان جمعه در جلسه‌ای با رئیسی اظهارات نقادانه‌ای را بیان کرده بودند، یعنی اینطور نیست که سکوت کنیم. اما اینکه سرِ دولت بکوبیم و مثل خارجی‌ها دولتی ها را تخریب کنیم، مشکلات را بیشتر خواهد کرد. تغییر رفتار اصولگرایان در دولت روحانی و رئیسی را نباید مقایسه کنیم. دولت روحانی یک مختصاتی داشت و دولت رئیسی هم شرایط مختص خودش را دارد. پس مقایسه، مقایسه درستی نیست. ما درباره الان صحبت می‌کنیم و به همین دلیل باید امیدواری و مقاومت را تبلیغ کنیم و بدون اینکه دولت را خراب کنیم، شرایط را برای تمام شدن بحران‌ها فراهم کنیم. سیاست ما در شرایط فعلی چیزی جز این نیست که از دولت حمایت کنیم تا ان‌شاءالله بحران گرانی تمام شود و تمام هم خواهد شد. چون مشکل پایدار نیست و بعد از کمی جولان دادن تمام خواهد شد.

«تجارت» آثار عوامل سیاسی بر قیمت دلار را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: روز گذشته قیمت دلار به روند نزولی چند روز اخیر خود ادامه داد و وارد کانال 50 هزار تومان شد. به گزارش «تجارت»، به اعتقاد ناظران مهمترین عامل کاهش انتظارات قیمتی سفر گروسی رییس آژانس انرژی اتمی به تهران و دیدار با مقامات عالی ایران بود. اهمیت این سفر به این دلیل بود که بعد از مدت ها امیدواری ها به حصول توافق هسته ای میان ایران و غرب را زنده کرد. بنابراین مهمترین فاکتور تاثیرگذار کاهشی شدن قیمت ها در بازار ارز در این روزهای اخیر یک عامل غیر اقتصادی بوده است. کاهش قیمت دلار مستقیما قیمت سکه و طلا را نیز نزولی کرد. دیروز قیمت طلا و سکه کاهش محسوسی داشت. این روند نزولی در پی کاهش قیمت دلار رخ داد. روند صعودی قیمت طلا و سکه، دیروز با ریزش محدود قیمت دلار متوقف شد و در مسیر کاهشی قرار گرفت. قیمت سکه که دیروز وارد کانال ۳۰ میلیون تومانی شده بود، تا ظهر دیروز بیش از یک میلیون تومان افت قیمت داشت. بازار انتظاری دلار و کاهش محدود این اسکناس آمریکایی، باعث شد گمانه‌زنی‌های قیمتی بازار سرمایه داغ شود و سیگنال‌هایی نظیر ابراز امیدواری به مذاکرات گروسی در تهران و گشایش مذاکرات موثر برای برجام، در آینده را در پی داشته باشد.در مرکز مبادله ارزی نیز قیمت دلار روز گذشته (15 اسفند ۱۴۰۱) با رقم 43 هزار و 442 تومان به ثبت رسید. اما بر خلاف تغییرات نامحسوس قیمتی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، قیمت‌ دلار، یورو و دیگر ارزها در سایت کانون صرافان با ریزش‌های قابل توجهی مواجه بوده است.

پتانسیل تداوم کاهش قیمت دلار وجود دارد
رییس کانون صرافان اظهار درباره قیمت دلار در این روزها اظهار کرد: در حال حاضر نرخ دلار پتانسیل کاهش قیمت و تعادل قیمتی را دارد کمااینکه همین امروز دلار در صرافی‌ها با نرخ ۴٨ هزار تومان به فروش می‌رسد و با این قیمت معامله می‌شود. کامران سلطانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا درباره دلایل ریزش نرخ دلار اظهار داشت: در حال حاضر نرخ دلار پتانسیل کاهش قیمت و تعادل قیمتی را دارد کمااینکه همین امروز دلار در صرافی‌ها با نرخ ۴٨ هزار تومان به فروش می‌رسد و با این قیمت معامله می‌شود. وی ادامه داد: علت ریزش نرخ ارز در بازار اصلاح سیاست‌ها و تصمیمات اتخاذ شده بانک مرکزی است. در نحوه عرضه و تقاضای ارز هم در بخش اسکناس و هم حواله نیمایی و در واقع افزایش نرخ دلار در این مدت منطقی نبود. رییس کانون صرافان تاکید: بانک مرکزی متاسفانه در یک بازه زمانی بازار توافقی که روزانه ٣٠ میلیون دلار حجم معاملات و عرضه آن را به یکباره متوقف کرد و وقتی به یکباره بازاری با حجم معاملات حدودا ٣٠ میلیون دلاری بازار توافقی صرافی ها حذف شود معلوم است که نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند. سلطانی‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر بانک مرکزی عرضه ارز نیمایی به صرافی‌ها را قطع کرد و تنها به بانک‌ها و صرافی‌های بانکی اختصاص گرفت. بنابراین دو اقدام محدودکننده عرضه ارز به طور پی در پی اعمال شد که باعث التهاب در بازار ارز شد. وی گفت: در نهایت پس از مذاکرات پی در پی، اصلاحات بموقع توسط بانک مرکزی صورت پذیرفت و روند عرضه و تقاضا بهبود پیدا کرد. رییس کانون صرافان گفت: در حال حاضر مشکلی که وجود دارد عدم امکان معاملات توافقی صرافان و صادرکنندگان است و اگر این روند مدیریت شود، وضعیت بازار ارز بهتر و قیمت‌ها متعادل‌تر خواهد شد. سلطانی‌زاده تاکید کرد: نکته قابل تامل این است که هرچند صادرکنندگان تمایل به عرضه ارز در سامانه نیما دارند اما با توجه به محدودیت سقف نرخ و تعیین سقف، به صورت دستوری در سامانه نیما برای درهم؛ بسیاری از صادرکنندگان فعلا در انتظار اصلاح نرخ هستند و اگر نرخ توافقی در سامانه نیما و یا سقف نرخ با حاشیه نزدیک‌تری از نرخ واقعی تعیین شود شاهد افزایش سقف عرضه ارز صادرکنندگان خواهیم بود.

بلاتکلیفی بازار ارز
همچنین جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی نیز اظهار کرد: در حال حاضر بازار دلار در بلاتکلیفی است و در انتظار نتیجه مذاکرات سفر اخیر آقای گروسی به تهران است. از سوی دیگر نشست شورای حکام نیز در پیش است و باید دید نتیجه این نشست‌ها چه می‌شود و چه تاثیری بر بازارهای مالی خواهد گذاشت. این کارشناس بازارهای مالی، با اشاره به همبستگی شدید قیمت طلا و سکه به قیمت دلار خاطرنشان کرد: با وجود این همبستگی قیمت در بازار، فلز زرد با دلارِ بالاتر از نرخ فعلی در حال معامله است؛ این در حالی است که قیمت سکه همواره دارای حباب است و این حباب به معنای شکستن آن نیست. وی افزود: با بررسی قیمت سکه در پنج سالِ گذشته، مشخص است که این بازار همواره با دلار بالاتر معامله شده است و به نظر می‌رسد روند کاهشی حباب سکه نیز مقطعی است. این کارشناس بازارهای مالی در رابطه با زمان سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه توضیح داد: بازار در شرایط نااطمینانی قرار دارد. پیشنهاد نمی‌شود که در این شرایط مردم اقدام به خرید طلا و مصنوعات آن کنند.
کارشناسان بر این باورند که احتمالا تا پایان سال جهش دیگری برای دلار و سایر ارز و همین طور طلا و سکه رخ ندهد و فضای فعلی بازار مثبت است.

«تجارت» بررسی کرد

گروه انرژی: پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی با فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسیده است؛ این پالایشگاه که سیزدهمین و آخرین پالایشگاه میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی به‌شمار می‌آید، لقب ایرانی‌ترین پالایشگاه پارس‌جنوبی را به خود اختصاص داده است. به گزارش «تجارت»، این پالایشگاه در واقع آخرین پالایشگاه میدان گازی پارس‌جنوبی است و پس از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی که در آینده نزدیک تکمیل و گاز برداشتی آن به دیگر پالایشگاه‌های موجود ارسال می‌شود دیگر پالایشگاهی در پارس‌جنوبی ساخته نخواهد شد. با وجود این با توجه به آنکه برنامه طرح توسعه فاز ۱۱ با روی کار آمدن دولت سیزدهم جانی دوباره گرفت، نیاز بود ظرفیت پالایشی در میدان مشترک پارس‌جنوبی هرچه سریع‌تر توسعه یابد و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد رکورد راه‌اندازی سه ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ در یک سال ثبت شد. این پالایشگاه در فاصله ۱۰۵ کیلومتری از بخش دریایی و در ساحل کنگان استان بوشهر واقع شده است و وظیفه شیرین‌سازی گاز ترش استحصال‌شده از سکوهای دریایی این فاز را به‌عهده دارد. برای ساخت این پالایشگاه در مساحت ۱۷۰ هکتار ۴۰ هزار تن سازه فلزی به‌کار رفته و ۶ هزار کیلومتر کابل‌اندازی انجام شده که این مقدار کابل‌ برابر مسافت ایران تا کشور آلمان است، همچنین ۳ میلیون اینچ‌قطر لوله‌کشی برای ساخت این پالایشگاه انجام شده است. بتن‌ریزی انجام‌شده برای این سازه عظیم نیز ۶ برابر سازه بتنی برج میلاد تهران و معادل ۳۶۰ هزار مترمکعب بوده است. البته پیش از راه‌اندازی این پالایشگاه، سکوهای دریایی این فاز با توجه به الزام برداشت گاز و جلوگیری از عدم‌النفع تا سال ۱۳۹۸ تکمیل شده‌ بودند و روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی از این فاز برداشت می‌شد و بر همین اساس از آن زمان تاکنون از این فاز به‌طور تجمعی نزدیک به ۶۲ میلیارد مترمکعب گاز برداشت شده بود. این پالایشگاه پارس‌جنوبی همچون دیگر طرح‌های دو فازی پارس جنوبی پس از دریافت ۵۶ میلیون مترمکعب گاز ترش، روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز متان یا گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می‌کند، همچنین تولید روزانه ۷۷ بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن ال‌پی‌جی، حاصل پالایش گاز غنی استحصال‌شده از دریا در این پالایشگاه است. برای ساخت این پالایشگاه پارس‌جنوبی به‌ فراخور عملیات تعداد نیروی انسانی به‌صورت متغیر مشغول فعالیت بوده‌اند، اما در اوج عملیات حدود ۹ هزار نفر در این مگاپروژه فعالیت داشتند، اما انتظار می‌رود با بهره‌برداری و تکمیل عملیات توسعه تعداد نیروها به هزار و ۱۰۰ نفر برسد که میزان نیروی استاندارد برای راهبری پالایشگاه‌های مشابه به‌شمار می‌رود. در طول پنج سال گذشته عملیات توسعه این پروژه هیچ حادثه منجر به جرحی در این پروژه اتفاق نیفتاده است. این پالایشگاه به دست توانمند نیروهای ایرانی اجرا شد و در ساخت آن نیز ۷۰ درصد تجهیزات به‌کار رفته ایرانی هستند که رکوردی در ساخت پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی به‌شمار می‌رود. برای ساخت این پالایشگاه شرکت ملی نفت ایران، ۵.۲ میلیارد دلار اعتبار تأمین و پرداخت کرده است که این مقدار برای سکوهای دریایی، خطوط لوله و تأسیسات خشکی هزینه شده است. این پالایشگاه در موضوع محیط زیستی نیز همه استانداردهای الزامی را رعایت کرده است. به گفته سیدمهدی توسلی‌پور، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، وزارت نفت برنامه جامعی تحت عنوان جمع‌آوری گازهای همراه پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی را در دستور اجرا دارد که این طرح در حال مطالعه است. فاز ۱۴ نیز از این طرح مستثنا نیست و امیدوارم به‌زودی منابع مالی این طرح تأمین شود و شاهد کاهش مقدار گازسوزی در منطقه پارس جنوبی باشیم. ضمن آنکه واحد ۱۲۹ تصفیه پساب پالایشگاه، وارد مدار تولید شده است که بخش عمده‌ای از آلاینده‌های پالایشگاه را تصفیه می‌کند. طبق دستورعمل‌هایی که از سوی سازمان محیط زیست برای این فاز ابلاغ شده است، باید از آنالایزرهای پایش آنلاین در همه کوره‌های پالایشگاه از جمله واحد ۱۰۴، ۱۱۶ و هر آنچه تحت عنوان دودکش‌های خروجی پالایشگاه است، استفاده کنند که مجری فاز از آن یاد کرد و گفت: ما نیز این دستورعمل را به پیمانکاران‌مان ابلاغ کرده‌ایم تا بتوانیم در هر لحظه آلاینده‌های خروجی بخش آب و هوا را اندازه‌گیری کنیم تا از بازه استانداردی خارج نشود و آسیبی به محیط‌زیست نرسانیم. خوشبختانه بخش عمده‌ای از این دستورعمل اجرا شده و مابقی نیز در آینده‌ای نه چندان دور به سرانجام می‌رسد. محمد خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه فاز ۱۴ پارس جنوبی در شرایط تحریم توسط متخصصان ایرانی و علی رغم همه محدودیت‌ها اجرایی شده است، اظهار کرد: هیچ کمک خارجی برای این مساله وجود نداشت و این پروژه توسط متخصصان داخلی اجرایی شد، این کار در این برهه زمانی بسیار قابل اهمیت است.

در گفت‌وگو با کارشناسان مطرح شد؛

گروه راه و مسکن: هفته گذشته بود که ماجرای پیش فروش متری مسکن در تهران خبرساز شد. در خبرها آمده بود که برخی تعاونی‌ها، پیش‌خرید متری واحدهای مسکونی را در منطقه 22 تهران کلید زده‌‌اند. معاملاتی که سوالات زیادی را درباره مکانیزم خرید و فروش این واحدها ایجاد می‌کند.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از سایت خبری تجارت ‌نیوز، افزایش قیمت بی‌سابقه مسکن به ویژه در نیمه دوم سال جاری خرید خانه برای ایرانی‌ها را به معضلی جدی تبدیل کرده است. قدرت خرید هر روز به میزانی کمتر از روز قبل می‌رسد و تعداد زیادی از خانوارها نیز رویای خرید مسکن را برای همیشه غیرممکن می‌دانند. در این شرایط خبری منتشر شد مبنی بر اینکه فروش متری مسکن در منطقه 22 تهران رواج یافته و مردم از تعاونی‌های فعال در این منطقه خانه‌هایی پیش‌خرید می‌کنند که تنها به اندازه چند متر در یک واحد از آن سهیم هستند.
البته فروش سهام پروژه‌های مسکونی و پیش‌فروش واحدها از سوی تعاونی‌ها و سازندگان از چند سال پیش در کشور اجرا می‌شد، اما فروش تنها چند متر از یک واحد مسکونی پیشتر بی‌سابقه بوده است.

خرید متری مسکن در منطقه 22
سعید لطفی، عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران که نخستین بار موضوع پیش‌فروش متری مسکن را مطرح کرده بود، در این خصوص گفت: در منطقه 22 در حال حاضر یک واحد کوچک‌متراژ را نیز نمی‌توان تقریبا زیر دو میلیارد تومان خریداری کرد، این در حالی است که برخی توانایی خرید یک واحد آپارتمان را به طور کامل ندارند و به دلیل اینکه بتوانند بخشی از پول خود را در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کنند از امتیازهایی که در منطقه 22 وجود دارد استفاده می‌کنند تا ارزش پول آنها از تورم عقب نماند. او در مورد امنیت این نوع معاملات ادامه داد: این مساله به نظارت بر تعاونی‌ها برمی‌گردد که کار خود را درست انجام دهند و از سوی نهادهای دولتی هم در این مورد بررسی صورت گیرد؛ زیرا اگر فردی سوء نیتی داشته باشد می‌تواند از حفره‌های قانونی استفاده کند.

نظارت درست بر پیش‌خرید متری مسکن
لطفی همچنین گفت: نظارت درست در این زمینه باعث می‌شود مازادفروشی انجام نشود و پول‌هایی که از مردم گرفته شده به طور کامل استفاده شود.
همچنین مردم می‌توانند از تعاونی‌هایی خرید کنند که رزومه خوبی داشته باشند.
این عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص نقش شهرداری‌ها در این بین بیان کرد: اگر شهرداری مانند قبل شناسنامه ساختمانی صادر کند و همچنین معاملات در سامانه‌ای ثبت و نیز کاملا فرآیند معامله مشخص شود موضوع شفاف‌تر خواهد بود؛ البته در حال حاضر چنین سامانه‌ای وجود ندارد!
نبود رسمیت در پیش‌خرید متری مسکن
حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان نیز در مورد پیش‌خرید متری واحدهای مسکونی به تجارت‌نیوز گفت: فارغ از مساله فروش متری در بورس، رسمیتی در اینگونه معاملات وجود ندارد و احتمالا توافقی است که بین دو فرد انجام و خارج از روابطی محسوب می‌شود که قانون تعیین کرده است.
او ادامه داد: اگر به صورت واحد و تفکیک باشد فرق دارد، در غیر این صورت مشاع است و پیچیدگی‌هایی دارد. چارچوب فروش متری مسکن در چارچوب ضوابط صندوق زمین ملی و مسکن انجام می‌شود و پروژه‌ای در آن معرفی می‌شود و در چارچوب قوانینی که تعیین شده متقاضیان خرید و فروش انجام می‌دهند. محتشم همچنین تاکید کرد: در این شرایط کنترل این موضوع بر عهده خریداران است که آیا خارج از چارچوب‌های قانونی و ثبت رسمی این معاملات را انجام می‌دهند یا خیر.
آنچه روشن است اینکه فروش متری مسکن به روشی که این روزها در جریان است مشکلات زیادی را برای خریداران در پی خواهد داشت.
نخست اینکه در صورت تحویل این واحدها ممکن است به دلیل پیچیدگی در مالکیت افراد، دعوای حقوقی شکل بگیرد؛ چرا که به ویژه در زمان فروش، بحث مالکیت نقش زیادی ایفا می‌کند و در صورت عدم توافق مالکان، سرمایه در ملک حبس می‌شود.
در همین حال از آنجا که تعاونی‌ها بعد از ساخت واحدها از امکانی نظیر بنگاه‌های اجاره‌داری بهره نمی‌برند، و از سوی دیگر هر واحد چند مالک دارد، اجاره دادن این خانه‌ها معضلی جدی خواهد بود و ممکن است به سیل خانه‌های خالی افزوده شود.

«تجارت» گزارش می دهد

گروه صنعت و تجارت: یکی از کشورها در منطقه و در میان کشورهای همسایه که ظرفیت های مناسبی برای تجارت با ایران دارد قطر است. قطری که طی سال های اخیر روابط سیاسی خوبی با ایران برقرار کرده است. به گزارش «تجارت»، روابط سیاسی ایران با قطر همواره دوستانه بوده است اما بازتاب آن در روابط اقتصادی دو کشور در حد روابط سیاسی نیست. بر اساس آمارهای رسمی به ‌طور دقیق آمار تجاری نشان می‌دهد که در سال‌۱۴۰۰ صادرات ایران به قطر ۱۳۳‌میلیون دلار بوده است که از این میزان ۸۸‌میلیون دلار از بوشهر و مابقی از بندر نیر انجام گرفته است. در چهارماهه نخست امسال ۴۰‌میلیون دلار کالا از ایران به قطر رفته است که باز ‌سهم بوشهر از این میزان ۲۶‌میلیون دلار و مابقی از دیگر بنادر و پایانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صادراتی بوده است، اما اوج روابط دو کشور در سال‌۹۸ بود که صادرات ایران به رقم ۲۳۴‌میلیون دلار رسید. به هر حال روند روابط اقتصادی دو کشور در مسیر بهبود است و انتظار می‌رود که حجم مبادلات دو کشور در سال‌جاری به یک‌‌میلیارد دلار و طی ۲سال‌آینده به ۲‌میلیارد دلار برسد. اصل صادرات ایران به قطر مواد غذایی است. این کالاها شامل میوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فصلی هستند که حجم آنها با تغییر فصل متغیر است. همچنین تره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بار و غذاهای سردخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ایران در بازار قطر مشتری دارند. روزانه ۸۰ کانتینر از این محصولات به قطر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. همچنین مواد معدنی و ساختمانی ایران در قطر بازار دارد. کالاهایی مانند گچ، سنگ‌نمای ساختمان و ماسه نیز کالاهایی هستند که از بوشهر یا عسلویه به قطر صادر می‌شوند.

تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم
اما روز گذشته برگزاری همایش تجاری ایران و قطر با حضور مقامات دولتی و بخش خصوصی به فرصتی برای آسیب شناسی روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تبدیل شد. حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید با وجود رشد تجارت مشترک میان ایران و قطر در ماه‌های گذشته همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب در تجارت مشترک فاصله زیادی داریم. نگاهی به روابط دو کشور در تمام سال‌ها و دهه‌های گذشته نشان می‌دهد که ما از نظر سیاسی روابطی استراتژیک و گسترده با قطر داشته‌ایم و این روند همواره ادامه داشته است. با این وجود اما از نظر اقتصادی همچنان مشکلات به جای خود باقی هستند. وی با مثبت ارزیابی کردن حضور هیات قطری در تهران و مذاکرات فعالان اقتصادی دو کشور با یکدیگر بیان کرد: همین مذاکرات باعث شده در ۱۱ ماهه سال جاری تجارت مشترک میان دو کشور ۲۲ درصد افزایش پیدا کند اما با این وجود هنوز ظرفیت‌های قابل توجهی باقی مانده که به آنها پرداخته نشده است. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: ایران از نظر جغرافیایی و جمعیتی دارای ظرفیت بالقوه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری است همچنین ارتباطاتی که ما اخیرا با اتحادیه‌هایی همچون اوراسیا داشتیم نیز نشان می‌دهد که ظرفیت ما برای توسعه روابط بسیار بالاست در کنار آن و در حوزه‌هایی مانند صنایع غذایی، صنایع دستی و همچنین خدمات فنی و مهندسی توان خوبی برای توسعه تجارت با قطر دارد. سلاح‌ورزی با بیان این‌که توسعه همکاری‌ها منوط به کاهش مشکلات دو طرفه خواهد بود، خاطرنشان کرد: در حوزه‌هایی مانند روابط بانکی و مبادلات پولی، هزینه بالای حمل و نقل دریایی در قطر و همچنین دشواری مجوز اقامت برای تجار ایرانی همچنان گلایه‌ها و مشکلاتی وجود دارد که در صورت پرداختن به آنها و کنار رفتنشان می‌توان انتظار داشت که سطح همکاری‌های دو جانبه به شکل قابل توجهی افزایش یابد.
همچنین در این نشست سید مهدی نیازی - قائم مقام وزیر صمت - نیز یکی از حاضران بود و در جریان صحبت‌های خود تاکید کرد که دولت و وزارت صمت ایران به شکل جدی بر توسعه همکاری‌ها با قطر تاکید دارد و با حمایت از بخش خصوصی و پشتیبانی از آنها به دنبال آن است که در یک مدت زمانی چهار ساله حجم تجارت مشترک میان دو کشور را به حدود سه میلیارد دلار برساند.

تسهیل شرایط برای توسعه تجارت با قطر
همچنین رئیس سازمان توسعه تجارت در این همایش عنوان کرد مقدمات همکاری‌های مشترک میان فعالان قطری و ایرانی برای حضور در اقتصاد ایران فراهم شده و می‌توان انتظار داشت که از سرمایه آنها برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده شود. علیرضا پیمان پاک اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که در ماه‌های گذشته دولت سیزدهم بارها و بارها بر روی آنها تاکید کرده لزوم توسعه همکاری‌های مشترک تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه است. در این چارچوب قطر نیز با توجه به ظرفیت‌های بالایی که دارد می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی تجارت ما شناخته شود. وی با اشاره به اقداماتی که در دولت سیزدهم برای توسعه همکاری با قطر انجام شده توضیح داد: در ماه‌های گذشته دیدارهای مختلفی در سطوح مختلف از سران کشورها تا مقام‌های اقتصادی و هیات‌های تجاری میان ایران و قطر انجام شده و ما نیز در ایران گام‌هایی را برای توسعه همکاری‌های مشترک برداشته‌ایم. رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: برگزاری نمایشگاه اختصاصی، اعزام رایزن بازرگانی، ایجاد مرکز تجاری و همچنین اعزام هیات‌های تجاری و قطر تنها بخشی از اقدامات انجام شده در ماه‌های گذشته بوده و امروز نیز میزبان یک هیات تجاری و سرمایه‌ گذاری از قطر هستیم. پیمان پاک درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای نشست امروز توضیح داد: امروز بیش از ۱۰۰ فعال اقتصادی ایرانی مذاکرات خود با طرف‌های قطری را پیگیری می‌کنند و به دنبال آن هستیم تا با عقد قراردادهای مختلف از توسعه واردات و صادرات مشترک گرفته تا جذب سرمایه‌ گذار برای زیرساخت‌ها و همچنین تولید مشترک محصولات و عرضه آنها در بازارهای صادراتی را در دستور کار قرار دهیم. وی ادامه داد: تلاش ما این است که در مذاکرات امروز در حوزه‌هایی که پیش از آن محدودیت‌هایی داشتیم نیز اقدامات لازم انجام شود. حمل و نقل دریایی، بیمه محصولات تجاری، مباحث بانکی و حوزه‌هایی مانند امنیت غذایی گام‌های لازم را برداریم. در حال حاضر حجم تجارت مشترک میان دو کشور بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود که می‌توانیم با این اقدامات میزان آن را به شکل قابل توجهی افزایش دهیم. رئیس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه جغرافیایی ایران، قطری‌ها به دنبال آن هستند که از ظرفیت ایران در حوزه‌هایی مانند هاب غذایی منطقه به خصوص در حوزه غلات استفاده کنند. با توجه به گرایش دو طرف برای توسعه همکاری‌ها می‌توان انتظار داشت که به زودی آمارهای جدید از عملکرد اقتصادی مشترک دو کشور منتشر شود.

به مناسب روز درختکاری؛

گروه جامعه: روز درختکاری (۱۵ اسفندماه) نمونه و نمادی از تفکر ایرانی است که مردم برای احیای زمین در کنارنهادها به نهالکاری می‌پردازند و از امسال با آغاز اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال وارد فاز جدیدی شده است؛ طرحی که منتقدانی هم دارد.
به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، درختکاری یک سنت باستانی ایرانی است و هر ساله ۱۵ تا ۲۱ اسفندماه به عنوان هفته منابع طبیعی و ۱۵ اسفند روز درختکاری نامگذاری شده و به همین مناسبت در نقاط مختلف کشور رسم نهالکاری اجرا می‌شود. چندی پیش نیز مراسمی با عنوان پویش «ایران سرسبز، ایران قوی» با حضور دستگاه‌های مختلف دولت و در قالب نهضت جهادی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال طی یک برنامه چهارساله برگزار شد و عباسعلی نوبخت - رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور- اعلام کرد این طرح با ۳۰ میلیون اصله نهال شروع خواهد شد و تا سال آینده به ۲۵۰ میلیون اصله نهال خواهد رسید.
مسئله نهالکاری به این دلیل که ایران از سال ۱۳۷۱ به عضویت کنوانسیون تغییر اقلیم و از سال ۱۳۷۵ به عضویت کنوانسیون مبارزه با بیابان زدایی - که متولی آن سازمان ملل است - درآمده است، اهمیت بسیار زیادی دارد. این طرح تنها مختص به ایران مهم نیست چراکه بسیاری از کشورهای دیگر نیز نهالکاری را در دستور خود قرار داده‌اند. به‌طور مثال کشورهایی همچون چین، ترکیه، آمریکا، عربستان، سنگاپور، اتیوپی، پاکستان و افغانستان نیز کاشت تعداد زیادی نهال را در دستور کار خود قرار داده‌اند و تا سال ۲۰۳۰ نهال‌های مورد نیازی را که کشورهای دیگر درخواست کرده‌اند، آماده کنند سپس بکارند. کشور چین نیز درصدد است که ۷۰ میلیارد اصله نهال تولید کند که از این میزان نهال در حال حاضر ۵۰ میلیارد را تولید کرده و در کشور خود کاشته است. سطحی که باید در آن عملیات کاشت انجام دهند، حدود ۳۳.۳ میلیون هکتار است.

نیاز تهران به ۱.۵ میلیون هکتار نهالکاری برای رفع آلودگی هوا
رضا بیانی- مدیرکل منابع طبیعی استان تهران- در این جلسه درباره مزایای این طرح گفت: سالانه حدود ۴۵۰ میلیون تن آلودگی هوا در ایران تولید می‌شود. با توجه به صنایع کشور و برای اینکه بتوانیم در سطح جهانی صاحب نظر باشیم باید به موضوع تجارت کربن ورود کنیم. ما اگر حتی یک میلیارد نهال بکاریم یک مساحت ۴ میلیونی را نهالکاری کرده‌ایم و تنها برای رفع آلودگی هوای تهران، حدود ۱.۵ میلیون هکتار باید جنگلکاری کنیم تا بتوانیم آلودگی هوا را کاهش دهیم.
اما این طرح سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با انتقاداتی همراه است. از جمله این منتقدان هادی کیادلیری - دبیر سابق مجمع کنوانسیون تنوع زیستی کشور- است که اعتقاد دارد با توجه به قدمت بالای جنگل‌های شمال کشور، کمبود سطح کاشت برای نهال‌کاری و مشکلاتی همچون کمبود آب، نگهداشت و احیای جنگل‌ها نسبت به کاشت نهال از اهمیت بیشتری برخوردار است.
وی می‌گوید: سرانه جنگل‌های ایران از میزان نرمال جهانی کمتر است و باید آن را افزایش دهیم و ایران در کل حدود ۱۲۶ نهالستان به وسعت ۲۸۰۰ هکتار دارد و با توجه به سطح موجود در نهایت می‌توانیم ۳۰۰ میلیون نهال بکاریم این در حالیست که بسیاری از نهالستان‌ها رها و تخریب شده‌اند و با این شرایط اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال به‌راحتی ممکن نیست.
کیادلیری معتقد است که درختکاری مفید است اما باید در زمینه حفظ و نگهداشت بیشتر تلاش کنیم. برخی مواقع یک تصمیم درست گرفته می‌شود که بسیار خوب و کارآمد است اما باید در کنار این تصمیم اولویت‌بندی نیز برای تعیین درجه اهمیت موضوعات نیز وجود داشته باشد.
به گفته دبیر سابق مجمع کنوانسیون تنوع زیستی کشور، درشرایط بحران آبی و کمبود آب، این پیش‌فرض که بتوانیم از گونه‌های مقاوم استفاده کنیم و کمبود آب را با این روش برطرف کنیم، خیلی خوب است و محاسن زیادی هم دارد اما کاشت یک میلیارد اصله نهال به‌طور کلی به مرحله اجرا نمی‌رسد. بارها تصمیم‌گیری شده است اما اعتباری تاکنون برای این طرح تامین نشده است. اعتبار لازم برای حفاظت از جنگل‌های باستانی هیرکانی که در یونسکو ثبت شده است نیز فراهم نشد. جنگل‌هایی که ایجاد شدند نیز رها و خشک شدند چرا که مهم‌تر از کاشت نهال بحث نگهداری است.

نهالکاری برای عمل به تعهدات در زمینه ترسیب کربن
رضا بیانی - مدیرکل منابع طبیعی استان تهران- در واکنش به انتقادات می گوید: هجمه‌های بسیاری درباره مسئله آب برای نهال‌ها وجود دارد. میزان بارندگی در کشور تنها ۱۸۰ میلیمتر بوده اما ما پنج ناحیه رویشی داریم و در برخی مناطق ۷۰۰ میلیمتر، ۸۰۰ میلیمتر و یا ۳۵۰ میلیمتر هم بارندگی ثبت شده است که تمام آن احصا و برنامه‌ریزی شده است. با توجه به وسعت و مناطق رویشی کشور امیدواریم بیش از ۳.۵ میلیون در هکتار جنگلکاری را با تعهدی که نسبت به کاهش آلودگی هوا و ترسیب کربن داریم، انجام دهیم.