وظیفه حاکمیت امیدبخشی به جامعه است

رئیس‌جمهور با اشاره به تغییر ساعت کار ادارات، اقناع‌سازی افکار عمومی در خصوص اهداف و ثمرات این تصمیم را امری مهم و مؤثر در همراهی مردم با اجرای آن دانست. آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در جلسه صبح دیروز چهارشنبه هیأت دولت، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در تحلیل «مسأله انقلاب اسلامی و ضرورت‌های امروز کشور»، «ایمان و امید» را دو مؤلفه مهم در قدرت‌آفرینی دانست و گفت: وظیفه ارکان حاکمیت از جمله دولت این است که با تصمیمات و اقدامات به‌موقع و سنجیده در اداره امور به‌ ویژه در زمینه گشودن گره زندگی مردم، به جامعه امید دهند.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به تغییر ساعت کار ادارات، اقناع‌سازی افکارعمومی در خصوص اهداف و ثمرات این تصمیم را امری مهم و مؤثر در همراهی مردم با اجرای آن دانست. آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به گزارش وزیر امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت اجرای توافق‌نامه‌های جمهوری اسلامی با دیگر کشورها، لزوم فعال‌تر شدن کمیسیون‌های مشترک به‌منظور پیگیری و به ثمر رسیدن این توافقات را مورد تأکید قرار داد.

 

تصوویب لایحه حمایت از اتباع حقوقی و حقیقی ایرانی در برابر تحریم‌ها

سخنگوی دولت از تصویب لایحه حمایت از اتباع حقوقی و حقیقی ایرانی در برابر تحریم‌ها در هیات دولت خبر داد. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت صبح دیروز (چهارشنبه 17 خرداد) در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: امروز در جلسه هیات دولت به ریاست رئیس جمهور، مصوبات مختلفی تصویب شد. برخی از مجوزهای پیش امضا یا امضای موافقت نامه هایی به تصویب رسید که قرار است در سفر آتی رئیس جمهور به آمریکای جنوبی منعقد شود. مجوزهای لازم برای این موافقت نامه ها به وزارتخانه های مختلف داده شد. وی ادامه داد: یکی از مصوبات بسیار خوب دولت، تصویب لایحه اساسنامه منطقه مکران بود. سال ها بود که قانونگذار دولت را مکلف کرده بود که این لایحه را تقدیم مجلس کند اما در ادوار مختلف این لایحه معطل مانده بود اما دولت این لایحه را تصویب کرد. براساس این لایحه تمامی اختیارات لازم برای توسعه مکران به خود سازمانی که در آنجا مستقر می شود، اعطا می گردد. پیشنهاد شده است که همه امکانات، اموال و دارایی های دستگاه هایی اجرایی منطقه مکران به سازمانی که آنجا مستقر می شود، داده شود البته استثناهای محدودی مثل حوزه دفاعی یا خارجه وجود دارد. این لایحه تحول شگرفی در نظام حکمرانی ما می تواند باشد.

ناامیدی غرب می‌تواند به قیمت
جان زلنسکی تمام شود!
معاون رئیس شورای امنیت روسیه معتقد است، ولودیمیر زلنسکی نمی‌تواند غرب را ناامید کند، زیرا این موضوع نه تنها به قیمت پست و مقامش، بلکه می‌تواند به قیمت جان او هم تمام شود. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری مدودف دیروز (چهارشنبه) در کانال تلگرامی خود با بیان اینکه ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین به هیچ وجه برای روسیه غیرمنتظره نیست، خاطرنشان کرد: کی‌یف چاره دیگری ندارد، زیرا باید پول و سلاح‌های دریافتی را توجیه کرد.
مدودف گفت: ناامیدی اربابان از زلنسکی و شرکایش می‌تواند نه تنها پست و مقام آنها را با خطر مواجه کند، بلکه می‌تواند به قیمت جانشان تمام شود. وی در ادامه درخصوص حملات چند روز اخیر نیروهای اوکراینی نوشت: ما نباید دشمن را دست کم بگیریم. دشمن و دنیای غرب که از او حمایت می‌کند، حاضر است برای محو کشور ما از روی زمین دست به هر کاری بزند. بنابراین، اکنون نکته اصلی این است که تا حد امکان تمرکز کنید و پاسخ مناسبی بدهید.

واکنش کاخ سفید به رونمایی
از اولین موشک هایپرسونیک ایران
یک مقام ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه به رونمایی از تازه‌ترین دستاورد موشکی ایران واکنش نشان داد. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه کاخ سفید منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره سیاست‌های دولت بایدن در قبال پیشرفت‌های برنامه موشکی ایران و ارزیابی آن درباره رونمایی از موشک فتاح، اولین موشک هایپرسونیک ساخت ایران گفت: «دولت بایدن در زمینه مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه، از جمله توسعه یک برنامه موشکی بالستیک که در حال ارتقا است، بسیار قاطع و صریح بوده است.» کربی ادامه داد: «قصد ندارم درباره گزارش‌ها در زمینه این موشکی که گفته می‌شود هایپرسونیک است صحبتی بکنم اما ما تحریم‌های صریح طراحی کرده و اقدامات دیگری برای مقابله با عملکرد ایران در منطقه در نظر گرفته‌ایم که شامل برنامه موشک‌های بالستیک آن‌ها هم می‌شود.» ادعای کربی درباره نقش ثبات‌زدای ایران در منطقه در حالی مطرح می‌شود که دولت آمریکا، خود با حضور نظامی مداخله‌جویانه در خاورمیانه و فروش میلیاردها دلار تسلیحات به کشورهای منطقه، امنیت و ثبات منطقه را تهدید کرده و موجب تشدید رقابت تسلیحاتی در آن شده است.
واکنش کربی در پی رونمایی دیروز صبح از موشک هایپرسونیک فتاح، با حضور رئیس‌جمهوری و جمعی از مسئولان نیروهای مسلح در نیروی هوافضای سپاه پاسداران مطرح شد. پیش از این در معرفی موشک فتاح اعلام شده بود این موشک سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند ‌مانور دهد. این موشک جدید می‌تواند از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و سامانه‌های ضد موشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد.

توصیه سخنگوی وزارت
خارجه ایران به مقامات آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در نشست سالانه «آیپک» اظهار کرد: وزیر امور خارجه دولت آمریکا در استمرار حمایت همه جانبه کشورش از رژیم آپارتاید صهیونیستی، اظهارات بی‌پایه و اساسی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.
ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای در این ارتباط افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که حمایت از ملت فلسطین در راستای حمایت از مظلوم و جنبش‌های آزادیبخش و مبتنی بر حمایت از حق تعیین سرنوشت، نفی اشغالگری و مبارزه با آپارتاید است.
وی تاکید کرد: تهدید به توسل به زور توسط آمریکا علیه سایر دولت‌ها، خلاف حقوق بین‌الملل به‌ویژه مفاد منشور ملل متحد است و بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران در تقویت توان بازدارندگی و نیز حفاظت از حقوق و امنیت خود تردید نخواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مقامات آمریکایی توصیه کرد از اتهام‌زنی‌های بی‌پایه و اساس به جمهوری اسلامی ایران پرهیز نموده و در تداوم سیاست‌های غیرقانونی و شکست خورده خود نسبت به ایران تجدید نظر کنند.

انفجار در کارخانه صنایع
جنگ‌افزاری رژیم صهیونیستی
رسانه‌های رژیم صهیونیستی از وقوع انفجار در تأسیسات سامانه‌های البیت که متعلق به وزارت جنگ این رژیم است، خبر دادند. منابع رژیم صهیونیستی از وقوع انفجار در کارخانه صنایع جنگ‌افزاری رژیم صهیونیستی موسوم به «البیت» در شهر «رمت هشارون» که متعلق به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی است، خبر دادند.
روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» در این خصوص گزارش کرد، انفجار مهیبی در شهرک تل‌آویو درون کارخانه سامانه‌های البیت که بزرگ‌ترین تولیدکننده تسلیحات رژیم صهیونیستی و 85 درصد از پهپادهای این رژیم را تولید می‌کند، به وقوع پیوست.
طبق این گزارش، پس از آن‌که آمبولانس‌هایی برای رسیدگی به این حادثه به محل اعزام شدند، برخی منابع گزارش کردند یک سیلندر گاز منفجر و به آتش‌سوزی منجر شده است. برخی منابع خبری نیز گزارش کردند که در پی وقوع این انفجار، تعدادی زخمی شده‌اند که البته جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه ندادند.

واشنگتن به دنبال عادی سازی مناسبات عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی است

گروه سیاسی: در شرایطی گستره‌ای از صلح منطقه خاورمیانه را فرا گرفته، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها نیز تلاش دارند، اسرائیل را وارد این جریان صلح کنند. تنش زدایی ایران با عربستان و دیگری کشورهای عربی، زمینه‌ساز نگرانی‌ مقام‌های صهیوینستی شده است. در نتیجه امر به نظر می‌رسد، واشنگتن تلاش دارد با نوعی دلجویی از نتانیاهو، هدیه عادی‌سازی مناسبات را به حاکمان تل‌آویو ببخشد.
به گزارش «تجارت»، یک مقام آمریکایی اعلام کرد که آنتونی بلینکن در جریان دیدار با محمد بن سلمان، چندین پرونده از جمله عادی سازی روابط با اسرائیل را بررسی کرده است. خبرگزاری عربستان (واس) بامداد چهارشنبه گزارش داد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دیدار و درباره روابط دوجانبه میان دو کشور گفت‌وگو کرد.
این آژانس خبری افزود که آنها "جنبه‌های همکاری در زمینه‌های مختلف و تحولات در موقعیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی" را مورد بحث قرار دادند. این مقام مسؤول که خواست نامش فاش نشود، گفت: وزیر خارجه و ولیعهد عربستان در این دیدار «امکان عادی سازی روابط با اسرائیل» را بررسی و با ادامه گفت‌وگو در این زمینه موافقت کردند. در این گفت‌وگوها همچنین جنگ جاری در سودان مورد بحث قرار گرفت؛ جایی که آمریکا و عربستان که میانجیگری مشترک را رهبری می‌کنند، نتوانسته‌اند هر دو طرف درگیری را مجبور کنند آتش‌بس‌هایی که توافق کرده‌اند را نقض نکنند و به آن پایبند باشند.
این مقام آمریکایی با اشاره به اینکه بلینکن و بن سلمان «مذاکراتی علنی و صریح که موضوعات مختلف منطقه‌ای و دوجانبه را پوشش می‌دهد» انجام دادند، افزود: بلینکن در این دیدار پرونده «حقوق بشر، هم در بخش کلی و هم مربوط به موضوعات خاص» را مطرح کرد. وی خاطرنشان کرد: در این جلسه مشخص شد با آگاهی ما از نقاطی که در مورد آنها اختلاف نظر داریم؛ اما تعدادی از نقاط همگرایی هم وجود دارد.
این مقام آمریکایی گفت: این دیدار که در کاخ سلطنتی جده برگزار شد، حدود نیمه شب به وقت محلی آغاز شد و یک ساعت و ۴۰ دقیقه به طول انجامید. متئو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت که بلینکن و بن سلمان بر تعهد خود به ثبات، امنیت و رفاه در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن، از جمله پایان دادن به جنگ در یمن، تاکید کردند.
بلینکن روز سه‌شنبه در سفری به عربستان با هدف تقویت روابط بین دو کشور پس از اختلافاتی که در طول سال‌ها بر سر موضوعاتی از جمله پرونده ایران، امنیت منطقه و قیمت نفت عمیق‌تر شده است، وارد عربستان شد. در این دیدار، از طرف ریاض، شاهدخت ریما دختر بندر بن سلطان بن عبدالعزیز، سفیر عربستان در آمریکا، شاهزاده فیصل بن فرحان بن عبدالله، وزیر خارجه و برخی اعضای پارلمان این کشور حضور داشتند. از طرف آمریکا نیز، درک شولت مشاور آنتونی بلینکن، مایکل راتنی سفیر آمریکا در عربستان، باربارا لیف دستیار وزیر خارجه و تام سالیوان معاون آنتونی بلینکن حضور داشتند.
بلینکن قرار است پس از جده به ریاض برود و دیروز در نشست وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند. بلینکن امروز پنج‌شنبه به همراه همتای سعودی خود فیصل بن فرحان ریاست نشست ائتلاف بین‌المللی مقابله با "داعش" را در ریاض برعهده خواهد داشت؛ ائتلافی که در سال ۲۰۱۴ به ابتکار ایالات متحده به زعم مقابله با داعش تشکیل شد و ده‌ها کشور در آن شرکت دارند.
واقعیت امر این است که دولت بایدن عادی‌سازی مناسبات عربستان و اسرائیل را در اولویت قرار داده است. آن‌چنان که المانیتور نیز به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی مدعی شده، مذاکرات با میانجی‌گری آمریکا بین اسرائیل و عربستان سعودی در جریان است. برخی از نزدیکان بایدن، بر این باورند که چنین دستاورد مهمی که چهره خاورمیانه را تغییر می‌دهد، می‌تواند به نفع انتخاب مجدد رئیس‌جمهور مستقر در کاخ سفید باشد. در واقع، برای جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در صلح خاورمیانه و جام مقدس رؤسای جمهور آمریکا در سیاست خارجی باشد.
ایالات متحده علی‌رغم تمایل برای بهبود روابط میان عربستان و اسرائیل، تنها یک تسهیل‌کننده در این مذاکرات نیست. دولت بایدن نوعا به ضلع سوم این مساله مبدل گشته است. ریاض در ازای عادی‌سازی مناسباتش با اسرائیل، به دنبال آن است که مشارکت امنیتی آمریکا و عربستان را به سطح بالاتری برساند. از جمله درخواست‌های مورد نظر عربستان می‌توان به «دسترسی به پیشرفته‌ترین سیستم‌های تسلیحاتی» (هم‌تراز با اسرائیل)، «یک معاهده دفاعی» و «یک توافقنامه همکاری هسته‌ای غیرنظامی آمریکا و عربستان» اشاره نمود. هر یک از این سه درخواست مستلزم پذیرش کنگره است. دشواری صورت مساله این است که برخی از اعضا نگران سوابق و رفتار پادشاهی در زمینه حقوق بشر در جنگ یمن هستند.
اکنون به نظر می‌رسد توافق اسرائیل و عربستان نیز می‌تواند روندی مشابه تنش‌زدایی ایران و عربستان به خود بگیرد. با این تفاوت که در آن‌جا ریاض به پکن متوسل شد و این جا واشنگتن کانون توافق خواهد بود. در توافق نخست، عربستان سعودی در آخرین لحظه به دنبال چین بود تا بتواند بر نزدیکی خود با ایران نظارت کند. در حقیقت، از آن جایی که آمریکا هیچ گونه رابطه‌ای با جمهوری اسلامی نداشت، مقامات عربستان سعودی، پکن را به عنوان میانجی‌گر نزدیک‌تر وارد گود کردند.

فرانسوی های معترض بار دیگر به خیابان آمدند

گروه سیاسی: فرانسوی های معترض به اصلاحات سیستم بازنشستگی دولت در سراسر کشور به خیابان ها آمدند. معترضان مخالف اصلاحات بازنشستگی دولت فرانسه همزمان با آخرین تلاشهای اتحادیه های تجاری این کشور برای فشار وارد کردن به قانونگذاران فرانسوی به منظور لغو بند مربوط به افزایش سن بازنشستگی در این اصلاحات، به مقر کمیته بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس یورش بردند.
شبکه تلویزیونی بی.اف.ام تی.وی فرانسه تصاویری از ده‌ها معترض عضو اتحادیه صنفی چپ افراطی سی.جی.تی را پخش کرد که برای مدت کوتاهی اقدام به اشغال ساختمان این مقر در شهر اوبرویلیه در شمال پاریس کردند. یک سخنگوی کمیته بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به رویترز گفت: "هیچ خشونت و هیچ تخریبی وجود نداشت."
به نوشته رویترز، در تظاهرات روز سه شنبه معترضان فرانسوی تعداد تظاهرکنندگان کمتر از دور قبلی تظاهرات به تاریخ اول مه بود. دولت فرانسه اعلام کرد، روز سه شنبه مجموعا ۲۸۱۰۰۰ معترض به خیابان‌های سراسر فرانسه ریختند که کمتر از رقم ۷۸۲۰۰۰ نفری است که برای اعتراضات اول مه اعلام شد. اتحادیه های تجاری فرانسه در ماه های گذشته مشغول مبارزه با طرح دولت ماکرون برای افزایش مدت زمان کار فرانسوی ها قبل از بازنشستگی با دست زدن به اعتصاب ها و اعتراضاتی که گاها به خشونت کشیده شده، بوده‌اند. بعد از درگیری های چشمگیر رخ داده در تظاهرات و اعتصاب های فرانسوی ها در مارس و آوریل، سطح خشونت در اعتراضات ضد اصلاحات بازنشستگی به تدریج کمتر شد و در اعتراضات روز سه شنبه در شهر پاریس مواردی جزئی از خرابکاری به وقوع پیوست.
ماکرون اعلام کرده، افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال به منظور کاستن از سطح کسری فزاینده در پرداخت حقوق های بازنشستگی ضروری است. با این حال اتحادیه‌های تجاری می‌گویند دولت ماکرون می‌تواند این پول را از راه های دیگر همچون افزایش مالیاتها برای ثروتمندان به دست بیاورد.
طرح بازنشستگی دولت فرانسه هم اکنون قانونی شده و بزرگترین اتحادیه‌های تجاری معترض به این طرح دچار اختلافات بر سر اینکه انرژی خود را روی چه حوزه‌ای متمرکز کنند شده‌اند. سوفی بینه، دبیر کل اتحادیه تجاری "سی.جی.تی" گفت، این اتحادیه به مبارزه ادامه خواهد داد. بینه اظهار کرد: " خشم و همچنین خستگی زیادی وجود دارد و اعتصاب کننده ها احساس می‌کنند کیف پولهایشان دارد خالی می‌شود."
مقام‌ها اعلام کردند، انتظار می‌رفت بین ۴۰۰۰۰۰ و ۶۰۰۰۰۰ نفر در این اعتراضات شرکت کنند؛ رقمی که کمتر از تعداد بیش از یک میلیون نفری است که در اوایل سال جاری میلادی در زمان اوج اعتراضات در تظاهراتها شرکت کردند. برخی از معترضان تهدید به اختلال ایجاد کردن در بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در صورتی که ماکرون از طرحش عقب نشینی نکند، کرده‌اند. بنرهایی با مضمون "بدون بازنشستگی، بدون المپیک" در شهر پاریس به چشم می خوردند.
به نوشته رویترز، حدود ۱۱۰۰۰ نیروی پلیس برای تظاهرات روز سه شنبه در سراسر فرانسه به کار گرفته شدند که ۴۰۰۰ نفر از آنها مربوط به شهر پاریس بودند. معترضان در نزدیکی شهر نانت در غرب فرانسه جلوی تحویل سوخت از پالایشگاه "دانژ" شرکت "توتال انرژیز" را گرفتند و در نزدیکی این پالایشگاه درگیری‌های بین نیروهای پلیس ضد شوروش و معترضان سیاهپوش اتفاق افتاد.
همچنین در اثر اعتراضات روز سه شنبه اختلالاتی هم در سفرهای ریلی به وجود آمد. سازمان هوانوردی غیرنظامی فرانسه از شرکت‌های هواپیمایی این کشور خواست یک سوم از پروازها از مبدا فرودگاه پاریس-اورلی، دومین فرودگاه بزرگ پاریس را لغو کنند. از سوی دیگر اعتصاب از سوی برخی نیروهای کنترل ترافیک هوایی نیز به لغو برخی پرواز ها منجر شد.
روز پنجشنبه پارلمان فرانسه یک طرح مطرح شده با حمایت مخالفان دولت ماکرون با موضوع لغو افزایش سن بازنشستگی را بررسی می‌کند. انتظار می‌رود، رئیس مجلس سفلای پارلمان فرانسه که از اعضای حزب ماکرون است این طرح را رد کند. با وجود آنکه وزارت کشور فرانسه از شرکت حدود ۲۸۱۰۰۰ معترض در تظاهرات روز سه شنبه خبر داد، اتحادیه تجاری سی.جی.تی تعداد شرکت کنندگان را بیش از ۹۰۰۰۰۰ نفر اعلام کرده که از این میان ۳۰۰۰۰۰ نفر در تجمعات شهر پاریس شرکت کردند. پلیس شهر پاریس تعداد تظاهرکنندگان در این شهر را ۳۱۰۰۰ نفر اعلام کرد.

واشنگتن‌پست: غرب از برنامه اوکراین برای حمله به نورداستریم مطلع بود

گروه سیاسی: روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست با استناد به اطلاعات فاش شده، گزارش داد که ایالات متحده از طرح اوکراین برای حمله به خط لوله‌های گاز طبیعی «نورد استریم»، سه ماه قبل از آسیب دیدن این خطوط انتقال در سپتامبر گذشته بر اثر انفجارهای زیر آبی مطلع شده بود. این روزنامه نوشت، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در ژوئن گذشته از طریق یک آژانس جاسوسی اروپایی متوجه شد که یک تیم شش نفره از نیروهای عملیات ویژه اوکراین قصد منفجر کردن پروژه خط لوله‌های گاز روسیه به آلمان را دارند.
این گزارش‌های اطلاعاتی ظاهرا به دست «جک تشیرا» عضو گارد ملی هوایی آمریکا به صورت آنلاین در شبکه اجتماعی «دیسکورد» به اشتراک گذاشته شد. او در آوریل دستگیر شده و به افشای اسناد حساس ایالات متحده متهم است. واشنگتن پست گزارش داد که یک نسخه کپی از اطلاعات را از طریق یکی از دوستان آنلاین جک تشیرا به دست آورده است.
روزنامه واشنگتن‌پست سه‌شنبه نوشت که این گزارش اطلاعاتی براساس داده‌های ارائه شده توسط فردی در اوکراین است و افزود که سیا آن را در ژوئن ۲۰۲۲ با آلمان و دیگر کشورهای اروپایی در میان گذاشته بود. این نشریه آمریکایی می‌گوید که مقامات چندین کشور تأیید کرده‌اند که خلاصه اطلاعاتی که در دیسکورد منتشر شد، دقیقا آنچه را سرویس اروپایی مذکور به سیا گفته بود، تایید می‌کند. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت که تحقیقات در مورد انفجارهای خط لوله‌های نورد استریم همچنان فعال است.
کربی در پاسخ به سوالی درباره گزارش واشنگتن‌پست در مورد این موضوع گفت: «آخرین کاری که می‌خواهیم از پشت این تریبون انجام دهیم، این است که از آن تحقیقات پیشی بگیریم.» به گزارش خبرگزاری رویترز، حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، اتکای اروپا به گاز طبیعی روسیه را در کانون توجه سیاسی قرار داد. تخریب خط لوله‌های نورد استریم مراجعه به سایر تامین‌کنندگان حامل‌های انرژی را تسریع کرد. نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ که هر کدام از دو لوله تشکیل شده است، توسط شرکت دولتی گازپروم روسیه ساخته شد تا سالانه ۱۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به آلمان پمپاژ کند.
واشنگتن‌پست گزارش داد، با اشاره به خطراتی که برای منابع خبری خود و عملیات‌ها وجود دارد، موافقت کرده تا نام آن آژانس اطلاعاتی اروپایی و همچنین برخی از جنبه‌های این طرح خرابکاری را به درخواست مقامات دولتی منتشر نکند. سیا به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخی نداده است. خبرگزاری رویترز هم قادر به تایید منابع اطلاعاتی واشنگتن‌پست نیست.
در سپتامبر ۲۰۲۲، چندین انفجار زیر آبی خط لوله ‌نورد استریم ۱ و خط لوله جدید نورد استریم ۲ که روسیه و آلمان را از طریق دریای بالتیک متصل می‌کند، متلاشی کرد. این انفجارها در مناطق اقتصادی سوئد و دانمارک رخ داد. هر دو این کشورها گفتند که این انفجارها عمدی بوده، اما هنوز مشخص نشده که چه کسی مسؤول این انفجارها بوده است. این کشورها و آلمان در حال تحقیق هستند. واشنگتن و ناتو این حادثه را «یک اقدام خرابکارانه» خوانده‌اند. مسکو، غرب را مقصر دانسته و بازرسان را متهم کرده که وقت‌کشی می‌کنند و قصد دارند تا عاملان این حملات را مخفی نگاه دارند.
به گزارش راشا تودی، در حالی که این گزارش کی‌یف را در این اقدام خرابکارانه دخیل می‌داند، اما این تئوری را که توسط «سیمور هرش» روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی ارائه شده بود، مبنی بر اینکه ایالات متحده این خط لوله‌ها را نابود کرده، رد نمی‌کند. سیمور هرش در ماه فوریه ادعا کرد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به سیا دستور داد تا با کمک نیروی دریایی نروژ این خط لوله‌ها را منفجر کند.