ایران تا ۱۰۰ سال آینده تولید نفت و گاز دارد

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه زمان شروع به کار دولت سیزدهم ۲.۵ میلیارد بشکه به ذخایر کشور افزوده شده است، گفت: قادر هستیم با اطمینان تا یکصد سال آینده نفت و گاز تولید کنیم. محسن خجسته مهر دیروز (۵ خردادماه) در آیین بزرگداشت یکصد و پانزدهمین سالروز فوران نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان اظهار کرد: اکتشاف نفت منشا تحولات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در همه دنیا بوده است و اکتشاف نفت در ایران نیز آغازگر تحولات اقتصادی، سیاسی و بعضا نظامی بود. وی افزود: ما در خط مقدم جبهه و جهاد اقتصادی هستیم تا از این منبع سرشار صیانت و این دارایی زیر زمینی را با ایجاد ارزش افزوده به ثروت برای کشور تبدیل کنیم. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه اکتشاف را در کل گستره و پهنه کشور به صورت حداکثری می بینیم و به اکتشاف متفاوت تر از تولید و توسعه نگاه می کنیم، گفت: ما در کل کشور باید بتوانیم سرمایه، درآمد و ثروتمان را احصا کنیم و در این زمینه ذخایر شناخته نشده بسیاری داریم که باید از این ظرفیت استفاده و از این دارایی ها صیانت کنیم. خجسته مهر عنوان کرد: غفلت از دارا بودن و احصا منابع، خلاف صیانت از مخازن است و در این زمینه به دنبال آن هستیم تا اکتشاف را در کشور حداکثری کنیم.

 

حرکت در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب با آبرسانی، برق‌رسانی

وزیر نیرو با بیان اینکه امروز شاهد حضور پرمعنا، گسترده و عمق درک و فهم بسیجیان کشور در عرصه‌های مختلف اعم از ایثار، دانش، فناوری و غیره هستیم، گفت: تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب روزی با تیر و تفنگ محقق می‌شد و امروز با آبرسانی، برق‌رسانی و توسعه علم و فناوری در جای جای کشور تحقق می‌یابد. به گزارش ایسنا، علی‌اکبر محرابیان امروز پنجشنبه در همایش سراسری فرماندهان رده‌های بسیج صنعت آب و برق، ضمن تبریک قرار گرفتن در ایام دهه کرامت گفت: در سوم خرداد که به‌نام روز مقاومت ملی نامگذاری شده است، شاهد اوج دلاورمردی، ایثار، اوج توکل و انقلاب الهی در انقلاب اسلامی ایران هستیم. وزیر نیرو افزود: با اتفاقی که در سوم خرداد ۱۳۶۱ رخ داد، ورق انقلاب اسلامی به صورت کامل برگشت و تصور استکبار جهانی راجع به انقلاب و نظام تغییر کرد. وی مهم‌ترین شاخصه حرکت انقلاب اسلامی را در برابر استکبار جهانی، ایثار، توکل، تفکر و ایستادگی در خط ولایت فقیه عنوان کرد که منجر به پیروزی عظیم شد. محرابیان با بیان اینکه امروز به تفکر و مکتب سوم خرداد ۱۳۶۱ نیاز داریم، اظهار کرد: باید با درس گرفتن از پیروزی خودمان در سوم خرداد، مسائل و مشکلات و معضلات امروز که در مقابله استکبار جهانی با نظام مقدس جمهوری اسلامی به وجود آمده را حل کنیم.

آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور
تا پایان برنامه هفتم توسعه
معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: تا پایان برنامه هفتم توسعه، روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد آب در کشور نخواهیم داشت. به گزارش ایسنا، مجید آقازاده شب گذشته در شورای معاونین شرکت آبفا خراسان شمالی اظهار کرد: طرح جهادی آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور یک ابر پروژه محسوب می‌شود که پیش از این سابقه نداشته و توسط دولت سیزدهم در حال اجرا است. وی با تاکید بر اینکه اجرای این ابرپروژه ۴۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: یک میلیون خانوار و ۴ میلیون نفر جمعیت تحت پوشش این ابرپروژه قرار خواهند گرفت و حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط انتقال و ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه با حفر ۷۰۰ حلقه چاه انجام می شود. وی ادامه داد: در این اقدام قرار بود بیش از ۷ هزار پروژه توسط قرارگاه انجام شود که ۲ هزار روستا به آن اضافه شد و ما از آن با عنوان طرح جهادی آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در کشور یاد می کنیم. آقازاده بیان کرد: با اجرای این پروژه ۱۰ هزار و ۶۰۰ لیتر برثانیه آب در روستاهای مورد نظر تولید می شود. همچنین ۷۰۰ پیمانکار در آن ها فعال بوده و ۵۰۰ هزار تن مصالح مصرف خواهد شد. این مسئول تصریح کرد: حجم اجرای این ابر پروژه آنقدر بالاست که شرکت های تولید کننده لوله های پلی اتیلن و فراهم کننده مواد اولیه آن جوابگوی نیاز شرکت نبوده و واردات نیز انجام شد. درواقع قبلی ها می‌گفتند

افزایش صادرات گاز جمهوری
آذربایجان به اروپا
در حالی که روسیه سخت در تلاش برای تغییر مسیر صادرات گاز به مصرف کنندگان آسیایی است، اروپا واردات از جمهوری آذربایجان را افزایش داده است. به گزارش ایسنا، صادرات گاز جمهوری آذربایجان به اروپا از طریق خط لوله ترانس آدریاتیک (TAP) در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، به ۲.۹ میلیارد متر مکعب رسید. اگرچه این حجم، آذربایجان را به عنوان تامین کننده نسبتا کوچک گاز برای اتحادیه اروپا معرفی می کند اما حجم کل گاز عرضه شده در سال ۲۰۲۳ بسیار بالاتر از سالهای پیش است. در سال ۲۰۲۱، اروپا هشت میلیارد متر مکعب گاز از جمهوری آذربایجان دریافت کرده بود که به ۱۱.۴ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. طبق گزارش کاسپین نیوز، الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان، گفته است این کشور سرگرم برنامه‌ریزی برای افزایش عرضه گاز از حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۳، به حدود ۲۰ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۷ است.

«تجارت» آخرین وضعیت قیمت طلای سیاه را بررسی کرد

گروه انرژی: قیمت نفت در اوایل معاملات روز جمعه، تحت تاثیر پیامهای متضاد روسیه و عربستان در آستانه نشست سیاست‌گذاری اوپک پلاس و دلار قوی‌تر، کاهش پیدا کرد. به گزارش «تجارت»، بهای معاملات نفت برنت با ۳۰ سنت کاهش، به ۷۵ دلار و ۹۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۴ سنت کاهش، به ۷۱ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز پنجشنبه پس از آن که الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، چشم انداز کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس در نشست چهارم ژوئن در وین را اندک شمرد، با بیش از دو دلار کاهش در هر بشکه بسته شده بودند. با این حال، هر دو شاخص در مسیر ثبت حدود یک درصد رشد هفتگی برای دومین هفته متوالی قرار دارند. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در این باره گفت: با بهبود ارزش دلار آمریکا و پس از آن که روسیه هرگونه امید عربستان سعودی برای اعلام یک کاهش تولید دیگر در نشست چهارم ژوئن را ضعیف کرد، قیمت نفت رو به کاهش گذاشت. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز چهارشنبه گفت: قیمتهای انرژی به سطحی رسیده اند که از نظر اقتصادی قابل توجیه است. اظهارات مذکور نشان می‌دهد هیچ تغییر فوری در سیاست تولید اوپک پلاس انجام نمی شود. اما اظهارات مقامات روسی در تضاد با اظهارات هفته جاری شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی بود که به فروشندگان استقراضی هشدار داده بود مراقب باشند. بعضی از سرمایه‌گذاران هشدار وزیر انرژی عربستان سعودی را به عنوان سیگنالی از احتمال تصمیم اوپک پلاس برای کاهش بیشتر تولید تفسیر کرده بودند. مویا افزود: ناظران اوپک پلاس همواره توجه دقیقی به ارتباط روسیه و عربستان نشان می دهند زیرا اختلاف رو به رشد می تواند دوباره این گروه را به مرز فروپاشی برگرداند. دلار قوی‌ترکه برای پنجمین روز متوالی در برابر سبدی از ارزهای رقیب افزایش یافت و آمار اقتصادی آمریکا که نشان داد اقتصاد این کشور حتی پس از افزایش مکرر نرخ بهره از سوی بانک مرکزی، منعطف مانده است، ممکن است فشار نزولی بیشتری را بر معاملات نفت تحمیل کند. دلار قوی‌تر کالاهای قیمت گذاری شده به دلار مانند نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر گران تر کرده و به تقاضا آسیب میزند. سرمایه گذاران بازار همچنان مذاکرات درباره سقف بدهی دولت آمریکا را دنبال می کنند. به نظر می‌رسد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و کوین مک‌کارتی، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، به توافق برای کاهش هزینه و افزایش سقف بدهی نزدیک می شوند. در بخش عرضه، تولید اوپک پلاس و روسیه در ماه مه، مطابق با توافق برای کاهش بیشتر تولید بوده است. بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران جی پی مورگان در یادداشتی نوشتند: تا هفته گذشته، اعضای اوپک پلاس که با دور جدید کاهش تولید موافقت کردند صادرات خود را به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش دادند و صادرات روسیه از اوجی که در ۲۵ آوریل داشت، ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و مجموع صادرات تولیدکنندگان اوپک پلاس تا ۲۳ مه بر مبنای ماه به ماه، ۱.۴ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.

اما قیمت نفت در پی کاهش ذخایر آمریکا و هشدار وزیر انرژی عربستان به سفته‌بازان که دورنمای کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس را برانگیخت، در معاملات روز چهارشنبه بیش از یک دلار افزایش پیدا کرد. نگرانیها نسبت به محدودتر شدن عرضه پس از آن که وزیر انرژی عربستان سعودی به فروشندگان استقراضی هشدار داد مراقب باشند، افزایش یافت. بعضی از سرمایه گذاران این تهدید را به عنوان سیگنالی ارزیابی کردند که گروه اوپک پلاس ممکن است کاهش بیشتر تولید را در نشست چهارم ژوئن وزیران این گروه بررسی کند. تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت "سی ام سی مارکتس" در یادداشتی گفت: قیمت نفت تحت تاثیر گمانه‌زنی‌ها که اوپک پلاس ممکن است برای حفظ ثبات قیمت، تولید خود را به میزان بیشتری کاهش دهد، جهش پیدا کرد. عامل دیگری که از افزایش قیمت نفت حمایت کرد، انتشار آمار صنعتی در اواخر روز سه شنبه بود که نشان داد ذخایر نفت خام و فرآورده های نفتی آمریکا کاهش چشمگیری پیدا کرده است. طبق آمار موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ مه، حدود ۶.۸ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. ذخایر بنزین در همین مدت حدود ۶.۴ میلیون بشکه و ذخایر سوختهای تقطیری حدود ۱.۸ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. اگر آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا که روز چهارشنبه منتشر می‌شود، این آمار را تایید کند، ذخایر بنزین آمریکا برای سومین هفته متوالی کاهش پیدا کرده و به پایینترین سطح پیش از تعطیلات روز یادبود از سال ۲۰۱۴ رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه ناوگان هوایی در دستور کار قرار دارد و تا روز‌های آینده هواپیما‌های جدیدی به ناوگان هوایی کشور می‌پیوندد. به گزارش تجارت از باشگاه خبرنگاران مهرداد بذرپاش، در جمع مدیران استان مازندران با اعلام صدور مجوز مرز هوایی فرودگاه رامسر، از آمادگی این وزارتخانه برای واگذاری فرودگاه‌ها به بخشی خصوصی صلاحیت‌دار خبر داد. بذرپاش خاطرنشان کرد: در هر نقطه فرودگاهی که نیاز به توسعه زیرساخت‌ها داشته باشد این جزو سیاست‌ها و برنامه‌های دولت است که برای توسعه آن اقدام کند و به‌عنوان نمونه همین امروز فرودگاه گناباد که سال‌ها غیرفعال شده بود با توسعه زیرساخت‌های آن فعالیت خود را از سر گرفت. وی تصریح کرد: فرودگاه‌هایی که قابلیت اقتصادی و واگذاری دارند می‌توانند در اختیار بخش خصوصی صلاحیت‌دار برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های ایجادشده قرار گیرند.

مدیرعامل راه آهن کشور با تأکید بر ضرورت تکمیل راهگذر‌های ریلی از آغاز توسعه قطار‌های پرسرعت در کشور خبر داد.به گزارش تجارت از صدا وسیما؛ مدیرعامل راه آهن کشور با اشاره به خودکفایی در تولید ریل و واگن باری گفت: هزار و ۵۹۸ دستگاه انواع واگن باری پارسال در کشور تولید شدکه در مقایسه با سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ درصد رشد در تولید ناوگان داشتیم. وی گفت: بهره مندی از فناوری‌های روز در حوزه ریلی در گسترش شبکه ریلی در جهان یک اصل است و ایران در مقایسه با کشور‌های منطقه در جایگاه مناسب تری قرار دارد. مدیر عامل راه آهن کشور گفت: نسل جدید قطار‌ها؛ نسل قطار‌های پرسرعت است که می‌تواند جایگاه ایران را از لحاظ تکنولوژی در حمل و نقل ریلی ارتقا دهد.

اثر مثبت تعیین سقف اجاره‌بها در بازار
نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک شهر تهران با اشاره به اینکه دولت سیزدهم وارث عدم تولید مسکن در دولت گذشته است، گفت: کم‌کاری دولت قبل در تولید مسکن سبب شده تا امروز شاهد وضعیت کنونی و مشکلات زیاد برای مردم در این بخش باشیم. به گزارش تجارت از ایرنا، داوود بیگی نژاد، عدم تولید در حوزه مسکن را عمده دلیل مشکلات امروز کشور در این بخش عنوان کرد و افزود: دولت از هر طرح و برنامه‌ای که می‌تواند حتی به صورت حداقلی بخشی از مشکلات مربوط به صنعت ساختمان را حل کند، استفاده می‌کند. وی با اشاره به تصویب سقف ۲۵ درصدی اجاره‌بها در تهران و ۲۰ درصدی در سایر شهرها، بیان داشت: این اقدام دولت به طور قطع، بار روانی مثبتی برای مستاجرها ایجاد کرده و موجب می‌شود.

آزاد راه چالوس - رامسر نیازمند
اعتبار ۹۷ هزار میلیاردی
مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : برای ساخت آزاد راه چالوس - رامسر به طول حدود ۹۰ کیلومتر حدود ۹۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است. به گزارش تجارت از ایرنا، خیرالله خادمی در بررسی طرح های راه و شهرسازی مازندران که با حضور وزیر راه و شهرسازی در فرمانداری رامسر برگزار شد ، افزود: از این مقدار اعتبار حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان آن بابت ساخت تونل ها و پل ها ، ۲ هزار میلیارد تومان بابت ارزیابی و ۳۵ هزار میلیارد تومان هم برای سرمایه گذاری به منظور ساخت جزایر مصنوعی در دریا برآورد شده است. وی اظهار کرد : این طرح در حقیقت جزو یکی از طرح های مربوط به آزاد راه ساحلی کشور به شمار می آید چرا که براساس برنامه قرار بود این طرح از ساری مرکز استان مازندران به گیلان اجرایی شود به گونه ای که تمامی شهرهای ساحلی از مزیت های این طرح متاثر شوند. وی تصریح کرد : کارهای کارشناسی، مطالعات اولیه و طراحی ساخت گام نخست این طرح با همکاری مشاوران انجام گرفته و طول این مسیر هم حدود ۹۰ کیلومتر است و از ۶ گزینه ای که برای اجرای این طرح تعریف و برنامه ریزی شده نمونه آن می توان به ساخت یک پل دو طبقه ، تعریض بخشی از مسیر کنونی ، محدوده دریا و کوهستان است البته در محدوده گزینه با توجه به وضعیت موجود جزو گزینه های برتر مشاور انتخاب شده است .

ارزیابی های «تجارت» از طرح های جدید دولت نشان می‌دهد؛

گروه راه و مسکن: در سال های اخیر افزایش نرخ ارز و تورم بالا باعث شد تا میل سوداگران بیشتر از هر زمانی به سمت معاملات بازار مسکن قرار گیرد و همین افزایش سوداگری منجر به رشد بی‌ضابطه قیمت ها در این بازار مصرفی شد. از طرفی رشد چشمگیر قیمت‌ها همزمان با عقب ماندن درآمد خانوار از تورم و بی‌اثر شدن ابزارهای تامین مالی مسکن باعث شد بخشی از متقاضیان مصرفی دیگر امیدی به مالک شدن نداشته باشند و خرید مسکن را دورتر از هر زمان دیگری تصور کنند.
به گزارش تجارت، تقاضای سوداگرانه در کنار عوامل دیگری مانند رشد نقدینگی، ازجمله عواملی است که موجب نوسانات قیمتی در بازار دارایی‌هایی همچون مسکن می‌شود. این نوسانات قیمتی با ایجاد نااطمینانی از یکسو و با افزایش قیمت از سوی دیگر موجب اخلال در روند فعالیت‌های اقتصادی شده و تقاضای مصرفی مردم را با مشکل مواجه کرد و بر آمار خانه های خالی افزود؛ این درحالی است که به گفته فعالان بازار مسکن تا ۷۰ درصد معاملات مسکن در سال گذشته به بخش سرمایه‌ای و تنها ۳۰ درصد معاملات به بخش مصرفی اختصاص داشته است.البته دولت و مجلس برای محدودسازی فعالیت‌های سوداگرانه و همچنین رعایت عدالت و حمایت از فعالیت‌های مولد، دو طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» و «مالیات بر خانه های خالی» را در دستور کار قرار داده است.

مالیات بر عایدی سرمایه در مراحل چکش کاری
به گفته نمایندگان مجلس، مالیات بر عایدی سرمایه که هم اکنون مراحل چکش کاری و تصویب آن در مجلس در جریان است یکی از روش‌های کنترل نقدینگی و مقابله با سفته بازی در بازارهاست. بر اساس این طرح که در کشورهای مختلف به اجرا در آمده است، دلالان مسکن، خودرو، سکه و طلا و... که به کسب سودهای کلان دست می‌یابند بایستی مالیات سود خود را به دولت پرداخت کنند؛ گویا میزان این مالیات زیاد است و انگیزه ورود دلالان به بازارها را کم می‌کند.

چالش‌های شناسایی خانه‌های خالی
فرایند اخذ مالیات از این خانه‌ها که حدودا از اواسط سال ۱۴۰۰ آغاز شد از همان ابتدا با چالش‌هایی همراه بود. درواقع قانون وظیفه شناسایی خانه‌های خالی را برعهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته بود و بدین منظور، سامانه املاک و اسکان در مردادماه سال ۱۳۹۹ آغاز به کار و مردم را ملزم کرد که اطلاعات سکونت خود را در این سامانه اعلام کنند. فرایندی که چندان موفق نبود، چراکه یا مالکان از خود اظهاری امتناع کردند یا اینکه برخی خانه‌ها به اشتباه خالی شناسایی شدند. در هر حال، این چالش‌ها باعث شد درآمد چشم‌گیری از این محل نصیب دولت نشود؛ به طوریکه در ۱۱ ماه سال گذشته فقط حدود یک میلیارد و ۵۳۵ میلیون تومان مالیات از خانه‌های خالی اخذ شد. با تمام این اوصاف، آخرین اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران حاکی از آن است که قرار است از ۱۵ شهریور قانون مالیات بر خانه‌های خالی با قدرت عملیاتی شود.

آغاز مبارزه با معاملات سوداگرانه
همچنین مهرداد بذرباش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که مبارزه با سوداگران مسکن شروع شده و عرضه خانه‌های خالی در بازار مسکن شدت گرفته است. به گفته این مسئول دولتی در سال‌های گذشته شاهد تولید حداقلی مسکن بودیم که همین مساله موجب شد تا قیمت ها افزایش یابد. وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در جمع مدیران استان مازندران با اشاره به این که ۱۴۰۲ سال خوبی در تولید مسکن خواهد بود، اعلام کرد که با افزایش عرضه مسکن و کنترل بازار، تقاضا شاهد ثبات در مسکن خواهیم بود. او همچنین گفته است با شناسایی و عرضه خانه‌های خالی، همچنین مالیات بر معاملات مکرر و افزایش عرضه می‌توان قیمت مسکن را کنترل کرد. به گفته بذرپاش در حوزه مسکن قیمت‌سازی‌های کاذبی از سوی برخی از مشاوران املاک صورت گرفت که موجب متضرر شدن شهروندان می‌شود البته با شروع گشت‌های تعزیرات میان دفاتر مشاوران املاک با متخلفان این صنف برخورد شده است و این روند در سراسر کشور ادامه خواهد یافت. نمونه آن برخورد قانونی هفته گذشته وزارت راه و شهرسازی و پلمب دفاتر مشاوران املاک متخلف در تهران و پردیس اشاره کرد.
برخورد با دفاتر املاک غیرمجاز
همچنین خبرگزاری ایسنا در گزارشی اعلام کرده که در ماه‌های اخیر شکایت‌های بسیاری از طرف خریداران و فروشندگان مسکن درخصوص عملکرد مشاوران املاک به شورای حل اختلاف شده به همین دلیل دولت نسبت به برخورد با دفاتر املاک فاقد مجوز اقدام کرده است. همسویی برخی مشاوران املاک با دلالان مسکن و نوسانات اقتصادی، اوضاع نامناسبی در این بازار ایجاد کرده بود.
اما در روزهای اخیر بازار ارز روند کاهشی به خود گرفت. طبق آمار ۳۳ هزار بنگاه املاک در استان تهران وجود دارد و ۷۰۰۰ بنگاه به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند. تحرکات برخی مشاوران مناطق مختلف تهران باعث ایجاد تنش در بازار ملک شده است.
بررسی‌ها گویای آن است که بعضی دفاتر املاک در شمال تهران در هماهنگی با یکدیگر اجازه کاهش قیمت مسکن را نمی‌دهند؛ زیرا به دلیل آنکه کمیسیون بنگاه‌ها درصدی از قیمت ملک مورد معامله را تشکیل می‌دهد، مشاوران از افزایش قیمت‌ها نفع می‌برند. بنا به گفته نمایندگان مجلس ارتباط حق‌الزحمه مشاوران املاک با قیمت ملک باید مورد بازنگری قرار گیرد.

شرط ساماندهی بازار مسکن
به گزارش «تجارت» متاسفانه افزایش قیمت مسکن در کشور به گونه‌ای است که اگر خانواده‌ای تابه‌حال صاحب ملک نشده، خرید مسکن برای آنها دور از دسترس است. به گفته صاحب‌نظران بازار مسکن افزایش شدید قیمت ارز، رشد شدید قیمت مسکن را به دنبال داشته و در پی آن با کاهش شدید قدرت خرید خانوار و افزایش تقاضا برای واحدهای استیجاری، نرخ اجاره‌بها نیز افزایش پیدا کرده است.
حال در این شرایط به شرط کنترل نرخ تورم و قیمت دلار، باید منتظر ماند و دید راهکار های دولتی همچون «مالیات بر عایدی سرمایه»، «مالیات بر خانه های خالی»، «برخورد با مشاوران املاک غیرمجاز»، «ساخت مسکن ملی»
چه میزان می‌تواند در سامان‌دهی بازار مسکن و خانه دار شدن مردم موثر باشد.