افزایش قیمت در کالاهای اساسی مصداق گران‌فروشی است

سخنگوی دولت تصریح کرد: افزایش قیمت در کالاهای اساسی که با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی که تا به این لحظه از سوی دولت بدون تغییر اختصاص می‌یابد، مصداق تخلف گران‌فروشی است. وزارت کشاورزی و سازمان تعزیرات باید با تشدید نظارت بر مراکز تأمین و تولید و توزیع کالاهای اساسی با این تخلفات برخورد قانونی کنند.
بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره تعامل دولت با مجلس آینده گفت: این دولت در طول دوره گذشته تعامل خوبی با مجلس یازدهم داشت. در ادواری شاهد بودیم رئیس جمهور وقت حتی مصوبات مجلس را جهت ابلاغ به دلیل اختلافاتی که داشت، امضا نمی‌کرد اما همین مسیر تعاملی دولت با مجلس دوازدهم نیز ادامه خواهد یافت.
وی تاکید کرد: همگرایی و همدلی برای حل مشکلات اساسی و روز مثل معیشت مردم، سفره مردم، مهار تورم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود. امیدواریم تعامل بسیار خوب و سازنده‌ای با مجلس دوازدهم مشابه مجلس یازدهم و حتی بهتر از آن داشته باشیم. تلاش می‌کنیم با اولویت‌بخشی به بررسی لوایح  در مجلس زودتر به نتیجه نهایی برسیم و رویکرد ملی را به جای رویکرد محلی - در برخی موارد - جایگزین کنیم. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، گفت: ملت بزرگ ایران با وجود تحریم‌ها در حجم تجارت خارجی رکوردشکنی کرده و نزدیک ۱۵۰ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی ایران در سال گذشته بوده است.

 

تغییر وضعیت منطقه بعد از تنبیه رژیم صهیونیستی

رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران به مناطق حساس و پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی تغییر کرده است. سرلشکر محمد باقری در آیین رونمایی از طرح جامع دانشگاه عالی دفاع ملی که با حضور مقامات لشکری و کشوری برگزار شد، با تاکید بر اینکه در شرایط حساس کنونی منطقه، دانشگاه عالی دفاع ملی باید شرایط آینده کشور و منطقه را مورد بررسی قرار دهد، گفت: وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران به مناطق حساس و پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی تغییر کرده است. وی پیروزی‌های رزمندگان اسلام را در عملیات وعده صادق که پاسخ محکمی به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی انجام گرفت تبریک گفت و تصریح کرد: این پاسخ با نشان دادن اراده ملی علیه رژیم رقم خورد و تاثیرات راهبردی را بحمدالله درسطح منطقه و جهان داشت. سرلشکر  باقری افزود: نیروهای مسلح، احتمالات و سناریوها را در سطح عملیاتی مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار می‌دهند و دانشگاه عالی دفاع ملی باید در سطح راهبردی این موضوعات را مورد توجه خود قرار دهد. وی همچنین گفت: دانشگاه عالی دفاع ملی به عنوان عالی‌ترین دانشگاه نیروهای مسلح که مسئولیت تربیت فرماندهان و مدیران عالی نیروهای مسلح و همچنین مدیران عالی کشوری را در مباحث راهبردی بر عهده دارد و در مسیر رشد و ارتقاء قرار گرفته‌ است.

بانک مرکزی در پایان سال ۱۴۰۲ به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکری گفت: بانک مرکزی درتخصیص ارز به دارو در سال گذشته اشکالاتی داشت که در پایان سال توانست به تعهدات خود عمل کند.
به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر درباره گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص کمبود دارو گفت: علاوه بر جلسات صحن علنی مجلس برای بررسی علل کمبود دارو بنده نیز جلسات جداگانه‌ای با بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان داشتم. وی ادامه داد: بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و درمان درباره دارو مسئولیت دارند. بانک مرکزی برای اختصاص ارز دارو در اواخر بهار و ابتدای تابستان اشکالاتی داشت که باعث ایجاد مشکلاتی در توزیع دارو شد منتها در پایان سال گذشته توانست به تعهدات خود عمل کند.
حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۲۳۴ در تذکری بیان کرد: مجلس شورای اسلامی چهار جلسه نظارتی درباره دارو برگزار کرد اما هنوز مشکل گرانی و کمبود دارو حل نشده است. آخرین جلسه در ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۲ بود که فرصت دو ماهه‌ای به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داده شد.
وی اضافه کرد: بنا بود ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه‌ها و ۳۰ درصد را بیمار بپردازد که این اتفاق رخ نداده و تقریبا پرداختی از جیب بیمه و بیمار نصف نصف است. بیشترین اشکال هم به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بر می‌گردد. این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: بانک مرکزی منابع ارزی را برای دارو تامین نکرد. سازمان برنامه و بودجه هم ۷۰ همت طلب دارو را پرداخت نکرده، سازمان تامین اجتماعی هم طلب دانشگاه علوم پزشکی را نپرداخته است؛ علی‌رغم اقدام معقول مجلس شورای اسلامی همچنان مشکلات مردم حل نشده و باید چاره‌ای اندیشید.

روزنامه آمریکایی: ترکیه احتمالا به زودی اس-۴۰۰ را عملیاتی می‌کند
بر اساس گزارش روزنامه «بیزنس اینسایدر»، ترکیه احتمالا در حملاتی که برای تابستان آتی علیه مواضع حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) برنامه‌ریزی کرده برای اولین بار سامانه پدافند ضدهوایی اس-۴۰۰ را در یک عملیات مورد استفاده قرار می‌دهد. به گزارش ایسنا، روزنامه «ترکیه» اوایل ماه جاری میلادی گزارش کرد سامانه اس-۴۰۰ که ترکیه در سال ۲۰۱۹ آن را به رغم سرزنش‌های واشنگتن دریافت کرد احتمالا در مرز این کشور برای مقابله با پهپادهایی که به دست شبه نظامیان پ.ک.ک رسیده‌اند مستقر خواهند شد. اما این سامانه برای مقابله با تهدیدهایی بزرگتری نسبت به پهپادها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیزینس اینسایدر با اشاره به اینکه این سامانه برای سرنگون کردن موشک‌های کروز و بالستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد از احتمال تشدید تنش‌ها میان ترکیه و دیگر متحدان در ناتو که همچون آمریکا از خرید این سامانه توسط آنکارا خشمگین هستند، خبر داد. ترکیه برای خرید اس-۴۰۰ معامله‌ای به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار منعقد کرد. با این وجود این معامله خیلی بیشتر از این رقم برای ترکیه هزینه ایجاد کرد و این کشور حدود ۹ میلیارد دلاری که می‌توانست از محل ساخت بیش از ۹۰۰ قطعه برای زنجیره جهانی تولید جنگنده‌های اف-۳۵ کسب کند را از دست داد. واشنگتن با استناد به نگرانی درباره احتمال دستیابی تکنیسین‌های روسیه به داده‌هایی که باعث آسیب دیدن قابلیت رادارگریزی این جنگنده می‌شوند، خرید اف-۳۵ را برای ترکیه ممنوع کرد.
ترکیه در ضمن تحمل این مجازات‌ها هرگز سامانه اس-۴۰۰ را عملیاتی نکرده بود. مقام‌های آمریکایی در پی تحویل این سامانه به ترکیه، خطاب به این کشور نسبت به «فعال‌سازی» سامانه هشدار دادند. ترکیه اواخر ۲۰۱۹ اقدام به تست جنگنده‌های اف-۱۶ و اف-۴ خود در برابر رادار اس-۴۰۰ کرده بود. واشنگتن اکتبر ۲۰۲۰ اعلامیه آنکارا درباره اینکه این سامانه را مورد آزمایش قرار می‌دهد محکوم کرد. به نوشته بیزنس اینسایدر از بعد از آن نشانه‌ای تاکنون از این که اس-۴۰۰ های ترکیه در وضعیت عملیاتی قرار گرفته‌اند وجود نداشت. «خلوصی آکار»، وزیر دفاع سابق ترکیه در نوامبر ۲۰۲۲ گفت آنکارا «هیچ مشکلی با اس-۴۰۰ ندارد» و این سامانه «مستقر و آماده برای استفاده» است. در صورتی که ترکیه این سامانه را طبق این گزارش در مرز عراق مستقر کند، این به مثابه اولین استفاده عملیاتی آنکارا از این سامانه با گذشت پنج سال بعد از آنکه آن را دریافت کرد، خواهد بود.

چین: انتقاد آمریکا از رابطه تجاری ما با روسیه «ریاکارانه» است
سخنگوی وزارت خارجه چین تلاش‌های آمریکا برای از بین بردن رابطه تجاری روسیه و چین را «ریاکارانه» دانست و گفت کشورش حق ارتباط تجاری معمول با همه کشورها را برای خود محفوظ می‌داند. به گزارش ایسنا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تلاش آمریکا برای قطع ارتباط تجاری پکن و مسکو، آمریکا را به دورویی متهم و این پرسش را مطرح کرد که چرا واشنگتن روابط عادی و معمول چین و روسیه را برنمی‌تابد، اما خود برای اوکراین بسته کمک تسلیحاتی ارسال می‌کند؟ اظهارات این سخنگو پس از آن مطرح شد که وال‌استریت ژورنال گزارش داد واشنگتن در تدارک تحریم‌های مالی علیه بانک‌های چینی است تا پکن را وادار به قطع ارتباط مالی با روسیه کند، زیرا آمریکا نگران است تجارت با چین موجب تقویت تولیدات نظامی روسیه شود. وانگ در این باره به خبرنگاران گفت: «آمریکا از یک‌طرف لایحه حمایت گسترده از اوکراین را ارائه می‌کند و از سوی دیگر، انتقادات بی‌اساسی را علیه تعاملات تجاری و اقتصادی معمول میان روسیه و چین مطرح می‌کند. چنین اقداماتی ریاکارانه و بسیار غیرمسؤولانه هستند.»

مدیرکل آژانس: ایران هفته‌ها با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله دارد

گروه سیاسی:مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با تکرار ادعاهای خود علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند.به گزارش تجارت،رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری آلمانی "دویچه وله" مدعی شد که ایران هفته‌ها و نه ما‌ه‌ها با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله دارد، اما این بدان معنا نیست که ایران در این مدت زمان سلاح هسته‌ای دارد یا خواهد داشت.
وی در این مصاحبه گفت: اگرچه غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به درجه تسلیحات باعث نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران اکنون سلاح هسته‌ای دارد. گروسی ادامه داد: یک کلاهک هسته‌ای کاربردی به چیزهای دیگر مستقل از تولید مواد شکافت‌پذیر نیاز دارد.
وی همچنین با بیان اینکه اهداف ایران نامشخص است گفت: خط‌مشی عمومی ایران این است که این ماده شکافت‌پذیر برای مقاصد پزشکی یا غیرنظامی مورد نیاز است.
این ادعاهای گروسی در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران بارها تأکید کرده‌اند که دکترین هسته‌ای ایران همیشه صلح‌آمیز بوده است و هیچ‌گاه به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود در این خصوص تأکید کرد: دکترین هسته‌ای ایران کاملاً واضح و روشن است و اقدامات صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌دانیم، اساساً سلاح هسته‌ای در دکترین هسته‌ای ایران هیچ جایگاهی ندارد و بارها مواضع ایران دراین‌باره اعلام شده است.
مدیرکل آژانس همچنین با تکرار ادعاهای خود درباره بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن سطح دسترسی را که نیاز است، دریافت نمی‌کند، این موضوع بر گمانه‌زنی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای تهران افزوده است. مسئله بازرسی‌ها در حالی مطرح می‌شود که آژانس 10 برابر بیشتر از دیگر کشورهای عضو "ان‌پی‌تی" بر تأسیسات ایران نظارت دارد. پیشتر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی حجم تأسیسات هسته‌ای ایران را حدود 2 درصد تأسیسات هسته‌ای سراسر جهان دانست و گفت: منطقی نیست بیش از 10 برابر دیگر کشورها، ایران تحت بازرسی قرار بگیرد.
وی در حاشیه شصت و هفتمین کنفرانس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: ایران همکاری خوبی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد. حدود 120 بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم‌اکنون مورد پذیرش و اعتماد ایران هستند و فعالیت جدی دارند. گروسی همچنین در این مصاحبه در واکنش به تنش‌ها بین رژیم صهیونیستی و ایران اظهار داشته که هرگونه تصور حمله به تأسیسات هسته‌ای محکوم است. وی درباره تهدید حملات هسته‌ای گفت: به‌نظرم عادی‌سازی صحبت از تسلیحات اتمی، استفاده از این تسلیحات و دستیابی به تسلیحات اتمی واقعاً اسفناک است. مدیرکل آژانس همچنین با بیان اینکه آژانس همواره از گفتگوها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند، در خصوص مذاکرات ایران و آژانس گفت: آنچه واقعاً به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما و ایران است، زیرا چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد دارم به‌زودی به ایران سفر کنم. او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند. در همین زمینه،حنیف غفاری کارشناس ارشد روابط بین الملل اخیرا در یادداشتی نوشت: رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست دولت‌های جهان در دوبی مدعی شده است: "من  به دیپلماسی در قبال ایران معتقد هستم. همه چیزهایی که درباره ایران می‌گویم واقعیت هستند. ما در اینجا دستور کار سیاسی نداریم. اگر ایران می‌خواهد برنامه هسته‌ای نیروگاهی داشته باشد- که الان دارند- می‌توانند آن را داشته باشند و مشکلی با آن نداریم." مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی این سخنان را در نشست دبی بیان کرده که طی مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+4در دوره جدید، تبدیل به کاتالیزور و عامل به نتیجه نرسیدن نهایی مذاکرات از طریق مفتوح نگاه داشتن پرونده های سیاسی (و کاملاً غیر حقوقی) مطروحه علیه جمهوری اسلامی ایران شد. چندی پیش گروسی صراحتاً از ناکارآمد بودن چارچوب مذاکرات احیای برجام و حتی اصل توافق هسته‌ای سخن گفته  و خواستار پیشبرد مذاکرات بر اساس فرمول ، دستور کار و قالبی جدید ( بخوانید قالب و ساختار مدنظر زوج تل آویو -واشنگتن) شد. این در حالیست که اساساً وظیفه گروسی مشخص کردن چارچوب مذاکرات رفع تحریمها نبوده و نیست! او صرفاً وظیفه راستی آزمایی فعالیتهای هسته ای اعضا را وفق اساسنامه آژانس و بر اساس رویکرد حقوقی (نه سیاسی) بر عهده دارد.
با همه این اوصاف، گروسی در طول سالها حضور خود در آژانس بین المللی انرژی اتمی، بارها از این قواعد مسلم حقوقی و اخلاقی عدول کرده است. گروسی مدعی شده دستور کار سیاسی در روند بررسی فعالیتهای هسته ای ایران ندارد اما درست در بزنگاهها و برهه های زمانی مهم و سرنوشت ساز، تبدیل به مهره سیاسی و پیام آور رد مطالبات بر حق ایران در مذاکرات هسته ای شده است. «حل‌وفصل موضوعات پادمانی»، «ارائه تضمین‌های ذاتی و اعتباری»،«لزوم رفع تحریم‌های بازدارنده در مسیر اجرایی شدن برجام»و ...مواردی محسوب می شوند که گروسی به دستور آمریکا و تروییکای اروپایی وظیفه دارد جلوی تحقق آنها را به عناوین و بهانه های ظاهرا حقوقی بگیرد. مزاحمتهای آژانس در مسیر حل و فصل موانع مذاکرات هسته ای، هم ماهیت فنی و هم سیاسی دارد. در چنین شرایطی اساساً نمی توان بر روی سخنان گروسی در نشست دبی یا هر نشست تشریفاتی دیگر حساب باز کرد. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمان حضور خود در راس معادلات اجرایی این سازمان، به اصلی ترین وظیفه خود یعنی صیانت از حقوق هسته ای اعضای این مجموعه عمل نکرده است. در مقابل، گروسی بازخواست بازیگرانی مانند آمریکا و تروییکای اروپایی را با استناد به نگهداری هزاران سلاح غیرمتعارف هسته ای، شیمیایی و میکروبی از سوی آنها را عامدانه فراموش کرده و صرفاً از اینکه سلاح های هسته ای در برخی نقاط دنیا وجود دارند، ابراز تاسف می کند. او حتی شورای حکام را بابت وادارسازی رژیم اشغالگر قدس مبنی بر پیوستن به ان.پی.تی تحت فشار قرار نمی دهد تا بلکه به این بهانه (عدم عضویت در ان .پی .تی)، بتواند بی تفاوتی آژآنس در قبال رژیمی جعلی که دارای بیش از 200 کلاهک هسته ای می باشد و تهدیدی برای امنیت منطقه غرب آسیا و جهان محسوب می شود را لاپوشانی کند. بهتر است گروسی به جای بازی با کلمات و استخدام جملات کلیشه ای، پاسخگوی اقدامات انجام نشده و مسئولیتهای عمل نشده خود در مسند مدیریت یک سازمان ظاهراً بین المللی باشد.

در گزارشی ارزیابی شد؛

گروه سیاسی:پس از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، مقامات رژیم صهیونیستی به گمان اینکه می‌توانند طی چند روز گروه‌های مقاومت را نابود کنند و در نتیجه غزه را تحت تصرف خود درآورند، دست به یک خودکُشی ناخواسته زدند و طی بیش از نیم‌سال چند شکست راهبردی را متحمل شدند. به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، مقاومت فلسطین به رهبری حماس در سپیده‌دم هفتم اکتبر (۱۵ مهر) عملیات منحصربه‌فردی را با حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین در نزدیکی غزه آغاز کرد و ضمن تصرف پایگاه‌های ارتش اسرائیل، ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفت. کارشناسان این عملیات را یک شکست راهبردی برای رژیم صهیونیستی و ارتش «افسانه‌ای» ادعایی آن ارزیابی می‌کنند. این عملیات باعث آغاز تجاوزات نظامی ارتش رژیم اشغالگر به مناطق مسکونی در نوار غزه شد و دیروز (سه‌شنبه) وارد دویستمین روز خود شده است؛ اما ارتش رژیم صهیونیستی همچنان در دستیابی به اهداف متوهمانه‌اش ناکام مانده است. تصمیم مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی برای حمله به غزه و تحولات ناشی از آن در منطقه با چهار اشتباه راهبردی توسط آن‌ها همراه بوده است. نخستین شکست راهبردی رژیم صهیونیستی عدم پیش‌بینی و اطلاع از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی و به دنبال آن اشتباه اطلاعاتی درباره توان نظامی گروه‌های مقاومت بود که روزبه‌روز و با طولانی‌شدن جنگ بیشتر از قبل نمایان شد.
طی ۲۰۰ روز جنگ و به‌رغم تمامی حملات غیرانسانی علیه غیرنظامیان و به‌ویژه زنان و کودکان در نوار غزه و شهادت بیش از ۳۴ هزار نفر، اما ارتش رژیم صهیونیستی متحمل خسارات و ضربات بی‌سابقه‌ای شده است، تا جایی که خود صهیونیست‌ها ناگزیر به اعتراف به شکست در مقابل مقاومت فلسطین شده‌اند و به همین دلیل بود که روز دوشنبه «آحارون هالیوا» رئیس شعبه اطلاعات نظامی ارتش رژیم اشغالگر «امان» تصمیم گرفت پس از ۳۸ سال حضور در ارتش، استعفای خود را به‌خاطر شکست هفت اکتبر اعلام کند. صهیونیست‌ها در حالی رؤیای «پساجنگ» در غزه و توهم «نابودی» حماس را در سر می‌پروراندند که به‌رغم گذشت ۲۰۰ روز از جنایت در غزه مقاومت همچنان باقدرت در حال ضربه‌زدن به ارتش رژیم اشغالگر است و هر روز تلفات سنگینی به آن وارد می‌کند و گروه‌های مقاومت نیز حملات موشکی و راکتی را از مناطقی که اشغالگران مدعی تسلط بر آن هستند، به اراضی اشغالی انجام می‌دهند. به‌رغم سانسور شدید نظامی، رسانه‌های عبری گزارش‌هایی درباره میزان تلفات ارتش رژیم صهیونیستی منتشر می‌کنند که با آمار و ارقام رسمی مغایرت دارد. دومین شکست راهبردی رژیم صهیونیستی نیز پس از آن صورت گرفت که به‌رغم هشدارهای گروه‌های مقاومت، اما مقامات تل‌آویو تصمیم به ورود زمینی به نوار غزه گرفتند. صهیونیست‌ها با اتخاذ این تصمیم در تحلیل عملیات زمینی دچار اشتباه شدند؛ چراکه گمان می‌کردند می‌توانند به‌راحتی وارد نوار غزه شده و در مدت کوتاهی فرماندهان مقاومت را ترور کرده و در نهایت کار غزه را یکسره کنند.
ارتش رژیم صهیونیستی پس از ورود زمینی به نوار غزه نه‌تنها موفق به دستیابی به این هدف نشد، بلکه حتی نتوانست یک اسیر خود را خارج از توافق تبادل اسرا آزاد کند و حتی چند اسیر آن نیز در حملات خود این رژیم کشته شدند و همین مسئله امروز موجب خشم خانواده‌های اسرا نسبت به تصمیم‌گیرندگان در تل‌آویو شده است تا جایی که خواستار سرنگونی کابینه هستند. سومین شکست راهبردی رژیم صهیونیستی طی نیم‌سال گذشته زمانی رقم خورد که اشغالگران در تحلیل و تصمیمی اشتباه اقدام به هدف قراردادن سفارت ایران در دمشق و نیروهای مستشاری ایران در سوریه کردند.
رژیم صهیونیستی که به دلایل مختلف از جمله بحران‌های تشدید شده اقتصادی و سیاسی داخلی، شکست در مقابل مقاومت، ناکامی در دستیابی به اهداف توهمی جنگ در غزه و ضربات سنگین محور مقاومت به آن در نقطه‌ ضعف قرار گرفته بود، در تقلا برای دستاوردسازی گام برداشت تا با استفاده از آن به‌عنوان خوراک رسانه‌ای، وجهه فروپاشیده بین‌المللی و داخلی خود را بازیابد، اما این اقدام آن نیز نتیجه عکس داشته و شکست راهبردی دیگری را برای آن رقم زد.
صهیونیست‌ها درصدد تلافی ناکامی‌هایشان برآمده و هرازچندگاهی اقدام به حملات تروریستی در عراق، سوریه و لبنان کرده‌اند تا به گمان خودشان شکست‌های سنگین‌شان را جبران کرده و بحران رژیم اشغالگر را صادر کنند.
صهیونیست‌ها ۱۳ فروردین ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی ایران در دمشق را هدف قرار دادند که منجر به شهادت مستشاران نظامی ارشد ایران از جمله سرداران «سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی» و «سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی» شد. این حمله و در پی آن اشتباه درباره حجم پاسخ ایران نیز چهارمین شکست راهبردی و مهمی بود که صهیونیست‌ها از ابتدای عملیات طوفان الاقصی متحمل آن شدند.
روابط‌ عمومی کل سپاه بامداد روز یکشنبه (۲۶ فروردین) در اطلاعیه‌ای از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران کشورمان در سوریه، از حمله و اصابت موفق ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی خبر داد.
صهیونیست‌ها که گمان می‌کردند ایران قادر به پاسخ به آن‌ها نیست و یا پاسخ آن محدود خواهد بود، اما با عملیات «وعده صادق» متوجه اشتباه خود شدند؛ چراکه این پاسخ تنبیهی بی‌سابقه علاوه بر تخریب مواضع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه اطلاعاتی در منطقه «جبل الشیخ» و پایگاه هوایی «نواتیم»، زلزله‌ای را در داخل رژیم اشغالگر به وجود آورد و پیام‌های متعددی به این رژیم و سپس جامعه جهانی مخابره کرد. روزنامه مصری «الیوم السابع» در تشریح پیام‌های پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی نوشت: نخستین پیامی که توسط موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به اسرائیل منتقل شد، این بود که «دوباره تهران را امتحان نکنید و خطوط قرمز را زیر پا نگذارید؛ چراکه زرادخانه ایران موفق شد حتی با وجود جدیدترین سامانه‌های پدافندی مانند گنبد آهنین به تل‌آویو نفوذ کند.»

رئیس جمهور تبادل ظرفیت‌های متنوع متقابل را زمینه تأمین منافع ایران و پاکستان و افزایش قدرت دو کشور دانست و با بیان اینکه مانعی بر سر راه گسترش روابط فیمابین نیست، گفت: هدف از سفر بنده به لاهور ادای احترام به مرحوم اقبال لاهوری و تقویت روابط فرهنگی دو کشور است چرا که لاهور نماد فرهنگی پاکستان محسوب می‌شود.
به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر به پاکستان، ظهر امروز به وقت محلی در دیدار «مریم نواز شریف» سروزیر ایالت پنجاب، با بیان اینکه روابط دو کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روندی رو به رشد و ارتقا داشته است، اراده سران دو کشور برای گسترش همکاری‌ها را باعث بی‌اثر شدن تلاش‌های برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد عنوان کرد.
رئیس جمهور تبادل ظرفیت‌های متنوع متقابل را زمینه تأمین منافع دو ملت و افزایش قدرت دو کشور دانست و با بیان اینکه مانعی بر سر راه گسترش روابط فیمابین نیست، گفت: هدف از سفر بنده به لاهور ادای احترام به مرحوم اقبال لاهوری و تقویت روابط فرهنگی دو کشور است چرا که لاهور نماد فرهنگی پاکستان محسوب می‌شود. ایالت پنجاب و شهر لاهور صرفاً یک منطقه فرهنگی نیست، بلکه به سرعت در حال پیشرفت است و امیدوارم در دوره مدیریت سرکارعالی در این منطقه شاهد شتاب بیشتر توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن باشیم.
رئیسی شخصیت مرحوم اقبال لاهوری را در بین ایرانیان شناخته شده و محترم توصیف کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان شخصیتی فرهنگی و فرهنگ‌دوست از مرحوم اقبال لاهوری تحت عنوان ستاره آسمان شرق یاد کرده‌اند. همچنین دلدادگی و علاقه مردم پاکستان به امام رضا (ع) کم‌نظیر و مثال‌زدنی است.