واکاوی حل سه ناترازی صنعت برق در برنامه هفتم توسعه

سخنگوی صنعت برق گفت: در لایحه برنامه هفتم توسعه به ناترازی های صنعت برق توجه شده و در صورت اجرا می توان بسیاری از چالش های فعلی را برطرف کرد. مصطفی رجبی مشهدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به لایحه برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: سه نا ترازی در صنعت برق وجود دارد، ناترازی تامین سوخت نیروگاه ها که در فصول سرد محدودیت برای تامین سوخت نیروگاه ها ایجاد می کند و باید جبران شود، بحث دوم ناترازی تولید و مصرف بوده که در تابستان ظرفیت نیروگاهی پاسخ نیاز کشور را نمی دهد و بحث سوم ناترازی مالی و اقتصادی است که میزان درآمد با هزینه های ما همخوانی ندارد. وی با بیان اینکه ما سالیانه مبالغی را به شرکت های تولید کننده برق پیمانکاران و تامین کنندگان تجهیزات بدهکار می شویم و از آن طرف نیز به دلیل قیمت های تکلیفی از دولت در صنعت برق طلبکار هستیم، افزود: در ماده ۷۹ فصل پنج انرژی لایحه برنامه هفتم پیش بینی شده است سالانه برنامه تولید و اختصاص به حامل های انرژی توسط وزارتخانه های نیرو و نفت تهیه و تا پایان اردیبهشت ماه به تصویب شورای عالی انرژی برسد. به گفته سخنگو صنعت برق هر سال هماهنگی بین وزارتخانه های نفت و نیرو انجام و میزان سوخت مورد نیاز نیروگاه ها تصویب و عرصه می شود که بتواند جبران آن ناترازی کند.

 

ایران مطمئن‌ترین بازار گاز برای ترکمنستان است

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با اشاره به تضعیف موقعیت‌های صادراتی برای گاز ترکمنستان گفت: مطمئن‌ترین بازار برای ترکمنستان، جمهوری اسلامی ایران است و ترکمن‌ها نیازمند بازار ایران هستند. به گزارش ایرنا از شانا، «محمدصادق جوکار» درباره الزام‌های فنی، ژئوپلیتیک و اقتصادی گسترش همکاری‌های گازی ایران و ترکمنستان باتوجه‌به تحولاتی که در منطقه رخ‌داده است به خبرنگار شانا گفت: جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که در سال ۱۹۹۷ میلادی برای ترکمنستان گشایش ژئوپلیتیکی صادرات گاز به‌منظور کاهش وابستگی به مسیرهای خط انتقالی اتحاد جماهیر شوروی سابق ایجاد کرد. وی تأکید کرد: ترکمنستان باتوجه‌به تحولاتی که در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای اتفاق افتاده است به این نتیجه رسیده که مطمئن‌ترین بازار در دسترس این کشور، جمهوری اسلامی ایران است. رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی درباره این تحولات ادامه داد: بازار سنتی ترکمنستان به سمت روسیه است که در سال ۲۰۱۹ قراردادی هم به مقدار ۵.۵ میلیارد مترمکعب تا سال ۲۰۲۴ با گازپروم امضا کرد؛ اما ازآنجاکه روس‌ها بازارشان را به دلیل تحولات اوکراین در اروپا از دست داده‌اند و به نظر نمی‌رسد که به‌زودی و یا در آینده قابل‌پیش‌بینی این بازار احیا شود، هم‌اکنون خود روس‌ها با مازاد ظرفیت صادرات گاز روبه‌رو شده‌اند .

تحریم‌های آمریکا مانع پرداخت
بدهی‌های ایران می‌شود
وزارت برق عراق اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا باعث می‌شود که نتوانیم بدهی‌های گازی ایران را به راحتی پرداخت کنیم. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق(واع)، احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق با اشاره به بحران برق در این کشور تاکید کرد که شخص محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق اهمیت زیادی برای این پرونده قائل است و پیگیری روزانه و میدانی دارد. وی درخصوص دلیل کاهش ساعات برخورداری از برق در این کشور گفت که توقف صادرات گاز ایران به مناطق جنوب به میزان ۱۰میلیون متر مربع در عملکرد نیروگاه های الرمیله، النجف و خور الزبیر در بصره تاثیر گذاشته است. سخنگوی وزارت برق عراق همچنین تاکید کرد که صادرات گاز ایران به مناطق مرکزی عراق نیز به میزان ۱۰میلیون مترمربع کاهش یافته است. موسی گفت که دلیل متوقف شدن واردات گاز از ایران، بدهی‌های گازی عراق به ایران است؛ زیرا با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه تهران، بانک تجارت عراق نمی‌تواند این بدهی‌ها را به راحتی پرداخت کند. وی گفت که دولت بغداد تحرکاتی دیپلماتیک برای ایجاد راه حل نهایی برای این موضوع دارد.

اوپک به عهدش وفا کرد
نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ماه مه، پس از این که عربستان سعودی و اعضای دیگر گروه اوپک پلاس کاهش تولید داوطلبانه را برای حمایت از بازار انجام دادند، کاهش پیدا کرد. به گزارش ایسنا، نظرسنجی رویترز نشان داد سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه مه، ۲۸.۰۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۴۶۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با آوریل کاهش داشت. تولید این گروه بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز از سپتامبر کاهش پیدا کرده است. اعضای متعدد اوپک پلاس که شامل اوپک و متحدانش نظیر روسیه هستند، علاوه بر کاهشی که اواخر سال ۲۰۲۲ توافق کرده بودند، به دنبال تیره شدن دورنمای اقتصادی، در آوریل با دور جدید کاهش تولید داوطلبانه موافقت کردند. قیمت نفت در ابتدا افزایش پیدا کرد اما با استمرار نگرانی های اقتصادی، دوباره روند نزولی پیدا کرد. شش عضو اوپک در ماه مه، توافق کردند تولیدشان را به میزان ۱.۰۴ میلیون بشکه در روز کاهش دهند و به حدود ۱.۲۷ میلیون بشکه در روز کاهش تولیدی که از اواخر سال گذشته در جریان بود، اضافه کردند. طبق نظرسنجی رویترز، تولید کشورهای اوپک که ملزم به محدود کردن تولید بودند، بر مبنای ماه به ماه به میزان ۵۴۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

«تجارت» گزارش می دهد

گروه انرژی: طرح تشویق مشترکان از سال گذشته استارت خود اما تفاوت آن باطرحی که امسال اجرایی می‌شود افزایش ۲۰ برابری مبلغ پاداش و دربرگیری همه مشترکان است؛ بدین معنا که هر مشترکی که میزان مصرف خود را کاهش دهد مشمول این طرح می‌شود. به گزارش «تجارت»، سال گذشته ۴۰ درصد مشترکان خانگی مشمول پاداش خوش مصرفی شدند؛ به‌طوری‌که ۱۳۵۰ میلیارد تومان به این دسته از مشترکان تخصیص یافت و حدود هشت میلیون مشترک مشمول قبض رایگان شدند. این طرح از ابتدای خرداد ماه اجرایی خواهد شد و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد، مبنای پرداخت پاداش نیز بدین صورت است که به‌طور مثال اگر مصرف یک مشترک در خرداد ماه سال گذشته ۳۰۰ کیلووات بوده باشد و امسال میزان مصرف خود را به ۲۰۰ کیلووات ساعت کاهش دهد مشمول پاداش خواهد شد.
پاداش ماهانه مشترکان نیز به این صورت محاسبه می شود، الگوی مصرف در مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات ساعت است و اگر مشترکی زیر ۱۵۰ کیلووات ساعت مصرف کند به ازای هر کیلووات ۲۰۰۰ تومان پاداش دریافت خواهد کرد و اگر مشترکی ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلووات مصرف داشته باشد به ازای هر کیلووات ساعت ۱۵۰۰ تومان و در پله‌های بعدی ۱۰۰۰ تومان و ۵۰۰ تومان پاداش خوش مصرفی از وزارت نیرو اخذ می‌کند. الگوی مصرف در مناطق گرمسیری ۳۰۰۰ کیلووات ساعت است، اگر مشترکی زیر ۱۵۰۰ کیلووات ساعت مصرف کند به ازای هر کیلووات ۱۰۰۰ تومان پاداش دریافت خواهد کرد و اگر مشترکی ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلووات مصرف داشته باشد به ازای هر کیلووات ساعت ۷۵۰تومان و در پله‌های بعدی ۵۰۰تومان پاداش خوش مصرفی از وزارت نیرو اخذ می‌کند. اگر در این مناطق نسبت به سال گذشته یک کولر خاموش شود یک میلیون تومان پاداش به مشترک داده خواهد شد. اگر در این مناطق دو کولر خاموش شود ۱.۵ میلیون تومان پاداش به مشترک داده خواهد شد. ضمن این‌که در بسیاری از مناطق گرمسیری از کولرهایی با راندمان بسیار پایین استفاده می‌شود که با خاموش کردن آنها یا جایگزینی آنها با کولرهایی با راندمان بالا می‌توان شاهد صرفه‌جویی‌های قابل توجهی بود. اگر مشترکی که در سال گذشته کولر گازی را با دور تند استفاده می‌کرده امسال از دور کند استفاده کند به ازای هر ماه ۱۵۰ هزار تومان پاداش می‌گیرد و طبیعتا این پاداش می‌تواند انگیزه مناسبی برای صرفه‌جویی باشد.

اما چطور می توان مصرف برق را در منزل کاهش داد؟
یخچال و فریزر از جمله لوازم برقی است که باید به‌طور دائم به پریز برق متصل باشد و قطع برق آن حتی برای چند ساعت می‌تواند سبب فاسد شدن مواد غذایی شود، تنظیم درجه ترموستات یخچال بین ۳ تا ۵ درجه اقدامی است که باعث صرفه‌جویی برق می‌شود. همچنین فریزر که مواد غذایی در آن مدت زمان زیادی نگه داشته می‌شود، از وسایل پرمصرف انرژی است که با راهکار ساده تنظیم درجه ترموستات بین ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌توان مصرف انرژی را در این وسیله نیز پایین آورد. باز و بسته کردن مکرر درب یخچال و فریزر موجب افزایش ۱۰ کیلووات ساعت مصرف برق و افزایش هزینه‌برق مصرفی می‌شود، ضمن این‌که باعث هدر رفت سرما نیز خواهد شد. خراب بودن لاستیک درب یخچال و فریزر موجب افزایش ۲۰ درصدی انرژی مصرفی و هزینه‌برق خانواده می‌شود، بنابراین لازم است نوارهای دور یخچال را مرتب کنترل کرده و در صورت کوچک‌ترین نشت هوا، نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کرد. از کنار هم چیدن و چسباندن ظروف و مواد غذایی در داخل یخچال و فریزر خودداری کنید، چراکه این کار گردش هوا را در این وسایل دچار اختلال کرده و سبب افزایش مصرف برق می‌شود، از قرار دادن ظروف غذای گرم در یخچال خودداری کنید. برفک یخچال را به‌طور مرتب تمیز کنید، زیرا بار ضخامت برفک به میزان ۵ میلی‌متر، مصرف انرژی را بالا می‌برد. به‌منظور تهویه هوا در اطراف یخچال و فریزر سعی کنید که فاصله مناسب (۱۰ سانتی‌متری) از دیوارها حفظ شود که این کار موجب کاهش مصرف برق به میزان ۵ کیلووات ساعت در یک ماه می‌شود . شاید پیش از هر اقدامی توجه به برچسب انرژی در انتخاب یخچال و فریزر دقت در استاندارد و موارد ایمنی و مصرف انرژی است و بهینه‌ترین حالت انتخاب یخچال و فریزر با شاخص A و +A ضروری است، بعضی از خانواده‌ها با خرید یخچال و فریزر جدید، بازهم از مدل قدیمی آن استفاده می‌کنند. غافل از این‌که یخچال‌های قدیمی بسیار پرمصرف هستند و باعث ۲ برابر شدن مصرف برق خانواده می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن از پیشبرد مراحل طراحی ساخت راه آهن شلمچه - بصره خبر داد و گفت: در هفته‌های آتی به محض پایان یافتن طراحی جزییات مسیر، عملیات مین‌روبی محور را آغاز خواهیم کرد. به گزارش تجارت از ایرنا، میعاد صالحی درباره میزان پیشرفت مذاکرات برای شروع عملیات اجرایی این خط آهن، گفت: تیم‌های طراحی ایران و عراق هم اکنون در ارتباط با یکدیگر هستند، چون تمام ۳۳ کیلومتر این خط آهن نیاز به طراحی اولیه و طراحی جزییات دارد . وی توضیح داد: هم اکنون در مرحله طراحی جزییات هستیم که تا قبل از این هرگز اتفاق نیفتاده بود و هیچگاه به شکل رسمی در نقشه‌های تبادل شده جزییات مورد بررسی قرار نگرفته بود. اکنون آخرین ویرایش نقشه‌های جزیی به شکل رسمی به ما تحویل شده است و تیم رسمی ایران در حال تدقیق آخرین طراحی هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بالغ‌بر ۶۵ درصد مردم در شهرهای بزرگ اجاره‌نشین هستند و این آمار فاجعه بار رو به افزایش است، گفت:دولت فعلی نباید مرتکب اشتباه دولت سابق در ساخت مسکن شود. به گزارش تجارت از خانه ملت، سیدغنی نظری خانقاه با انتقاد از افزایش نجومی قیمت اجاره بهاء مسکن در کشور، گفت: باوجود آنکه مسکن به نوعی کالای اساسی، ضروری و مصرفی جامعه است اما این کالا به دلایل متعددی ازجمله عدم نظارت، نقدینگی‌های سرگردان و ضعف‌های عمومی دولت به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است که در این شرایط دلال‌ها و واسطه‌ها وارد عرصه شده و مصرف‌کننده مجبور به خرید یا اجاره خانه از آن‌ها می‌شوند و دلال هم مسکن را به چند نفر می‌فروشد که بالا رفتن قیمت را به دنبال دارد بنابراین عمده مشکل ما در حوزه مسکن تبدیل شدن کالای مصرفی به سرمایه‌ای است.

اعطای زمین ۲۵۰ متری با تسهیلات
ساخت در روستاها
معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمایت از قانون جوانی جمعیت و واگذاری زمین ۲۰۰ متری به خانوارها دارای سه فرزند و بیشتر در شهرها از اجرای این قانون در روستاها با اعطای زمین های بیش از ۲۵۰ متر خبر داد. هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی بیان داشت : قانون جوانی جمعیت و واگذاری زمین ۲۰۰ متری به خانوارها دارای سه فرزند و بیشتر تنها مختص به شهرها نیست و در روستاها نیز باید این قانون اجرا شود و در مرحله بعدی به خانواده‌های روستایی واجد شرایط نیز زمین اهدا شود. معاون مسکن وساختمان وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه زمین‌های اهدایی در روستا بیش از ۲۵۰ متر خواهد بود، ادامه داد: پس از واگذاری زمین‌ها، در زمینه هزینه آماده‌سازی زمین‌ها نیز تسهیلات لازم داده خواهد شد. همچنین وام ۵۵۰ میلیون تومانی برای ساخت زمین در نظر گرفته شده تا این زمین‌ها هر چه سریع‌تر ساخته شوند. عباسی اظهار داشت: همچنین به خانواده‌های دارای چهار فرزند که سن آنان زیر ۲۰ باشد هم زمین رایگان تعلق می‌گیرد. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به تاکیدهای مقام معظم رهبری در زمینه جوانی جمعیت، دولت برای بهبود این شرایط تصمیم به تصویب قوانینی در راستای حمایت از جوانی جمعیت گرفت و دولت در راستای اجرایی کردن آن مصمم است.

برنامه‌ریزی برای ایمن‌سازی
۴۰۰ نقطه پرتصادف
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: طبق آخرین فهرست نهایی‌شده با پلیس راه تعداد ۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز در راه‌های کشور تصویب شده که ۴۰۰ نقطه در دستور کار ایمن‌سازی امسال قرار دارد. رضا اکبری -معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور- اظهار کرد: طبق آخرین فهرست نهایی‌شده با پلیس راه تعداد ۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز در راه‌های کشور تصویب و به استان‌ها ابلاغ شده که ۴۰۰ نقطه در دستور کار ایمن‌سازی امسال قرار دارد. برای رفع تمام نقاط حادثه‌خیز کشور حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که برای تامین آن در تلاش هستیم.

«تجارت» ارزیابی کرد؛

گروه راه و مسکن: مسکن همچنان به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مردم شناخته می‌شود، بسیاری از مردم برای خرید و یا اجاره مسکن با چالش‌های زیادی مواجه هستند، در حالی که هر روز قیمت‌های خرید و اجاره افزایش می‌یابد، درآمد مردم کفاف هزینه‌های این بخش را ندارد.
در برخی از مناطق کشور مثل تهران حتی قیمت پا را فراتر از حد گذاشته و بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر چه ورود دلار به عرصه خرید و فروش ملک و اجاره واحدهای مسکونی وجاهت قانونی ندارد اما مالکان واحدهای مسکونی در برخی از مناطق تهران تنها با دلار معامله می‌کنند. به گزارش «تجارت» برای رفع بخشی از مشکلات مسکن، ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی توسط دولت در قالب طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار گرفت اما این طرح با گذشته ۲ سال با چالش‌های بسیار زیادی مواجه شده و هنوز نتوانسته به خانه دار شدن قشر کم درآمد جامعه منجر شود.

کمبود زمین در اجرای وعده مسکنی دولت
کارشناسان اولین مانع اجرایی شدن وعده مسکنی دولت سیزدهم را کمبود زمین مسکونی عنوان می‌کنند. آنطور که خبرگزاری مهر نوشته است، بر اساس قانون جهش تولید مسکن مصوب شهریور ۱۴۰۰، دستگاه‌های دولتی مکلف به واگذاری اراضی مازاد در اختیار خود خصوصاً اراضی با کاربری مسکونی به وزارت راه و شهرسازی برای اجرای قانون جهش تولید مسکن یا طرح‌های حمایتی دولت در خصوص توسعه ساخت و ساز مسکونی از جمله طرح نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم هستند. اما بر اساس آنچه معاون سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده، کمتر از ۱۰ درصد از اراضی ۷ هزار هکتاری مسکونی مازاد دستگاه‌های اجرایی به وزارت راه و شهرسازی منتقل شده است.

نوسازی بافت فرسوده در قالب مسکن ملی
از طرفی برای جبران کمبود زمین دولت در نظر دارد بخشی از اجرای بخشی از این نهضت خانه سازی را در بافت های فرسوده پیاده سازی کند. طبق گفته مدیرعامل بازآفرینی شهری قرار است بخشی از واحدهای نهضت ملی مسکن در قالب نوسازی بافت های فرسوده در این بافت ها احداث شود. محمد آئینی در هفته گذشته اعلام کرده است: مبنای پیشرفت واحدهای نوسازی شده نهضت ملی بر مبنای تسهیلات نیست بلکه ملاک پیشرفت واحدهای نوسازی شده بر مبنای صدور پروانه تعیین می‌شود. بدین معنا هر پروژه ای که در بافت فرسوده شروع می شود حتما یکی از حمایت ها را استفاده کرده است یا تخفیف پروانه دارد، یا تهسیلات گرفته و یا بسته تشویقی دارد. وی از شهرداری‌ها خواست تا روند صدور پروانه ساختمانی را برای تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تسهیل کنند.

تعلل بانک ها در تأمین مالی
همچنین کارشناسان اقتصادی دومین مانع اجرایی شدن وعده مسکنی دولت سیزدهم را تأمین مالی آن عنوان می‌کنند؛ آمار تسهیلات‌دهی بانک‌ها به طرح نهضت ملی مسکن نشان می‌دهد که بانک‌ها به تأمین مالی این ابرپروژه‌ی دولت سیزدهم، چندان پایبند نیستند و بیشتر تامین مالی از سوی بانک مسکن صورت گرفته است. روز گذشته سرپرست بانک مسکن با بیان اینکه بانک‌ها می‌توانند در ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن همکاری کنند، اعلام کرد: تاکنون برای ۲۶ هزار پروژه نهضت ملی مسکن تامین مالی انجام شده است. او در گفتگو با تسنیم تاکید کرده نهضت ملی مسکن یک پروژه ملی است و باید سایر بانک‌ها در این طرح بزرگ مشارکت داشته باشند. عسکری با یادآوری این‌که بانک مسکن به تعهدات سال اول نهضت ملی مسکن عمل کرد، افزود:سال اول تامین مالی 63 هزار میلیارد تومان برای 200 هزار واحد مسکونی توسط بانک مسکن انجام شده است. تا الان نیز حدود 83 هزار میلیارد تومان برای نهضت ملی مسکن تامین مالی شده و در سال دوم قانون جهش تولید مسکن قرار داریم. وی بیان کرد: در مدت یاد شده حدود 244 هزار میلیارد تومان نهضت ملی مسکن تامین مالی شده است. از سوی دیگر 11 هزار واحد در دفترخانه هستند و برای حدود 250 هزار واحد قرارداد پرداخت وام امضا شده است.

خطا در نحوه مدیریت پروژه
برخی کارشناسان اقتصادی هم معتقدند سومین چالش مسیر توفیق اجرای قانون جهش تولید مسکن نحوه مدیریت اجرای آن است که در اجرای آن ضعف‌هایی داشته باشد. در تایید این نکته مدیرعامل سازمان نوسازی تهران نیز اخیرا به روند خانه سازی دولت انتقاد کرده و گفته است: دولت کُند و گران مسکن می‌سازد. آنطور که ایلنا نوشته، مهدی هدایت در در مراسم افتتاح ۵ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده با تاکید بر اینکه دولت در پروژه‌های خانه‌سازی هم دیر می‌سازد و هم گران و کُند، گفته است: باید رقم وام در بخش نوسازی بیشتر شود و با افزایش رقم وام مردم خودشان وارد نوسازی بافت فرسوده می‌شوند.

چاره جویی برای توفیق در اجرای برنامه مسکنی دولت
کارشناسان اقتصاد مسکن پیشنهاد می‌کنند برای افزایش ضریب موفقیت طرح مسکنی دولت سیزدهم و حذف مانع بزرگ «زمین» اولاً اراضی دولتی به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار متقاضیان قرار گیرد.پیشنهاد دیگر را شهرسازان مطرح می‌کنند و آن توسعه افقی شهرها در طرح نهضت ملی مسکن به جای توسعه عمودی است. همچنین ‌حمید بهزادی‌بخش کارشناس اقتصادی می‌گوید: همانطور که اگر امنیت غذایی وجود نداشته باشد، امنیت سیاسی و اجتماعی به خطر خواهد افتاد، در صورت نبود قدرت خرید مسکن یا فقدان قدرت تأمین مسکن مناسب، امنیت سیاسی و اجتماعی کشور با خطر مواجه می‌شود؛ زیرا اگر خانواده‌ای نتواند در یک جای مناسب و ایمن مسکن تهیه کند، امکان دارد حاشیه‌نشین شود یا در محلاتی که انواع خلاف و معضلات اجتماعی در آنجا به چشم می‌خورد ساکن شوند و فرزندان آنها در محیطی ناامن تربیت شوند و سپس پا به عرصه اجتماع بگذارند، بنابراین دولت باید برای امنیت اجتماعی جامعه هم شده، مسکن ایمن و مناسب را در یک مکان مناسب در اختیار خانواده‌ها قرار دهد. این کارشناس در گفتگو با فارس با تأکید بر ضرورت همکاری و تعامل سازنده بانک‌ها با سازندگان و انبوه‌سازان مسکن، گفته است: اگر بانک‌ها بخواهند از مصوبات مجلس و دولت تمرد کنند، باید شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد. همچنین عرضه زمین به شکل نامحدود در اطراف شهرهای بزرگ و همچنین تامین مالی ساخت مسکن از طریق اعطای تسهیلات بانکی و برخورد با بانک‌های متخلف از اصلی‌ترین راهکارهای تحقق وعده مسکنی دولت است، همچنین با توجه به ضرورت پیگیری سیاست جدید معماری شهری مبتنی بر توسعه افقی شهرها، باید ویلایی سازی نهضت ملی مسکن در همه نقاط کشور پیاده‌سازی شود.