تحرکات دیپلماسی دولت قابل تحسین است

آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران ضمن دعوت همه به تقوا گفت: ازجمله صفاتی که قرآن برای ذات مقدس ربوبی، بیان کرده این است که خداوند به عهدش وفادار است و خداوند وعده‌هایی داده و پای وعده‌هایش ایستاده است. از جمله وعده‌های مشروط خداوند این است که اگر صبر و تقوا داشته باشید توطئه‌ها اثر نخواهد داشت.
وی ادامه داد: تحرک دیپلماسی که در ماه‌های اخیر دیده می‌شود شایسته تحسین است و در این دولت شاهد تحرکات سیاسی بودیم. در ماه های اخیر آمد و رفت‌های سیاسی نشاندهنده یک تحرک جدید در عرصه سیاسی است. خاتمی با اشاره به فرارسیدن روز ۱۴ خردادماه گفت: در این ۴۴ سال شاید نتوان داغی به سنگینی داغ ارتحال امام (ره) یافت. امام راحل ما هر آن‌چه عالمان گذشته و علمداران دین داشتند، داشت. ایشان اخلاص و تقوا و علم و... داشت.
وی افزود: امام راحل ما چند خصوصیت منحصر به فرد داشت؛ مساله ولایت فقیه، مساله‌ای نیست که امام آورده باشد و بعد از انقلاب مطرح شده باشد. دو جلد کتاب قطور پژوهشگاه آستان قدس منتشر کرده و تمام کلمات بزرگان را آورده و ۱۲۰۰ بار فقها از ولایت فقیه گفته‌اند؛ لذا ولایت فقیه مساله‌ای جاافتاده در فقه است.

 

آمادگی وزارت اطلاعات آمادگی برای حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور

وزیر اطلاعات در گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری ‌اسلامی در خارج از کشور گفت: شما (سفرا) پرچمدار جمهوری ‌اسلامی ایران در خارج از مرزها هستید که جمهوری ‌اسلامی ایران را در دنیا با شما می‌شناسند. حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل خطیب گفت: یکی از دستاوردهای مهم دولت انقلابی آیت‌الله رئیسی هم‌افزایی و هم‌گرایی در دیپلماسی رسمی، عمومی و پنهان بوده‌ است که نتایج قابل قبولی به همراه داشته است و امروز نتایج مثبت آن را در ارتباط با کشورهای مختلف شاهد هستیم که این اقدامات امنیت پایدارتری را برای کشور به همراه دارد. وزیر اطلاعات افزود: وزارت خارجه امسال، سال پرکاری را خواهد داشت و برای این‌که بتواند سهم مؤثری در شکوفایی اقتصاد کشور و امیدزایی و نشاط‌آفرینی مردم و ایجاد یک فضای مثبت در سطح جهانی داشته باشد، نیازمند اقدامات انقلابی و جهادی است. وزیر اطلاعات گفت: دشمن قطعاً به دنبال براندازی است و اساساً از براندازی هم کوتاه نخواهد آمد و براندازی را در تغییر ماهیت جمهوری ‌اسلامی دنبال می‌کند که با عنایات خداوند منان، رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، همراهی مردم و هم‌گرایی و هم‌افزایی نیروهای مسلح و جامعه اطلاعاتی، دشمن در رسیدن به مقاصد خود با شکست مواجه شده است.

ابراز خرسند رئیس اتحادیه عرب از تلاش‌ها برای تنش‌زدایی تهران و قاهره
دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی ضمن اشاره به فضای آرام ایجادشده در جهان عرب بعد از تصمیمات جدید، از تلاش‌های میانجی‌گرانه عراق و عمان درخصوص روابط با ایران تشکر کرد. «احمد ابوالغیط»، دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی روزپنجشنبه و طی مصاحبه با «اکسترانیوز» به موضوع کاهش اختلافات بین کشورهای عربی از جمله مصر با ایران و ترکیه پرداخت و میانجی‌گری‌های مسقط بین تهران و قاهره را مثبت ارزیابی کرد. طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، ابوالغیط گفت: کاهش اختلافات پیش‌نیازهایی دارد؛ حدود سه ماه قبل از نشست سران عربی در جده، نشانه‌هایی وجود داشت که اختلافات ترکیه و مصر فروکش کرده و عربستان و ایران هم سطح اختلافات را کاهش داده‌اند. دبیرکل اتحادیه عرب ضمن توضیح این نکته که آرامش نسبی بین این کشورها، در تصمیمات و رویه‌های جدید اتخاذ شده در جهان عرب [ازسرگیری روابط و بهبود مناسبات] بر کشورهای همسایه به طور مثبت منعکس شده، افزود: از تلاش طرف‌های عربی مانند عمان و عراق در روابط ایران با کشورهای همسایه تشکر می‌کنم.

تاکید بغداد بر نقش مخرب تحریم‌های آمریکا در پرداخت بدهی‌ها به ایران
وزارت برق عراق اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا باعث می‌شود که نتوانیم بدهی‌های گازی ایران را به راحتی پرداخت کنیم. احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق با اشاره به بحران برق در این کشور تاکید کرد که شخص محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق اهمیت زیادی برای این پرونده قائل است و پیگیری روزانه و میدانی دارد. وی درخصوص دلیل کاهش ساعات برخورداری از برق در این کشور گفت که توقف صادرات گاز ایران به مناطق جنوب به میزان ۱۰میلیون متر مربع در عملکرد نیروگاه های الرمیله، النجف و خور الزبیر در بصره تاثیر گذاشته است. سخنگوی وزارت برق عراق همچنین تاکید کرد که صادرات گاز ایران به مناطق مرکزی عراق نیز به میزان ۱۰میلیون مترمربع کاهش یافته است. موسی گفت که دلیل متوقف شدن واردات گاز از ایران، بدهی‌های گازی عراق به ایران است؛ زیرا با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه تهران، بانک تجارت عراق نمی‌تواند این بدهی‌ها را به راحتی پرداخت کند. وی گفت که دولت بغداد تحرکاتی دیپلماتیک برای ایجاد راه حل نهایی برای این موضوع دارد.

لغو سفر بلینکن به اراضی اشغالی
رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، وزیر خارجه آمریکا سفر خود به اراضی اشغالی را لغو کرد. به گزارش روزنامه رأی الیوم، رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع عالی رتبه سیاسی اعلام کردند، قرار بود آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به عنوان بخشی از سفر خود به منطقه به اراضی اشغالی سفر کند اما تصمیم به لغو سفر خود گرفت، نمی‌توان زمان حساس لغو سفر آنتونی بلینکن به اراضی اشغالی را نادیده گرفت. لغو این سفر احتمالاً به خاطر یک مشکل فنی باشد اما زمان حساس آن را نمی‌توان نادیده گرفت. آمریکایی‌ها می‌خواهند برجام را از دستور کار تا زمان انتخابات حذف کنند. برت مک‌گورک، مشاور ارشد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه در ماه مه سفر تقریبا محرمانه‌ای به عمان برای مذاکراتی درباره ارتباط دیپلماتیک احتمالی با ایران داشت. سایت آکسیوس آمریکا به نقل از پنج مسئول آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی اعلام کرده بود، مک‌گورک به همراه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا بعد از سفر به عربستان، به اراضی اشغالی رفتند تا گزارشی درباره مذاکرات خود در ریاض به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ارائه کنند و سپس به مسقط سفر کردند.

تاکید وزارت کشور بر فعال شدن
احزاب برای انتخابات
وزیر کشور به احزاب و گروه‌های سیاسی مجوزدار توصیه کرد که وارد صحنه انتخابات شوند. احمد وحیدی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه وزارت کشور دنبال برگزاری انتخابات حداکثری است، اظهار کرد: پیش از این مطلبی از میزان مشارکت در انتخابات از قول من منتشر شده است که خیلی دقیق نبود. ما دنبال انتخابات با مشارکت حداکثری هستیم. وی افزود: توصیه ما در وزارت کشور به به احزاب و گروه‌های سیاسی که مجوز دارند این است که فعالانه در انتخابات شرکت کنند. البته آنها فقط نباید در دوره انتخابات فعال باشند ولی الان توصیه ما این است که وارد صحنه شوند.
وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که انتخابات مجلس با قانون فعلی برگزار خواهد شد یا قانونی که در حال بررسی در مجلس است، تصریح کرد: فعلا قانون فعلی برای ما مبنای عمل است اما اگر طرح مجلس توسط شورای نگهبان تایید و به قانون تبدیل شود، ما در چارچوب قانون جدید عمل می‌کنیم.

تلاش کشورهای عربی برای قانع کردن اتحادیه اروپا به برقراری روابط با دمشق
روزنامه البیان امارات از تلاش کشورهای عربی برای قانع کردن اتحادیه اروپا به برقراری روابط با دمشق خبر دادند. روزنامه البیان امارات نوشت: اقدام اخیر اتحادیه عرب در موافقت با عضویت مجدد سوریه در این اتحادیه، سازمان ملل را به افزایش تحرکات دیپلماتیک خود برای پایان پیامدهای بحران سوریه و آغاز روند صلحی که به ۱۲ سال جنگ پایان بدهد، واداشته است. همچنین طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت تدریجی در حال روی آوردن به دمشق هستند. روزنامه البیان به نقل از منابع اعلام کرد: گروه کشورهای عربی برای قانع کردن اتحادیه اروپا جهت ارتباط با دمشق تلاش می‌کنند اما این مسئله به سیاست گام به گام براساس توافقی که در نشست سران جده صورت گرفت، نیاز دارد. نشست سران اتحادیه عرب در جده اخیرا با حضور بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برگزار شد. عضویت سوریه در اتحادیه عرب از آغاز جنگ در این کشور در سال ۲۰۱۱ به حالت تعلیق درآمده بود.

رهبر انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره شهدای سبزوار و نیشابور:

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ملی بزرگداشت شهدای سبزوار و نیشابور، ضمن تأکید بر ضرورت گرامی‌داشت یاد شهدا، تصریح کردند: باید با شیوه‌های خلاقانه و جذاب، یاد، سلوک و مجاهدت شهدا به نسل جوان منتقل شود.
متن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ملی بزرگداشت دو هزار و چهل و چهار شهید سبزوار و همچنین دست‌اندرکاران کنگره ملی دو هزار و چهارصد و نود و هشت شهید نیشابور و جمعی از خانواده‌های شهدای این دو شهر، که در تاریخ سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ برگزار شده بود، صبح امروز در محل برگزاری همایش در سبزوار منتشر شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، زنده نگه داشتن یاد شهدا را جهادی بزرگ و همسنگ جهاد زنده نگه داشتن خون‌های مقدس ریخته شده در کربلا دانستند و گفتند: باید با همت و تلاش و بکارگیری هنر و استفاده از شیوه‌های خلاقانه و جذاب، یاد و خاطره و سلوک و مجاهدت شهدا به نسل جوان و نسل‌های بعدی منتقل شود.
ایشان همچنین شناساندن تاریخ و دانشمندان و شکوه و عظمت معنوی و علمی شهرها از جمله نیشابور و سبزوار به جوانان را یک وظیفه خواندند. رهبر انقلاب اسلامی با تجلیل از دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ملی شهدا در سبزوار و نیشابور، خاطرنشان کردند: منفعت و مصلحت قدرت‌های استکباری و اهل باطل در طول تاریخ، باقی نماندن یاد و نام مجاهدت‌ها و رشادت‌های شهدا بوده است که این موضوع همچنان ادامه دارد، بنابراین زنده نگه داشتن یاد شهید و خانواده‌ها و دوستان شهدا به‌عنوان شهید پرور و کسانی که در این عرصه با تمام توان خود در صحنه بودند و پشتیبانی کردند، جهاد است و باید قدر این کار دانسته شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به سابقه و هویت تاریخی، دینی و علمی شهرهای سبزوار و نیشابور، این دو شهر را گنجینه تاریخ و تمدن اسلامی - ایرانی برشمردند و گفتند: در فاصله زمانی میان «فضل بن شاذان نیشابوری» تا «حاج ملاهادی سبزواری» که حدود هزارسال است، ستاره‌های درخشان علمی، معنوی و معرفتی فراوانی به چشم می‌خورند که همه این بزرگان، شناسنامه و هویت تاریخی این شهرها هستند و باید به نسل جوان معرفی شوند.
ایشان درخصوص جایگاه والای شهدای سبزوار و نیشابور نیز افزودند: در این دو شهر از یک جوان عارف و مجاهد حدوداً بیست ساله همچون شهید ناصرباغانی از سبزوار تا یک انسان مجاهد میان سال و جاافتاده همچون شهید نورعلی شوشتری از نیشابور می‌توان دید که وصیتنامه‌های آنها پر از حکمت و معرفت است. رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه توصیف شهدا غیر ممکن است، شهدا را الگو و وصیتنامه آنان را درس دانستند و افزودند: هر یک از شهدا همچون شوشتری، باغانی، برونسی و شهید اخیرِ سبزوار، شهید «الداغی»، به نحوی می‌توانند الگو باشند، همان‌گونه که دیدیم شهادت «حمیدرضا الداغی» افکار عمومی کشور را چگونه بشدت تحت‌تأثیر قرار داد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان با اشاره به جریان خاطره‌نویسی از زندگی شهیدان، بر لزوم تقویت آن و هنرمندی در نگارش خاطرات تأکید کردند.

امیر عبداللهیان: ایران می تواند شریکی مطمئن برای بریکس باشد

گروه سیاسی: نشست «دوستان بریکس» صبح دیروز –جمعه- در کیپ تاون پایتخت آفریفای جنوبی برگزار شد. یک از میهمانان ویزه این نشست، حسین امر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان بود. این نشست با حضور وزیران خارجه عضو بریکس و ۹ کشور دیگر که علاوه بر ایران، خواهان عضویت در بریکس آغاز به کار کرد. امیرعبداللهیان روزپنجشنبه در راس هیاتی برای شرکت در نشست دوستان بریکس وارد کیپ تاون شد.
به گزارش «تجارت»، حسین امیرعبداللهیان صبح دیروز جمعه در این اجلاس اظهار داشت: بسیار خرسندم امروز در نشست وزرای امور خارجه دوستان بریکس در شهر زیبای کیپ تاون حضور دارم. از دولتِ دوست آفریقای جنوبی به جهت میزبانی گرم از هیات جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاری می نمایم. همچنین مایلم از کشورهای عضو گروه بریکس بابت این ابتکار و دعوت از کشورهای دوستِ بریکس تشکر نمایم.
وزیر خارجه بیان داشت: دوستان بریکس" قبل از هرچیز دوستانِ همکاری و مشارکت و در یک کلام "دوستانِ چندجانبه گرایی" هستند. جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهای پیشرو در عرصه چندجانبه گرایی است. روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه ما با کشورهای عضو بریکس در سطح بسیار خوبیست و تجارت فی مابین به بیش از سی میلیارد دلار رسیده است. سازوکارهای چندجانبه ای که ایران و برخی کشورهای عضو بریکس در آن عضویت دارند مهم می باشد. ما بزودی روابط خود با سه کشور عضو بریکس یعنی روسیه، چین و هند را در قالب سازمان همکاری شانگهای توسعه خواهیم داد. جمهوری اسلامی ایران، هند و جمهوری آفریقای جنوبی از اعضای فعال اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) هستند و در حوزه های مختلف اقتصادی همکاری دارند. همچنین جمهوری اسلامی ایران، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی از اعضای فعال و همسو در گروه کشورهای در حال توسعه موسوم به "گروه ۷۷" می باشند.
امیر عبداللهیان تصریح کرد: برای جمهوری اسلامی ایران، بریکس می تواند هدف مهم بعدی در سیاست چندجانبه گرایی باشد. بهمین جهت ما از جمله اولین کشورهایی هستیم که رسما علاقمندی خود به حضور در چهارچوبهای بریکس و البته عضویت در آن را اعلام نموده ایم. تعدادِ زیاد کشورهای علاقمند به عضویت در بریکس، موید این است که ما انتخاب درستی کرده ایم.
وی افزود: گروه بریکس به دلیل توان خود و به جهت تلاش برای رفع برخی کاستی‌ها در نظام بین الملل و تقویت چندجانبه گرایی، جایگاه مهمی در عرصه مبادلات جهانی کسب کرده است. قطعا این جایگاه با پیوستن دیگر قدرتهای منطقه ای و همسو، تقویت خواهد شد. یک "بریکسِ گسترده می تواند الگوهای موفقی از "حکمرانی جمعی و شمولی"، "همکاریهای نوینِ جنوب-جنوب" و "ائتلافِ اقتصادهای نوظهور را ارائه دهد.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر کشورهای همسو و علاقمند می‌تواند شریکی مطمئن برای بریکس در آینده باشد، گفت: ایران با تجربه بالای حضورِ فعال در نهادها و ابتکارات بین‌المللی؛ برخورداری از ذخایر کامل انرژی؛ شبکه‌های حمل‌ونقل و ترانزیت کوتاه و ارزان؛ نیروی انسانیِ آموزش‌دیده و دستاوردهای علمیِ چشمگیر و بالاتر از همه اراده ای قوی برای مشارکت در ایجاد نظمی عادلانه در جهان، می تواند شریک مهمی برای بریکس باشد.
امیر عبداللهیان اضافه کرد: البته اهداف بریکس و اهداف جمهوری اسلامی ایران به قدری هم راستا می باشند که ما از هم اکنون، راههای همکاری و مشارکت با بریکس را در دست بررسی داریم. بزودی کنفرانسی را در تهران با همکاری سفارت خانه های کشورهای عضو بریکس میزبانی خواهیم نمود تا ظرفیتهای همکاری ایران با بریکس را تبیین نماییم. از همه کشورهای عضو دعوت می کنم در این کنفرانس شرکت نمایند. شایان ذکر است یریکس اتحادیه‌ای فراقاره‌ای است که کشورهایی که اقتصادی با شتاب پیشرفت بالایی دارند در آن عضو هستند. کشورهای موجود در این اتحادیه همکاری‌هایی در امور مختلف دارند که از جمله آن ها می‌توان به فعالیت‌های تجاری، توسعه صنعتی، سرمایه‌گذاری، امنیت غذایی، تحقیق و توسعه و همچنین تبادلات فرهنگی و گردشگری اشاره کرد.
این اتحادیه از منظر اقتصادی دیدگاهی متفاوت از کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا دارد. در این ائتلاف باور بر این است که بهترین راه برای کسب منفعت روی آوردن به چندجانبه‌گرایی است. با این رویکرد شرایط برای اکثریت بهتر خواهد شد. گفتنی است نام بریکس از ابتدای نام کشورهای عضو این اتحادیه مشتق شده است. در ادامه لیست کشورهای عضو این اتحادیه را مشاهده خواهید کرد. کشورهای عضو BRICS با داشتن بیش از 3 میلیارد جمعیت (معادل حدودا 40 درصد جمعیت جهان) 30 درصد تولید ناخالص داخلی و سهم داشتن در 17 درصد مبادلات جهانی رقابت تنگاتنگی با 7 کشور صنعتی دنیا دارند. کشورهای اروپا و همچنین ایالات متحده آمریکا در این اتحادیه حضور ندارند. از سوی دیگر این اتحادیه تمایل خود را برای پذیرفتن اعضای جدید که کشورهای در حال توسعه هستند نیز نشان داده است. ایران و آرژانتین از جمله کشورهایی هستند که تمایل خود به عضویت در این اتحادیه را نشان داده‌اند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که BRICS نه‌تنها در امور مالی و تجاری بلکه در امور سیاسی و برقراری صلح در جهان نیز تلاش‌هایی کرده است و برنامه‌هایی دارد.
بانک توسعه و ذخیره ارزی یکی از دستاوردهای اتحادیه برای کمک به کشورهای فقیر و تلاش برای رفع مشکلات سیاسی و اقتصادی ایجادشده براساس بحران‌های جهانی است. از زمانی که تولیدات در یک کشور بیش از نیاز جمعیت آن کشور شد، تجارت و مبادلات نقش مهم‌تری در سیاست‌ها و رابطه میان کشورها بازی کرده است. کشورهای توسعه‌یافته کالاها و خدمات متنوعی را در اختیار شهروندان خود قرار داده‌اند و این نیاز رفع‌شده و اشباع حتی در دیگر بخش‌های کشورهای توسعه‌یافته نیز به چشم می‌خورد. در چنین شرایطی کشورهای توسعه‌یافته کالا و خدماتی را خواهند داشت که بازار مصرف ندارد و به همین دلیل به‌دنبال بازار مصرف کشورهای در حال توسعه خواهند بود. از سوی دیگر این کشورها به‌دلیل نبود پایه‌های اساسی برای تولید و همچنین سرمایه‌گذاری با مشکلاتی مواجه هستند، اما در میان کشورهای درحال‌توسعه برخی کشورها وجود دارند که میزان رشد اقتصادی آن‌ها با سرعت بالایی در حال افزایش است.
این کشورها با استفاده از تمام پتانسیل‌های سیاسی، اقتصادی و… توانسته‌اند از دیگر کشورهای در حال توسعه فاصله بگیرند و با عنوان کشورهای نوظهور شناخته شوند؛ برای مثال چین با به کار گرفتن تمام توان خود توانست از ژاپن و آلمان عبور کرده و پس از ایالات متحده آمریکا در رتبه‌ دومین اقتصاد بزرگ در دنیا قرار گیرد و البته بسیاری معتقدند آینده دیدن چین در رتبه اول اقتصادی نیز دور از انتظار نیست.

مقام آمریکایی : روی پرونده آزادسازی زندانیان آمریکایی در ایران سخت کار میکنیم

گروه سیاسی: هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید درباره آزادسازی زندانیان آمریکایی در ایران گفت: ما روی این پرونده‌ها، سخت کار می‌کنیم. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری که مشروح آن در وبگاه کاخ سفید منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره آزادسازی زندانیان آمریکایی در کشورهای خارجی، از جمله ایران گفت: ما روی تمامی این پرونده‌ها، سخت کار می‌کنیم. می‌دانم که این جواب رضایتبخشی برای شما نیست اما امیدوارم درک کنید که چرا نمی‌توانیم علنی در این باره مذاکره کنیم و گفت‌وگوهایی را که در این زمینه داریم به طور علنی فاش کنیم. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تبادل پیام‌های دیپلماتیک با ایران به منظور احیای توافق هسته‌ای گفت: برجام در حال حاضر در دستور کار قرار ندارد. ما فعلا روی این موضوع متمرکز نیستیم. کربی ادامه داد: در حال حاضر چیزی درباره امر مسلم این که ما می‌خواهیم اطمینان پیدا کنیم ایران به توانمندی تسلیحات هسته‌ای دست نیابد، تغییر پیدا نکرده است. رییس جمهور(جو بایدن) هنوز بر این باور است که یک راهکار دیپلماتیک برای این موضوع ارجحیت دارد. کربی در ادامه بدون اشاره به این که آمریکا خود به طور یکجانبه از برجام در زمان دولت دونالد ترامپ خارج شد ادعا کرد: ایرانی‌ها با حسن نیت مذاکره نمی‌کردند. هیچ تمایلی به حرکت در این جهت نشان نداده‌اند. با توجه به تمامی دیگر کشمکش‌های داخلی در ایران و حمایت ایران از روسیه در [جنگ] اوکراین، ما موضوع برجام را در اولویت قرار نداده‌ایم. تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران از سوی کربی در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران تاکید کرده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران علیرغم پیشرفت‌هایی که داشته است، اهداف نظامی را دنبال نمی‌کند و تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی آن ندارد.
افزون بر این، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش‌های منظم خود از نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و راستی‌آزمایی آن، ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران و انحراف مواد هسته‌ای را تایید نکرده است. جو بایدن با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که احیای توافق هسته‌ای را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است. دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد. مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در سال ۲۰۲۲ با اعضای اصلی توافق و با حضور آمریکا در وین آغاز شد. ایران و آمریکا از طریق طرفین مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می‌گرفتند و مذاکرات مستقیمی نداشتند. با گذشت چند ماه، با وجود برخی گشایش‌های انجام شده، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل حل‌نشده متوقف شد. دولت آمریکا با وجود این که می‌گوید دیپلماسی اولویت اول آن برای رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران است، در چند ماه اخیر با اتخاذ رویکردی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران و ادعای نقض حقوق بشر، همچنین ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین-ادعایی که از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است، گفته است که احیای برجام فعلا در دستور کار آن قرار ندارد. دولت آمریکا در این مدت سعی کرده است ایران را مقصر مطرح کردن مسائل فرابرجامی در مذاکرات وین جلوه دهد و آن را عامل مهمی در روند کند و ایجاد وقفه در مذاکرات جلوه دهد. در حالی که مقامات ایران با انتقاد از این رویکرد آمریکا و شرکای غربی توافق اعلام کرده‌اند، در صورتی که غرب اراده سیاسی لازم را نشان دهد، آماده نهایی کردن توافقی «خوب» در وین برای لغو تحریم‌ها هستند که در راستای منافع ملت ایران باشد.