برنامه دولت برای مشارکت مردم در تولید

سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پیش از ظهر دیروز یکشنبه در نشست مشترک اعضای دولت با استانداران سراسر کشور، ضمن عرض تسلیت شهادت امام جعفر صادق(ع)، پرچمداری تحول در حرکت عظیم دین مبین اسلام را از نقاط برجسته حیات مبارک این امام همام عنوان و‌ بر ضرورت بهره‌گیری همه کارگزاران نظام اسلامی از فضائل و سیره علمی و عملی اهل بیت علیهم‌السلام در گره‌گشایی و خدمت به مردم تأکید کرد. رئیسی همچنین به موضوع تلاش برای تحقق شعار سال اشاره و خاطرنشان کرد: باید برای همه بخش‌ها از جمله بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی، مسکن و دیگر بخش‌های تولیدی و خدماتی در هر سطحی از یک کارگاه کوچک تا یک کارخانه و واحد بزرگ تولیدی و خدماتی برای جذب مشارکت مردم در مسیر تحقق جهش تولید برنامه داشته باشیم. وی با بیان اینکه باید علاوه بر برنامه کلان کشوری برای تحقق شعار سال، برش‌های استانی، اقلیمی و بخشی با زمان‌بندی مشخص و الزامات و اقتضائات لازم را نیز داشته باشیم، گفت: یکی از بخش‌های مهم در زمینه تحقق شعار سال بانک‌ها و کمک آنها به تأمین مالی به‌موقع واحدهای تولیدی و خدماتی هستند.

 

رد صلاحیت حسن روحانی دلایل متعدد دارد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح ساماندهی بازار زمین مسکن و اجاره‌بها از سال گذشته در رفت‌وآمد بین مجلس و شورای نگهبان بود که در نهایت این طرح خلاف موازین شناخته نشد و مورد تأیید قرار گرفت. هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح دیروز (یکشنبه 16 اردیبهشت) برگزار شد، با اشاره به آخرین طرح‌ها و لوایح مورد بررسی در شورای نگهبان گفت: طرح ساماندهی بازار زمین مسکن و اجاره‌بها از سال گذشته در رفت‌وآمد بین مجلس و شورای نگهبان بود که در نهایت این طرح خلاف موازین شناخته نشد و مورد تأیید قرار گرفت. وی افزود: طرح تشکیل سازمان سپند در جلسه اخیر شورا مورد بررسی قرار گرفت و این طرح نیز مورد تأیید قرار گرفت‌. طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره دلایل رد صلاحیت حسن روحانی و نامه‌نگاری‌های اخیر وی در اعتراض به نظر شورای نگهبان نیز تاکید کرد: مواردی که بصورت مکتوب به ایشان اعلام شده موارد متعددی است و محدود به چند موردی که ایشان مطرح کردند نیست؛ البته همین چند مورد را همز به صوت دقیق مطرح نکردند.

پیام زیرپوستی سفر رافائل گروسی به تهران:
مهر تایید آژانس بر دانش هسته‌ای ایران
گروه سیاسی: سی‌اُمین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت جاری در اصفهان برگزار می‌شود. جواد کریمی ثابت دیروز یکشنبه در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: ایده برگزاری کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲ سال گذشته توسط انجمن هسته‌ای ایران و سازمان انرژی اتمی کشورمان در نشستی مطرح شد و مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری در برگزاری آن قول مساعد داد.
به گزارش «تجارت»، وی با بیان اینکه یکی از وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حمایت از چنین رویدادهای بین‌المللی برای توسعه دانش و فناوری هسته‌ای برای همه اعضای آن است، ادامه داد: بر این اساس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در کشورمان بسیار استقبال کرد. رییس کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای تاکید کرد: همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برگزاری این رویداد علمی قابل تقدیر است و مدیر کل آژانس نیز در مراسم افتتاحیه کنفرانس حضور خواهد یافت. کریمی ثابت با تاکید بر اینکه این همکاری‌ها قطعا گسترش می‌یابد، تصریح کرد: مشکلات کنونی جهانی با همکاری بین‌المللی حل خواهد شد که یکی از مسیرهای آن، کنفرانس‌های علمی است و در آن اندیشمندان درباره چالش‌ها باهم تبادل نظر و تجربه می‌کنند. وی با بیان اینکه سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای به مدت سه روز در اصفهان برگزار می‌شود، گفت: برگزاری این رویداد، نشانه بلوغ فناوری هسته‌ای در کشورمان است. رییس انجمن هسته‌ای ایران با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره گسترش همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فناوری هسته‌ای، افزود: این موضوع یکی از هدفگذاری‌های اصلی و مهم انجمن هسته‌ای ایران و سازمان انرژی اتمی است. کریمی ثابت با بیان اینکه جامعه هسته ای کشورمان پس از ۵۰ سال به بلوغ خوبی رسیده است، گفت: انجمن هسته ای ایران پس از ۲۹ دوره برگزاری کنفرانس ملی، فضا و ظرفیت موجود برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی در زمینه علوم و فنون هسته‌ای را مناسب دید. رییس انجمن هسته‌ای ایران همچنین با اشاره به حضور ۵۰ پژوهشگر بین‌المللی از کشورهای مختلف در کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای، گفت: استقبال از داخل و خارج کشور برای مشارکت در این رویداد بسیار فراتر از حد انتظار برگزارکنندگان بود.
کریمی ثابت با اشاره به ارسال ۵۰۰ مقاله علمی به دبیرخانه این رویداد، افزود: استادان ۵۰ دانشگاه کشورمان در فرایند داوری این مقاله ها مشارکت داشتند. وی با بیان اینکه از بین مقاله ها، ۴۲۰ مقاله پذیرفته شد، خاطرنشان کرد: یکصد سخنرانی علمی، ۱۶ میزگرد فنی و نشست‌های تخصصی در این رویداد برگزار می‌شود. وی با اشاره به در نظر گرفتن چهار بخش اصلی در این رویداد، آنها را سخنرانی علمی، میزگردهای تخصصی، نشست هایی با موضوع همکاری های علمی با موسسه های بین‌المللی و نمایشگاه آخرین دستاوردهای فناوری هسته‌ای برشمرد و اظهار کرد: بیش از ۸۰ سخنران علمی در میزگردها حضور خواهند داشت. رییس انجمن هسته‌ای ایران، برخی از محورهای این کنفرانس را تغییرات اقلیمی و نقش موثر فناوری هسته‌ای برای رفع چالش های مرتبط با آن دانست و گفت: یکی از محورهایی که مورد استقبال پژوهشگران برای ارسال مقاله به کنفرانس قرار گرفت، کاربرد پرتوها بویژه در زمینه رادیو داروها بود که کشورمان نیز در این زمینه موفق عمل کرده است. وی با اشاره به تجربه های کشورمان در زمینه رادیو داروها، کشاورزی هسته ای و تامین امنیت غذایی، افزود: برگزاری این کنفرانس فرصت خوبی برای به اشتراک گذاری این تجربه هاست.

بارزانی رئیس اقلیم کردستان
عراق به ایران سفر کرد
«نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، در راس هیاتی عالی رتبه از مقامات اقلیم کردستان، وارد تهران شد. ناظم دباغ، نماینده حکومت اقلیم کردستان در تهران، درباره سفر رسمی «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران گفت: رئیس اقلیم کردستان عراق، به همراه هیاتی عالی رتبه از جمله؛ شیخ جعفر شیخ مصطفی، معاون رئیس اقلیم کردستان، مصطفی سید قادر معاون رئیس اقلیم کردستان، دلشاد شهاب مشاور ارشد رئیس اقلیم کردستان، ریبر احمد وزیر امور داخلی اقلیم کردستان، فوزی حریری رئیس دیوان، عبدالله آکره‌ای مشاور رئیس اقلیم کردستان در امور ایران و ... ظهر دیروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه جاری وارد تهران شد. وی در ادامه سخنانش افزود: قرار است در این سفر رسمی، رییس اقلیم کردستان با مسئولان ارشد ایرانی، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه و ... دیدار و رایزنی کند.

هنیه: توافق آتش‌بس باید فراگیر بوده و به تجاوزگری اسرائیل پایان دهد

گروه سیاسی: در شرایطی که اغلب ناظران سیاسی و رسانه‌ها از قریب الوقوع بودن احتمال انعقاد توافق صلح میان حماس و رژیم اسرائیل سخن به میان می‌آوردند، به نظر می‌رسد زیاده‌خواهی بنیامین نتانیاهو مانع تحقق توافق شده است. نتانیاهو قصد دارد از یک سو به هدف مهم خود مبنی بر آزادسازی اسرا دست پیدا کند و از سوی دیگر، همچنان به جنگ در غزه ادامه بدهد. او صراحتا اعلام می‌کند که با هر گونه توافق صلح مبنی بر توقف کامل جنگ مخالف است و تا زمان رسیدن به اهداف خود به جنگ ادامه می‌دهد. در واقع، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاکید دارد که تغییری در اهداف جنگ ایجاد نشده است و این رژیم حل و فصلی را درباره رفح نمی‌پذیرد. او همچنین مدعی شده که این حمله «با یا بدون توافق» انجام می‌شود. همین زیاده‌خواهی موجب شده که حماس نیز با صراحت هر گونه توافق بدون توقف جنگ را رد کند. به گزارش «تجارت»، روز شنبه 15 اردیبهشت، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت خبر داد پیش‌نویس توافق آتش‌بس پیشنهاد شده به حماس، حاوی مبادله ۲۰ اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد به ازای هر نظامی زن صهیونیست است. بر اساس مفاد دیگر این پیش نویس، جنبش حماس ۳ الی چهار نظامی زن اسرائیلی را نزد خود نگه می‌دارد و در مرحله اول ۶۰ الی ۱۰۰ اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد آزاد می‌شوند. توافق مذکور سه مرحله‌ای بوده و ۱۲۴ روز طول خواهد کشید. در مرحله اول به مدت ۴۰ روز آتش بس ایجاد می‌شود، ۳۳ اسیر اسرائیلی در مقابل ۸۰۰ اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند و مردم غزه به خانه‌های خود در شمال غزه باز می‌گردند. در مرحله دوم به مدت ۴۲ روز آتش بس فوری ایجاد می‌شود، بقیه اسرای اسرائیلی از جمله چند سرباز آزاد می‌شوند، تعدادی اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند که تعداد و هویت آن‌ها هنوز مشخص نیست. در مرحله سوم به مدت ۴۲ روز آتش‌بس ایجاد می‌شود، اجساد تمام اسرای کشته شده اسرائیلی بازگردانده می‌شود، پیکر تمام شهدای اسیر فلسطینی پس داده می‌شود و ارتش اسرائیل از نوار غزه خارج می‌شود. علی‌رغم

افتادن توپ به زمین تل‌آویو
رسانه‌ها دیروز (یکشنبه) درباره نتایج دور مذاکرات روز گذشته در قاهره درخصوص دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه گزارش دادند هنوز توافقی حاصل نشده است. شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا به نقل از یک مقام ارشد حماس گزارش داد مذاکراتی که در قاهره از طریق میانجی‌گران مصری در حال انجام بود، روز شنبه بدون نتیجه پایان یافت و دور جدید آن امروز برگزار می‌شود. در آخرین جزئیات مربوط به مذاکرات قاهره برای تبادل اسیران و آتش‌بس در غزه رسانه‌های مصری تاکید کردند پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات بر سر آتش‌بس و توافق تبادل اسیران در نوار غزه حاصل شده است. منابع صهیونیستی شنبه جزئیاتی از توافق تبادل اسرا را که به جنبش حماس پیشنهاد شده است، منتشر کردند. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در این باره گزارش داد که پیش‌نویس توافق پیشنهاد شده به جنبش حماس دارای سه مرحله در عرض ۱۲۴ روز بوده و بخشی از آن شامل آزادی ۲۰ اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد در مقابل هر نظامی زن صهیونیست است. با این وجود، یک منبع مطلع از روند مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه در واکنش به ادعاهای مقامات رژیم صهیونیستی برای مقصر جلوه دادن مقاومت فلسطین در مذاکرات، گفت اکنون توپ در زمین رژیم اشغالگر است. این منبع مصری در این باره گفت: توپ اکنون در زمین اسرائیل است و جنبش حماس خواستار شفافیت درباره برخی بندهای مذکور در پیش‌نویس توافق است. طبق گزارش شبکه المیادین، این منبع مصری اعلام کرد: اسرائیل تا زمانی که حماس پاسخ خود را تحویل ندهد، هیئت خود را به قاهره نمی‌فرستد. در همین راستا، رسانه‌های عبری زبان مدعی شدند که حماس پس از پایان مذاکرات شنبه پاسخ خود را ارائه نکرده است. این رسانه‌ها گزارش دادند: حماس اصرار دارد که به جای تضمین، بند پایان جنگ در توافق‌نامه نوشته شود.

توافق آتش‌بس باید فراگیر بوده و به تجاوزگری اسرائیل پایان دهد
رئیس دفتر سیاسی حماس دیروز (یکشنبه) تاکید کرد که این جنبش در پی دستیابی به توافقی فراگیر و جامع است که به تجاوز صهیونیست‌ها پایان دهد و نیز عقب نشینی نیروهای این رژیم را تضمین و تبادل اسرا را محقق کند. «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس به حمایت های واشنگتن از رژیم صهیونیستی اشاره کرد و افزود: آمریکا که این رژیم اشغالگر را حمایت کرده است باید به جای تهیه سلاح های کشتار جمعی و نسل کشی برای آن، جلوی این رژیم را بگیرد. وی افزود: یک رژیم افراطی ( اسرائیل ) جهان را به گروگان گرفته و مشکلات سیاسی زیادی را به وجود آورده و جنایاتی را در غزه مرتکب شده است. رئیس دفتر سیاسی حماس افزود: نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل می خواهد برای ادامه تجاوز به غزه توجیهات دائمی ابداع کند و دایره درگیری را گسترش دهد و تلاش های میانجی ها را خراب کند. وی با بیان اینکه «ما قبل از اعزام هیات خود به قاهره، یک سری تماس با میانجی ها و گرو های مقاومت انجام دادیم و جلسات گسترده ای برگزار کردیم» افزود: هیات حماس مواضع مثبت و منعطف خود را با تمرکز بر اولویت توقف تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین حفظ کرده است.

حماس از نتانیاهو رکب نخورد
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت که جنبش حماس دست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را درخصوص موضوع دستیابی به توافق آتش بس در نوار غزه خواند و همین امر باعث سنگ اندازی نتانیاهو شد. روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: ویرانی و کشتار در نوار غزه، اسرائیل را تا گردن (در باتلاق) فرو برده است و اسرائیل تاکنون با چنین فاجعه ای روبرو نبوده است. این روزنامه افزود: آنچه اسرائیل را به اینجا رسانده است، سران و افسران آن هستند. این روزنامه صهیونیستی ادامه داد: اگر چنین سران و نظامیانی نبودند، اسرائیل اکنون به یک موجود طرد شده تبدیل نشده بود. باید عامل این فاجعه را محاکمه و مجازات کرد. هاآرتص اضافه کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر امیدوار بود که حماس طرح آتش بس را رد کند و هنگامی که متوجه شد حماس به وعده خود عمل می کند، شروع به سنگ اندازی در مسیر توافق کرد.

اعتراف صهیونیست‌ها به تحمیل شکست بزرگ
رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در نامه‌ای سرگشاده، به شکست از مقاومت فلسطین در عملیات «طوفان‌الاقصی» اعتراف کرد. روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در گزارشی درباره «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم اسرائیل نوشت که صهیونیست ها، هالیوی را به خاطر تحمیل بزرگترین شکست نظامی تاریخ به این رژیم و به عنوان کسی که نتوانست شکست را به پیروزی تبدیل کند، به یاد خواهند آورد. هالیوی دیروز در نامه ای سرگشاده خطاب به توده صهیونیست‌ها، به شکست از مقاومت فلسطین در طوفان الاقصی اعتراف کرد.استعفاها و نامه های عذرخواهی فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی در حالی ادامه دارد که کابینه جنگ این رژیم، امروز بعدازظهر برای بررسی آخرین تحولات مربوط به آتش بس تشکیل جلسه می دهد.

بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد

گروه سیاسی: رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است: آمریکا موقعیت هژمونی خود را از دست داده و نظم جهانی چندجانبه پس از ۱۹۴۵ در حال از دست دادن جایگاه خود است. جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی خود در دانشگاه آکسفورد گفت: من تقابل بیشتر و همکاری کمتر در جهان را شاهد هستم. این یک روند رو به رشد در سال‌های گذشته بوده است؛ رویارویی بسیار بیشتر و همکاری بسیار کمتر. من دنیایی را بسیار پراکنده‌تر می‌بینم. من دنیایی را می‌بینم که در آن قوانین رعایت نمی‌شود. من قطبیت بیشتر و چندجانبه گرایی کمتر می‌بینم. من می‌بینم که چگونه وابستگی‌ها تبدیل به سلاح می‌شوند. من شاهد هستم که سیستم بین‌المللی که پس از جنگ سرد به آن عادت کرده بودیم، دیگر وجود ندارد. آمریکا موقعیت هژمونی خود را از دست داده و نظم جهانی چندجانبه پس از ۱۹۴۵ در حال از دست دادن جایگاه خود است.
به گزارش «تجارت»، بورل افزود: من چین را می‌بینم که به جایگاه ابرقدرتی می‌رسد. آنچه چین در ۴۰ سال گذشته انجام داده در تاریخ بشریت بی‌نظیر است. در ۳۰ سال گذشته، سهم چین از تولید ناخالص داخلی جهان، از ۶ درصد به تقریبا ۲۰ درصد رسیده است، در حالی که ما اروپایی‌ها از ۲۱ درصد به ۱۴ درصد و ایالات متحده از ۲۰ درصد به ۱۵ درصد رسیده‌ است. این یک تغییر چشمگیر در چشم انداز اقتصادی است. چین در حال تبدیل شدن به یک رقیب برای ما و ایالات متحده است. نه تنها در تولید کالاهای ارزان، بلکه به عنوان یک قدرت نظامی، در خط مقدم توسعه فناوری و ساخت فناوری‌هایی که آینده ما را شکل خواهند داد. چین «دوستی بدون محدودیت» را آغاز کرده است. این دیپلمات اروپایی تصریح کرد: من گفتم جهان چند قطبی‌تر است - بله، این درست است. همزمان قدرت‌های میانی، مانند هند، برزیل، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکیه در حال ظهور هستند. آنها در حال تبدیل شدن به بازیگران مهم هستند. چه بریکس باشند و چه غیر بریکس، ویژگی‌های مشترک بسیار کمی دارند، بجز میل به کسب جایگاه بیشتر و صدای قوی‌تر در جهان، و همچنین مزایای بیشتر برای توسعه خود. برای رسیدن به این هدف، آنها استقلال خود را به حداکثر می‌رسانند، تمایلی به جانبداری ندارند، بسته به شرایط یک طرف یا طرف دیگر را محافظت می‌کنند. آنها تمایلی به انتخاب اردو ندارند و ما نباید آنها را به سمت انتخاب اردو سوق دهیم. بورل افزود: ما اروپایی‌ها می‌خواستیم در همسایگی خود حلقه‌ای از دوستان ایجاد کنیم. به جای آن، آنچه امروز داریم حلقه‌ای از آتش است. حلقه‌ای از آتش که از ساحل به خاورمیانه، قفقاز و اکنون در میدان‌های نبرد اوکراین می‌آید. توماس گومارت، مدیر مؤسسه فرانسوی روابط بین‌الملل، در حال تجزیه و تحلیل نقاط ضعف اقتصاد جهانی است. چند مورد از این نقاط بسیار به ما نزدیک است؛ دریای سرخ برای تجارت، تنگه هرمز برای نفت و گاز و دریای سیاه برای صادرات غلات. آنها در مجاورت ما هستند و در برخی از آنها ما حتی با مأموریت‌های نیروی دریایی اتحادیه اروپا درگیر هستیم، مانند آنچه در دریای سرخ است. او در ادامه گفت: اکنون دو جنگ داریم، دو جنگ که وقتی به بروکسل آمدم، در کار نبود. دو جنگ وجود دارد که در آن مردم برای سرزمین می‌جنگند. این نشان می‌دهد که جغرافیا بازگشته است. به ما گفته شد که جهانی شدن، جغرافیا را بی‌ربط کرده است، اما نه. بیشتر درگیری‌های ما مربوط به زمین است، سرزمینی که در مورد فلسطین وعده داده شده و در مورد اوکراین سرزمینی در تقاطع دو جهان و این مبارزه برای زمین، خون‌های زیادی را ریخته است.