ساخت مسکن ارزان قیمت با دریافت مالیات

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن تصویب لایحه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره را راهکاری برای انجام معاملات شفاف در بازار مسکن برشمرد و گفت: این طرح مراحل پایانی تصویب خود طی می کند که امیدواریم با تصویب این لایحه و ابلاغ و اجرای آن بتوان بخشی از موانع موجود بر سر راه بازار مسکن را برداشت. ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تازه ترین وضیعت لایحه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها را تشریح کرد و گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها طرح مجلس بود که توسط کمیسیون عمران مجلس و با همکاری وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه این طرح چندین بار در مجلس تصویب و به شورای نگهبان رفت و از آن شورا برای انجام برخی اصلاحات دوباره به مجلس بازگشت و اخیراً به شورای نگهبان ارسال شد، توضیح داد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره طرحی است که در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون بخشی از مشکلاتی را که هم اکنون در بازار اجاره، زمین و مسکن وجود دارد، رفع خواهد کرد و به تسهیل گری در بخش اجاره می پردازد.

 

ساخت مسکن اجتماعی برای دهک‌های یک الی 4

جعفری، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با بیان اینکه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای دهک های مختلف احداث می شود گفت: مسکن اجتماعی ذیل طرح نهضت ملی مسکن برای دهک‌های یک الی ۴ ساخته خواهد شد. علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن ضمن اظهار خرسندی از همزمانی جشن ۳۴ سالگی شرکت با آغاز مدیریت وی، هلدینگ ثمسکن را تولیدکننده اصلی‌ترین محصول مورد نیاز مردم دانست و گفت: بخش مسکن کشور پیشران توسعه اقتصادی است و هیچ هدف‌گذاری ای مهم‌تر از آن نیست که در مسیر جهش تولید برنامه‌ریزی کنیم و گام برداریم. مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن به هدف ساخت یکصد هزار واحد مسکونی با نگاه به ظرفیت و توان مجموعه اشاره کرد و گفت: این پروژه با سبدی تحت سه گروه مجزا در کشور تولید خواهد شد. وی ادامه داد: گروه اول، مسکن اجتماعی ذیل طرح نهضت ملی مسکن برای دهک‌های یک الی ۴ ساخته خواهد شد. گروه دوم، مسکن استطاعتی برای دهک‌های هدف ۵ الی ۷ به منظور تنظیم بازار مسکن برنامه‌ریزی‌شده است و گروه سوم نیز مسکن اقتصادی ویژه دهک‌های ۸ تا ۱۰ است که می‌تواند در جهت محقق کردن انتظارات سهامداران ساخته شود. جعفری گفت: همگی باید تلاش کنیم تا برند ثمسکن به برترین برند کشور در حوزه تخصصی خود مبدل شود و بتواند علاوه بر بازار داخلی در خارج از کشور نیز به خوشنامی فعالیت کند.

ایمن سازی و رفع ۴۸۷ نقطه
پر حادثه راه های کشور
امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: ۴۸۷ نقطه پرحادثه در راه‌های کشور با اولویت مسیرهای اربعین تا پایان امسال ایمن‌سازی و رفع می‌شود. داریوش امانی در بازدید از پایانه مرزی شلمچه اظهار کرد: از ۸۸۷ نقطه پرحادثه مصوب پلیس راه، ۴۰۰ نقطه پرحادثه آن در سال گذشته رفع شد و ۴۸۷ نقطه باقی‌مانده دیگر نیز امسال ایمن سازی خواهد شد. وی افزود: ۱۵۰۰ نقطه پرحادثه از سال‌های قبل باقی مانده بود که در سال گذشته در مجموع نزدیک به ۷۶۰ نقطه پرحادثه رفع شد. امانی گفت: در مسیر گذرگاه‌های اربعین کشور نیز ۱۲۰ نقطه پرخطر شناسایی شده که تاکنون ۷۰ نقطه برطرف و تا ایام اربعین امسال بیشتر آن‌ها ایمن‌سازی و رفع می‌شوند. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سال گذشته برای رفع نقاط پرحادثه، بهسازی، روشنایی، نصب نیوجرسی، خط کشی و روکش آسفالت در مسیرهای منتهی به مرزهای اربعین حسینی، ۲۵۰۰ میلیارد تومان پروژه تعریف شد که امسال نیز همین اقدام در دست انجام است. وی بیان کرد: در ۲ پایانه اربعینی شلمچه و چذابه در استان خوزستان اقداماتی از سال گذشته در حوزه بهسازی و ایمن سازی راه‌ها شروع شده که تاکنون ادامه دارد. امانی توضیح داد: زائران اربعین حسینی از ورودی پایانه‌های مرزی گذرگاه‌های اربعین حسینی باید از تونل سرد و زیر سایه‌بان و مه‌پاش مسیر را ادامه دهند که سال گذشته بیشترین میزان نصب سایه‌بان به انجام رسید و امسال نیز تداوم دارد. رییس سازمان اضافه کرد: محوطه سازی و بهسازی پایانه‌ها، افزایش تعداد سرویس‌های بهداشتی و نصب سایه‌بان جدید اقدامات در دستور کار برای اربعین سال‌جاری است.

باید ساختمان‌های باشکوه
در ایران ساخته شود
رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: ما نیاز داریم که ساختمان‌های باشکوه مثل ساختمان‌های قدیمی در ایران ساخته شود. علی کریمی‌آنچه در نخستین رویداد ملی جایزه معماری شیخ بهایی اظهار کرد: در دهه‌های اخیر ارمغان خلاقیت معماران دور از دسترس قرار گرفته و جلوه‌ آفرینش ساخت و ساز به چشم نمی‌رسد؛ ایران نیاز دارد تا مجدد ساختمان‌های با شکوه مثل ساختمان‌های قدیمی در آن ساخته شود. وی افزود: معماران باید از چارچوب قوانین تکراری ساخت ساختمان‌های مکعبی و مستطیلی خارج شوند تا از گونه‌های نوین ساخت و ساز بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی اعلام کرد

گروه راه و مسکن: واقعی سازی تعرفه خدمات مهندسی همواره یکی از مشکلاتی است که این گروه همچون دیگر سال ها، با آن مواجه بودند و در راستای بی توجهی مسئولان و سازمان های تصمیم گیرنده در این خصوص، همواره تامین و امنیت شغلی و معاش مهندسان با چالش مواجه بوده است. عدم انطباق نرخ تورم با تعرفه خدمات مهندسی اعلام شده قطعاً تبعات نامطلوبی را به همراه خواهد داشت که کمترین آن کاهش انگیزه در انجام کیفی کار در حوزه های مختلف و در نهایت کاهش امنیت در سازه های مختلف در سطح کشور خواهد بود. واقعی سازی تعرفه های ساختمانی مطالبه مهم مهندسان در آغاز سال جاری بود که با اشاره به اینکه شیوه نامه ساختار شکست قبلی مربوط به اسفند سال 1379 بوده که متناسب با شرایط آن زمان تدوین شده بود، تاکید بر این داشتند که با گذشت حدود 22 سال، این مصوبه کارایی خود را از دست داده بود اما همگان ملزم به رعایت آن بودند، هر چند در عمل به جز استان تهران، هیچ استان دیگری اجرای این مصوبه در بخش ساختار شکست را رعایت نمی کرد و این اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان ها بودند که با ایجاد تغییراتی شیوه جدیدی را در این زمینه اجرا می کردند، اما در نهایت با قول و وعده وعیدها و تلاش برخی از اعضای هیات مدیره تعرفه جدید خدمات مهندسی اعلام شد. اما با توجه به پیش بینی کارشناسان مبنی بر در پیش داشتن سال سخت اقتصادی در سال 1403، مهندسین امیدوارند تا با تعیین تعرفه های معقول در آغاز سال آینده، وضعیت اقتصادی – معیشتی مهندسان اندکی بهبود یابد تا شاید موجباتی برای کاهش انگیزه برای مهاجرت به خارج از کشور فراهم شود. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: انتظار داریم حق‌الزحمه مهندسان به میزان افزایش ۴۰ درصدی نظام پزشکی یا ۳۵ درصدی کارگران باشد که روزهای شنبه یا یکشنبه هفته آینده این موضوع نهایی و ابلاغ خواهد شد.
ضرورت بازنگری در تعرفه مهندسان
به گزارش «تجارت»، حمزه شکیب در اولین رویداد ملی جایزه معماری شیخ بهایی در جمع خبرنگاران در رابطه با تعیین تعرفه نظام مهندسی ساختمان اظهار کرد: همواره طی سال های اخیر در رابطه با تعیین حق‌الزحمه مهندسان با چالش مواجه بوده‌ایم که این موضوع یک سری تبعات اجتماعی نیز در پی داشته است. وی افزود: از طرف دیگر در نظام فنی و اجرایی درخصوص نظام تعرفه هیچ مشکلی وجود ندارد و آنجا سالهای سال است که این موضوع روال طبیعی خود را دنبال می‌کند. شکیب با طرح این سوال که چرا تعیین حق‌الزحمه مهندسان سازمان نظام مهندسی همواره با چالش مواجه می‌شود گفت: تقریبا همه ساله این دغدغه در بین جامعه مهندسان وجود دارد که به این موضوع برمی‌گردد که یک مقررات ملی ساختمان داریم. مبحث دوم روشی را برای تعیین تعرفه مطرح کرده است. این بنیان به ۱۸ سال قبل باز می‌گردد که از آن زمان تاکنون بازنگری انجام نشده است.

درخواست خود را برای افزایش تعرفه اعلام کردیم
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه حق الزحمه های مهندسان براساس هزینه ساخت محاسبه می‌شود یادآور شد: این نوع فرمول محاسبه هیچ تطبیقی با هزینه ساخت واقعی ندارد. به همین دلیل از سال ۱۴۰۱ پیشنهاد داده‌ایم این موضوع به‌روزرسانی شود. وی تاکید کرد: سال گذشته به وزارت راه وشهرسازی پیشنهاد دادیم یک شورای تعیین شکل بگیرد که تیرماه سال گذشته انجام شد اما به علت عدم تشکیل جلسات در وزارت راه وشهرسازی هیچ نوع خروجی در این خصوص نداشته‌ایم. لذا این چالش همچنان لاینحل مانده است. شکیب با بیان اینکه قطعا نمی‌توانیم از روش مبحث دو مقرارت ملی ساختمان برای تعیین حق‌الزحمه مهندسان استفاده کنیم گفت: در حال حاضر چاره‌ای جز این نیست که‌ وزیر راه و شهرسازی خود شخصا میزان افزایش تعرفه را اعلام کند. در این رابطه درخواست خود را داده ایم و بررسی در این زمینه در حال انجام است

حق الزحمه مهندسان چقدر خواهد بود؟
وی در پاسخ به این سوال که میزان افزایش حق الزحمه مهندسان در سال ۱۴۰۳ چه میزان خواهد بود گفت: هنوز رقم دقیقی در این زمینه مشخص نشده است و ما انتظار داریم تعرفه مهندسان نیز به اندازه سازمان نظام پزشکی به میزان ۴۰ درصد، باشد و یا اینکه برابر با افزایش حقوق کارگران به میزان ۳۵ درصد باشد. البته اگر بر مبنای هزینه ساخت باشد قاعدتا باید ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند. اما به لحاظ شرایطی که در کشور وجود دارد توقع جامعه مهندسی آن است که به
اندازه نظام پزشکی و یا معادل رشد حقوق کارگران باشد. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان همچنین درباره زمان ابلاغ میزان افزایش تعرفه مهندسان گفت: براساس عرف باید در اواخر اسفند ماه اعلام میشد اما با تعلل مواجه شده ایم و تصور می‌کنم شنبه و یا یکشنبه حق الزحمه افزایش مهندسان ابلاغ شود.