سهم 5 درصدی ارز ملی در مبادلات ایران و روسیه

هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره چگونگی استفاده از ارز ملی در مبادله با روسیه توضیح داد: بین بانک مرکزی ایران و میر بیزینس بانک روسیه که سهام آن متعلق به بانک ملی ایران است، هماهنگی جهت استفاده از ریال و روبل در مبادلات تجاری دو کشور انجام شده است.
وی استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاری برای بخش خصوصی و تجار بسیار موثر دانست و گفت: اما در حال حاضر سهم این معاملات زیر پنج درصد است. وی در پاسخ به این سوال که آیا برای فعالان اقتصادی و تجار استفاده از ارز ریال و روبل جذابیتی دارد؟ عنوان کرد: استفاده از دلار در سیستم بانکی دو کشور امکان‌پذیر نیست و تجاری باید از طریق صرافی‌ها اقدام به این کار کنند که این خود دارای ریسک است.
تیزهوش تابان این اقدام بانک مرکزی را مفید قلمداد کرد، اما در عین حال معتقد است که آیین‌نامه‌های و بخشنامه‌های متعدد مانع سرعت رشد تجارت بین ایران و روسیه شده است. رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه توسعه لجستیک را از اقدامات مهمی دانست که سرعت رشد تجارت بین دو کشور را افزایش خواهد داد.

 

ایران آماده تجارت آزاد با اوراسیا است

سرپرست دفتر همکاری های بین الملل و روابط عمومی گمرک ایران در سخنانی در مجمع کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که با حضور بیش از ۵۰۰ نماینده از ۵۴ کشور جهان برگزار شد، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران سال ۲۰۱۸ موافقتنامه موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را امضا کرد و پس از چهار سال تجربیات موفق در زمینه تجارت خارجی با این اتحادیه، آماده تجارت آزاد با این اتحادیه است. امید گلزاری ابراز امیدواری کرد که توافقات آتی ایران و اتحادیه اوراسیا در این زمینه منجر به همکاری بیشتر در راستای توسعه مبادلات تجاری شود. وی با اشاره به مذاکرات گمرک ایران با مسئولان گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا درباره سازوکار تبادل الکترونیکی اطلاعات و همکاری آموزشی بین دو طرف گفت: امروز با همکاری بسیار نزدیک و صمیمانه گمرکات دو طرف شاهد کمترین مشکل در زمینه امور گمرکی هستیم. سرپرست دفتر همکاری های بین الملل و روابط عمومی گمرک ایران در ادامه اظهار داشت: طرح مثلث اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس می تواند تحول بزرگی را در اقتصاد جهانی امروز ایجاد کند و به ویژه همکاری نزدیک گمرکات این گروه ها در شتاب دادن توسعه مناسبات تجاری کشورهای عضو اثربخش است.

آغاز ثبت‌ ۵ اولویت خودرویی از دیروز
در سامانه یکپارچه
فرآیند مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها از۲۰ اردیبهشت ماه فعال شده؛ حال از دیروز (چهارشنبه سوم خرداد ماه) گام دوم این فرآیند برای ثبت پنج اولویت خودرویی برای آن دست از افرادی که در موعد مقرر اقدام به تعریف حساب وکالتی و مسدود کردن وجه کرده باشند از طریق سایت فراهم خواهد شد.
به گزارش ایسنا، فرآیند مشارکت در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها برای سه گروه متقاضیان عادی، مادران و دارندگان خودروهای فرسوده با مرحله تعریف حساب وکالتی و واریز وجه ۱۰۰ میلیون تومان از ۲۰ اردیبهشت ماه تا ۲۹ اردیبهشت ماه صورت پذیرفت.
متفاضیان شرکت در این مرحله از فروش خودروها در موعد مقرر بایستی نزد یکی از ۲۶ بانک عامل، افتتاح حساب به نفع سازمان حمایت کرده و وجه ۱۰۰ میلیون تومانی را واریز و مسدود می‌کردند.
گفتنی است که متقاضیان طرح جوانی جمعیت و طرح جایگزینی خوردوهای فرسوده نیز همچون متقاضیان عادی باید در موعد مقرر برای افتتاح حساب وکالتی و واریز وجه اقدام می‌کردند.
بلافاصله پس از اتمام این مهلت، کار پایش اطلاعات افراد متقاضی و ارسال اطلاعات متقاضیان از بانک‌ها به سامانه آغاز شد؛ بر این اساس بایستی تاکنون بانک‌ها اسامی واجدان شرایط را برای سامانه ارسال کرده باشند تا از صبح فردا (چهارشنبه سوم خرداد ماه) مرحله ثبت‌نام خودرویی آغاز شود.
سایت سامانه از سوم تا ١٠ خرداد ماه برای ثبت‌نام و در حقیقت ثبت پنج درخواست اولویت خودرویی متقاضیان فعال می‌شود و مشتریان می‌توانند طی این هشت روز برای ثبت‌نام اولیه به منظور تشکیل فهرست نوبت‌دهی در سامانه به آدرس esalecar.ir اقدام کنند. گفتنی است که در این مرحله از فروش خودروها، ۲۳ محصول از چهار خودروساز کشور عرضه شده است.

برنامه‌ریزی تولید یک میلیون تن
کاتد مس در کشور
«کورش شعبانی» نایب رئیس انجمن مس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: صنعت مس در کشورمان سابقه‌ای طولانی دارد و علاوه بر اینکه در ۷۰ سال اخیر به عنوان صنعتی مدرن شناخته می‌شود، سبقه تاریخی معدن‌کاری آن به بیش از هفت‌هزار سال می‌رسد.
وی بیان‌داشت: ایران در کمربند مس‌زایی آلپ- هیمالیا قرار دارد و عنصر نخست در کشورمان شناخته می‌شود.
این مقام صنفی به ذخایر مس کشورمان اشاره کرد که گرچه ذخایر بزرگی نیستند و اکتشاف آنها نیازمند کار عملیاتی بیشتری است، اما گفت: عمده ذخایر کشور از نوع کوچک هستند که صنعت نخست فلزی کشور به لحاظ میزان ذخایر محسوب می‌شود.

طرح تولید سالیانه یک میلیون تن کاتد مس
وی یادآور شد: شرکت ملی مس طرح تولید سالیانه یک میلیون تن کاتد مس را در برنامه دارد که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری زیاد است و زمان و بررسی‌های بیشتر نیاز دارد، در کنار آن بخش خصوصی نیز باید کمک کند تا به هدف تعیین شده دست یابیم. شعبانی تصریح‌کرد: در این راستا، حمایت‌های همه‌جانبه دولت و حاکمیت از جمله دستگاه‌هایی همچون محیط‌زیست، منابع طبیعی، انرژی اتمی و غیره مورد نیاز است تا حواشی کمتری را در معدن‌کاری مس کشور شاهد باشیم. وی با تاکید بر اینکه فعالان معدنی به دنبال انجام کار خود هستند، خاطرنشان‌کرد: در عمل اما شاهدیم حواشی، مسائل و مشکلات به قدری زیاد شده که انرژی معدن‌کاران را می‌گیرد. نائب رییس انجمن مس ایران ادامه‌داد: باید امنیت سرمایه‌گذاری را در کل بخش معدن و به‌ویژه مس ایجاد کنیم تا شاهد رونق فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش باشیم. وی اظهار داشت: مس از لحاظ افزایش قیمت و همچنین نقشی که در تامین نیاز صنایع پایین‌دست دارد، از آینده بسیار روشنی برخوردار است و به همین دلیل باید سرمایه‌گذاری‌های وسیع در این حوزه انجام شود. شعبانی، از تعارض منافع فعالان این بخش با دستگاه‌هایی همچون منابع طبیعی، محیط زیست، انرژی اتمی و غیره، معارضان محلی و افزایش بی‌رویه هزینه‌های تولید به عنوان مهمترین مشکلات معدن‌کاران مس کشور یاد و ابراز امیدواری کرد حمایت‌ها از این صنعت معدنی استراتژیک افزایش یابد.
وی، تولید سالیانه کاتد مس در کشور را بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن برشمرد که ۹۰ درصد آن توسط شرکت ملی مس و بقیه توسط بخش خصوصی تولید می‌شود و گفت: مصرف داخلی کاتد مس حدود ۱۵۰ هزار تن در سال است و بقیه آن را باید بتوانیم روانه بازارهای صادراتی کنیم.

تورم لوازم خانگی، ١٣درصد
کمتر از تورم عمومی کشور
براساس آماری که مرکز آمار ایران از نرخ تورم در بخش‌های مختلف بازار منتشر کرده است، تورم لوازم خانگی در بازار با توجه به تورم عمومی ۵۵.۵ درصدی، ۱۳ درصد کمتر از این شاخص بوده است.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم عمومی که اصطلاحا به آن تورم نقطه‌ای گفته می‌شود، در فروردین به ۵۵.۵ رسیده است. به‌زبان ساده یعنی مردم ایران در پایان اولین ماه امسال برای تمامی کالا‌ها و خدمات به‌طور متوسط ۵۵.۵ درصد بیشتر از فروردین پارسال دست به جیب شدند!
بر اساس این گزارش هتل‌ها و رستوران‌ها با تورم ۸۵.۶ درصدی، تورم بیشتری از خوراکی داشتند و آن طرف ماجرا کمترین تورم را در گروه ارتباطات شاهد هستیم.

«تجارت» گزارش انجمن جهانی فولاد از تولید فولاد ایران را بررسی می‌کند؛

گروه صنعت و تجارت: تولید فولاد خام ایران در آوریل ۲۰۲۳ میلادی (فروردین- اردیبهشت ۱۴۰۲) رشد ۵.۹ درصدی و تولید جهانی این محصول افت ۲.۴ درصدی را به ثبت رساند.
به گزارش «تجارت»، انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: ایران توانسته در آوریل سال جاری میلادی سه میلیون و ۱۰۰هزار تن فولاد خام تولید کند که حاکی از رشد ۵.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. ایران با این میزان تولید همچنان بر سکوی دهم تولید جهانی این محصول قرار دارد. این در حالی است که میزان تولید فولاد ایران از ابتدای ژانویه تا پایان آوریل ۲۰۲۳ میلادی با رشد یک‌دهم درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ میلادی به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید.

کاهش تولید جهانی فولاد
بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، ۶۳ فولادساز بزرگ جهان درطی آوریل ۲۰۲۳ میلادی ۱۶۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که این میزان تولید افت ۲.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ میلادی نشان می‌دهد.
این فولادسازان در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی ۶۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد تولید کردند که حاکی از افت سه‌دهم درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی است. همچنین طبق داده‌های جدید انجمن، در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی، چین با تولید ۳۵۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام همچنان پیشتاز تولید این محصول در جهان است. پس از آن، هند با تولید ۴۳ میلیون و ۹۰۰هزار تن، ژاپن با تولید ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تن و ایالات متحده آمریکا با تولید ۲۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام توانستند به ترتیب در جایگاه های دوم تا چهارم قرار گیرند.
در گزارش قبلی انجمن جهانی فولاد که به تاریخ سوم اسفند سال 1401 منتشر شد ایران جایگاه نهم را از آن خود کرده بود و بدین ترتیب در گزارش جدید ایران یک پله پایین‌تر رفت. بر اساس داده‌های قبلی که مربوط به گزارش ماه ژانویه 2023 بود، ایران 2 میلیون و 700 هزارتن فولاد خام تولید کرد که در مقایسه با تولید سال گذشته یعنی ژانویه 2022 شاهد رشد 27.7 درصدی بود. همچنین ایران با ارتقای یک پله‌ای به جایگاه نهم جهان دست یافت. این در حالی است که تولید 63 کشور فولادساز جهان طی ژانویه سال جاری میلادی 145 میلیون و00 3 هزارتن به ثبت رسید که حاکی از افت 3.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. طی مدت یاد شده، به ترتیب چین با تولید 79 میلیون و500 هزارتن، هند با تولید 10 میلیون و 900 هزار تن، ژاپن با تولید 7 میلیون و 200هزار تن، آمریکا با تولید 6 میلیون و 500 هزار تن و روسیه با تولید 5 میلیون و 800 هزار تن تولید فولادخام 5 کشور برتر فولادساز جهان بودند. طی این مدت، کره جنوبی با تولید 5 میلیون و 500 هزار تن، آلمان با تولید 2 میلیون و 900 هزار تن، برزیل با تولید 2 میلیون و 800 هزار تن ، ایران با تولید 2 میلیون و 700 هزار تن و ترکیه با تولید 2 میلیون و 600 هزار تن در رتبه های ششم تا دهم جهان ایستادند.

تولید فولاد ایران در سال 1401
بر اساس آمار تولید سال ۱۴۰۱ که از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر شده بود، تولید کل محصولات فولادی کشور در سال ۱۴۰۱ هم نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۱۰ درصدی و تولید آهن اسفنجی رشد ۵ درصدی داشته است.
تولید فولاد میانی ایران در سال ۱۴۰۱ با بیش از ۲.۵ میلیون تن افزایش، رشد ۹ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۰ به ثبت رساند و به ۳۰ میلیون و ۴۳۳ هزارتن رسید. البته این حجم تولید فقط ۲۰۰ هزار تن بالاتر از تولید فولاد ایران در سال ۱۳۹۹ است که نشان می دهد طی دو سال اخیر، محدودیت های زیرساختی به ویژه انرژی، مانعی جدی برای رشد تولید فولاد ایران بوده است اما در سال ۱۴۰۱ این محدودیت ها به ویژه در حوزه برق بهتر از سال ۱۴۰۰ مدیریت شده است.
در سال ۱۴۰۱، تولید بیلت و بلوم ایران هم با ثبت رشد ۱۲ درصدی به ۱۸ میلیون و ۷۴۳ هزار تن رسید. تولید اسلب (تختال) هم با رشد ۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰، در سطح ۱۱ میلیون و ۶۹۰ هزار تن قرار گرفت. در سال ۱۴۰۱، در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به سال قبل از آن، رشد ۱۰ درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در سال ۱۴۰۱، ۲۱ میلیون و ۵۹۴ هزار تن بوده است. سهم مقاطع طویل از این میزان، ۱۲ میلیون و ۵۳۲ هزار تن و سهم مقاطع تخت ۹ میلیون و ۶۲ هزار تن بوده است. رشد تولید محصولات طویل ۱۲ درصد و رشد تولید محصولات تخت ۸ درصد گزارش شده است.
تولید میلگرد در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار در تاریخ فولاد ایران ۵ رقمی شد و به ۱۰ میلیون و ۳۹۰ هزار تن رسید که افزایش ۱۴ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. تولید تیرآهن نیز با افزایش ۶ درصدی به ۱ میلیون و ۲۹۱ هزار تن رسیده است.
میزان تولید ورق گرم کشور در سال ۱۴۰۱، ۸ میلیون و ۷۳۲ هزار تن گزارش شده که افزایش ۵ درصدی را نشان می‌دهد. در همین حال، میزان تولید ورق سرد و پوشش دار به ترتیب ۷ و ۱ درصد کاهش یافته که هشداری جدی در جهت رسیدگی به مسائل این بخش مهم از زنجیره فولاد کشور به شمار می آید.

افزایش تقاضای فولاد طی دو سال آتی
آمار انجمن جهانی فولاد از تقاضای جهانی این فلز در سال‌های جاری و آینده میلادی حکایت از آن دارد که تقاضای بین‌المللی برای فولاد در سال ۲۰۲۳ میلادی یک میلیون و ۸۲۲ هزار تن است؛ این میزان در مقایسه با سال گذشته ۲.۳ درصد رشد دارد. در سال ۲۰۲۴ میلادی نیز تقاضای جهانی فولاد با ۱.۷ درصد رشد سالانه به یک میلیون و ۸۵۴ هزار تن خواهد رسید.
انجمن جهانی فولاد همچنین تقاضای فولاد منطقه خاورمیانه این کامودیتی را افزایشی پیش‌بینی کرد. طبق گزارش تقاضای فولاد خاورمیانه در سال ۲۰۲۳ با رشد سالانه ۲.۲ درصدی ۵۲ میلیون تن و در سال ۲۰۲۴ با رشد سالانه ۳.۲ درصدی به ۵۴ میلیون تن خواهد رسید. افزایش تقاضا در کشورهای خاورمیانه می‌‌تواند برای فولادسازی ایران یک مزیت محسوب شود به ویژه اینکه ایران با برخی از کشورهای همسایه از جمله عراق مراودات تجاری گسترده‌ای دارد. رشد میزان تقاضای عراق طبیعتا می‌تواند منجر به افزایش تولید و صادرات فولاد ایران به این کشور شود. همچنین با توجه به دورنمای مثبت رابطه تجاری ایران و عربستان و سایر کشورهای عربی و نیز با توجه به اینکه مهمترین محصول صادراتی ایران به عربستان در بخش فولاد و صنایع معدنی است رشد تقاضای این کشور می‌تواند منجر به ارتقای حجم مبادلات ایران با عربستان سعودی شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد؛

گروه صنعت و تجارت: یادداشت تفاهم همکاری میان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان (BWA) امضا شد.
این یادداشت‌تفاهم به امضای«علی‌رسولیان» معاون وزیر صمت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و "مایکل شومان" رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان (BWA) رسید. بنا بر مفاد این یادداشت تفاهم، همکاری‌های دو طرف حول محورهای تبادل فناوری میان شرکت‌های ایرانی و آلمانی، برگزاری همایش‌های مبتنی بر فناوری، برگزاری جلسات B۲B میان شرکت‌های ایرانی و آلمانی، تامین ماشین آلات مورد نیاز شرکت‌های ایرانی، برگزاری رویدادهای صنعتی و تجاری با مشارکت BWA برای کشورهای منطقه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی بهترین تجارب در خصوص فعالیت های BWA و ISI ، برگزاری کارگاه های آموزشی برای شرکت‌های ایرانی شامل دوره های فنی و حرفه ای و آموزش مدیران خواهد بود.
رئیس و چهار عضو اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان مرداد سال گذشته با حضور در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با "علی رسولیان" معاون وزیر صمت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند. این دیدار با هدف ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری با تکیه بر ظرفیت‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط دو کشور برگزار شد و به‌هم‌رسانی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط (SME) ایران و آلمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این دیدار، با تأکید بر ضرورت به‌هم‌رسانی بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران و آلمان به‌عنوان ظرفیتی بی‌بدیل برای ارتقای مراودات اقتصادی میان دو کشور، ایجاد مرکز تبادل فناوری میان شرکت‌های آلمانی و ایرانی را پیشنهاد داد. رسولیان افزود: این مرکز می‌تواند در راستای برگزاری نشست‌های رو در روی تجاری و فناوری، کمک به ورود ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن به کشور، برگزاری رویدادهای صنعتی و تجاری در ایران و کشورهای همسایه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های مختلف فنی و حرفه‌ای تأثیرات به‌سزایی داشته باشد و با توجه به موقعیت استراتژیک ایران، این کشور می تواند به مثابه پل ارتباطی با شرکت‌های توانمند آلمانی و کشورهای همسایه ایفای نقش کند.
رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان (BWA) نیز در این دیدار با اعلام آمادگی برای گسترش و تعمیق مراودات اقتصادی با ایران، به‌ویژه در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط، گفت: این اتحادیه از سال ۲۰۰۳ با هدف حمایت از SMEها و رشد و توسعه آن‌ها آغاز به کار کرده و در این راستا شبکه ‌سازی مناسبی نیز در آلمان و خارج از این کشور انجام شده است. "مایکل شومان" ادامه داد: این اتحادیه با ۷۰ کشور جهان مرتبط است و در حوزه‌هایی از جمله آموزش، تحقیق و توسعه، برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌ها، شبکه سازی و خوشه‌های صنعتی فعالیت دارد.
سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۸۵۱ شهرک و ناحیه صنعتی و ۶ منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۶ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، هفت شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، دو مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۶۴ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۵۰ هزار و ۳۷۳ واحد صنعتی و چهار هزار و ۲۶۰ واحد کارگاهی تکمیل شده، زمینه اشتغال مستقیم یک میلیون و ۱۲ هزار و ۴۹۳ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

یورواستات گزارش داد؛

گروه صنعت و تجارت: آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و ۲۷ عضو این اتحادیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.
مبادلات دو طرف از ۱ میلیارد و ۳۳۰ میلیون یورو در سه ماهه نخست ۲۰۲۲ به ۱ میلیارد و ۱۸۰ میلیون یورو در سه ماهه نخست امسال رسیده است. صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ با کاهش ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۹۶۰ میلیون یورو رسیده است. در سه ماهه نخست ۲۰۲۲ صادرات اتحادیه اروپا به ایران ۱ میلیارد و ۵۵ میلیون یورو اعلام شده بود.
واردات اتحادیه اروپا از ایران نیز در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ با کاهش ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۲۰ میلیون یورو رسیده است. در سه ماهه مشابه سال قبل ۲۷۵ میلیون یورو کالا از ایران وارد شده بود.

آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران
بر اساس این گزارش آلمان، ایتالیا و هلند به ترتیب سه شریک تجاری بزرگ ایران در اتحادیه اروپا طی سه ماهه نخست ۲۰۲۳ بوده‌اند. مبادلات تجاری ایران و آلمان در این دوره با افت ۲۶ درصدی به ۳۶۶ میلیون یورو رسیده است. آلمان در سه ماهه نخست امسال ۲۹۰ میلیون یورو کالا به ایران صادر و ۷۶ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. صادرات آلمان به ایران ۲۸ درصد و واردت از ایران ۱۳ درصد کاهش داشته است.

صادرات ایتالیا به ایران ۲۴ درصد افزایش یافت
تجارت ایران و ایتالیا در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ با افزایش ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱۷۳.۵ میلیون یورو رسیده است. صادرات ایتالیا به ایران با رشد ۲۴ درصدی به ۱۳۹ میلیون یورو رسیده اما واردات از ایران ۱۷ درصد کاهش یافته و بالغ بر ۳۴.۵ میلیون یورو شده است.

رشد ۴۵ درصدی تجارت ایران و هلند
هلند به عنوان سومین شریک تجاری ایران در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ حدود ۱۵۷.۷ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده که این رقم با رشد ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. هلند در سه ماهه نخست سال قبل ۱۰۸.۷ میلیون یورو مبادله تجاری با ایران داشته است.
صادرات هلند به ایران در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ رشد قابل توجه ۶۳ درصدی داشته و از ۹۰ میلیون یورو به ۱۴۷ میلیون یورو افزایش یافته است.
واردات هلند از ایران نیز در این مدت ۱۰.۷ میلیون یورو بوده که نسبت به سه ماهه نخست سال قبل ۴۲ درصد افت داشته است.

تجارت ایران و فرانسه ۱۵ درصد رشد کرد
بر اساس این گزارش فرانسه نیز چهارمین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا بوده که
طی سه ماهه نخست ۲۰۲۳ بالغ بر ۶۸ میلیون یورو کالا به ایران صادر و ۵ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. صادرات فرانسه به ایران در این مدت ۱۷ درصد رشد و واردات از ایران ۵ درصد کاهش داشته است.
کل تجارت دو کشور نیز بالغ بر ۷۳ میلیون یورو بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۵ درصدی داشته است.