عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی گفت: از نظر گسترش و وسعت پهنه‌های فرونشستی زمین، استان فارس بعد از استان خراسان رضوی در مکان دوم در مقایسه با سایر استان های کشور قرار گرفته است. به گزارش تجارت از تسنیم، علی‌بیت‌اللهی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی درباره فرونشست شهر شیراز اظهار کرد: براساس آخرین ارزیابی‌ها فرونشست زمین محدوده شهری شیراز را نیز در برگرفته و به‌طور مشخص جنوب شرقی منطقه 7 شهر شیراز و نیز به‌صورت لکه‌ای از منطقه 11 شهری شیراز درگیر با پدیده فرونشست زمین شده است. وی ادامه داد: زون جنوب شرقی شیراز محل زهکش آب‌های زیرسطحی شیراز به‌سمت دریاچه مهارلو است که متأسفانه با کاهش آب دریاچه مهارلو، نوار شمال غربی دریاچه و اراضی مسطح آن که علاوه بر منطقه‌های شهری 7 و 11 شیراز، آبادی‌هایی مانند مه فیروزان، کفترک(سوی جنوبی آبادی)، اقبال‌آباد و گردخون را نیز در خود جای داده، دچار فرونشست زمین شده است. عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی بیان کرد: بررسی‌ها حاکی از آن است که مقدار فرونشست زمین در بازه زمانی مورد ارزیابی در مطالعات ما، به حدود 4 سانتی‌متر و فراتر نیز می‌رسد. استان فارس علاوه بر منطقه جنوب شرقی شیراز، در مرودشت، داراب، فسا و ... پهنه‌های فرونشستی وسیعی را در بردارد به‌طوری که از نظر گسترش و وسعت پهنه‌های فرونشستی، استان فارس بعد از استان خراسان رضوی در مکان دوم در مقایسه با سایر استان های کشور قرار گرفته است. بیت‌اللهی تأکید کرد: این استان همچنین از نظر تعداد شهرهای در معرض خطر فرونشست زمین، با 38 شهر واقع در زون‌های فرونشستی زمین، در ردیف سوم در مقایسه با سایر استان‌های کشور قرار دارد لذا ضرورت ویژه دارد که هم در استحصال آب زیرزمینی و هم در مصارف کشاورزی و صنعتی آب در این استان بازنگری جدی به‌عمل آید. وی بیان کرد: متأسفانه تاکنون اقدام شایسته‌ای برای مهار فرونشست در کشور مشاهده نمی‌کنیم و بیم آن می‌رود که شاهد حوادث بحران‌زا ناشی از فرونشست زمین در کشور باشیم. ظاهراً اقدام جدی که شاخصه آن تخصیص اعتبار برای تدوین و اجرای برنامه کاهش خطر فرونشست زمین در کشور است، صورت نمی‌گیرد و این برای همه کسانی که علاقمند محیط زیست ایران و حفظ دشت‌های آن و جلوگیری از آسیب به داریی‌های ملی کشور هستند، عذاب آور است.

سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت توزیع آسفالت در معابر پایتخت توضیحاتی ارائه کرد. عباس شعبانی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت آسفالت‌های تهران، گفت: تهران ۷۰۰ کیلومتر مربع است. ۱۱۰ میلیون مترمربع از این مساحت را معابر تشکیل می‌دهد و عمر آسفالت در تهران ۱۰ سال است. پس هرساله آسفالت حدود ده درصد از معابر شهر تهران باید بروزرسانی شود که برای انجام این مهم به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آسفالت نیاز است. اما در ده سال اخیر سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن آسفالت و نهایتا در برخی سالها ۷۰۰ هزار تن آسفالت در معابر پخش و اجرا شده است. به گفته وی، به عبارت ساده تر شهرداری تهران در این سالها ۱۰ میلیون تن آسفالت عقب تر از برنامه است و به همین دلیل در معابر و کوچه‌های فرعی اوضاع آسفالت خوب نیست. شعبانی با بیان اینکه در سال گذشته ۷۵۰ هزار تن آسفالت ریزی انجام شده و امسال نیز قرار است یک و نیم میلیون تن آسفالت ریزی در معابر انجام شود، تصریح کرد: عمر مفید آسفالت به شرط نگهداشت درست ۲۰ سال است؛ اما حجم حفاری در معابر تهران بالا است و به همین علت عمر مفید آسفالت تهران به صورت متوسط ۱۰ سال شده است. البته در برخی مواقع دیده شده است که بعد از مدتی آسفالت معابر برای حفاری دستگاه های مختلف کنده شده است که این مسئله نه تنها نارضایتی مردم بلکه موجب نارضایتی مجموعه شهرداری نیز شده است. به گفته سرپرست معاونت عمرانی شهرداری تهران، با اینکه بارها از دستگاه‌های مختلف همچون آب ، گاز و... درخواست کردیم که برنامه عملیات حفاری خود را بدهند، اما این امر انجام نشد. البته در برخی مواقع وقوع حوادثی همچون ترکیدگی لوله آب و... قابل پیش‌بینی نیست.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه ای ارسالی، فدراسیون فوتبال ایران را جریمه مالی کرده است. به گزارش تجارت از خبر ورزشی، با توجه به نقض ماده ۳.۱ مقررات مجوز باشگاههای کنفدراسیون فوتبال آسیا (ویرایش ۲۰۲۱) فدراسیون فوتبال ایران را به پرداخت مبلغ ۱۸۵ هزار دلار (بیش از ۹ میلیارد تومان با احتساب قیمت روز دلار) محکوم کرد.
در نامه کنفدراسیون به تخلفات صورت گرفته در آن مقطع زمانی در بحث اعلام وضعیت باشگاهها به کنفدراسیون اشاره و تصریح شده است: مطابق با مواد ۳۴.۳ آیین نامه انضباطی و اخلاقی کنفدراسیون فوتبال آسیا، مجازات نیمه تعلیق شده در تصمیم مبنی بر جریمه ۸۰۰۰۰ دلار اعلام شده به صورت خودکار لغو می شود و مجازات اعمال خواهد شد. مجموع جریمه باید ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ تسویه شود. ضمن اینکه به اطلاع فدراسیون فوتبال می‌رساند که نقض مکرر این ماده ممکن است با مجازات شدیدتری روبرو شود. گفتنی است، کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال ۲۰۲۱ هم فدراسیون ایران را به دلایل مشابه به پرداخت مبلغ ۱۲۰ هزار دلار جریمه کرده بود که در آن مقطع ۸۰ هزار دلار پرداخت شده بود و ۴۰ هزار دلار در صورت ادامه به صورت خودکار اضافه می‌شد.

یک فلوشیپ بیماری‌های ریه با هشدار نسبت به اینکه متاسفانه سیگار به یک مُد یا ابراز تجدد بدل شده است، در عین حال تاکید کرد: تقریبا بروز تمام سرطان‌ها در هر ارگانی از بدن در گروه افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری است. دکتر سید احمد طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آثار مصرف سیگار الکترونیک و ویپ‌ها بر سلامت ریه،‌ گفت: شاید مصرف این دست وسایل تا حدی میزان ورود نیکوتین و CO۲ به ریه‌ها را کاهش دهد اما، مقدار زیادی از عوارض به دلیل استفاده از این وسایل را شاهد هستیم که سلامت خود فرد و اطرافیان را به خطر می‌اندازد. وی افزود: مصرف سیگار متاسفانه به یک مُد یا ابراز تجدد بدل شده است به شکلی که حتی شاید فردی سیگار کشیدن هم بلد نباشد اما آن را روشن می‌کند تا اقدام به جلب توجه کند اما به عوارض آن توجه نمی‌کند. او با بیان اینکه سیگار ریسک فاکتوری برای بروز انوع بیماری‌ها است،‌ بیان کرد: بیماری‌های قلبی _ عروقی، بیماری‌های ریوی، فشارخون بالا، مشکلات عصبی و... همگی از عواملی است که بر سلامت و رشد کودکان هم اثرگذار است. مادران بارداری که سیگار می‌کشند و یا مادرانی که در معرض دود دست دوم دخانیات هستند، ممکن است جنین‌شان رشد مناسبی نداشته باشد.