بسیاری از تورم‌ها نتیجه عملکرد بد برخی بانک‌هاست

سخنگوی دولت گفت: برخی بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی، از دستورات تمکین نمی‌کنند و در حوزه کلان اقتصاد هم بد عمل می‌کنند و بسیاری از تورم‌های ما نتیجه این عملکرد بد و تخلفات برخی بانک‌ها است. علی بهادری جهرمی در نشست با جمعی از بانوان کارآفرین با اشاره به اهمیت حوزه زنان و خانواده گفت: ما سال گذشته یک جلسه‌ تخصصی با نخبگان داشتیم که به تقویت و تسریع در تصویب دو آیین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی و حمایت از نخبگان غیر ایرانی و یک تفاهم‌نامه دفتر هیأت دولت با بنیاد ملی نخبگان منجر شد که هر سه هم اجرایی شده‌اند و خیلی از مشکلات در این حوزه‌ها را حل کرده‌اند.
وی در پاسخ به نکات کارآفرینان در مورد فرآیند اخذ مجوز کسب‌وکار اظهار کرد: دولت سیزدهم در حوزه صدور مجوزها با تأسیس درگاه ملی مجوزها یک انقلاب انجام داد و حدود ۴۰۰ هزار مجوز از طریق این درگاه تاکنون صادر شده است. البته امکان دارد در عمل مشکلاتی وجود داشته باشد و ما سعی می‌کنیم با شناسایی و رفع این مشکلات با کمک شما کارآفرینان، موانع را از سر راه شروع کسب‌وکارها برداریم.

 

مصمم به خشکاندن ریشه‌های فساد هستیم

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه گفت: علی‌رغم اقدامات صورت‌ گرفته، هنوز در مقوله ساماندهی انبارها با مشکلات و معضلاتی مواجهیم که این امر ناشی از وجود فرآیندهای دارای اشکال است. به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه بازدیدهای میدانی خود از انبارهای بنادر، گمرکات و اموال تملیکی، در راستای صیانت از حقوق عامه، انسداد گلوگاه‌های فسادزا و ساماندهی فرآیندهای ناظر بر واردات و صادرات، در جریان سفر به استان مازندران از بندرهای «امیرآباد» واقع در شرق مازندران و «نوشهر» در غرب این استان بازدید به عمل آورد. رئیس دستگاه قضا در همین راستا تصریح کرد: وجود محموله‌های فاسد در انبارها، از جهات مختلف واجد ضرر و زیان است؛ علاوه بر ضررهای مادی که به واسطه تخصیص ارز برای واردات آن‌ها به کشور تحمیل می‌شود و یا هزینه‌هایی که بعضاً برای معدوم‌سازی آن‌ها صرف می‌شود، موضوع مهم دیگر آن است که این محموله‌های فاسد گاهاً موجبات سرایت فساد به سایر محموله‌های موجود در انبار را فراهم می‌آورند. رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: در این قبیل بازدیدها، موضوع فقط منحصر به فاسد شدن یک یا چند محموله نیست؛ بلکه بحث بر سر ریشه‌های فساد است که سبب تحمیل خسارت بر بیت‌المال می‌شود و ما مصمم بر خشکاندن این ریشه‌ها هستیم.

جنجال‌آفرینی تل‌آویو
علیه ایران شکست خورد
نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از شکست پروژه جنجال‌آفرینی در نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، در تداوم اتهام‌زنی‌ها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان ادعا کرد که دیپلماسیِ تنها در قبال ایران کار نمی‌کند و تل‌آویو هرکاری که لازم باشد برای دفاع از خود انجام می‌دهد.
بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای مدعی شد: «من فکر نمی کنم که دیپلماسی به خودی خود کارساز باشد. به‌نظرم دیپلماسی تنها زمانی می‌تواند کارساز باشد که در صورت شکست با گزینه نظامی همراه شود و یا تمایل برای به‌کارگیری عوامل بازدارنده وجود داشته باشد.» وی با بیان این ادعا که ایران به "تکرار هولوکاست و نابودی ۶ یا هفت میلیون یهودی اسرائیلی" متعهد شده است مدعی شد: ما بیکار نخواهیم نشست و اجازه چنین کاری را نخواهیم داد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهارات سخیف خود مدعی شد که «اگر ایران گمان می‌کند می‌تواند ما را با هولوکاست هسته‌ای تهدید کنند، اشتباه می‌کند، چون اسرائیل برای دفاع از خود هر کاری را که لازم باشد انجام خواهد داد.»
او در حالی این مطلب را بیان کرد که از یک سو پروژه جنجال‌آفرینی رژیم صهیونیستی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان در نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ناکام ماند و از سوی دیگر گزارش‌ها درباره پیشرفت در زمینه مذاکرات رفع تحریم‌ها، تل‌آویو را بشدت برآشفته کرده است.

برگزاری اولین رزمایش نظامی مشترک آسه‌آن
اندونزی رئیس دوره‌ای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) پنجشنبه شب اعلام کرد که اعضای این اتحادیه اولین زرمایش نظامی مشترک خود را در دریای چین جنوبی برگزار خواهند کرد. به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، بر اساس اعلام مقامات اندونزی، این رزمایش در ماه سپتامبر و در بحبوحه افزایش تنش‌ها
در دریای چین جنوبی برگزار خواهد شد. این تصمیم در نشست فرماندهان نظامی اتحادیه ۱۰ عضوی کشورهای جنوب شرق آسیا در اندونزی گرفته شد که میزبان این رزمایش در دریای ناتونا شمالی، جنوبی‌ترین منطقه در آب‌های دریای چین جنوبی است. دریاسالار یودو مارگونو فرمانده ارتش اندونزی به خبرگزاری دولتی آنتارا گفت که این رزمایش در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد و هدف از برگزاری آن، تقویت «مرکزیت آسه‌آن» است.

رد هرگونه توافق موقت با آمریکا از سوی ایران
نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد: هیچ توافق موقت که بخواهد جایگزین برجام شود در دستور کار نیست.
به گزارش ایسنا، در پی انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق موقت، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد: هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام در دستور کار نیست.
پیش از این برخی رسانه های غربی با استناد به منابعی که نام آنها را افشا نکرده بود، مدعی شده بود که ایران و آمریکا در آستانه توافق موقت برای رفع برخی تحریم‌ها در برابر محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران هستند.
با وجود این ادعاها اما یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنحشنبه هفته جاری گزارش ها در این مورد را نادرست و گمراه کننده خواند و گفت که هر گزارشی در خصوص توافق موقت با ایران نادرست است.

درخواست ضدایرانی قانونگذاران
آمریکایی از تروئیکای اروپا
گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی در نامه‌ای به رهبران سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای، با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران در زمینه اجرای تعهدات برجامی، از آن‌ها خواستند مکانیسم ماشه علیه ایران را فعال کنند.
به گزارش ایسنا، وبگاه جوییش اینسایدر در گزارشی نوشت که سی‌وپنج قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به رهبران کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان (تروئیکای اروپا)، سه عضو اروپایی توافق هسته‌ای (برجام) خواستند مکانیسم ماشه را ذیل برجام علیه ایران فعال کنند.
طبق بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، در صورت شکایت یکی از طرف‌ها به کمیسیون مشترک حل اختلاف و حل نشدن این شکایت ظرف ۳۵ روز، شاکی می‌تواند موضوع را به عنوان تخطی از توافق به شورای امنیت ارجاع کند و این شورا باید ظرف ۳۰ روز در مورد قطعنامه‌ای برای لغو تعلیق تحریم‌ها علیه ایران رای بدهد.
همچنین بر اساس پیوست یکم برجام، مکانیسمی به منظور دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های مشکوک ظرف ۲۴ روز از طریق کمیسیون مشترک تعیین شده که طبق آن، نتیجه همکاری نکردن ایران، به کار افتادن یک مکانیسم حل اختلاف و بازگشت بالقوه تحریم‌های سازمان ملل خواهد بود. این دو شرط مطرح شده در برجام، مکانیسم ماشه (Trigger Mechanism) یا بازگشت خودبه‌خودی تحریم‌ها (Snapback) خوانده می‌شوند.
ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران پیش‌تر در پاسخ به سوالی درباره امکان فعال کردن مکانیسم ماشه توسط کشورهای اروپایی گفته بود: «چنانکه طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود و اقدامات غیرمنطقی در مورد برجام و روند مذاکرات انجام دهند آنها بر اساس پیامی که قبلا از ایران دریافت کرده‌اند به صورت واضح می‌دانند که واکنش ایران به این موضوع چه خواهد بود و این پیام به نظرم به اندازه کافی گویا است.»

بلینکن: ایران نتوانست و یا نخواست آنچه برای بازگشت به پایبندی به برجام ضروری بود را انجام دهد

گروه سیاسی: در چند روز اخیر گزارش‌های مثبتی از نزدیک شدن ایران و آمریکا به مرحله توافق مطرح شده است. بسیاری از رسانه‌ها نیز بر امکان امضای توافق موقت میان ایران و واشنگتن انگشت گذاشته‌اند. البته تا کنون هیچ‌گونه تاییدی مبنی حصول هر گونه توافق میان طرفین صورت نگرفته است. در این بین مقام‌های سیاسی آمریکایی همچنان بر رویکرد دوگانه خود در قبال برجام ادامه می‌دهند.
به گزارش «تجارت»، در ادامه رویکرد دوگانه آمریکایی‌ها، وزیر امور خارجه این کشور در گفت‌وگویی در عین تاکید بر این که دیپلماسی «بهترین» راه رسیدگی به موضوع برنامه هسته‌ای ایران است، با مقصر جلوه دادن ایران در وقفه مذاکرات وین، گفت که واشنگتن روی احیای برجام متمرکز نیست. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی الشرق که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن در تلاش برای ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای(برجام) است، با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران در متوقف شدن مذاکرات وین گفت: «ما از روز نخست به دنبال مشخص شدن این بودیم که آیا بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام امکان‌پذیر است یا نه و تلاش‌های قابل توجهی هم در این راستا کردیم، همان طور که شرکای اروپایی ما و روسیه و چین نیز این کار را کردند. اما ایران یا نتوانست و یا نخواست آنچه برای بازگشت به پایبندی به برجام ضروری بود را انجام دهد. بنابراین، روی برجام متمرکز نیستیم.»
اظهارات بلینکن در این باره در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از چند ماه از آغاز آن در اوایل سال ۲۰۲۲، با وجود برخی گشایش‌های انجام شده، به دلیل برخی مسائل حل‌نشده متوقف شد. ایران و آمریکا از طریق طرفین مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می‌گرفتند و مذاکرات مستقیمی نداشتند.
همزمان با اظهارات بلینکن، کاخ سفید گزارش میدل‌ایست آی درباره توافق موقت آتی میان تهران و واشنگتن را رد کرد. یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنج‌شنبه در واکنش به گزارش میدل‌ایست آی گفت: این گزارش اشتباه و گمراه‌کننده است. هر گونه گزارش درباره توافق موقت غلط است. میدل‌ایست آی به نقل از دو منبع مدعی شده بود که ایران و آمریکا «در حال نزدیک‌شدن به توافقی موقت برای کاهش تحریم‌های آمریکا در ازای کاهش فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران» هستند. این منابع همچنین مدعی شده بودند که «طرفین درخصوص توافق موقت به تفاهم رسیدند تا بتوانند آن را نزد سران کشور خود ببرند.»
در این گزارش آمده بود که ایران متعهد به توقف غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد و بالاتر و همچنین همکاری با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل می‌شد و در ازای آن می‌توانست تا یک میلیون بشکه نفت را در روز صادر کند و توانایی دسترسی «به درآمد و اموال بلوکه‌شده خود در خارج» را پیدا می‌کرد.
در واقع، به نظر می‌رسد دولت آمریکا با وجود این که می‌گوید دیپلماسی اولویت اول آن برای رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران است، در چند ماه اخیر با اتخاذ رویکردی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران و ادعای نقض حقوق بشر، همچنین ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است، گفته است که احیای برجام فعلا در دستور کار آن قرار ندارد.
واشنگتن در این مدت سعی کرده است ایران را مقصر مطرح کردن مسائل فرابرجامی در مذاکرات وین جلوه دهد و آن را عامل مهمی در روند کند و ایجاد وقفه در مذاکرات جلوه دهد. در حالی که مقامات ایران با انتقاد از این رویکرد آمریکا و شرکای غربی توافق اعلام کرده‌اند، در صورتی که غرب اراده سیاسی لازم را نشان دهد، آماده نهایی کردن توافقی «خوب» در وین برای لغو تحریم‌ها هستند که در راستای منافع ملت ایران باشد.
بلینکن با وجود این که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای آن صرفا اهدافی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند، ادامه داد: «ما هنوز بر این باوریم که دیپلماسی به طور کلی بهترین راه اطمینان‌یابی پایدار، قابل راستی‌آزمایی و موثر از این است که ایران هیچ گاه به یک سلاح اتمی دست پیدا نکند. بنابراین، ما پذیرای دیپلماسی هستیم و (دیپلماسی) به وضوح، بهترین مسیر است.»
تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران در حالی از سوی بلینکن مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون در گزارش‌های متعدد خود درباره اجرای توافق پادمانی و برجام در ایران، این ادعای آمریکا و برخی متحدان آن، از جمله رژیم صهیونیستی را تایید نکرده است.
بلینکن در ادامه این گفت‌وگو با نادیده گرفتن نقش مخرب حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه و نقش ثبات‌زدای فروش میلیاردها دلار تسلیحات آن به کشورهای خاورمیانه که به رقابت تسلیحاتی در این منطقه دامن
زده است، ادعاهایش درباره نقش ایران در منطقه را تکرار کرده و گفت: «ما همچنین بسیار مصمم هستیم که در مقابل اقدامات خطرناک و ثبات‌زدای ایران که موضوع بحث گفت‌وگوهای دیروزمان با همکارانمان در شورای همکاری خلیج فارس بود، بایستیم»
وزیر امور خارجه آمریکا با همراهی با اظهارات جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی علیه ایران، در پاسخ به این سوال که «با توجه به اظهارات جو بایدن، رییس جمهور آمریکا مبنی بر این که آمریکا برای مقابله با دست‌یابی ایران به یک سلاح اتمی، هر کاری لازم باشد می‌کند»، آیا گزینه نظامی هم مطرح است، گفت: «رییس جمهور بایدن بارها به وضوح گفته است که تمامی گزینه‌ها برای اطمینان یافتن از این که ایران هرگز به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، روی میز است.» مقامات ایران بارها با هشدار نسبت به مطرح شدن این اظهارات جنگ‌طلبانه و تحریک‌آمیز تاکید کرده‌اند که هر گونه اقدام متجاوزانه را با تکیه بر توان دفاعی پیشرفته بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.

رئیس جمهور پرحاشیه سابق آمریکا بار دیگر متهم شد

گروه سیاسی: دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا که در تلاش برای به دست آوردن مجدد ریاست جمهوری ایالات متحده در سال آینده است بار دیگر و این بار در جریان تحقیقات در مورد نگهداری اسناد محرمانه متهم شده است. به گزارش سی‌ان‌ان، این موضوع در مورد ترامپ اتفاقی خیره‌کننده است چرا که برای اولین بار است یک رئیس جمهور سابق آمریکا با اتهامات فدرال مواجه می‌شود.
به نوشته سی‌ان‌ان، ترامپ در کیفرخواست مطرح شده از سوی بازپرس ویژه تحقیقات در مورد نگهداری اسناد محرمانه توسط وی با هفت مورد اتهام جنایی مواجه شده است. رئیس‌جمهور سابق در رسانه اجتماعی خود موسوم به «تروث سوشیال» نوشت که وزارت دادگستری به وی اطلاع داده است که او متهم شده و برای تفهیم اتهام باید سه‌شنبه هفته آینده در دادگاه فدرال در میامی حضور پیدا کند.
ترامپ تصریح کرد: دولت فاسد بایدن به وکلای من اطلاع داده‌ است که ظاهرا به دلیل اسناد محرمانه متهم شده‌ام؛ در حالی که بایدن ۱۸۵۰ جعبه از این اسناد را در نقاط مختلف آمریکا از جمله در دانشگاه دلاور، جعبه‌هایی در «شهر چینی» (واقع در شهر منهتن)، واشنگتن دی سی و ... نگهداری می‌کند.
از سوی دیگر، ترامپ در سخنانی که در حساب توئیتری شبکه نیوزمکس منتشر شده است با تاکید بر اینکه مردم آمریکا تحت سیطره یک دولت پلیسی زندگی می‌کنند، تصریح کرد: این ایده که شما در یک جمهوری دموکراتیک زندگی می‌کنید را بگیرید و همانند یک دستمال کثیف دور بیندازید.
وی افزود: دولت پلیسی چیزی نیست که برای آمدنش باید تا هفته آینده یا سال بعد صبر کنیم بلکه همین الان و در حال حاضر تحت سیطره یک دولت پلیسی هستیم. ترامپ تاکید کرد: دولت پلیسی سال‌هاست که در آمریکا حکمفرما است. رئیس جمهور سابق آمریکا افزود: اتخاذ این تصمیمات از سوی آنها دو دلیل دارد، دلیل نخست اینکه مطمئن هستند که در انتخابات پیش رو، شکست خواهند خورد. ترامپ گفت: در مورد دلیل دوم باید بگویم که مساله زمان‌بندی این جریانات، اتفاقی نیست. اکنون دلایل محکمه‌پسند و سفت و سختی وجود دارد که رئیس جمهور کنونی آمریکا، در زمانی که معاون باراک اوباما رئیس جمهور پیشین ایالات متحده بود، در بزرگ‌ترین رشوه‌گیری سیاسی تاریخ بشریت و در بزرگ‌ترین رسوایی سیاسی دست داشت.وی تاکید کرد: همه این داستان‌ها درباره این است که ترامپ را از صحنه محو کنند تا نه‌تنها کارهای غیرقانونی بایدن را بپوشانند بلکه قصد دارند با این کار، اقدامات خلاف قانون اوباما را هم بپوشانند.
ترامپ خاطرنشان کرد: به یاد داشته باشید که بایدن در آن زمان معاون رئیس جمهور بود و اگر برای اتخاذ یک تصمیم سیاسی رشوه دریافت کرده باشد، او چگونه می‌توانست آن تصمیم سیاسی را اتخاذ کند؟ او به خودی خود و به تنهایی نمی‌توانست تصمیم سیاسی بگیرد زیرا معاون اوباما بود. رئیس جمهور سابق آمریکا تصریح کرد: همه این مسائل به خاطر پوشش دادن رژیم «اوباما - بایدن» است. این کاری است که قصد انجام آن را دارند. پس از انتشار خبر متهم شدن ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در جریان تحقیقات وزارت دادگستری در مورد نگهداری اسناد محرمانه، این موضوع موجب محکومیت سریع این اقدام از سوی متحدان و حتی رقبای جمهوری‌خواه وی شد اما برخی از چهره‌های حزب دموکرات ایالات متحده از این اقدام وزارت دادگستری آمریکا حمایت کردند.
کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کالیفرنیا، صدور این کیفرخواست را یک بی وجدانی خواند و در پیامی که در حساب کاربری خود در توئیتر منتشر کرد، نوشت: در کنار رئیس جمهور ترامپ در برابر این بی‌عدالتی بزرگ می‌ایستم. ران دسانتیس فرماندار فلوریدا و رقیب اصلی ترامپ در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه در سال ۲۰۲۴ نیز از صدور این کیفرخواست به عنوان اجرای نابرابر قانون یاد کرد و گفت: به نظرم مقامات دولت در تعقیب ترامپ دچار بیش‌فعالی شده و در این کار بیش از حد از خود غیرت به خرج می‌دهند اما برخی دیگر از نامزدهای جمهوری‌خواه ریاست جمهوری مانند مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق و نیکی هیلی فرماندار سابق کارولینای جنوبی تاکنون در مورد صدور این کیفرخواست از خود عکس‌العملی نشان نداده‌اند.

رئیسی در سفر به استان آذربایجان شرقی تاکید کرد:

گروه سیاسی: سید ابراهیم رئیسی که در قالب دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی، به استان آذربایجان شرقی سفر کرده است، امروز (پنجشنبه، ۱۸ خرداد) در جشن کارگری احیای ۲۲۰ واحد تولیدی صنعتی آذربایجان شرقی که در کارخانه ماشین سازی تبریز با تقدیر از دست اندرکاران احیای این واحدها و به خصوص احیای کارخانه ماشین سازی برگزار شد، گفت: این مجموعه به دست توانای کارگران و مهندسان گرامی امروز تولید بسیار بالایی دارد.
وی خطاب به کارگران زحمتکش کارخانه ماشین سازی، افزود: تلاش‌های شما در عرصه تولید نشان می‌دهد که انسان‌های با اراده‌ای هستید و دستان توانایی دارید که جای تقدیر دارد. وی تاکید کرد: مجموعه ماشین سازی یک کار زیرساختی برای صنعت می‌کند. صنعت ما به چنین مجموعه‌ای نیاز دارد. رئیسی خطاب به کارگران با بیان این‌که با قوت برای تجهیز این مجموعه تلاش کنید، گفت: این کارخانه از بخش خصوصی گرفته شده است، اگر این بخش خصوصی توانا بود، می‌توانست به درستی خصوصی سازی کند، آورده خود را برای توسعه کارخانه خرج کرده و نیروهای توانمند را به کار بگیرد اما آنچه که اتفاق افتاد متفاوت بود و فقط آمده بود تا کارگران بیشتری را بیکار و ماشین آلات را از کار بیندازد و از ماشین سازی فقط یک زمین بماند.
وی افزود: قرارمان این بود که خصوصی سازی باعث افزایش اشتغال، تولید، علم و فناوری شود و به صنعت و تولید کمک کند. وی با اشاره به بازدید قبلی خود از مجموعه ماشین سازی، ادامه داد: خرسند هستم که چهره کارگران این بار بسیار متفاوت است. از شما کارگران زحمتکش تشکر می‌کنم چرا که با اراده شما این کار توانست انجام بگیرد و بنده و امثال من باید خدمتگزاری خودمان را انجام دهیم.
رئیس جمهور با اشاره به بازدید از غرفه تولیدات شرکت‌های احیا شده در این مراسم، اظهار کرد: برخی از این کارخانجات و واحدهای تولیدی حتی تا ۳۰۰نفر کارگر را خدمت گرفته‌اند و مهم این بود که همگی می‌گفتند هنوز در آغاز راه بوده و قصد دارند خط تولید خود را افزایش داده و کارگران به اشتغال گرفته را چند برابر کنند و با کمک دولت، می‌توانند محصولات بهتر و بیشتری را با امکانات دریافتی عرضه کنند.
وی افزود: آنچه که امروز شهدا و سرداران بزرگی چون شهید باکری‌ها به ما آموختند آن است که ما می‌توانیم. دیروز سنگر ما در مقابل رژیم صدامی بود و اما امروز سنگر ما، کارخانه‌ها و صنایع در تبریز و جای جای کشور است. دشمن نمی‌خواهد که تولید، درآمد، اشتغال، استقلال و اقتصاد مقاومتی در کشور داشته باشیم و روی پای خود بایستیم بلکه می‌خواهد بیکاری در کشور ما باشد اما ملت ما در تبریز، آذربایجان و کشور اراده کرده‌اند تا مستقل زندگی کند و با لطف خدا امروز می‌گوییم که ما می‌توانیم.
وی خطاب به کارگران گفت: شما نشان دادید که هم دانش پایه و هم فناوری پایه را دارید و دانایی را به توانایی ضمیمه می‌کنید.
اگر دانایی به توانایی ضمیمه شود، محصولش می‌شود همان ماشین تولیدی که امروز زیرساخت صنعت کشور را تامین می‌کند. رئیسی با اشاره به تعداد کارگران استان آذربایجان شرقی افزود: واحدهای تولیدی استان و کشور نیازمند مساعدت دولت هستند از سویی محصولات استاندارد قابل ارائه در منطقه و بسیاری از کشورها را تولید می‌کنند که بسیاری از کشورها مشتاق دریافت این محصولات بوده و متقاضیان صنایع بسیاری در منطقه برای این محصولات وجود دارد.