کارگروه بررسی اتفاقات اخیر در برخی مدارس تشکیل شود

به دستور رئیس جمهور کارگروه تحقیق، بررسی و ارزیابی وقایع مربوط به سلامت دانش‌آموزان تشکیل شده است. در این کارگروه علاوه بر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای شناسایی عوامل احتمالی، وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آزمایشگاه‌های تخصصی منتخب کشور عضویت دارند و مأمور بررسی دقیق موضوع شده‌اند.
دستور رئیسی در شرایطی صادر می‌شود که قبل‌تر، سید ابراهیم رئیسی در جلسه روز یکشنبه (۱۴ اسفند) هیأت دولت، با اشاره به گزارش وزیر اطلاعات از بررسی و پیگیری مسئله مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی شهرها، اظهار داشت: توطئه جدید دشمن برای ایجاد دلهره در دل دانش‌آموزان، فرزندان عزیز و والدین آنها جنایت و اقدامی ضد بشری است.
رئیس جمهور با تاکید بر لزوم پیگیری این موضوع و اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع دستگاه‌های مربوطه برای رفع نگرانی‌های مردم، گفت: این اقدام حلقه‌ای دیگر از زنجیره‌ توطئه‌های دشمن است که برای التهاب‌آفرینی در جامعه و تشویش اذهان عمومی و هراس‌افکنی در میان فرزندان این مرز و بوم انجام گرفته و باید ریشه‌یابی و با آن برخورد جدی شود.

 

نتانیاهو درباره توان حمله به ایران دروغ می‌گوید

نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی از دروغ‌گویی بنیامین نتانیاهو درباره توانایی اسرائیل برای حمله به ایران انتقاد و او را تهدید کرد که دست از این کار بردارد. یائیر لاپید، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی طی پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی صهیونیست‌ها درباره آمادگی اسرائیل برای حمله به ایران واکنش نشان داد.
لاپید که اکنون یکی از سران احزاب اپوزیسیون در سرزمین‌های اشغالی است در پیام خود نوشت: اگر نتانیاهو دست از دروغ گفتن درباره آمادگی (اسرائیل) در موضوع ایران برندارد، من مجبور خواهم بود تمام خلأها و غفلت‌هایی را که او مسئول آن بود، توضیح دهم تا زمانی که او را جایگزین کنیم. وی ادامه داد: من به او پیشنهاد می‌کنم که کمتر درباره این موضوع صحبت و بیشتر عمل کند.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بنیامین نتانیاهو به تازگی لفاظی‌های خود علیه ایران را تشدید کرده است و روز گذشته نیز به صحبت‌های رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران که هرگونه حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را غیرقانونی خوانده بود، واکنش نشان داد.

دولت بایدن آماده حمایت از جاه‌طلبی‌های اوکراین در قبال کریمه نیست
وبگاه خبری هیل وابسته به کنگره آمریکا یکشنبه (پنجم فوریه) گزارش داد دولت آمریکا در حال حاضر تمایل ندارد که به وضوح از برنامه‌های کی‌یف برای بازپسگیری کریمه حمایت کند و تلاش می‌کند از شفاف‌سازی موضع خود به صورت عمومی در خصوص این موضوع اجتناب کند.
طبق این گزارش، دولت بایدن درها را درباره موضوع کریمه باز نگه می‌دارد. مقام‌های دولت او مکرراً از سوالات در این مورد که آیا واشنگتن از تلاش‌های کی‌یف برای بازپسگیری این شبه‌جزیره حمایت می‌کند طفره رفته‌اند. به نوشته خبرگزاری تاس به نقل از هیل، گرچه مقام های آمریکایی می‌گویند که واشنگتن از اوکراین تا زمان لازم برای پیروزی در مقابل روسیه حمایت خواهد کرد، حاضر به حمایت کامل از جاه‌طلبی‌های کی‌یف درباره کریمه نبوده‌اند. به تحلیل این گزارش، بخشی از این بی‌میلی به این دلیل است که برای بازپسگیری کنترل بر کریمه، تسلیحات سنگین شامل موشک‌های دوربرد، تانک و هواپیما لازم است.
به نوشته هیل، قانونگذاران آمریکایی از دولت بایدن خواسته‌اند موضع خود در قبال کریمه را روشن کند اما مقامات دولت وی تصمیم گرفته‌اند به استراتژی ابهام پایبند باشند. بویژه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به این موضوع پایبند است. «کریس چیویوس» مامور اطلاعات ملی سابق آمریکا در اروپا در این خصوص گفت: آن‌ها (مقام‌های آمریکایی) ممکن است بر این باور باشند که در معرض خطر قرار دادن کریمه برای فشار بر روس‌ها و کشاندن آن‌ها به میز مذاکره ارزش داشته باشد. ممکن است که این محرک سیاست آن‌ها باشد. حتی اگر واقعاً باور نداشته باشند که احتمال دارد کریمه از طریق نظامی به اوکراین بازگردد.
آنتونی بلیکن وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه (۲۶ بهمن) گفت ایالات متحده فعالانه اوکراین را به بازپس گرفتن کنترل کریمه تشویق نمی‌کند و این تصمیم تنها با کی‌یف است. مقامات آمریکا و ناتو مرتباً ادعا می‌کنند که کریمه بخشی از اوکراین است. این منطقه بعد از همه‌پرسی مارس سال ۲۰۱۴ در پی کودتا در اوکراین به روسیه ملحق شد. اوکراین آن را بخشی از خاک خود می‌داند که موقتاً اشغال شده است.
باکو: ارمنستان خود را برای جنگ در قره‌باغ آماده می‌کند
سفیر جمهوری آذربایجان در ایران در اشاره به تنش‌های اخیر باکو و ایروان مدعی شد ارمنستان به دنبال انتقام است و خود را برای جنگ در قره‌باغ کوهستانی آماده می‌کند. علی علی‌زاده سفیر جمهوری آذربایجان در ایران در توییتی درباره تنش‌های اخیر باکو با ایروان مدعی شد «ارمنستان به دنبال انتقام است و تشکیلات مسلح غیرقانونی خود را برای جنگ در قره‌باغ آماده می‌کند». وی در ادامه این توییت با انتشار ویدئویی افزود: حقایق و شواهد تصویری از قاچاق اسلحه و سایر تجهیزات نظامی به خانکندی (جمهوری) آذربایجان توسط ارمنستان. ایجاد ایست بازرسی مرزی اجتناب‌ناپذیر است! یکشنبه (پنجم مارس) «آذرنیوز» به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گزارش داد ارمنستان بار دیگر به اقدام تحریک‌آمیز علیه جمهوری آذربایجان دست زد. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانه خود مدعی شد: اطلاعات عملیاتی درباره انتقال تجهیزات نظامی، مهمات و پرسنل از جمهوری ارمنستان از طریق جاده خاکی خانکندی-خلفالی-تورشسو به خاک جمهوری آذربایجان جایی که نیروهای حافظ صلح روسیه به طور موقت مستقر است، دریافت شده است.
باکو افزود: برای راستی‌آزمایی اطلاعات واصله، یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان تلاش کردند خودروهای مشکوک را متوقف و بازرسی کنند که در آن زمان ارمنی‌ها تیراندازی کردند. در نتیجه تبادل تیر، دو طرف متحمل زخمی و تلفات شده‌اند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بخش دیگری از این بیانیه اعلام کرد این حادثه بار دیگر ضرورت ایجاد ایست بازرسی در جاده لاچین-خانکندی را نشان می‌دهد. تنش‌ و اتهام‌زنی بین این دو جمهوری همسایه در حالی است که پیش‌تر، نخست‌وزیر ارمنستان مدعی شد جمهوری آذربایجان در تدارک تجاوز گسترده علیه این کشور است.

تمرکز رسانه‌ای غرب
بر همکاری‌های نظامی ایران و روسیه
همزمان با اینکه غرب روابط نظامی ایران و روسیه را با نگاهی ویژه دنبال می‌کند و از گسترش آن واهمه دارد، روزنامه فایننشیال تایمز امروز به نقل از منابع آگاه غربی مدعی شد: روسیه به دلیل واهمه از تلافی غرب و فروش موشک های دوربرد به اوکراین، از خرید موشک های دوربرد مافوق صوت ایرانی دست کشیده است. این روزنامه انگلیسی ادعا کرد: با وجود فشار بر زرادخانه روسیه، این کشور تاکنون از خرید موشک‌ های بالستیک دوربرد مافوق صوت ایران، خودداری کرده است. بر اساس ارزیابی ‌های کشورهای عضو ناتو، یکی از عوامل مهم در این تصمیم مسکو، تهدید آمریکا در مورد صدور سامانه موشکی "اتکمز / Atacms" است که مورد نیاز اوکراین بوده و برد ۳۰۰ کیلومتری آن می‌تواند اعماق خاک روسیه را هدف قرار دهد. در ادامه این گزارش فایننشال‌تایمز آمده است: یک مقام آگاه گفت که ارتش روسیه در تنگنا قرار داشته و نگران توانایی خود در تداوم جنگ است، زیرا مهمات هدایت شونده موشکی و توپخانه ای آن به نصف مقدار سال گذشته کاهش یافته است. یک مقام اروپایی نیز گفت: آنها به موشک نیاز دارند. به نوشته این روزنامه اقتصادی انگلیسی، ایران بزرگترین زرادخانه موشک‌های بالستیک خاورمیانه را در اختیار دارد و پنتاگون در سال ۲۰۱۹ موشک های ایرانی را "دقیق" و "پیشرفته" توصیف کرده بود. موشک‌های بالستیک فاتح-۳۱۳ و ذوالفقار ایران به ترتیب ۵۰۰ و ۷۰۰ کیلومتر برد دارند و حتی اگر توانمندی های پیشرفته ای نیز نداشته باشند، از لحاظ کمّی ذخایر رو به اتمام موشک های روس را بهبود می بخشند.

رهبر انقلاب در مراسم روز درختکاری تصریح کردند :

گروه سیاسی: رهبرانقلاب در مراسم روز درختکاری فرمودند: مسؤولان باید موضوع مسمومیت دانش‌آموزان را با جدیت دنبال کنند و عوامل این جنایت به اشد مجازات برسند. به گزارش خبرگزاری فارس، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی همزمان با روز درختکاری صبح امروز سه اصله نهال کاشتند.
رهبر انقلاب پس از کاشت نهال‌ها در سخنانی درباره علت کاشت سه نهال به شعار امسالِ روز درختکاری با عنوان «هر ایرانی سه نهال»، اشاره کردند و گفتند: اگر بر اساس شعار انتخاب شده، هر ایرانی سه نهال بکارد، برنامه دولت برای کاشت یک میلیارد نهال، از سال ۱۴۰۲ و در طول چهار سال محقق خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به اهمیت موضوع نهال‌کاری در حفظ محیط زیست اشاره کردند و با تاکید بر اینکه با کمک مردم امکان تحقق کاشت یک میلیارد نهال وجود دارد، افزودند: توصیه متخصصان و کارشناسان این است که علاوه بر کاشت درخت‌های میوه‌دار باید درختان جنگلی و درختانی که چوب‌ آنها دارای اهمیت است نیز کاشته شوند زیرا تجارت چوب در اقتصاد کشور تاثیر بسزایی دارد.
ایشان خاطرنشان کردند: نتیجه اقتصاد تک محصولی، وضعیت کنونی کشور است که در زمینه‌های ارزش پول ملی و تورم و گرانی دارای مشکلات است. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش مسئولان برای حل مشکلات، گفتند: مسئولین باید از همه راه‌های ممکن اقتصادی استفاده کنند تا بتوانند برای حل مشکلات مردم به راه حل درستی برسند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تصریح به حفظ محیط زیست را یکی از امتیازات برجسته قانون اساسی کشور برشمردند و تاکید کردند: هیچکس نباید این قانون را نقض کند. رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود به موضوع «مسمومیت دانش‌آموزان» نیز اشاره کردند و با تاکید بر اینکه مسئولان و دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی باید با جدیت آن را دنبال کنند گفتند: این موضوع یک جنایت بزرگ و غیرقابل اغماض است و اگر کسانی در این ماجرا دست داشته باشند، باید عوامل و مسببین آن به اشد مجازات برسند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این موضوع را جنایت درحقِ معصوم‌ترین عناصر جامعه یعنی کودکان و همچنین موجب ناامنی روانی جامعه و نگرانی خانواده‌ها دانستند و خاطرنشان کردند: همه بدانند اگر کسانی به عنوان عوامل این جنایت شناسایی و محکوم شوند، هیچ عفوی در مورد آنها نخواهد بود زیرا باید به اشد مجازات برسند تا مایه عبرت دیگران شود.

گروسی اعلام کرد

گروه سیاسی: در شرایطی که دشمنان ایران در صحنه بین‌المللی برنامه‌ریزی کرده بودند که نشست جدید شورای حکام به مجالی برای صدور قطعنامه ضدایرانی و بازگشت پرونده هسته‌ای تهران به شورای امنیت تبدیل شود، رافائل گروسی، کدیر کل آژانس از فضای مثبت در رابطه ایران با این نهاد خبر داد.
به گزارش تجارت، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تیم فنی این سازمان به زودی برای شرکت در جلسات با ایران در خصوص حل وفصل مسائل پادمانی، راهی تهران می‌شود. رافائل گروسی این مطلب را روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران در حاشیه اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین مطرح کرد.
ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نتیجه سفر دو روزه گروسی به تهران، بیانیه مشترکی را صادر کردند که بر اساس آن ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند گروسی به خبرنگاران گفت که در جریان سفرش به تهران، برخی مسائل از قبل توافق شده؛ اما نیاز بود که جمع‌بندی شود. وی یکی از تفاوت‌های مهم این سفر را دیدار با مقامات ارشد ایران از جمله رئیس جمهوری کشورمان توصیف کرد و گفت که در جریان جلسات و مذاکراتی که صورت گرفت درباره حرکت از مقطع صحبت به تحقق نتایج ملموس بحث شد.
مدیرکل آژانس ادامه داد: ما ۳ سال است که در این باره سرگرم گفت‌وگو هستیم و نیازی به توافق برای ادامه مذاکرات نداریم. هدف این است که به نتایج ملموس برسیم. وی تلاش کرد تا در پاسخ به خبرنگاران مناسبات و همکاری‌های ایران و آژانس را عادی توصیف کند و گفت که توافقات به عمل آمده بخشی از مراودات عادی پادمانی میان آژانس با یک کشور عضو است.
هنگامی که خبرنگاری درباره جزئیات برنامه آژانس در ایران، طبق بیانیه مشترک پرسید، مدیرکل آژانس گفت: چرا اجازه نمی‌دهید کارمان را انجام دهیم؛ مگر اینکه بخواهید به عنوان یک بازرس به ما ملحق شوید که ممکن است جالب باشد. وی تصریح کرد: ما می دانیم چه کار باید انجام دهیم.
وی سپس توضیح داد که آژانس از وظایف خود آگاه است و طبق مامورتی دارد ارزیابی خود را ارائه خواهد داد؛ «هنگامی هم که کار پیش نمی رود ما این موضوع را گزارش می‌کنیم. اما اینکه بخواهیم فهرست مکان‌ها و افراد و ... ارائه کنیم، غیر ممکن است. هیچ وقت چنین اتفاقی نیافتاده است. نه فقط در رابطه با این موضوع که در خصوص هرگونه مسائل پادمانی با این سطح از حساسیت (رخ نداده است)»
وی افزود: ‌شما می‌توانید اطمینان داشته باشید که اژانس به طور مداوم به امر اطلاع رسانی مبادرت خواهد داشت. گروسی با اشاره به دیدارش با رئیس جمهوری کشورمان گفت: من در این جلسه فرصت داشتم تا دیدگاه خود را درباره روش همکاری آژانس با ایران را توضیح دهم. همچنین دیدار و گفت‌وگوی قابل توجهی را با وزیر امور خارجه ایران داشتم. وی افزود:در سیاست بین‌الملل گفت‌وگو با کسانی که تصمیم‌گیر هستند، فارغ از نتیجه آن، اثر گذار است.
مدیرکل آژانس در پاسخ به برخی از حواشی درباره توافق به‌عمل آمده با ایران گفت: من باید کارم را انجام دهم و هرگز تسلیم نشوم. به نظرم این گامی در جهت درستی بود. گروسی درباره اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی که علیه سخنانی وی درباره غیرقانونی بودن حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای واکنش نشان داده بود گفت: من درباره سخنان نخست وزیر اسرائیل علیه خودم نظر نمی‌دهم. اما مساله‌ای که مطرح کرد، مطلب جدیدی نیست.
وی ادامه داد که طبق قوانین بین‌المللی از پروتکل ژنو در سال ۱۹۴۹ تا قطعنامه‌های شورای حکام تصریح کرده‌اند که حمله به تاسیسات هسته‌ای غیر قانونی است. مدیرکل آژانس بر همین اساس تصریح کرد که حرفی خارج از عرف نزده است. مدیرکل آژانس در پاسخ به سووالی درباره ارتباط با گزارش‌های آژانس و مسائل نظامی گفت که او در مقام مدیرکل آژانس به رویکرد دیپلماتیک برای حل و فصل اختلافات اعتقاد دارد. «این شغل من است. شاید افراد نظامی خلاف این را تصور کنند اما من به عنوان دیپلمات به دنبال راهی برای گفت‌وگو هستم»
گروسی درباره زمان حل‌وفصل ادعاهای سیاسی پادمانی آژانس هم گفت که بر اساس تجربیات گذشته ترسیم نقشه راه و تعیین ضرب‌الاجل با واقعیت‌های صحنه نسبت ندارند. «ما روی مشکلات متمرکز هستیم. بدیهی است که این رویه نمی‌تواند برای مدت طولانی ادامه پیدا کند. اگر از من بپرسید من مایلم تا هفته آینده حل‌وفصل شود اما قطعا زمان می‌برد.» وی افزود: اینکه گفت‌وگوها پیش نشست آتی شورای حکام به نتیجه برسد، نمی‌دانم. اما امیدوارم چنین شود.
مدیرکل آژانس همچنین عنوان کرد که نسبت به دورنمای توافقات به‌عمل آمده نه خوش‌بین و نه بدبین است. وی افزود که اظهارنظرهای رسانه‌ای هم در ماموریت او به عنوان مدیرکل آژانس تاثیری ندارد.
هنگامی که خبرنگاری درباره حواشی توافقات آژانس و ایران و اظهارنظرهای مطرح شده در این زمینه پرسید: من مستقیم با مقامات ایران گفت‌وگو می‌کنم نه از طریق رسانه‌ها [...] ناامید نیستم چرا که ما در ابتدای مرحله جدیدی قرار داریم. وی تصریح کرد که تلاش می‌کند واقع‌بین باشد و از اینکه توافقات به عمل آمده می‌تواند نتایج ملموسی داشته باشد رضایت دارد.
پیش از اظهارات اخیر، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز (دوشنبه) طی سخنرانی در آغاز نشست شورای حکام آژانس اتمی، درباره سفرش به جمهوری اسلامی ایران نیز صحبت کرده بود. گروسی با بیان اینکه به توافقی با ایران رسیده که به آژانس اجازه می‌دهد مراحل نظارت و راستی‌آزمایی را ادامه دهد، گفت: «من از تضمین‌های ایران مبنی بر اینکه مایل است فعالیت‌های راستی‌آزمایی بیشتری را انجام دهد، استقبال می‌کنم». به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی آژانس اتمی، وی توضیح داد: «روز شنبه از تهران برگشتم و در آنجا با مقامات ارشد از جمله رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران آقای ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران آقای محمد اسلامی گفتگو کردم».
مدیرکل آژانس اتمی با بیان اینکه در این نشست‌ها اهمیت برداشتن گام‌هایی برای تسهیل همکاری‌های بیشتر جهت تسریع در حل مسائل پادمان باقی‌مانده مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: «هر دو طرف اذعان دارند که چنین تعاملات مثبتی می‌تواند راه را برای توافقات گسترده‌تر بین دولت‌های عضو هموار کند. به زودی اعضای شورای حکام را با جزئیات بیشتری در مورد سفر خود به ایران و وضعیت مربوط به تعهدات ایران در چارچوب برجام و توافقنامه ان‌پی‌تی ارائه می‌کنم».

رئیس قوه قضائیه:

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار اقشار مختلف مردم اصفهان که دیروز (دوشنبه، ۱۵ اسفندماه) انجام شد، با اشاره به نگرانی خانواده‌ها از سلامت دانش‌آموزان، اظهار کرد: سلامت جان و روان دانش آموزان برای ما فوق‌العاده حائز اهمیت است. در اینکه به نظر می‌رسد این اتفاقات کار سازمان‌یافته و کاری است که دشمن یا ایجاد کرده و یا در حال سوءاستفاده یا نهایت بهره‌برداری از آن است، شکی نیست.
وی با اشاره به حرف‌ها و موضع‌گیری‌های دشمنان شناخته شده جمهوری اسلامی در این مدت و به خصوص ماه اخیر، گفت: برخی افراد در داخل کشور هم همان خط التهاب را دنبال کرده و ایجاد ترس و دلهره را بیشتر می‌کنند، اما نهایت تلاش خود را به کار می‌گیریم تا علت و عوامل اصلی را شناسایی و با آنها برخورد کنیم و امیدواریم هرچه زودتر به جمع‌بندی برسیم.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه هفته‌ای نیست که گزارش‌های این موضوع جمع‌آوری و تحلیل نشود، افزود: از همه صاحب‌نظران سلامت، اطلاعات و امنیت کمک گرفته و از بهترین آزمایشگاه‌ها و تست‌هایی که گرفته شده و مواردی که بررسی شده استفاده خواهیم کرد. در مجموع اقدام جدی همه جانبه در حال انجام است و امیدواریم هرچه زودتر به جمع‌بندی برسیم و عامل یا عوامل اصلی شناخته شوند.
وی با تأکید بر اینکه این اقدام از مصداق‌های اصلی افساد فی‌الارض است، گفت: چنانچه عوامل این جریان شناخته شود بدون تردید طبق تعریف قانون جزو مفسد فی‌الارض هستند و اگر این عوامل شناسایی و دستگیر شوند قوه قضائیه به‌صورت کاملاً ویژه و خارج از وقت به آن رسیدگی می‌کند و عناصری که دخیل هستند به اشد مجازات خواهند رسید. رئیس قوه قضائیه ادامه داد: بر اساس قانون با مباشر، شریک، مسبب و ‌... هرکسی به نحوی از انحا در این مورد دخیل باشد به‌صورت قاطع برخورد خواهد شد و هیچ اغماضی نخواهد شد. وی همچنین به کسانی که همراه با دشمن التهاب آفرینی و دروغ‌پراکنی می‌کنند هشدار داد و گفت: در هر استانی حداقل یک شعبه در مرکز استان به صورت اختصاصی کسانی که دروغ، شایعه و التهاب آفرینی می‌کنند را احضار می‌کند. از دو حالت خارج نیست، این افراد یا همراه با دشمن هستند و با سوءنیت دست به این اقدامات می‌زنند و یا غفلت کرده و سو نیت ندارند، اما باز هم به جهت اهمیت مطلب نمی‌شود از غفلت آنها گذشت و حتماً برخورد خواهد شد. اما اگر بعد از این برخورد دوباره دروغ و مطلب بدون استناد منتشر کنند و بر این اضطراب و دلهره بیفزایند نمی‌شود از آن گذشت.
وی از رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان نیز خواست شعبه خاصی به این موضوع اختصاص داده و افراد احراز شوند و بر اساس مقداری که احراز می‌شود، حتماً با آنها برخورد شود. محسنی اژه‌ای با بیان اینکه مسائلی که امروز اساس آن دشمنی با نظام و ارزش‌هاست صرفاً گناه و یا یک قانون نیست که زیر پا گذاشته شود، تصریح کرد: در برخی ناهنجاری‌ها دشمن بدون تردید در حال سوءاستفاده و دامن زدن است. این ناهنجاری‌ها هم خلاف عفت عمومی و هم شرع و قانون است که یک مصداق آن کشف حجاب است.
رئیس قوه قضائیه اعلام کرد: دستور کاری در مجلس در حال پیش‌بینی است و قوه قضائیه آمادگی کامل دارد و قوه مجریه هم در حال تدارک است تا بعد از این همه فرصتی که داده شده، با کسانی که با انجام گناهی می‌خواهند نظم عمومی را به هم بزنند و مردم را جریحه‌دار کنند، برخورد شود. این مسئله با گناه فردی و موردی فرق دارد و به زودی اقداماتی می‌شود که نتیجه آن را خواهید دید.
وی همچنین به فرمان عفو رهبری پس از حوادث اخیر اشاره و اظهار کرد: مقام معظم رهبری عنایتی داشتند و در راستای عفو تعدادی از افراد حاضر در اغتشاشات فرمان صادر کردند، اگرچه دشمن باز هم تلاش می‌کند و دست‌بردار نیست، چون به برخی مسائل داخلی امید بسته، اما به هیچ کدام از اهداف خود نرسید و شکست خورد.
محسنی اژه‌ای ادامه داد: اگرچه دشمن در اغتشاشات اخیر شکست خورد اما اذیت کرد و شهید و مجروح روی دست ما گذاشت. به لطف خدا و با تلاش نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی و از همه مهتر بصیرت مردم دشمن این بار هم به اهداف خود نرسید، اما کارش را تمام نکرده است. در اغتشاشات اخیر با فضایی که دشمن ایجاد کرد و از طریق رسانه‌ها موجی به وجود آورد برخی افراد تحت تأثیر قرار گرفتند، اما بعد اعلام کردند ما نمی‌دانستیم هدف دشمن چیست و فریب خوردیم. مقام معظم رهبری نیز مثل همیشه با حسن نظر و رحمانیت الهی این مسئله را پذیرفتند و عده‌ای مشمول عفو شدند.