حمایت تمام قد اژه‌ای از حفظ حرمت معلمان

رئیس قوه قضاییه با جمعی فرهنگیان و معلمان نمونه سراسر کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست با جمعی فرهنگیان و معلمان نمونه سراسر کشور، با تاکید بر تکریم جایگاه و مقام رفیع معلم و مدرسه، گفت: حرمت مراکز آموزشی و فعالان آن اعم از دانش‌آموزان و معلمان و فرهنگیان، حتماً باید حفظ شود؛ همانطور که حریم خصوصی آن‌ها نیز باید حفظ گردد؛ شکستن این حرمت و این حریم از هیچ شخص و هیچ بخشی قابل قبول نیست؛ در وهله نخست خودِ معلمان و فرهنگیان باید پاسدار حرمت و حریم نهاد آموزش و مرکز آموزشی و دانش‌آموز باشند؛ در اینجا قطعاً باید رسیدگی صورت گیرد تا حق و حقوقی از کسی ضایع نشود؛ خُب چه کنیم که هم حرمت معلم و، دانش اموز و حریم خصوصی‌اش حفظ شود و هم حقی از کسی ضایع نشود؟ باید در قبال این مسائل چاره‌اندیشی کرد. محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به برخی نکات مطرح شده در جلسه در مورد ورود ضابطین برای بازداشت محکومین به داخل مدرسه گفت: بر قوه قضاییه، ضابطین دستگاه قضا و دستگاه‌های امنیتی فرض است که حرمت و حریم مراکز آموزشی و اعضای آن را پاس بدارند.

 

زیر ساخت‌های لازم برای ورزش قهرمانی فراهم شود

رئیس جمهور قهرمانان را پیشتازان ایجاد امید و غرور ملی دانست و گفت: زیر ساخت های لازم برای گسترش ورزش قهرمانی باید فراهم شود تا قهرمانان هیچ دغدغه ای جز میدان وقهرمان شدن نداشته باشند، ورزش همگانی و ورزش حرفه ای و ورزش بانوان بسیار اهمیت دارد و در کنار اینها باید به ورزش عشایری و روستایی نیز توجه شود. سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال آوران ورزش کشور که صبح دیروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، قهرمانان و مدال آوران ورزش، روسای فدراسیون‌های ورزشی در سالن اجلاس سران برگزار شد، فتوت، مردانگی، ارزش های دینی و الهی را نقطه تمایز ورزش کشور دانست و بیان کرد: این ویژگی ها زیبایی وصف ناپذیری به قهرمانی وحضور در میدان می‌دهد. احساس مسئولیت برای یک قهرمان و ورزشکار امر مهمی است این همان روحیه بزرگان این عرصه است. بالاترین سکوی قهرمانی از آن کسی است که در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده و حاضر به رسمیت شناختن این رژیم کودک‌کش نشده است این بالاترین سکوی قهرمانی است.

«تجارت» از نتایج سفر جدید رافائل گروسی به ایران گزارش می‌دهد:

گروه سیاسی: در شرایطی که طی چند ماه گذشته همکاری‌ها و تعاملات ایران با جامعه بین‌المللی به حداقل ممکن رسیده و تا حدود زیادی موضوع پرونده هسته‌ای ایران به کما رفته است، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کرد تا برگی جدید در موضوع پرونده هسته‌ای ایران باز شود. گروسی و اسلامی به وضوح از اراده مشترک خود بر همکاری و تعامل سخن به میان آوردند و سند مارس 2023 را به عنوان مرجع ادامه همکاری معرفی کردند.
به گزارش «‌تجارت»، سفر رافائل گروسی به ایران در شرایطی صورت گرفت که کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان در حال برگزاری است. مدیر کل آژانس نیز هم یکی از مهمانان این کنفرانس بود و هم در سطح فنی رایزنی‌های خود را با مسئولان کشورمان انجام داد. سفر گروسی در مقطع کنونی که در سطح منطقه خاورمیانه نیز با تنش جدی جنگ غزه مواجه هستیم، همچون یک ضرورت غیرقابل انکار برای آینده روابط ایران با تمامی طرف‌ها در موضوع پرونده هسته‌ای قابل ارزیابی است.

تاکید گروسی بر کنار گذاشتن چالش‌ها
رافائل گروسی در سخنانی در دومین روز از برگزاری کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان گفت: در زمان سختی هستیم، این منطقه در تنش‌های زیادی قرار دارد و اینجا در کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای می‌توانیم به راهکار موثر بیاندیشیم، من مطمئنم اگر به خوبی پیش برویم جوانانی که دیشب در خیابان‌های اصفهان دیدم، شاد می‌شوند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: به واسطه این کنفرانس می‌توانیم با هم کار کنیم و نتایج تحقیقات‌مان را زیر نور اعتماد به یکدیگر نشان دهیم، ما باید چالش‌ها را کنار بگذاریم و از پله‌های سخت و سیمانی بگذریم تا به هم افزایی میان ایران و جهان برسیم. مدیرکل آژانس اظهار کرد: ما با چهار میلیون بیمار سرطانی سالانه در دنیا مواجهیم که با مرگ روبرو می‌شوند بنابراین باید اهمیت رادیوتراپی را جدی بگیریم چیزی که در ایران دنبال می‌شود.

توافق ایران و آژانس برای ادامه همکاری مطابق با سند مارس 2023
در سطحی دیگر، رافائل گروسی در نشست خبری مشترک با محمد اسلامی در حاشیه اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان گفت: ما در مرحله حساسی هستیم و این شروع فعالیت‌های جدید میان ایران و آژانس است. وی ادامه داد: همان طور که آقای اسلامی گفت یک‌سال قبل بر سر بیانیه مشترک توافق کردیم و آن سند مهمی بود که امضا شد درباره سطح همکاری های نظارتی و پادمانی و آن‌چه نیاز است برای حل مسائل باقی مانده را بیان می‌کند. این سند گام‌های اضافی که طرفین بایدبردارند و این گام‌ها با وجود کاستی‌ها برداشته شده را بیان می‌کند. امروز توافق کردیم این سند ادامه پیدا کند و مفاد آن معتبر است گروسی گفت که پیشنهادی را به ایران دادم که شامل گام‌های عملیاتی است و تیم های طرفین در نشست جداگانه و در حال تعریف این گام‌های عملیاتی دو طرفه هستند. گروسی در پاسخ به اینکه بنا بر پانزده گزارش آژانس، ایران به برجام پایبند بوده است و آمریکا یک جانبه از آن خارج شد، در این شرایط چطور از ایران انتظار دارید به همه تعهداتش در قالب برجام پایبند باشد؟ اظهار کرد: ما داریم کار می‌کنیم که این مشکل را حل کنیم. باید با ایران همکاری کنیم که به مسیر قبلی برگردیم و تلاش داریم شرایط را برای بازگرداندن ایران به مسیر قبلی تسهیل کنیم. ما ضامن اجرای برجام در حوزه فنی هستیم. می‌دانیم چه اقداماتی باید انجام شود و در حال هماهنگی جهت انجام آن اقدامات هستیم.

تاکید ایران بر بازی نکردن آژانس در چارچوب قواعد تهمت‌زنندگان به ایران
در سوی مقابل گروسی، معاون رئیس‌جمهور گفت که روابط ما با آژانس با تعامل خوب و پایدار باید ادامه یابد و نباید متاثر از جریانی باشد که همواره با تهمت و افترا برای مخدوش کردن مسیر ایران تلاش می‌کند. مذاکرات فنی ما با آژانس هم با همین چارچوب پایه‌گذاری شده است. در سطحی دیگر، محمد اسلامی پس از مذاکرات دو جانبه فنی با هیات آژانس در نشست خبری مشترک با رافائل گروسی ضمن قدردانی از سفر و حضور گروسی در کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای گفت: اگرچه بدخواهان از تعامل ایران و آژانس ناخرسند هستند و با ادبیات مخرب سعی بر سیاه‌نمایی و کم ارزش نشان دادن دارند معتقدیم توافق مشترک مبنای خوبی برای تعامل است و ما بر این خط مبنا به عنوان نقشه راه خود میان ایران و آژانس تاکید کردیم. وی‌ ادامه داد: ما در این مذاکرات پیشرفت بیانیه مارس را به عنوان خط مبنا مثبت ارزیابی کردیم اگرچه به دلیل شرایط به وجود آمده در مسایل ایران و آژانس روند همکاری‌ها کند شد و هر دو طرف از این کندی ابراز ناخرسندی کرده بودند. ما تداوم تعاملات‌مان را بر مبنای بیانیه مشترک در سه بخش از این پس دنبال می کنیم؛ اول موارد گذشته است که در سند برجام در قالب پی ام دی بسته شده بود اینها مسایل خاص خودش را دارد که اغشته به مسائل بیرونی و سیاسی است و نباید به دیگر بخش‌ها تسری داده شود. در این بخش موضوع مهم ۲ مکان باقی مانده است، موضوع ناترازی مواد حل شد و بر حل ۲ مکان باقی مانده تمرکز می‌کنیم. اسلامی گفت: بخش دوم، درباره وضعیت موجود است که در چارچوب ان پی تی و پادمان انتظارات و کاستی‌ها را دنبال می کنیم و برای اقدامات هماهنگ برای پیشبرد وضعیت موجود اقدامات متقابل لازم را انجام می‌دهیم و بخش سوم که مدیرکل و شخص آقای گروسی مسئول آن است و باید گام هایی بردارند که برای آینده است. نقشی که مدیرکل به موجب وظایف قانونی برعهده دارد و باید تسهیل کننده باشد برای برداشتن موانع و حل مسایل مربوطه که عمدتا سیاسی است، در این رابطه حائز اهمیت است. رییس سازمان انرژی اتمی گفت ما توافق کردیم برای تهیه پیش‌نویس این سه بخش معاونان دو طرف مذاکرات را دنبال کنند و الان هم مذاکرات در حال انجام است و همان طور که زمان پیش می‌رود نتایج مورد انتظار را دریافت کنیم. البته این آغاز یک فرایند است. همچنین، اسلامی در پاسخ به اینکه در سالهای اخیر شاهد تشدید تنش علیه ایران بودیم و شاهدیم که برجام و مذاکرات شکست خورده است با این حال حضور آقای گروسی تاثیر مثبتی در از سر گیری مذاکرات دارد یا خیر؟ گفت: حضور ایشان در امتداد تعاملات جاری در چارچوب ان پی تی و موافقت‌نامه پادمان جامع است. ایران از برجام خارج نشده است، آمریکا خارج شد و به تعهداتش عمل نکرد و دیگران هم به تبع آن اقدامی نکردند. ایران با حسن نیت در این توافق مانده و الان که کاهش تعهدات داده است، ملاکش برجام است.

قالیباف: نباید فرصت‌ها برای ارتقای روابط با عراق از بین برود

گروه سیاسی: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار صبح امروز سه‌شنبه، نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه این سفر در وقت مناسب و خوبی انجام شد، گفت: ان‌شاءالله این سفر در توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی با توجه به ارتباطات عمیقی که بین اقلیم کردستان و ایران وجود دارد، اثرات مثبتی بگذارد. وی همچنین با اشاره به این که گفت‌وگوهای انجام شده در این نشست و بیان اینکه طبیعتاً این سفرها در توسعه همکاری‌های سیاسی و امنیتی اثرگذار است و همچنین می‌تواند تحکیم روابط را به همراه داشته باشد، اضافه کرد: برای امنیت ایران و عراق و باورهایی که داریم خون جوانان دو کشور ریخته شده است و روزهای سختی را گذرانده‌ایم و اکنون فرصت‌هایی برای توسعه اقتصادی و تقویت بخش‌های صنعتی، کشاورزی، فناوریف علمی و دانشگاهی وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یکی از مسائل بسیار مهم که باید به آن توجه کنیم در حوزه‌های زیارتی، سیاحتی و راهپیمایی اربعین است و اجازه ندهیم فرصت‌ها برای ارتقای روابط بین ایران و اقلیم کردستان عراق از بین برود. قالیباف با تأکید بر اینکه همه ما باور داریم که رژیم صهیونیستی امروز دشمن شماره یک جهان اسلام است و می‌بینیم در غزه چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، عنوان کرد: در عملیات وعده صادق که جواب تجاوز رژیم صهیونیستی را دادیم به دنیا به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی نشان دادیم که هیچ تعللی در تصمیم‌گیری نداریم و مصمم و محکم ایستاده‌ایم.

اجازه نمی‌دهیم اقلیم کردستان به مرکزی برای تهدید ایران تبدیل شود
نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در ادامه این دیدار گفت: در چارچوب این سفر دیدارهای خوبی در تهران داشتیم و همان‌گونه که گفتید این سفر در مقطع زمانی مناسبی انجام شد، روابط ایران با اقلیم کردستان و کشور عراق یک رابطه تاریخی است، فراز و نشیب‌هایی حتماً در این روابط وجود داشته اما با مدیریت و اهتمام به موضوع می‌توانیم تمام مشکلات را برطرف کنیم. بارزانی عنوان کرد: در زمینه اقتصادی نیز تلاش این است که سطح روابط اقتصادی را ارتقاء دهیم به نحوی که در دوران کرونا هیچ زمانی مرزهای اقلیم بسته نشد در حالی که سایر مرزهای عراق بسته بود. وی با اشاره به‌دیدارهای روز گذشته خود با مقامات ارشد کشورمان به خصوص رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: معتقدم سرفصل تازه‌ای از روابط بین اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران ایجاد می‌شود و در این راستا لازم است از همه پشتیبانی‌های ایران در روزهای سخت از اقلیم کردستان تشکر کنم. بارزانی اظهار کرد: در تمام شرایط بحرانی که بعد از سال ۱۳۹۱ داشتیم و همچنین در پیروزی‌های خود، شما را در کنار خود دیده‌ایم و بطور مسلم اجازه اینکه اقلیم کردستان به مرکزی برای تهدید جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود را نمی‌دهیم و خواهان این موضوع نیستیم و با آن برخورد می‌کنیم. رئیس اقلیم کردستان عراق همچنین با تأکید بر اینکه در خصوص رژیم صهیونیستی با شما هم نظر هستیم، اضافه کرد: ما اهمیت روابط را می‌دانیم و خط قرمزهای جمهوری اسلامی ایران را می‌شناسیم و به هر حال خود را بخشی از این مملکت می‌دانیم؛ در زمانی که داعش آمد ما اولین کسی را که در کنار خود دیدیدم، جمهوری اسلامی ایران و سردار سلیمانی بود. اینها را نه تنها در مجالس خاص، بلکه به‌صورت علنی و در رسانه‌ها اعلام کرده‌ایم و قدر این پشتیبانی‌ها را می‌دانیم. وی با بیان اینکه خوشحالیم که توفیق میزبانی زوار امام حسین(ع) را داشته‌ایم و باید اقدامات را نهادینه‌تر کنیم، گفت: مردم ما، زائران را مهمان خود می‌دانند و برای راهپیمایی اربعین اقداماتی داشتیم از جمله اینکه موکب‌هایی را برای پذیرایی از زائران راه اندازی کردیم. رئیس اقلیم کردستان در پایان با تأکید بر اینکه این سفر را نقطه عطف جدید در روابط فی‌مابین می‌دانم از رئیس مجلس شورای اسلامی برای سفر به عراق و اقلیم کردستان دعوت کرد.

سرمقاله

جواد اسکندری
کارشناس اقتصادی

صرف خرید و نگهداری طلا مشمول مالیات نمی‌شود؛ لذا بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی آنچه مهم است فروش طلا است و هیچ الزامی به ثبت موجودی طلا نیست و نگهداری طلا به هیچ عنوان مشمول مالیات نمی‌شود. ازجمله کارکردهای مالیات بر عایدی سرمایه، کنترل سوداگری و دلالی غیرمولد است، اظهار داشت: افزایش هزینه فعالیت‌های غیرمولد همچون سفته بازی و سوداگری در بازار طلا یکی از اهداف وضع مالیات بر عایدی سرمایه است. درواقع سوداگران در هنگام افزایش قیمت برخی دارایی‌ها و با پیش‌بینی اینکه در آینده قیمت آن دارایی‌ها بیشتر خواهد شد، شروع به خرید این دارایی‌ها می‌کنند و معمولاً پس از یک دوره کوتاه‌مدت دارایی‌ها را با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند. اما با وضع این مالیات انگیزه سوداگران برای مبادرت به خریدوفروش دارایی‌ها و اخلال در بازار را کاهش می‌یابد و این بازارها تبدیل به بستری آرام برای تقاضای واقعی و مصرفی خانوارها خواهد شد. مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی به خصوص در حوزه طلا با ابهام‌های زیای همراه بود و در این مورد بحث‌های زیادی مطرح شد. بررسی مصوبه مجلس نشان می‌دهد که این مصوبه بیشتر از آنکه به دنبال درآمدزایی باشد، به دنبال بهبود شفافیت اقتصادی و جلوگیری از اخلال در این بازار مهم و کلیدی است. یکی از دغدغه‌های طلافروشی‌ها این است که خرید و فروش آنها مشمول مالیات جدیدی نشود، مطابق مصوبه مجلس اشخاص تجاری صاحبان مشاغل بابت فروش طلا مشمول مالیات عملکرد می‌شود، لذا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود. به عبارت دیگر مشاغل در حال حاضر مالیات حقه خود را پرداخت می‌کنند و بر اساس این مصوبه به هیچ عنوان مشمول مالیات جدیدی نمی‌شوند؛ به طوری که طبق ماده ۲۰ طرح مالیات بر عایدی سرمایه (ماده ۹۳ اصلاحی)، تبصره ۲ درآمدهایی که مشمول مالیات موضوع این ماده می‌شود، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه موضوع فصل اول باب سوم و مالیات بر درآمد اتفاقی موضوع فصل ششم باب سوم این قانون نمی‌شوند. طبق ماده ۱۲ این طرح کلیه اشخاص غیرتجاری انتقال‌دهنده «عین» یا «حق واگذاری محل» در خصوص انتقال دارایی‌های زیر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند. از طرف دیگر طبق تبصره ۵ این ماده نیز در صورت فروش دارایی‌های موضوع بندهای (۳) و (۴) این ماده توسط اشخاص غیرتجاری به اشخاص موضوع اجزای (۳) و (۴) بند «ث» ماده (۱۶مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، عایدی حاصل از انتقال دارایی‌های مذکور معاف از مالیات موضوع این فصل است. اولاً صرف خرید و نگهداری طلا مشمول مالیات نمی‌شود؛ لذا بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی آنچه مهم است فروش طلا است و هیچ الزامی به ثبت موجودی طلا نیست و نگهداری طلا به هیچ عنوان مشمول مالیات نمی‌شود. ثانیاً در صورتی که اشخاص غیر تجاری (مردم عادی) طلای خود را به طلافروشی‌های رسمی بفروشند، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند؛ به عبارت دیگر مصوبه مجلس به دنبال شفافیت این بازار مهم بوده و بر اساس این مصوبه در صورتی که مردم عادی طلای خود را به کسبه مجاز به فروش طلا بفروشند، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیستند. طبق ماده ۱۴ این طرح معاوضه داراییهای موضوع بندهای (۳) و (۴) متعلق به هر «شخص غیرتجاری بالای هجده سال» با دارایی دیگری از مصادیق همان بند با رعایت موازین شرعی، در صورت صدور صورتحساب الکترونیکی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیست. در واقع یکی از تعاملات معمول مردم عادی این است که طلاهای خود را تعویض می‌کنند.

یادداشت

مصدق مصدق‌پور
کارشناس مسائل منطقه

حماس برای مقابله با مواضع فریبنده نتانیاهو اعلام کرد که با پیش‌نویس آتش‌بس شش هفته‌ای در غزه موافقت کرده و حتی در این مسیر میانجی‌های قطری و مصری را از این اقدام خود مطلع کرده و اعلام شده که بحث بازگشت آوارگان، بازسازی غزه و برقراری آتش‌بس در این یر، سه گزینه اصلی به حساب می‌آیند. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس هم با مقام‌های قطر و مصر این مساله را در میان گذاشته است اما اسرائیل اعلام کرده که اعلامیه حماس نوعی اعمال فشار بر تل‌آویو قلمداد می‌شود. اسرائیل معتقد است که حماس پیش‌نویس به‌روز شده را بدون تایید رژیم صهیونیستی به قطر و مصر ارائه داده و به همین دلیل این مواضع حماس را رد می‌کنند. در این راستا گفته شده مصری‌ها در مورد توقف عملیات اسرائیل در رفح پیامی را به تل‌آویو مخابره کرده‌اند که همین مساله می‌تواند ریشه در پذیرش آتش‌بس از سوی حماس داشته باشد. وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرده که واشنگتن همچنان در حال مذاکره با شرکای منطقه‌ای خود در خصوص پیام حماس است اما در کل باید متوجه دو نکته مهم بود: نخست اینکه توافق مذکور سه مرحله‌ای بوده و شامل آتش‌بس، تبادل اسراء و بازگشت آوارگان است. نکته دوم هم این است که در متون منتشر شده از سوی مقام‌های ارشد مصر، از کلمه آتش‌بس دائمی استفاده نشده و صرفاً به آتش‌بس بسنده شده است. به نظرم موضع حماس یک موضع هوشمندانه بود و این در حالیست که نتانیاهو در حال مانور دادن بر روی این مساله است که توپ را به زمین حماس بندازند و در این راستا حماس بهترین تاکتیک را اتخاذ کرد؛ چراکه این اقدام آنها باعث اعمال فشار جامعه ملل بر نتانیاهو و اسرائیل خواهد شد. این روند به خوبی نشان می‌دهد که اسرائیل اساساً به دنبال ادامه جنگ و درگیری است و بر خونریزی تاکید دارد. از این جهت حتی می‌توان گفت که رژیم صهیونیستی به دنبال اعمال فشار نظامی بر مذاکرات قاهره بوده است که با پاسخ حماس این موضوع تا حد زیادی به حاشیه رفت.
اینکه دیده می‌شود رئیس‌جمهوری ایالات متحده با نتانیاهو در اثنای حمله به رفح گفت‌وگو می‌کند و سپس چین و فرانسه بیانیه مشترک علیه شروع عملیات در رفح صادر می‌کنند و از سوی دیگر تمام نهادهای امدادی و حقوق‌بشری هرگوه حمله به رفح از سوی اسرائیل را نوعی اعمال جنایات قلمداد می‌کنند نشان از آن دارد که جامعه ملل نسبت به حملات جدید در رفح به شدت هراس دارد؛ چراکه کوچک‌ترین حمله در این منطقه می‌تواند موجب از دست رفتن جان صدها و هزاران فلسطینی شود. بهانه نتانیاهو و تیم افراط‌گرای وی ریشه‌کن کردن حماس است اما بدون شک، این موضوع به این راحتی که می‌گویند محقق نخواهد شد. 

فرصت تنفس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه

سخنگوی سازمان امور مالیاتی جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو را اعلام کرد و گفت: سه سال فرصت تنفس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته شده که بعد از تصویب قانون شروع می‌شود.
مهدی موحدی بک نظر با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه در ۱۹۰ کشور به عنوان پایه مالیاتی تعریف شده است، اظهار کرد: معنای آن هم مالیاتی است که بر ما به التفاوت قیمت خرید و فروش وضع می‌شود. وی افزود: خرید یک خانه به قیمت پنج میلیارد و فروش آن به قیمت شش میلیارد، عایدی یک میلیاردی برای صاحبخانه دارد که مالیات مربوط به آن است البته تعدیل تورمی هم داریم و اثر تورم بر اساس داده‌های بانک مرکزی از آن کسر خواهد شد. موحدی بک نظر با بیان اینکه دلالان، سفته‌بازان و سودجویان بازارهایی مثل ملک، خودرو، رمزارز و ارز و سکه، باید از مالیات بر عایدی سرمایه بترسند، حتما هم باید بترسند گفت: مردم عادی نباید از این قانون بترسند، چون در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، چهار قلم دارایی یعنی املاک با انواع کاربری و سرقفلی، خودرو، سکه و طلا و جواهرات و همچنین رمزارزها در نظر گرفته شده‌اند.
سخنگوی سازمان مالیاتی خاطرنشان کرد: کسانی که می‌خواهند خانه بهتری بخرند، مشمول این مالیات نمی‌شوند، انتقال خانه به فرزندان و خرید خودروی جدید هم مشمول قانون مذکور نیست.

 

هیچ مطالباتی از عراق نداریم

معاون وزیر اقتصاد درباره مطالبات 11 میلیارد دلاری ایران از عراق و پول بلوکه شده ایران در این کشور تاکید کرد: چنین چیزی اصلا وجود ندارد و هیچ معوقات و مطالباتی در عراق نداریم.
علی فکری، معاون وزیر درباره مطالبات 11 میلیارد دلاری ایران از عراق و پول بلوکه شده ایران در این کشور تاکید کرد: چنین چیزی اصلا وجود ندارد و هیچ معوقات و مطالباتی در عراق نداریم. وی همچنین درباره مشکلات پیمانکاران ایرانی در عراق که سال‌های گذشته در این کشور فعال بودند و بعضا با مشکل تسویه مالی با این کشور مواجه شدند، گفت:‌ موضوع مشکل پیمانکاران ایرانی در عراق برگشت پول یا ضمانتنامه‌ها نیست بلکه موضوعی که برای پیگیری مطرح شده این است که در مقطعی، پیمانکاران ایرانی پروژه‌هایی را در عراق اجرا کردند اما این پروژه‌ها به دلیل شرایط خاصی که در عراق پیش آمد به ویژه تخریب‌هایی که داعش انجام داد، چه در حوزه اجرا و چه در حوزه تکمیل با مشکلاتی مواجه شدند. حالا طرفین قرارداد باید خسارت‌ها را جبران و بدهی‌هایی که طرف مقابل دارد را تعدیه و پرداخت کنند. این موضوع را در کمیسیون مختلف مورد بحث قرار دادیم و انشالله ثمرات مذاکرات برای شرکت‌های ایرانی به‌زودی مشخص خواهدشد.

تجارت گزارش می‌دهد؛

اخیرا خبرگزاری دولت گزارشی از آخرین وضعیت بدهی دولت بر اساس آمارهای مرکز مدیریت بدهی‌های وزارت اقتصاد منتشر کرده است که نشان می‌دهد، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در پایان پاییز ۱۴۰۲ به حدود نصف رقم ثبت شده در شروع به کار دولت سیزدهم رسیده است. در این گزارش خبرگزاری دولت با انتقاد از دولت سیزدهم نوشت: دولت گذشته در سال‌های پایانی خود به دلایل مختلف اعم از تحریم، ناتوانی در فروش نفت، بی‌توجهی به اصلاح نظام مالیاتی، مدیریت نکردن هزینه‌ها و ...، دچار کسری شدید بودجه شد و برای جبران آن، اقدام به استقراض‌های هنگفت کرد. نتیجه استقراض‌های سنگین دولت گذشته، رشد شدید بدهی دولت بود تا جایی که نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی از مرز ۱۰ درصد هم عبور کرد و در بهار ۱۴۰۰ به نزدیکی ۱۵ درصد رسید. فروش حجم بی‌سابقه اوراق بدهی به ویژه در سال ۹۹ به حدی بود که این منابع بیش از ۳۰ درصد از درآمدهای دولت در آن سال را تامین کرد. بحران کسری بودجه دولت به حدی بود که دولت قبل برای جبران آن، سهام شرکت‌های دولتی را در شرایط حبابی بورس به قیمت‌های بالا به مردم فروخت و پس از سقوط تاریخی شاخص در مرداد ۹۹، زیان هنگفتی به مردم منتقل و در مقابل، دولت روحانی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از این محل درآمد کسب کرد.

بدهی ۱۰۰ همتی دولت به صنعت برق
اخیرا مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس خبر از بدهی 100 همتی بدهی دولت به صنعت برق داده و در این باره عنوان کرده است: برای اولین بار در سال ۱۴۰۲ هزینه تولید برق ناترازی مالی نداشت و این ناترازی برق به دلیل اجرای این قانون رفع شد. با بیان اینکه بدهی دولت به صنعت برق بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: سال گذشته در مجلس ویژه برای صنعت برق ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق چاپ شد تا بخشی از بدهی‌ها را پرداخت کند. بنا به گفته وی، سال گذشته در مجلس، برای صنعت برق ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق چاپ شد تا بخشی از بدهی‌ها را پرداخت کند. شهرام صدرا، عضو هیئت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، به سایت خبری اکونگار گفته است تا سال گذشته تولیدکنندگان غیردولتی برق که بیش از 60 درصد برق مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنند، رقمی بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق از وزارت نیرو داشتند که بخشی از این عدد مربوط به قراردادهای خرید تضمینی و به‌صورت ارزی است. به گفته او این نیروگاه‌ها به دلیل انباشت مطالباتشان نه‌تنها در تأمین هزینه‌های جاری خود دچار مشکل شده‌اند، بلکه برای انجام تعمیرات اساسی و دوره‌ای و همچنین بازپرداخت اقساط صندوق توسعه ملی هم با مخاطراتی جدی مواجه هستند.

رقم نجومی بدهی دولت به تامین اجتماعی
محاسبات نشان می‌دهد کل بدهی دولت به کل صندوق‌های بازنشستگی کشور در مجموع به رقم فوق نجومی حدود ۱۰۰۰ همت رسیده است؛ به نظر می‌رسد که دولت در تلاش است تا بخشی از این بدهی‌ها را در چهارچوب برنامه هفتم توسعه پرداخت کند. اما در نهایت حکم مربوط به پرداخت بدهی‌های تامین اجتماعی از برنامه هفتم حذف شد. در این رابطه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره حذف حکم مربوط به پرداخت بدهی‌های تامین اجتماعی از برنامه هفتم، گفته بود: تصمیم گرفتیم که دولت از ابتدای اجرای برنامه هفتم، نباید بدهی قطعی خود به تامین اجتماعی را به تعویق بیندازد. وی ادامه داد: امسال پیش بینی ما این بود که دولت باید ۱۷۰ همت بگذارد یا حداقل ۱۴۰ همت بگذارد تا بدهی برای سال ۱۴۰۳ ایجاد نشود، اما دولت پیشنهاد حدود ۱۱۰ همت را ارئه داد که ما در بودجه ۱۳۰ همت را تصویب کردیم. لازم به ذکر است که در جز ۱ بند الحاقی ۲ ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه آمده بود که دولت مکلف است در طول اجرای قانون برنامه در قالب بودجه سنواتی نسبت به تادیه بدهی حسابرسی شده خود به سازمان تامین اجتماعی اتقدام کند که این بند از لایحه برنامه هفتم توسعه حذف شد.

بدهی دو برابر دولت سیزدهم بانک‌ها
به تازگی حسین سلاح‌ورزی رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: حسین سلاح ورزی از رشد 2 برابری بدهی دولت رئیسی به بانک‌ها با وجود استقراض بیشتر از بانک مرکزی نوشت. چندی پیش تجارت‌نیوز در گزارشی نوشت: واکاوی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی با استناد به آمارهای منتشرشده، نیز از بدهی 681.2 هزار میلیارد تومانی بانک‌ها به بانک مرکزی حکایت دارد. به نحوی که رشد نقطه به نقطه این رقم در دی ماه 1402 عدد 121.7 درصدی را ثبت کرده و این در حالی است که رقم مذکور در سال 1401 معادل 75.3 درصد بود.

طلب ۱۰۰ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی از دولت‌ها
رضا محمدی، معاون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صندوق توسعه ملی کشور خصوص اینکه صندوق بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار مطالبه دارد، تصریح کرد: این میزان طلب صندوق از دولت است و به بخش خصوصی ارتباطی ندارد. صندوق سال گذشته ‏رکورد وصول مطالبات را شکاند و بیش از ۲.۲ میلیارد دلار از مطالبات صندوق وصول شد. ‏ بنا به گفته او، بزرگترین مشکل بحث بدهی دولت به صندوق توسعه ملی است که پیشنهاداتی ‏شده و امید است که این موضوع مرتفع شود و دولت بتواند با توجه به پیشنهادات، مصوبات را ‏اخذ کند و بدهی صندوق توسعه ملی را پرداخت کند. ‏ وی یادآور شد: در چند سال گذشته حدود ۹ میلیارد دلار از مطالبات صندوق توسعه ملی ‏وصول شد که نشان دهنده این است که صندوق در بخش‌های اقتصادی که تسهیلات به بخش ‏خصوصی مطابق اساسنامه صندوق پرداخت شده است موفق عمل ‏کرده و مطالبات هر چند با کندی، ولی وصول شده است. ‏ در همین رابطه ایرنا نوشت: بحران کسری بودجه دولت به حدی بود که دولت قبل برای جبران آن، سهام شرکت‌های دولتی را در شرایط حبابی بورس به قیمت‌های بالا به مردم فروخت و پس از سقوط تاریخی شاخص در مرداد ۹۹، زیان هنگفتی به مردم منتقل و در مقابل، دولت روحانی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از این محل درآمد کسب کرد. دولت سیزدهم در میانه چنین بحرانی از بدهی و کسری بودجه دولتی کار خود را آغاز کرد. بهبود فروش نفت از طریق بازاریابی و تغییر روش فروش، افزایش قیمت نفت، احیای درآمدهای مالیاتی از طریق شناسایی فراریان مالیاتی و مدیریت هزینه ها، مهمترین اقداماتی بود که دولت سیزدهم برای جبران کسری بودجه و مدیریت بدهی‌های خود انجام داد. در نتیجه این اقدامات، بار بدهی‌های دولت به تدریج کاسته شد تا جایی که نسبت بدهی دولت به کل تولید ناخالص داخلی از حدود ۱۴ درصد در پایان دولت گذشته به حدود ۷ درصد در پایان پاییز ۱۴۰۲ کاهش یافت. گزارش مرکز مدیریت بدهی‌های وزارت اقتصاد نشان می‌دهد رقم بدهی‌های دولت از ۹۶۳ همت (هزار میلیارد تومان) در پایان تابستان ۱۴۰۰ به ۱۲۹۹ همت در پایان پاییز ۱۴۰۲ رسیده است.

«تجارت» از تاثیر اجرای مالیات بر سوداگری در حوزه مسکن گزارش می دهد

گروه راه و مسکن: به عقیده گروهی از کارشناسان؛ با تصویب مالیات بر سوداگری فرصت دلالی برای بسیاری از افراد در بازار مسکن گرفته می شود و به این ترتیب بازار سفته بازی در این زمینه از بین میرود، لذا امکان سوداگری در بازار املاک و مستغلات به خرید و نگهداری املاک به قصد فروش آنها به قیمت بالاتر در آینده، اغلب بدون قصد تصرف ملک حذف می شود. رویکردی که به ذائقه بسیاری خوشایند نیست اما تاثیرات بسیاری در بازار املاک و مستغلات از خود بر جای خواهد گذاشت که برخلاف نظر برخی از افراد، برخلاف منافع کلان مورد نظر آنها نخواهد بود، بلکه زمانی که ملکی فروخته می شود، سود (سود) حاصل از فروش مشمول مالیات بر عایدی سرمایه است. این امر می‌تواند از سفته‌بازی جلوگیری کند، زیرا ممکن است سفته‌بازان اگر بدانند که باید مالیات بر سود خود را بپردازند، احتمال کمتری دارد که املاک را برای دوره‌های طولانی نگه دارند.

تاثیر مالیات بر سفته بازی در بازار املاک و مستغلات
به گزارش «تجارت»، تأثیر مالیات بر سفته بازی در بازار املاک و مستغلات پیچیده است و بسته به قوانین و مقررات مالیاتی خاص در یک کشور یا منطقه می تواند متفاوت باشد. برخی از کارشناسان معتقدند؛ مالیات‌ها می‌توانند سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار املاک و مستغلات را تشویق کنند، زیرا اگر سرمایه‌گذاران بدانند که مجبور به پرداخت مالیات بر سود خود نیستند، ممکن است به احتمال بیشتری برای مدت‌های طولانی املاک را حفظ کنند. صاحبنظران بر این باور هستند؛ هدف اصلی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در همه جای دنیا، اخراج سوداگران، سفته‌بازان و دلالان از بازار دارایی‌هاست؛ بنابراین ترس دلالان این قبیل دارایی‌ها، از مالیات بر عایدی سرمایه، یک ترس منطقی است. هدف این است کسانی که به‌جای بهره‌گیری از نقدینگی خود در تولید، با دلالی دارایی‌هایی همچون املاک، خودرو، طلا و ارز به کسب سودهای سرشار رسیده‌اند به‌تدریج باروبندیل خود را بسته و از این بازارها اخراج شوند. افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن طی سال‌های گذشته، جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار را بالا برده است؛ به طوری ‌که حاشیه‌سود ۸۰ درصدی برای سوداگران به دنبال دارد. شواهد و قرائن نشان می‌دهد، حتی بانک‌ها هم تمایلی به اعطای تسهیلات به بخش مسکن ندارند، چراکه با سوداگری در این بازار سود بالاتری به جیب می‌زنند. این هجوم تقاضای غیرواقعی موجب شده تا خرید خانه برای متقاضیان مصرفی، به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل شود، به طوری که بنا به گفته کارشناسان ۹۰ درصد معاملات مسکن به بخش سرمایه‌ای اختصاص یافته که شکاف طبقاتی عمیق و رکود تولید را به دنبال داشته است. در پی تبعات سوداگری در بازار مسکن، خودرو، طلا و ارز بهارستان‌نشینان دست به تصویب طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌‎بازی زده‌اند. بر این اساس در حوزه املاک، اگر زمان نگهداری این دارایی کمتر از یک سال باشد، سود حاصل از فروش مسکن مشمول مالیات ۶۰ درصدی می‌شود. اگر همان ملک برای مدت دو سال نگهداری شود، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه معادل ۴۰ درصد محاسبه خواهد شد. پس از سه سال معادل ۲۰ درصد و با گذشت چهار سال به ۱۰ درصد و پس از ۵ سال یا بیشتر به پنج درصد کاهش پیدا می‌کند. براساس آنچه گفته شد، این سوالات مطرح می‌شود که آیا با تصویب این طرح تولید مسکن رونق می‌گیرد؟ چگونه باید مانند طرح‌های دیگر گرفتار فرار مالیاتی نشویم؟ آیا اجرای این طرح موجب تشدید تورم خواهد شد؟ برای پاسخ به این سوالات روزنامه «خانمان» به گفت‌وگو با یک تحلیلگر و پژوهشگر مسائل اقتصادی پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

گامی به سوی اصلاح نظام مالیاتی
در همین زمینه ناصر ذاکری، تحلیلگر و پژوهشگر مسائل اقتصادی گفت: ورود نقدینگی به بازارها را می‌توان به سیلابی تشبیه کرد که وارد شهر می‌شود و مسئولان تلاش می‌کنند وارد معابری شوند که کمترین خسارت مالی، جانی و زیربنایی را به دنبال داشته باشد. هر چقدر که به معابر درست هدایت شود، از آثار منفی آن دور خواهیم بود؛ اما متاسفانه شاهد بودیم در طول سال‌های گذشته نقدینگی در پرخسارترین معابر جاری شده است و بازار مسکن با گسترش فقر و افزایش تورم، بیشترین خسارت را به اقتصاد ملی زده است. هر چقدر زودتر از این بیراهه برگردیم، به سود اقتصاد تمام خواهد شد. درواقع می‌توان گفت جلوی ضرر را از هر کجا که بگیریم، منفعت است. قاعدتا زمانی که چنین سیاستی پیاده می‌شود، باید سنجیده عمل شود تا عرصه بر فعالیت‌های سفته‌بازانه تنگ شود و نقدینگی به سمت فعالیت‌های سازنده و مولد حرکت کند.

«تجارت» فرصت های هاب جدید تجاری در جنوب شرقی ایران را بررسی کرد

گروه صنعت و تجارت: ظرفیت های تجاری و ترانتزیتی بندر چابهار چیست؟ آیا تا به امروز از این ظرفیت ها به شکل بهینه استفاده شده است؟ به گزارش «تجارت»، توسعه دریامحور که اخیرا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، ضرورتی بی بدیل در تحقق اقتصادی پویا برای استان هایی چون سیستان و بلوچستان است. در این میان، نقش بنادر به عنوان یکی از شاخص ترین ارکان تحقق این مهم، بسیار برجسته و غیر قابل انکار است؛ امتیازی که ایران به لطف قرار گیری در منطقه‌ای ویژه و بهره مندی از بیشترین امتداد خطوط ساحلی و پهنه دریایی در منطقه و بنادر متعدد در شمال و جنوب، پتانسیل بالایی در این زمینه دارد. در ایران ۱۱ بندر با ظرفیت متفاوت و پسکرانه های مختلف فعالیت می‌کنند اما گل سرسبد این بنادر، چابهار است. این بندر در جنوب سیستان و بلوچستان، در کرانه دریای مکران واقع است و تنها بندر اقیانوسی کشور است که ایران را از طریق خلیج عدن و دریای عرب به اقیانوس هند متصل می‌کند. بندر چابهار این‌‌‌‌ پتانسیل‌‌‌‌ را داراست‌‌‌‌ که‌‌‌‌ با استقرار صنایع‌‌‌‌ فرآوری و انواع خدمات ارزش‌افزوده به‌‌‌‌ هاب لجستیک‌‌‌‌ منطقه‌ای‌‌‌‌ برای‌‌‌‌ کشورهای‌‌‌‌ ذی‌نفع تبدیل‌‌‌‌ شود. در این‌‌‌‌ ارتباط می‌توان به‌‌‌‌ پیشنهاد ایجاد شهر لجستیک‌‌‌‌ در این‌‌‌‌ بندر و تعریف‌‌‌‌ پروژه شبکه‌‌‌‌ یکپارچه‌‌‌‌ فرآوری و ترابری‌‌‌‌ یا شیفت‌‌‌‌، طبق‌‌‌‌ لایحه‌‌‌‌ برنامه‌‌‌‌ هفتم‌‌‌‌ پیشرفت‌‌‌‌ ایران اشاره کرد. علاوه‌بر این‌‌‌‌، با توجه‌‌‌‌ به‌‌‌‌ قرارگیری‌‌‌‌ بندر چابهار در امتداد مسیر کریدور شمال- جنوب، این‌‌‌‌ بندر از پتانسیل‌‌‌‌ قابل‌‌‌‌ توجهی‌‌‌‌ جهت‌‌‌‌ ترانزیت‌‌‌‌ بین‌‌‌‌ کشورهایی‌‌‌‌ نظیر هندوستان با آسیای‌میانه‌‌‌‌، افغانستان، روسیه‌‌‌‌ و اروپای‌‌‌‌ شمالی‌‌‌‌ برخوردار است‌‌‌‌؛ در واقع با توجه‌‌‌‌ تحریم‌های‌‌‌‌ بین‌المللی‌‌‌‌ علیه‌‌‌‌ روسیه‌‌‌‌، در عمل‌‌‌‌ شاخه‌‌‌‌ شرقی‌‌‌‌ این‌‌‌‌ کریدور اکنون اهمیت‌‌‌‌ بیشتری‌‌‌‌ پیدا کرده است‌‌‌‌. همچنین‌‌‌‌ با توجه‌‌‌‌ به‌‌‌‌ تجربه‌‌‌‌ بسته‌‌‌‌‌شدن کانال سوئز در سال‌٢٠٢١ و شرایط‌‌‌‌ خاص دریای‌‌‌‌ سرخ در حال‌حاضر، مسیر بندر چابهار در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌تواند به‌عنوان یکی‌‌‌‌ از مسیر جایگزین‌‌‌‌ برای‌‌‌‌ ترانزیت‌‌‌‌ محموله‌‌‌‌های‌‌‌‌ بین‌المللی‌‌‌‌ مطرح شود.

ارزیابی کارشناسی از ظرفیت های چابهار
رئیس اتاق زاهدان ضمن تشریح ویژگی‌های بندر چابهار برای تبدیل شدن به هاب ترانزیتی کشور، زمان تکمیل زیرساخت‌های ریلی این منطقه را در استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، بسیار مهم ارزیابی کرد.
رئیس اتاق زاهدان معتقد است: چون زاهدان پایان خط آهن شبه قاره هند است و امکان دسترسی به هر چهار طرف غرب، شرق، شمال و جنوب را دارد می‌تواند به هاب لجستیک تبدیل شود و بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که در حال اتصال به شبکه ریلی سراسری است، نقش هاب ترانزیتی کشور را ایفا کند. علی ریگی میرجاوه، رئیس اتاق زاهدان با بیان اینکه ایران روزی معادل 800 کامیون به پاکستان از طریق تمام مرزهای بین دو کشور صادرات دارد، گفت: زاهدان این ظرفیت را دارد تا هاب لجستیک کشور باشد، چراکه زمینه دسترسی به هر چهار طرف غرب، شرق، شمال و جنوب از این منطقه فراهم است. این فعال اقتصادی با اشاره به تلاش کشورهای همسایه از جمله پاکستان برای جایگزین پیدا کردن برای چابهار، گفت: در ایران تعریف خاصی از بندر چابهار وجود دارد؛ متولیان امر در ایران دنبال قطع وابستگی و تبدیل چابهار به بندر ترانشیپمنت هستند. در حال حاضر بندر چابهار به بندر جبل‌علی و دیگر بنادر کشور وابسته است؛ اما این وابستگی باید جریان عکس پیدا کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اینکه خط راه‌آهن زاهدان - چابهار تا 2 سال آینده تکمیل و چابهار از وضعیت بن‌بستی خارج می‌شود، تصریح کرد: پروژه دیگری که برای تقویت ویژگی بندری چابهار وجود دارد، اتصال آن به خط آهن مشهد است که البته اقداماتی برای ساخت و اجرای این پروژه نیز صورت گرفته است. اگر این اتصال انجام شود، بندر چابهار می‌تواند بسیاری از بنادر دیگر را به خود وابسته کند. در این شرایط محموله‌های هندی با ورود به بندر چابهار از دو مسیر قابلیت انتقال دارند؛ از طریق دریا به امارات و از آنجا به عربستان و سپس اروپا، از طریق ریلی هم به اوراسیا، آسیای میانه و ... . ریگی میرجاوه در ادامه یکپارچه بودن پروژه خط آهن زاهدان به مشهد را یکی دیگر از ویژگی‌های آن دانست و تأکید کرد: چون کل این پروژه از چابهار تا مشهد در خاک ایران است، یک پروژه یکپارچه محسوب می‌شود که تکمیل و ساخت آن را تسهیل می‌کند. او ادامه داد: چنانچه این پروژه خط آهن تکمیل شود، به دنبال آن می‌توان اقدامات توسعه‌ای زیادی را برنامه‌ریزی کرد. در حال حاضر زاهدان از طریق خط آهن به مرز میلک و افغانستان نیز متصل است و با تکمیل خط ریلی زاهدان- چابهار، اتصال به افغانستان نیز میسر می‌شود. قرار است این خط ریلی تا قندهار ادامه پیدا کند که البته تکمیل آن به طرف افغانستانی وابسته است. رئیس اتاق زاهدان زیرساخت‌های بندری چابهار را نیز مناسب ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر 7 اسکله با آبخور 16.5 متر فعال است و یک اسکله با آبخور 21 متر برای پهلوگیری کشتی‌هایی با 100 هزار تن به بالا در حال ساخت است. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ویژگی دیگر این بندر را نیاز نداشتن به لایروبی متوالی عنوان کرد و افزود: بندر چابهار چون به اقیانوس وصل است احتمال دارد هر 10 سال به لایروبی نیاز پیدا کند، این درحالی است که سایر بنادر جنوبی کشور چون به خلیج وصل هستند، هر شش ماه یا یک سال به لایروبی نیاز دارند. ریگی در ادامه وضعیت تجارت ایران و پاکستان را مورد توجه قرار داد و گفت: دغدغه اصلی تجار ایرانی و پاکستانی در ارتباط با هم، انتقال پول و عدم امکان صادرات در مقابل واردات است. او ادامه داد: اگر امکان صادرات در مقابل واردات بدون دخالت بانک، فراهم شود، هدف 10 میلیارد دلاری در روابط تجاری دو کشور با سهولت بیشتری محقق می‌شود. برگشت ارز برای تجار ایرانی در ارتباط با پاکستان سخت است، چراکه پاکستانی‌ها محتاط عمل می‌کنند و این موضوع برای تجار ایرانی به دلیل شرایط تحریمی سخت است. رئیس اتاق زاهدان تأکید کرد: پاکستان سالانه بین 500 هزار تا 700 هزار تن کالا از قلمرو ایران به دیگر کشورها صادر می‌کند.

بهادری جهرمی: برای بانک‌های ناتراز تصمیمات جدی می‌گیریم

سخنگوی دولت با بیان اینکه تضمین حقوق کارگر و کارفرما در گروی اصل سه‌جانبه‌گرایی خواهد بود، گفت: دولت مخالف نقض اصل سه‌جانبه‌گرایی و واگذاری آن به مجلس شورای اسلامی است. علی بهادری جهرمی در ابتدای نشست خبری هفتگی با نمایندگان رسانه‌ها، با اعلام خبر سفر آخر هفته رئیس جمهور به استان قم، اظهار کرد: این دومین سفر رئیس‌جمهوری در سال ۱۴۰۳ به استان قم خواهد بود واین پانزدهمین سفر در دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهوری است.

مخالفت دولت با واگذاری تعیین دستمزد کارگران به مجلس
بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره طرح احتمال تصمیم دولت برای واگذاری تعیین دستمزد کارگران به مجلس، تصریح کرد: به اصل سه‌جانبه‌گرایی اعتقاد کامل داریم. دولت هیچ لایحه‌ای در این خصوص نه تصویب کرده، نه در دستور کار برای ارسال به دولت است. وی افزود: دولت مخالف زیر سئوال رفتن اصل سه‌جانبه‌گرایی در تعیین حقوق کارگران است. دبیر هیئت دولت یادآور شد: تضمین حقوق کارگر و کارفرما در گروی اصل سه‌جانبه‌گرایی خواهد بود. دولت در این موضوع هیچ برنامه و لایحه‌ای ندارد و مخالف نقض اصل سه‌جانبه‌گرایی و واگذاری آن به مجلس شورای اسلامی است.

مسیر جدی خنثی‌سازی تحریم‌هاروی میز دولت است
دبیر هیئت دولت در پاسخ به پرسشی درباره «خنثی‌سازی تحریم‌ها»، اظهار کرد: نگاه جمهوری اسلامی و دولت در این زمینه روشن بوده است. مسیر جدی خنثی‌سازی تحریم‌ها که امروز با واقعیت‌های جدید با سرعت بیشتری رو به پیشرفت است، روی میز دولت بوده، هست و خواهد بود و با جدیت در این مسیر حرکت می‌کند.

ایران هیچوقت مذاکرات را ترک‌ نکرد
سخنگوی دولت تصریح کرد: در خصوص مذاکرات، ایران هیچوقت ترک‌کننده نبوده که حالا اقدام جدیدی انجام بدهد. باید طرف‌های مقابل نگاه‌ اصلاحی و بازبینی را به‌ویژه با در نظرگرفتن واقعیت‌های روز داشته باشد.

عملکرد دولت در بستن گلوگاه‌های فساد
وی با اشاره به مهمترین اقدامات دولت برای بستن گلوگاه‌های فساد و ارتقای شفافیت، اظهار کرد: انضباط مالی دولت با حساب واحد خزانه و کاهش تعداد حساب‌های دستگاه‌ها و انتشار ۳ هزار و ۴۲۹ صورت مالی تمام شرکت‌های دولتی و حاکمیتی در ۲ و سال نیم فعالیت دولت سیزدهم برای نخستین بار از جمله این اقدامات است. بهادری جهرمی افزود: افشای اطلاعات تسهیلات کلان، انتشار فهرست ابربدهکاران بانکی، حذف امضاهای طلایی و زمینه‌های سوءاستفاده در صدور مجوزهای کسب‌وکار، ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان، پیشرفت ۷۰ درصدی تهیه کارنامه بهره‌وری برای دستگاه‌های اداری هم از دیگر اقدامات در این رابطه است.

برای بانک‌های ناتراز تصمیمات جدی می‌گیریم
سخنگوی دولت با بیان اینکه این دولت کاهش نرخ بیکاری و کاهش رشد نقدینگی را در کارنامه دارد، اظهار کرد: دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت با مشکلات متعددی در بخش اقتصادی روبه‌رو بود اما کارهایی برای رفع آنها انجام داد کاهش نرخ رشد نقدینگی از ۴۲ به ۲۳ درصد نتیجه این اقدامات بود، بیکاری از قریب ۱۰ به زیر ۸ درصد رسیده که نتیجه اقدامات دولت برای تکمیل بنگاه‌های راکد بوده است، تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی و تجهیزات تولید را دولت انجام داده است این روش در سال جاری هم ادامه می‌یابد. وی یادآور شد: رئیس‌جمهوری بر هرگونه مقابله با اخلال در نظام بانکی دستور جدی دارد. سال گذشته ۳ موسسه اعتباری ناتراز انحلال شد و به ۸ بانک ناتراز نیز تذکر داده شد. اگر بانک‌های ناتراز مطابق برنامه پیش نروند برای آنها تصمیمات جدی می‌گیریم. دنبال سوق تسهیلات بانکی به سمت تولید هستیم و در این زمینه جدی هستیم. کاهش نرخ رشد نقدینگی به ۲۳ درصد ناشی از همین جدیت در اصلاح نظام بانکی است.

اذعان «فارن پالیسی»:

نشریه فارن پالیسی در تحلیلی با اشاره به اتکای پدافند هوایی رژیم صهیونیستی به آمریکا و کشورهای هم‌پیمان این رژیم نوشت که تل آویو دیگر نمی‌تواند به صورت یکجانبه علیه ایران اقدام نظامی کرده و در دفاع از خود نیز به کشورهای دیگر وابسته است. آزریل برمانت (Azriel Bermant) پژوهشگر ارشد موسسه روابط بین الملل پراگ در مطلبی در تارنمای نشریه فارن پالیسی منتشر شد، نوشت که نیاز و اتکای بیش از حد تل آویو به پدافند هوایی نشان می دهد سیاست گذاران این رژیم به این نتیجه رسیده اند که دیگر نمی توان برای تضمین امنیت به بازدارندگی هسته ای اتکا کرد.
به نوشته برمانت، توانمندی هسته ای اسرائیل، ایران را از حمله تنبیهی به آن منصرف نکرد. در سال ۱۹۹۱ نیز اسراییل به عراقی ها هشدار داده بود که در پاسخ به هر نوع حمله، انتقام گسترده ای صورت خواهد گرفت، اما این امر مانع از پرتاب موشک های اسکاد نشد. در ادامه این مطلب آمده است: اسرائیل از نخستین سال‌های شکل‌گیری بر این باور بوده که محق است در برابر تهدیدات، به صورت یکجانبه عمل کند. این سیاست به دکترین بگین (نخست وزیر وقت اسرائیل) نامگذاری شده است. "مناخیم بگین" مجوز بمباران رآکتور هسته ای اوسیراک عراق را در سال ۱۹۸۱ صادر کرد. در سال ۲۰۰۷ نیز ایهود اولمرت، نخست وزیر وقت، مجوز حمله به تاسیسات هسته ای الکبار سوریه را صادر کرد. با این حال، پرسش ‌های فزاینده‌ ای در مورد آنکه دکترین بگین و اقدام یکجانبه پاسخگوی شرایط کنونی باشد، وجود دارد. تاسیسات هسته ای ایران به طور گسترده ای پراکنده بوده و زیر زمین قرار دارند و احتمال نابودی آنها توسط یک حمله پیشدستانه بعید است. حمله تنبیهی ایران برای تندروهای تل آویو و افراطی های وزارت جنگ اسرائیل حقیقت تلخی را آشکار کرد: بدون مداخله آمریکا و سایر متحدان از جمله همسایگان و شرکای عرب، اسرائیل قادر به دفاع از خود نیست. در ادامه این گزارش فارن پالیسی آمده است: مشخصاً آمریکا نقش حیاتی در تأمین مالی و توسعه پدافند هوایی اسرائیل داشته و آن را به سامانه هشدار موشکی جهانی خود متصل کرده است. موشک باران اخیر نشان داد که وابستگی به آمریکا، اسرائیل را در اقدام نظامی یکجانبه علیه ایران محدود می کند. به نظر می رسد که افکار عمومی اسرائیل نیز تمایل چندانی به اقدام یکجانبه علیه ایران ندارند. یافته های نظرسنجی اخیر دانشگاه عبری نشان می دهد که ۷۴ درصد از پرسش‌شوندگان با اقدام تلافی جویانه اسرائیل علیه ایران در صورتیکه به همکاری های امنیتی این رژیم با متحدانش آسیب زند، مخالفند. اگر اسرائیل از نقش حمایتی متحدانش چشم پوشی کرده و از پتانسیل توسعه روابط قوی تر با کشورهای عربی، از جمله عربستان سعودی، غفلت کند، اشتباه فاجعه باری مرتکب خواهد شد. حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حماس و ۱۴ آوریل (۲۶ فروردین) ایران این حقیقت را کاملاً روشن ساخت که اسرائیل نمی تواند برای غلبه بر دشمنانش تنها به خود متکی باشد.