شرط ورود چینی ها به بازار مسکن تهران

هدایت مدیر عامل نوسازی تهران با بیان اینکه ورود چینی ها به بازار مسکن تهران و بافت فرسوده شرط و شروطی دارد گفت: فعلا که هنوز با چینی ها به مرحله قرارداد نرسیده ایم. مهدی هدایت گفت: ورود چینی ها به بازار مسکن و بافت فرسوده تهران شرط و شروطی دارد. وی افزود: اولین شرط انتقال تکنولوژی ساخت و دومین شرط تامین ۸۰ درصد منابع مالی است. اگر این دو شرط مورد پذیرش قرار بگیرد می توانیم به مرحله تفاهم و قرارداد برسیم. آنچه که مشخص است این است که فعلا از آمدن آنها خبری نیست چرا که هنوز به مرحله قرارداد نرسیده ایم. او ادامه داد: موضوعی که حائز اهمیت است این است که به هیچ وجه قرار نیست از کارگر چینی استفاده شود. هدایت تاکید کرد: در مرحله نخست قرار است که ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران توسط چینی ها با انتقال تکنولوژی احداث شود. مدیر عامل سازمان نوسازی تهران در پاسخ به این پرسش که قیمت ساخت مسکن توسط چینی ها چقدر خواهد بود؟ گفت: فعلا با چینی ها بر سر موضوع قیمت توافقی نشده است. مدیر عامل سازمان نوسازی تهران گفت: با بیان اینکه ورود چینی ها به بافت فرسوده تهران منوط به انتقال تکنولوژی و آوردن ۸۰ درصد سرمایه است گفت: ورود چینی ها فعلا به مرحله قرارداد نرسیده است.

 

ساخت ۱۲۸ هزار مسکن مهر بدون آورده متقاضیان

وزیر راه و شهرسازی از ساخت ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ مسکن مهر بدون یک ریال آورده متقاضیان و وام بانکی خبر داد و گفت:هزینه آماده سازی زمین را بعد از مردم می‌گیریم. مهرداد بذرپاش با بیان این‌که مهم‌ترین مولدسازی تاریخ حوزه مسکن در حال روی دادن است، اظهار کرد: 128 هزار و 500 واحد مسکن مهر در حال ساخت است که برای این پروژه‌ها یک ریال متقاضی واریز نکرده و هیچ وام بانکی ندارند. هیچ ریالی در بودجه به این پروژه‌ها تخصیص داده نشده اما تمامی آنها به پایان رسیده است. وی افزود: عملیات آماده سازی پروژه‌های واحدهای مسکونی در حال انجام است و در اراضی شهری و روستایی بیش از 100هزار هکتار زمین در مدار آمده است. وی با بیان این‌که هزینه های عملیات آماده سازی اراضی باید از افراد گرفته شود، گفت: 80 تا 90 درصد از این هزینه ها از افراد گرفته نمی شود و آنرا به سال های آتی انتقال می دهیم. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: گلوگاه‌ اصلی ما در حال حاضر تامین منابع مالی است که بخشی از آن شبکه مالی و بانکی کشور است. سال گذشته نسبت به سال قبل عملکرد بانک‌ها بهتر بود اما فاصله هزینه‌ها با پرداختی‌ها بسیار است و امسال نیاز است که بانک‌ها همکاری بیشتری داشته باشند.

خبر خوش برای نیروهای مسلح
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ضمن تاکید به ماده ۲۵ قانون جهش تولید و ساخت مسکن، گفت: ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای تأمین مسکن نیروهای مسلح در کشور ساخته خواهد شد. به گزارش مهر، ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، گفت: طبق دستورالعمل ماده ۲۵ قانون جهش تولید و ساخت مسکن برای کارکنان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در شهرهای بروجرد، خرم‌آباد، بندرعباس و شیراز توافقاتی انجام شد. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی و ستاد کل نیروهای مسلح، تاکید کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شده است که ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای تأمین مسکن نیروهای مسلح در کشور ساخته شود. پیش‌از این وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی بیش از ۲۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن برای خانواده‌های نیروی مسلح خبر داده بود.

عبور بار ترانزیتی افغانستان بدون مجوز از ایستگاه تهران
راه آهن با اعلام اینکه لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان توسط کنسرسیوم توسعه ریلی در مرز شمتیغ رها شده بود، از حرکت بدون مجوز این محموله به سمت مرز رازی خبر داد. به گزارش تسنیم، روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: با وجود عدم اخذ مجوزات لازم و‌ عدم هماهنگی با راه آهن، 10 واگن محموله صادراتی کشور افغانستان به ترکیه که لکوموتیو آن توسط مجموعه موسوم به کنسرسیوم جدا شد و در مرز شمتیغ رها شده بود، روز پنجشنبه 13 اردیبهشت، توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و با همراهی مرزبانی کشور به سمت مرز رازی در غرب کشور حمل شد. راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را جهت حمل قطار دوم محموله تجاری پس از انجام تشریفات گمرکی و مرزبانی توسط صاحبان بار و شرکت فورواردر اعلام می کند. تاکید می شود متاسفانه مجموعه موسوم به کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان بدون طی روال قانونی اعم از اخذ
مجوزات مرزبانی و گمرک و همچنین عدم اخذ مجوز از راه آهن جمهوری اسلامی ایران بعنوان متولی حمل و نقل ریلی کشور، اقدام به ارسال تعدادی واگن با محموله تجاری به مرز شمتیغ و سپس رها کردن این 10 واگن در شمتیغ کرد و تلاش نمود با فشارهای رسانه ای و توسل به برخی ادعاهای بعضا کذب، نسبت به عبور این بار از مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

تجارت گزارش می‌دهد؛

گروه راه و مسکن: ناوگان حمل و نقل عمومی «اتوبوس» به‌واسطه هزینه پایین در قیاس با سایر روش‌های حمل‌ونقل عمومی، یکی از وسایل نقلیه محبوب برای سفر بین عموم مردم محسوب می‌شوند؛ البته با وجود اینکه در سال‌های اخیر یکی از دغدغه‌های مردم، خرید بلیت اتوبوس در بازه زمانی سفرهای پیک تقاضا است؛ مسافران اگر حداقل یک هفته قبل اقدام به خرید بلیت نکنند، امکان سفر و تهیه بلیت تقریباً محال است. با توجه به فرصت ۱۰۰ روزه سفرهای عتبات اما هنوز مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای برطرف نشده و مشخص نیست که این مشکل چگونه در مدت زمان کوتاه باقی مانده برطرف خواهد شد.

رفت و برگشت های مکرر مجوزهای واردات اتوبوس
به گزارش «تجارت»، هم‌اکنون در کشور با کمبود جدی ناوگان عمومی اتوبوس مواجهیم و در همین راستا احمدرضا عامری رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری اعلام کرد «کل ناوگان اتوبوسرانی فعال بین شهری در ایران، در حال حاضر ۶۵۰۰ اتوبوس است». استفاده از حمل‌ونقل جاده‌ای در سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای سفرهای اربعین بوده؛ البته بخشی از این سفرها با ماشین‌های شخصی انجام می‌شود اما به‌طور میانگین ۳۵ درصد از زوار با حمل‌ونقل عمومی «اتوبوس» به عتبات مشرف می‌شوند؛ برهمین اساس توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای حائز اهمیت است؛ البته از سال‌های گذشته مشکلات متعددی زیادی در زمینه کمبود اتوبوس برای سفرهای اربعین و سفرهای داخلی به‌خصوص در بازه زمانی پیک تقاضا، وجود داشت. به گزارش «تجارت»، با توجه به کمبود جدی اتوبوس در بازه زمانی اربعین، طبق تمهیدات وزارت راه و شهرسازی بنا بود تا برای تسهیل تردد زوار، سال گذشته پیش‌از فرا رسیدن بازه زمانی سفرهای اربعین ۲ هزار دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از پنج سال وارد شود.

ابلاغ مصوبه واردات اتوبوس کارکرده در خردادماه!
با توجه به سیاست‌گذاری‌های دولت برای جبران کمبود اتوبوس کشور، در خردادماه سال گذشته محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، مصوبه دولت برای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری کارکرده با عمر کم‌تر از پنج سال را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد. طبق مصوبه ابلاغ شده و به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به زائران و مسافران اربعین حسینی، به وزارت صمت مجوز داده می‌شود با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نسبت به ثبت سفارش واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از پنج سال و تأیید تأمین قطعات، وجود شبکه خدمات پس از فروش و معاینه فنی توسط وزارت صمت بر اساس استاندارد کارخانه سازنده در زمان ساخت خودرو اقدام کند. همچنین وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) مجاز است به منظور ایجاد انگیزه و تسریع در فرآیند واردات از محل منابع داخلی خود در قالب وجوه اداره شده موضوع بند (ت) ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب (۱۳۹۵) یارانه سود و تسهیلات بانکی را پرداخت کند. سود بازرگانی هرگونه واردات اتوبوس که با تأیید وزارت کشور برای جابجایی مسافران اربعین حسینی استفاده می‌شود، مشمول ۵۰ درصد تخفیف است. دستورالعمل نحوه اجرای این بند توسط وزارت کشور و با همکاری وزارت صمت تهیه و ابلاغ می‌شود.

زمین‌گیری هفت هزار دستگاه اتوبوس طی چهار سال گذشته
داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در اسفندماه سال گذشته، درباره وضعیت ناوگان اتوبوسرانی، گفت: از ابتدای کرونا تا به امروز، هفت دستگاه اتوبوس زمین‌گیر و از ناوگان اتوبوسی کشور کم شده است. تنها وسیله نقلیه عمومی که مردم دسترسی راحتی به آن داشتند و در لحظه امکان خرید بلیت داشتند، اما هم‌اکنون بخشی از اتوبوس‌ها فرسوده شده و در مسیرهای دور نمی‌توانند سرویس‌دهی داشته باشند. امانی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری باعث شده بخشی از اتوبوس‌ها از سرویس خارج شوند و جای دیگری بروند، گفت: ما از شش ماه گذشته نوسازی ناوگان را شروع کردیم و برنامه واردات ٨٠٠ دستگاه اتوبوس و همچنین خرید ٢٠٠ دستگاه اتوبوس را از داخل داریم، اما پس از گذشت شش ماه هنوز یک ثبت سفارش را هم انجام ندادیم و هر روز با یک گرفتاری در وزارت صمت مواجه هستیم. وی درباره میزان واردات اتوبوس‌ها نیز عنوان کرد: تا کنون ۵۰ اتوبوس به گمرک وارد شده اما هنوز ترخیص نشده؛ اگر این اتوبوس‌ها ترخیص شود، به ناوگان اتوبوسرانی کشور اضافه خواهد شد.