ایران و عراق می‌توانند از پول ملی برای تبادلات تجاری استفاده کنند

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم گسترش مناسبات اقتصادی و ارتقاء سطح همکاری های تجاری جمهوری اسلامی ایران و عراق گفت: روابط تهران و بغداد نزدیک، مستحکم و صمیمانه است و اتحاد دو کشور مایه ضرر و زیان و ترس دشمنان و نقطه امیدواری و رفاه دو ملت است و مردم دو کشور طعم شیرین این اتحاد را در گسترش مناسبات اقتصادی فیمابین خواهند چشید. محمد مخبر ظهر دیروز (دوشنبه) در دیدار سلمان الغریری وزیر تجارت عراق، با بیان اینکه توفیقات دولت و ملت عراق همواره برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است اظهار امیدواری کرد روز به روز شاهد افزایش توفیقات و رفاه مردم دو کشور باشیم. وی با تاکید بر اینکه ایران وعراق باید در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند تصریح کرد: روابط دوستانه،‌ عمیق و تاریخی دو کشور ایجاب می کند که در تبادلات تجاری و اقتصادی، به جای استفاده از ارز کشور ثالث، از پول ملی خود استفاده کنیم. مخبر در بخش دیگری از سخنان خود از وعده صادق و پاسخ محکم جمهوری اسلامی ایران به رژیم اشغالگر قدس بعنوان یک نقطه تاریخی یاد کرد.

 

اولتیماتوم مسکو نسبت به مداخله نظامی غرب در جنگ اوکراین

معاون شورای امنیت روسیه به اظهارات برخی مقامات غربی درباره اعزام نظامیان این کشورها برای مشارکت در جنگ اوکراین واکنش نشان داد. «دیمیتری مدودف» رییس‌جمهور پیشین روسیه و معاون شورای امنیت روسیه دیروز (دوشنبه) گفت اعزام نظامیان غربی به اوکراین متضمن ورود مستقیم این کشورها به جنگ است که روسیه مجبور خواهد شد خارج از خاک اوکراین به آن پاسخ بدهد. روسیه از ابتدای جنگ اوکراین نسبت به عرضه تسلیحات غرب به اوکراین هشدار داده و گفته است که هرگونه محموله تسلیحاتی غرب هدف مشروع حملات مسکو خواهد بود. موضوع اعزام نظامیان اروپایی به اوکراین برای مشارکت درجنگ، مدتی پیش در کنفرانسی درباره اوکراین در پاریس و از سوی «امانوئل ماکرون» رییس جمهور این کشور مطرح شد. اگرچه، بیشتر رهبران کشورهای ناتوهرگونه تصمیم برای اعزام نظامیان به اوکراین را رد کرده و آن را در بر دارنده تهدید گسترش جنگ تلقی کردند. با این حال اخباری از اعزام اولین گروه از نظامیان فرانسوی به اوکراین و استقرار آنها منتشر شده است. جنگ اوکراین در فوریه گذشته به سومین سال خود وارد شد. مسکو گفته است هرگونه مذاکرات صلح با اوکراین بدون به رسمیت شناختن مناطق تصرف‌شده توسط روسیه بیهوده خواهد بود.

واهمه رییس سیا از شراکت ایران و روسیه
رییس آژانس مرکزی اطلاعات (سیا) آمریکا در گفت‌وگویی به تکرار ادعاهایی درباره روابط دفاعی ایران و روسیه پرداخته و درباره سطح فعالیت‌های هسته‌ای ایران اظهارنظر کرد. "ویلیام برنز" رییس سیا با مطرح کردن ادعاهایی درباره همکاری دفاعی ایران و روسیه، گفت که شراکت روسیه و ایران در حال پیشروی "در مسیر بسیار خطرناکی" است. پایگاه خبری بیزینس اینسایدر گزارش داد که برنز در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس مدعی شد، روسیه در ازای دریافت کمک‌های نظامی برای جنگ در اوکراین در حال ارائه ،کمک‌هایش به ایران در زمینه برنامه موشکی آن است. روسیه از سوی اوکراین و متحدان غربی آن به استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین متهم شده است. ایران این ادعا را رد کرده و گفته است که همکاری‌های نظامی آن با روسیه در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه بوده و ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد. مقامات ایران همنین تاکید کرده‌اند، برخلاف متحدان غربی اوکراین که آشکارا به مداخله نظامی در این جنگ می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کند و آماده میانجیگری برای رسیدن به راهکاری برای حل‌وفصل سیاسی این مناقشه است. با این حال، برنز مدعی است که ایران تسلیحاتی به روسیه داده که در جنگ اوکراین، از جمله علیه زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده شده‌اند.

رئیسی به عراق می‌رود
دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: سفر وزیر کشور عراق به ایران بعد از سفر رئیس جمهور ایران به عراق انجام می‌شود. میراحمدی در حاشیه نشست ستاد مرکزی اربعین در جمع خبرنگاران، گفت: در مذاکرات با وزیر کشور عراق در ۵۰ مورد از جمله عبور آسان از مرزها به توافق رسیدیم. طرح «سجاد» که تبادل اطلاعات گذرنامه ایران با طرف عراقی است در هر چهار مرز با طرف عراقی به اجرا گذاشته می‌شود. این مسئله بعد از اربعین نیز ادامه خواهد یافت. وی ادامه داد: وسایل همراه زائران اربعین از طریق نصب ایکس ری به تعداد بیشتر، انجام می‌شود که هم مسئله کنترل بار همراه زائران و هم سرعت عبور آنان از مرزها را افزایش می‌دهد. مسئله بعدی اسناد رسمی پذیرش زائران بود. طبق توافق گذرنامه بین المللی و گذرنامه زیارتی مبنا سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات خواهد بود. میراحمدی با اشاره به توافقات انجام شده در خصوص اتباع غیر ایرانی اربعین گفت: طرف عراقی در خصوص اتباع پاکستانی ملاحظاتی داشت که در این سفر با هیئت ایرانی در میان گذاشت. وزیر کشور عراق در آینده به ایران سفر خواهد کرد تا پیشنهادات پذیرش زائران پاکستانی مطرح و به توافق برسیم.

توضیحات کرملین درباره مانور
هسته‌ای ارتش روسیه
سخنگوی کرملین دیروز (دوشنبه) در اظهار نظری درباره رزمایش‌های اعلام شده توسط وزارت دفاع روسیه گفت: «اظهارات ماکرون، مقامات انگلیس و نماینده مجلس سنای آمریکا درباره آمادگی و قصد آنها برای اعزام پرسنل نظامی به اوکراین نیازمند توجه و تدابیر ویژه است.» دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «این تصمیمات و اقدامات از سوی فرانسه، انگلیس و آمریکا نیازمند توجه و اقدامات ویژه هستند.» این وزارتخانه پیش از این اعلام کرد که ستاد کل نیروهای مسلح روسیه مقدمات برگزاری رزمایشی را در آینده نزدیک با واحدهای موشکی منطقه نظامی جنوب شامل هوانوردی و همچنین نیروی دریایی به منظور افزایش توانمندی و آمادگی نیروهای هسته‌ای غیراستراتژیک برای انجام ماموریت‌های رزمی آغاز کرده است. به گفته این وزارتخانه، در طول این رزمایش، نیروهای مسلح روسیه مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را برای آماده‌سازی و استفاده از تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک تمرین خواهند کرد. در همین حال اتحادیه اروپا به اعلام روسیه درباره مانورهای هسته‌ای غیراستراتژیک پاسخ داد.

فناوری هسته‌ای ایران به بلوغ رسیده است
رئیس انجمن هسته‌ای ایران گفت: برگزاری کنفرانس هسته ای در اصفهان و مقالاتی که ارایه شده است نشان می دهد فناوری هسته ای ایران به بلوغ رسیده است. جواد کریمی ثابت در سخنانی در مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان گفت: تا سال ۲۰۵۰ تولید برق هسته‌ای قرار است سه برابر شود و این نشان می‌دهد که دنیا با شرایط بهتری از مزایای انرژی اتمی بهره‌مند می‌شود. وی‌ گفت: ایران با شعار فناوری هسته‌ای برای توسعه پایدار، این صنعت را پیش می‌گیرد و در رشد و توسعه نگاه به نیازهای نسل آینده دارد. کریمی ثابت ادامه داد: بیش از نیمی از اهداف هفده گانه توسعه پایدار با فناوری هسته‌ای امکان پذیر است و ایران تولید ۲۰ هزار مگاوات برق اتمی را در این راستا دنبال می‌کند. وی‌ گفت: این کنفرانس در شانزده پنل و سیزده محور کار خود را اغاز کرده است و می‌توانیم بگوییم که با برگزاری این کنفرانس و ارایه مقالات متعدد فناوری هسته‌ای ایران به بلوغ رسیده است. همچنین حسین آفریده دبیر کنفرانس در سخنانی سطح مقالات ارایه شده به این کنفرانس را عالی و بین‌الملللی دانست و داوری مقالات را نیز سطح بالا ارزیابی کرد.

مخالفت فرانسه با حمله به رفح
وزارت امور خارجه فرانسه بار دیگر مخالفت خود را با حمله اشغالگران به رفح اعلام کرد. این وزارتخانه تاکید کرد: ما همچنین درخواست خود را برای آزادی اسیران اسرائیلی که نزد حماس هستند و نیز آتش‌بس دائمی تکرار می‌کنیم. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه فرانسه گفت: هرگونه کوچ اجباری غیرنظامیان جنایت جنگی است. این بیانیه در حالی است که امروز -دوشنبه- دولت آلمان نیز از «همه طرف‌ها» خواست تا مذاکرات درباره آتش‌بس احتمالی در نوار غزه را به خطر نیندازند، در حالیکه هم اسرائیل و هم حماس به شروط خود پایبند هستند.

رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان و کارگزاران حج تاکید کردند:

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله‌الحرام، ذکر پروردگار و «وحدت و ارتباط مسلمانان» را دو عنصر بسیار مهم معنوی و اجتماعی فریضه حج خواندند و با اشاره به حادثه عظیم غزه و جنایات رژیم خون‌آشام صهیونیستی گفتند: حج امسال در پرتو آیات قرآن کریم و یاد و نام مبارک حضرت ابراهیم(ع)، باید فراتر از هر سال، حج برائت از این دشمن جنایتکار مسلمانان و حامیان آن باشد.
به گزارش «تجارت»، رهبر انقلاب اسلامی حج را در جنبه مادی و معنوی، فریضه‌ای چند بعدی برشمردند و افزودند: در بُعد درونی و باطنی، ‌ذکر پروردگار به عنوان «منشاء حقیقی زندگی و عزم و اراده و تصمیم‌گیری‌های فردی، اجتماعی و ملی»، نکته برجسته همه مراحل و مواقف حج است. ایشان در همین زمینه به زائران بیت‌الله تاکید کردند: در حج متوجه مواردی باشید که در هیچ‌ جای دیگر نیست مانند کعبه، مسجدالحرام و طواف و زیارت نبی اکرم(ص)؛ وگرنه بازار و اجناس در همه‌جا وجود دارد.

حج در بُعد اجتماهی مایه وحدت و ارتباط مسلمانان است
رهبر انقلاب نکته برجسته‌ی بُعد اجتماعی حج را وحدت و ارتباط مسلمانان با یکدیگر برشمردند و گفتند: فلسفه دعوت الهی از همه مردم برای حضور در مکانی مشخص و در ایامی مشخص، آشنایی مسلمانان با یکدیگر و همفکری و تصمیم‌گیری مشترک است تا نتایج مبارک و عینی حج نصیب عالم اسلام و همه بشریت شود که اکنون دنیای اسلام در زمینه تصمیم‌گیری مشترک، خلاء بزرگی دارد. ایشان نادیده گرفتن تفاوت‌های ملیتی، مذهبی و قومی را مقدمه لازم وحدت دانستند و افزودند: اجتماع عظیم،‌ یکدست و یک‌شکل پیروان همه مذاهب و فرق اسلامی از همه ملیت‌ها، نمود بارز وجه سیاسی-اجتماعی حج است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: البته ضرورت عبور از تفاوت‌ها و مسائل تفرقه‌انگیز مخصوص حج نیست و در آیات متعدد قرآن بر وحدت و همدلی مسلمانان تاکید شده است. رهبر انقلاب با اشاره به اینکه فریضه حج باید مشحون از نام مبارک حضرت ابراهیم و تعالیم آن پیامبر بزرگ باشد، برائت از دشمنان دین خدا را از جمله تعالیم ارزشمند ابراهیمی خواندند و گفتند: از ابتدای انقلاب، برائت یک رکن جاری در حج بوده است اما امسال و با توجه به حوادث عظیم و عجیب غزه که بیش از همیشه چهره خون‌آشام مجموعه‌ی برخاسته از تمدن غربی را آشکار کرده است، حج امسال به صورت ویژه حج برائت است.
رژیم صهیونیستی را مصداق کامل دشمنی با مسلمانان است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حوادث کنونی غزه را شاخصی ماندگار برای تاریخ دانستند و افزودند: حملات وحشیانه سگ هار صهیونیستی از یک طرف و مقاومت و مظلومیت مردم غزه از طرف دیگر در تاریخ می‌ماند و راه را به بشریت نشان می‌دهد که بازتاب شگفت‌انگیز و بی‌سابقه آن در جوامع غیرمسلمان و دانشگاه‌های آمریکا و بعضی کشورهای دیگر، از نشانه‌های این تاریخ‌سازی و شاخص‌سازی است.
ایشان در تبیین وظیفه امت اسلامی در قبال فجایع غزه در فرصت حج ابراهیمی، به نمونه‌های متعدد قرآنی از سیره حضرت ابراهیم(ع) اشاره کردند و گفتند: ابراهیم(ع) جزو پیامبرانی است که دل رئوف و بسیار مهربانی دارد اما همین پیامبر الهی در مقابل دشمنان ظالم و ستیزه‌گر به شدت اظهار برائت و به صراحت اعلام دشمنی می‌کند. رهبر انقلاب با اشاره به آیات قرآنی که دوستی با دشمنان ستمگر را هم کاملاً نهی می‌کند، رژیم صهیونیستی را مصداق کامل دشمنی با مسلمانان و آمریکا را همدست این رژیم خواندند و افزودند: اگر کمک آمریکا نبود آیا رژیم صهیونیستی قدرت و جرأت این رفتار وحشیانه با مردم مسلمان و زنان و کودکان را داشت؟

جمهوری اسلامی در حمایت از فلسطین منتظر کسی نیست
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: عامل قتل مسلمانان و آواره کردن آنها و پشتیبان آن، هر دو ظالم هستند و طبق صریح قرآن اگر کسی با آنها دست دوستی بدهد او نیز ظالم و ستمگر و مشمول لعنت خداوند است.
ایشان با توجه به شرایط کنونی جهان اسلام، رویکرد ابراهیمی به حج یعنی برائت آشکار در مقابل دشمنان را ضروری‌تر از همیشه خواندند و گفتند: بر این اساس حجاج ایرانی و غیر ایرانی باید بتوانند منطق قرآنی در پشتیبانی از ملت فلسطین را به همه دنیای اسلام منتقل کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: البته جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمانده و نمی‌ماند اما اگر دست‌های قوی ملتها و دولتهای اسلامی به کمک و همراهی بیاید، حالت رقت‌بار ملت فلسطین ادامه پیدا
نخواهد کرد.
ایشان با تشکر از خدمات و فعالیت‌های بعثه و سازمان حج و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان در برگزاری حج، خطاب به آنان تأکید کردند: برای آسایش حجاج ایرانی و انجام حج مبرور و مقبول به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که فاصله بین وضع موجود و مطلوب برطرف شود.

رئیسی در دیدار با بارزانی: دولت عراق و اقلیم کردستان مانع استفاده از خاک این منطقه علیه ایران شوند

گروه سیاسی: سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز دوشنبه در دیدار آقای «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه روابط کردستان با ایران بر پیوندهای تاریخی، ملی، دینی و فرهنگی استوار است، اظهار امیدواری کرد که این سفر به نقطه عطفی در ارتقای سطح روابط سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل شود. رئیس جمهور با بیان اینکه عراق قوی و تقویت وحدت و انسجام در چارچوب عراق واحد همواره مورد اهتمام و تاکید جمهوری اسلامی ایران بوده است، گفت: حمایت‌های ایران از کردها چه در زمان رژیم صدام، چه قتل عام حلبچه و حمله داعش اثبات می‌کند که ایران پشتوانه‌ای بزرگ و دوست روزهای سخت عراق و کردستان است. به گزارش «تجارت»، رئیسی با اشاره به اینکه دولت و ملت ایران، امنیت عراق را به مثابه امنیت خود می‌شمارند، افزود: ما نسبت به حسن نیت و دوستی برادران عراقی و کرد خود اطمینان داریم، اما با توجه به کینه‌ورزی دشمنان از جمله رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران، انتظار داریم دولت عراق و اقلیم کردستان به طور مطلق از هرگونه سوء استفاده عناصر دشمن صهیونیستی و عناصر ضد انقلاب از خاک این منطقه علیه ایران جلوگیری به عمل آورند. رئیس جمهور ضمن قدردانی از اقدامات دولت عراق و نیز اقلیم کردستان در اجرای مفاد توافقنامه امنیتی فیمابین، بر اجرای کامل و دقیق این توافق تاکید و تصریح کرد: خلع سلاح کامل و عدم حضور عناصر ضد انقلاب در خاک عراق یک ضرورت است. رئیسی همچنین تاکید کرد: ایران مانعی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و مراودات تجاری با اقلیم کردستان ندارد. ما مرزهای طولانی میان دو طرف را فرصتی ارزشمند برای ارتقای سطح روابط می‌دانیم، اما امنیت اساس و بستر ضروری هر نوع همکاری و گسترش تعاملات است. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم عناصر معاند و بدخواهان روابط دوستانه و صمیمی طرفین اخلالی در مسیر گسترش همکاری‌های فیمابین ایجاد کنند، اظهار داشت: نگاه مسئولان باید فراتر از بدخواهی بیگانگان معطوف به طراحی و اجرای راهکارهای توسعه روابط در مسیر تامین منافع متقابل میان ایران با عراق به طور عام و اقلیم کردستان به طور خاص باشد.

تاکید بارزانی بر پیوند عمیق فرهنگی میان کردها با تهران
«نیچروان بارزانی» نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از تجدید دیدار خود با رئیس جمهور کشورمان، با بیان اینکه اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی، در طول سالیان متمادی همسایگی، پیوندهایی عمیق را میان دو طرف ایجاد کرده است، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست روزهای سخت و کشوری که همواره در هنگام بروز مشکلات کنار عراق و اقلیم کردستان بوده است، صمیمانه قدردانی کرد. رئیس اقلیم کردستان عراق با قدردانی از نقش شهید قاسم سلیمانی در امنیت و بقای کردستان تاکید کرد: شالوده عراق جدید و روابط امروز فیمابین برآمده از همکاری مبارک ایران و عراق است و لذا ایران برای ما صرفاً یک همسایه نیست. اگر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نبود، معلوم نبود حرکت کُرد امروز چه سرنوشتی داشت. رعایت حرمت این همکاری‌ها و تعاملات خط قرمزی است که ما هرگز از آن عبور نخواهیم کرد. بارزانی با بیان اینکه مرزهای ایران و اقلیم کردستان حتی در دوران کرونا نیز بسته نشد، گفت: انتظار ما از ایران آن است که همچنان برای رفع مشکلات در عراق و ساختن کشوری آباد و پیشرفته در کنار ما باشد. روابط گذشته ما افتخارآمیز است و تلاش ما بر این است که آینده‌ای درخشان و بهتر از گذشته بسازیم. رئیس اقلیم کردستان تصریح کرد: هیچ عقل سلیمی اجازه نمی‌دهد ما روابط با رژیمی را که امروز در بدترین موقعیت خود قرار دارد، بر روابط با کشور قدرتمند و دوست ترجیح دهیم. رئیس اقلیم کردستان عراق همچنین بر پایبندی بر اجرای کامل توافق امنیتی ایران و عراق تاکید کرد.

گروسی برای مذاکره و رایزنی به تهران آمد؛

گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز –دوشنبه- به منظور رایزنی با مقام‌ها و مسئولان کشورمان در بحث انرژی اتمی وارد تهران شد. سفر رافائل گروسی به ایران در مقطع کنونی در شرایطی صورت می‌گیرد که کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران نیز در تهران و اصفهان در حال برگزاری است. در ظاهر امر گروسی به منظور شرکت و سخنرانی در کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای به ایران سفر کرده اما هدف اصلی سفر رایزنی پیرامون آخرین و جدیدترین تحولات برنامه هسته‌ای کشورمان است. به گزارش «تجارت»، گروسی در بدو ورود مورد استقبال بهروزکمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت.. مدیرکل آژانس علاوه بر دیدار با مسئولان کشورمان، امروز سه‌شنبه نیز ضمن شرکت در اولین کنفرانس بین‌المللی هسته ای اصفهان با محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی دیدار و در یک کنفرانسی خبری به سوالات خبرنگاران و رسانه‌های جمعی پاسخ خواهد داد. با این اوصاف اهداف حضور گروسی در تهران در مقام مساله‌ای جدی قابل طرح است.

فرصتی برای بیان دغدغه‌های مشترک
حضور «گروسی» در ایران فرصتی را برای این مهم فراهم می‌کند تا دو طرف دغدغه‌های خود پیرامون موضوع بازرسان آژانس را با یکدیگر در میان بگذارند. برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در شهر اصفهان همزمان با سفر «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران در روزهای ۱۸ و ۱۷ اردیبهشت ماه و همچنین دیدار وی با مقامات کشورمان در تهران از جمله تحولات مهم در روند فعالیت‌های هسته‌ای کشور است که محل بروز دیپلماسی هدفند دولت سیزدهم قرار گرفته است؛ امری که نشان می‌دهد ایران توانسته دیپلماسی هسته‌ای خود با آژانس را همپای سیاست خارجی منطقه ای پیش براند.

تداوم مذاکره بر سر مسائل فنی و پادمانی
نگاه به رویکرد مقام‌های ایرانی پیش و پس از تندتر شدن مواضع آژانس، قضاوت درباره سیاست مسالمت‌آمیز تهران در تعامل با مقام‌های این نهاد بین المللی را در بوته آزمون می‌گذارد. این مهم را محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی چند روز پیش مورد توجه قرار داد و سفر قریب‌الوقوع مدیر کل آژانس به ایران را فرصتی برای ابهام زدایی از موارد مطروحه پیرامون مسائل اختلافی ایران و آژانس خواند و در عین حال مبنای همکاری جاری دو طرف را همچنان از بیانیه سال ۱۴۰۱ متاثر دانست. این بیانیه که «گروسی» چندی پیش، اجرای مفاد آن را مورد تردید قرار داد، در پی سفر او در اسفندماه سال ۱۴۰۱ به تهران منتشر شد که بر مبنای آن، ایران و آژانس ذیل موافقتنامه‌ جامع پادمانی، روند حل‌وفصل مسائل اختلافی مربوط به ۴مکان ادعایی شامل سایت «جابرابن حیان کرج»، «مریوان»، ورامین (تورقوزآباد) و سایت «شیان» و همچنین نحوه راستی‌آزمایی آژانس بر اساس ملاحظات جاری را در قالب یک نقشه راه ترسیم کردند. این در حالی بود که کمی پیش از صدور این بیانیه، پرونده اختلاف بر سر سایت «جابرابن حیان کرج» در ایستگاه آخر قرار گرفته بود و کمتر از ۳ ماه بعد از این بیانیه یعنی در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ نیز پرونده سایت «مریوان» بسته شد تا شمار موضوعات بر سر مکان‌های مورد ادعا از ۴پرونده به ۲پرونده ادعایی مرتبط با کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده در «تورقوزآباد» و «ورامین» کاهش پیدا کند.

حل چالش موضوع نظارت‌ها و بازرسی‌ها
حضور «گروسی» در ایران همچنین فرصتی را برای این مهم فراهم می کند تا دو طرف دغدغه‌های خود پیرامون موضوع بازرسان آژانس را با یکدیگر در میان بگذارند. مدیر کل در حالی روی خود را از تصمیم سال گذشته ایران مبنی بر عدم صدور مجوز به چند بازرس اروپایی آژانس برگردانده و آن را منافی روند راستی آزمای آژانس
می خواند که از مجموع ۴۰۰ بازرس آژانس، حدود ۱۲۰ بازرس در چارچوب موافقت نامه جامع پادمانی برای بازرسی و راستی‌آزمایی فعالیت های هسته‌ای به کار گرفته شده‌اند و با کمترین ممانعتی از سوی سازمان انرژی اتمی جهت فعالیت های راستی آزمایی خود مواجه نیستند. از این رو فعالیت حدود یک سوم کل تعداد بازرس‌های آژانس در ایران نمی‌تواند مغایرتی با کارکرد این نهاد نظارتی در بررسی فعالیت‌های صنعت هسته‌ای کشور داشته باشد.