کد خبر: ۲۳۷۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۶
جلسه شورای عالی تشکلهای ورزشی برای بررسی خواسته‌های جامعه ورزش از دولت چهاردهم
شورای عالی تشکل‌های ورزشی کشور جلسه ای با هدف بررسی نظام شایستگی مدیریت ورزش کشور و بررسی شاخص‌ها برای معرفی وزیر ورزش دولت چهاردهم برگزار کرد.

سکان ورزش کشور را به دست فردی ورزش شناس، کارآمد و جسور بدهید

آیلین سیروس: در این جلسه با حضور اعضای شورای عالی تشکلهای ورزشی و جمعی از اساتید دانشگاهی در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد نمایندگانی از تشکل‌های ورزشی حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه دکتر مجید خاتونی رییس انجمن جامعه و ورزش و فرهنگ ایران و دبیر شورای عالی تشکل‌های ورزشی ضمن آسیب شناسی نظام شایستگی مدیریت ورزش در خصوص حضور کم اثر جامعه مدنی و تشکل‌های تخصصی در امور اجرایی کشور و نیز لزوم افزایش مشارکت مردمی و نقش‌آفرینی خبرگان از طریق تشکل‌ها در ارائه نظرات مشورتی به دولت ها مطالبی را ارائه کردند.

خاتونی فقدان صلاحیت حرفه‌ای و نبود سازوکارهای روشمند و شاخص‌مند در انتصاب مدیران ورزشی را یک ضعف تاریخی و چالش‌زا برای ورزش دانست.

بر همین اساس در خصوص اجرای شیوه انتخاب مدیران ارشد ورزشی به صورت ارزیابی استاندارد دو مرحله‌ای توضیحاتی ارائه کرد که با مشارکت تشکل‌های ورزشی، مدیران ، پیشکسوتان و اساتید علمی حوزه ورزش در حال انجام است.

در ادامه جلسه سیدکاظم اولیایی، منوچهرزندی، بیژن ذوالفقارنسب ، سیدامیرحسینی، حسن میرزا آقابیک دیدگاههایشان را بیان کردند.

بر اساس این گزارش زندی نماینده انجمن ورزشی نویسان در ابتدا به بیان وضعیت ورزش کشور و چالشهای اساسی آن پرداخت و گفت: اگر قرار است ما و شما برای تعیین اداره کننده ورزش کشور، پیشنهاد دهیم به عقیده من چند نکته اساسی را باید مد نظر قرار دهیم.

 

 

منوچهر زندی افزود: اول اینکه بلایی که بر سر ورزش آمده و امروز شاهد تبعات بیشمار آن هستیم به دلیل وجود افرادی است که ورزشی نبودند و ورزش را اداره کردند؛ افرادیکه در فدراسیون ها مهره های خود را چیده و حاضر نیستند به هیچ قیمتی جایگاه شان را از دست بدهند. افراد نابلد ورزشی که سکان ورزش را به دست گرفته اند.

وی بیان کرد: به اعتقاد من فردی باید وزیر ورزش شود که بتواند در وهله اول مقوله جوانان را از وزارت ورزش مجزا کند زیرا این دو هیچ ارتباطی به هم ندارند. دومین نکته اینکه فدراسیون ها باید زیر مجموعه کمیته المپیک شوند و از وزارت ورزش خارج شوند زیرا با قوانین بین المللی منافات دارد. سومین مسئله شرکت تجهیز است که شرکتی ناکارآمد بوده و هدفش فقط گران کردن ورزش است.

زندی با بیان اینکه اقای پزشکیان باسوادترین رییس جمهور تاریخ و ورزشی ترین رییس جمهور است گفت: از جمله تغییرات اساسی که باید در وزارت ورزش صورت گیرد به اعتقاد من تغییر اساسنامه فدراسیون های ورزشی ایران است که هیچ اعتباری نداشته و حقیقی نیست و وزیری جسور و کاربلد باید برای این تغییر انتخاب شود.

بیژن ذوالفقارنسب مربی اسبق تیم ملی و از مربیان با سابقه فوتبال کشور حضور وزیری دلسوز و توانمند و دارای اختیار عمل لازم را یک اصل مهم عنوان کردند که بتواند در جهت اصلاح وضع موجود کار کند.

سید امیر حسینی رئیس انجمن ورزش شرکت‌ها و دبیر اسبق کمیته ملی المپیک علاوه بر رزومه پر بار توجه به شاخص‌های کیفی و تیم همکار را برای وزیر ورزش واجب و ضروری دانستند.

اولیایی: احتیاج به خرد جمعی داریم

بر اساس این گزارش در ادامه جلسه کاظم اولیایی با بیان اینکه در حال حاضر برای این اتفاق نیاز به خرد جمعی داریم گفت: برای تعیین مدیران شایسته و یک وزیر کارامد ما نیز احتیاج به خرد جمعی داریم؛ باید به این بلوغ برسیم و باور داشته باشیم که شورای عالی تشکلهای ورزشی کشور می تواند تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه ما می توانیم تاثیرگذار باشیم گفت: خوشبختانه در دولت شهیدرییسی اتفاق افتاد و نظرات پیشنهادی شورای عالی تشکلهای ورزشی مورد تایید ایشان بود. متاسفانه در سی و پنج سال گذشته دولتهای مختلف در خصوص انتقال باشگاه های پرسپولیس و استقلال به بخش دیگر، دولت همواره با مخالفت‌هایی مواجه بود که این دخالت‌ها و بدون پشتوانه کارشناسی از معضلات اساسی ورزش کشور است.

مدیر پیشین باشگاه استقلال در خصوص معرفی وزیر پیشنهادی توسط اهالی ورزش گفت: به نظر من باید تمامی افرادیکه مدعی وزارت هستند را لیست کرد و بر اساس شاخص‌های معتبر، توسط کارشناسان نمره و رتبه بندی کنیم؛ همچنین باید این رتبه بندی در اختیار خودشان هم قرار دهیم، تمامی موارد مطرح شده برای هر فرد (مثبتها و منفی‌ها) اعلام شود.

 

 

در ادامه کاوه صدقی نماینده انجمن صنفی باشگاهداران استان تهران و یونس قربانی عضو ستاد انتخاباتی ورزش دکتر پزشکیان گزارشی از روند بررسی انتخاب وزیر ورزش در کارگروه مربوطه و نوع نگاه دولت در استفاده از نظرات کارشناسان و خبرگان ارائه دادند.

دکتر بی‌تا مدنی فعال حوزه زنان و از مدیران انجمن جامعه شناسی ایران بر نقش حساس و خطیر تشکل‌ها در معرفی و انتخاب وزرا صحبت‌هایی را عنوان کردند و از طرفی حضور زنان در عرصه مدیریت ورزش را یک خواسته به حق و یک نیاز اجتماعی برشمردند.

در بخش بعدی جلسه حمیدرضا حصارکی نماینده انجمن ساواته، علیرضا سهرابی نماینده انجمن ورزش کارگری، غلامرضا سعادتی نماینده کانون هواداران فوتبال، بی‌تا بردبار نماینده انجمن زنان و خانواده، دکتر پیمان فر استاد دانشگاه خوارزمی، دکتر محمدکاظمی استاد دانشگاه تهران در خصوص لزوم نوگرایی و اصلاح ساختار ورزش کشور به جهت شایسته گزینی و تقویت نظام شایستگی مدیریت صحبت‌هایی را مطرح کردند.

در بخش دیگر که انتقاد از عملکرد برخی مدیران پیشین ورزشی محور آن بود، محمدرضا نصراله زاده مدیر رسانه‌ای ورزش و جواد نصیری رییس انجمن موی تای بر عدم تکرار تجارب قبلی و خطرات حضور افراد ناکارآمد در بدنه مدیریتی ورزش نکاتی را مطرح کردند.

در پایان این نشست که به مدت ۳ ساعت بطول انجامید، مقرر شد هر یک از تشکل‌های عضو شورا لیست افرادی را معرفی و با تشکیل دو کارگروه ارزیابی و داوری به امتیاز دهی و ارزیابی تخصصی نفرات پیشنهادی پرداخته شود و نفرات منتخب برای حضور در سطوح بالای مدیریت ورزش کشور از جمله وزارت ورزش و جوانان به دولت چهاردهم معرفی شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار