کشورهای جهان خواستار ارتباط با ایران هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پیچیده‌ترین شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی را در سال‌های اخیر تجربه کردیم، ولی در عین حال اکنون موفق‌ترین روابط خارجه را داریم. ناصر کنعانی در دیدار با استاندار البرز که دیروز (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ماه) در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، با بیان اینکه اقدامات و دستاوردهای البرز در حوزه‌های مختلف توسعه بسیار قابل توجه و با اهمیت است، اظهار کرد: البرز بسیار همسو با برنامه‌های دولت سیزدهم حرکت می‌کند. استاندار البرز، مدیر میدانی است و امور را با جزئیات دنبال و رصد می‌کند که این امر، عامل موفقیت در امور به‌شمار می‌رود. کنعانی افزود: اکنون بسیاری از کشورهای جهان خواستار ارتباط با ایران اسلامی هستند به این دلیل که از مرحله امنیتی‌سازی جمهوری اسلامی و از تنش‌زدایی عبور کرده‌ایم. وی گفت: توسعه اقتصاد بین‌المللی منوط به این روابط است که اکنون بهترین گفت‌وگوهای سیاسی را برقرار کرده‌ایم و نتیجه‌بخش خواهد بود. سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: با دیپلماسی پویا از بسیاری از سدها و پروتکل‌ها عبور کرده‌ایم و در حوزه امنیتی ثابت کرده‌ایم که نقطه امنیت‌ساز هستیم.

 

مردم روز جمعه حماسه جدیدی خلق کنند

وزیر کشور اعلام کرد که صدور گواهینامه موتورسواری برای بانوان فعلا در دستور کار نیست. احمد وحیدی در حاشیه جلسه دیروز چهارشنبه هیئت دولت در حضور خبرنگاران در خصوص انتخابات مرحله دوم مجلس گفت: از جمعه بیست و یکم اردیبهشت برنامه محل دوم انتخابات مجلس را داریم و مرحله دوم انتخابات به همان اندازه مرحله اول دارای اهمیت است. ۴۵ نماینده در این مرحله انتخاب می‌شوند، لذا لازم است که مردم و کسانی که بین مردم نفوذ دارند تلاش کنند تا شاهد مشارکت خوبی در پای صندوق‌های رای باشیم. وحیدی تاکید کرد: حدود ۱۱۵۰۰ شعبه اخذ رای در ۲۲ حوزه انتخاباتی داریم، ۱۵ استان ما درگیر انتخابات مرحله دوم است، لذا در این دوره شاهد کار گسترده‌ای خواهیم بود. وزیر کشور با بیان اینکه ان‌شاءالله مردم عزیزمان یک حماسه جدید در پای صندوق‌های رای خلق کنند ، ادامه داد: از آنها در این خصوص درخواست می‌کنیم که در پای صندوق‌های رای حضور داشته باشند. وی افزود: کارها آماده است و آموزش های لازم برای ۸ حوزه که انتخابات الکترونکی است، داده شده است. فرصت تبلیغات هم در اختیار داوطلبان قرار گرفت.

دیدار صمیمانه رهبر انقلاب
با اعضای تیم ملی فوتسال
اعضای تیم ملی فوتسال ایران که در روزهای گذشته برای سیزدهمین بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شدند، ظهر دیروز (۱۴۰۳/۲/۱۹) با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.همچنین باقر محمدی دروازه‌بان تیم ملی فوتسال درباره این دیدار گفت: رهبر انقلاب بازی های ما را در جام ملت‌های آسیا دنبال کرده‌اند و پیگیر بودند. وی افزود:بار قبلی که با ایشان دیدار عمومی داشتیم، خیلی دور بودم و خیلی دوست داشتم ایشان را از نزدیک ببینم. وقتی رهبر انقلاب را دیدم خیلی منقلب شدم. محمدی بیان کرد:فهمیدیم که ایشان بازی های ما را در جام ملت‌های آسیا دنبال کرده‌اند و پیگیر بودند. ایشان فیلم ورود ما به فرودگاه امام خمینی (ره) را هم دیده بودند. افرادی که آنجا بودند با من در مورد پنالتی‌هایی که گرفتم، صحبت کردند و این خیلی برای من جالب بود. آنجا بودن حس خیلی قشنگی داشت.من یک انگشتر نیز از حضرت آقا هدیه گرفتم.

دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال در استان‌های بالای نرخ بیکاری
رئیس جمهور رفع مشکل بیکاری استان‌های دارای بالاترین نرخ بیکاری را از جمله دستورکارهای اولویت‌دار دولت عنوان کرد و از معاون اول رئیس جمهور خواست با تشکیل کارگروهی طرح‌ها و برنامه‌های مدیران استانی در این زمینه را اخذ و با پیگیری ویژه تحقق آنها را دنبال کنند. سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح دیروز چهارشنبه هیئت دولت، ضمن محکومیت استمرار جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به‌ویژه حمله به اماکن مسکونی رفح، فجایع در حال وقوع در این منطقه را برای امت اسلامی و همه وجدان‌های بیدار و ملت‌های آزاده نگران‌کننده و برای حامیان رژیم جنایتکار صهیونیستی، موجب شرم‌ساری و سرافکندگی بیشتر دانست و افزود: امروز کشورهایی که به‌واسطه حمایت از این رژیم جنایتکار دست‌شان به خون پاک زنان و کودکان مظلوم غزه آلوده شده نیز در مقابل گستاخی و تفرعن صهیونیست‌ها مستأصل شده‌اند. رئیس جمهور خیزش دانشجویان و نخبگان در نقاط مختلف جهان به‌ویژه کشورهای غربی در حمایت از مردم مظلوم فلسطینی را در بازدارندگی جنایات این رژیم غاصب موثر دانست و ضمن انتقاد از رفتار انفعالی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و برخی دولتهای غربی و عربی در مقابل جنایات بی‌سابقه و ضدانسانی صهیونیست‌ها تصریح کرد: سکوت در قبال این جنایات ظلمی بزرگ به بشریت است که طبق وعده الهی عقوبتی سخت در انتظار کسانی خواهد بود که با حمایت خود سبب تداوم این جنایات شده‌اند.

نتایج سفر گروسی به ایران، محور دیدار سفیر روسیه با مدیرکل آژانس
سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در وین دیدار و درباره نتایج سفر مدیرکل آژانس به ایران گفت‌وگو کردند. میخائیل اولیانوف با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: امروز با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی آقای رافائل ماریانو گروسی دیدار کردم. ما در مورد نتایج سفر اخیر وی به ایران و همچنین برخی مسائل مربوط به نیروگاه زاپوریژیا گفت‌وگو کردیم. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه گذشته به منظور شرکت و سخنرانی در کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران و دیدار با برخی از مقامات کشورمان وارد تهران شد. وی در این مدت با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان در مذاکرات رفع تحریم‌ها دیدار کرد. گروسی همچنین با محمد اسلامی رئیس آژانس انرژی اتمی ایران دیدار و درباره نحوه اجرای بیانیه ۴ مارس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی گفت‌وگو کردند. مدیرکل‌آژانس دیروز (سه‌شنبه) پس از بازگشت از سفر به تهران در جمع خبرنگاران مستقر در وین حاضر شد و ابراز امیدواری کرد که ظرف مدت کوتاهی گام‌های ملموسی در زمینه اجرای این بیانیه برداشته شود.

«نه» پاکستان به «امر و نهی»
آمریکا درباره روابط با ایران
وزیر امور خارجه پاکستان با "ثمربخش" توصیف کردن سفر اخیر رییس‌جمهور ایران به این کشور، هشدار آمریکا نسبت به روابط تجاری اسلام‌آباد-تهران را نادیده گرفته و گفت که نمی‌توان به پاکستان امر و نهی کرد و اسلام‌آباد، تنها بر اساس منافع خود تصمیم‌گیری می‌کند.
اسحاق دار معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان، روز سه‌شنبه با نادیده گرفتن هشدارهای آمریکا درباره روابط تجاری با ایران، به ویژه در زمینه پروژه مشترک خط لوله انتقال گاز میان دو کشور گفت که نمی‌توان به پاکستان امر و نهی کرد و این کشور در تصمیم‌گیری‌هایش، تنها منافع خود را در نظر می‌گیرد.

گشت ارشاد مسئولان
از اقدامات انقلابی دولت است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دولت عزم جدی برای شفاف‌سازی دارد، گفت: مبارزه با فساد و راه‌اندازی گشت ارشاد مسئولان از اقدامات موثر و انقلابی دولت در پاسخ به مطالبه به حق مردم است. شهباز حسن‌پور با اشاره به صحبت‌های شب گذشته رئیس جمهور با مردم در هزارمین روز فعالیت دولت سیزدهم گفت: دولت سیزدهم عزم جدی برای شفاف‌سازی و مبارزه با فساد دارد که در همین راستا اقدامات گسترده‌ای را انجام داده که یکی از آنها گشت ارشاد مدیران است.

امیرعبداللهیان: در مسیر بازگشت روابط عادی دیپلماتیک بین ایران و مصر هستیم

گروه سیاسی: در شرایطی که طی چند ماه گذشته موضوع از سرگیری روابط میان ایران و مصر به شکل جدی مطرح شده، به نظر می‌رسد قدم‌هایی جدی‌تر در مسیر تنش‌زدایی میان دو کشور به جریان افتاده است. بازگشت به روابط عادی در مناسبات ایران و مصر بعد از قریب به بیش از چهار دهه قطع روابط می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین تنش‌زدایی‌های تاریخ معاصر خاورمیانه نیز باشد.
به گزارش «تجارت»، حسین امیرعبداللهیان در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به ایران گفت: سفر آقای گروسی را مثبت ارزیابی می‌کنم. ایده‌های مهمی برای همکاری نیرومندتر ایران و سازمان مطرح شد. تلاش می‌کنم دو مسئله باقی مانده در مسیر همکاری‌های فنی و نه فشارهای سیاسی بیرونی حل شود. وی در واکنش به احتمال آتش‌بس غزه اظهارکرد: تماس‌های فشرده‌ای غربی‌ها به ویژه متحدان در حوزه اروپا با ایران داشتند. درخواست اول‌شان خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران و پاسخ ندادن به اقدامات رژیم صهیونیستی بود که محکم گفتیم «حتما به رژیم اسراییل پاسخ داده می‌شود.» دو روز مانده به شروع عملیات ایران، درخواست غربی از ما این بود که اگر می‌خواهیم بزنید، محکم نزنید و سعی کنید شدت عملیات‌تان کاهش پیدا کند. امیرعبداللهیان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران خود تصمیم گرفت که چگونه بزند، از چه نقطه‌ای و در چه زمانی عملیات کند و اجازه نداد تحت تاثیر دیگران قرار بگیرد اما در عین حال به طرف آمریکایی و غربی گفتیم ریشه در حل بحران غزه است. باید تمرکز بر این موضوع پیدا کنیم.

سرعت گرفتن روند تنش‌زدایی ایران با مصر
وزیر امور خارجه متذکر شد: توافق نانوشته‌ای با طرفهای غربی برای تمرکز بر آتش‌بس در غزه داشتیم. غربی‌ها به ما گفتند در این مسیر حرکت خواهند شد که امروز آثار مثبتی در این رابطه شاهدیم. حماس در چارچوب اصول خودش و در طرحی واقع‌بینانه پاسخ ابتکار مصر و قطر را داده است. وی متذکر شد: تصور می‌کنم اگر آمریکایی و غربی‌ها به وعده‌های‌شان عمل کنند و نسبت به آتش‌بس در این مرحله پایبند باشند، همه چیز برای برقراری آتش‌بس پایدار و حل مسئله فراهم است اما نتانیاهو و اندک افراد افراطی در آن سوی این معادله همه تلاش‌شان را برای تداوم جنگ به کار می‌برند چرا که آتش‌بس می‌تواند به معنای بحران جدید در داخل سرزمین‌های اشغالی باشد. امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنانش با توضیح آخرین اقدامات انجام شده برای برقراری رابطه با مصر، گفت: گفت‌وگوهای خیلی خوبی با وزیر امور خارجه مصر داشتم. در مسیر تدوین نقشه‌راه برای برگشت به روابط عادی دیپلماتیک بین دو کشور هستیم. وزیر امور خارجه ایران با اشاره به همکاری کشورهای همسایه در مسئله غزه، گفت: با همسایگان روابط قوی داریم البته دو روز قبل از شروع عملیات به کشورهایی که آمریکا در آنجا پایگاه داشت و همچنین به طرف آمریکایی اعلام کردیم هدف ایران همسایه‌ها یا آمریکایی‌ها نیستند، بلکه تنبیه رژیم اسراییل به دلیل اقدام گستاخانه و خلاف مقررات بین‌المللی و کنوانسیون وین در حمله به سفارت ایران در دمشق است.

مصر از تنش زدایی با ایران چه می‌خواهد؟
با عادی‌سازی روابط بین تهران و قاهره، مصر امیدوار است که ایران به‌عنوان یک بازیگر تعدیل‌کننده رفتار‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین در غزه عمل کند. به‌هرحال، این روز‌ها مصر و قطر اقدامات سنگین دیپلماتیکی را برای برقراری آتش‌بس انجام می‌دهند تا تنش‌ها بین حماس و جهاد اسلامی که مورد حمایت تهران هستند با اسرائیل برقرار شود. کاتزمن می‌گوید: «هر بار که اسرائیل و گروه‌های مسلح در غزه درگیر می‌شوند، احتمال تشدید تنش بیشتر می‌شود. این مسئله می‌تواند انگیزه اصلی مصر برای این نزدیکی بالقوه به ایران باشد.» ایران به نوبه خود می‌خواهد روابط خود را با کشور‌های بیشتری در خاورمیانه بهبود بخشد. روابط بهتر با قاهره می‌تواند به ایران کمک کند تا با توجه به روابط نزدیک قاهره با امارات و عربستان، انزوای نسبی خود را در منطقه کاهش دهد. روابط دوستانه‌تر با مصر می‌تواند به ایران کمک کند تا با تلاش‌های ایالات متحده و اسرائیل برای متحد کردن کشور‌های عربی علیه جمهوری اسلامی مقابله کرده و در عین حال این استدلال را برای تهران آسان‌تر کند که نباید مانند یک بازیگر «سرکش» با تهران رفتار کرد. از زمانی که کشور‌های خاورمیانه کاملاً متوجه شدند که ایالات متحده دیگر در موقعیتی نیست که بتواند هژمونی نظامی خود را در منطقه حفظ کند، شاهد شکوفایی دیپلماسی درون‌منطقه‌ای بوده‌ایم، آن‌هم درست از زمانی که تداوم درگیری‌ها بسیار پرهزینه شد، درحالی‌که حل تنش‌ها از طریق دیپلماسی آسان‌تر به نظر رسید. تریتا پارسی می‌گوید، سیاست بهینه برای اکثر کشور‌های منطقه این است که منطقه با کشف مجدد عاملیت خود، احساس جدیدی از اعتماد را تجربه کند. توازن جدیدی در منطقه ممکن است در ماه‌های آینده برقرار شود و مصر و ایران هر دو از بیشتر کردن قدرت مانور خود از طریق گفتگو سود ببرند.

مهم‌ترین مانع ایران و مصر برای تنش‌زدایی
در مسیر تنش‌زدایی به نظر می‌رسد همچنان مساله تاریخی اختلاف ایران و مصر به طور کامل حل نشده است. در واقع، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران و مصر روابط بسیار خوب و گسترده ای را با یکدیگر داشتند. به طور خاص این روابط در دوران ریاست جمهوری "انور سادات" در مصر، بسیار عمیق تر بود (در دوره جمال عبدالناصر، روابط تهران- قاهره بسیار تلخ بود). پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روابط نزدیک حکومت پهلوی با دولت مصر سبب شد تا شاه مخلوع به مصر برود که این موضوع روابط میان جمهوری اسلامی ایران و مصر را با چالش های جدی رو به‌رو کرد. در عین حال، ماجرای امضای معاهده کمپ دیوید با محوریت کنشگری فعال دولت مصر نیز وجود دارد که این مساله نیز واکنش منفی جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت. در این چهارچوب شاهد آن بودیم که روابط ایران و مصر به فرمان امام خمینی (ره) قطع شد. فراتر از این موضوع، پس از ترور انور سادات به دست خالد اسلامبولی، در ایران خیابانی به نام وی(خالد اسلامبولی) نامگذاری شد. در سوی مقابل، محمد رضا شاه پهلوی نیز پس از مرگ، به مصر منتقل شد و جنازه وی در مسجد الرفاعی قاهره دفن شد. این موضوعات سبب شد که هر مرتبه که مذاکراتی میان ایران و مصر در سال های اخیر صورت گرفته، مصری‌ها مساله نام‌گذاری یک خیابان در تهران به نام خالد اسلامبولی را پیش بکشند و خواستار تجدید نظر تهران در این رابطه شوند و در سوی مقابل، ایران نیز جدای از توافق کمپ دیوید، به مساله دفن شاه در مسجد الرفاعی و نمایش برخی نمادهای دوران شاهنشاهی در مکان مذکور اشاره کند و خواستار تجدید نظر مصری‌ها در این رابطه شود.

رئیس مجلس: هر چقدر می‌توانیم برای پیشرفت کار دولت تسهیل‌گری انجام دهیم

گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بارها به نمایندگان تأکید کردم که بار دولت، بار سنگینی است، هرچقدر می‌توانیم تسهیل‌گری برای پیشرفت کار دولت انجام دهیم تا مردم ذی نفع نهایی باشند. محمدباقر قالیباف در نشست با اعضای هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین با بیان اینکه تشکیل هیأت تطبیق مصوبات یکی از اصول قانون اساسی است که می‌تواند ضامن اجرای قانون باشد، افزود: بنده از روز اول خودم را مکلف دانستم که هر چه این جمع تصمیم گرفت، همان را مبنا قرار دهم و حتی توصیه‌ای هم نداشتم. رئیس قوه مقننه با بیان اینکه این ظرفیت وجود دارد که موضوعات در هیأت تطبیق سیاست زده شود، ادامه داد: خدا را شاکریم که مسائل با دقت و به‌صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت تا امور به دور از هرگونه سیاست زدگی مورد رسیدگی قرار گیرد.
به گزارش «تجارت»، وی تصریح کرد: بارها به نمایندگان تأکید کردم که بار دولت، بار سنگینی است و هرچقدر بتوانیم تسهیل‌گری برای پیشرفت کار دولت انجام دهیم تا مردم ذی نفع نهایی باشند، باید انجام دهیم که از این دقت اعضای هیأت باید تشکر کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه این جلسه در دوره یازدهم آخرین جلسه‌ای است که برگزار می‌شود، از اعضای هیأت تشکر کرد و گفت: تشکر ویژه‌تری هم از کارگروه ویژه دارم که مصوبات خارج از دولت که به کارگروه ارسال می‌شد را بررسی می‌کردند تا تبعات حقوقی این مصوبات نیز مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد. وی اضافه کرد: اولاً برای این موضوعات فوری که عمدتاً در شورای عالی اقتصادی و جلسات سران قوا اتخاذ می‌شد، قید زمانی در نظر گرفتیم و ثانیاً از دولت درخواست کردیم اگر به این مصوبه برای دائمی شدن نیاز دارد، لایحه به مجلس ارائه کند. اگر اجرای این مصوبات زمان بر باشد، بی قانونی در کشور ایجاد می‌کند. قالیباف اضافه کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس به لحاظ تخصصی روی موضوعات کار می‌کرد اما من می‌خواستم به لحاظ حقوقی نیز مصوبات خارج از دولت را مورد بررسی قرار دهند تا عارضه کمتری داشته باشد. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ترکیب هیأت تطبیق تصریح کرد: وقتی به ترکیب این هیأت نگاهی می‌اندازیم، در می‌یابیم که این جمع به حد کفایت صلاحیت اظهار نظرهای حقوقی در هر حوزه‌ای را دارد و موجب اعتبار مجلس است. وی یادآور شد: به دوستان دولت و رئیس هیأت تطبیق نیز بارها گفته‌ام که تا جایی که می‌شود با هم گفت‌وگو داشته باشند و پس از حکم اولیه فرصت برای اصلاح داده شود و من حتی سلایق شخصی خودم در حد مدیریتی را هم اعمال نکردم و نظرم، نظر هیأت تطبیق بوده است. در این نشست برخی از اعضای هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین در سخنانی کوتاه به بیان نظرات خود پرداختند.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد:

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در مراسم تحلیف قضات جدیدالورود دستگاه قضایی، ضمن اشاره به جایگاه رفیع قضات در جامعه، اظهار کرد: گرانبهاترین و ارزشمندترین سرمایه ما در قوه قضاییه، قضات و کارکنان هستند؛ اگر خدای‌ناکرده به این سرمایه خدشه‌ای وارد شود، با تجویز و تجهیز بالاترین و بهترین ابزار و امکانات نیز تحقق کامل و جامع قضای اسلامی میسر نخواهد بود.
رئیس قوه قضاییه بیان داشت: ما در قوه قضاییه موظفیم به «حکم به حق»، «حکم به عدل و قسط» و «حکم به ما اَنزَل الله».اگر غیر از این باشد، در ردیف کافران یا ظالمان هستیم و اگر منطبق با این باشد، در مرتبه عمل به کارِ خداوند و انبیاء هستیم؛ در اینجا مرز خیلی دقیقی وجود دارد؛ فی‌المثل، قاضی ما باید حکم کند میان شاکی و مشتکی‌عنه؛ یعنی کسانی که نسبت به عملشان علم دارند، اما قاضی ما در مقام قضاوت نسبت به اعمال آن‌ها علم ندارد؛ اینجا کار آسان نیست؛ چه کنیم که در این منصب، از مجرای عدل خارج نشویم و به قسط حکم کنیم؟ گاهی نیز فرد شاکی و یا تظلم‌خواه ممکن است فردی باشد که در جهات مختلف زندگی‌اش، اهل لغزش و مشکل است، آیا در اینجا ما حق داریم که مِن‌غیرِحق در خصوص او حکم کنیم؟ محسنی اژه‌ای تاکید کرد: برای قضاوت در مدار حق و عدل و قسط و مااَنزَل‌الله، باید ابتدا به خودمان و نفس‌مان مسلط باشیم؛ اگر خدای‌ناکرده تابعِ هواهای نفسانی شدیم و یا تحت نفوذ دیگران قرار گرفتیم، در آن صورت، برای ما که در منصب خطیر قضاوت هستیم، چالش‌های عدیده‌ای ایجاد می‌شود. رئیس قوه قضاییه بیان داشت: ما در دستگاه قضایی و به طور ویژه در معاونت منابع انسانی دستگاه قضا، باید بسترهای رشد و تعالی قضات در همه عرصه‌ها و ابعاد، اعم از ابعاد معنوی و مادی و علمی را فراهم آوریم و به گونه‌ای تمهید مقدمات کنیم که قاضی ما از آسیب‌هایی که ممکن است دامنگیر او شود، مصون بماند. محسنی اژه‌ای تصریح کرد: بدون‌تردید دام‌های شیطان و شیطان‌صفتان و توطئه‌چینی افرادِ ظالم و جائر و مُتجاسر برای شخصِ عهده‌دارِ منصب قضاوت که هدفش اقامه قسط و عدل و احیای حق و استیفای حقوق مردم و مظلومان است، بیشتر و گسترده‌تر است؛ به همین جهت، خودِ شما که عهده‌دارِ منصب قضاوت خواهید شد، باید از جهات مختلف بسیار مراقبت و مواظبت کنید و اگر خدای‌ناکرده گامی را به خطا برداشتید، بلافاصله جبران‌ مافات کنید و اجازه ندهید که در دَرّه فروغلتید. ما نیز موظف و مکلّف به صیانت و حفاظت از شما هستیم؛ صیانت و حفاظتی که با هدف جلوگیری از لغزش شما می‌باشد، نه مچ‌گیری.
رئیس قوه قضاییه بیان داشت: خودِ شما که عهده‌دارِ منصب قضاوت می‌شوید باید در حوزه امور صیانتی، ذکاوت و هوشیاری بالایی از خود نشان دهید؛ ممکن است در مکانی که دعوت می‌شوید و یا امتیازی که از سوی فردی به شما تعلق می‌گیرد، دامی پهن باشد و فردِ دعوت‌کننده یا امتیاز دهنده، نه در زمان حال، بلکه فی‌المثل دو الی سه سال بعد، بواسطه آن دعوت و آن امتیاز، از شما توقعی را داشته باشد؛ توجه کنید که اموری ممکن است برای دیگران مُباح باشد، اما برای ما نه. در حوزه فعالیت در فضای مجازی نیز باید به شدت مراقبت کرد.