ساختار بودجه با ایجاد سامانه هوشمند بودجه‌ریزی ساماندهی شود

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن گزارشی از عملکرد مجلس یازدهم، «ایجاد نقشه راه برای اولویت‌بندی در قانون‌گذاری» را از مهمترین وجوه تمایز این دوره مجلس برشمرد. محمدباقر قالیباف در دیدار نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: بسته تحول قوانین اقتصادی برای اصلاح نظام بانکی؛ تصویب قوانین در حوزه‌هایی نظیر مالیات، مسکن، خودرو، بیمه، شفافیت، کشاورزی و تولید؛ قانون رتبه‌بندی معلمان، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، طرح اصلاح قانون انتخابات، تصویب کلیات لایحه ارتقاء امنیت زنان، طرح نظام‌بخشی به فضای مجازی و تصویب دو فوریت لایحه حجاب و عفاف از جمله کارنامه تقنینی یا موضوعات در دست بررسی مجلس یازدهم بود. رئیس مجلس، «خلافیت در ظرفیت‌سازی بسترهای نظارتی» را وجه دیگر تمایز این دوره مجلس خواند و افزود: در این دوره، ابزارهای نظارتی همچون «سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص» به پشتوانه نظارت میدانی و ستادی و همچنین ناظر بر حل مسائل عینی مردم به کار گرفته شده است. کنش فعالانه در عرصه دیپلماسی و مقابله حقوقی با تهدیدات خارجی، تلاش برای اصلاح ساختار بودجه با ایجاد سامانه هوشمند بودجه‌ریزی و نظارت جدی بر شرکت‌های دولتی دیگر نکاتی بود که رئیس مجلس به آنها اشاره کرد.

 

نقشه راه اقتصادی کشور متناسب با توسعه دیپلماسی و شرایط بین‌المللی بروزرسانی شود

جلسه هیات وزیران صبح دیروز (چهارشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و ضمن بررسی برخی پیشنهادات دستگاههای اجرایی، تصمیماتی در بخش های مختلف اتخاذ شد. محمد مخبر معاون رئیس‌جمهور در این جلسه با بیان اینکه در تمامی بخش های کشور بهره‌وری آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است، اظهار داشت: باید جریانی برای توجه به بهره وری در تمامی ارکان کشور آغاز شود و به خصوص در آموزش و پرورش و دانشگاههای کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه گاهی به بهره وری نگاهی سطحی می شود و مفهوم آن به افزایش ساعت کاری تنزل پیدا می کند، تصریح کرد: بهره وری در هر یک از زمینه های تولید، آموزش، انتقال تکنولوژی و سایر حوزه ها باید متناسب با وظایف و مسئولیت ها تعریف شود.
وی از معاون رییس جمهور و رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز خواست برنامه ای جامع برای توسعه بهره وری، نه تنها برای دولت بلکه برای تمام بخش های کشور تدوین کند تا شاهد توجه جدی به این موضوع در تمامی حوزه ها باشیم.

 

تاکید وزیر دفاع بر تامین بودن
امنیت شرق کشور
وزیر دفاع درباره ساخت ناوشکن‌هایی شبیه به ناوشکن دنا در آینده گفت: تحویل شناورها با توانمندی‌های بالاتر در آینده ادامه خواهد داشت.
سرتیپ محمدرضا آشتیانی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت با اشاره به ماموریت ناوگروه 86 اظهار کرد: ناوشکن دنا ثمره تلاش دانشمندان ما در عرصه صنعت دفاعی بود. دستاوردهایی که در حوزه صنعت دفاعی داریم را امروز می‌توانیم مورد آزمون قرار دهیم.
با توجه به شرایط جغرافیایی کشور و شجاعت نیروهای مسلح شرایط خوبی برای آزمایش دستاوردها نیز در اختیار داریم.
هر چیز که در کشور تولید می‌شود تا تست نشود به خوبی قابلیت خود را نشان نمی‌دهد و ناوشکن دنا نیز با این
ماموریت خود نشان داد قابلیت‌های زیادی در تسلیح و انجام عملیات سطحی، زیر سطحی، هوایی، گشت دریایی، انعطاف پذیری در دریانوری سخت دارد و اینها حاکی از آن است که عزیزان ما در صنعت دفاعی از آمادگی کامل
برخوردارند.
وی با بیان اینکه این سفرها در آینده تکرار می شود اظهار کرد: نیروی دریایی راهبردی یعنی همین که باید در اقیانوس ها و مجموعه کشورهایی که بخش‌های ساحلی دارند در رفت و آمد و ارتباط باشند.

حکم اعدام دو عامل حمله
به حرم شاهچراغ تایید شد
دیوان عالی کشور از تایید حکم اعدام دو نفر از عوامل حمله به حرم شاهچراغ خبر داد. به گزارش ایسنا، روابط عمومی دیوان عالی کشور اعلام کرد:
هیأت شعبه دیوان عالی کشور در خصوص فرجام خواهی وکلای مدافع محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشمی قتالی، نسبت به رأی صادره از شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز، با توجه به جامع محتویات پرونده، گزارش اداره اطلاعات استان فارس، اظهارات متهمان و مستندات فنی ارائه شده، دادنامه صادره را تایید کرد.
شعبه دیوان عالی کشور با توجه به آیه ۳۳ سوره مائده و آیه ۹ سوره حجرات در خصوص اهم احکام جزائی اسلام درحوزه امنیتی حکم بغی، محاربه و افساد؛ اقدامات صورت گرفته توسط نامبردگان را از مصادیق بارز و روشن بغات و محاربین و مفسدین فی الارض عنوان کرد.
در رأی شعبه دیوان عالی کشور آمده است: در لایحه فرجامخواهی، مطلبی که بر اساس دادنامه خدشه وارد کند ملاحظه نگردید و با توجه به مستندات مندرج در پرونده، از جمله اقاریر محکوم علیهما و اینکه در رسیدگی معموله و صدور حکم، موازین قانونی و شرعی اعم از شکلی و ماهوی رعایت شده است، لذا به استناد بند الف ماده ۴۶۹ قانون آئین دادرسی فرجام خواهی وکلای نامبردگان رد و دادنامه صادره ابرام می گردد.

واکنش اسلامی به ادعای
ساخت سایت هسته‌ای جدید
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران مطابق موازین آژانس و پادمان کار می‌کند و هر زمان بخواهد فعالیتی انجام دهد، تنظیماتش را با آژانس برقرار و مطابق آن عمل می‌کند.
محمد اسلامی در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر ساخت سایت هسته‌ای در رشته‌کوه‌های زاگرس، اظهار کرد: دشمن صهیونیستی سال‌هاست این اراجیف را می‌گوید و جوسازی ایجاد می‌کند و هر زمان شرایط آنان در منطقه و در محیط خودشان تنگ و سخت می‌شود، این عملیات روانی و ادعاها را تشدید می‌کنند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران مطابق موازین آژانس و پادمان کار می‌کند و هر زمان بخواهد فعالیتی انجام دهد، تنظیماتش را با آژانس برقرار و مطابق آن عمل می‌کند.
اسلامی یادآور شد: در فرآیندهای طی‌شده گذشته دشمنان تلاش می‌کردند با جوسازی فشار حداکثری را بر کشور وارد کنند. در ماه‌های اخیر نیز با شکست مواجه شدند و الان شروع کردند که به مطالب جدیدی دامن بزنند که همان موارد مردود گذشته است و جایگاه و اعتباری ندارد.

هشدار جمهوری آذربایجان به ارمنستان
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به ارمنستان نسبت به مداخله در امور این کشور به ویژه در قره باغ هشدار داد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای همچنین مقام‌های ارمنستان را به اشاعه اطلاعات نادرست متهم کرد که "مدعی می‌شوند ایجاد یک پست مرزی توسط باکو در شش کیلومتری جاده لاچین باعث فاجعه بشری و ایجاد خدشه به فعالیت‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ شده است."
روز دوشنبه، آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان در یک نشست خبری با یکی از مقام‌های پارلمانی انگلیس مسئول امور اروپا در ایروان، دولت باکو را به مسدود کردن جاده لاچین و ارتکاب پاکسازی قومی متهم کرد. به گفته وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، ساکنان ارمنستان به همراه نیروهای صلح‌بان روسی و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در دو طرف مرز همانند سابق رفت و آمد دارند.
این وزارتخانه با هشدار دادن به مقام‌های ایروان در اجتناب از لفاظی‌های خطرناک که صلح و ثبات منطقه را به مخاطره می‌اندازد، ادامه داد: ارمنستان باید تلاش‌هایش را با هدف منحرف ساختن جامعه بین‌الملل کنار بگذارد.

رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم تأکید کردند؛

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز چهارشنبه در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس یازدهم، این مجلس را در مجموع و در نگاهی کلی، مجلسی انقلابی، جوان، پرتحرک و دارای مصوبات خوب برای رفع مشکلات کشور خواندند و با تبیین الزامات قانون‌گذاری از جمله «اثرناپذیری از جوزدگی و ملاحظات جناحی»، گفتند: در سال آخر مجلس، کارهای بزرگی چون بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه، تصویب قوانین لازم برای تحقق شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید، و بررسی لوایح و طرح‌های نیمه کاره را با تلاش بی‌وقفه به سرانجام برسانید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آغاز سخنانشان به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، این حماسه معجزه‌آسا را به آحاد ملت بزرگ ایران تبریک گفتند و با توصیه برای مطالعه کتاب‌هایی که درباره عملیات بیت‌المقدس نوشته شده، افزودند: مهمتر از این فتح عظیم، ابتکارات، نقشه‌های جنگیِ قابل تدریس در دانشگاه‌های جنگ، فداکاری‌ها و رشادت‌های فوق طاقتِ متعارفِ بشر، شهیدان عالی‌مقام و جریان‌ها و حقایق دیگری هستند که در آن عملیات کم‌نظیر جاری بود که نباید گذاشت کمرنگ یا فراموش شوند.
ایشان با تکریم عظمت و جایگاه نهاد مجلس، شأن قانون‌گذاری مجلس را از شأن نظارتی آن بسیار بالاتر و مهمتر برشمردند و با اشاره به ضرورت حیاتی قوانین برای «ایجاد ثبات»، «قابل پیش‌بینی شدن آینده فرد و جامعه و کشور» و «فراهم شدن امکان برنامه‌ریزی مسئولان»، افزودند: قانون‌گذاری، ریل‌گذاری و به تعبیر دقیق‌تر «جاده‌سازی» است که مسیر حرکت دیگر قوا را مشخص می‌کند.
نسبت سیاست‌های کلی نظام با قانون‌گذاری، نکته مهمی بود که رهبرانقلاب در تبیین آن گفتند: سیاست‌های کلی که برای همه سلایق و شیوه‌های مدیریتی ظرفیت حرکت دارد، جهت را مشخص می‌کند و قانون‌گذاری مسیرهایی را تعیین می‌کند که می‌شود در این جهت مشخص شده، در آنها حرکت کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه کامل به سیاست‌های کلی را در هر نوع قانون‌گذاری کاملا ضروری دانستند و گفتند: قانون‌گذاری هم شیوه‌ها و اصولی دارد که در سیاست‌های کلی تقنین ابلاغ شده اما متأسفانه بعد از چندین سال هنوز در مجلس به صورت قانون در نیامده است.
ایشان با استناد به سیاست‌های کلی تقنین، «تأویل‌ناپذیری و صراحت»، «اتقان و اتکاء به کار کارشناسی جامع» را از جمله خصوصیات لازم «قانون» خواندند و گفتند: قانون خوب باید قابل اجرا باشد وگرنه شبیه آرزو و اهداف اجرانشدنی می‌شود.
ثبات قوانین و پرهیز از تغییرات پی‌درپی آنها، منقح و روشن بودن، و عدم تعارض قوانین از دیگر بایدها و الزامات قانون‌گذاری بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به آنها افزودند: در بحث‌ «نبایدها» هم جلوگیری از انباشته شدن قوانین مهم است؛ چرا که وقتی قانون در موضوعی زیاد باشد، تکلیف مشخص نیست و همانطور که بارها گفته شده، قانون‌دانانِ قانون‌شکن از همین رخنه‌ها به سوءاستفاده می‌پردازند.
ایشان قانون‌گذاری به خاطر منافع فلان فرد یا مجموعه را از دیگر آفات قانون‌گذاری دانستند و در نکته‌ای دیگر افزودند: در مجلس، «لایحه» باید بر «طرح» اولویت و غلبه داشته باشد؛ چرا که دولت در تقدیم لوایح امکان اجرا شدن آنها را هم در نظر می‌گیرد.
«اثرپذیری از جوزدگی و فضاسازی تبلیغاتی دشمنان یا اصحاب تبلیغ»، آفت دیگری بود که رهبرانقلاب، نمایندگان را از آن کاملا منع کردند و افزودند: ملاحظات جناحی و دسته‌بندی‌ها نیز مطلقاً نباید در بررسی و تصویب قوانین نقش داشته باشد.
ایشان افزودند: البته به دلیل سلایق مختلف، دسته‌بندی همیشه در مجالس بوده اما نباید گذاشت به صورت دوقطبی درآید و به جای حق و مصلحت، در قانون‌گذاری تأثیرگذار شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان تأکید کردند: قانون را با سلامت، طهارت، و برای رضایت و نصرت خدا بنویسید که اگر این باشد، حتما برکت می‌یابد.
رهبرانقلاب بخش دوم سخنانشان را به ویژگی‌ها و عملکرد مجلس یازدهم اختصاص دادند و گفتند: بعد از ۳ سال، در مجموع این مجلس را همچنان انقلابی، جوان و پرتحرک می‌دانم؛ البته این نگاه، کلی و بدون در نظر گرفتن استثنائاتی است که ممکن است در مجلس وجود داشته باشد.
شناخت مشکلات کشور و قانون‌گذاری برای حل آنها، دیگر خصوصیتی بود که ایشان برای مجلس یازدهم برشمردند و گفتند: عمده قوانین برای مبارزه با فساد، رفع تبعیض، رفع انحصار و بهبود فضای کسب و کار و با «قاطعیت و صراحت» تصویب شده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برخی مصوبات مجلس فعلی را راهبردی دانستند و گفتند: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، مصوبه‌ای اساسی و مهم بود که کشور را از سرگردانی در مسئله هسته‌ای و حالت ندانم‌کاری نجات داد که نتایج اجرای آن را حتی در عرصه جهانی مشاهده می‌کنیم.
ایشان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را قانونی بسیار مهم خواندند و افزودند: قانون جهش تولید دانش‌بنیان هم از جمله مصوبات راهبردی مجلس است. رهبر انقلاب «ساده‌زیستی و پرهیز از رفتار اشرافی‌مآبانه و نگاه بالا به مردم» را ویژگی بسیاری از نمایندگان مجلس دانستند و در عین حال افزودند: البته استثنائاتی در این زمینه هم وجود دارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با توصیه مؤکد به نمایندگان مجلس برای از دست ندادن ویژگی «نشست و برخاست و تواضع در مقابل آن ها»، افزودند: البته این مسئله با دادن وعده‌های غیرقابل تحقق کاملا متفاوت است. ایشان سال آخر مجلس را سال حساسی خواندند و گفتند: از جمله گرفتاری‌های کشور، سال آخر مجالس است؛ چون نمایندگان در شرف انتخابات و نگاه‌های مردم قرار می‌گیرند، اما شما سعی کنید بدون توجه به انتخاب شدن یا نشدن در انتخابات اسفند امسال، کار کنید؛ چرا که آنچه می‌ماند فقط کار برای رضایت پروردگار است. رهبر انقلاب در بخش پایانی سخنانشان چند توصیه مهم خطاب به نمایندگان مجلس بیان کردند.
ایشان در بیان توصیه اول با اشاره به دوگانه «تقریب یا تخریب» در روابط مجلس با سایر قوا بخصوص دولت، گفتند: در نگاه تخریبی، طرفین به چشم رقیب و با هدف به خاک مالیدن شانه یکدیگر به هم نگاه می‌کنند که این نگاه چه از طرف دولت و چه از طرف مجلس، خطرناک و مشکل‌ساز است.
ایشان با اشاره به نمونه‌هایی از آثار این نگاه تخریبی که موجب معطل شدن کار کشور می‌شود، خاطرنشان کردند: در گذشته یکی از رؤسای مجلس شکایت می‌کرد که دولت چون ترکیب مجلس را مورد نظر خود نمی‌داند، به مجلس لایحه نمی‌دهد که البته در اینگونه موارد، راه علاج، تهیه و تصویب طرح‌ها به دست خود مجلس است؛ یا اینکه به دولت قانونی ابلاغ می‌شود اما آئین‌نامه‌های آن تنظیم، و آن قانون اجرا نمی‌شود. در نگاه تخریبی، مجلس هم در بکارگیری ابزارهای نظارتی مانند سؤال، تذکر و استیضاح افراط می‌کند و مثلاً وزیری که هنوز سه ماه از رأی اعتماد به آن نگذشته است، استیضاح می‌شود که اینها ناشی از همان نگاه رقیب‌پنداری است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نگاه و رویکرد درست را نگاه تقریبی، مکمل بودن و یک پیکره دیدن مجموعه نظام دانستند و افزودند: رویکرد مجلس و دولت باید همکاری و هم‌افزایی باشد. البته این تذکرات را به دولت و قوه قضائیه هم می‌دهیم اما دولت بار اجرا را بر دوش دارد و با توجه به حجم زیاد کار، مطالبات و توقع از آن، باید مراعات دولت را کرد.

ایشان با تأکید بر خودداری از وارد کردن مناقشات در روابط دولت و مجلس، گفتند: در مواقع همکاری مجلس با دولت، گاهی برخی افراد بداخلاق در مطبوعات و فضای مجازی، مجلس را متهم می‌کنند که دولتی شده و استقلال خود را از دست داده است ولی نباید به این حرفها که از روی غرض یا بی‌اطلاعی از مصلحت است، اعتنا کنید.
توصیه بعدی رهبر انقلاب به نمایندگان، «پرهیز از بعضی سخت‌گیری‌ها در قبال وزرای معرفی شده به مجلس» بود که در این زمینه گفتند: در تشخیص صلاحیت‌ها دقت کافی و در حد معقول و منطقی سخت‌گیری کنید اما نه به شکلی که موجب شود وزارتخانه تا مدتها بدون وزیر بماند که اکنون هم چند وزارتخانه وزیر ندارند و به مجلس معرفی خواهند شد.
«همراه کردن تقوا و صداقت با حریّت و صراحت» توصیه دیگر رهبرانقلاب به نمایندگان بود که گفتند: اگر موردی از طریق تذکر دادن به دستگاههای مسئول و اطلاعاتی و دولتی قابل حل است لزومی ندارد علنی بیان شود و در مواردی هم که بیان علنی لازم است، تقوا و صداقت رعایت شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نکته‌ای مهم افزودند: گاهی برخی می‌خواهند به فلان مسئول سیلی بزنند اما در عمل به مجلس سیلی می‌زنند در حالی که تعرّض به آبروی افراد و هویت دینی و انقلابی آنها جایز نیست. البته این توصیه مربوط به مردم هم هست ولی ما مسئولان که روی منبرهای بلند نشسته‌ایم و همه صدای ما را می‌شنوند، باید این ملاحظات را بیشتر رعایت کنیم. ایشان در توصیه‌ای دیگر با اشاره به سال آخر مجلس یازدهم، به نمایندگان گفتند: نگذارید وجاهت‌طلبی روی حرفها و اقدامات شما اثر بگذارد و این را که فلان حرف یا فلان کار موجب علاقه‌مندی مردم و افزایش احتمال رأی‌آوری می‌شود، به کلی از ذهن خود خارج کنید که این کار از مجاهدت‌های مهم و لازم است. رهبر انقلاب در توصیه پایانی با تأکید بر به سرانجام رساندن کارهای بزرگ مجلس در سال آخر همچون برنامه هفتم، پیگیری شعار سال، نهایی کردن لوایح نیمه‌کاره و جبران خلأها و قصورها، خطاب به نمایندگان گفتند: سرافراز وارد مجلس شدید، ان‌شاءالله سرافراز از مجلس خارج شوید.

افشای مداخله نظامی سری انگلیس در ۱۹ کشور؛

گروه سیاسی: کشور انگلستان همانند بسیاری از کشورهای غربی همواره خود را به عنوان یک کشور طرفدار حقوق بشر معرفی می‌کند اما روزنامه گاردین این کشور، در گزارشی رازهایی از تداوم رویکرد استعماری این کشور در سطح جهانی را افشا کرده است. لندن به عنوان یک کشور استعمارگر سابقه‌ای طولانی دارد که به نظر می‌رسد رد عصر جدید نیز این رویکرد را به فراموشی نسپرده است.
به گزارش «تجارت»، نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که سرویس هوایی ویژه ارتش انگلیس و سایر نیروهای ویژه بریتانیایی در ده‌ها سال گذشته در عملیات‌های مخفیانه در ۱۹ کشور از جمله در نیجریه، فیلیپین، روسیه، سوریه، اوکراین و اخیرا در سودان شرکت داشته‌اند.
به نوشته روزنامه گاردین، این واحدهای نظامی نخبه به صورت مخفیانه و بدون تایید علنی از سمت وزرای انگلیس فعالیت خود را انجام می‌دهند. اما یک گروه تحقیقاتی به نام «اقدام علیه خشونت مسلحانه» (Action on Armed Violence ) فهرستی از فعالیت‌های آنها را از سال ۲۰۱۱ و براساس لو رفتن اطلاعات به رسانه‌ها تهیه کرده است.
این گزارش، تصویری از اعضای سرویس هوایی ویژه، خدمات ویژه قایقرانی و هنگ شناسایی ویژه انگلیس را ترسیم می‌کند که به طور مکرر به دستور نخست‌وزیر و وزیر دفاع این کشور برای انجام ماموریت‌های پرخطر مستقر می‌شوند و معمولا محل ماموریت مکانی است که بریتانیا با آن در حال جنگ نیست.
نیروهای ویژه انگلیسی به‌ویژه در سوریه فعال بوده‌اند و گزارش‌هایی مبنی بر ورود آنها به این کشور از سال ۲۰۱۲ برای کمک به گروه‌های شورشی علیه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه وجود دارد. همچنین گزارش شده است که آنها در سال ۲۰۱۳ برای شناسایی اهداف نظامی سوریه پیش از بمبارانی که نمایندگان مجلس انگلیس در نهایت به آن رای منفی دادند، فرستاده شدند.
اما وسواس به پنهانکاری تا حدی بود که وقتی یکی از اعضای سرویس هوایی ویژه انگلیس به نام «مت تونرو» در سال ۲۰۱۸ در سوریه کشته شد، رسما به عنوان یکی از اعضای هنگ چترباز معرفی شد. بعدها مشخص شد که او توسط یک بمب دست‌ساز کشته نشده است، بلکه بر اثر انفجار تصادفی نارنجکی که توسط همکار آمریکایی‌اش حمل می‌شد، کشته شد.
در اسناد لو رفته پنتاگون، نام ۵۰ تن از نیروهای ویژه بریتانیایی آمده است که در اوایل سال جاری میلادی در اوکراین حضور داشتند، گرچه انگلیس رسما یک طرف این درگیری نیست. در مقابل، شمار نیروهایی از ایالات متحده و فرانسه به ترتیب ۱۴ و ۱۵ تن ذکر شده اما هدف از حضور آنها اعلام نشده است.
نویسندگان این گزارش گفتند که فهرست گسترده استقرار نظامیان، در سایه عدم نظارت صورت گرفته است. در حالی که کنوانسیون حکم می‌کند که نمایندگان انگلیس باید برای حضور در یک جنگ رای دهند، نیروهای ویژه انگلیسی می‌توانند بدون تایید مجلس عوام مستقر شوند و اقدامات آنها در هیچ کمیته پارلمانی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. در یک برهه، اندکی پس از کشته شدن ۳۸ تن از جمله ۳۰ انگلیسی به دست یک تروریست در هتلی ساحلی در تونس در ژوئن ۲۰۱۵، گزارش شد که دیوید کامرون که در آن زمان نخست‌وزیر بود، به سرویس هوایی ویژه انگلیس «اختیارتام» برای دستگیری یا کشتن «رهبران اسلامگرا در خاورمیانه» داده بود.

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با سازنده توصیف کردن مذاکرات خود با مقامات اندونزیایی، مجموعه این گفت‌گوها را نشان دهنده اراده جدی دو کشور برای توسعه روابط و استفاده از ظرفیت‌های فیمابین در جهت منافع دو ملت و ملت‌های منطقه دانست و اظهار امیدواری کرد این سفر نقطه عطفی در جهت توسعه روابط تهران و جاکارتا باشد. سید ابراهیم رئیسی در دومین روز سفر رسمی خود به اندونزی، پیش از ظهر دیروز چهارشنبه به وقت محلی، در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و اندونزی، با سازنده توصیف کردن مذاکرات خود با مقامات اندونزیایی، مجموعه این گفت‌وگوها را نشان دهنده اراده جدی دو کشور برای توسعه روابط و استفاده از ظرفیت‌های فیمابین در جهت منافع دو ملت و ملت‌های منطقه دانست.
رئیس جمهور با اشاره به جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی اندونزی، عضویت این کشور در ترتیبات مهم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و برخورداری از مردمی اهل تلاش و نوآوری به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان گفت: این ظرفیت‌ها زمینه‌های مناسبی برای گسترش روابط میان دو کشور هستند. رئیسی در ادامه با بیان اینکه تحریم‌ها و فشارها نتوانسته ملت ایران را در مسیر پیشرفت متوقف کند، افزود: ایران با همت متخصصان جوان خود در حوزه‌های مختلف تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد و گام‌های بلندی در مسیر پیشرفت در عرصه‌های مختلف از جمله ساخت تجهیزات پیشرفته پزشکی که به اندونزی نیز ارائه شده، برداشته است.رئیس جمهور اظهار داشت: دستاورهای دانش‌بنیان و نیز دیگر تولیدات صنعتی در ایران، امروز نه تنها قابل رقابت با استانداردهای اروپایی هستند، بلکه در برخی موارد امتیازات بیشتری نیز دارند. دلیل اعتراف رسمی آمریکایی‌ها به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران نیز همین اراده، ایستادگی و نوآوری‌های جوانان و ملت ایران و دستاوردهای حاصل از آن است.