پروژه احداث نیروگاه شهدای ویس تسریع شود
استاندار خوزستان با اشاره به نقش حیاتی و مهم نیروگاه رامین اهواز در تامین برق مورد نیاز مردم و صنایع خوزستان بر تسریع و اتمام پروژه احداث نیروگاه شهدای ویس تاکید کرد. علی اکبر حسینی محراب در حاشیه بازدید از نیروگاه رامین اظهار کرد: در بازدید انجام شده آخرین اقدامات و وضعیت واحدهای تولید برق نیروگاه رامین مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: تجربه و تخصص کارکنان نیروگاه رامین سرمایه ای ارزشمند در صنعت برق کشور است و امیدواریم با تکیه بر همین پتانسیل شاهد رفع محدودیت های تولید و بازسازی و نوسازی تجهیزات نیروگاهی و ارتقاء سطح تولید برق در نیروگاه رامین باشیم. استاندار خوزستان گفت: نقش نیروگاه رامین در تولید و پایداری انرژی برق و گذر از پیک مصرف برق در تابستان سال جاری بسیار مهم و حیاتی است. در این زمینه کلیه مدیران وزارت نیرو و مسئولان استان باید در جهت رفع محدودیت ها و موانع تولید این نیروگاه تلاش کنند. حسینی محراب عنوان کرد: پیگیری جدی و تسریع در اتمام پروژه احداث نیروگاه شهدای ویس از وزارت نیرو یکی از مهمترین برنامه های کاری ما است که باید اجرایی شود. با احداث این نیروگاه شاهد پایداری شبکه برق خوزستان و اشتغالزایی مطلوبی در شهرستان باوی خواهیم بود.
روند گازرسانی به نقاط مرزی شتاب گرفت
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: روند گازرسانی به نقاط مرزی در دو سال گذشته و در چارچوب تلاشهای دولت سیزدهم بهمنظور تحقق شعار عدالتمحوری شتاب گرفته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: شرکت ملی گاز ایران و مجموعه وزارت نفت همسو با برنامههای دولت سیزدهم تلاش دارند وظایفشان بهویژه برای تحقق شعار عدالتمحوری را که از شعارهای اصلی و کلیدی این دولت است بهخوبی انجام دهند. وی افزود: این مهم همانطور که شاهدیم در دو سال گذشته و از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم، جامه عمل پوشیده است. معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه مردم استان آذربایجانغربی در طول عمر نظام جمهوری اسلامی و بهویژه در دوران دفاع مقدس، خدمات ارزندهای به نظام داشتهاند، ادامه داد: اکنون در این استان عملیات گازرسانی به بیش از 550 روستا در حال اجراست. چگنی همچنین با اشاره به برنامههای سفر خود به آذربایجانغربی گفت: امروز گاز به 50 روستا و 31 واحد صنعتی رسید، همچنین عملیات گازرسانی به 120 روستا را نیز آغاز کردهایم. وی با اعلام اینکه عملیات گازرسانی به شهر قطور نیز از امروز آغاز میشود، تصریح کرد: طبق پیشبینی همکاران بنده، ظرف یک سال آینده این شهر گازدار میشود.
زیان اقتصادی عربستان از کاهش تولید نفت
صندوق بینالمللی پول پیشبینی کرد رشد اقتصادی عربستان سعودی در سال میلادی جاری، به دلیل کاهش تولید نفت، به ۲.۱ درصد کاهش پیدا می کند. به گزارش ایسنا، پیشبینی جدید صندوق بینالمللی پول از رشد اقتصادی عربستان در سال ۲۰۲۳، کمتر از نرخ ۳.۱ درصد است که این وامدهنده جهانی در ماه مه پیشبینی کرده بود و پس از آن روی میدهد که ریاض چهارم ژوئن، با اعلام کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز، بازارها را غافلگیر کرد. اما صندوق بینالمللی پول در بیانیهای اعلام کرد: پیشبینی میشود روند رشد غیرنفتی عربستان سعودی قوی بماند. در ادامه این بیانیه آمده است: هرچند کاهش تولید اوپک پلاس که در آوریل سال ۲۰۲۳ اعلام شد، مجموع رشد واقعی اقتصاد عربستان سعودی را به ۲.۱ درصد در سال میلادی جاری کاهش میدهد اما انتظار میرود رشد غیرنفتی در سال ۲۰۲۳، به پنج درصد رسیده و تحت تاثیر هزینه مصرفی قوی و شتاب در اجرای پروژهها که تقاضا را تقویت میکند، پتانسیل بالایی داشته باشد. عربستان سعودی سال میلادی گذشته، درپی قیمت بالای نفت که باعث شد این کشور برای نخستین بار در حدود یک دهه اخیر، مازاد بودجه پیدا کند، نرخ رشد اقتصادی ۸.۷ درصد را تجربه کرد. درآمدهای نفتی این کشور در سال میلادی گذشته، به ۳۲۶ میلیارد دلار رسید.
شوک روسیه به اوپک
صادرات نفت روسیه از طریق دریا، همچنان بالا مانده و جدیدترین میانگین چهار هفتهای نشان میدهد که ارسال محمولههای نفت این کشور افزایش پیدا کرده است. به گزارش ایسنا، دادههای مربوط به صادرات نفت روسیه در هفتههای اخیر، هیچ گونه کاهشی را نشان نداده و برعکس، از افزایش صادرات نفت روسیه از طریق دریا حکایت داشته و متحدان روسیه در اوپک پلاس را از عدم پایبندی مسکو به توافق محدودیت عرضه، به شدت خشمگین کرده است. آمار رصد نفتکشها که توسط بلومبرگ بررسی شد، نشان میدهد در چهار هفته منتهی به چهارم ژوئن، میانگین صادرات چهار هفتهای نفت روسیه از طریق دریا، به ۳.۷۳ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۳.۶۸ میلیون بشکه در روز در دوره قبلی، افزایش پیدا کرده است. جولیان لی از بلومبرگ نوشت: صادرات نفت روسیه ۱.۴ میلیون بشکه در روز بالاتر از سطح صادرات در پایان سال ۲۰۲۲ بوده و بیشتر از میزان نفتی است که بتوان به کاهش تولید پالایشگاهی نسبت داد یا واردات آن از طریق خط لوله به آلمان و لهستان متوقف شده است.
گروه انرژی: برای هر یک ساعت فعالیت نیروگاه ۱۵۰۰ مگاواتی حدود ۱۲۰ هزار دلار معادل ۶ میلیارد تومان هزینه میشود و بر این اساس در هر کشوری با اجرای طرحهای مدیریت مصرف و صرفه جویی از احداث یک نیروگاه مازاد با توان تولید ۱۲۰۰ مگاوات برق جلوگیری میشود. به گزارش «تجارت»، با صرفهجویی در صنعت برق ذخیره مالی مناسبی صورت میگیرد، بهطوری که از ۱.۵ میلیارد دلار هزینه احداث نیروگاه، با احتساب ساعات فعالیت مفید این نیروگاه به صورت سالانه حداقل ۷۰۰ میلیون دلار معادل ۳۵ هزار میلیارد تومان در این کشور صرفه جویی رقم خواهد خورد.
بر اساس همین اصل مهم در بسیاری از کشورهای جهان شاهد مدیریت مصرف برق در کل طول سال به ویژه در ایام اوج بار مصرف هستیم و دولتها تلاش میکنند با روشهای مختلف از جمله ارائه پاداش و یا جریمه شهروندان خود را به صرفه جویی در مصرف انرژی برق ترغیب کنند. به طور مثال در کشور آمریکا که سالانه ۱۵ تا ۲۰ دوره اوج مصرف وجود دارد، در ایام اوج مصرف تعرفه برق تا سه برابر قیمت تمام شده (۱۰ سنت برای هر کیلو وات ساعت) افزایش مییابد تا از این طریق اولاً تلاش شود مصرف مشترکان کاهش پیدا کند و ثانیاً مشترکان پر مصرف هزینه بیشتری بابت مصرف برق پرداخت کنند تا شرکتهای تولید کننده برق متضرر نشوند. موضوع دریافت قیمت تمام شده تولید برق از مشترکان (هر کیلووات ساعت ۵۰۰۰ تومان) و جریمه مشترکان پر مصرف در بسیاری از کشورهای جهان در حالی است که در ایران استراتژی ارائه پاداش با هدف ترغیب مشترکان به صرفهجویی مورد تأکید است و تلاش میشود از این مسیر مشترکان بخش خانگی مصرف خود را کاهش دهند. در همین راستا در دو سال اخیر موضوع مدیریت مصرف برق از طریق ارائه پاداش در کنار سایر برنامهها مورد تأکید و توجه ویژه قرار گرفت و در تابستان سال گذشته ارائه پاداش ۴ برابری و در سال جاری طرح ارائه پاداش ۲۰ برابری صرفهجویی بخش خانگی به اجرا در آمد. اجرای این طرح و طرحهای مشابه در بخشهای دیگر از آن جهت اهمیت دارد که بدانیم ظرفیت عملیاتی تولید برق ایران در اوج بار چیزی حدود ۶۰ هزار مگاوات است و اگر مدیریت مصرف در این رابطه صورت نگیرد، برای جلوگیری از خاموشی و به تبع آن تأمین نیازهای مازاد به دهها میلیارد دلار اعتبار و ساخت چندین نیروگاه جدید نیاز است که نه به لحاظ اقتصادی و نه به لحاظ زیست محیطی توجیه منطقی ندارد. در مقابل مشارکت شهروندان در اجرای طرحهای مدیریت مصرف و صرفهجویی نه تنها به واسطه سوخت مورد نیاز کمتر در نیروگاهها پیامدهای مثبت زیست محیطی به همراه دارد، همچنین به واسطه کاهش نیاز کشور به احداث نیروگاه جدید به اقتصاد کلان کشور کمک شایانی میکند. در این حالت و با فرض کاهش ۴ درصدی مصرف برق تنها در بخش خانگی امکان صرفهجویی ۱۲۰۰ مگاوات برق معادل ظرفیت یک نیروگاه. ۱۵۰۰ مگاواتی ایجاد خواهد شد که معنای دیگر آن بی نیازی از احداث نیروگاهی مازاد به ارزش حدودی یک و نیم میلیارد دلار خواهد بود.
نیروگاههای کشور آماده گذر از تابستان
صنعت برق حرارتی در طول سال ۱۴۰۱ علاوه بر احداث واحدهای نیروگاهی جدید برنامه ارتقای ۱۰۳۵ مگاواتی توان عملی نیروگاههای موجود را در دستور کار قرار داده بود که این مهم در موعد مقرر محقق شد. در پروسه اجرای این برنامه فرایند ارتقای واحدهای گازی به روش Maptune + EMS منجر به افزایش ۴۸۱ مگاواتی توان عملی ۱۷۱ واحد نیروگاهی شد. همچنین در این مدت نصب سیستم خنککاری هوای ورودی توربینهای گازی به روش مدیا ارتقای ۱۵۰ مگاواتی توان ۱۰ واحد نیروگاهی را به دنبال داشته است. از دیگر پروژههای پیشبینی شده در این بخش افزایش توان واحدهای گازی به روش IGV+بوده که پیادهسازی این طرح موجب ارتقای ۱۳۶ مگاواتی توان ۴۷ واحد نیروگاهی شد. از سوی دیگر طی یکسال اخیر ارتقای ۱۲۶ مگاواتی توان عملی ۴۴ واحد نیروگاهی نیز از طریق افزایش تولید بلوک سیکل به روش HRSG additional firing پیادهسازی شده است. از سوی دیگر در این مدت نصب سیستم خنککاری هوای ورودی توربینهای گازی به روش تراکم مرطوب موجب افزایش ۹۰ مگاواتی شش واحد نیروگاهی شده و ارتقای توربینهای گازی به روشهای MAP۲B، CT۶۰ در این بازه زمانی ارتقای ۱۳۰ مگاواتی توان عملی هشت واحد نیروگاهی را در پی داشته است. همچنین از ابتدای مهرماه سال گذشته به منظور تامین برق پایدار پیک تابستان امسال حدود ۱۰۷ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۶۲ هزار مگاوات از این برنامه آغاز شد که در حال حاضر ۵۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات از برنامه شروع شده در این بخش به پایان رسیده است.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری از نوسازی و افتتاح ۳۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تا پایان سال خبر داد و گفت: ۱۰ هزار واحد مسکونی در هفته دولت در بافت فرسوده به بهرهبرداری خواهد شد. محمد آیینی با اشاره به بسته تشویقی وزارت راه و شهرسازی، مشارکت شهرداری و تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای نوسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده، اظهار کرد: ۳۰ درصد از جامعه هدف ما هنوز از بستههای تشویقی در نظر گرفته شده برای نوسازی بافت فرسوده اطلاع ندارند. وی افزود: بر همین اساس از رسانهها انتظار میرود نسبت به آشنایی این جامعه که مردم و سازندههای مسکن هستند، اطلاع رسانی کرده و آنها را با حقوق خود و بستههای تشویقی در راستای نوسازی مسکن در بافت فرسوده آشنا کنند.
یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بخشی از تقاضا در بازار مسکن به نیاز برنمیگردد بلکه مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه خود به خرید مسکن روی آورده اند. به گزارش تجارت از ایسنا ؛ مجتبی یوسفی درباره ضعیت بازار مسکن در آستانه فصل جابجایی ها و راهکارهای کنترل این بازار، بیان کرد: کنترل بازار مسکن تنها دو راهکار دارد؛ یک راهکار بلند مدت که حمایت از ساخت مسکن است که باید چه از مردم و چه از انبوه سازان برای ساخت مسکن حمایت شود. همچنین باید منابع مالی لازم برای ساخت مسکن تامین شود و زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن فراهم شود. وی گفت: راهکار کوتاه مدت برای کنترل بازار خرید و فروش و اجاره بهای مسکن نیز این است که سوداگران را از بازار مسکن بیرون کنیم؛ این موضوع با گرفتن پایه های مالیاتی محقق خواهد شد و باید از ابزارهای مالیاتی استفاده شود.
کاهش قیمت تمام شده مسکن
با افزایش عرضه زمین
کارشناس مسکن گفت: با افزایش عرضه زمین ما شاهد کاهش قیمت مسکن و اجرایی شدن مجدد فرهنگ ایرانی اسلامی خواهیم بود. به گزارش تجارت از باشگاه خبرنگاران، غلامی گفت: گرچه طی چند سال گذشته استفاده از فناوری های نوین در حوزه مسکن افزایش یافت، اما در این خصوص هنوز با استاندارهای جهانی فاصله بسیار زیادی داریم. به گفته او، بانک ها در پرداخت تسهیلات به ویژه در حوزه نهضت ملی مسکن باید همکاری ها خود را افزایش دهند تا شاهد تسریع در روند اجرای پروژهها باشیم. این کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه افزایش عرضه زمین خود زمینه اجرای پروژه های ویلایی سازی و ساخت یک طبقه سازی می شود، افزود: دولت باید عرضه زمین را در این بخش افزایش دهد و از سوی دیگر با تامین زیرساخت های لازم اقدامات و هماهنگی لازم را برای سازندگان جهت ساخت مسکن فراهم کند. او ادامه داد: استفاده از ظرفیت های صنعتی سازی و فناوری های نوین خود می تواند زمینه ساز دور شدن از سنتی سازی و همچنين کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن به ویژه پروژه های نهضت ملی مسکن شود.
منفعت اقتصادی از توسعه حملونقل دریایی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه «اقتصاد دریامحور» امری نوین، بکر و اشتغالآفرین است، گفت: توسعه حملونقل دریایی میتواند چهره اقتصادی کشور را تغییر دهد.
به گزارش تجارت به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، رضا تقیپور انوری با بیان اینکه بنادر یکی از زیرساختهای اصلی و پیشران اقتصاد کشور به شمار میروند، اظهار داشت: حرکت بنادر به سمت نسل سوم و چهارم به عنوان یک جاذبه مالی برای فعالان اقتصادی و تجار به شمار میروند تا با استفاده از مزیت کاهش مدت زمان انتقال کالا، کاهش هزینه تمام شده و ایمنی بیشتر از حملونقل دریایی به بهترین شکل استفاده کنند. وی ادامه داد: اقتصاد دریامحور فرصتی بکر، جدید و اشتغالآفرین است و توسعه حملونقل دریایی، میتواند چهره اقتصادی کشور را تغییر دهد.
گروه راه و مسکن: راهآهن بستان آباد- خاوران به ارزش ۶۰ هزار میلیارد ریال که اتصال ریلی ایران به اروپا را میسر میسازد، به عنوان «سبزترین» راه آهن کشور با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید. این در حالی است که افتتاح این پروژه ریلی مهم کشور با همت و تلاش دولت سیزدهم پس از وقفهای ۲۳ ساله به سرانجام رسید. به گزارش «تجارت» روز گذشته همزمان با سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرغی، مسیر ریلی بستان آباد - تبریز و ایستگاه خاوران به بهره برداری رسید. اهمیت استراتژی خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز به گونهای است که این خط بخشی از کریدور تراسیکا ( سیستم حملونقل ترکیبی در منطقه آسیای مرکزی، قفقاز و اروپای شرقی) است که با عبور از مشهد، تهران، میانه، تبریز، جلفا و رازی از طریق ترکیه به اروپا وصل می شود.
بهره برداری از مهمترین پروژه ریلی ایران در دولت سیزدهم
رئیسجمهور در این مراسم با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه ویژه به آسایش و رفاه مردم، بر اهتمام دولت برای تحقق این مهم تاکید کرد و گفت: این پروژه یکی از مهمترین طرحهای ریلی کشور بود که به سرانجام رسید. آنطور که ایرنا نوشته است؛ احداث این مسیر ریلی یکی از مطالبات مردم استان آذربایجان شرقی در دور دوم سفرهای استانی بود که با همت و تلاش دولت پس از وقفهای ۲۳ ساله به سرانجام رسید. رئیسی ضمن ابراز خرسندی از تحقق وعده دولت به مردم آذربایجان شرقی افزود: اینکه سفر زیارتی مشهد مقدس به عنوان نخستین مقصد این مسیر ریلی انتخاب شده و مسافران آن نیز خانواده معظم شهدای دفاع مقدس، مدافعین حرم، مدافعین امنیت و سلامت هستند نیز به برکات آن خواهد افزود.
راه آهن میانه- تبریز سبزترین طرح ریلی کشور
همچنین وزیر راه و شهرسازی در آئین افتتاح راهآهن بستان آباد - تبریز و ایستگاه خاوران تبریز با بیان اینکه راه آهن میانه- تبریز سبزترین طرح ریلی کشور است و در این پروژه تمامی مسائل زیست محیطی رعایت شده؛ گفت: در این پروژه از ریل تمام ایرانی استفاده شده و تمام زیرساختها با ظرفیت دو خطه شدن نیز احداث شده است. به گزارش مهر، مهرداد بذرپاش با بیان اینکه تلاش میکنیم ایستگاه خاوران به ایستگاه مرکزی راه آهن تبریز متصل شود، افزود: با اتصال این ایستگاه به ایستگاه قدیمی تبریز زنجیره شرقی به غربی تکمیل میشود و از سرخس تا مرز جلفا ادامه مییابد. وی اظهار کرد: مقرر شده با برنامهریزی و زمان بندی، بخش اعظم حمل و نقل مسافر به این مسیر منتقل و تردد مسافری ریلی از این مسیر انجام شود و از ظرفیت مسیر قبلی بیشتر برای حمل و نقل بار و ترانزیت استفاده میشود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت ژئوپولتیک ایران در حوزه حمل و نقل گفت: توسعه زیرساختها بدون توسعه حمل و نقل ریلی امکان پذیر نبوده بنابراین سیاست توسعه زیرساختهای حمل و نقل از اولویتهای این وزارتخانه است. بذرپاش با بیان اینکه کشورها برای مشارکت در تکمیل کریدورها و زنجیرهها ابراز تمایل دارند ادامه داد: تکمیل این کریدورها و استفاده از ظرفیتهای ارزآوری آنها، ثروت آفرینی بیشتری از نفت به ویژه برای آینده سرزمین و فرزندان ما به دنبال خواهد داشت.
کاهش مصرف سوخت با بهره برداری راه آهن تبریز
همچنین در این مراسم، میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن کشورگفت: با بهره برداری از مسیر ریلی جدید تبریز شاهد کاهش چشمگیر مصرف سوخت خواهیم بود. پیش از افتتاح راه آهن تبریز ما شاهد دور زدن مسیر ریلی از سمت دریاچه ارومیه بودیم اما اکنون با بهره برداری از راه آهن بستان آباد_ خاوران شاهد کاهش ۴ساعته طول مسیر و مستقیم شدن این مسیر هستیم. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی با بهره برداری از این مسیر ما شاهد کاهش مصرف سوخت به ازای هر نفر ۲۰ سی سی گازوئیل هستیم که معادل مصرف سوخت یک روز در کشور است. او افزود: با بهره برداری از این مسیر ریلی کریدور ترانزیتی کشور از شرق به غرب کشور تکمیل می شود. با افتتاح مسیر ریلی بستانآباد_خاوران در جریان سفر استانی رئيس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، حلقه مفقوده محور ریلی مستقیم تهران_تبریز تکمیل میشود.
در همین رابطه معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برآوردها حاکی از آن است که درآمد سالانه با افتتاح راه آهن تبریز به ۷۰۰ میلیارد تومان برسد. خیراله خادمی، افتتاح راه آهن بستان آباد-خاوران را یکی دیگر از اقدامات در راستای تکمیل شبکه حمل و نقل کشور با اتصال مراکز استانها به این شبکه و اتصال آن به کشورهای همسایه دانست و گفت: این مسیر ریلی علاوه بر کاهش ۱۱۴ کیلومتر از مسیر و ۴ ساعت از زمان سفر موجب کاهش آلودگیهای زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال به همراه ارتقا شاخصهای حمل و نقل ریلی میشود. او ادامه داد: با احداث این پروژه برای ۱۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده و میزان صرفهجویی مصرف سالانه سوخت در این پروژه ریلی ۱۰۰ میلیون لیتر است که تاثیر آن در کاهش آلایندههای هوا ۵ هزار تن در سال برآورد شده است. وی تاکید کرد: با افتتاح این خط آهن اتفاق مهم دیگری در عرصه ریلی کشور نهایی شده است و با توجه به مزایای حمل و نقل ریلی نسبت به جادهای پیش بینی میشود، سالانه ۱ میلیون نفر مسافر و ۲ میلیون تن بار از این مسیر جا به جا شود و در سال بیستم بهره برداری این رقم به جا به جایی ۴ میلیون نفر مسافر و ۱۴ میلیون تن بار در سال برسد که درآمد حاصل از آن ۷ هزار میلیارد ریال سالانه برآورد میشود.
اتصال ریلی ایران به اروپا میسر شد
برپایه این گزارش این پروژه با هدف کاهش مسافت ریلی تبریز - تهران به طول ۱۱۴ کیلومتر، کاهش زمان سفر تبریز - تهران به مدت چهار ساعت برای قطارهای مسافری و پنج ساعت برای قطارهای باری، افزایش سرعت سیر به ۱۲۰ کیلومتر برای قطارهای باری و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری، عبور مسیر از مناطق کم عارضه تر از مسیر موجود میانه – مراغه - تبریز که عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می کند و قابلیت برقی شدن خط آهن تهران – تبریز و کاهش آلایندگی محیط زیست اجرا شده است.
سه هزار میلیارد تومانی برای ساخت و تکمیل خط آهن میانه - تبریز در حد فاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران هزینه شده است که از این میزان اعتبار یک هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم صرف شده است.طولانی ترین تونل راهآهن کشور در راه آهن بستان آباد- خاوران قرار دارد و در ساخت سازههای این محور روشهای نوین با استفاده از ابزار و امکانات بومی و دانش مهندسین ایرانی به کار رفته که در نوع خود مثال زدنی است؛ احداث پل قوسی باسمنج به طول یک کیلومتر با استفاده از روش پیشرانی تدریجی یکی از روشهای اجرایی است که برای اولین بار در احداث پلی در قوس استفاده شده است.