ایجاد اشتغال پایدار اولویت اصلی دولتمردان

رئیس جمهور ارزیابی کیفیت انجام وظایف دستگاه‌های متولی و مسیر طی شده برای اشتغال‌زایی در سال‌های اخیر را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید آسیب‌شناسی شود که چه اشکالاتی در نحوه تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌ها و همچنین روند اجرای این بخشنامه‌ها و دستورات بوده است تا دوباره گرفتار همان مشکلات گذشته نشویم. سید ابراهیم رئیسی در چهارمین جلسه شورای‌عالی اشتغال در دولت سیزدهم، اشتغال را اولویت اصلی کشور و مأموریت جدی دولتمردان برشمرد و به بیان توصیه‌هایی به همه دستگاه‌ها در جهت ایجاد اشتغال‌ پایدار و کاهش بیکاری در کشور پرداخت. «توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی و تعاونی» نخستین توصیه رئیس جمهور به دولتمردان در زمینه اشتغال‌زایی بود که رئیسی در این رابطه تأکید کرد: نگاه به ظرفیت‌ها و زمینه‌های اشتغال‌زایی باید توسعه یابد. واگذاری امور به مردم و ارائه تسهیلات حمایتی به کسانی که می‌خواهند در جهت کسب و کارهای خرد شرکت تعاونی ایجاد کنند، نتایج خوبی برای کشور خواهد داشت. رئیسی افزود: نگرش به تعریف اشتغال‌زایی هم باید تغییر کند و نباید صرفا کار اداری و پشت میزنشینی به عنوان شغل در نظر گرفته شود، بلکه ضروری است به اشتغال در همه حوزه‌های تولیدی از جمله کشاورزی و صنعت توجه ویژه شود.

 

بانک مرکزی امکان مدیریت بهتر و تنظیم بازار را فراهم کند

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: بانک مرکزی با مدیریت و نظارت دقیق بر ثبت سفارش‌ها و تخصیص ارز به تولید کنندگان و وارد کنندگان کالا، امکان مدیریت بهتر و تنظیم بازار را فراهم کند. سومین جلسه شورای اقتصاد در سال جاری پیش از ظهر امروز به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد. محمد مخبر در این جلسه ضرورت مدیریت دقیق منابع و مصارف ارزی کشور از سوی بانک مرکزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: بانک مرکزی با مدیریت و نظارت دقیق بر ثبت سفارش ها و تخصیص ارز به تولید کنندگان و وارد کنندگان کالا، امکان مدیریت بهتر و تنظیم بازار را فراهم کند. معاون اول رییس جمهور همچنین دستگاههای اجرایی را مکلف کرد نسبت به اولویت بندی در ثبت سفارش و درخواست ارز اهتمام جدی داشته باشند و افزود: مدیریت دقیق نسبت به ثبت سفارش ها و نظارت دقیق و مستمر در این خصوص امری ضروری است. در این جلسه که رییس دفتر رییس جمهور، معاون رئیس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، وزرای نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، سخنگوی دولت و رییس کل بانک مرکزی نیز حضور داشتند، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها گزارشی از منابع و مصارف هدفمندی ارائه کرد.

رونمایی وزارت دفاع از موشک خرمشهر 4
نسل چهارم موشک خرمشهر با نام خرمشهر 4 (خیبر) صبح روزپنجشنبه (4 خردادماه‌)‌ توسط امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. برد این موشک، ۲ هزار کیلومتر و وزن سرجنگی آن نیز، ۱۵۰۰ کیلوگرم است.
این موشک آخرین نسخه پیشرفته خرمشهر است از انواع موشک های نقطه زن بدون نیاز به هدایت در فاز نهایی است. موتور آن، موتور پیشرفته اروند است که از سوخت هایپرگولیک بهره می‌برد. متخصصان صنایع موشکی برای ایجاد قابلیت‌های تاکتیکی، موتور موشک خرمشهر ۴ را در داخل مخزن سوخت قرار دادند که این امر باعث کاهش طول موشک به حدود ۱۳ متر شده است. موشک خرمشهر ۴ (خیبر) مجهز به سیستم کمک ناوبری بوده و قابلیت حمل سرجنگی سنگین را داراست. این موشک همچنین، از هدایت و کنترل فاز فعال، هدایت و کنترل فاز میانی بهره برده و در برابر جنگال نیز مقاوم است. وزیر دفاع در این مراسم، رادار گریزی و عبور از پدافند هوایی دشمن را جزو ویژگی‌های موشک خرمشهر 4(خیبر) برشمرد و گفت: این موشک می‌تواند از سر جنگی‌های متنوع استفاده کند و با توجه به ماموریت‌هایی که استفاده می‌شود، از قدرت تحرک و آماده‌سازی در کمترین زمان برخوردار است. امیر آشتیانی با بیان اینکه پیام وزارت دفاع در رونمایی از این‌ موشک این است که ساخت موشک ‌خرمشهر ۴ در راستای ارتقاء توانمندی‌های دفاعی در برابر دشمنان صورت گرفته است، تصریح کرد: این ‌یعنی ما در دفاع از کشور و دستاوردهای انقلاب اسلامی مصمم هستیم.

تاکید پوتین بر نزدیک بودن
حل اختلافات میان ارمنستان و باکو
ولادیمیر پوتین اعلام کرد که وضعیت روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان علیرغم برخی مشکلات به طور کلی به سمت حل شدن پیش می‌رود. به گزارش آر تی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه در دیدار با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در کرملین، گفت که می‌توان بر موانع حل و فصل صلح آمیز بین ارمنستان و آذربایجان فائق آمد. رئیس جمهوری روسیه از توافق برای برگزاری هر چه سریعتر نشست سه جانبه روسیه، ارمنستان و آذربایجان در سطح معاونان نخست وزیر برای "حذف همه مسائل باقی مانده" خبر داد. وی با اشاره به اینکه این دیدار ممکن است پس از حدود یک هفته برگزار شود و تاریخ دقیق آن متعاقبا مشخص خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که این توافق باعث شود «تمامی مسائلی که تاکنون معلق بود، حل شود». پوتین بر پایبندی روسیه به توافقات سه جانبه بین مسکو، ایروان و باکو در مورد حل و فصل مناقشه در منطقه قره باغ تاکید کرد. وی گفت: "شما موضع ما را در خصوص بیانیه سه جانبه ما در مورد کریدور لاچین (راه ارتباط بین ارمنستان و منطقه قره باغ) می‌دانید، ما هرگز موضع خود را تغییر نداده‌ایم و در گفت‌وگو با دوستان ارمنی و آذربایجانی به این موضوع پایبند بوده و هستیم.

عمران خان ممنوع الخروج شد
عمران خان پس از آنکه در کنار ۶۰۰ تن از مقام‌های ارشد و قانونگذاران حزبش در فهرست ممنوع الخروجی قرار گرفت، دیروز (جمعه) از دولت بابت این کار تشکر کرد و گفت، برنامه‌ای برای سفر به خارج از پاکستان ندارد. اوایل امروز عمران خان و صدها تن از مقام‌های ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان به فهرست شناسایی ملی موقت آژانس تحقیقات فدرال اضافه شدند تا بابت دست داشتن در شورش خشونت آمیز نهم مه ۲۰۲۳ که باعث خسارت به ساختمان‌های دولتی و اموال خصوصی شد، از خروج آنها از کشور جلوگیری شود. عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان و نخست وزیر برکنار شده این کشور در توئیتی نوشت: من می‌خواهم از دولت بابت قرار دادن نام من در این فهرست تشکر کنم چون برنامه‌ای برای سفر به خارج از کشور ندارم. وی با اشاره به دلایل پشت پرده این کار گفت، نه کاری، نه تجارتی و نه حتی حساب بانکی در خارج از کشور ندارد. نخست وزیر برکنار شده پاکستان همچنین گفت، حتی اگر فرصتی برای تعطیلات هم باشد، مناطق کوهستانی در شمال که آنجا را بهترین نقطه روی زمین می‌داند، انتخاب می‌کند. بر اساس گفته منابع مطلع، نام همسر عمران خان "بشری بی بی" هم در این فهرست قرار دارد. این منابع همچنین مدعی شده‌اند برخی از روسای حزب تحریک انصاف پاکستان که قصد داشتند در سه روز گذشته کشور را ترک کنند، در فرودگاه‌های پاکستان بازداشت شدند.

آمریکا در اقلیم کردستان عراق دو مرکز
هوش مصنوعی دایر می‌کند
دولت اقلیم کردستان عراق از افتتاح دو مرکز هوش مصنوعی از سوی شرکت‌های آمریکایی در این منطقه خبر داد. سازمان رسانه‌ها و اطلاعات اقلیم کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای از افتتاح دو مرکز هوش مصنوعی در این منطقه به دست چند شرکت آمریکایی در آینده نزدیک خبر داد. به نوشته وبگاه شفق نیوز، در این بیانیه آمده است که تمامی تسهیلات ممکن در راستای قوانین سرمایه‌گذاری به این شرکت‌ها ارائه شده است. طبق این بیانیه «محمد شکری» رئیس سازمان سرمایه‌گذاری اقلیم کردستان روز گذشته (پنج شنبه) با نمایندگان تعدادی از شرکت‌های آمریکایی فعال در حوزه هوش مصنوعی دیدار کرد. به گفته این مقام مسئول، شرکت‌های آمریکایی ضمن توضیح ماهیت فعالیت‌هایشان، گفته‌اند که سعی دارند دو مرکز ثابت و چندین مرکز سیا در مناطق مختلف کردستان عراق دایر کنند. شرکت‌های آمریکایی در سال‌های اخیر فعالیت گسترده‌ای در حوزه هوش مصنوعی آغاز کرده‌اند و در این میان دولت واشنگتن نیز علاقه زیادی برای استفاده از این فناوری نوظهور در جهت مقابله با رقبای خود نشان داده است.

توافق ایران و بلژیک برای مبادله زندانیان در آستانه سفر سلطان عمان به ایران؛

گروه سیاسی: در شرایطی که در چند روز گذشته اخباری مبنی بر روند مثبت در روند تنش‌زدایی‌های ایران با کشورهای غربی مطرح شده، دیروز –جمعه- تبادل زندانیان میان ایران و بلژیک به این موضوع واقعیت بخشید. نکته مهم در این بین این بود که این اتفاق با میانجی کشور عمان اتفاق افتاد؛ یعنی همان کشوری که قرار است یک‌شنبه این هفته سلطان این کشور عازم تهران شود.
به گزارش «تجارت»، وزارت امور خارجه عمان دیروز –جمعه- از تبادل زندانیان میان ایران و بلژیک با میانجیگری مسقط خبر داد. اگرچه در این بیانیه به نام زندانیان اشاره نشده بود. وزارت امور خارجه عمان در ادامه اعلام کرد که «زندانیان آزاد شده از تهران و بلژیک، روز جمعه به مسقط منتقل شده‌اند تا مقدمات بازگشت به کشورهایشان فراهم شود.»
به موجب این توافق افرادی که آزاد می‌شوند، دیروز جمعه از تهران و بروکسل به مسقط منتقل می‌شوند تا برای بازگشت به کشورهایشان آماده شوند. بر اساس گزارش خبرگزاری عمان، میانجیگری عمان در پاسخ به درخواست دولت‌های ایران و بلژیک برای کمک به حل و فصل مسئله اتباع دو کشور بوده که تلاش‌های عمان منجر به توافق دو طرف برای آزادی متقابل شد.
در همین ارتباط، حسین امیرعبداللهیان در توییتی نوشت: آقای اسدالله اسدی، دیپلمات بی‌گناه کشورمان که بر خلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی که حدود پنج سال در آلمان و بلژیک بازداشت بود، هم‌اکنون در راه بازگشت به وطن است و به‌ زودی وارد ایران عزیزمان خواهد شد. از تلاش‌های مثبت سلطنت عمان در این مسیر تشکر می‌کنم.
اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شاغل در وین از چهار سال پیش به اتهام برنامه‌ریزی جهت حمله به گردهمایی گروهک منافقین در آلمان بازداشت و به بلژیک منتقل شد.
همزمان با امیر عبداللهیان، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد اسدالله اسدی، دیپلمات گروگان گرفته شده پس از تحمل ۵ سال اسارت، تا ساعاتی دیگر به کشور باز می‌گردد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اسدالله اسدی، دیپلمات گروگان گرفته شده جمهوری اسلامی ایران پس از تحمل ۵ سال اسارت تا ساعاتی دیگر به آغوش میهن اسلامی باز می گردد.
کنعانی گفت: اسدالله اسدی در تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۷ با طراحی رژیم صهیونیستی و عاملیت برخی سرویس های امنیتی اروپایی، در آلمان به گروگان گرفته شده بود. وی افزود: سناریوی صهیونیستی- آمریکایی «دروغ بزرگ» با هدف بحران سازی در روابط ایران و اروپا روی پرده رفت و این توطئه درست پس از خروج یک جانبه آمریکا از توافق برجام صورت گرفت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در این زمینه برخی دولت های اروپایی تحت تأثیر القائات رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی نفاق قرار داشتند و آنها با نقض تعهدات بین‌المللی پس از «بازداشت خودسرانه» دیپلمات ایرانی، او را در دادگاهی نمایشی و کاملا سیاسی و مدیریت شده به ۲۰ سال زندان محکوم کردند. کنعانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از بدو امر با اتخاذ مواضع منطقی و در دفاع از حقوق ایرانیان، ضمن اعلام اعتراض و محکومیت نقض مصونیت دیپلماتیک دیپلمات ایرانی، تمام تلاش خود را برای آزادی این شهروند و دیپلمات ایرانی بکار بست و نهایتا در پی نشست های متناوب و مشترک امنیتی و رایزنی وزرای خارجه ایران و بلژیک طی توافقی دوجانبه با دولت بلژیک، آزادی این دیپلمات به گروگان گرفته شده محقق شد. در سطحی دیگر، نخست‌وزیر بلژیک دیروز آزادی یک شهروند این کشور در ایران را تایید کرد. به گزارش لوموند، الکساندر دوکروو، نخست‌وزیر بلژیک دیروز گفت که اولیویه وندکاستیل، شهروند این کشور که در ایران زندانی بود آزاد شده و در راه بازگشت به بلژیک است. نخست‌وزیر بلژیک با ادعایی درباره وضعیت دوران بازداشت این شهروند بلژیکی گفت: اولیویه ۴۵۵ روز را در تهران در زندان و تحت شرایطی غیرقابل تحمل سپری کرد. بی‌گناه بود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، او امشب در کنار ما خواهد بود.
وزیر امور خارجه بلژیک نیز در بیانیه‌ای آزادی یک شهروند این کشور را که به دلایل امنیتی در ایران زندانی شده بود، نتیجه «۱۵ ماه دیپلماسی متمرکز و مدبرانه» تلقی کرد. حاجا لحبیب با انتشار بیانیه‌ای در صفحه توییتر خود درباره آزادی اولیویه وندکاستیل، شهروند این کشور که در ایران زندانی بود نوشت: پس از ۴۵۵روز بازداشت ناعادلانه، اولیویه وندکاستیل سرانجام آزادی خود را بازیافته است. او قرار است امشب پس از ۱۵ ماه دیپلماسی متمرکز و مدبرانه به بلژیک بازگردد.
لحبیب در ادامه از تمامی کسانی که «به طور خستگی‌ناپذیر» برای آزادی این شهروند بلژیکی تلاش کردند، قدردانی کرده و گفت که بلژیک در کنار زندانیان بی‌گناه خود(در کشورهای خارجی) ایستاده است.
نکته قابل تامل این است که تبادل زندانیان میان بروکسل و تهران در شرایطی صورت می‌گیرد که روز یک‌شنبه سلطان همان عازم ایران خواهد بود. در روزهای گذشته، سفر سلطان هیثم به تهران موجی از امید را در میان ناظران سیاسی نسبت به حل شدن تنش‌های میان ایران و غرب به همراه داشته است. همزمان با این خوش‌بینی‌ها شاهد هستیم که اخیرا حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌ که بر این اعتقادیم که برجام خوب یا بد، دارای نقاط ضعف و قوت، امروز این سند بین‌المللی است که در برابر ما قرار دارد و ما در عرصه دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها این سند و مسیر را در پیش رو داریم، گفت: ما به وظیفه خود برای لغو تحریم‌ها از مسیر مذاکره و دیپلماسی با رعایت خطوط قرمز کشورمان ادامه می‌دهیم. پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است و امیدواریم به نقطه و نتایج روشنی برسیم که بتوانیم آن را در اختیار افکار عمومی قرار دهیم.

امیرعبداللهیان: هیات حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما هیات حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم و بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید داریم. حسین امیرعبداللهیان صبح روز پنج‌شنبه در جریان دیدار مقامات وزارت خارجه و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در حرم امام خمینی، گفت: ما در ارتباط با موضوع حقابه ایران از هیرمند، گفت وگوهایی با مقامات افغانستان داشته ایم و معتقدیم که بر اساس قرارداد ۱۳۵۱ باید در این ارتباط مسیر حقوقی مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان این که به مقامات افغانستان گفته‌ایم که مشکل حقآبه از طریق بیانیه سیاسی حل نمی شود و باید در چارچوب اقدامات حقوقی این موضوع پی گیری شود، افزود: درگیری‌های مرزی پراکنده‌ای که در ماه‌های گذشته بعضا در مرز ایران و افغانستان رخ داده است، باعث نگرانی است. وزیر امور خارجه با اشاره به همسایگی ایران و افغانستان و وجود مرزهای طولانی بین دو کشور در بخشی دیگر از صحبت های خود در این ارتباط گفت: راهی جز تعامل بین دو کشور وجود ندارد. امیرعبداللهیان‌ همچنین با بیان این که ما نمی‌خواهیم حادثه تلخ مزار شریف تکرار شود، گفت: ما می خواهیم به روند تحقق صلح و امنیت در افغانستان کمک کنیم و انتظارات متقابل نیز از حاکمان کنونی افغانستان داریم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در مورد موضوع افغانستان گفت: افغانستان یک موضوع مهم برای ما است. ما از این که در افغانستان دولت فراگیر تشکیل نشده ناخرسندیم و این موضوع را به حاکمان کنونی افغانستان نیز اعلام کرده‌ایم. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که ما هیات حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم و بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید داریم، افزود: طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است نه همه افغانستان. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: ما از محروم کردن زنان و دختران افغانستانی از تحصیل و آموزش ناخرسندیم و این را رفتاری برخلاف تعالیم پیامبر اسلام می دانیم. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه "سیاست خارجی متوازن که از سوی دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی دنبال می‌شود" گفت: سیاست خارجی متوازن یعنی تعامل با بخش های مختلف جهان مبتنی بر دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و در همین چارچوب تعامل با بخش‌های مختلف جهان مورد توجه ما قرار دارد. وی افزود: در همین چارچوب نگاه به همسایگان و کشورهای آسیایی، توجه به دیپلماسی اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت دیپلماسی عمومی مورد توجه جدی ماست. امیرعبداللهیان گفت: ما در حوزه سیاست خارجی نگاه ویژه‌ای به ایرانیان خارج از کشور نیز داریم. اکنون به صورت رسمی حدود پنچ میلیون و ۱۰۰ هزار ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند که البته ممکن است عدد واقعی بیش از این باشد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: همه می‌دانیم تحت تاثیر آثار و پیامدهای شیوع ویروس کرونا و همچنین تحت جنگ اوکراین و تحریم‌های دشمنان علیه ملت ایران علی‌رغم پیشرفت‌هایی که در کشور ایجاد شده در موضوع اقتصاد و معیشت مردم همچنان نیاز به کار و تلاش بیشتری هستیم. در همین چارچوب در دستگاه سیاست خارجی ما تمرکز ویژه‌ای بر دیپلماسی اقتصادی و موضوع توسعه تجارت خارجی و تسهیل آن داریم تا زمینه برای رونق و کار بیشتر در کشور فراهم شود و امروز یکی از اولویت‌های ویژه وزارت خارجه است. وی اظهار کرد: ما در دستگاه سیاست خارجی ضمن این‌که به تمام وظایف ذاتی‌مان در حوزه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی می‌پردازیم به ارتقاء معیشت مردم نیز توجه داریم و در همین چارچوب مصمم هستیم که در عرصه سیاست خارجی از ظرفیت‌ها برای حل مشکلات معیشتی مردم استفاده کنیم. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان این‌که در همین راستا بی‌اثر کردن تحریم‌ها مورد توجه ما است، ادامه داد: متاسفانه اعمال تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه از سمت آمریکا و برخی از کشورها تبدیل به یک امتیاز برای آنها شده است و ما در راستای بی‌اثر کردن تحریم‌ها در کنار دیگر تلاش‌ها موضوع دیپلماسی و مذاکره را همچنان در دستور کار قرار داریم. امیرعبداللهیان با بیان این‌که برخی می‌گویند
برجام تمام شده و یا دیگر کارکردی ندارد، گفت: ما بر این اعتقادیم که برجام خوب یا بد، دارای نقاط ضعف و قوت امروز این سند بین‌المللی است که در برابر ما قرار دارد و ما در عرصه دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها این سند و مسیر را در پیش رو داریم. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که تبادل پیام‌ها به صورت غیرمستقیم بین ایران و طرف‌های مذاکره کننده ادامه دارد تصریح کرد: به موازات
آن شاهد تلاش‌هایی از سوی وزرای خارجه برخی کشورها هستیم تا این زمینه فراهم شود که مذاکرات به جمع‌بندی برسد.

جمهوری آذربایجان: اجازه حمله اسرائیل به ایران از خاک خود را نمی‌دهیم

گروه سیاسی: معاون وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان تصریح کرد، باکو اجازه حمله رژیم صهیونیستی به ایران از خاک خود را نمی‌دهد. کانال ۹ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که فاریز رضایوف، معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با این شبکه تاکید کرد که باکو در مناقشات سایر کشورها مداخله نمی‌کند.
بنابر گزارش پایگاه خبری نیوز اِی‌اِم، این مقام آذربایجانی که برای شرکت در یک کنفرانس با موضوع «چشم انداز و استراتژی در عصر عدم قطعیت» به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است در ادامه افزود: باکو در مناقشات سایر کشورها مداخله نمی‌کند، بنابراین اجازه حمله اسرائیل به ایران از خاک خود را نخواهد داد. وی بدون اشاره به تنش‌آفرینی‌های اخیر باکو در روابط خود با تهران گفت که متاسفانه روابط جمهوری آذربایجان با ایران در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. این مقام آذربایجانی همچنین اظهار داشت: باکو به‌طور فعال در احیای روابط میان ترکیه و اسرائیل مشارکت داشته است. این دو، دوستان قدیمی و خوب ما هستند و زمانی که اختلافات بین دوستان ما پیش آمد، برای یافتن یک نقطه مشترک تمام تلاش خود را کردیم. روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان پس از آنکه یک فرد مسلح با انگیزه‌های شخصی در
زمستان سال گذشته به ساختمان سفارت باکو در تهران حمله کرد با تنش‌هایی مواجه شده است. در نتیجه این حمله یکی از کارکنان سفارت جمهوری آذربایجان کشته و فرد ضارب نیز دستگیر شد اما مقامات آذربایجانی تلاش کردند جمهوری اسلامی ایران را برای وقوع این حادثه مقصر بدانند.
این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران به سرعت پس از وقوع این حمله ضمن محکوم کردن آن، خواستار رسیدگی به ابعاد ماجرا و برخورد با فرد ضارب شدند.
اما جمهوری آذربایجان چند روز بعد به بهانه اینکه نگران امنیت و جان شهروندانش در ایران است فعالیت سفارت خود در تهران را به حالت تعلیق درآورد اما اعلام کرد که کنسولگری آذربایجان در تبریز کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اقدام آذربایجان برای تعلیق فعالیت‌های سفارتخانه‌اش در تهران و اینکه آیا ایران تصمیم دارد اقدام مشابهی انجام دهد؟ گفت: ایران به توسعه مناسبات با کشورها و اساس روابط دو جانبه و احترام متقابل و حس منافع پایبند است و این سیاست در خصوص همسایگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی خاطر نشان کرد: رویکرد ایران در ارتباط با آذربایجان و حواث رخ داده، عبور از این حادثه مبتنی بر همکاری مشترک جهت رفع سوء تفاهم‌هاست. اصل مورد
توجه ما توسعه مناسبات و همکاری‌هاست و ایران در این مسیر اقدام می‌کند.
کنعانی افزود: همانطور که بارها گفته‌ایم روابط دو جانبه یک مسیر دو طرفه و مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است و ایران در این چارچوب حرکت می‌کند.