تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تسریع و تقویت بازار

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر سرعت گرفتن طرح‌های اهدای زمین در راستای مردمی‌سازی و همچنین تقویت نظارت بر بازار مسکن و ساماندهی آن، گفت: برای ساماندهی بازار اجاره و مسکن منتظر تصویب و ابلاغ قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره نمانده ایم و نظارت بر بازار مسکن و ساماندهی آن با انواع راهکارها در حال انجام است. «مهرداد بذرپاش» در نشست شورای مسکن پس از شنیدن گزارش روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سراسر کشور، بر نظارت بیشتر و موثرتر بر بازار مسکن تاکید کرد. وی بیان‌داشت: تسریع در اهدای زمین به منظور مردمی‌ کردن ساخت مسکن در سال جاری حائز اهمیت است و با توجه به شناسایی اراضی مستعد برای واگذاری به متقاضیان، امسال واگذاری زمین به متقاضیان سرعت بیشتری بگیرد که انتطار می‌رود تا همه معاونت‌ها بر انجام آن اهتمام داشته باشند. عضو کابینه دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره منتظر تصویب و ابلاغ قانون ساماندهی و بازار اجاره نمانده است، توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی به منظور ساماندهی بازار اجاره و مسکن اقدامات خود را در این بخش انجام می‌دهد و در عین حال پیگیر تصویب این قانون نیز هست.

 

معاملات املاک از 25 اردیبهشت فقط از سامانه خودنویس

مشاور معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت که از ۲۵ اردیبهشت سال جاری فقط مشاوران املاک دارای مجوز امکان استفاده از سامانه خودنویس را دارند. «مهدی ساسانی» لفزود: با هدف ساماندهی مشاوران املاک و اجرای قانون، از ۲۵ اردیبهشت ماه فقط مشاوران املاک دارای شناسه یکتا از درگاه ملی مجوزها امکان ثبت قرارداد در سامانه خودنویس را خواهند داشت. وی ادامه داد: سامانه خودنویس به صورت برخط با درگاه ملی مجوزها در ارتباط است و اعتبار جواز کسب مشاوران املاک با هر بار ورود به سامانه خودنویس بررسی شده و فقط مشاورین املاک دارای جواز کسب فعال امکان استفاده از خودنویس را خواهند داشت. ساسانی افزود: از خردادماه، خرید و فروش واحدهای مسکونی نیز در سامانه خودنویس امکان ثبت خواهد یافت. سامانه خودنویس از خردادماه سال گذشته در اختیار عموم مردم قرار گرفت و مردم این امکان را یافتند تا قرارداد معاملات اجاره خود را در این سامانه به شکل رایگان با دریافت کد رهگیری ثبت کنند. مقرر شده است تا از خردادماه خرید و فروش واحدهای مسکونی در این سامانه نیز امکان بارگذاری پیدا کنند.

پروژه‌های توسعه دریامحور
آماده افتتاح و بهره برداری
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه دریامحور در حوزه عمرانی و زیربنایی سرمایه گذاری شد، گفت: بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌گذاری انجام شده آماده افتتاح و بهره برداری است. «علی اکبر صفایی» اظهار داشت:‌ سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان شامل ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع دولت و ۵۵ هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی برای پروژه‌های عمرانی و زیربنایی در بنادر کشور سرمایه‌گذاری شد. وی افزود: بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان از این حجم از سرمایه‌گذاری، هم اکنون آماده افتتاح با حضور وزیر راه و شهرسازی است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان‌داشت: سایر پروژه‌ها در مناسبت‌های مختلف مانند هفته دولت امسال و برخی دیگر در سال آینده آماده بهره‌برداری می‌شوند. صفایی با اشاره به تأکید رئیس جمهوری بر توسعه تجارت خارجی با کشورهای همسایه، گفت: با پیگیری‌های انجام شده در سال گذشته تعدادی از مذاکرات به امضای توافقنامه و تفاهم‌نامه منتج شد و تعدادی دیگری از آن‌ها در آینده در قالب تفاهم‌نامه یا توافقنامه امضا می‌شوند. وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه روابط حمل‌ونقلی با کشورهای آمریکای لاتین نیز گفت: تعاملات حمل‌ونقل دریایی با ونزوئلا از گذشته تا امروز ادامه دارد و با سایر کشورهای حوزه آمریکای جنوبی به صورت موردی انجام می‌شود.

بازگشت یک فروند دیگر به ناوگان عملیاتی
بازگشت یک فروند دیگر از هواپیماهای زمینگیر هواپیمایی کاسپین به ناوگان عملیاتی ، تمامی هواپیماهای موجود در ناوگان MD کاسپین برای اولین بار فعال شدند‌. نوروزی مدیر روابط عمومی هواپیمایی کاسپین با اعلام این خبر افزود: یک فروند هواپیمای بوئینگ MD-83 با شماره ثبت EP-CPV با تامین موتور، قطعات مورد نیاز، انجام چک های دوره‌ای و دریافت لیوری جدید و با انجام بدون مشکل تست پروازی وارد چرخه عملیاتی هواپیمایی کاسپین شد و خوشبختانه موضوع زمینگیری هواپیماهای MD این شرکت به دلیل نبود موتور، قطعات و... به اتمام رسید. با ورود این هواپیما تعداد ۱۴۶ صندلی در دو کلاس بیزینس و اکونومی به چرخه پروازی ناوگان هوایی کشور افزوده شده است. با بازگشت هواپیما به چرخه پروازی با میانگین ۶ سورتی پرواز روزانه ماهانه ۲۲٫۰۰۰ صندلی افزوده خواهد شد.

«تجارت» بررسی می‌کند؛

گروه راه و مسکن: تحقق وعده ساخت مسکن برای اقشار آسیب پذیرجامعه هر بار با یک ایده و طرح جدید همراه است که البته هر بار به دلایلی عملیاتی نمی شود.قرار بود از ابتدای اردیبهشت ماه جاری چینی ها وارد بازار مسکن و بافت فرسوده تهران شوند، اما سکوت شهرداری تهران در این خصوص این ابهام را به وجود آورده است که آیا آنها از ورود به بازار مسکن منصرف شده اند یا اینکه اختلافات وزارت راه و شهرداری تهران منجر به تاخیر در ورود شرکت های چینی به ایران شده است؟ به گزارش «تجارت»؛ پاییز سال گذشته بود که خبری به نقل از معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران تا حدودی فعالان بازار مسکن را شوکه کرد. صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرد که قرار است چینی ها در بازار مسکن به خصوص بافت فرسوده اقدام به ساخت مسکن به صورت کلید به کلید کنند و فرآیند مذاکره با شرکت‌های ساختمانی چینی، ‌صرفا با سازندگان بخش خصوصی این کشور بوده و هنوز توافق یا قرارداد نهایی صورت نگرفته است. این اظهارات اگر چه تا مدتها با سکوت وزارت راه و شهرسازی همراه بود اما بعد از اینکه آرام آرام موضوع جدی شد و واکنش ها به این خبر تا حدودی خنثی شد وزارت راه و شهرسازی و در راس آنها مهرداد بذرپاش اعلام کرد که چینی‌ها پیشنهادات متعددی در وزارتخانه به ما دادند و در چندین مورد با هم توافق کردیم. هدفگذاری وزارت راه و شهرسازی آوردن سرمایه خارجی در بخش ساختمان و مسکن است و به دنبال جذب سرمایه خارجی هستیم. اگر چه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که در برخی تکنولوژی ها چینی ها دستاوردهایی داشته اند و ما در حوزه ساختمان و مسکن در تکنولوژی رشد خوبی داشتیم و نیازمندی کشور در وضعیت حداقلی است معتقد است که بیشتر از آنکه به تکنولوژی نیاز داشته باشیم به منابع مالی نیاز داریم تا بتوانیم پروژه ها را سرعت بیشتری بدهیم.

کلیدِ طرح «کلید به کلید» باز نشد!
برای اجرای طرح «کلید به کلید» در مناطق پایین شهر با ورود شرکت های چینی از اردیبهشت ۱۴۰۳ استارت خواهد خورد. این نرمش از سوی وزارت راه و شهرسازی بعد از مدتها نشان داد که ورود چینی ها به بازار مسکن و نوسازی بافت فرسوده تهران جدی است بنابراین «واگذاری زمین‌های ذخیره» به چینی‌ها برای اجرای طرح «کلید به کلید» در مناطق پایین شهر با ورود شرکت های چینی از سال ۱۴۰۳ استارت خواهد خورد. بر اساس این طرح که شهرداری تهران به شدت آنرا دنبال می کند قرار است اراضی قهوه‌ای یا همان زمین‌های ذخیره (قطعات بزرگ‌راه بالای یک هکتار) در بافت تهران، برای «محله‌سازی» به روش کلیدبه‌کلید به چینی‌ها واگذار شود. این واگذاری زمین نیز در چارچوب یوزانس خواهد بود به این معنی که هم‌ زمان با تامین منابع مالی ساخت، انتقال فناوری نیز به تهران و بخش مسکن صورت خواهد گرفت. موضوعی که وزارت راه و شهرسازی به آن تاکید ویژه ای داشته و دارد. حال با گذشت کمتر از دو ماه از سال جدید هنوز به طور مشخص شهرداری تهران در خصوص ورود چینی ها به نوسازی بافت فرسوده و اینکه این طرح در چه مراحلی قرار دارد اطلاع رسانی نکرده است.

اردیبهشت آمد؛ چینی ها به بازار مسکن نیامدند
این سکوت در حالی از سوی شهرداری تهران تا حدودی مشکوک است که محمد رضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس پیشتر اعلام کرده بود که چینی‌ها از اردیبهشت ماه وارد بازار مسکن ایران خواهند شد. مذاکرات شهرداری و وزارت راه با چینی‌ها برای همکاری در ساخت مسکن در یک مسیر برقرار بوده و مدل همکاری‌ها مشارکتی است. او با اشاره به اینکه چینی ها فقط پول و تجهیزات چینی وارد بازار مسکن ایران خواهند کرد و نه نیروی کار و پیمانکار گفته است که مذاکرات شهرداری و وزارت راه و شهرسازی با چینی‌ها برای همکاری در ساخت مسکن در یک مسیر برقرار بوده و مدل همکاری‌ها هم مشارکتی است. اما این همکاری و مشارکت به نظر می رسد ظاهرسازی باشد چرا که هنوز هم برخی از معاونان وزیر راه و شهرسازی به خصوص مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران که ارتباط مستقیمی میان ورود چینی ها با حیطه مدیریت و وظایف او دارد جای سوال است. آنطور که مشخص است این است که مدل همکاری شرکت چینی در ساخت و ساز مسکن در ایران فقط سرمایه‌گذاری است و قرار است پول چینی‌ها وارد بازار مسکن شود و قرار نیست از نیروی کار چینی در صنعت ساختمان ایران استفاده شود چراکه هم مصالح ساختمانی و هم نیروی کار در حوزه مسکن وجود دارد و در این حوزه‌ها وابستگی خارجی نداریم.