مجلس از تحول اساسی در آموزش و پرورش حمایت می‌کند

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی دیروز سه شنبه مجلس و پس از اعلام آرای رضامراد صحرایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ضمن عرض تبریک به وزیر آموزش و پرورش چندین نکته را لازم می‌دانم که خدمت ایشان عرض کنم. در صحبت‌هایی که ایشان هم در صحن مجلس داشتند و هم در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی مطرح کردند خودشان نیز مهم ترین و اساسی ترین چالش وزارتخانه را نوع مدیریت و حکمرانی در آموزش و پرورش مطرح کردند.
وی در ادامه اظهار کرد: حتی در حوزه رشد و پیشرفت اقتصادی دچار مشکل هستیم که بخشی از این موضوع نیز به وزارت آموزش و پرورش باز می‌گردد، توقع ما این است که به امر آموزش و پرورش به معنای معلم، مدرسه و دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک اولویت در این وزارتخانه توجه شود.
وی افزود: آقای صحرایی مجلس را در کنار خود برای تحول جدی و اساسی در آموزش و پرورش ببیند چرا که این وزارتخانه مهم‌ترین وزارتخانه کشور است و باید برای امروز و آینده به ویژه در حوزه پرورش برنامه ‌ریزی کند.

 

ایجاد کمیته حقیقت‌یاب توسط دشمن یک جنگ جدی علیه ایران است

وزیر کشور به تحرکات حقوقی دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: مباحث حقوقی با عناوینی چون کمیته حقیقت یاب در کنار جنگ شناختی و رسانه ای، یک جنگ جدی است. احمد وحیدی دیروز سه شنبه در گردهمایی روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، افزود: فعالیت سفرا در خارج از کشور، مجاهدت مستمر در دفاع از منافع ملی است. دشمن در شرایط فعلی، جنگی همه جانبه را طراحی و اجرا کرده که حوزه های شناختی، ادارکی و نفوذ در افکار عمومی را هدف گرفته است.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه باید در این حوزه ها، ابتکار عمل و پیشتازی را در دست گیریم، اضافه کرد: در این جنگ، روایتگری و روایت اول، اهمیت بالایی دارد و دشمن با تسلط رسانه ای و در مقاطعی غفلت داخلی، در ذهن و افکار مردم در اقصی نقاط جهان، تصویری غیر واقعی از ایران عزیز به نمایش درآورده است.
وحیدی با اشاره با اغتشاشات سال گذشته و تلاش رسانه های معاند برای نفوذ در افکار عمومی و وارونه جلوه دادن حقایق، یادآور شد: سیاست مداران ارشد خارجی هم در تله این محاسبات غلط افتادند و کاملا معلوم بود بدون توجه به واقعیت های کشور، اسیر روایتگری معاندان شده اند.

نایده انگاری نتانیاهو از سوی بایدن
دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درصدد است از اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل برای سفر به واشنگتن دعوت کند. این در حالی است که همچنان از دعوت مشابهی از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل امتناع می‌کند. به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، طبق آنچه رادیو ارتش اسرائیل امروز (سه شنبه) از منابع آگاه نقل کرد، دولت آمریکا قبل از نتانیاهو، اقدام به دعوت از هرتزوگ می‌کند. در بیانیه صادره از دفتر رئیس اسرائیل آمده: رئیس اسرائیل برای سفر به آمریکا در سال قبل از سوی مجلس نمایندگان آمریکا جهت سخنرانی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل اسرائیل دعوت شد. طبق گفته منابع، هرتزوگ در این سفر که زمان آن تا به الان تعیین نشده است، با بایدن دیدار خواهد کرد. از زمان تشکیل دولت اسرائیل به دلیل حضور احزاب راستگرای تندرو در این دولت، بحرانی در روابط میان دولت بایدن و دولت نتانیاهو برقرار است. همچنین دولت آمریکا تصمیمات دولت نتانیاهو درمورد شهرک‌سازی‌ها را محکوم کرده است. بایدن همچنین علناً از طرح دولت نتانیاهو برای تضعیف دستگاه قضائی انتقاد کرد. در حالی که دولت بایدن نپذیرفته تا به الان از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن دعوت کند، اما سفر رون درمر، وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی و تساحی هنگبی، مشاور امنیت داخلی این رژیم به پایتخت آمریکا، دومین سفر طی سه ماه خواهد بود. منابع عالی رتبه در دولت اسرائیل، گفتند که درمر مسؤول "دفتر تماس" نتانیاهو در دولت بایدن است.

محورهای سفر سلطان هیثم
به تهران از زبان تحلیلگر عمانی
یک تحلیلگر سیاسی عمانی به محورهای سفر دور روزه سلطان این کشور به تهران پرداخت. عوض بن عمر باقویر ، کارشناس سیاسی عمانی در گفت‌وگو با رادیو «الشبیبه» در خصوص ابعاد سفر سلطان هیثم بن طارق،پادشاه عمان به تهران گفت: سفر سلطان عمان به ایران یکی از سفرهای بسیار مهم و استراتژیک به شمار می‌رود زیرا ایران همسایه عمان بوده و این دو کشور تاریخ مشترک طولانی دارند. وی گفت: پرونده‌های این سفر متعدد و مهم هستند و شامل روابط دیپلماتیک دو کشور، حل و فصل اختلافات و آرام کردن بحران‌های منطقه به‌ویژه روابط مهم مصر و ایران و نزدیک کردن دو کشور برادر به منظور ارتقای امنیت و ثبات در منطقه است. این تحلیلگر همچنین خاطرنشان کرد: پرونده یمن و بحران آن و جنگی که ۸ سال پیش آغاز شد نیز در چارچوب اقدام ملی عمان قرار دارد زیرا یمن همسایه عمان است و باید آرامش و ثبات در مناطق مرزی این کشور برقرار شود و بازگشت روابط عربستان و ایران به روال عادی، یمن را وارد مسیر صلح کرد. وی در ادامه گفت: موضوعات راهبردی زیادی میان عمان و ایران از جمله قاچاق، تروریسم و راهزنی در منطقه تنگه هرمز که یکی از مناطق حساس جهان است، وجود دارد بنابراین باید هماهنگی مشترکی میان ایران و عمان وجود داشته باشد.

دولت پیگیر اجرای طرح مالیات
بر خانه های خالی
براساس اعلام سخنگوی دولت با سامانه جدید وزارت راه و شهرسازی در خصوص ثبت رایگان اجاره مسکن، دیگر موجران و مستأجران نیازی به مراجعه به بنگاه‌ها نخواهند داشت. دولت سیزدهم از ابتدای شکل گیری بر ساماندهی وضعیت مسکن تاکید کرده و در همین راستا رئیس جمهور بارها بر حل مشکل مسکن و اجاره بها تاکید کرده است. در همین راستا علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری خود به اقدامات دولت در حوزه مسکن اشاره کرده و گفته است که یکی از اقدامات دولت برای ساماندهی وضعیت مسکن، بخشنامه شورای عالی مسکن در خصوص تصویب سقف ۲۰ و ۲۵ درصدی افزایش اجاره بها در سال جاری بوده است. دومین اقدام دولت به گفته بهادری جهرمی پیگیری توسعه اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی بوده است. سخنگوی دولت در این باره افزوده که با توجه به اینکه این قانون سابقه کمی دارد، تبدیل شدن آن به رویه و اجرای کامل آن زمان خواهد برد.ساماندهی بنگاه‌های معاملات املاک سومین اقدام دولت در این خصوص بوده است.

واکنش کی‌یف به حمله پهپادی در مسکو
دستیار رئیس‌جمهور اوکراین به حمله پهپادی امروز در مسکو که روسیه کی‌یف را مسئول آن خوانده، واکنش نشان داد. در حالی که روسیه کی‌یف را مسئول حمله پهپادی امروز در مسکو معرفی کرده، «میخائیل پودولیاک» دستیار رئیس‌جمهور اوکراین دخالت در این حمله را رد کرد اما گفت از تماشای آن لذت می‌برد. به گزارش الجزیره، این مقام ارشد اوکراینی گفت «در خصوص حملات: البته از تماشای آن و پیش‌بینی افزایش تعداد حملات خرسندیم. اما قطعناً ارتباط مستقیمی با آن نداریم». انکار کی‌یف در حالی است که روسیه گفته اوکراین قابل‌توجه‌ترین حمله پهپادی خود علیه مسکو را انجام داده اما دفاع هوایی روسیه همه هشت پهپاد را منهدم کرده است. پیش‌تر وزارت دفاع روسیه اعلام کرد اوکراین بامداد سه‌شنبه (۳۰ مه) با هشت هواپیمای بدون سرنشین به پایتخت روسیه حمله کرد که همه آن‌ها سرنگون شدند. این وزارتخانه توضیح داد سه فروند پهپاد از طریق جنگ الکترونیک کنترل خود را از دست دادند و از اهداف مورد نظر منحرف شدند. پنج پهپاد دیگر توسط سامانه ضدهوایی «پانتسیر-اس» در منطقه مسکو سرنگون شدند. پیش از اعلام وزارت دفاع روسیه، «آندری وروبیوف» فرماندار منطقه مسکو گفته بود چند پهپاد مهاجم حین نزدیک شدن به مسکو سرنگون شدند و «سرگئی سوبیانین» شهردار مسکو گفت چند ساختمان در اثر حمله پهپادی آسیب دیدند. وی افزود به کسی آسیب جدی وارد نشده است.

امیرعبداللهیان: تبادل پیام میان تهران واشنگتن از طریق واسطه‌ها ادامه دارد

گروه سیاسی: خبرهای مثبت برای احیای برجام یکی پس از دیگری از راه می‌رسند. طی بیش از یک هفته گذشته مجموعه‌ای از تحولات مثبت در مسیر تنش‌زدایی ایران با کشورهای منطقه صورت گرفته که البته به نظر می‌رسد دامنه آن در آینده نیز گسترده‌تر خواهد شد و به حوزه برنامه هسته‌ای ایران نیز خواهد رسید. پنجم خرداد در شرایطی که شایعاتی مبنی بر تداوم مذاکرات با واسطه ایران با آمریکا در میان بود، تبادل زندانین میان ایران و بلژیک صورت گرفت. روز یک‌شنبه هفتم خرداد، سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان به تهران سفر کرد که گفته می‌شود حامل پیام مهمی در زمینه پرونده هسته‌ای ایران بود. امروز، نهم خرداد نیز رسانه‌های داخلی به نقل از منابع مطلع مدعی شدند که اختلافات ایران با آژانس بر سر دو مساله سایت مریوان در آباده و ادعای کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۳.۷ درصد حل و رفع شده است.

تبادل پیام میان ایران و آمریکا
به گزارش «تجارت»، همزمان با این تحولات، «محمدرضا فرزین» رئیس‌کل بانک مرکزی به‌منظور دیدار و گفتگو با مقام‌های صندوق بین‌المللی پول، عازم واشنگتن شده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز از تبادل پیام میان ایران و آمریکا سخن به میان آورده است ، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی «فیگارو» تاکید کرد که نردیکی روابط ایران و عربستان تنها یک توافق تاکتیکی نیست.
وی گفت که ایران در زمینه گسترش روابط تجاری و اقتصادی با سعودی‌ها توافق کرده است. حسین امیرعبداللهیان در بخش دیگری خاطرنشان کرد که برای توقف جنگ در یمن و انجام گفت‌وگو با تمام طرف‌های این کشور در ارتباط هستیم. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت که روند دیپلماتیک و مذاکره با اتحادیه اروپا درخصوص موضوع هسته‌ای تداوم دارد. امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد که من با جوزپ بورل و همکارم علی باقری با انریکه مورا در زمینه موضوع هسته ای در ارتباط هستیم. وی گفت که تبادل پیام‌ها میان تهران و واشنگتن از طریق واسطه‌های منطقه‌ای و حتی اروپایی ادامه دارد.

دو پیام مهم در حوزه پرونده هسته‌ای
همزمان با این اظهارات، دیروز –سه‌شنبه- خبرگزاری مهر در گزارشی اختصاصی اعلام کرد: در جریان مذاکرات فنی اخیر میان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی، پرونده یکی از مکان‌های ادعایی مطروحه آژانس (موسوم به آباده) حل‌وفصل شده است. مهر به نقل از منابع آگاه نوشت:در جریان مذاکرات فنی اخیر میان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پرونده یکی از مکان‌های ادعایی مطروحه آژانس (موسوم به آباده) حل‌وفصل شده است. به این ترتیب، این دومین پرونده از مکان‌های ادعایی از سوی آژانس است که بسته می‌شود. همچنین ادعاهای آژانس در خصوص کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۳/۷ نیز با توضیحات فنی ایران حل و فصل شده است. پیش از این خبرگزاری بلومبرگ در خبری مدعی شده بود که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران اورانیوم با غنای ۸۴ درصد را شناسایی کرده‌اند. در همین خصوص بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس با ذکر این نکته که مطالب منتشر شده در بلومبرگ با هدف سیاه نمایی و تحریف حقایق صورت گرفته است، یادآور شد: آنچه آژانس با ایران مطرح کرده در خصوص وجود ذره یا ذراتی (particle) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل شیر برداشت محصول از طریق نمونه برداری متداول است. وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی سازی به معنی غنی سازی بالای ۶۰ درصد نیست. این موضوع در روند غنی سازی امری بسیار طبیعی بوده که حتی می‌تواند با کاهش خوراک آبشارهای سانتریفیوژ در یک لحظه به وجود بیاید. ولی آنچه حائز اهمیت است محصول تولیدی نهایی است که جمهوری اسلامی ایران تاکنون مبادرت به غنی سازی بالای ۶۰ درصد نکرده است. خبرنگار فارس همچنین مطلع شد که در پی بیانیه اسفند سال گذشته بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی، تعدادی از دوربین‌های برجامی در یکی از مراکز هسته‌ای نصب شده است. البته این دوربین‌ها به صورت آفلاین بوده و اطلاعاتی به آژانس منتقل نمی‌شود. در آستانه نشست پیش روی شورای حکام احتمالا بزودی گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر خواهد شد. پیش بینی می‌شود این موارد در گزارش مذکور به صورت مکتوب درج شود. «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای چهارمین بار در دولت سیزدهم و یک سال بعد از آخرین سفرش به تهران، روز جمعه ۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۱ و در پاسخ به دعوت محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و به منظور انجام سفری دو روزه به تهران آمد. مدیرکل آژانس شنبه ۱۳ اسفند ماه در نشست خبری با محمد اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا درباره سه مکان ادعایی قرار است به نتیجه برسیم؟ گفت: ما سخت در حال کار کردن هستیم و همکاران ما سخت در حال کار کردن هستند. الان به خودمان زنگ تفریح دادیم که با شما صحبت کنیم و بعد سراغ کارمان برویم. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این نشست خبری درباره سه مکان ادعایی بیان کرد: درباره سه مکان ادعایی، الگویی را در سفرم به وین در سال گذشته با گروسی توافق کرده بودیم همان را دنبال می‌کنیم. بخش‌هایی از آن در رفت و آمدهای ماسیمو آپارو و کمالوندی معاونان آژانس و سازمان انرژی اتمی بیان شده و درباره بخشی از ترتیبات امروز گفت‌وگو کردیم. اینها ادامه دارد و در قالب یک الگو‌ی تعاملی آن را به سمت حل و فصل پیش می‌بریم. وی در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: درباره سه مکان ادعایی، الگویی را در سفرم به وین در سال گذشته با گروسی توافق کرده بودیم همان را دنبال می‌کنیم. بخش‌هایی از آن در رفت و آمدهای ماسیمو آپارو و کمالوندی معاونان آژانس و سازمان انرژی اتمی بیان شده و درباره بخشی از ترتیبات امروز گفت‌وگو کردیم. اینها ادامه دارد و در قالب یک الگو‌ی تعاملی آن را به سمت حل و فصل پیش می‌بریم.
پس از آنکه گروسی به وین رسید نیز بیانیه مشترک ایران و آژانس منتشر شد. در این بیانیه سازمان انرژی اتمی و آژانس در خصوص موارد زیر توافق کردند: تعاملات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران با روحیه همکاری و با رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بر اساس موافقتنامه‌های جامع پادمانی صورت خواهد پذیرفت. در خصوص مسائل پادمانی باقیمانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به منظور رسیدگی به مسائل پادمانی باقیمانده اعلام کرد. ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن طی یک نشست فنی که بزودی در تهران برگزار می‌شود، بین دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت.

بازگشایی کانال مذاکره واشنگتن و دمشق با میانجیگری مسقط

گروه سیاسی: منابع آگاه از بازشدن یک کانال مذاکراتی میان دمشق و واشنگتن با میانجیگری مسقط و بررسی پرونده‌های مورد اهتمام طرفین خبر می‌دهند. منابع آگاه از باز شدن یک کانال ارتباطی میان دولت‌های آمریکا و سوریه برای مذاکره خبر دادند و گزارش‌هایی از نشست‌های متعدد میان مقامات آمریکایی با همتایان سوری در اردن و مسقط منتشر شده است.
روزنامه «رأی الیوم» با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت: موضوع ناپدید شدن خبرنگار آمریکایی در سوریه از سال ۲۰۱۲، در دستور کار مذاکرات قرار گرفت و با وجود اهمیت این پرونده برای دولت آمریکا، چتری است که دولت در مقابل کنگره به آن پناه می برد تا مذاکرات گسترده سیاسی درباره پرونده‌های مختلف از جمله پرونده‌های کلیدی و حیاتی را انجام دهد. بر اساس این گزارش، برای طرف سوری نیز دو پرونده مهم بر روی میز مذاکره با آمریکایی‌ها وجود دارد. نخست: عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شرق سوریه و از مرزهای سوریه و عراق، آزادسازی چاه‌های نفت و گاز و اراضی کشاورزی که به منزله سبد غذایی برای کشور است. دوم، مسئله تحریم‌های تحمیلی شدید علیه اقتصاد سوریه در چارچوب قانون موسوم به «سزار».
در ادامه این گزارش آمده است: «اما برای طرف آمریکایی، پرونده "آستین تایس" خبرنگار و پنج آمریکایی دیگر وجود دارد که سرنوشتشان در سوریه مشخص نیست. البته برای آمریکا، تنها این موضوع مطرح نیست و دولت آمریکا می‌خواهد در پرونده‌های مختلف از جمله حضور نظامی ایران در سوریه، حمایت سوریه از حزب‌الله و جنبش‌های مقاومت فلسطین، موضع سوریه در خصوص مذاکره با اسرائیل بر سر جولان اشغالی سوریه و موضوع راه حل سیاسی نهایی جنگ در سوریه و موضوع گفت‌‌وگو با مخالفان، گفت‌وگو کند. بر اساس این گزارش، در خصوص همه این مسائل، دمشق و بشار اسد تا زمانی که گروه‌‌های مسلح تحت حمایت آمریکا و کشورهای‌عربی و منطقه بر در دروازه‌های دمشق بودند، امتیازی ندادند. حال چگونه با تغییر شرایط سیاسی و نظامی، دمشق می‌تواند انعطاف به خرج دهد؟ این همان چیزی است که سقف انتظارات برای دستیابی به نتایج عملی را پایین می آورد.
روزنامه «وال استریت ژورنال» پیشتر، گزارش داده بود که ایالات متحده مذاکرات با دولت دمشق درخصوص سرنوشت این روزنامه‌نگار آمریکایی را که در سال ۲۰۱۲ در هنگام پوشش خبری وقایع جنگ سوریه ناپدید شد، احیا کرده است. وال استریت ژورنال در گزارش خود به نقل از برخی مسؤولان آگاه از پرونده تایس نوشت که پس از درخواست اواخر سال گذشته آمریکا از عمان برای تسریع در میانجیگری‌ها با دمشق درباره پرونده این خبرنگار و چند شهروند آمریکایی ربوده شده دیگر در سوریه، مذاکره‌کنندگان آمریکایی مجموعه نشست‌هایی را با برخی مسؤولان امنیتی و سیاسی دولت دمشق برگزار کردند. هرچند که دمشق بارها اعلام کرده که اوستن نزد دولت سوریه نیست و هیأت مذاکره کننده سوریه در مسقط نیز بر این امر تاکید کرد. تایس، خبرنگار آزاد و تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا بود که به طور غیرقانونی وارد سوریه شده بود و در سال ۲۰۱۲ هنگام گزارش‌دهی در سوریه ناپدید شد. واشنگتن می‌گوید که در حومه دمشق ربوده شده است. به نوشته رأی الیوم، عمان نقشی محوری در احیای کانال ارتباطی میان دمشق و واشنگتن در سایه پرهیز همه طرف‌های مسئول از افشای سطح مذاکرات یا پرونده های مورد بحث ایفا می‌کند. صرف‌نظر از نتایج این مذاکرات، تنها باز شدن این کانال ارتباطی میان دمشق و واشنگتن، به کشورهای عربی انگیزه لازم برای ازسرگیری روابط با سوریه بدون محدودیت‌ها و سختگیری‌های آمریکا را می‌دهد.

هرتزوگ: علی‌اف دوست واقعی اسرائیل است

گروه سیاسی: اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی پس از دیدار با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در باکو، او را «دوست واقعی اسرائیل» خواند. رئیس رژیم صهیونیستی که برای سفر 2 روزه رسمی در جمهوری آذربایجان حضور دارد، این کشور را «شریک راهبردی» رژیم صهیونیستی خوانده است.
سفر روز سه شنبه (دیروز) اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان با استقبال او در کاخ ریاست جمهوری این کشور و دیدار دو جانبه وی با الهام علی اف آغاز شد. هرتزوگ بعد از استقبال الهام علی اف رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان از وی، در پیام توئیتری به زبان‌های عبری، انگلیسی و آذری به تمجید از الهام علی اف پرداخت. رئیس رژیم صهیونیستی نوشت: «من از دوستم الهام علی اف رئیس‌جمهور (جمهوری) آذربایجان که دوست واقعی اسرائیل است، به خاطر استقبال گرم در کاخش تشکر می‌کنم».
این مقام ارشد رژیم اشغالگر قدس در ادامه پیام توئیتری خود نوشت: «اسرائیل (جمهوری) آذربایجان را به عنوان یک شریک راهبردی ارزشمند و لنگر ثبات منطقه می‌داند». اسحاق هرتزوگ در ادامه مدعی شد: «روابط بین ملت‌های ما الگوی سایر کشورهایی است که راه صلح و همکاری را انتخاب می‌کنند و نمونه‌ای از روابط دوستانه مسلمانان و یهودیان است».
تعریف و تمجید رئیس رژیم صهیونیستی از الهام علی اف و روابط این رژیم با جمهوری آذربایجان در شرایطی مطرح شده که او پیش از ترک فلسطین اشغالی ابراز امیدواری کرده بود که روابط خوب تل‌آویو و باکو بیش از پیش تقویت شود. روابط جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی به دنبال دایر شدن سفارت باکو در فلسطین اشغالی، گرم‌تر و علنی‌تر از قبل شده است؛ روابطی که بنا بر گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی سابقه‌ای چندین دهه‌ها دارد.
بنا بر گزارش اخیر روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، این رژیم سال ۱۹۹۳ در باکو سفارت دایر کرده و روابط دو طرف به ویژه در حوزه دفاعی بهبود یافته است. طبق یافته تحقیقاتی «موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم»، ۶۹ درصد از خرید تسلیحاتی جمهوری آذربایجان در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ از رژیم صهیونیستی بوده و حدود ۴۰ درصد نفت وارداتی رژیم صهیونیستی، از جمهوری آذربایجان تامین می‌شود.