صنایع نگران تأمین برق نباشند

سخنگوی صنعت برق گفت: صنایع نگرانی بابت تأمین برق نداشته باشند، چرا که به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا در مجموع انرژی بیشتری به صنایع تحویل داده شود. به گزارش ایسنا، مصطفی رجبی مشهدی، در نشستی با بیان اینکه طی جلسه‌ای که با حضور وزیر نیرو و سرپرست وزارت صمت برگزار شد، هماهنگی‌های لازم برای تامین انرژی کامل صنایع صورت گرفت و تصمیمات در این بخش، ابلاغ شد، اظهار کرد: برای ۹۲ درصد از مشترکان صنعتی که واحدهای صنعتی و صنفی کوچک هستند هیچ محدودیتی در تامین برق اعمال نشده است. وی گفت: برای واحدهای صنعتی که در شهرک‌های صنعتی واقع شده‌اند، یک نصف روز در هفته به میزان ۱۲ ساعت، محدودیت در مصرف برق برنامه ریزی شده که این واحدها می‌توانند این ۱۲ ساعت عدم مصرف برق را در روزها و ساعات دیگر جبران کنند. سخنگوی صنعت برق افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با کمبود تولید ناشی از محدودیت برقی، مواجه نخواهند شد وحتی بیشتر از سال گذشته به آنها خواهیم داد. رجبی مشهدی با بیان اینکه برای ۴۴۰ واحد بزرگ صنعتی همچون فولاد و سیمان نیز به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که فرآیندهای انرژی‌بر را به برخی ساعات غیرپیک منتقل کنند، گفت: در سال گذشته با رشد مصرف انرژی در بخش صنایع، نیز هیچ مشکلی در تولید سیمان و فولاد و دیگر واحدهای صنعتی وجود نداشت.

 

برای سفرهای مردم سهمیه بنزین پیش‌بینی شود

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما سهمیه بندی بنزین را می پذیریم اما به این شیوه و بدون در نظر گرفتن بایدها برای ما قابل پذیرش نیست. قاسم ساعدی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اعلام مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی مبنی بر شارژ ۲۱۰ لیتری کارت های سوخت با سهمیه ۱۵۰ لیتر آزاد و ۶۰ لیتری سهمیه ای، بیان کرد: بنده از این تصمیم اطلاع دقیق تری ندارم. ممکن است که هیات رئیسه کمیسیون انرژی اطلاعی داشته باشند. اما بنده این موضوع را در نشست امروز کمیسیون انرژی مطرح می‌کنم. شرکت پالایش باید ضرورت سفرهای مردم به ویژه در ایام تابستان را در نظر بگیرد. اگر غیر از این سهمیه پیش بینی شده برای تامین سوخت مورد نیاز مردم برای سفر برنامه ای دیگر در دستور کار است باید به صورت شفاف به مردم اعلام شود. وی اظهار کرد: ما در سهمیه بندی بنزین انتظار داریم شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی همه زوایا را مدنظر قرار دهد. اگر کسی قصد دارد از خوزستان به مشهد سفر کند با سهمیه ۱۵۰ لیتر آزاد و ۶۰ لیتر سهمیه‌ای نمی‌تواند. باید برای سفرهای مردم نیز سهمیه‌ای لحاظ شود. باید بر حسب نیاز مردم و در چارچوب منطق سهمیه بندی صورت گیرد.

اخطار جدی به ۲ درصد از مشترکان تهرانی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: دو درصد از مشترکان شهر تهران بیش از دو برابر الگو مصرف می‌کنند. به مشترکانی که ماهانه بیش از ۴۸مترمکعب آب مصرف می‌کنند، در مرحله اول تذکر می‌دهیم و در صورت عدم توجه اخطار می‌دهیم و با ادامه بی‌توجهی به اخطارها ناچاریم برای رعایت حقوق سایر شهروندان، آب مشترکان بدمصرف را در ساعاتی از روز قطع کنیم. محسن اردکانی در گفت‌و گو با ایسنا، با بیان اینکه مصرف آب شهروندان تهرانی در خردادماه امسال با رقم ۵۲ هزار لیتر در ثانیه نسبت به میزان مصرف سال‌های گذشته در این بازه زمانی، بی‌سابقه بوده است، گفت: با وجودی که مصرف آب امسال در اردیبهشت‌ماه نسبت به سال گذشته قابل قبول بوده، اما در چهارم خردادماه از ساعت ۱۲ تا ۱۲:۴۵ در هر ثانیه ۵۲ هزار لیتر آب مصرف شده که این رقم به طور میانگین در آن روز ۴۱هزار لیتر بوده؛ درحالی که سال گذشته در این زمان ۳۷هزار لیتر آب مصرف شده است. وی مدیریت بهینه مصرف آب شرب را در دسترس‌ترین راه حل مشکل کم‌آبی تهران دانست و گفت: از آنجا که آب کالایی غیرقابل تولید است و برای تامین آن نیازمند بارش‌ها هستیم، در صورتی که بارش به اندازه کافی نباشد، راهی برای تامین آب اضافی نداریم و در این شرایط باید همه ما به مدیریت مصرف آب توجه بیش‌تری داشته باشیم.

مسیر قیمت نفت تغییر کرد
قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به موفقیت آمیز بودن توافق سقف بدهی آمریکا که باعث ریسک گریزی سرمایه‌گذاران شد و پیام‌های متضاد تولیدکنندگان بزرگ که دورنمای عرضه را در آستانه دیدار وزیران اوپک پلاس تیره کرده است، رشدی که در ابتدای معاملات روز سه‌شنبه داشت را معکوس کرد و کاهش یافت. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۵۰ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۷۶ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید در حالی که ابتدای معاملات ۰.۵ درصد افزایش پیدا کرده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۵ سنت کاهش، به ۷۲ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص به دلیل تعطیلات عمومی در آمریکا روز دوشنبه قیمت نهایی نداشت. بعضی از قانونگذاران جمهوریخواه راستگرا روز دوشنبه اعلام کردند ممکن است با توافقی که سقف بدهی آمریکا را افزایش می‌دهد مخالفت کنند اما جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا و کوین مک کارتی، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نسبت به تصویب به این توافق خوش بین مانده اند.

«تجارت» بررسی کرد؛

گروه انرژی: روند سریع و روبه رشد تولید انرژی با استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر در جهان، نه تنها به دلایل زیست محیطی بلکه به دلایل اقتصادی و کاهش وابستگی به منابع فسیلی در تامین نیاز روزافزون به منابع انرژی، مورد توجه قرار گرفته، به نحوی که بر اساس پیش‌بینی‌های موجود، شاهد انتقال صنعت انرژی از سوخت‌های فسیلی به سمت استفاده از منابع تجدیدپذیر و تولید هیدروژن و افزایش سهم این منابع در سبد انرژی کشورها هستیم. به گزارش «تجارت»،ایران نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای دارای منابع نفت و گاز و یکی از کشورهای تاثیرگذار در نظام انرژی جهانی، در صورت عدم توجه به استفاده از منابع جایگزین برای تامین نیاز روزافزون انرژی، جایگاه خود را در نظام انرژی منطقه‌ای و جهانی از دست خواهد داد. در این خصوص می‌توان به سند چشم‌انداز گاز ایران در افق 1420 منتشر شده توسط وزارت نفت اشاره کرد که براساس آن، همزمان با اقدام بهینه‌سازی مصرف و سرمایه‌‎گذاری در بخش تولید، در صورت عدم تولید 25هزار مگاوات انرژی از منابع تجدیدپذیر تا سال 1420، ایران از کشور صادرکننده گاز تبدیل به کشور واردکننده جهت رفع نیاز مصرف داخلی خود خواهد شد.
اما در این خصوص عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: موانعی زیادی بر سر راه فعالان انرژی‌های تجدیدپذیر وجود داشت که این موانع برطرف شده و یا در حال برطرف شدن است، بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی در این بخش فعالیت کنند. محمود کریمی امروز در نشست خبری با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش آشنایی فعالان صنعتی با انرژی‌های تجدیدپذیر و تلاش آنها برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر است، اظهار کرد: برگزاری این همایش کمک خواهد کرد فعالان صنعتی با تماس رودرو با فعالان انرژی‌های تجدیدپذیر بهتر بتوانند این ماده قانونی را اجرایی کنند. وی با بیان اینکه گرچه ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان تاکید دارد صنایع سالی یک درصد از برق مورد نیاز را از محل نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند که در پنج سال این میزان به ۵ درصد خواهد رسید، برای صنایع بهتر است از همین ابتدا نسبت به تامین پنج درصد انرژی تجدیدپذیر با احداث این نوع نیروگاه اقدام کنند، گفت:صنایع مشمول ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان۴۲۸۳ واحد است، گفت: هر کدام از این صنایع اگر نسبت به احداث نیروگاه تجدیدپذیر اقدام کنند، هدف وزارت نیرو برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر محقق می‌شود. عضو هیات مدیره انجمن ساتکا با تاکید بر اینکه انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر خواستار آن است که نرخ خرید تضمینی برق انرژی‌های تجدیدپذیر شناور باشد تا سرمایه‌گذاران بیشتری به این سمت متمایل شوند، افزود: همچنین اعلام این نرخ به موقع باشد تا به دلیل تاخیر در اعلام ماهیت سود رسان خود را از دست ندهد. وی در خصوص نیروگاه‌های حمایتی اظهار کرد: سال گذشته چند عامل سبب شد این طرح به خوبی اجرایی نشود. در واقع قیمت دستوری، تعریف طرح در قالب بسته‌های بزرگ که خیلی از فعالان انرژی‌های تجدیدپذیر را برای شرکت در طرح ناتوان ساخته بود، تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی برق و حذف ارز نیمایی جز عوامل این موضوع بود اما امسال با برطرف شدن برخی مشکلات می‌توان طرح را اجرایی کرد.
علیرضا داد - مدیر کارگروه شهرک‌های صنعتی انجمن ساتکا - نیز در این نشست با بیان اینکه صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی بهشت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستند و باید از این فرصت استفاده کنند، اظهار کرد: واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها نیازی به در نظر گرفتن زمین برای احداث نیروگاه ندارند زیرا می‌توانند در بام سوله‌ها پنل‌های خورشیدی نصب کرده و از برق تولیدی سود ببرند. وی در باره نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها توسط صنایع گفت: این قیمت برای ظرفیت تا ۲۰ کیلووات به‌ازای هر کیلووات ۱۷۵۰ تومان و قیمت خرید برای ۲۰ تا ۳۰ کیلووات به ازای هر کیلووات ۱۶۵۰ تومان تعیین شده است که رقم خوبی به حساب می آید. مدیر کارگروه شهرک‌های صنعتی انجمن ساتکا با بیان اینکه صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی همه شرایط لازم برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر را دارند و فقط باید سرمایه‌گذاری اولیه را انجام دهند، گفت: شرایطی که دولت باید قرارداد ببندد باید چند ویژگی داشته باشد، اول اینکه شهرک صنعتی مالکیت و انشعاب مطلوب داشته باشد، ضمن اینکه باتوجه به نصب پنل روی سوله باید توجه داشت که فضایی از صنایع نیز اشغال نمی‌شود و در کل شرایط به نفع صنایع است. به گفته داد ۸۰۰ شهرک صنعتی با ۵۰ هزار واحد تولیدی داریم که اگر هر کدام ۲۰۰ کیلووات ساعت نیروگاه نصب کنند به هدف ۱۰ هزار مگاوات وزیر نیرو دست می‌یابیم، البته مشکلاتی همچون تورم و تغییرات آنی قیمت نیز وجود دارد که باید در این حوزه تغییراتی متناسب با نرخ ارز صورت گیرد.

«تجارت» گزارش می‌دهد:

گروه راه و مسکن: یکی از راهکار های دولت برای سامان دهی بازار مسکن عرضه خانه‌های خالی به بازار مسکن است به همین دلیل دولت مصمم است تا پایان سال مالکان خانه‌های خالی را به طور کامل شناسایی کند. به گزارش «تجارت» از آنجایی که مسئولیت شناسایی خانه های خالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است، جواد سادات مشاور مسکن این وزارتخانه به تازگی از طرح عجیب شناسایی خانه های خالی آن هم به صورت گشت میدانی و چشمی خبر داده است. او گفته گشت میدانی برای تشخیص خانه‌های خالی در تهران آغاز شده و قرار است آمار به صورت چشمی به دست ‌آید، یعنی واحدهای خالی از طریق گشت‌زنی ماموران شهرداری‌ها خانه به خانه شناسایی می‌شود. این پیشنهاد در حالی مطرح است که شناسایی سیستمی خانه‌های خالی نیز طی دوسال اخیر با شکست رو به رو شد؛ چرا که رقم اخذ مالیات از این منبع تقریبا هیچ براورد شده است.
معرفی۵۶۰ هزار واحد خالی به سازمان مالیاتی
به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی تاکنون ۵۶۰ هزار واحد را در کل کشور شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده است. آن‌طور که ایرنا نوشته است، جواد سادات‌فیرزنی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن تاکید کرد هر فردی که اقدام به ثبت خانه خود در سامانه اسکان و املاک نکند، خانه خالی تلقی می‌شود. او گفته اولویت ما برای شناسایی خانه‌های خالی بزرگ مالکان از جمله بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی می‌باشند که تاکنون ۵۶۰ هزار واحد شناسایی و به سازمان امور مالیاتی برای تعیین تکلیف معرفی شدند.
شناسایی عجیب خانه های خالی در تهران
اخیرا نیز جواد سادات مشاور مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است: گشت میدانی برای تشخیص خانه‌های خالی در 22 منطقه تهران هم شروع شده است به طوریکه یک بخشی از اطلاعات خانه‌های خالی از طریق دیتای سامانه به دست آمده و یک بخشی از اطلاعات هم تجمیعی به صورت چشمی به دست می‌آید یعنی برج‌های خالی از طریق ماموران شهرداری‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.
آنطور که ایلنا نوشته است تیم‌های شناسایی خانه‌های خالی از سوی شهرداری و شهرهای جدید تشکیل و راه‌اندازی شده‌اند و گشت میدانی برای تشخیص خانه‌های خالی در 22 منطقه تهران هم شروع شده است به طوریکه یک بخشی از اطلاعات خانه‌های خالی از طریق دیتای سامانه به دست آمده و یک بخشی از اطلاعات هم تجمیعی به صورت چشمی به دست می‌آید یعنی برج‌های خالی از طریق ماموران شهرداری‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند. و در وزارت راه و شهرسازی هم بررسی‌های مجدد انجام می‌شود تا یک مالک دو بار به سازمان امور مالیاتی اعلام نشود.
تشخیص عجیب خانه‌های خالی بصورت چشمی!
به گفته مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر برای ۶٠ هزار مؤدی و خانه‌های خالی که در سال ١۴٠٠ معرفی شدند، پرونده تشکیل و برگه تشخیص صادر شده و در اولویت برای مالیات ستانی قرار گرفته‌اند. رییس جمهوری مکلف کرده‌ است که شهرداری‌های کل کشور به شناسایی خانه‌های خالی کمک کنند. این شناسایی‌ها به شکل چشمی محدود نمی‌شود و خود شهردارای سامانه‌ای مربوط به خانه‌های خالی دارد و تعدادی خانه خالی شناسایی شده که پایان کار دریافت نکرده‌اند و شهرداری‌های منطقه این اطلاعات را دراختیار دارند.
سادات درباره اعتراض سازمان امور مالیاتی درباره آمار اشتباه از خانه‌های خالی افزود: با دستور رییس جمهوری مبنی بر تسریع شناسایی خانه‌های خالی جلسه‌ای با نمایندگان سازمان امور مالیاتی داشتیم و مقرر شد برای ۶٠ هزار واحد خالی که برای آن برگه تشخیص مالیاتی صادر شده با اولویت مالک ٢٠ خانه خالی که غالبا مالک حقوقی هستند فرآیند مالیات ستانی تسریع شود.
شناسایی خانه‌های خالی از دو مسیر
او می‌گوید: شناسایی خانه‌های خالی از دو مسیر سامانه‌ای که از این طریق نزدیک ۵۶٠ هزار واحد خانه خالی در سال ١۴٠١ معرفی شد و مسیر دیگر هم بررسی‌های میدانی و از طریق اطلاعات شهرداری‌ها است. بخش سامانه‌ای از سال ١۴٠٠ در حال اجرا است اما این فرایند یک سال عقب است. مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که عده‌ای می‌گویند امکان اجرای بازدیدهای میدانی برای شناسایی خانه‌های خالی وجود ندارد و مگر چه تعداد نیرو برای بررسی هر واحد در اختیار است، میگوید: قرار نیست که این اقدام توسط نیروهای وزارت راه و شهرسازی انجام شود بلکه از طریق شهرداری نواحی به اجرا خواهد رسید. هر شهرداری در ناحیه نیروهایی دارند و قرار نیست در بازدید میدانی برای شناسایی خانه‌های خالی زنگ خانه‌ها زده شود. بلکه کار به صورت بررسی برج و بلوک و مجتمع‌هایی است که پایان کار نگرفته باشد و این واحدها شناسایی می‌شوند. وی ادامه داد: در حال حاضر شهرداری سامانه اطلاعات خانه‌های خالی را در اختیار دارد و این اطلاعات موجود است که فردی ١٠٠واحد ساخته اما پایان کار برای آن واحدها دریافت نکرده و یا اینکه پس از صدور پایان کار کسی در این واحدها مستقر نشده است.
شناسایی دقیق اطلاعات مالکان
مشاور مسکن وزارت راه و شهرسازی با تاکید براینکه مدل دیگری برای کشف خرید و فروش وکالتی واحدها است، افزود: روش‌های متعددی را به اجرا می‌رسانیم که در نهایت به هر کد پستی و کد ملی برسیم. وی تاکید کرد : در حال حاضر یک برج به طور کامل در منطقه همت خالی است اما نمی‌دانیم این کد پستی به کدام کد ملی می‌رسد ازآنجایی که هنوز اسناد عادی و رسمی حل نشده افراد واحدها را وکالتی خرید و فروش کرده‌اند از این رو در حال هماهنگی با سازمان ثبت اسناد و شهرداری هستیم که در نهایت مالک برسیم.
سرنوشت نامعلوم شناسایی چشمی واحدهای خالی
به گزارش «تجارت» حدود شش سال قبل موضوع اخذ مالیات از خانه‌های خالی مطرح شد تا اینکه پنجم آذر ۱۳۹۹ قانون اخذ مالیات از خانه های خالی توسط مجلس به تصویب رسید. این طرح با روش ثبت سیستمی مالکان در سامانه پیش رفت اما از آن زمان تا کنون، این طرح به دلیل عدم دستیابی به اطلاعات دقیق و راستی‌آزمایی‌های پی‌درپی درخصوص املاک خالی از سکنه آنطور که باید و شاید، شکل اجرایی به خود نگرفت. در حالی که شناسایی خانه‌های خالی از طریق ثبت سیستمی اطلاعات مالکان در سامانه املاک با شکست رو به رو شد چطور می‌توان به شناسایی چشمی و گشت زنی ماموران شهرداری امیدوارد بود؟