سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت و مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت گفت: هرچند شمار موالید کشور نسبت به سال گذشته ۳.۷ کاهش یافته اما امروز الگوی باروری در ایران در حال تغییر و مثبت شده است.
به گزارش تجارت از ایرنا، صابر جباری افزود: بررسی‌ آمار موالید نشان می‌دهد امروز نرخ موالید از۲ به سه فرزند معادل ۲.۵ درصد و از سه به چهار و بیشتر نیز ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: آمار مربوط به موالید بیانگر این است که مردم ایران شعار فرزند کمتر زندگی بهتر که مربوط به گذشته بود را کنار گذاشته است.
جباری نرخ باروری در کشور را ۱.۶ اعلام کرد و گفت: هرچند شمار موالید کشور در سال گذشته زیر یک میلیون و ۱۰۰ نفر بوده است که نسبت به سال قبل ۳.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد اما بعد از اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های جوانی جمعیت شاهد تغییر الگوی باروری در کشور هستیم. وی بیان کرد: رویکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه خدمات مرتبط با ازدواج، باروری سالم، مشاوره فرزندآوری، ترویج زایمان طبیعی، تشخصیص به هنگام و درمان ناباروری، پیشگیری ازسقط جنین و ارائه خدمات آسان، ارزان و کریمانه به خانواده‌های ایرانی با هدف کاهش هزینه‌های اقتصادی و روانی باروری است.
جباری ادامه داد: ارائه خدمات آموزش‌های هنگام ازدواج در قالب برنامه کاربردی به زوجین و بهسازی، تجهیز و ساخت خوابگاه متاهلی دانشجویی در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد.
وی ادامه داد: ترویج بیشتر زایمان طبیعی، مهار و پایش سقط خود به خودی که در کشور متاثر از سبک زندگی، استفاده از برخی محصولات غذایی تراریخته و سایر عوامل دیگر از جمله آلودگی هوا از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت است.
وی با اشاره به زیرپوشش قرار گرفتن کامل خدمات درمان ناباروری در کشور گفت: در همین ارتباط امسال خدمات پیش‌گیری از ناباروری در نظام شبکه ادغام می‌شود. به گفته مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت؛ در زمان حاضر ۱۰۳ مرکز درمان ناباروری سطح سه فوق تخصصی دولتی و نیمه دولتی و ۳۶ مرکز سطح ۲ ناباوری نیز در کشور فعال است که کنار خدمات طب جدید خدمات ایرانی و سنتی نیز ارائه می‌شود که در پیشگیری از ناباروری موثر هستند.

غلامحسین کلولی دزفولی- رزمنده دفاع مقدس: در طول هشت سال دفاع مقدس مجاهداتها و ایثارهای بی بدیلی در ایران اسلامی رخ داد که تعجب و حیرت جهانیان را به ‏‏دنبال ‏داشت.‏یکی از این ایثارگرهای مقاومت پایداری و ایستادگی مردم صبور ایران اسلامی در مقابل حجوم ‏ ناجوانمردانه و ‏دد منشانه ‏دشمنی ‏در بمباران، گوله باران و موشک باران شهرها و مناطق مسکونی بود که این اقدام دشمنی دو هدف عمده را ‏دنبال می ‏کرد یکی در ‏هم شکستن اراده مردم در پشتیبانی از نظام مقدس جمهوری اسلامی و حضور در میادین رزم و دیگری ‏منهدم ‏کردن زیر ساخت ‏های شهرهای راهبردی و تخلیه آن شهرها و تسهیل پیروزی لشکریان خود بود.‏بهترین مصداق این ‏شهرها، دزفول مقاوم است که مورد اصابت 176 فروند موشک 331 ،راکت 489 بمب و بیش از 2500 ‏‏گلوله توپ و ‏تخریب 19000 منزل مسکونی و مغازه پایداری و استقامت کرده و دشمن را در تحقق اهداف خود ناکام نموده و ‏‏شکست ‏داد.ولی نکته و سوالی که برای بسیاری از مردم ایران و آزادگان جهان مطرح است این است که چرا دزفول با این حجم از ‏دشمنی ‏و ‏کینه توزی مواجه بود.‏ با بررسی های انجام شده روشن و مبین گردید که سه عامل اصلی و اساسی نشان دهنده کینه ‏و ‏ددمنشی ‏دشمن بعثی است.‏ اول : هویت دینی و تعصب انقلابی مردم دزفول است.‏ دزفول از دهها سال پیش مهد پرورش روحانیت معظم و معزز و مبارز بوده که شاخص ترین های آنها عبارت است از شیخ ‏‏اعظم ‏مرتضی انصاری، آیت الله معزی آیت الله نبوی آیت الله بیگدلی و آیت الله قاضی دزفولی. دزفول در مناطق جنوب غربی ‏‏کشور به ‏عنوان شهر دارالمومنین معروف بوده که وجود مساجد حسینیه ها، تکایا، جلسات و هیئت های مذهبی جلسات قرائت ‏‏قرآن در سنین ‏مختلف در مساجد و برگزاری با عظمت مراسم عزاداری های محرم و بخصوص در تاسوعا و عاشورا که در ‏‏کشور بی نظیر و یا ‏کم نظیر باشد از نمونه های بارز این ادعاست.‏‏ دوم : عامل کلیدی دیگر موقعیت ژوپلوتیکی شهر دزفول ‏است.‏این شهر در شمالی ترین نقطه استان خوزستان قرار گرفته که تصرف و اشغال آن یعنی جدا کردن خوزستان از کل ‏کشور ‏خواهد ‏بود و در صورت عدم اشغال و ادامه حیات آن یعنی تنها شاهرگ حیاتی شمال و جنوب کشور و شکست قطعی ‏اهداف ‏راهبردی ‏دشمن در تعرض به جنوب غرب کشورسوم : حمایت و پشتیبانی مردم دزفول از جبهه ها چه با حضورشون ‏در غالب یک لشگر عملیاتی به نام لشگر هفت ‏ولیعصر(عج) ‏و حضور در تمامی جبهه ها و عملیاته ای غرور آفرین مانند ‏طريق القدس، فتح المبين بيت المقدس، والفجر 8 و ‏‏...‏و چه با حضور خود در شهر و ایجاد امنیت نشاط و انگیزه در ‏رزمندگانی که در جبهه های نبرد به سر می بردند. دزفول با ‏‏مقاومت خود طی دفاع مقدس توانست الگوی مناسبی از مقاومت ‏و پایداری در جهان اسلام بوده و این اراده وفرهنگ سازی ‏کرده و ‏در تمامی محور مقاومت صادر نماید.‏

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال آرای خود را در خصوص تیم‌های لیگ برتری صادر کرد.
به گزارش تجارت و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، دیدار تیم‌های استقلال تهران و صنعت نفت آبادان در هفته ۲۸ لیگ برتر برگزار شد که از سوی تماشاگران تیم استقلال تهران تخلفاتی مبنی بر فحاشی به مقامات رسمی مسابقه رخ داد. باشگاه استقلال به پرداخت ۵۱۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. این رای قابل تجدید نظر است. دیدار تیم‌های پیکان تهران و پرسپولیس تهران در هفته ۲۸ برگزار و از سوی تماشاگران تیم پرسپولیس تخلفاتی مبنی بر پرتاب بطری به سمت بازیکنان تیم حریف و فحاشی رخ داد. این باشگاه به پرداخت ۷۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. این رای قابل تجدید نظر است. باشگاه پیکان نیز به دلیل داشتن ۵ بازیکن اخطاری باید ۲۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند. این رای قطعی است. باشگاه ملوان بندرانزلی به دلیل فحاشی تماشاگرانش به مقامات رسمی و پرتاب بطری در دیدار مقابل تیم مس رفسنجان در هفته ۲۸ لیگ برتر، باید ۶۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند. این رای قابل تجدید نظر است. مسابقه تیم‌های مس کرمان و تراکتور تبریز از سری رقابتهای لیگ برتر در هفته ۲۸ برگزار شد.

ایرانداک برگزار می‌کند:

دوره آموزشی ثبت اختراع‌های نرم‌افزاری در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران برگزار می‌شود.
به گزارش «روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران»، دوره آموزشی ثبت اختراع‌های نرم‌افزاری هفته دوم خرداد 1402، به صورت حضوری و مجازی در ایرانداک با همکاری مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار می‌شود. مدرس این دوره کارشناس ثبت اختراع مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مخاطبان آن فناوران، پژوهشگران، دانشجویان و ارزیابان ثبت اختراع هستند.
گفتنی است آخرین مهلت ثبت‌نام در این دوره چهارم خرداد‌ماه 1402 و در نشانی
https://edu.irandoc.ac.ir/home/course?id=2645 شدنی است.